Рішення
від 14.05.2019 по справі 420/976/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/976/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2019 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Свида Л.І. розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови видати дозвіл на розроблення проекту землеустрою про відведення безоплатно у власність земельної ділянки, оформленої листом Головного управління Держгеокадастру у Одеській області за №З-13494/0-7705/0/37-18 від 29 жовтня 2018 року за клопотанням ОСОБА_1 від 02 жовтня 2018 року (що направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру у Одеській області поштовою кореспонденцією 02.10.2018 року, згідно експрес-накладної №59000367926522) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою про відведення безоплатно у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Дивізійської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів), зобов`язання відповідача ухвалити наказ (рішення) організаційно-розпорядчого характеру за клопотанням ОСОБА_1 від 02 жовтня 2018 року (що направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру у Одеській області поштовою кореспонденцією 02.10.2018 року, згідно експрес-накладної №59000367926522) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, згідно з графічними матеріалами, поданими в якості додатку до клопотання про надання дозволу на розроблення проекту відведення, - за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Дивізійської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів).

За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження з викликом сторін у відповідності до ст. 12 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, а позивачу відповіді на відзиви.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, надіслав заяву про розгляд справи без його участі. Позов та відповідь на відзив, обґрунтовані позивачем тим, що він є учасником бойових дій та має соціальні гарантії, що передбачені Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту . 02.10.2018 року позивач направив до ГУ Держгеокадастру в Одеській області заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою про відведення безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Дивізівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів). До вказаної заяви позивачем надані: графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки; копія паспорта та копія реєстраційного номера облікової картки платника податків; копію посвідчення ГУ НГУ про те, що позивач має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій, що свідчить про участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України. В свою чергу, відповідач направив на адресу позивача лист № З-13494/0-7705/0/37-18 від 29.10.2018 року стосовно заяви ОСОБА_1 з відмовою у задоволенні вимог позивача на підставі того, що зазначена ділянка нібито наказом від 12.09.2018 року № 77 Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, включена у перелік земельних ділянок право оренди на які, виставляється на земельні торги окремими лотами і до якого включена земельна ділянка, що зазначена у заяві позивача. Позивач вважає, що перешкоди для надання йому дозволу на розробку документації із землеустрою - відсутні, а дії відповідача є незаконними. Підстави для відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою на відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства є такими, що не відповідають законодавству України та порушують права позивача на першочергове отримання земельної ділянки. Позивач зазначає, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, право суб`єкта владних повноважень відступати від положень ст. 118 Земельного кодексу України не передбачено. Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.02.2018 року у справі № 545/808/17.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, надіслав заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження. Відзив на адміністративний позов (аркуші справи 50-72) обґрунтований тим, що за результатом розгляду клопотання позивача, Головним управлінням, з дотриманням вимог ч. 7 ст. 118 ЗК України, надана відповідь позивачу за вих. №З-13494/0-7705/0/37-18 від 29.10.2018 року, якою відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та запропоновано придбати право на бажану земельну ділянку на земельних торгах. Відповідачем правомірно відмовлено позивачу у задоволенні його клопотання від 02 жовтня 2018 року, оскільки на момент розгляду клопотання позивача зазначена земельна ділянка вже включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних аукціонах, що також узгоджується з висновкам Верховного суду у постанові суду від 02.10.2018 року № 806/3708/15.

Згідно з ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи вищевикладені приписи КАС України суд прийшов до висновку про можливість продовження розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Вивчивши позовну заяву та дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

ОСОБА_1 02 жовтня 2018 року звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею 2,0 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Дивізійської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів) (аркуш справи 12).

До клопотання позивач додав копію паспорта громадянина України, копію ідентифікаційного коду, графічний матеріал, на якому зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, копію документу, що підтверджує участь військовослужбовця у виконанні завдань щодо здійснення антитерористичних операцій у східних та південно-східних областях України.

За результатами розгляду зазначеного клопотання, ГУ Держгеокадастру в Одеській області на адресу позивача направило лист №З-13494/0-7705/0/37-18 від 29.10.2018 року, в якому зазначено про відмову позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оскільки відповідно до доручення Віце-прем`єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлового комунального господарства України Гройсмана В.Б. № 37732/0/1-14 від 08.10.2014 року та наказу Держземагентства України від 15.10.2014 року № 328 Про введення в дію рішень колегії Держземагентства України від 14.10.2014 року , Головним управлінням Держземагентства в Одеській області наказом від 18.09.2014 року № 77 із змінами від 12.09.2018 року № 219, затверджений перелік земельних ділянок право оренди на які виставляється на земельні торги окремими лотами і до яких включена земельна ділянка, що вказана у його заяві (аркуш справи 16).

Позивач не погодився з правомірністю дій відповідача щодо відмови у наданні йому бажаної земельної ділянки, а тому звернувся до суду з цим.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно із п. 1, 7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, тощо.

Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області діє на підставі Положення, затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 року №308.

Відповідач в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, Дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Міністра аграрної політики та продовольства України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації, та органами місцевого самоврядування, Положенням.

Відповідно до положень ст. 81, 116 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно із положеннями ч. 6, 7 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначають цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри з доданням графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, тощо.

При цьому, у відповідності до ст. 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Так, з метою забезпечення децентралізації влади, збільшення повноважень органів місцевого самоврядування з управління територіями, подолання корупції та збільшення надходжень до місцевих бюджетів, підвищення ефективності територіального планування та якості управлінських рішень органів місцевого самоврядування, Віце-прем`єр-міністром - Міністром регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Гройсманом В . Б. видане Доручення від 08.10.2014 року №37732/0/1-14 з проханням забезпечити: обов`язкове направлення на розгляд до місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності на етапі надання згоди на розроблення відповідної документації із землеустрою; надання земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (крім тих, що знаходяться у користуванні) для ведення фермерського господарства та особистого селянського господарства на конкурсній основі за результатами відкритих публічних земельних аукціонів; затвердження на регулярній основі та оприлюднення на офіційному сайті Держземагентства переліків земельних ділянок, що виставляються на земельні торги, за результатами аналізу матеріалів інвентаризації, іншої землевпорядної документації, звернень фізичних та юридичних осіб щодо таких земельних ділянок.

Дивізійською сільською радою Татарбунарського району Одеської області 07.09.2018 року на адресу ГУ Держгеокадастру в Одеській області надіслано клопотання №182, яким сільська рада просить включити земельну ділянку орієнтованою площею 200 га, яка розташована за межами Дивізійської сільської ради та є землею державної власності, до переліку земельних ділянок, які пропонуються для продажу права оренди вказаної земельної ділянки на земельних торгах терміном на 7 років. До клопотання також було надано рішення тридцять четвертої сесії сьомого скликання Дивізійської сільської ради від 07.09.2018 року № 229-VII, відповідно до якого запропоновано включити земельну ділянку орієнтовною площею 200 га, яка розташована за межами Дивізійської сільської ради та є землею державної власності, до переліку земельних ділянок, які пропонуються для продажу права оренди вказаної земельної ділянки на земельних торгах терміном на 7 років (аркуші справи 65-66).

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області наказом №219 від 12.09.2018 року доповнило перелік земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами згідно Додатку №1, затвердженого Наказом Головного управління Держземагентства в Одеській області №77 від 18.09.2014 року, земельними ділянками, зокрема, місце розташування Одеська область, Татарбунарський район, Дивізійська сільська рада (за межами населеного пункту) лот №1862, кадастровий номер - НОМЕР_1 , цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, орієнтовна площа земельної ділянки (га) - 200 га (аркуші справи 67-68).

При цьому суд звертає увагу, що вказаний наказ прийнятий 12 вересня 2018 року, а позивач звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 02.10.2018 року, у зв`язку із чим, суд не приймає до уваги доводи представника позивача у відповіді на відзив з приводу того, що позивач звернувся із клопотанням 17 серпня 2018 року задовго до прийняття наказу, оскільки на час звернення позивача із клопотанням від 02.10.2018 року вже існував наказ № 219 від 12.09.2018 року.

Відповідно до ст. 136 Земельного кодексу України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Крім того, між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та Державним підприємством Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою укладено договір від 04.03.2019 року № 34 на підготовку лотів, яким передбачено, що виконавець за дорученням організатора бере на себе зобов`язання виконати роботи із землеустрою з метою підготовки лотів на проведення земельних торгів, наразі підготовка лотів до проведення земельних торгів триває.

Таким чином, реалізуючи державну політику у сфері земельних відносин, на виконання Доручення Віце-прем`єр-міністра - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Гройсмана В.Б. від 08.10.2014 року №37732/0/1-14 та враховуючи клопотання Дивізійської сільської ради Татарбунарського району Одеської області 07.09.2018 року №182, відповідачем включено спірну земельну ділянку до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами.

При цьому, враховуючи включення спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, права на які виставлені на земельні торги, у відповідності до ст. 136 Земельного кодексу України, така земельна ділянка не може відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів, а тому відповідачем правомірно відмовлено позивачу у задоволенні його клопотання від 02 жовтня 2018 року (що направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру у Одеській області поштовою кореспонденцією 02.10.2018 року, згідно експрес-накладної №59000367926522) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою про відведення безоплатно у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Дивізійської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів) (Така позиція відповідає позиції Верховного Суду, викладеній в рішенні від 3 квітня 2018 року у справі №815/3059/17, в рішенні від 2 жовтня 2018 року у справі №806/3708/15).

Суд не приймає до уваги доводи представника позивача, що обставини у даній справі та у справі № 806/3708/15 є різними, оскільки ці справи стосуються земельних ділянок, які на час звернення до Держгеокадастру вже була включена до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, права на які виставлені на земельні торги.

Щодо доводів представника позивача про те, що земельна ділянка, для отримання якої позивач подав клопотання неправомірно включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу права на них на земельних торгах відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 12 вересня 2018 року № 219, враховуючи те, що земельна ділянка не сформована та не має кадастрового номеру, суд їх також не приймає до уваги, оскільки вказаний наказ є чинним, доказів на підтвердження факту його скасування позивачем не надано, а правомірність вказаного наказу та включення доповнення переліку земельних ділянок не є предметом оскарження у даній справі.

З матеріалів справи вбачається, що позивач, у відповідності до положень Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , має пільги на першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, тощо, проте, відмовляючи у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність конкретної земельної ділянки, з підстав того, що вона вже включена до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, відповідач не порушив такого права позивача, яке може бути реалізовано щодо іншої земельної ділянки.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку, про правомірність дій Головного управління Держгеокадастру в Одеській області при відмові ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою про відведення безоплатно у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Дивізійської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів).

Що стосується заяви позивача про постановлення окремої ухвали стосовно відповідача, то суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.249 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

Враховуючи те, що під час розгляду цієї справи суд дійшов висновку про правомірність дій відповідача, підстав для постановлення щодо нього окремої ухвали у суду не має.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги ОСОБА_1 не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (65107, м. Одеса, вул. Канатна, 83, код ЄДРПОУ 39765871) про визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Одеській області щодо відмови видати дозвіл на розроблення проекту землеустрою про відведення безоплатно у власність земельної ділянки, оформленої листом Головного управління Держгеокадастру у Одеській області за №З-13494/0-7705/0/37-18 від 29 жовтня 2018 року за клопотанням ОСОБА_1 від 02 жовтня 2018 року (що направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру у Одеській області поштовою кореспонденцією 02.10.2018 року, згідно експрес-накладної №59000367926522) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою про відведення безоплатно у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Дивізійської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів), зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Одеській області ухвалити наказ (рішення) організаційно-розпорядчого характеру за клопотанням ОСОБА_1 від 02 жовтня 2018 року (що направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру у Одеській області поштовою кореспонденцією 02.10.2018 року, згідно експрес-накладної №59000367926522) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, згідно з графічними матеріалами, поданими в якості додатку до клопотання про надання дозволу на розроблення проекту відведення, - за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Дивізійської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів) - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Л.І. Свида

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.05.2019
Оприлюднено15.05.2019
Номер документу81695183
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/976/19

Рішення від 13.09.2019

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

Рішення від 04.09.2019

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

Ухвала від 15.08.2019

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

Постанова від 18.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 12.06.2019

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 14.05.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

Ухвала від 18.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

Ухвала від 25.02.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні