ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 травня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/709/18-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Василівської сільської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору Волошківська сільська рада, Ожівська сільська рада, Новодністровська міська рада про визнання протиправними та нечинними рішень,-
В С Т А Н О В И В:
В поданому до суду адміністративному позові позивач просить суд винести рішення, яким визнати протиправним та нечинним рішення Василівської сільської ради від 22.05.2018 р. №46/36-18 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад» та рішення від 29.05.2018 р. №55/37-18 «Про внесення змін та доповнень до рішення сесії Василівської сільської ради від 22.05.2018 р. №46/36-18 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад»» .
В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що не погоджується з оскаржуваними рішеннями Василівської сільської ради, оскільки приймаючи вказані рішення відповідач вийшов за межі наданих йому повноважень. Зокрема, позивач зазначив, що у 2016 році була утворена Новодністровська міська об'єднана територіальна громада, до складу якої увійшла Василівська сільська рада, а тому прийняття оскаржуваних рішень призвело до порушення Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Також позивач зазначає, що з прийняттям оскаржуваних рішень порушується перспективний план формування територій громад Чернівецькій області. Крім того, позивач зазначив, що порядок виходу із складу об'єднаної територіальної громади на час прийняття оскаржуваного рішення законодавчо не було визначено.
Василівська сільська рада у відзиві на позов заперечувала проти задоволення позову та зазначила, що рішення Василівської сільської ради від 22.05.2018 р. №46/36-18 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад» та рішення від 29.05.2018 р. №55/37-18 «Про внесення змін та доповнень до рішення сесії Василівської сільської ради від 22.05.2018 р. №46/36-18 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад»» є законними та прийняті у відповідності до вимог чинного законодавства. Відповідач зазначає, що 19.08.2016 р. Василівською сільською радою прийнято рішення №69/13-16 про об'єднання територіальної громади з територіальною громадою міста Новодністровськ Чернівецької області з центром у місті Новодністровськ, до якої увійшли територіальні громади сіл Василівка, Розкопинці, Ломачинці та Ожеве. Однак, на час прийняття відповідачем у 2016 році рішення №69/13-16 про об'єднання з територіальною громадою міста Новодністровськ Чернівецької області не існувало законного правового механізму для об'єднання у такому форматі без зміни меж адміністративно-територіальних одиниць вказаних насалених пунктів. Тобто, відповідач стверджує, що не існувало правових підстав для прийняття вказаними громадами остаточних рішень про добровільне об'єднання територіальних громад, в тому числі і для прийняття Василівською сільською радою рішення №69/13-16 від 19.08.2016 року. Крім того, відповідач зазначає, що добровільне об'єднання територіальних громад без попередньої зміни меж населених адміністративно-територіальних одиниць стало можливим лише з 16.04.2017 року. Крім того, відповідач стверджує, що реалізація процедури добровільного приєднання до вже існуючої об'єднаної територіальної громади стала можливою з 19.03.2017 р., а місто Новодністровськ Чернівецької області набуло статусу спроможної територіальної громади 05.05.2018 року.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Ожівська сільська рада Сокирянського району Чернівецької області в письмових поясненнях повідомила, що заперечує проти задоволення позову, з підстав вказаних відповідачем по справі.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Новодністровська міська рада підтримала позовні вимоги ОСОБА_1, з підстав вказаних у позові. Також Новодністровська міська рада зазначає, що починаючи з 19.08.2016 року була утворена Новодністровська об'єднана територіальна громада до якої увійшли село Василівка та Розкопенці, а тому оскаржувані рішення прийняті без законних підстав.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 15.08.2018 р. відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засіданні на 09.10.2018 року.
Ухвалою суду від 03.09.2018 р., за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 про забезпечення адміністративного позову повернуто заявнику без розгляду.
В підготовчому засіданні 09.10.2018 р., за участі представника відповідача, який з'явився в судове засідання, залучено у якості третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору: Волошківську сільську раду Сокирянського району Чернівецької області та Ожівську сільську раду Сокирянського району Чернівецької області. Крім того, представник відповідача в підготовчому засіданні звернувся до суду із клопотанням про ознайомлення з матеріалами справи. У зв'язку із заявленим представником відповідача клопотання про ознайомлення з матеріалами справи, а також у зв'язку із залученням до участі по справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, розгляд справи відкладено на 06.11.2018 року.
Підготовче засідання 06.11.2018 р. знято з розгляду, у зв'язку із перебуванням головуючого суді по справі у відпустці. Розгляд справи призначено на 13.12.2018 року.
Підготовче засідання 13.12.2018 р. знято з розгляду, у зв'язку із перебуванням головуючого суді у відрядженні. Розгляд справи призначено на 16.01.2019 року.
16.01.2019 р. судове засідання не відбулося через технічні обставини. Розгляд справи призначено на 04.02.2019 року.
В підготовчому засіданні 04.02.2019 р., за участі позивача, представників відповідача та третіх осіб, вирішено питання про залучення до участі по справі в якості третьої особи, без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Новодністровську міську раду. В судовому засіданні оголошено перерву до 21.02.2019 р., з метою надання Новодністровській міській раді часу для формування правової позиції щодо заявленого позову.
В підготовчому засіданні 21.02.2019 р., оголошено перерву до 11.03.2019 р., з метою надання представником відповідача письмових пояснень по справі.
В підготовче засідання 11.03.2019 р. з'явились усі учасники справи. Судом на підставі заяви учасників справи закрито підготовче провадження та вирішено перейти до розгляду справи по суті спору. Розгляд справи відкладено до 21.03.2019 р.
В судовому засіданні 21.03.2019 р. від представника відповідача та представника Новодністровської міської ради надійшли клопотання про виклик та допит в судове засідання свідків, депутатів Василівської сільської ради: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15 У зв'язку із викликом свідків, розгляд справи відкладено до 08.04.2019 року.
В судовому засіданні 08.04.2019 р., після з'ясування обставин справи по суті спору, позивач та представник третьої особи - Новодністровської міської ради просили суд задовольнити позов, в той час як представник відповідача та представник третіх осіб - Волошківської сільської ради, Ожівської сільської ради, заперечували проти задоволення позову. Крім того, учасники справи подали клопотання про перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Згідно з ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. У зв'язку із вказаним суд вирішив перейти до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Судом встановлені такі обставини та відповідні їм правовідносини.
15.08.2016 р. рішенням 19 сесії 7 скликання Новодністровської міської ради №252, 19.08.2016 р. рішенням 13 сесії 7 скликання Василівської сільської ради №69/13-16, 19.08.2016 р. рішенням 11 сесії 7 скликання Ломачинецької сільської ради №72/11-16, 22.08.2016 р. рішенням 7 сесії 7 скликання Білоусівської сільської ради №76/07-2016, 25.08.2016 р. рішенням 19 сесії 7 скликання Ожівської сільської ради №185/14-2016, вирішено об'єднати територіальні громади м. Новодністровськ Чернівецької області, сіл Василівка, Розкопенці, Білоусівка, Ломачинці, Ожеве Сокирянського району Чернівецької області в Новодністровську міську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у м. Новодністровськ. (том 1 а.с. 18-22).
До матеріалів справи додано акт комісії по опитуванню жителів сіл Василівка та Розкопенці Василівської сільської ради у зв'язку із добровільним об'єднанням в територіальні громади. Всього опитано 759 жителів, з них 564 громадян виявили бажання об'єднатись з Новодністровською міською територіальною громадою. (а.с. 158-176).
29.08.2016 р. Новодністровська міська рада надіслала до Чернівецької обласної державної адміністрації листа із пропозицією щодо призначення перших виборів в об'єднаній територіальній громаді. (том 1 а.с. 23).
02.09.2016 р. Чернівецька обласна державна адміністрація звернулась до ЦВК щодо призначення перших виборів депутатів Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади. У зв'язку із вказаним, 06.09.2016 р. було проінформовано Чернівецьку обласну раду та Новодністровську міську раду про направлення вказаного звернення до ЦВК. (а.с. 24-28).
Постановою Центральної виборчої комісії від 07.10.2016 р. №435 відмовлено у призначені перших виборів депутатів Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади, у зв'язку із невідповідністю меж суміжних адміністративно-територіальних одиниць. (а.с. 35-38).
18.04.2018 р. ініціативна група с. Василівка Сокирянського району Чернівецької області звернулась до Василівської сільської ради щодо призначення на 29.04.2018 р. громадських слухань по питанню об'єднання територіальних громад сіл Василівка - Розкопенці Сокирянського району Чернівецької області Василівської сільської ради, с. Волошкове Сокирянського району Чернівецької області Волошківської сільської ради, с. Ожеве Сокирянського району Чернівецької області Ожівської сільської ради у Василівську територіальну громаду з центром у селі Василівка. (том 1 а.с. 214-215).
Згідно протоколу №5 громадського слухання жителями сіл Василівка та Розкопинці Сокирянського району Чернівецької області від 29.04.2018 р., згідно якого за добровільне об'єднання територіальних громад сіл Василівка - Розкопенці Сокирянського району Чернівецької області Василівської сільської ради, с. Волошкове Сокирянського району Чернівецької області Волошківської сільської ради, с. Ожеве Сокирянського району Чернівецької області Ожівської сільської ради у Василівську територіальну громаду з центром у селі Василівка, проголосувало 56 чоловік - За , 12 чоловік - Проти та 7 чоловік Утримались . (том 1 а.с. 207-213).
Відповідно до розпорядження Василівського сільського голови №05 від 08.05.2018 р. про скликання сесії сільської ради, 22.05.2018 р. на сесії Василівської сільської ради прийнято рішення №46/36-18 про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Василівка - Розкопенці Сокирянського району Чернівецької області Василівської сільської ради, с. Волошкове Сокирянського району Чернівецької області Волошківської сільської ради, с. Ожеве Сокирянського району Чернівецької області Ожівської сільської ради у Василівську територіальну громаду з центром у селі Василівка. (том 1 а.с. 13-14, 177).
29.05.2018 р. на 37 сесії 7 скликання Василівської сільської ради Сокирянського району Чернівецької області прийнято рішення №55/37-18, яким, зокрема, скасовано рішення Василівської сільської ради від 19.08.2016 р. №69/13-16. (том 1 а.с. 15-17).
Матеріали справи містять протокол №06 громадського слухання жителів сіл Василівка та Розкопенці Сокирянського району Чернівецької області від 15.07.2018 р., згідно якого за добровільне об'єднання територіальних громад сіл Василівка - Розкопенці Сокирянського району Чернівецької області Василівської сільської ради, с. Волошкове Сокирянського району Чернівецької області Волошківської сільської ради, с. Ожеве Сокирянського району Чернівецької області Ожівської сільської ради у Василівську територіальну громаду з центром у селі Василівка, проголосувало 139 чоловік - За , Проти та Утримались - немає. (том 1 а.с. 107-112).
Згідно розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації від 01.08.2018 р. №762-р затверджено висновок про невідповідність Конституції та законам України схвалених проектів рішень Василівської, Ожівської, та Волошківської сільських рад Сокирянського району Чернівецької області щодо добровільного об'єднання територіальних громад. (том 1 а.с. 196-198).
До матеріалів справи додано постанову Сокирянського районного суду Чернівецької області від 25.04.2017 р. №722/205/17, якою визнано протиправним та скасовано рішення Ожівської сільської ради від 17.11.2016 р. №222/17-2016 Про розгляд звернення жителів с. Оживе , на підставі якого було прийнято 25.08.2016 р. рішення 19 сесії 7 скликання Ожівської сільської ради №185/14-2016 про об'єднання територіальних громад м. Новодністровськ Чернівецької області, сіл Василівка, Розкопенці, Білоусівка, Ломачинці, Ожеве Сокирянського району Чернівецької області в Новодністровську міську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у м. Новодністровськ. (а.с. 153-157).
До матеріалів справи додано протокол громадських слухань від 17.06.2018 р. №2/2018 Ожівської сільської ради щодо вирішення питання про об'єднання територіальних громад у Василівську територіальну громаду з центром у селі Василівка. (том 1 а.с. 82-89).
13.09.2018 р. Чернівецька обласна державна адміністрація прийняла розпорядження №921-р із затвердженням висновку на відповідність Конституції та законам України схвалених проектів рішень Новодністровської міської ради Чернівецької області та Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області, щодо добровільного приєднання територіальної громади. (том 1 а.с. 78-79)
24.09.2018 р. Ломачинецька сільська рада прийняла рішення №325/35-2018 про добровільне об'єднання до Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади з адміністративним центром у м. Новодністровськ. 27.09.2018 р. Новодністровська міська рада прийняла рішення про добровільне приєднання Ломачинецької сільської ради до Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади з адміністративним центром у м. Новодністровськ. (том 1 а.с. 80,81).
В судовому засіданні 08.04.2019 р. заслухано пояснення свідків, депутатів Василівської сільської ради: ОСОБА_7, ОСОБА_2, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_16, ОСОБА_15, ОСОБА_11, ОСОБА_17
ОСОБА_7 - секретар та депутат Василівської сільської ради, а також ОСОБА_5 -головний бухгалтер та депутат Василівської сільської ради, повідомили суду, що 29.04.2018 р. проведено громадські слухання щодо створення Василівської територіальної об'єднаної громади. 22.05.2018 р. та 29.05.2018 р. відбулись позачергові сесії Василівської сільської ради щодо створення Василівської територіальної об'єднаної громади. Проекти рішень та рішення оприлюднені в 20-ти денний термін на дошці оголошень, в коридорі сільської ради, у сільській бібліотеці та видавались депутатам сільської ради в день проведення сесії. Депутатів повідомлено про початок сесії сільської ради за 3 дні до сесії. ОСОБА_7 зазначила, що офіційний сайт сільради не функціонує.
Свідки ОСОБА_2, ОСОБА_8, ОСОБА_9 повідомили, що з проектами рішеннями, які розглядались на сесії Василівської сільської ради 22.05.2018 р. та 29.05.2018 р. були ознайомлені та про початок сесії повідомлені завчасно.
ОСОБА_6 також зазначила, що з проектами рішеннями, які розглядались на сесії Василівської сільської ради 22.05.2018 р. та 29.05.2018 р., була ознайомлена, вказані проекти були оприлюднені та про початок сесії сільської ради її повідомлено завчасно.
ОСОБА_16 повідомив суду, що голосував проти оскаржуваних рішень. Про скликання 22.05.2018 р. та 29.05.2018 р. сесій сільської ради був повідомлений за день до сесії. Проекти оскаржуваних рішень не отримував.
ОСОБА_18 повідомив суду, що з оскаржуваними рішеннями не згоден, оскільки у 2016 році ним було проголосовано за приєднання до Новодністровської міської територіальної громади. Про скликання 22.05.2018 р. та 29.05.2018 р. сесій сільської ради був повідомлений завчасно.
ОСОБА_11 зазначила, що була присутня 29.05.2018 р. на сесії сільської ради, з проектом рішення, що розглядався не ознайомлювалась. Рішення, прийняте за результатом розгляду 29.05.2018 р., не було оприлюднене.
ОСОБА_17 зазначила, що про скликання сесії Василівської сільської ради 22.05.2018 р. та 29.05.2018 р. було повідомлено по телефону, з проектами оскаржуваних рішень не була ознайомлена.
Спірні правовідносини полягають у перевірці правомірності та законності дій Василівської сільської ради під час прийняття рішення від 22.05.2018 р. №46/36-18 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад» та рішення від 29.05.2018 р. №55/37-18 «Про внесення змін та доповнень до рішення сесії Василівської сільської ради від 22.05.2018 р. №46/36-18 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад»» .
Спірні правовідносини регулюються Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад від 05.02.2015 р. № 157-VIII; Законом України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР.
До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення законодавства.
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад врегульовано Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад від 05.02.2015 р. № 157-VIII (далі - Закон №157-VIII) .
Згідно з ч. 1 та ч. 2 ст. 4 Закону №157-VIII добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов: 1) у складі об'єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування; 2) територія об'єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об'єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об'єдналися; 3) об'єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області; 4) при прийнятті рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об'єднаної територіальної громади; 5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об'єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об'єднання.
Адміністративним центром об'єднаної територіальної громади визначається населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території об'єднаної територіальної громади.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 5 Закону №157-VIII ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).
Пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування.
Згідно з ч. 3 та ч. 4 ст. 5 Закону №157-VIII сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.
Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.
У відповідності до положень ст. 6 Закону №157-VIII сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об'єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.
Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.
У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об'єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад та інформує про це ОСОБА_19 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.
Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об'єднується.
Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад.
Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад.
Відповідно до положень ч. 4 - 6 ст. 7 Закону №157-VIII сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов'язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.
Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.
Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються ОСОБА_19 міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою ОСОБА_19 міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.
Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону №157-VIII об'єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об'єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.
Як встановлено судом, 15.08.2016 р. рішенням 19 сесії 7 скликання Новодністровської міської ради №252, 19.08.2016 р. рішенням 13 сесії 7 скликання Василівської сільської ради №69/13-16, 19.08.2016 р. рішенням 11 сесії 7 скликання Ломачинецької сільської ради №72/11-16, 22.08.2016 р. рішенням 7 сесії 7 скликання Білоусівської сільської ради №76/07-2016, 25.08.2016 р. рішенням 19 сесії 7 скликання Ожівської сільської ради №185/14-2016, вирішено об'єднати територіальні громади м. Новодністровськ Чернівецької області, сіл Василівка, Розкопенці, Білоусівка, Ломачинці, Ожеве Сокирянського району Чернівецької області в Новодністровську міську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у м. Новодністровськ.
Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації від 10.08.2016 р. №537-р надано висновок про відповідність Конституції та законам України схвалених проектів рішень Новодністровської міської ради, Василівської сільської ради, Ломачинецької сільської ради, Білоусівської сільської ради, Ожівської сільської ради. (том 1 а.с. 231).
З вказаного слідує, що у відповідності до вимог ч. 1 ст. 8 Закону №157-VIII Новодністровську міську об'єднану територіальну громаду утворено з 10.08.2016 р., у склад якої включено, зокрема, Василівську сільську раду. У зв'язку із зазначеним суд робить висновок про безпідставність та необґрунтованість доводів відповідача, що у 2016 році не було створено Новодністровську міську об'єднану територіальну громаду.
Крім того, суд робить висновок про безпідставність тверджень відповідача, що Новодністровська міська територіальна громада набуло статусу спроможної об'єднаної територіальної громади лише з 05.05.2018 р., з огляду на наступне.
Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону №157-VIII, в чинній у 2016 році редакції, визначено, що адміністративним центром об'єднаної територіальної громади визначається населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території об'єднаної територіальної громади.
Суд звертає увагу, що 05.05.2018 р. розділ IV Прикінцевих положень Закону №157-VIII доповнено п. 3-1, яким додатково роз'яснено, що спроможними об'єднаними територіальними громадами для випадків, передбачених статтями 8 - 8.3 цього Закону, територіальні громади міст республіканського Автономної Республіки Крим, обласного значення. Приєднання територіальних громад сіл, селищ до територіальних громад міст республіканського Автономної Республіки Крим, обласного значення є виключно добровільним та відбувається за рішенням усіх відповідних місцевих рад.
Вказані зміни, внесені до Закону №157-VIII 05.05.2018 р., підтверджують правомірність створення у 2016 році Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади, де Новодністровська міська рада відповідала ознакам спроможної об'єднаної територіальної громади.
Судом встановлено, що з метою проведення перших виборів в об'єднаній територіальній громаді 29.08.2016 р. Новодністровська міська рада надіслала до Чернівецької обласної державної адміністрації листа із пропозицією щодо призначення перших виборів в об'єднаній територіальній громаді. 02.09.2016 р. Чернівецька обласна державна адміністрація звернулась до ЦВК щодо призначення перших виборів депутатів Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади.
Суд звертає увагу, на час утворення Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади у 2016 році, Закон №157-VIII не унормовував порядок утворення об'єднаної територіальної громади, до складу якої увійшли територіальна громада міста республіканського Автономної Республіки Крим або обласного значення і територіальна громада (територіальні громади) села, селища, іншого міста суміжного району. У зв'язку із вказаним, постановою Центральної виборчої комісії від 07.10.2016 р. №435 було відмовлено щодо призначення перших виборів депутатів Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади. З вказаних підстав, процедуру завершення утворення Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади, до складу якої увійшла Василівська сільська рада, не було закінчено.
Вказана неузгодженість законодавства про добровільне об'єднання територіальних громад була усунута 16.04.2017 р., шляхом внесення доповнень до ст. 7 Закону №157-VIII пункту 10, який визначав, що утворення об'єднаної територіальної громади, до складу якої увійшли територіальна громада міста республіканського Автономної Республіки Крим або обласного значення і територіальна громада (територіальні громади) села, селища, іншого міста суміжного району, зміни меж районів не потребує.
Тобто, з 16.04.2017 р. виникли законні підстави для завершення процедури утворення Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади, до складу якої увійшла, зокрема, Василівська сільська рада. А отже, наразі немає перешкод для призначення перших виборів депутатів Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади.
Натомість, 18.04.2018 р. ініціативна група с. Василівка Сокирянського району Чернівецької області звернулась до Василівської сільської ради щодо призначення на 29.04.2018 р. громадських слухань по питанню об'єднання територіальних громад сіл Василівка - Розкопенці Сокирянського району Чернівецької області Василівської сільської ради, с. Волошкове Сокирянського району Чернівецької області Волошківської сільської ради, с. Ожеве Сокирянського району Чернівецької області Ожівської сільської ради у Василівську територіальну громаду з центром у селі Василівка.
Згідно показів свідків, допитаних судом, встановлено, що підставою для ініціювання обговорення питання щодо створення Василівської територіальної громади, слугувала та обставина, що у 2016 році жителів села Василівка - Розкопенці Сокирянського району Чернівецької області, дезінформували щодо неможливості створення власної територіальної громади, через відсутність кількості жителів, що входять до складу Василівської сільської ради. Оскільки, у 2018 році з'ясовано, що таких обмежень нормами чинного законодавства не передбачено, вказане стало підставою для ініціювання обговорення питання створення Василівської територіальної громади.
У зв'язку із вказаним, 29.04.2018 р. проведено громадські слухання жителями сіл Василівка та Розкопинці Сокирянського району Чернівецької області, де більшістю голосів проголосвано за добровільне об'єднання територіальних громад сіл Василівка - Розкопенці Сокирянського району Чернівецької області Василівської сільської ради, с. Волошкове Сокирянського району Чернівецької області Волошківської сільської ради, с. Ожеве Сокирянського району Чернівецької області Ожівської сільської ради у Василівську територіальну громаду з центром у селі Василівка.
22.05.2018 р. на сесії Василівської сільської ради прийнято рішення №46/36-18 про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Василівка - Розкопинці Сокирянського району Чернівецької області Василівської сільської ради, с. Волошкове Сокирянського району Чернівецької області Волошківської сільської ради, с. Ожеве Сокирянського району Чернівецької області Ожівської сільської ради у Василівську територіальну громаду з центром у селі Василівка.
29.05.2018 р. на 37 сесії 7 скликання Василівської сільської ради Сокирянського району Чернівецької області прийнято рішення №55/37-18, яким, зокрема, скасовано рішення Василівської сільської ради від 19.08.2016 р. №69/13-16 щодо надання згоди на добровільне об'єднння територіальної громади м. Новодністровськ Чернівецької області, сіл Василівка, Розкопенці, Білоусівка, Ломачинці, Ожеве Сокирянського району Чернівецької області в Новодністровську міську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у м. Новодністровськ.
Як встановлено судом на підставі Регламенту Василівської сільської ради та згідно отриманих в судовому засіданні показів свідків, відповідач завчасно повідомив депутатів сільської ради про проведення 22.05.2018 р. та 29.05.2018 р. сесій Василівської сільської ради.
Однак, згідно з вимогами ч. 3 ст. 6 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР визначено, що територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об'єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об'єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.
Суд звертає увагу, що ініціювавши процедуру об'єднання територіальних громад сіл Василівка - Розкопенці Сокирянського району Чернівецької області Василівської сільської ради, с. Волошкове Сокирянського району Чернівецької області Волошківської сільської ради, с. Ожеве Сокирянського району Чернівецької області Ожівської сільської ради у Василівську територіальну громаду з центром у селі Василівка та прийнявши рішення від 22.05.2018 р. №46/36-18 та від 29.05.2018 р. №55/37-18, відповідачем не враховано, що у 2016 році вже було створено Новодністровську міську об'єднану територіальну громаду, до складу якої увійшла Василівська сільська рада. А тому, приймаючи оскаржувані рішення, відповідач порушив вимоги ст. 4 Закону №157-VIII, в якій визначено, що у складі об'єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування.
Крім того, для утворення Василівської територіальної громади з центром у селі Василівка, згідно вимог ч. 3 ст. 6 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР, відповідач повинен був ініціювати процедуру виходу зі складу Новодністровської міської об'єднаної територіальної громади. Натомість, відповідач обмежився лише скасуванням рішення Василівської сільської ради від 19.08.2016 р. №69/13-16, без законних на те підстав та у спосіб, що не передбачений законом.
Також суд звертає увагу, що невідповідність Конституції та законам України схвалених проектів рішень Василівської, Ожівської, та Волошківської сільських рад Сокирянського району Чернівецької області щодо добровільного об'єднання територіальних громад підтверджується розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації від 01.08.2018 р. №762-р.
На підставі зазначеного, суд дійшов висновку, що рішення Василівської сільської ради від 22.05.2018 р. №46/36-18 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад» та рішення від 29.05.2018 р. №55/37-18 «Про внесення змін та доповнень до рішення сесії Василівської сільської ради від 22.05.2018 р. №46/36-18 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад»» прийняті з порушеннями вимог законодавства щодо процесу добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад, а тому підлягають скасуванню.
Додатково суд зазначає, що згідно п. 41 висновку N 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету ОСОБА_20 Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
У зв'язку із вказаним, суд звертає увагу, що під час прийняття судом рішення досліджено усі питання, що стосуються змісту спірних правовідносин та надано оцінку кожному доказу окрему та в їх сукупності, що стало наслідком для прийняття рішення про задоволення позову у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з вимогами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не доведено суду правомірність та законність прийнятих рішень. Позивач надав належні докази на підтвердження обґрунтувань позовних вимог.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
У зв'язку із задоволенням позовних вимог суд вирішує стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача сплачений судовий збір.
Керуючись статтями 9, 14, 77, 78, 90, 139, 143, 241 - 246, 250, 264 Кодексу адміністративного судочинства України ,-
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати незаконними та скасувати рішення Василівської сільської ради від 22.05.2018 р. №46/36-18 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад» та рішення від 29.05.2018 р. №55/37-18 «Про внесення змін та доповнень до рішення сесії Василівської сільської ради від 22.05.2018 р. №46/36-18 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад»» .
3. Стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в сумі 1409,60 грн згідно квитанції №0.0.1089978445.1 від 23.07.2018 року.
Резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його складання.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Найменування сторін:
позивач:
ОСОБА_1 (вул. Шевченка, 101, с.Василівка, Сокирянський район, Чернівецька область, 60232, РНОКПП НОМЕР_1);
відповідач:
Василівська сільська рада (вул. Центральна, 2, с. Василівка, Сокирянський район, Чернівецька область, 60232, код ЄДРПОУ 04417872);
треті особи:
Ожівська сільська рада Сокирянського району Чернівецької області (с. Ожеве, Сокирянський район, Чернівецька область, 60237, код ЄДРПОУ 04417990);
Волошівська сільська рада Сокирянського району Чернівецької області (с. Волошкове, Сокирянський район, Чернівецька область, 60209, код ЄДРПОУ 04417903);
Новодністровська міська рада (мкр.Діброва, м. Новодністровськ, Чернівецька область, 60236, код ЄДРПОУ 05398510).
Суддя Т.М. Брезіна
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2019 |
Оприлюднено | 05.05.2019 |
Номер документу | 81512784 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні