Дата документу 02.05.2019 Справа № 329/295/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Єдиний унікальний № 329/295/18 Головуючий у 1 інстанції
№ провадження 22-ц/807/940/19 Покопцева Д.О.
Доповідач: Бєлка В.Ю.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 травня 2019 року м. Запоріжжя
Запорізький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
Головуючого: Бєлки В.Ю.
Суддів: Воробйової І.А.
Онищенко Е.А.
За участю секретаря: Путій Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою заступника прокурора Запорізької області на рішення Чернігівського районного суду Запорізької області від 30 жовтня 2018 року у справі за позовом заступника прокурора Запорізької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до Ільїнської сільської ради Чернігівського району Запорізької області, ОСОБА_3, Чернігівської селищної ради Чернігівського району Запорізької області про визнання незаконними та скасування рішень про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки, про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, визнання права державної власності на земельну ділянку, третя особа - Державне підприємство Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою ,
В С Т А Н О В И В:
У березні 2018 року заступник прокурора Запорізької області - начальник управління представництва інтересів громадянина або держави в суді в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області з звернувся до суду з позовом до Ільїнської сільської ради Чернігівського району Запорізької області, ОСОБА_3 про визнання незаконними та скасування рішень про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки, про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, визнання права державної власності на земельну ділянку, посилаючись на те, що рішенням Ільїнської сільської ради Чернігівського району Запорізької області від 12.06.2015 року № 04 ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду.
Рішенням Ільїнської сільської ради Чернігівського району Запорізької області від 22.09.2016 року № 5 зазначений проект землеустрою затверджено, земельну ділянку передано в оренду ОСОБА_3, а 03.01.2017 року між сільською радою та ОСОБА_3 укладено договір оренди земельної ділянки площею 75 га, кадастровий номер НОМЕР_1, цільове призначення - для ведення фермерського господарства, від 03.01.2017 року б/н, укладений між Ільїнською сільською радою Чернігівського району Запорізької області, зареєстрований 15.03.2017 року за № 19550552.
Вважає, що зазначені рішення є незаконними та підлягають скасуванню, а договір оренди визнанню недійсним через перевищення радою під час прийняття рішень та укладання договору оренди землі наданих законом повноваження щодо розпорядження землями державної та комунальної власності; під час передачі земельної ділянки порушено вимоги ст. 13 Закону України Про оцінку земель та ст. 15 Закону України Про оренду землі ; під час прийняття рішення про передачу в оренду земельної ділянки для ведення фермерського порушено вимоги ст. 7 Закону України Про фермерське господарство .
Мотивує тим, що, згідно з ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Разом з тим межа с. Панфілівка (нині - с. Ільїне) Чернігівського району Запорізької області встановлена відповідно до положень ст. 105 ЗК України 1970 року генеральним планом населеного пункту, затвердженим рішенням Запорізького облвиконкому від 19.01.1985 року № 416, дійсним дотепер, рішення компетентного органу з приводу зміни межі не приймалося, тобто спірна земельна ділянка перебуває за межами населеного пункту і є державною власністю. Заперечення відповідачів спростовує тим, що зазначені ними межі села з врахуванням розширення склалися історично та на підставі проектів, але викладене не встановлює законність такого складання.
Вказує, що на час ухвалення Ільїнською сільською ради Чернігівського району Запорізької області оспорюваного рішення від 22.09.2016 року № 5 Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду ОСОБА_3 на підставі Наказу Державної служби статистики N 190 від 19.08.2015 року втратив чинність наказ Державного комітету статистики України N 377 від 05.11.1998 року, яким затверджена Інструкція з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), згідно якої видавалася довідка 15.11.2015 року Управлінням Держгеокадастру у Токмацькому районі Запорізької області про зазначення форми власності спірної земельної ділянки - комунальна.
Крім того, у місцевому фонді відділу у Чернігівському районі Держгеокадастру у Запорізькій області від 26.02.2018 року № 32/204-18 технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 75 га відсутня, у зв'язку з чим надати витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки не можливо, а п. 4.1 не містить грошового (числового) вираження (розміру) орендної плати, що підлягає сплаті за використання земельної ділянки, та відсилає до нормативної грошової оцінки, рівно як жодний з пунктів договору не містить відомостей про розмір нормативної грошової оцінки, тобто договір не відповідає вимогам ч. 1 ст. 15 вказаного Закону, оскільки не містить істотної умови - розміру орендної плати.
В своїй заяві від 21.05.2015 року ОСОБА_3 не зазначив кількість членів фермерського господарства, не навів обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, і не додав документів, які б підтверджували досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі, тобто Ільїнська (Панфілівська) сільська рада Чернігівського району Запорізької області під час прийняття рішень від 12.06.2015 року № 04 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_3. та від 22.09.2016 року № 5 Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду ОСОБА_3 не дотримала вимоги ст. 7 Закону України Про фермерське господарство , а саме фермерське господарство не створене ОСОБА_3 дотепер.
Викладене призвело до того, що оренда земельної ділянки відбулася поза межами аукціону, внаслідок чого державі було спричинено шкоду внаслідок недоотримання орендної плати, розмір якої у випадку проведення аукціону міг би досягти 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Посилаючись на зазначені обставини просив суд визнати незаконним та скасувати рішення Ільїнської сільської ради Чернігівського району Запорізької області від 12.06.2015 року № 04 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_3. ; визнати незаконним та скасувати рішення Ільїнської сільської ради Чернігівського району Запорізької області від 22.09.2016 року № 5 Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду ОСОБА_3 ; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 75 га, кадастровий номер НОМЕР_1, цільове призначення - для ведення фермерського господарства, від 03.01.2017 року б/н, укладений між Ільїнською сільською радою Чернігівського району Запорізької області та фізичною особою ОСОБА_3, зареєстрований 15.03.2017 року за № 19550552; визнати за державою в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області право державної власності на земельну ділянку площею 75 га, кадастровий номер НОМЕР_1, розташовану на території Ільїнської сільської ради Чернігівського району Запорізької області, цільове призначення - для ведення фермерського господарства; та стягнути судові витрати по справі.
Ухвалою Чернігівського районного суду Запорізької області від 06 липня 2018 року залучено до участі і справі в якості співвідповідача Чернігівську селищну раду Чернігівського району Запорізької області.
Ухвалою Чернігівського районного суду Запорізької області від 08 жовтня 2018 року залучено до участі у справі в якості третьої особи: Державне підприємство Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою.
Рішенням Чернігівського районного суду Запорізької області від 30 жовтня 2018 року у задоволені позову відмовлено.
У апеляційній скарзі заступник прокурора Запорізької області зазначає, що рішення суду постановлено з порушенням норм матеріального і процесуального права. Апеляційну скаргу мотивує тим, що суд внаслідок неправильного застосування положень земельного кодексу України та Земельного кодексу Української РСР 1970 року, Прикінцевих та перехідних положень ЗУ Про внесення змін до деяких законодавчих акті щодо розмежування земель державної та комунальної власності помилково вирішив що спірна земельна ділянка на момент відведення знаходилась у межах населеного пункту та відповідно належала до земель комунальної власності. Доводи прокуратури щодо порушення вимог ЗУ Про фермерське господарство та Про оцінку землі при виділенні спірної земельної ділянки без проведення земельних торгів взагалі залишилося поза увагою суду. Також суд безпідставно дійшов висновку про відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави через нездійснення чи неналежне здійснення їх захисту органом місцевого самоврядування чи іншим суб'єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. Просить рішення суду скасувати ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов в повному обсязі.
Вислухавши доповідь судді, пояснення осіб, що з'явилися, вивчивши апеляційну скаргу та матеріали справи, колегія вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що правових підстав для захисту інтересів держави шляхом задоволення вимог прокурора про визнання за державою в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області право державної власності на земельну ділянку площею 75 га, кадастровий номер НОМЕР_1, розташовану на території Ільїнської сільської ради Чернігівського району Запорізької області, цільове призначення - для ведення фермерського господарства - не вбачається.
Розглядаючи спір, судова колегія вважає, що районний суд повно і всебічно дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон їх регулює.
Судом встановлено і підтверджено матеріалами справи, що 21.05.2015р. ОСОБА_3 звернувся до сесії Панфілівської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 10 років для ведення фермерського господарства, площею 75га її земель розширення населеного пункту с. Панфілівка.
Рішенням Панфілівської сільської ради Чернігівського району Запорізької області від 12.06.2015 № 04 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності, розташованих на землях розширення населеного пункту Панфілівка, в оренду ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства.
Рішенням Ільїнської сільської ради Чернігівського району Запорізької області від 22.09.2016 № 5 затверджено проект землеустрою та передано земельну ділянку, площею 75га із земель комунальної власності, не наданих у власність або постійне користування, земель розширення населеного пункту Ільїне, в оренду ОСОБА_3, на 10 років, зі встановленням орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зі строком сплати щомісячно до 30 числа по 1/12 частині від річної суми.
03.01.2017 року між Ільїнською сільською радою Чернігівського району Запорізької області та ОСОБА_3 укладено договір оренди земельної ділянки площею 75 га, кадастровий номер НОМЕР_1, цільове призначення - для ведення фермерського господарства, зареєстрований 15.03.2017р. за № 19550552.
Судом також встановлено та не заперечується сторонами, що отримана ОСОБА_3 в оренду згідно оспорюваного договору земельна ділянка не вносилася ним до статуту фермерського господарства № 999, яке він створив ще 14.01.2000 року, орендну плату він сплачує як фізична особа, нового фермерського господарства він, отримавши ділянку в оренду, не створював.
Рішенням Чернігівської селищної ради Чернігівського району Запорізької області від 25.05.2017р. № 11 припинено юридичну особу Ільїнську сільську раду Чернігівського району Запорізької області шляхом реорганізації (приєднання) до Чернігівської селищної ради Чернігівського району Запорізької області.
Згідно з проектом планування та забудови села Панфілівка (генплан) 1984 року совхозу Панфілівський Чернігівського району Запорізької області, існуюча площа села 162 га., межа населеного пункту позначена перерваною рискою через три крапки.
Відповідно до інформації Ільїнського старостинського округу за вих. № 19 від 27.02.2018 року генеральний план с. Панфілівка затверджений рішенням Запорізького облвиконкому № 416 від 19.01.1985 року.
Рішеннями Панфілівської сільської ради № 2 від 18.11.2009 року та № 9 від 2013 року термін його дії був продовжений.
Запорізьким філіалом Інститутом землеустрою Української аграрної академії наук за договором № 331 від 14.10.1991р. з замовником - Запорізьким обласним управлінням сільського господарства розроблено проект формування території і встановлення меж Панфілівської сільської ради народних депутатів Чернігівського району Запорізької області (т.2, а.с. 51-62), з картографічними матеріалами (конверт 2), згідно якого окружна межа сільської ради в натурі проходить за існуючими угіддями, тому додаткового її закріплення межовими знаками не потребує. Панфіловською сільською радою народних депутатів розглянуто проект створення меж зі складанням акту, проект схвалено, загальну площу території ради прийнято згідно додатку, про що в матеріалах проекту мається рішення ради б/н, яке відображене в п. 1.3 проекту Формування території та встановлення межі сільської ради .
Згідно додатку до проекту, землі населеного пункту радгоспу Панфіловський складають 706,1 га.
Згідно картографічних матеріалів, запропоновано включити в межі с. Панфілівка, позначені суцільною червоною лінією, земельну ділянку 65Л/28 під розширення цього населеного пункту, яка позначена перерваною червоною лінією.
Запорізьким філіалом Інститутом землеустрою Української аграрної академії наук за договором № 331 від 14.10.1991 року з замовником - Запорізьким обласним управлінням сільського господарства - у відповідності до Технічних вказівок по складанню проектів і встановлення меж сільських населених пунктів 1991 року розроблено проект встановлення меж сільських населених пунктів Чернігівського району Запорізької області (зведений, з картографічними матеріалами по кожному пункту окремо), по кожній сільській, селищній раді, згідно завдань на проектування, виданим цими Радами і затвердженими Представником Президента України по Чернігівському району. Проекти встановлення меж сільських населених пунктів розглянуті та схвалені відповідними сільськими та селищними радами народних депутатів. Зазначений проект затверджений розпорядженням Представника Президента України у Чернігівському районі Запорізької області від 28.06.1993р. № 136 Про затвердження проекту утворення територій та установки меж селищної та сільських рад народних депутатів Чернігівського району . Згідно картографічних матеріалів, запропоновано включити в межі с. Панфілівка, позначені суцільною червоною лінією, земельну ділянку 65Л/28 під розширення цього населеного пункту, яка позначена перерваною червоною лінією.
Запорізьким філіалом Інститутом землеустрою Української аграрної академії наук за договором № 4 від 11.01.1999 року з замовником - КСП Панфілівське Чернігівського району Запорізької області розроблений на підставі завдання, затвердженого районною державною адміністрацією Чернігівського району та договору від 11.01.1999 року № 4 проект по роздержавленню та приватизації земель КСП Панфіловський Чернігівського району Запорізької області, з картографічними матеріалами.
Відповідно до зазначеного проекту, землі під розширення с. Панфілівка - 157,8 га.
Рішенням від 10.09.1999 року Панфілівської сільської ради народних депутатів матеріали по роздержавленню і приватизації земель в колективну власність землі КСП затверджені зі створенням земель державної власності і передачею в розпорядження сільської ради 703,8 га. земель у межах населеного пункту з урахуванням його розширення.
Розпорядженням № 318 від 19.11.1999 року голови Чернігівської районної державної адміністрації Запорізької області зазначений проект затверджено, і КСП Панфіловський 31.12.2999 року видано державний акт серії НОМЕР_2 на право колективної власності на землю з додатками.
Згідно експлікації земель в межах плану КСП Панфіловський Чернігівського району та плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність, землі населеного пункту - с. Панфілівка - складають 703,8 га., а місце розташування спірної земельної ділянки позначено як 7 - земля населеного пункту.
Аналогічний план зовнішніх меж земель міститься у проекті роздержавлення та приватизації земель КСП Панфіловський Чернігівського району Запорізької області.
З урахуванням викладеного, суд першої інстанції правильно зазначив, що, землі під розширення с. Панфілівки, відповідно до ст. 63 ЗК України 1990р. є землями населеного пункту до вступу в дію Земельного кодексу України 2001 року, за приписами ст.83 якого землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю, а у комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів.
Питання про визнання незаконними та (або) скасування зазначених рішень, розпорядження та державного акту представником прокуратури не ставиться.
Колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що межі населеного пункту склалися історично на підставі проектів, їх зміна не проводилася виконавчим комітетом обласної Ради народних депутатів за поданням виконавчих комітетів відповідних районних, міських Рад народних депутатів відповідно до Указу Президії Верховної ради Української РСР від 12.03.1981 № 1654-Х Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР , не знайшли свого підтвердження, згідно викладеного, а ще й з врахуванням того, що генеральний план с. Панфілівка є містобудівною документацією, яка визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту в межах населеного пункту станом на 1985 рік, а рішення щодо зміни межі населеного пункту прийнято значно пізніше.
А тому, правових підстав для задоволення вимог прокурора про визнання за державою в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області право державної власності на земельну ділянку площею 75 га, кадастровий номер НОМЕР_1, розташовану на території Ільїнської сільської ради Чернігівського району Запорізької області, цільове призначення - для ведення фермерського господарства - не вбачається.
Більш того, на вказаних висновках суду першої інстанції наполягав у засіданні апеляційної інстанції і представник Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.
Докази та обставини, на які посилається скаржник в апеляційній скарзі, були предметом дослідження судом першої інстанції та додаткового правового аналізу не потребують, оскільки при їх дослідженні та встановленні судом були дотримані норми матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції, обґрунтовано викладених в мотивувальній частині оскаржуваного рішення.
Таким чином, судова колегія вважає, що доводи апеляційної скарги суттєвими не являються і не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи процесуального права, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.
Керуючись ст. ст. 374, 375, 382, 383 ЦПК України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Запорізької області залишити без задоволення.
Рішення Чернігівського районного суду Запорізької області від 30 жовтня 2018 року по цій справі залишити без змін.
Дата складання повної постанови 06 травня 2019 року.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, проте може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Головуючий: В.Ю. Бєлка
Судді: І.А. Воробйова
Е.А. Онищенко
Суд | Запорізький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2019 |
Оприлюднено | 07.05.2019 |
Номер документу | 81544555 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Запорізький апеляційний суд
Бєлка В. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні