Постанова
від 10.04.2019 по справі 924/857/18
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 квітня 2019 року

м. Київ

Справа № 924/857/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Берднік І.С. - головуючого, Міщенка І.С., Сухового В.Г.,

секретар судового засідання - Корнієнко О.В.,

за участю представників:

Новоушицької селищної ради - не з'явився,

Акціонерного товариства "Хмельницькобленерго" - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Хмельницькобленерго"

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.02.2019 (у складі колегії суддів: Саврій В.А. (головуючий), Миханюк М.В., Дужич С.П.)

та рішення Господарського суду Хмельницької області від 12.12.2018 (суддя Виноградова В.В.)

у справі № 924/857/18

за позовом Новоушицької селищної ради

до Акціонерного товариства "Хмельницькобленерго"

про врегулювання розбіжностей за договором оренди земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2018 року Новоушицька селищна рада звернулася до суду з позовом до Акціонерного товариства "Хмельницькобленерго" (далі - АТ "Хмельницькобленерго"), у якому, з урахуванням заяви про зміну предмета позову, просила врегулювати розбіжності у пункті 9 договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новоушицькою селищною радою і АТ "Хмельницькобленерго", а саме: викласти пункт 9 договору в редакції позивача, за якою орендна плата вноситься орендарем у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 49 213,19 грн у рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі рівними частками, що становить 4 101,10 грн щомісячно в рівній долі, але не пізніше 30 числа поточного місяця.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що укладення договору оренди земельної ділянки комунальної власності для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів передачі електричної та теплової енергії є обов'язковим для сторін на підставі закону, тому наявність розбіжностей, що залишилися неврегульованими, має бути вирішено у судовому порядку.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.02.2019, позов задоволено. Врегульовано розбіжності по пункту 9 договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новоушицькою селищною радою і АТ "Хмельницькобленерго", і вирішено вважати пункт 9 цього договору укладеним у такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 49 213,19 грн у рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі рівними частками, що становить 4 101,10 грн щомісячно в рівній долі, але не пізніше 30 числа поточного місяця".

Судові рішення з посиланням на положення статей 179, 181, 184, 187 Господарського кодексу України (далі - ГК), статей 116, 123, 124 Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", а також встановлені фактичні обставини у справі, мотивовано наявністю правових підстав для задоволення позову.

Не погоджуючись із висновками судів першої та апеляційної інстанцій, у березні 2019 року АТ "Хмельницькобленерго" подало касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить скасувати постановлені у справі судові рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Касаційну скаргу АТ "Хмельницькобленерго" обґрунтовує, зокрема, тим, що судами попередніх інстанцій при вирішенні спору не враховано положення частини 5 статті 181 ГК у контексті того, що між сторонами не було погоджено врегулювання розбіжностей судом; судом можуть розглядатися лише ті розбіжності, які залишилися неврегульованими між сторонами, а в цьому випадку неврегульованою залишилася орендна плата в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки землі, як зазначено позивачем у проекті договору, і 3 % від нормативної грошової оцінки землі, як зазначено у протоколі розбіжностей, направленому відповідачем, а розбіжностей між сторонами стосовно орендної плати 10 % чи 3 % не існувало і таких пропозицій від позивача не надходило, що свідчить про відсутність досудового врегулювання господарського спору та суперечить загальному порядку укладення договорів, передбаченому статтею 181 ГК; судами безпідставно прийнято до уваги рішення позивача від 08.11.2018 № 53, яким встановлено орендну плату в розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки землі, оскільки на час укладення між сторонами договору це рішення прийнято не було; судами неправильно застосовано частину 3 статті 179 і частину 1 статті 187 ГК, оскільки укладення договору оренди землі не є обов'язковим для сторін; судами не взято до уваги, що обставини, на підставі яких ґрунтувалися первісні позовні вимоги, відпали внаслідок зміни позивачем предмета позову, тому суд мав закрити провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмета спору.

У відзиві на касаційну скаргу Новоушицька селищна рада зазначає про правильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права при вирішенні справи, тому просить залишити оскаржені судові рішення без змін.

08.04.2019 на електронну адресу суду надійшла заява АТ "Хмельницькобленерго" про розгляд справи за відсутності представника відповідача.

Новоушицька селищна рада у судове засідання свого представника не направила, хоча була повідомлена про дату, час і місце судового засідання належним чином, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.

Ураховуючи наведене, те, що явка учасників справи не визнавалася судом обов'язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов'язком сторони, Верховний Суд у складі колегії дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності зазначених представників.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.

При вирішенні справи судами першої та апеляційної інстанцій установлено, що рішенням Новоушицької селищної ради від 20.03.2018 № 36 "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" передано в оренду ПАТ "Хмельницькобленерго" земельну ділянку площею 1,1385 га, кадастровий номер 6823355100:03:001:0287 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів передачі електричної енергії та теплової енергії (обслуговування підстанції 11/35/10 кВ "Нова Ушиця") в Хмельницькій області, смт Нова Ушиця, вул. Енергетиків, 18а терміном на 49 років (пункт 9.2); встановлено орендну плату за земельну ділянку з розрахунку 12 % від нормативної грошової оцінки на рік (пункт 9.3), вирішено ПАТ "Хмельницькобленерго" зареєструвати договір оренди у Державному реєстрі речових прав (пункт 9.5).

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.01.2018 № 97-22-0.28-52/171-18, нормативна грошова оцінка земельної ділянки для обслуговування будівлі по вул. Енергетиків у смт Нова Ушиця Хмельницкої обл. площею 10 322,0000 кв. м становить 49 2131,9358 грн.

Згідно з листом від 12.07.2018 № 154 Новоушицька селищна рада надіслала ПАТ "Хмельницькобленерго" для підписання проект договору оренди наведеної вище земельної ділянки та просила другий примірник підписаного договору надіслати на адресу ради.

За змістом цього договору, Новоушицька селищна рада (орендодавець) надає, а ПАТ "Хмельницькобленерго" (орендар) приймає у строкове платне користування земельну ділянку, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів передачі електричної та теплової енергії з кадастровим номером 6823355100:03:001:0287, яка розташована по вул. Енергетиків, 18а у смт Нова Ушиця, Хмельницької обл. (пункт 1); нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 492 131,94 грн (пункт 5).

Відповідно до пункту 9 договору, орендна плата вноситься орендарем у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 59 055,83 грн у рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі рівними частками, що становить 4 921,32 грн щомісячно в рівній долі, але не пізніше 30 числа поточного місяця.

Згідно з пунктом 15 договору, земельна ділянка передається в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів передачі електричної та теплової енергії.

Цільове призначення земельної ділянки: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення (пункт 16).

Відповідно до пункту 31 договору до обов'язків орендаря віднесено, зокрема, у п'ятиденний строк після підписання договору оренди земельної ділянки комунальної власності надати копію договору відповідному органу доходів і зборів.

Згідно з пунктом 34 договору страхування об'єкта оренди здійснює орендар (орендодавець) (в разі здійснення страхування).

Цей договір підписано сторонами, при цьому орендарем - із зазначенням "Разом з протоколом розбіжностей".

АТ "Хмельницькобленерго" згідно з листом від 02.08.2018 № 20/8-05-13-2438 направило позивачу договір оренди земельної ділянки та протокол розбіжностей № 1 до договору в двох примірниках. У листі відповідач просив розглянути надані документи та повернути після підписання. Зазначений лист згідно зі штампом позивача отримано останнім 27.08.2018.

Відповідно до протоколу розбіжностей № 1, складеного та підписаного АТ "Хмельницькобленерго", умови пунктів 1, 5, 9, 15, 16, 31, 34 договору оренди викладено у редакції відповідача. Зокрема, пункт 9 договору викладено у редакції, відповідно до якої орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 14 763,96 грн у рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі рівними частками, що становить 1 230,33 грн щомісячно в рівній долі, але не пізніше 30 числа поточного місяця.

У листі від 06.09.2018 № 1867 позивач повідомив відповідача про розгляд протоколу розбіжностей № 1, зазначивши, що погоджується з протоколом розбіжностей, окрім запропонованих в протоколі розбіжностей пунктів 1, 9, 15, 16 договору. Зокрема, пункт 9 договору запропоновано викласти у редакції, відповідно до якої орендна плата вноситься орендарем у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 5 9055,83 грн у рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі рівними частками, що становить 4 921,32 грн щомісячно в рівній долі, але не пізніше 30 числа поточного місяця. Також у листі зазначено, зокрема, що пункт 9 договору пропонується залишити у незміненій редакції, оскільки відповідно до статті 288 Податкового кодексу України та рішення Новоушицької селищної ради від 20.03.2018 № 36 орендну плату за земельну ділянку було встановлено з розрахунку 12 % від нормативної грошової оцінки на рік.

Позивач також запропонував у термін до 07.09.2018 повідомити раду про узгодження або не узгодження вказаних пунктів договору оренди земельної ділянки, проте, зазначений лист залишено відповідачем без відповіді.

З урахуванням досягнутої між сторонами згоди щодо спірних пунктів договору оренди, неузгодженим залишився пункт 9, врегулювання розбіжностей щодо якого є предметом позову у справі, яка розглядається.

Також судами установлено, що згідно з рішенням Новоушицької селищної ради від 23.06.2017 № 11 "Про встановлення та затвердження місцевих податків та зборів на 2018 рік на території смт Нова Ушиця", встановлено розміри орендної плати на земельні ділянки комунальної власності на території смт Нова Ушиця: а) земельні ділянки площею до 600 кв. м - 12 % від нормативної грошової оцінки; б) земельні ділянки площею від 601 кв. м до 1300 кв. м - 10 % від нормативної грошової оцінки; в) земельні ділянки площею від 1301 кв. м до 2000 кв. м - 8 % від нормативної грошової оцінки; г) земельні ділянки площею більше 2000 кв. м - 6 % від нормативної грошової оцінки (пункт 3.2.1).

Відповідач у листі від 10.04.2018 № 2018-05-13-1062 запропонував позивачу, зокрема, переглянути розмір орендної плати за земельну ділянку і встановити її на рівні 3 % від нормативної грошової оцінки землі, посилаючись на лист Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 06.11.2014 № 1397/13/61-14, адресований головам обласних державних адміністрацій, з пропозицією сприяти врегулюванню взаємовідносин місцевого самоврядування з питань землекористування під об'єктами електроенергетичної галузі та рекомендувати органам місцевого самоврядування укладати (оформлювати) договори оренди на землю з енергопостачальними компаніями на мінімальному законодавчо встановленому рівні 3 % від оціночної вартості землі.

Згідно з витягом з рішення Новоушицької селищної ради від 24.05.2018 №44 "Про вирішення заяв" відповідачу було відмовлено у перегляді розміру орендної плати за земельну ділянку.

У рекомендаціях від 18.05.2018 № 12/08-рк/к адміністративна колегія Хмельницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України рекомендувала Новоушицькій селищній раді припинити дії, які полягали у встановленні різних відсоткових ставок орендної плати на земельні ділянки комунальної власності від площі орендованої земельної ділянок, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статті 50, абзацом сьомим частини другої статті 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування, внаслідок яких окремим суб'єктам господарювання надаються переваги, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що може призвести до спотворення конкуренції, шляхом приведення ставок орендної плати, визначених пунктом рішення 3.2.1 Новоушицької селищної ради від 23.06.2017 № 11 шляхом встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки з урахуванням їх призначення.

Рішенням Новоушицької селищної ради від 03.07.2018 № 19 "Про внесення змін до рішень позачергової сесії Новоушицької селищної ради VII скликання від 23.06.2017 № 11 і № 12", розглянувши, зокрема, рекомендації адміністративної колегії Хмельницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 18.05.2018 № 12/08-рк/к, селищна рада вирішила внести зміни до пункту 3 рішення від 23.06.2017 № 11 "Про встановлення та затвердження місцевих податків і зборів на 2018 рік на території смт Нова Ушиця, яка входить до складу Новоушицької селищної об'єднаної територіальної громади", а саме: підпункт 3.2. пункту 3 цього рішення викладено в новій редакції, а саме: 3.2. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджету, застосовується відповідно до вимог статей 285-287 Податкового кодексу України. 3.2.1. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки, а саме розмір річної орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території смт Нова Ушиця, яка входить до складу Новоушицької селищної об'єднаної територіальної громади, встановлюється відповідно до категорії земель за їх цільовим призначенням та функціональним використанням у відсотках від нормативної грошової оцінки землі, згідно з додатком №7 до цього рішення. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2 статті 288 Податкового кодексу України, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах". Також вирішено доповнити рішення додатком № 7.

У додатку № 7 до цього рішення ("Ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, розташовані на території Новоушицької селищної об'єднаної територіальної громади") ставка орендної плати для земель з цільовим призначенням: землі енергетики: для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій встановлена в розмірі 10 % нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) (пункт 14 додатку № 7).

Рішенням Новоушицької селищної ради від 08.11.2018 № 53 "Про внесення змін до рішення сесії селищної ради" ухвалено внести зміни у пункт 9.3 рішення Новоушицької селищної ради від 20.03.2018 № 36 та викласти рішення у такій редакції: "9. Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ПАТ "Хмельницькобленерго" площею 1,1385га, кадастровий номер 6823355100:03:001:0287, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів передачі електричної та теплової енергії (обслуговування підстанції 110/35/10 кВ "Нова Ушиця") за рахунок земель комунальної власності, які відносяться до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення Хмельницькій області, смт Нова Ушиця, вулиця Енергетиків, 18а. 9.1 Зареєструвати дану земельну ділянку за Новоушицькою селищною радою у Державному реєстрі речових прав. 9.2 Передати в оренду ПАТ "Хмельницькобленерго" площею 1,1385 га, кадастровий номер 6823355100:03:001:0287, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів передачі електричної та теплової енергії (обслуговування підстанції 110/35/10 кВ "Нова Ушиця") в Хмельницькій області, смт. Нова Ушиця, вулиця Енергетиків, 18а, терміном на 49 років. 9.3 Встановити орендну плату за земельну ділянку з розрахунку 10% від нормативної грошової оцінки на рік. 9.4 Селищному голові Московчуку О.В. укласти договір оренди на земельну ділянку 9.5 ПАТ "Хмельницькобленерго" зареєструвати договір оренди у Державному реєстрі речових прав".

У листі від 13.11.2018 позивач повідомив відповідача, що з прийняттям 08.11.2018 Новоушицькою селищною радою рішення № 53 внесено зміни у пункт 9.3 рішення ради від 20.03.2018 № 36 "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", а саме: встановлено орендну плату за земельну ділянку з розрахунку 10 % від нормативної грошової оцінки на рік, запропоновано пункт 9 договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новоушицькою селищною радою і АТ Хмельницькобленерго викласти в редакції: "п.9. Орендна плата вноситься орендарем у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 49213 гривень 19 коп. в рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі рівними частками, що становить 4101,10 грн. щомісячно в рівній долі, але не пізніше 30 числа поточного місяця". Просив повідомити про узгодження або не узгодження вищевказаного пункту договору оренди земельної ділянки.

Причиною виникнення спору між сторонами у справі стало питання, зокрема, наявності чи відсутності підстав для врегулювання розбіжностей у пункті 9 договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новоушицькою селищною радою і АТ "Хмельницькобленерго", зокрема, викладення пункту 9 договору в редакції позивача, за якою орендна плата вноситься орендарем у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до частин 1, 2 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (частина 1 статті 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК).

Згідно із частиною 1 статті 124 ЗК передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом (частина 9 статті 93 ЗК).

У статті 1 Закону України "Про оренду землі" зазначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до частин 1, 5 статті 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Статтею 13 зазначеного Закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, укладення спірного договору є обов'язковим.

Відповідно до частини 3 статті 179 ГК укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб'єктів, коли ці суб'єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту (частина 4 статті 179 ГК).

Згідно з частиною 7 статті 179 ГК господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Загальний порядок укладення договорів встановлено у статті 181 ГК і статті 638 Цивільного кодексу України (далі - ЦК).

Відповідно до положень статті 181 ГК господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами (частина 1). Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках (частина 2). Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору (частина 3). За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором (частина 4).

Статтею 187 ГК встановлено, що спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

Згідно з частиною 1 статті 628 ЦК зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, договір оренди земельної ділянки площею 1,1385 га, кадастровий номер 6823355100:03:001:0287 0,2500 га, за адресою: Хмельницька обл., смт Нова Ушиця, вул. Енергетиків, 18а, між сторонами підписано із протоколом розбіжностей та скріплений печатками.

Також судами установлено, що рішенням Новоушицької селищної ради від 03.07.2018 № 19 внесено зміни до рішень Новоушицької селищної ради від 23.06.2017, за змістом яких ставка орендної плати для земель з цільовим призначенням землі енергетики, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій встановлена в розмірі 10 % нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження).

Відповідно до частини 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Будь-яких обставин щодо визнання недійсними і скасування наведеного рішення позивача, якими встановлено ставку орендної плати за земельні ділянки для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, судами попередніх інстанцій встановлено не було, отже, це рішення є чинними, і за приписами статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" підлягає обов'язковому виконанню землекористувачем, тобто відповідачем.

З урахуванням наведеного та з огляду на встановлений рішеннями ради розмір ставки орендної плати за земельну ділянку та розмір погодженої сторонами в договорі нормативної грошової оцінки земельної ділянки, відсутність спору між сторонами щодо інших положень пункту 9 договору оренди, крім розміру орендної плати, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, що викладення пункту 9 договору в редакції, запропонованій позивачем, відповідає встановленим фактичним обставинам справи та узгоджується з нормами чинного законодавства.

Судом апеляційної інстанції правомірно відхилено посилання відповідача на лист Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 06.11.2014 № 1397/13/61-14 та надані відповідачем рішення інших органів місцевого самоврядування, якими встановлено ставку орендної плати на рівні 3%, оскільки зазначений лист, адресований обласним державним адміністраціям, носить виключно рекомендаційний характер і не може покладати на позивача обов'язку щодо встановлення саме такого розміру орендної плати.

Доводи АТ "Хмельницькобленерго", викладені у касаційній скарзі, щодо відсутності між сторонами переддоговірного врегулювання спору щодо викладення спірного пункту 9 договору шляхом зазначення у ньому розміру орендної ставки на рівні 10 % від нормативної грошової оцінки землі, є безпідставними, оскільки за встановлених судами попередніх інстанцій обставин, позивачем було надіслано відповідачу лист із пропозицією викласти пункт 9 договору у відповідній редакції, проте, станом на час розгляду справи відповідачем зазначений пункт не погоджено, водночас, як правильно зауважено судами, зазначення у цьому пункті договору ставки орендної плати на рівні 10 % не суперечить положенням чинного законодавства та рішенням Новоушицької селищної ради.

Разом із тим, судом апеляційної інстанції надано правильну оцінку тому, що позивачем підстава позову не змінювалася, а доповнення позову новими обставинами, за умови, що у ньому зберігаються і первісні обставини, не можна вважати зміною підстав позову.

Ураховуючи наведене, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позову.

При вирішенні цієї справи суди першої та апеляційної інстанцій правильно застосували до спірних правовідносин норми матеріального права, висновки цих судів про доведеність і обґрунтованість позовних вимог відповідають фактичним обставинам справи та вимогам закону.

Відповідно до частин 1, 2 статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК), переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Наведені у касаційній скарзі аргументи не можуть бути підставами для скасування постановлених у справі судових рішень, оскільки вони не підтверджуються матеріалами справи, ґрунтуються на неправильному тлумаченні скаржником норм матеріального та процесуального права та зводяться до переоцінки встановлених судом обставин.

При оцінці доводів касаційної скарги Верховний Суд також враховує практику Європейського суду з прав людини, зокрема у справах "Пономарьов проти України", "Рябих проти Російської Федерації", "Нєлюбін проти Російської Федерації", згідно з якою повноваження вищих судових органів стосовно перегляду мають реалізовуватися для виправлення судових помилок та недоліків судочинства, але не для здійснення нового судового розгляду, перегляд не повинен фактично підміняти собою апеляцію, а сама можливість існування двох точок зору на один предмет не є підставою для нового розгляду. Повноваження вищих судів щодо скасування чи зміни тих судових рішень, які вступили в законну силу та підлягають виконанню, мають використовуватися для виправлення фундаментальних порушень, яких під час розгляду цієї справи встановлено не було.

Ураховуючи викладене вище та межі перегляду справи судом касаційної інстанції, оскаржувані судові рішення підлягають залишенню без змін як такі, що прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а касаційна скарга АТ "Хмельницькобленерго" підлягає залишенню без задоволення.

Судовий збір за подання касаційної скарги у порядку статті 129 ГПК покладається на скаржника.

Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Акціонерного товариства "Хмельницькобленерго" залишити без задоволення.

2. Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.02.2019 та рішення Господарського суду Хмельницької області від 12.12.2018 у справі № 924/857/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя І. С. Берднік

Судді: І. С. Міщенко

В. Г. Суховий

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення10.04.2019
Оприлюднено26.04.2019
Номер документу81435222
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/857/18

Постанова від 10.04.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 14.03.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Постанова від 06.02.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

Ухвала від 22.01.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

Рішення від 12.12.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 28.11.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 28.11.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 14.11.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 05.11.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 01.10.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні