Рішення
від 11.04.2019 по справі 908/2654/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 24/6/19

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.04.2019 Справа № 908/2654/18

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Азізбекян Тетяни Анатоліївни при секретарі Вака В.С. розглянув у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні справу № 908/2654/18

за позовом: Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8" (69035, м. Запоріжжя, бул. Центральний, буд. 8, ідентифікаційний код 40530679)

до відповідача: Комунального підприємства "Наше місто" Запорізької міської ради (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 29А, ідентифікаційний код 40545596)

про стягнення безпідставно отриманих грошових коштів у сумі 193556,10 грн.

за участю представників сторін:

від позивача ОСОБА_1, посвідчення ЗП 001618 від 29.03.2018, адвокат;

від відповідача : ОСОБА_2, довіреність № 19-10 від 02.01.2019;

СУТЬ СПОРУ:

Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8" звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Комунального підприємства "Наше місто" Запорізької міської ради про стягнення безпідставно отриманих грошових коштів у сумі 193556,10 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 24.06.2016 №311 відповідач визначений з 01.09.2016 виконавцем житлово-комунальних послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. ОСОБА_3 листа Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради №10913/12 від 27.10.2017 відповідач повідомив про відсутність законних підстав для надання з 01.11.2017 житлово-комунальних послуг позивачу, а також повідомив, що згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2013 №970 Про затвердження Порядку проведення перерахунку розміру плати за послуги утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненаданні або наданні не в повному обсязі відповідачем буде вирішено питання щодо проведення відповідних взаємних розрахунків з кожним мешканцем будинку. Однак, як вказує позивач, перерахунок не відбувся, послуги не надаються, а розрахунки за нібито надані послуги продовжують надходити. Позивач зазначає, що по будинку №8 по бул. Центральний в рахунках за вересень 2016 року - березень 2018 року мешканцям ОСББ неправомірно нарахована вартість послуг, які фактично не надавалися. Позивач направляв відповідачу 20.02.2018 та 26.12.2017 акт-претензію про неналежне надання або ненадання послуг за період з 01.11.2017 по 31.01.2018, але вимоги позивача не були задоволені. Відповідач не здійснив перерахунок за послуги, що не надавалися, або були надані частково мешканцям будинку на загальну суму 193556,10 грн. Враховуючи зазначене, позивач просить стягнути з відповідача безпідставно отримані грошові кошти в сумі 193556,10 грн.

Позов заявлено на підставі норм ст. ст. 509, 526, 1212 Цивільного кодексу України, ст. ст. 1, 13, 20, 21, 32 Закону України Про житлово-комунальні послуги , ст. 4 Закону України Про затвердження Порядку проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі , постанови Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги .

ОСОБА_3 з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.12.2018 позовну заяву передано для розгляду судді Азізбекян Т.А.

Ухвалою суду від 12.12.2018 позовну заяву залишено без руху.

На виконання ухвали суду позивач подав уточнену позовну заву з усуненням виявлених судом недоліків.

Ухвалою суду від 02.01.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/2654/18 за правилами загального провадження, присвоєно справі номер провадження 24/6/19. Підготовче судове засідання призначено на 09.01.2019.

Відповідач надав відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити позивачу в позові. Зауважує, що з 01.04.2018 відповідач припинив надання послуги з утримання будинків, споруд і прибудинкової території мешканцям будинку №8 по бул. Центральному та здійснив всі остаточні перерахунки і нарахування за надані послуги. Вказує, що на даний час житловий будинок знаходиться в господарському віданні відповідача відповідно до рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради №494 від 26.08.2016, яким передано відповідачу в господарське відання об'єкти житлового фонду. Рішення про передачу житлового будинку №8 по бул. Центральному на баланс позивачу відсутнє. Відповідач вказує, що впродовж 2016 - 2018 років він надавав послуги особисто мешканцям житлового будинку на підставі публічного договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкової території, затвердженого рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 26.08.2016 №495 Про надання дозволу на укладення публічного договору . Зазначає, що станом на 01.04.2018 відповідач розрахувався з мешканцями будинку в повному обсязі. Станом на 01.01.2019 заборгованість мешканців за надану послугу складає 13952,07 грн., переплата - 16129,73 грн. Повернення коштів здійснюється на підставі письмової заяви мешканців будинку. Зазначає, що таких заяв від мешканців будинку №8 по бул. Центральному зареєстровано три, інших заяв не надходило. На підставі вказаних обставин, оскільки послуги надавались саме мешканцям будинку, відповідач вважає, що позивач безпідставно просить стягнути спірні кошти на свою користь.

Позивач надав відповідь на відзив, в якій не погодився із запереченнями відповідача. Зазначає, що відповідач не надав актів виконаних робіт на підтвердження фактичного надання послуг, а розмір плати за комунальні послуги розраховано відповідачем з порушенням затверджених тарифів. Зокрема, позивач вважає неправомірним віднесення до витрат на утримання будинку суми 15157,08 грн. за квітень 2017 року у зв'язку з аварійною ситуацією через прорив транзитної труби з гарячою водою. Посилається на те, що вказана труба не обслуговує будинок, оскільки в квартирах встановлені газові колонки. Зазначає, що ця труба відповідно до додатку №2 схеми межі поділу теплової мережі є власністю Концерну МТМ , який і повинен відшкодувати вартість виконаних робіт. Позивач зазначив, що неодноразово звертався до Запорізької міської ради з питання передачі будинку в управління позивача, але це питання так і не було вирішено. Зауважив, що відповідач не надав розрахунку здійснених ним перерахунків та нарахувань з посиланням на тарифи, у зв'язку з чим позивач вважає наведені відповідачем суми неточними та вважає остаточною до відшкодування суму в розмірі 193556,10 грн., яка утворилась станом на 01.04.2018. Щодо посилань відповідача на те, що переплата повертається згідно заяв мешканців будинку позивач зазначив, що протоколом загальних зборів №7 від 18.11.2018 вирішено повернути кошти на рахунок ОСББ. Були направлені відповідні заяви відповідачу, однак відповідач проігнорував ці заяви. Тому позивач вважає, що наявні підстави для стягнення з відповідача суми переплати згідно норм ст. 1212 Цивільного кодексу України.

Позивач надав додаткові письмові пояснення щодо розміру плати, яка підлягає поверненню відповідачем, з відповідним розрахунком.

Відповідач надав додаткові пояснення із запереченнями до розрахунків позивача. Вказує, що вартість послуг розрахована позивачем невірно - без урахування ПДВ. Щодо надання актів виконаних робіт за кожен місяць відповідач зазначив, що з підрядними організаціями відповідач уклав договори на виконання окремих видів робіт по будинку. Для підготовки документів, які підтверджують фактичне виконання робіт за цими договорами, необхідний значний час. Щодо наданого позивачем протоколу загальних зборів №7 від 18.11.2018, згідно з яким мешканцями будинку вирішено повернути кошти на рахунок позивача, відповідач зауважив, що цей протокол не надавався відповідачу. Крім того, не надано опитувальні листки до цього протоколу. Тому відповідач вважає, що цей протокол складений з порушенням вимог законодавства. На думку відповідача, послуги за спірний період надавалися особисто мешканцям будинку, а не позивачу, тому відсутні підстави для повернення коштів позивачу.

Ухвалою суду від 09.01.2019 відкладено підготовче засідання на 13.02.2019.

Ухвалою від 13.02.2019 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів. Підготовче судове засідання відкладено на 27.02.2019.

Ухвалою суду від 27.02.2019 закрито підготовче провадження. Призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 20.03.2019.

Відповідно до ст. 222 ГПК України здійснювалося повне фіксування судового засідання 20.03.2019 за допомогою звукозаписувального технічного засобу - комплексу Акорд .

Представник позивача під час судового засідання 20.03.2019 надав суду відповідь на додаткові пояснення відповідача, вважає їх безпідставними та незаконними. Вважає, що правління ОСББ має право самостійно приймати будь-які рішення з питань поточної діяльності на підставі рішення загальних зборів. Просить суд позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

В судовому засіданні 20.03.2019 оголошено перерву в судовому засіданні до 11.04.2019 о 12 год. 00 хв.

В судовому засіданні 11.04.2019 були присутні представники обох сторін. Здійснювалася технічна фіксація судового процесу на комплексі Акорд .

Представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечив.

В судовому засіданні 11.04.2019 судом прийнято рішення, проголошено його вступну та резолютивну частини.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ :

Рішенням Запорізької міської ради від 25.05.2016 №25 створено комунальне підприємство Наше місто (відповідач) з метою здійснення відповідно до п. 3.1.1 статуту та вимог чинного законодавства функцій з управління та утримання в господарському віданні переданих йому за договором з власником житлових будинків, споруд та іншого майна.

Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 21.06.2016 №311 визначено відповідача виконавцем житлово-комунальних послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з 01.09.2016.

Перелік цих послуг, періодичність їх надання та тарифи затверджено рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 15.08.2016 №441. Покладено на відповідача ведення побудинкового обліку фактичних витрат, виконання робіт в кожному будинку в межах коштів, отриманих від власників квартир, квартиронаймачів цього будинку, інформування споживачів про фактичну вартість послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території за письмовим зверненням.

ОСОБА_3 з додатком до цього рішення до переліку об'єктів житлового фонду входить будинок №8 по бул. Центральному.

Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 26.08.2016 №494 передано за актами приймання-передачі в господарське відання відповідачу об'єкти житлового та нежитлового фонду згідно з додатками 1, 2, 3.

Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 26.08.2016 №495 дозволено відповідачу укласти публічний договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з власниками, наймачами, орендарями житлових будинків комунальної власності міста шляхом оприлюднення його в офіційних засобах масової інформації.

22.10.2017 загальними зборами співвласників багатоквартирного будинку по бул. Центральному, 8 в м. Запоріжжя прийнято рішення, оформлене протоколом №5 від 22.10.2017, відповідно до якого вирішено відмовитися від послуг комунального підприємства Наше місто з метою забезпечення утримання та експлуатації будинку самостійно шляхом самозабезпечення; прийнято рішення про прийняття нової (другої) редакції статуту.

ОСОБА_3 п. 1.1 статуту (в новій редакції), затвердженого протоколом загальних зборів Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8", №5 від 22.10.2017, об'єднання створено власниками квартир та/або приміщень багатоквартирного будинку №8 на вулиці Бульвар Центральний в місті Запоріжжя відповідно до закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку .

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8" (позивач) зареєстровано як юридична особа 02.06.2016.

Відповідно до п. 2.2 статуту (в новій редакції) завданням та предметом діяльності об'єднання є належне утримання будинку та прибудинкової території; забезпечення реалізації прав власників приміщень будинку на володіння та користування спільним майном членів об'єднання; забезпечення сприяння членам об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості.

В листі від 27.10.2017 №109/3/12 Комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради повідомляється, що враховуючи норми ст. ст. 1, 9 Закону України Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку у зв'язку зі створенням в житловому будинку №8 по бул. Центральний в м. Запоріжжя Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8", відсутні законні підстави для надання з 01.11.2017 житлово-комунальних послуг Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8" з боку Комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради. На підставі викладеного, запропоновано вирішити по суті питання про вилучення з господарського відання відповідача та передачу в управління позивача житлового будинку №8 по бул. Центральний в м. Запоріжжя та здійснення управління в цьому будинку в межах та у спосіб, визначений законодавством. Додатково повідомлено, що на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2013 №970 Про затвердження Порядку проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні. ненадання або надання не в повному обсязі відповідачем буде вирішено питання щодо проведення відповідних взаємних розрахунків з кожним мешканцем будинку.

Позивач неодноразово звертався до відповідача щодо здійснення перерахунку за надані послуги.

В листі від 28.11.2017 №11807/04 відповідач повідомив позивача про те, що переплата, яка виникла по особовим рахункам мешканців будинку №8 по бул. Центральний, утворилася в результаті проведення відповідачем перерахунку за послуги з утримання будинку і споруд та прибудинкових територій. Відповідач періодично здійснює перерахунки відповідно до норм чинного законодавства з урахуванням обсягів наданих послуг в межах тарифу. Станом на 01.11.2017 будинок №8 по бул. Центральний не вилучений з господарського відання відповідача та в управління позивачу не передавався. Переплата, яка утворилась по особовим рахункам абонентів станом на 01.11.2017, не є остаточною. Остаточний перерахунок буде зроблено в листопаді за підсумками жовтня 2017 року. Інформацію про порядок отримання коштів в якості переплати за особовими рахунками буде оприлюднено після врегулювання механізму повернення переплати.

26.12.2017 позивач в якості споживача послуги з утримання будинку та прибудинкової території склав акт про ненадання послуг за період з 01.11.2017 по 01.01.2018 з вимогою до відповідача як виконавця послуг здійснити перерахунок розміру плати за ненадані послуги за період з 01.11.2017 по 01.01.2018 та повернути грошові кошти, отримані з бюджету (управління соціального захисту Вознесенівського району) у вигляді субсидій та пільг на розрахунковий рахунок позивача.

02.01.2017 позивач надав зазначений акт-претензію відповідачу на погодження.

20.02.2018 позивач склав акт-претензію про неналежне надання або ненадання послуг та звернувся до відповідача для його підписання. Відповідно до змісту цього акту позивач повідомив відповідача про те, що листом №18-01/2 від 16.01.2018 позивач сповістив відповідача про вжиття заходів з метою недопущення несанкціонованого проникнення до підвалів та даху будинку, у зв'язку з чим робітники відповідача не мали доступу в підвали будинку і на дах. Тому послуги фактично не надавалися. Вважає, що в період з 01.11.2017 до 31.01.2018 відповідач неправомірно нарахував вартість послуг щомісячно в сумі 9926,28 грн., звідси за три місяці відповідач отримав неправомірну вигоду в сумі 29778,84 грн. У зв'язку з викладеним позивач вимагав повернути незаконно отримані кошти в сумі 29778,84 грн. на рахунок позивача.

28.03.2018 відповідач прийняв наказ №109 Про припинення надання послуг ОСББ Центральний №8 житлового будинку №8 по бульвару Центральному , відповідно до якого вирішено припинити надання послуг з утримання житлового будинку №8 по бульвару Центральному; протягом квітня 2018 року здійснити розрахунок вартості послуг, фактично наданих у березні 2018 року, та виконати перерахунок за послуги з утримання будинків та прибудинкової території відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг; з 01.04.2018 припинити облік фактичних витрат для формування тарифів на утримання будинків і споруд та прибудинкової території по будинку №8 по бульвару Центральному; здійснити остаточні нарахування плати за вказану послугу відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг.

Відповідач листом від 31.05.2018 №3159/04 відмовив у задоволенні акту-претензії позивача з посиланням на те, що даний акт не відповідає вимогам ст. 18 Закону України Про житлово-комунальні послуги . Повідомив, що після припинення надання послуги у березні 2018 року по будинку №8 по бул. Центральний за період січень 2016 року - березень 2018 року було здійснено остаточний перерахунок за послуги, що не надавались або були надані частково мешканцям будинку на загальну суму 77945,54 грн. Відповідач надав позивачу зведену інформацію про нормативні і фактичні витрати за послугу з утримання будинку і споруд та прибудинкової території за вказаний період.

Позивач звернувся до відповідача із заявою від 04.10.2018, яку направлено електронною поштою 05.10.2018, з вимогою надати акт виконаних робіт за кожний місяць в період з вересня 2016 року по березень 2018 року в межах зробленого перерахунку та довідку про суму повернених внаслідок перерахунку коштів або суму коштів, зарахованих в рахунок майбутніх платежів.

Рішенням загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку, оформленого протоколом №7 від 05.11.2018, вирішено звернутися до КП Наше місто з вимогою про проведення перерахунку та переведення коштів, які накопичені в результаті ненадання послуг з обслуговування будинку та прибудинкової території, на поточний рахунок Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8", а також з приводу складання акту-претензії за невиконані та виконані неналежним чином роботи з обслуговування будинку та прибудинкової території.

Посилаючись на те, що відповідач ухиляється від розгляду претензій позивача, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8" звернулося до господарського суду з позовом про стягнення з Комунального підприємства "Наше місто" Запорізької міської ради безпідставно отриманих грошових коштів у сумі 193556,10 грн.

Правовідносини сторін виникли з приводу факту ненадання та неналежного надання послуги з утримання будинку та прибудинкової території за період з вересня 2016 року по березень 2018 року.

У спірний період діяв Закон України від 24.06.2004 № 1875-IV Про житлово-комунальні послуги , який у ст. 1 містив наступні визначення:

житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил;

балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом;

виконавець - суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору;

утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

Виходячи зі змісту п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України від 24.06.2004 № 1875-IV Про житлово-комунальні послуги , послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій включають послуги з прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо.

Відповідно до ч. ч. 1-3, 6 ст. 19 Закону України від 24.06.2004 № 1875-IV Про житлово-комунальні послуги відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

Учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник.

Виробник послуг може бути їх виконавцем.

Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.

ОСОБА_3 з п. п. 1, 2, 5 ч. 1 ст. 20 Закону України від 24.06.2004 № 1875-IV Про житлово-комунальні послуги споживач має право:

- одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг;

- одержувати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання, порядок надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо;

- на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством.

ОСОБА_3 з ч. 4 ст. 16 Закону України від 24.06.2004 № 1875-IV Про житлово-комунальні послуги виконавець/виробник зобов'язаний проводити перерахунок розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі перерви в їх наданні, ненаданні або наданні не в повному обсязі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У п. 1 Порядку проведення перерахунку розміру плати за послуги утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненаданні або наданні не в повному обсязі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2013 №970 (далі - Порядок проведення перерахунку), визначено, що перерахунок - операція, пов'язана із зміною розміру нарахованої плати за послуги у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі та/або без урахування встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг, у разі надання послуг без дотримання вимог щодо їх якості шляхом зменшення розміру такої плати виходячи з фактично наданих у період перерахунку послуг;

період нарахування - період, за який виконавець нараховує споживачам плату за послуги;

період перерахунку - період, за який виконавець проводить перерахунок;

сума перерахунку - кошти, що в результаті проведеного перерахунку підлягають поверненню споживачеві.

У пунктах 3-6, 9 Порядку проведення перерахунку встановлено, що перерахунок відображається у наступному за періодом перерахунку періоді нарахування.

Виконавці ведуть облік доходів, витрат та кількісних і якісних показників надання послуг щодо кожного будинку та кожної складової тарифу окремо.

Перерахунок проводиться не рідше одного разу на рік протягом кварталу, наступного за періодом перерахунку, з урахуванням результатів перерахунків, проведених з початку звітного року, виходячи з фактично понесених у звітному періоді витрат на надання послуг щодо кожного будинку окремо з урахуванням обсягу наданих послуг в межах тарифу, періодичності та строків надання послуг, установлених рішенням органу місцевого самоврядування, з урахуванням складених виконавцем планів та графіків виконання робіт, пов'язаних з наданням послуг.

Обсяг фактично наданих послуг та виконаних робіт, пов'язаних з їх наданням, повинен бути підтверджений відповідною первинною документацією, що зберігається у виконавця, зокрема наказами підприємства, табелем обліку робочого часу, розрахунковими листками нарахування заробітної плати робітникам, нарядами-завданнями, актами списання матеріалів, матеріальними звітами майстрів, актами виконаних робіт постачальних та підрядних організацій, документами, що підтверджують технічні показники будинку, тощо.

Фактичні витрати щодо кожного окремого будинку за період нарахування (період перерахунку) визначаються з урахуванням розподіленої суми накладних витрат, затвердженого рівня рентабельності та податку на додану вартість (єдиного податку).

Статтею 18 Закону України від 24.06.2004 № 1875-IV Про житлово-комунальні послуги передбачено, що в разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо.

Акт-претензія складається споживачем та представником виконавця і скріплюється їхніми підписами. У разі неприбуття представника виконавця в погоджений умовами договору строк або необґрунтованої відмови від підписання акта-претензії він вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі.

Акт-претензія споживача подається виконавцю, який протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або видає письмово споживачу обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.

Спори щодо задоволення претензій споживачів вирішуються в суді. Споживач має

право на досудове вирішення спору шляхом задоволення пред'явленої претензії.

Відповідно до п. 11 Порядку проведення перерахунку розміру плати за послуги утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненаданні або наданні не в повному обсязі, у разі надходження актів-претензій від споживачів за формою згідно з додатком 1 та прийняття виконавцем рішення про їх задоволення перерахунок проводиться протягом наступного місяця з дати отримання виконавцем акта-претензії.

З викладених норм законодавства вбачається, що житлово-комунальні послуги надаються виключно на договірній основі, а право на перерахунок платежів за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, надано саме споживачу послуги.

Як вбачається зі встановлених судом обставин справи, у спірному періоді з вересня 2016 року по березень 2018 року відповідач був виконавцем послуги з утримання будинку, споруд і прибудинкової території по житловому будинку по бул. Центральний, 8. Відповідно до наказу відповідача від 28.03.2018 №109 надання цієї послуги припинено.

Особливості реалізації прав та виконання обов'язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління врегульовані Законом України від 14.05.2015 № 417-VIII Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 цього Закону управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Відповідно до ч. ч. 1, 4, 5 ст. 4 Закону України від 29.11.2001 № 2866-III Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, визначено, що об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.

Господарче забезпечення діяльності об'єднання може здійснюватися власними силами об'єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб'єктів господарювання.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону України від 29.11.2001 № 2866-III Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об'єднання за рішенням загальних зборів має право:

- задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення;

- визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори;

- виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини житлово-комунальних послуг.

ОСОБА_3 з ч. 1 ст. 10 Закону України від 14.05.2015 № 417-VIII Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об'єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.

22.10.2017 загальними зборами співвласників багатоквартирного будинку по бул. Центральному, 8 в м. Запоріжжя прийнято рішення, оформлене протоколом №5 від 22.10.2017, відповідно до якого вирішено відмовитися від послуг комунального підприємства Наше місто з метою забезпечення утримання та експлуатації будинку самостійно шляхом самозабезпечення.

Втім, у спірному періоді відповідно до ч. 1 ст. 29 Закону України від 24.06.2004 №1875-IV Про житлово-комунальні послуги було визначено, що договір на надання житлово-комунальних послуг (крім послуг з централізованого опалення, послуг з централізованого постачання холодної води, послуг з централізованого постачання гарячої води, послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) у багатоквартирному будинку укладається між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та балансоутримувачем або уповноваженою ним особою.

У спірному періоді житловий будинок по бул. Центральному, 8 в м. Запоріжжя не був переданий з балансу Комунального підприємства Наше місто на баланс Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8" і послуги з утримання цього будинку та його прибудинкової території надавав відповідач як балансоутримувач та виконавець цих послуг.

У спірному періоді між відповідачем як балансоутримувачем та виконавцем послуг і позивачем як колективним споживачем не укладався договір про надання послуги з утримання будинку, споруд і прибудинкової території по бул. Центральному, 8. За приписами п. 1 ч. 1 ст. 208 Цивільного кодексу України правочини між юридичними особами належить вчиняти у письмовій формі.

Разом із цим, послуга надавалися відповідачем безпосередньо мешканцям будинку на підставі публічного договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з власниками, наймачами, орендарями житлових будинків комунальної власності міста, оприлюдненого в офіційних засобах масової інформації, відповідно до рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 26.08.2016 №495.

Отже, споживачами послуги у спірному періоді були саме мешканці будинку, а не позивач, тому право на перерахунок вартості цієї послуги мають саме мешканці будинку як сторони публічного договору із відповідачем.

Суд зазначає, що положення глави 83 Цивільного кодексу України про набуття, збереження майна без достатньої правової підстави застосовуються в разі набуття або збереження майна однією особою за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно).

В даному випадку між мешканцями будинку №8 по бул. Центральний та відповідачем у спірному періоді були наявні договірні відносини щодо надання послуги з утримання будинку і прибудинкової території на підставі публічного договору. Зазначені правовідносини носять зобов'язальний характер та не регулюються нормами Цивільного кодексу України про набуття майна без достатньої правової підстави.

При цьому суд зазначає, що договірні відносини між мешканцями житлового будинку та відповідачем носять цивільно-правовий, а не господарський характер, оскільки в цих правовідносинах беруть участь фізичні особи.

Стосовно наданого позивачем рішення загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку, оформленого протоколом №7 від 05.11.2018, яким вирішено накопичені в результаті ненадання послуг з обслуговування будинку та прибудинкової території повернути на поточний рахунок Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8", суд зазначає наступне.

Статтею 10 Закону України від 14.05.2015 № 417-VIII Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку визначений порядок прийняття рішень щодо управління багатоквартирним будинком зборами співвласників.

Зокрема, частинами 6, 7, 8 статті 10 цього Закону встановлено, що рішення вважається прийнятим зборами співвласників, якщо за нього проголосували власники квартир та нежитлових приміщень, площа яких разом перевищує 75 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, крім рішень з питань, зазначених у пунктах 2 і 3 частини другої цієї статті, які вважаються прийнятими зборами співвласників, якщо за них проголосували власники квартир та нежитлових приміщень, площа яких разом перевищує 50 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку.

Рішення зборів співвласників оформляється протоколом, який підписується усіма співвласниками (їх представниками), які взяли участь у зборах, кожен з яких ставить підпис під відповідним варіантом голосування ("за", "проти", "утримався"), за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики.

У протоколі обов'язково зазначається така інформація про співвласників (їх представників), які взяли участь у зборах співвласників: прізвище, ім'я, по батькові співвласника, документ, що підтверджує право власності на квартиру або нежитлове приміщення, номер квартири або нежитлового приміщення, загальна площа квартири або нежитлового приміщення, документ, що надає повноваження на голосування від імені співвласника (для представника).

Якщо під час проведення зборів співвласників для прийняття рішення не набрано встановленої частиною шостою цієї статті кількості голосів "за" або "проти", проводиться письмове опитування співвласників, які не голосували на зборах.

Листки письмового опитування співвласників пронумеровуються, прошнуровуються та додаються до відповідного протоколу зборів.

Наданий позивачем протокол загальних зборів №7 від 05.11.2018 не містить підписів усіх осіб, які брали участь у зборах. Окремого листку опитування до протоколу не надано.

ОСОБА_3 з ч. 2 ст. 6 Закону України від 14.05.2015 № 417-VIII Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку реалізація співвласником своїх прав не може порушувати права інших співвласників.

Отже, вказаний протокол не є доказом волевиявлення всіх співвласників будинку, які мають право на повернення переплати за послуги, щодо повернення коштів переплати на рахунок Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8".

Крім того, суд зазначає, що в зобов'язальних правовідносинах мешканців будинку з КП Наше місто позивач не є стороною. При цьому суд зауважує, що правовідносини кожного мешканця з КП Наше місто є окремими зобов'язальним правовідносинами і врегульовані окремими договором, який хоча й носить публічний характер. Позивач не є стороною цих правовідносин. Підстави та порядок заміни сторони в зобов'язанні врегульовані нормами статей 512 - 521 Цивільного кодексу України. При цьому, слід зазначити, що заміна сторони в зобов'язанні має здійснюватися у встановленій законодавством формі та містити відомості про обсяг прав та обов'язків, які передаються за конкретним правочином.

Наданий позивачем протокол №7 від 05.11.2018 не є правочином про заміну сторони в зобов'язанні в розумінні наведених норм Цивільного кодексу України, тому не може бути підставою для набуття позивачем у спірних правовідносинах прав кредитора щодо вимоги про повернення сум переплати, які виникли внаслідок ненадання або надання не в повному обсязі послуг мешканцям.

Крім того, суд зауважує, що спірний період відповідно до позовної заяви становить вересень 2016 року - березень 2018 року.

Відповідач зазначає, що станом на 01.04.2018 відповідач розрахувався з мешканцями будинку в повному обсязі.

ОСОБА_3 з довідками абонентської служби КП Наше місто станом на 01.01.2019 заборгованість мешканців за надану послугу складає 13952,07 грн., переплата - 16129,73 грн. Три мешканці будинку подали заяви про повернення суми переплати (копії цих заяв відповідач надав). Решта мешканців, як вказує відповідач, не зверталась до відповідача із завою про повернення переплати.

Отже, за даними відповідача за спірний період переплата відсутня.

Вирішення спору про стягнення переплати за послуги передбачає визначення вартості послуг у спірному періоді з урахуванням їх перерахунку згідно фактично наданих обсягів послуг слід здійснювати щодо кожного окремого мешканця будинку з урахуванням здійснених ним оплат.

Між Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8" та КП Наше місто відсутні господарські правовідносини з приводу повернення переплати за фактично не надані або надані не в повному обсязі послуги з утримання будинку та прибудинкової території.

Враховуючи викладене, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8" є неналежним позивачем у спорі про стягнення переплати. У зв'язку з цим відсутні правові підстави для розгляду спору щодо стягнення з Комунального підприємства "Наше місто" Запорізької міської ради безпідставно отриманих грошових коштів в сумі 193556,10 грн. на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Центральний № 8".

За таких обставин суд відмовляє позивачу в позові.

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору в сумі 1762,00 грн. покладаються на позивача.

Керуючись 129, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В позові відмовити.

Витрати зі сплати судового збору в сумі 1762,00 грн. покласти на позивача.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до п. 17.5 Розділу ХI Перехідних положень ГПК України апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Апеляційна скарга може бути подана до Центрального апеляційного господарського суду через господарський суд Запорізької області.

Відповідно до ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано (з урахуванням відрядження судді) 26.04.2019.

Суддя Т.А.Азізбекян

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення11.04.2019
Оприлюднено26.04.2019
Номер документу81433549
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2654/18

Ухвала від 27.12.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 04.07.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 10.06.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Рішення від 11.04.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 20.03.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 27.02.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 13.02.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 09.01.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 02.01.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 12.12.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні