КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 травня 2019 року справа №320/631/19
Суддя Київського окружного адміністративного суду Терлецька О.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛВАС-АГРО" до Головного управління ДФС у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "ОЛВАС-АГРО" до Головного управління ДФС у Київській області, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 17.10.2018 року №007912105, прийняте ГУ ДФС у Київській області.
В судовому засіданні представник позивача просив суд позов задовольнити, в обґрунтування чого зазначив, що висновки акта перевірки про порушення позивачем норм податкового законодавства, на підставі яких було прийнято оспорюване рішення не відповідають дійсним обставинам справи, а тому таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.02.2019 відкрито загальне позовне провадження в даній адміністративній справі.
Заперечуючи проти позову з підстав, викладених у письмовому відзиві, представник відповідача вказував на обставини, які на його думку свідчать про те, що ГУ ДФС у Київській області під час прийняття оспорюваного рішення, діяло в межах повноважень та з дотриманням вимог чинного законодавства, у зв`язку з чим підстави для задоволення адміністративного позову відсутні.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
04.12.2018 року Товариством з обмеженою відповідальністю ОЛВОС - АГРО було отримано Податкове повідомлення - рішення від 17.10.2018 року № 0079125105 прийняте уповноваженою особою ГУ ДФС України в Київській області - Н.Щербина, в якому зазначається, що відповідно до акту перевірки № 3474/10-36-51/37001984 від 06.09.2018р., було встановлено порушення строку сплати суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість с/г підприємств за операціями з с/г товарами/послугами та нараховано штраф у розмірі 13 898 грн.
Не погодившись з висновками акта перевірки та оспорюваним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами спору, суд зазначає наступне.
19 серпня 2016 року ТОВ ОЛВОС - АГРО було подано до ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві податкову декларацію з податку на додану вартість за липень 2016 року (надалі - Декларація за липень ). Даною декларацією було задекларовано суму податку на додану вартість у розмірі 111 598 (сто одинадцять тисяч п`ятсот дев`яносто вісім) гривень, що підлягає сплаті до державного бюджету (рядок 18.1) декларації
Згідно додатку 10 до Декларації за липень, були задекларовані наступні суми податку га додану вартість, що підлягають сплаті до бюджету:
за операціями із зерновими та технічними культурами задекларовано суму у розмірі 88 578 (вісімдесят вісім тисяч п`ятсот сімдесят вісім) гривень (рядок 13.1 Табляці 1 Додатку 10);
за операціями з сільськогосподарськими товарами/послугами (крім операцій із зерновими та технічними культурами та операцій з продукцією тваринництва) задекларовано суму у розмірі 23 020 (двадцять три тисячі двадцять) гривень (рядок 13.1 Таблиці 3 Додатку 10).
Станом на 22 серпня 216 року залишок коштів на основному електронному рахунку підприємства в системі електронного адміністрування ПДВ № 37515000142693 був 210 986, 64 гривень.
Станом на 30 серпня 2016 року залишок коштів на основному електронному рахунку підприємства в системі електронного адміністрування ПДВ № 37515000142693 був 122 408,64 гривень. Сума зменшилася на 88 578,00 гривень, а це дорівнює задекларованій сумі за операціями із зерновими та технічними культурами.
Станом на 31 серпня 2016 року залишок коштів на основному електронному рахунку підприємства в системі електронного адміністрування ПДВ № 37515000142693 був 75 938, 64 гривень.
Станом на 01 січня 2017 року залишок коштів на основному електронному рахунку підприємства в системі електронного адміністрування ПДВ № 37515000142693 склав 23 022,64 гривень.
Сума у розмірі 23 020 гривень, задекларована за операціями з сільськогосподарськими товарами/послугами (крім операцій із зерновими та технічними культурами та операцій з продукцією тваринництва) не була списана з рахунку системою електронного адміністрування із незрозумілих причин. Дана сума у розмірі 23 020 гривень увесь період, починаючи з початку терміну сплати суми ПДВ до державного бюджету за липень 2016 року, тобто з 20 серпня 2016 року і на даний час знаходиться на основному електронному рахунку підприємства в системі електронного адміністрування ПДВ № 37515000142693.
Відповідно до ст. 20 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 569 від 16.10.2014 року (надалі - Порядок ) Для перерахування до бюджету сум узгоджених податкових зобов`язань відповідно до поданої податкової декларації з податку ДФС не пізніше ніж за три робочі дні до закінчення граничного строку, встановленого Кодексом для самостійної сплати податкових зобов`язань, надсилає Казначейству реєстр платників податку, в якому зазначаються найменування або прізвище, ім`я та по батькові платника податку, податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб - підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податку, звітний (податковий) період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету.
На підставі такого реєстру Казначейство не пізніше останнього дня строку, встановленого Кодексом для самостійної сплати податкових зобов`язань, перераховує суми податку до бюджету з електронних рахунків платника податку .
З огляду на вищевказані факти, у TOB OJIBOC - АГРО взагалі не виникало податкового боргу по узгодженій сумі 23 020 гривень за липень 2016 року.
12 січня 2017 року TOB OJIBOC - АГРО за вих. № 3/01 було направлено лист до Державної казначейської служби України з описом вищевикладеної ситуації та проханням вжиття заходів щодо зарахування узгодженої суми податкового зобов`язання у розмірі 23 020 гривень з основного електронного рахунку підприємства в системі електронного адміністрування ПДВ № 37515000142693 до бюджету. У відповідь на даний лист, Державна казначейська служба України зазначила, що перерахування узгоджених сум податкових зобов`язань Казначейство здійснює за реєстрами ДФС та направило вищевказаний лист за належністю, а саме на адресу ДФС України.
Що стосується штрафу нарахованого на податкове зобов`язання в розмірі 46 470 (сорок шість тисяч чотириста сімдесят) гривень, слід зазначити наступне.
09 червня 2016 року TOB OJIBOC - АГРО було подано до ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві податкову декларацію з податку на додану вартість за травень 2016 року (надалі - Декларація за травень ). Даною декларацією було задекларовано суму податку на додану вартість у розмірі 46 470,00 (сорок шість тисяч чотириста сімдесят) гривень, що підлягає сплаті до державного бюджету (рядок 18.1) декларації.
Згідно додатку 10 до Декларації за травень, було задекларовано суму податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету за операціями з сільськогосподарськими товарами/послугами (крім операцій із зерновими та технічними культурами та операцій з продукцією тваринництва у розмірі 46 470,00 (сорок шість тисяч чотириста сімдесят) гривень (рядок 13.1 Таблиці З Додатку 10).
Станом на 22 серпня 216 року залишок коштів на основному електронному рахунку підприємства в системі електронного адміністрування ПДВ № 37515000142693 був 46 470,39 гривень.
Сума у розмірі 46 470,00 гривень, задекларована за операціями з сільськогосподарськими товарами/послугами (крім операцій із зерновими та технічними культурами та операцій з продукцією тваринництва) не була списана з рахунку системою електронного адміністрування із незрозумілих причин. Дана сума у розмірі 46 470,00 гривень увесь період, починаючи з початку терміну сплати суми ПДВ до державного бюджету за травень 2016 року, тобто з 20 червня 2016 року знаходилась на основному електронному рахунку підприємства в системі електронного адміністрування ПДВ № 37515000142693.
З інформації в електронному кабінеті платника податку сформованої станом на 30.01.2019 року, вбачається, що задекларована та узгоджена сума податку в розмірі 46 470,00 гривень була списана з електронного рахунку лише 31.08.2016 року.
З огляду на викладені обставини, можна дійти висновку, що ТОВ ОЛВОС - АГРО не порушувало правил сплати узгоджених сум грошових зобов`язань і затримка з перерахування таких коштів виникла не з вини ТОВ ОЛВОС - АГРО . Податкове рішення прийняте ГУ ДФС у Київській області обмежує ТОВ ОЛВОС - АГРО у здійсненні господарських операцій на суму штрафних санкцій.
Окрім того, в разі виявлення податковим органом порушення платником податку вимог п. 57.1, 203.2, ст 209 та п. 3 Порядку акумулювання сільськогосподарськими підприємствами сум податку на додану вартість на спецрахунках, відкритих у банках та/або органах, які здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, затвердженого постановою КМУ від 12.01.11 р. № 11 (далі - Порядок № 11), що спричинило несвоєчасну сплату узгодженої суми грошового зобов`язання, то в такій ситауції суми ПДВ, відображені в спецдеклараціях, не підлягають сплаті до держбюджету, тому не є грошовим зобов`язанням у розумінні ст. 14 Податкового кодексу України.
Отже, штрафні санкції, передбачені ст. 126 ПК, не можуть бути застосовані.
В період дії спецрежиму сума ПДВ, нарахована сільгосппідприємством на вартість поставлених ним товарів/послуг, не підлягала сплаті до бюджету та повністю залишалася в розпорядженні такого суб`єкта для відшкодування сум податку, сплачених/нарахованих постачальнику на вартість виробничих факторів, за рахунок яких сформовано податковий кредит, а за наявності залишку такої суми податку - для інших виробничих цілей (п. 209.2 ПК). Вказані суми ПДВ акумулюються сільгосппідприємствами на спецрахунках відповідно до Порядку № 11. Тобто такі суми не підлягали вилученню до держбюджету та використовуються підприємством на власні потреби, а починаючи з 01.01.17 р. Такі кошти перераховувалися на поточний рахунок такого підприємства.
Згідно з пп. 14.1.39 ПК грошовим зобов`язанням платника податків є сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну санкцію, що справляється з платника при порушенні ним вимог податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції при порушенні законодавства у сфері ЗЕД. Якщо платник податків не сплачує самостійно суми визначеного грошового зобов`язання протягом строків, установлених ПК, він притягується до відповідальності у вигляді штрафу в розмірі (п. 126.1 ПК):
10 % погашеної суми податкового боргу - у разі затримки сплати до 30 к. д. включно, що настають за останнім днем строку сплати грошового зобов`язання;
20 % вказаної суми - у разі затримки більше 30 к. д.
Однак, оскільки сума ПДВ, яка має бути сплачена (перерахована) на спецрахунок, не підлягає сплаті до бюджету, вона не може вважатися грошовим зобов`язанням згідно з пп. 14.1.39 ПК. Тому за несвоєчасне перерахування коштів на спецрахунок до платника податків, який перебуває на спецрежимі оподаткування у сфері сільського господарства, не можуть бути застосовані штрафні санкції, установлені п. 126.1 ПК.
Крім того, Порядком № 11 передбачено відповідальність сільгосппідприємства виключно за нецільове використання сум ПДВ із спецрахунка (абзац другий п. 4). Тобто ні ПК, ні Порядком № 11 не установлено штрафні санкції за недотримання платником порядку/строків перерахування коштів на спецрахунок.
Застосування штрафів, порушує право підприємства мирно володіти своїм майном, як то визначено у Першому протоколі до Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини від 20.03.52 р. (частина національного законодавства України за ст. 9 Конституції) (далі - Протокол 1 до Конвенції). Навіть Європейський суд з прав людини підкреслює, що збільшення податкового зобов`язання особи з податку беззаперечно є втручанням в його майнові права, які гарантуються ст. 1 Протоколу 1 Конвенції. Таке втручання визнається, тільки коли воно здійснене на умовах, передбачених законом. Будь- які дії, спрямовані на позбавлення особи її майна, є незаконними, якщо контролюючі органи діють не у відповідності до закону (п. 49 справи Щокін проти України ).
Враховуючи вищевикладене, можна дійти висновку, що сума ПДВ, яка підлягає сплаті (перерахуванню) на спецрахунок, не вважається грошовим зобов`язанням згідно з пп. 14.1.39 ПК. Тож до платника податків, який перебуває на спецрежимі у сфері сільського господарства, не можуть бути застосовані штрафні санкції на підставі п. 126.1 ГЖ.
Що стосується суми узгоджених грошових зобов`язань, що підлягають сплаті до державного бюджету, у поданому відзиві Відповідачем взагалі не було спростовано, не надано будь яких пояснень щодо обставин та фактів викладених в позовній заяві, які обгрунтовують неправомірність дій ГУ ДФС у Київській області.
Окрім того слід зазначити, що в 2016 році під час перебування TOB OЛBOC - АГРО на спецрежимі оподаткування, підприємство перебувало на обліку в ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві.
Оскільки спірне питання стосовно виникнення заборгованості по сплати податку на додану вартість сільськогосподарських підприємства за операціями з сільськогосподарськими товарами/послугами виникло в 2016 році, ДПІ у Печерському районі м. Києва була винесена податкова вимога від 20.12.2016 році № 25047-17 про сплату податкового боргу у сумі 23 020, 00 грн.
В ході адміністративного оскарження, а саме за результатами розгляду повторної скарги TOB OJTBOC - АГРО , Державною фіскальною службою України у відповіді, яка була направлена рекомендованим листом за № 10321/6/99-99-17-01-15 від 17.05.2017 року зазначається, що ТОВ ОЛВОС - АГРО задекларовно суму в розмірі 111 598 грн., яка сплачується до державного бюджету, з яких 88 578 грн., - по операціях із зерновими та технічними культурами, та сума в розмірі 23 020 грн., - по операціях із сільськогосподарськими товарами/послугами, крім операцій із зерновими та технічними культурами та операцій з продкуцією тваринництва.
За даними реєстру транзакції із задекларованого ТОВ ОЛВОС - АГРО за липень 2016 року по декларації № 91580225431 ДПІ сформовано та передано до Державної казначейської служби реєстр лише на суму 88 578,00 грн., у результаті чого в інтересах картці платника (ККДБ) 14010901) виник податковий борг у сумі 23 020, 00 грн.
Враховуючи викладене, ДФС України визнало порушення зі свого боку щодо надсилання Казначейству реєстру платників, для сплати сум податку, що підлягають сплаті до державного бюджету, передбаченого ст. 20 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 569 від 16.10.2014 року.
Хоча ДФС і було визнано допущення помилки, але скарга була залишена без задоволення.
16.06.2017 року TOB OJIBOC - АГРО до Окружного адміністративного суду м. Києва, було подану позовну заяву про визнання протиправними дій та скасування податкової вимоги ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві.
За результатами розгляду вказаної позовної заяви, Окружним адміністративним судом м. Києва було винесено рішення від 22.12.2018 року № 826/7859/17 в якому повністю задоволено позов ТОВ ОЛВОС - АГРО та визнано протиправними дії ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві та скасування вимоги № 25047-17 від 20.12.2016 року.
Згідно ч.2 ст. 74 Кодексу адміністративного судочинства України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Разом з тим, відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду доказів на підтвердження правомірності свого рішення.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у сумі 1921,00 грн., отже такі понесені витрати підлягають присудженню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Київській області.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 17.10.2018 року №007912105, прийняте ГУ ДФС у Київській області (код ЄДРПОУ 39393260).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛВАС-АГРО" (код ЄДРПОУ 37001984) понесені судові витрати у розмірі 1 921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн 00 коп за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (код ЄДРПОУ 39393260).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Терлецька О.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2019 |
Оприлюднено | 17.05.2019 |
Номер документу | 81756930 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні