ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
26 квітня 2019 року Справа № 280/868/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Конишевої О.В., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АУРУМБУДСЕРВІС (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 51, прим. 147)
до Державної фіскальної служби України (04655, м. Київ-53, Львівська площа,8)
Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166)
про визнання рішення протиправним та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю АУРУМБУДСЕРВІС (далі - позивач) до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач 1), Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач 2), в якому позивач просить суд:
1. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:
від 21.12.2018 № 1032695/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 1 на суму 237000,00 грн., в тому числі ПДВ 39500,00 грн.;
від 21.12.2018 № 1032720/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 4 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ 9875,00 грн.;
від 21.12.2018 № 1032721/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 5 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ 9875,00 грн.;
від 21.12.2018 № 1032723/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 6 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ 9875,00 грн.
2.Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю "АУРУМБУДСЕРВІС" (код ЄДРПОУ 42231684):
№ 1 від 01.11.2018 на суму 237000,00 грн., в тому числі ПДВ - 39500,00 грн.;
№ 4 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ - 9875,00 грн.;
№ 5 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ - 9875,00 грн.;
№ 6 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ - 9875,00 грн.
3.Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "АУРУМБУДСЕРВІС" (код ЄДРПОУ 42231684) сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 15368,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області та Державної фіскальної служби України.
Ухвалою судді від 04.03.2019 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні) у судовому засіданні на 03.04.2019. Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.
Позивач про дату, час та місце судового засіданні повідомлений належним чином. В обґрунтування позовних вимог зокрема зазначив, що ним були подані всі документи стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, документи всі складені з дотримання законодавчих норм, просить позов задовольнити.
Представник відповідача 1,2 проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування відзиву на позовну заяву від 26.03.2019 послався на те, що реєстрація податкових накладних виписаних ТОВ АУРУМБУДСЕРВІС № 1 від 01.11.2018, № 4 від 01.11.2018, № 5 від 01.11.2018, № 6 від 01.11.2018 були зупинені у зв'язку з тим, що податкові накладні відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 1.6 п.1 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Зазначає, що Комісією прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у зв'язку із ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. За таких обставин, відповідач вважає, що ним правомірно було прийнято оскаржуване рішення, а позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Розглянувши матеріали та з'ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю АУРУМБУДСЕРВІС (далі - TOB АБС або позивач), зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13.06.2018, зареєстроване платником податку на додану вартість з 01.08.2018. Основним видом діяльності підприємства є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (код КВЕД 46.73).
23.10.2018 між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю АВТО-М укладено договір постачання від 23.10.2018 № 2310/2018-01. На виконання умов зазначеного договору позивачем 01.11.2018 поставлено на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю АВТО-М будівельні матеріали - полімер в загальній кількості 1 тонна, на загальну суму 474 000,00 грн., в т.ч. 20 % ПДВ - 79 000,00 грн.
Поставка товару підтверджується видатковими накладними, а саме:
№ 14 від 01.11.2018 на загальну суму 237000,00 грн., на поставку 0,5 т. полімеру;
№ 15 від 01.11.2018 на загальну суму 59250,00 грн., на поставку 0,125 т. полімеру;
№ 16 від 01.11.2018 на загальну суму 59250,00 грн., на поставку 0,125 т. полімеру;
№ 17 від 01.11.2018 на загальну суму 59250,00 грн., на поставку 0,125 т. полімеру;
№ 18 від 01.11.2018 на загальну суму 59250,00 грн., на поставку 0,125 т. полімеру.
Товар переданий покупцю через уповноважену особу - начальника відділу комплектації ОСОБА_1, повноваження якої на одержання від TOB АБС продукції в інтересах TOB АВТО-М підтверджені довіреністю від 01.11.2018 № 816.
Транспортування вантажу здійснювалось автомобілем НОМЕР_1, перевізник фізична особа - підприємець ОСОБА_2, що підтверджується товарно-транспортними накладними: № 01112018-07 від 01.11.2018, №01112018-08 від 01.11.2018, № 01112018-09 від 01.11.2018, №01112018-10 від 01.11.2018, №01112018-11 від 01.11.2018.
Відповідно до умов договору постачання від 23.10.2018 № 2310/2018-01 про відстрочення оплати за поставлений товар, розрахунки між TOB АВТО-М і TOB АБС не проводились.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що реалізований на адресу TOB АВТО-М товар був придбаний позивачем у TOB ЄВРОБУД ДЕВЕЛОПМЕНТ відповідно до умов договору поставки від 23.10.2018 №2210/2018-01.
Поставка товару підтверджується видатковими накладними: № 4 від 01.11.2018 на загальну суму 234630,00 грн., на поставку 0,5 т. полімеру; № 5 від 01.11.2018 на загальну суму 234630,00 грн., на поставку 0,5 т. полімеру.
Транспортування вантажу здійснювалось автомобілем НОМЕР_1, перевізник фізична особа - підприємець ОСОБА_2, що підтверджується товарно-транспортними накладними: №0111/2018-01 від 01.11.2018; № 0111/2018-02 від 01.11.2018.
Відповідно до умов договору поставки від 23.10.2018 № 2210/2018-01 про відстрочення оплати за поставлений товар, розрахунки між TOB АБС і TOB ЄВРОБУД ДЕВЕЛОПМЕНТ до цього часу не проводились.
Відповідно до вимог пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов'язань, TOB ЄВРОБУД ДЕВЕЛОПМЕНТ складені та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 4 від 01.11.2018 на суму 234630,00 грн., в тому числі 20 % ПДВ - 39105,00 грн.; № 5 від 01.11.2018 на суму 234630,00 грн., в тому числі 20 % ПДВ - 39105,00 грн.
За результатами господарських операцій між TOB АБС і TOB АВТО-М , позивачем відповідно до приписів статті 201 Податкового кодексу України, було складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкові накладні:
№ 1 від 01.11.2018 на суму 237000,00 грн., в тому числі 20 % ПДВ - 39500,00 грн.;
№ 4 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн., в тому числі 20 % ПДВ - 9875,00 грн.;
№ 5 від Ol .11.2018 на суму 59250,00 грн., в тому числі 20 % ПДВ - 9875,00 грн.;
№ 6 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн., в тому числі 20 % ПДВ - 9875,00 грн.
Позивачем отримані від автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДФС України квитанції:
№ НОМЕР_2 від 13.11.2018 про зупинення реєстрації податкової накладної № 1 від 01.11.2018 на суму 237000,00 грн.;
№ НОМЕР_3 від 23.11.2018 про зупинення реєстрації податкової накладної № 4 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн.;
№ НОМЕР_4 від 23.11.2018 про зупинення реєстрації податкової накладної № 5 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн.;
№ НОМЕР_5 від 26.11.2018 про зупинення реєстрації податкової накладної № 6 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн.
Підставою для зупинення реєстрації податкових накладних в квитанціях зазначено: Відповідно до п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/PK зупинена. ПН/PK відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
19.12.2018 позивачем на виконання вимог відповідача, повідомленням щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація, згідно з якою зупинена, було надано копії наявних документів, передбачених пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, та пояснення щодо відсутності у Позивача підстав для складання (зберігання) документів, не наданих за переліком пункту 14 Порядку зупинення, а також надано пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, реєстрація яких була зупинена.
Однак, комісією Головного управління Державної фіскальної служби в Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації 21.12.2018 прийнято рішення:
№ 1032695/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 01.11.2018 на суму 237000,00 грн., в т.ч. ПДВ 39500,00 грн.;
№ 1032720/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн., в т.ч. ПДВ 9875,00 грн.;
№ 1032721 /42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної № 5 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн., в т.ч. ПДВ 9875,00 грн.;
№ 1032723/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн., в т.ч. ПДВ 9875,00 грн.
Підставою відмови визначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача позивач звернувся до суду з даним позовом.
Всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши надані позивачем та відповідачем докази, суд приходить до висновків, що позовна заява підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).
Відповідно до підпункту 16.1.2, 16.1.3 пункт 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Відповідно до підпункту а пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається згідно з приписами норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна є електронним документом, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 зазначеного вище Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
У відповідності до приписів, наведених у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
21.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 12).
На час виникнення спірних правовідносин та прийняття спірних рішень, хоча й набула чинності змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у відповідності до вимог якої прийнято Порядок № 117, проте реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій. Відповідні критерії у спірному періоді визначалися листом ДФС від 21.03.2018 №959/99-99-07-18.
Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація спірних податкових накладних зупинена із посиланням на пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідно до підпункту 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, оприлюднених листом ДФС України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18, комісії Головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
1) платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
2) дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
3) платник податку-юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
4) платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
5) платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
6) платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;
7) наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов'язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 02.04.2019 по справі №822/1878/18.
Відповідно до частини п'ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
За таких обставин, суд вважає необґрунтованим посилання контролюючого органу на підпункт 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку як на підставу зупинення реєстрації податкових накладних з огляду на те, що лист ДФС України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18, яким оприлюднено дані критерії, не є нормативно-правовим актом.
Отже, відповідачами не доведено, а судом не встановлено наявність підстав для зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних № 1 від 01.11.2018, № 4 від 01.11.2018, № 5 від 01.11.2018, № 6 від 01.11.2018.
Між тим, позивач, одержавши квитанції про зупинення реєстрації цих податкових накладних, у межах строку, встановленого законодавством, направив до контролюючого органу пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснення операції щодо постачання товару, зазначеного у податкових накладних, реєстрація яких зупинена.
Проте, комісія регіонального рівня - Комісія ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, розглянувши ці документи, прийняла рішення про відмову у реєстрації зазначених накладних.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування є:
1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
2) ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
3) надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
При цьому, як вбачається зі змісту вказаних рішень, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податку копій документів, а саме:
1) первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
2) розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Стосовно ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, суд зазначає, що в приписі до даного пункту, у дужках, зазначено, що документи, які не надано платником необхідно підкреслити. Між тим, рішення відповідача не містить жодних підкреслень, що свідчить про не надання комісією належної оцінки вирішенню питання, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Щодо ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків суд зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, за умови що інші документи підтверджують проведення господарської операції.
Крім того, відповідно до умов договору постачання від 23.10.2018 № 2310/2018-01 встановлено відстрочення оплати за поставлений товар, розрахунки між TOB АВТО-М і TOB АБС не проводились.
У позивача, на думку суду, були наявні документи достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З 01.01.2018 пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України викладено в новій редакції, згідно якої реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктів 19, 20 Порядку №1246, в редакцій на час вирішення спору по суті, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов'язання ДФС зареєструвати розрахунки коригування в ЄРПН.
Відтак, оскільки Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 21.12.2018 № 1032695/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 1; від 21.12.2018 № 1032720/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 4 на суму 59250,00 грн.; від 21.12.2018 № 1032721/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 5 на суму 59250,00 грн.; від 21.12.2018 № 1032723/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 6 на суму 59250,00 грн., як встановлено вище, підлягають скасуванню, то, відповідно, з урахуванням положень пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 № 1246, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині зобов'язання відповідача 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зареєструвати податкові накладні № 1 від 01.11.2018, № 4 від 01.11.2018, № 5 від 01.11.2018, № 6 від 01.11.2018 датою їх фактичного надсилання.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б доводи позивача, а відтак, не довів правомірності свого рішення, а тому заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що, відповідно до частини першої статті 139 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250,255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю АУРУМБУДСЕРВІС (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 51, прим. 147, код ЄДРПОУ 42231684) до Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197), Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 39396146) - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від
від 21.12.2018 № 1032695/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 1 на суму 237000,00 грн., в тому числі ПДВ 39500,00 грн.;
від 21.12.2018 № 1032720/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 4 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ 9875,00 грн.;
від 21.12.2018 № 1032721/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 5 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ 9875,00 грн.;
від 21.12.2018 № 1032723/42231684 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2018 № 6 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ 9875,00 грн.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "АУРУМБУДСЕРВІС":
№ 1 від 01.11.2018 на суму 237000,00 грн., в тому числі ПДВ - 39500,00 грн.;
№ 4 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ - 9875,00 грн.;
№ 5 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ - 9875,00 грн.;
№ 6 від 01.11.2018 на суму 59250,00 грн., в тому числі ПДВ - 9875,00 грн.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АУРУМБУДСЕРВІС (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 51, прим. 147, код ЄДРПОУ 42231684) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 7684,00 грн. (сім тисяч шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 39396146).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АУРУМБУДСЕРВІС (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 51, прим. 147, код ЄДРПОУ 42231684) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 7684,00 грн. (сім тисяч шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Відповідно до п.п. 15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення виготовлено в повному обсязі 26.04.2019.
Суддя О.В. Конишева
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2019 |
Оприлюднено | 02.05.2019 |
Номер документу | 81474877 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адмінправопорушення
Коростишівський районний суд Житомирської області
Рибнікова М. М.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні