ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 квітня 2019 рокуЛьвів№ 857/3274/19
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Святецького В.В.
суддів Гудима Л.Я., Довгополова О.М.,
з участю секретаря судового засідання Гнідець Р.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року у справі № 140/2503/18 (головуючий суддя Денисюк Р.С., час ухвалення 16:12 год., м. Луцьк, повний текст складений 08 лютого 2019 року) за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю ,,Сальве» до Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ,-
В С Т А Н О В И В :
03 грудня 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю (ТзОВ) ,,Сальве» звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Волинській області від 13.11.2018 за № НОМЕР_1.
Рішенням від 06 лютого 2019 року Волинський окружний адміністративний суд позовні вимоги задовольнив повністю.
Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Волинській області від 13.11.2018 за № НОМЕР_1.
Також суд стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Волинській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю ,,Сальве» судові витрати в розмірі 1762,00 грн..
Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, ГУ ДФС у Волинській області подало апеляційну скаргу, оскільки вважає, що рішення винесене з неправильним застосуванням норм матеріального права, неповним з'ясуванням обставин справи та невідповідністю висновків суду обставинам справи.
В апеляційній скарзі відповідач зазначає, що суд першої інстанції, задовольняючи адміністративний позов, дійшов помилкового висновку про повне оприбуткування готівки в сумі 4322,00 грн. за 17.10.2018 та відображення її в електронній касовій книзі.
При цьому суд не звернув належної уваги на ті обставини, що оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО та відображення на їх підставі готівки у касовій книзі. Тобто, виконання цих дій у сукупності може свідчити про належне оприбуткування готівкових коштів.
Також суд не врахував, що касова книга в аптеці не ведеться, прибуткові касові ордери не оформляються, будь-яких підтверджуючих документів (касова книга, прибуткові касові ордери, квитанції, що свідчать про здавання виручки до банку) щодо оприбуткування готівки в сумі 4322,00 грн. за 17.10.2018 позивач під час перевірки не надав.
Посилання позивача на проведення заміни програмного забезпечення 17.10.2018 не підтверджене жодним доказом.
З огляду на викладене, відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Правом подання відзиву на апеляційну скаргу позивач не скористався.
Представник контролюючого органу в судовому засіданні апеляційного суду підтримав вимоги апеляційної скарги та просить їх задовольнити в повному обсязі.
Представники позивача заперечив вимоги апеляційної скарги та просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи скарги, апеляційний суд вважає, що скарга не належить до задоволення з таких підстав.
Суд першої інстанції встановив та підтверджується матеріалами справи, що за наслідками проведеної посадовими особами ГУ ДФС у Волинській області фактичної перевірки господарської одиниці - аптеки № 6 ТзОВ ,,Сальве» , розташованої за адресою: м. Луцьк, вул. Відродження, 20/36, оформленої актом від 26.10.2018 № 001623 (а.с. 30-31), ГУ ДФС у Волинській області винесено податкове повідомлення-рішення від 13.11.2018 № НОМЕР_1, яким до позивача застосовані штрафні (фінансові) санкції (штраф) в сумі 21610,00 грн. (а.с. 13).
Висновки податкового органу базуються на тому, що відокремлений підрозділ - аптека № 6 ТзОВ ,,Сальве» допустив порушення пунктів 5, 11 глави 2, пунктів 23, 25, 29 глави 3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті України, затвердженого постановою Правління національного банку України 29.12.2017 № 148 (далі - Положення № 148), а саме: не забезпечено своєчасне та в повній сумі оприбуткування готівкових коштів (в день їх фактичного надходження) в касовій книзі відокремленого підрозділу на підставі оформлених належним чином прибуткових касових ордерів/фіскальних звітних чеків РРО від 17.10.2018 на суму продажу товарів за готівку 4322,00 грн..
Перевіркою встановлено, що згідно з чеком № 24884 від 17.10.2018 (РРО № НОМЕР_2) було здійснено операцію ,,службова видача» на суму готівки 321, 00 грн.; згідно з чеком № 38923 від 17.10.2018 (РРО № НОМЕР_3) здійснено операцію ,,службова видача» на суму готівки 4001,00 грн. Сума готівкових коштів 4322,00 грн. отримана від продажу товарів 17.10.2018 здана згідно з квитанцією банку № 1528 від 18.10.2018 (разом з готівковою виручкою за 18.10.2018) в сумі 6522,00 грн.
По виявлених у ході перевірки порушеннях завідувач аптеки ОСОБА_1 26.10.2018 надала письмове пояснення про те, що 17.10.2018 в аптеці №6 ТзОВ ,,Сальве» здійснювалося встановлення нової програми, по касових апаратах було здійснено вилучення готівки в сумі 321,00 грн., 4001,00 грн. Дані кошти не були інкасовані, тому що аптека була закрита. При цьому зазначила, що в аптеці касова книга не ведеться, прибуткові касові ордери не оформляються. Вказані суми були інкасовані 18.10.2018 разом з готівковою виручкою за 18.10.2018 на загальну суму 6522,00 грн. відповідно до квитанції на інкасацію готівки - чек № 1528 від 18.10.2018 (а.с. 32).
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем у відповідності до вимог Порядку № 148 повністю було оприбутковано готівку в сумі 4322,00 грн. за 17.10.2018 та відображено в електронній касовій книзі.
Такі висновки суду першої інстанції, на думку апеляційного суду, відповідають фактичним обставинам справи, нормам матеріального права та є вірними.
Так, відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 1 Указу Президента України від 12.06.1995 року № 436/95 ,,Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» установлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються НБУ, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.
Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою визначає Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні затверджене постановою Правління Національного банку України 29.12.2017 № 148 (далі - Положення № 148).
Пунктом 3 розділу 1 Положення № 148 визначено, що касова книга - документ установленої форми, що застосовується для здійснення первинного обліку готівки в касі(підпункт 9);
книга обліку - касова книга, книга обліку виданої та прийнятої старшим касиром готівки, книга обліку розрахункових операцій, книга обліку доходів і витрат / книга обліку доходів; книга обліку доходів і витрат / книга обліку доходів - документ установленої форми, що застосовується відповідно до законодавства України для відображення руху готівки. Форми відповідних книг обліку доходів і витрат / книг обліку доходів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, відповідно до вимог Податкового кодексу України (підпункти 13, 14);
оприбуткування готівки - проведення суб'єктами господарювання обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі/книзі обліку доходів і витрат/книзі обліку доходів/фіскальному звітному чеку/розрахунковій квитанції (підпункт 18);
Пунктом 5 Положення № 148 передбачено, що суб'єкти господарювання здійснюють розрахунки готівкою між собою і з фізичними особами через касу як коштами, одержаними як готівкова виручка, так і коштами, одержаними із банків. Зазначені розрахунки проводяться також шляхом переказу готівки для сплати відповідних платежів. Суб'єкти господарювання здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книгах обліку.
Відповідно до пункту 11 Положення №148 отівка, яка надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі. Оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. Оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, а також у касах фізичних осіб - підприємців, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО без ведення касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку фіскальних звітних чеків і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО / занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО.
За змістом пункту 12 Положення № 148 установа/підприємство на підставі цього Положення зобов'язане розробити та затвердити внутрішнім документом порядок оприбуткування готівки в касі установи/підприємства, у якому максимально врахувати особливості роботи як установи/підприємства, так і його відокремлених підрозділів [внутрішній трудовий розпорядок, режим роботи, графіки змінності, порядок та особливості здавання готівкової виручки (готівки) до банку]. Для відокремлених підрозділів установи/підприємства порядок оприбуткування готівки в касі встановлюється та доводиться внутрішніми документами установи/підприємства. Розроблений порядок повинен відповідати вимогам цього Положення та не суперечити законодавству України.
Суд першої інстанції належним чином дослідив надані сторонами докази та встановив, що наказом ТзОВ ,,Сальве» за №30-а від 25.06.2018 затверджено Порядок оприбуткування готівки в касах структурних підрозділів та головній касі підприємства (а.с. 46-48).
Пунктами 1, 2 розділу 3 вказаного Порядку визначено, що касові операції з оприбуткування готівки в національній валюті в касах структурних підрозділів підприємства здійснюються із застосуванням РРО та книги обліку розрахункових операцій (КОРО) без ведення касової книги. Облік готівки здійснюється в повній сумі її фактичних надходжень на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку фіскальних звітних чеків (Z-звітів) їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО та заповнення розділу 2 КОРО з внесенням інформації про готівкову виручку, службову видачу (у разі вилучення коштів для передачі її до банківської установи) початковий та кінцевий залишок готівкових коштів в РРО, а також обороти коштів в розрізі ставок ПДВ 7% та 20%.
За таких обставин колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО та відображення на їх підставі готівки у касовій книзі. Невиконання будь-якої з цих дій є порушенням порядку оприбуткування готівки, за яке встановлена відповідальність.
З матеріалів справи апеляційний суд вбачає, що у структурному підрозділі ТзОВ ,,Сальве» - аптека №6 готівкові розрахунки проводяться із застосуванням РРО та облікові записи щодо надходження готівки здійснюються в КОРО реєстраційний № 3000281588р/4 та реєстраційний № 3000150536р/7 на підставі фіскальних звітних чеків.
Суд першої інстанції дослідив КОРО та встановив, що 17.10.2018 позивач відобразив суму готівкових коштів в розмірі 4322,00 грн. в КОРО у повній сумі в день їх фактичного надходження на підставі фіскального звітного чеку РРО (Z-звіт від 17.10.2018 № 2089 в сумі 321,00 грн. та Z-звіт від 17.10.2018 № 1948 в сумі 4001,00 грн.).
Відповідно до Порядку оприбуткування готівки в касах структурних підрозділів та головній касі підприємства ТзОВ ,,Сальве» касові операції з оприбуткування готівки в національній валюті в касах структурних підрозділів підприємства здійснюються із застосуванням РРО та книги обліку розрахункових операцій (КОРО) без ведення касової книги.
Згідно з пунктом 4 розділу 3 зазначеного Порядку для здавання готівкової виручки до банку працівник структурного підрозділу проводить інвентаризацію наявних готівкових коштів в усіх РРО структурного підрозділу. Після цього вилучає кошти з РРО шляхом друкування документа ,,службове вилучення» по кожному РРО окремо.
Кошти, що були вилучені протягом дня повинні бути обов'язково здані в банківську установу. У разі виникнення форс-мажорних обставин, які унеможливлюють проведення інкасації вся сума вилучених коштів повинна бути внесена до РРО документом ,,службове внесення» . Якщо ж внесення коштів до РРО призведе до перевищення ліміту каси потрібно оприбуткувати кошти до каси аптеки шляхом оформлення прибуткового та видаткового касового ордеру з внесенням запису до касової книги в електронному виглядів з подальшим роздрукуванням та оформленням згідно з Положенням № 148 в день надходження готівкових коштів (підпункт 4.2 пункту 4 розділу 3 Порядку).
Позивач стверджує, що 17.10.2018 в аптеці №6 ТзОВ ,,Сальве» , розташованої за адресою: м. Луцьк, пр. Відродження, 20/36 було здійснено заміну програмного забезпечення ,,1С-Підприємство» на програмне забезпечення ,,Скарб» . Саме така заміна програмного забезпечення унеможливила проведення інкасації коштів 17.10.2018, а тому касир здійснила операцію ,,службове вилучення» з РРО № 3000281588р/4 на підставі чеку № 24884 на суму готівки 321,00 грн. та з РРО № 3000150536р/7 на підставі чеку № 38923 на суму готівки 4001,00 грн., що відповідає приписам затвердженого підприємством Положення.
Надходження готівки до каси підприємства - аптеки №6 ТзОВ ,,Сальве» в сумі 4322,00 грн. проведено за прибутковим касовим ордером № 1 від 17.10.2018 та видача готівки з каси для здавання її до банку оформлена відповідним видатковим касовим ордером від 18.10.2018 на суму 4322,00 грн..
Суд першої інстанції також встановив, що ТзОВ ,,Сальве» централізовано через програму ,,1С - Підприємство» ведеться касова книга, зокрема і по відокремленому підрозділу аптека № 6.
Дана обставина узгоджується з приписами пункту 41 Порядку № 148, яким передбачено, що установи/підприємства за умови забезпечення належного зберігання касових документів мають право вести касову книгу в електронній формі за допомогою комп'ютерних засобів. Програмне забезпечення, за допомогою якого ведеться касова книга, повинне забезпечувати візуальне відображення і роздрукування кожної з двох частин аркуша касової книги (,,Вкладний аркуш касової книги» та ,,Звіт касира» ), які за формою і змістом повинні відтворювати форму та зміст касової книги в паперовому вигляді.
За таких обставин, колегія суддів визнає вірними та обгрунтованими висновки суду першої інстанції про належне оприбуткування готівкових коштів в сумі 4322,00 грн. за 17.10.2018, оскільки згідно витягу з програми ,,1С - Підприємство» операція по оприбуткуванню готівки була в ній належним чином відображена.
Суд першої інстанції мотивовано відхилив доводи представника відповідача про те, що позивачем не ведеться касова книга на відокремленому підрозділі, оскільки вказані обставини повністю спростовані в ході судового розгляду справи доказами.
Крім того, відповідач під час перевірки не виявив та не зазначив в акті перевірки від 26.10.2018 інших порушень з питань оприбуткування готівкових коштів, крім тих, інкасація яких була проведена наступного дня із-за заміни програмного забезпечення.
Таким чином, відсутність інших порушень свідчить про належне оприбуткування відокремленим підрозділом готівкових коштів.
Суд першої інстанції також аргументовано акцентував увагу на тому, що отримані від реалізації товарів за17.10.2018 готівкові кошти в сумі 4322,00 грн. залишалися в касі аптеки № 6 та нікуди не передавались, ліміту залишку готівки в касі не перевищували, оскільки згідно з наказом позивача від 02.01.2018 № 1/1-а ,,Про встановлення ліміту каси на підприємстві» для даної аптеки встановлений ліміт залишку готівки в касі в розмірі 7200,00 грн..
Наведені обставини спростовують доводи апеляційної скарги про невідповідність рішення суду першої інстанції нормам матеріального та процесуального права, а тому апеляційний суд не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства (КАС) України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив обставини справи та ухвалив законне рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, рішення суду першої інстанції ґрунтується на повно, об'єктивно і всебічно з'ясованих обставинах, доводи апеляційної скарги їх не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.
Керуючись ч.3 ст. 243, ст. 310, п. 1 ч. 1 ст.315, ст. ст. 316, 321, 322 , 325, 328329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ :
апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року у справі № 140/2503/18 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий суддя ОСОБА_2 судді ОСОБА_3 ОСОБА_4 Повне судове рішення складено 25.04.2019.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2019 |
Оприлюднено | 26.04.2019 |
Номер документу | 81430856 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні