Постанова
від 23.04.2019 по справі 2140/2019/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 квітня 2019 р.м.ОдесаСправа № 2140/2019/18 Категорія: 6.2 Головуючий в 1 інстанції: Дубровна В. А.

Час і місце ухвалення: 14:59 год., м.Херсон

Колегія суддів П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Лук'янчук О.В.

суддів - Бітова А. І.

- Ступакової І. Г.

при секретарі - Черкасовій Є.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Строй Сити" на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Строй Сити" до Голопристанської міської ради Херсонської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Товариства з обмеженою відповідальністю "Експерт Ін" про визнання протиправним та скасування рішення Голопристанської міської ради № 796 від 31.07.2018 р.,-

В С Т А Н О В И Л А :

ТОВ "Строй Сити" звернулося до суду з позовом до Голопристанської міської ради Херсонської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Товариства з обмеженою відповідальністю "Експерт Ін", у якому просить визнати незаконним та скасувати рішення Голопристанської міської ради № 796 від 31.07.2018 р. " Про затвердження Звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки".

В обґрунтування позовних вимог зазначається, що оскаржуваним рішенням було затверджено звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки, відповідно до якого вартість земельної ділянки становить 2 501 400 грн. Проте, позивач вважає, що визначена у звіті про грошову оцінку вартість земельної ділянки, є безпідставно завищеною оскільки внаслідок замовлення ним у іншого оцінювача експертну грошову оцінку земельної ділянки вартість її склала 875 159 грн. Таким чином, позивач вважає оскаржуване рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки Голопристанська міська рада не мала права затверджувати такий звіт.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Строй - Сити" до Голопристанської міської ради Херсонської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Товариство з обмеженою відповідальністю "Експерт Ін" про визнання протиправним та скасування рішення Голопристанської міської ради №796 від 31.07.2018 р. - відмовлено.

Не погоджуючись з таким рішенням, ТОВ "Строй Сити" подало апеляційну скаргу, в якій зазначає про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким позов задовольнити.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначається, що затверджений відповідачем звіт про оцінку майна є необ'єктивним, оскільки вартість земельної ділянки зазначеної в ньому не відповідає фактичній вартості об'єкту дослідження. Вважає, що відповідач є суб'єктом оціночної діяльності.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що за результатом розгляду клопотання директора ТОВ "Строй - Сити" Дерипаско М.В. від 12.02.2018 р. щодо придбання у власність земельної ділянки, на якій розташований об'єкт нерухомого майна, що є власністю товариства, рішенням тридцять першої сесії Голопристанської міської ради Херсонської області рішенням від 30.03.2018 р. № 709 вирішено провести експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення, площею 3100 кв. м. (категорія земель - землі житлової та громадської забудови: вид використання земельної ділянки - для будівництва торгового комплексу) вул. 1 Травня, 81-а в м. Гола Пристань (кадастровий номер земельної ділянки 6522310100:01:002:0922), на якій розташований об'єкт нерухомого майна - будівля двоповерхового торгового комплексу, що є власністю Товариства з обмеженою відповідальністю "Строй - Сити", для продажу у власність. (пункт 1 цього рішення)

Пунктом 3 вказаного рішення визначено доручити виконавчому комітету Голопристанської міської ради замовити звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки, зазначеної в пункті 1 цього рішення, в суб'єктів господарювання, які є суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до законодавства,і подати на розгляд міській раді.

На підставі договору про проведення оцінки від 23.05.2018 р. № VR180523-002, укладеного між замовником в особі виконавчого комітету Голопристанської міської ради та оцінювачем, в особі ТОВ "Експерт Ін", з метою визначення ринкової вартості об'єкта оцінки для прийняття майнових рішень (подальшого продажу), ТОВ "Експерт Ін" виконано незалежну оцінку земельної ділянки площею 0,3100 га, кадастровий номер 6522310100:01:002:0922, для будівництва і обслуговування будівель торгівлі, що знаходиться у власності територіальної громади м. Гола Пристань в особі Голопристанської міської ради Херсонської області та розташована за адресою: Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, про що складено Звіт про експертну грошову оцінку. За висновком вказаного Звіту ринкова вартість земельної ділянки станом на 23 травня 2018 р. складає 2 501 400 грн.

Розглянувши лист директора ТОВ "ЕКСПЕРТ ІН" Новічевського Р.А. від 01.06.2018 р. № 29, рецензію на Звіт оціночної компанії ТОВ "ГАЛТЕКС ПЛЮС" від 31.05.2018 р. та Звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки, розроблений ТОВ "ЕКСПЕРТ ІН" відповідно до Договору на проведення незалежної оцінки від 23.05.2018 № VR180523-002, згідно з Положенням про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності, затвердженого рішенням міської ради від 29.03.2016 № 135, рішенням міської ради від 30.03.2018 № 709 "Про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, на якій розташований об'єкт нерухомого майна - будівля двоповерхового торгового комплексу, що є власністю ТОВ "СТРОЙ-СИТИ", для продажу у власність в м. Гола Пристань", керуючись Конституцією України, Земельним кодексом України, пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішенням тридцять п'ятої сесії Голопристанської міської ради Херсонської області прийнято рішення від 31.07.2018 р. № 796 " Про затвердження Звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки" .

Відповідно до пунктів 1 та 2 вказаного рішення вирішено

- затвердити "Звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,3100 га, кадастровий номер 6522310100:01:002:0922, для будівництва і обслуговування будівель торгівлі, що знаходиться у власності територіальної громади м. Гола Пристань в особі Голопристанської міської ради Херсонської області та розташована за адресою: Херсонська область, Голопристанський район, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня", розроблений відповідно до рішення міської ради від 30.03.2018 р. № 709 "Про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, на якій розташований об'єкт нерухомого майна - будівля двоповерхового торгового комплексу, що є власністю товариства з обмеженою відповідальністю "Строй-Сити", для продажу у власність в м. Гола Пристань.

- затвердити ціну земельної ділянки, зазначено в пункті 1 цього рішення, в розмірі 2 501 400 грн. (два мільйони п'ятсот одна тисяча чотириста гривень 00 копійок).

Вважаючи вказане рішення протиправним та таким, що прийнято відповідачем без дотримання принципу законності та об'єктивності, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення по справі, суд першої інстанції виходив з того, що у відповідача були відсутні підстави для відмови у затвердженні вказаного Звіту, відповідачем доведено правомірність оскаржуваного рішення, а тому відсутні підстави для задоволення позову.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналогічна норма міститься в частині третій статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до якої органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Статтею 26 Закону №280/97-ВР до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (п.34 ч.1).

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч.1 ст.12 Земельного кодексу України, в редакції чинній на час винесення оскаржуваного рішення, (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад (п. а ); передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу (п. б ).

Згідно з ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ч.1 ст.127 ЗК України органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок комунальної власності громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Статтею 128 ЗК України встановлено, зокрема, що громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до сільської, селищної, міської ради. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (ч.3).

Частиною 6 вказаної статті встановлено, що підставою для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки є рішення ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про її продаж.

При цьому, ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб'єктами господарювання, які є суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. (ч. 8 ст. 128 ЗК України).

Аналіз викладених норм закону дає суду підстави вважати, що при вирішенні питання щодо продажу громадянам або юридичним особам земельної ділянки державної або комунальної власності, обов'язковою умовою є визначення її ціни на підставі звіту експертної грошової оцінки.

При цьому, вирішення питання про передачу у власність юридичній (фізичній) особі земельної ділянки із земель комунальної власності, у тому числі встановлення ціни її продажу, є виключним правом органу місцевого самоврядування, яке реалізується останнім у межах його повноважень шляхом прийняття відповідного рішення.

Статтею 1 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV) встановлено, що експертна грошова оцінка земельних ділянок - результат визначення вартості земельної ділянки та пов'язаних з нею прав оцінювачем (експертом з питань оцінки земельної ділянки) із застосуванням сукупності підходів, методів та оціночних процедур, що забезпечують збір та аналіз даних, проведення розрахунків і оформлення результатів у вигляді звіту.

Відповідно до ст.5 вказаного Закону експертна грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об'єкта оцінки. Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами.

За результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт (ст.20 Закону №1378-IV).

Згідно з ст.23 Закону №1378-IV технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до п.3.3 Порядку проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 09.01.2003 №2, (далі - Порядок №2) результати роботи з оцінки оформляються у вигляді письмового документа - звіту про оцінку, що містить висновок про вартість об'єкта оцінки, розкриває зміст проведених процедур та використаної нормативно-правової бази з оцінки земельних ділянок.

Термін чинності звіту становить один рік з дати оцінки (п.3.4 Порядку №2).

Так, зі змісту апеляційної скарги вбачається, що, апелянт фактично не погоджується з ціною земельної ділянки, затвердженою спірним рішенням відповідно до Звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, виготовленого ТОВ "Експерт Ін" .

Колегія суддів вважає, що відповідач не є суб'єктом оціночної діяльності, оскільки не отримував повноваження на здійснення оціночної діяльності, не має відповідного сертифікату та у його складі не працюють професійні оцінювачі, а відтак доводи апелянта в цій частині є помилковими.

В свою чергу, як вбачається з матеріалів справи, на підставі договору про проведення оцінки від 23.05.2018 р. № VR180523-002, укладеного між замовником в особі виконавчого комітету Голопристанської міської ради та оцінювачем, в особі ТОВ "Експерт Ін", з метою визначення ринкової вартості об'єкта оцінки для прийняття майнових рішень (подальшого продажу), ТОВ "Експерт Ін" виконано незалежну оцінку земельної ділянки площею 0,3100 га, кадастровий номер 6522310100:01:002:0922, для будівництва і обслуговування будівель торгівлі, що знаходиться у власності територіальної громади м. Гола Пристань в особі Голопристанської міської ради Херсонської області та розташована за адресою: Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, про що складено Звіт про експертну грошову оцінку. За висновком вказаного Звіту ринкова вартість земельної ділянки станом на 23 травня 2018 р. складає 2 501 400 грн.

Відповідно до статті 22 Закону України Про оцінку земель звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок підлягають рецензуванню. Рецензування звіту з експертної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється у разі обов'язкового проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, а також на вимогу заінтересованих осіб та в інших випадках, визначених законом.

Щодо даного звіту, оціночною компанією ТОВ "ГАЛТЕКС ПЛЮС" від 31.05.2018 р. проведено рецензію, за результатами якої встановлено, що одержані вихідні дані та відомості про об'єкт оцінки зазначені в звіті, всі інформація підтверджена доданими до звіту матеріалами, яких достатньо для проведення оцінки; вибраний в звіті вид ринкової вартості обґрунтований та відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки земель, діючих на дату оцінки; обраний під час проведення оцінки методичних підхід для визначення ринкової вартості об'єкту, з урахуванням мети і бази оцінки, застосований обґрунтовано і правильно; звіт повністю відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна.

Таким чином, отримавши звіт про експертну оцінку майна, розроблений ТОВ "Експерт Ін", а також позитивну рецензію на вказаний звіт, у Голопристанської міської ради Херсонської області були відсутні підстави для сумніву щодо його об'єктивності, невідповідності визначеної у Звіті ціни земельної ділянки її реальній ринковій вартості, а тому, як наслідок, були відсутні підстави для відмови у затвердженні вказаного Звіту.

За таких обставин, доводи апелянта про необ'єктивність ради при затвердженні звіту про оцінку земельної ділянки, оскільки вартість земельної ділянки зазначеної в ньому не відповідає фактичній вартості об'єкту дослідження, є безпідставними.

Доводи апелянта, що затверджений звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки, розроблений ТОВ "Експерт Ін", у три рази дорожчий від Звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки № 020818-1", виготовлений ТОВ "Профі - Оцінка" на замовлення ТОВ "Строй-Сити", як доказ реальної ринкової вартості земельної ділянки, колегія суддів не бере до уваги, оскільки в межах даних спірних правовідносин ціна продажу земельної ділянки визначається виключно за експертною грошовою оцінкою на замовлення органів місцевого самоврядування ( ч. 8 ст. 128 ЗК України).

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що спірне рішення відповідає вимогам чинного законодавства, а отже позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягають задоволенню, оскільки відповідач у спірних правовідносинах діяв відповідно до наданих йому повноважень у встановленому законом порядку, а відтак помилкове застосування судом першої інстанції ЗУ "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" не спростовують висновків суду першої інстанції та не впливають на правильність вирішення справи по суті.

З огляду на викладене, враховуючи положення ст.316 КАС України, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції у рішенні викладено мотиви правомірності рішення Голопристанської міської ради № 796 від 31.07.2018 р. "Про затвердження Звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки", на основі об'єктивної оцінки наданих сторонами доказів повно встановлено фактичні обставини справи, а тому рішення суду першої інстанції скасуванню не підлягає.

Враховуючи, що дана справа віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 03 жовтня 2018 року, рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст.328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягають.

Керуючись статтями 308, 310, 312, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Строй Сити" залишити без задоволення.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п'ятої статті 328 КАС України, у яких постанова суду може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів.

Повний текст постанови складено та підписано 25 квітня 2019 року .

Головуючий суддя Лук'янчук О.В. Суддя: Суддя: Бітов А.І. Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2019
Оприлюднено26.04.2019
Номер документу81429863
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2140/2019/18

Постанова від 23.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 27.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 18.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 01.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 26.11.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Рішення від 26.11.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 03.10.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні