Рішення
від 07.05.2019 по справі 460/53/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

07 травня 2019 року м. Рівне №460/53/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., за участю: секретаря судового засідання Самкової Т.А.; представника позивача - адвоката Пашкевич І.А.; представника відповідача - Верещук Л.В.; представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Українця М.В.; розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Унісон" до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Рівненської міської ради, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинення певних дій.

У провадженні Рівненського окружного адміністративного суду перебуває позов Приватного підприємства "Унісон" (далі іменується - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (далі іменується - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Рівненська міська рада (далі іменується - третя особа), в якому позивач просить суд визнати протиправними дії відповідача щодо застосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, загальною площею 8111 кв.м., яка знаходиться за адресою: м.Рівне, вул.Д. Галицького, 29 (кадастровий номер 5610100000 :01:037:0037) до коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельних ділянок, значення 3,0; зобов`язати відповідача сформувати та видати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 8111 кв.м., яка знаходиться за адресою: м. Рівне, вул . Д . Галицького, 29 (кадастровий номер 5610100000:01:037:0037) із застосуванням коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) із значенням згідно з технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного, затвердженої рішенням Рівненської міської ради від 04 липня 2013 року №3122 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста рівного" та введеної в дію з 01 січня 2014 року.

Заяви по суті справи.

Позовні вимоги, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, обгрунтовані тим, що у 2004 році Рівненською міською радою було надано позивачу в оренду земельну ділянку площею 8111кв.м по вул.Данила Галицького, 29, в м.Рівному , з кадастровим номером 5610100000:01:037:0037 для реконструкції будівлі контори під магазин з продажу товарів продовольчої групи і кафе-бар та обслуговування виборчих приміщень. Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/76 коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) становить - 2,5; 0,5. Звертає увагу на те, що у витязі може бути зазначена лише інформація, що міститься в технічній документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Зазначення будь-яких інших даних у витязі, які не співпадають з технічною документацією - не передбачено Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489. Таким чином, суб`єкт владних повноважень не має правових підстав зазначити у витязі дані, які не містяться в технічній документації. Проте, всупереч викладеному, у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.08.2018 №2579 визначено, що коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф), наданої позивачу в строкову оренду, становить - 3,0. Крім того, Порядок, який був застосований відповідачем при видачі витягу, не передбачає жодних коригувань раніше проведених нормативних грошових оцінок земель. Оскільки зміна нормативної грошової оцінки землі впливає на суму податкового зобов`язання із земельного податку та орендної плати за землю державної і комунальної власності, то відповідач своїми діями змінив базу оподаткування для плати за землю га взяв на себе функції іншого суб`єкта владних повноважень, що має право видавати нормативні акти по встановленню місцевих зборів та податків. Вважає, що оспорюваний витяг сформований з порушенням норм чинного законодавства України, а тому підлягають скасуванню із зобов`язанням відповідача сформувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із застосуванням значення коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), виключно у відповідності до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного, затвердженої рішенням Рівненської міської ради від 04.07.2013 №3122 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного та введеної в дію з 01.01.2014. Просив позов задовольнити повністю.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, у якому він заперечив проти заявлених позовних вимог. Зокрема, зазначив, що у відомостях Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:037:0037 відсутні дані про Код цільового призначення земель, визначені відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548. Крім того, відповідно до пункту 2 Примітки до додатку 1 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, для земельних ділянок, щодо яких у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0. Натомість із інформації наявної у Державному земельному кадастрі простежується те, що у відомостях про дану земельну ділянку зазначено код цільового призначення - 1.13.4. Звернув увагу на те, що у вищезазначеній Класифікації видів цільового призначення земель такий Код, як 1.13.4 - взагалі не передбачений. Водночас, коди цільового призначення із таким змістом присвоювалися відповідно до Українського класифікатор цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 №14-1-7/1205, який втратив чинність та не застосовується після прийняття наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, яким було затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель. Вважає, що оспорюваний витяг сформовано на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

У відповіді на відзив позивач повністю підтримав позицію, викладену в адміністративному позові зазначаючи, що дії ГУ Держгеокадастру у Рівненській області при формуванні та видачі оспорюваного витягу протиправними та виходять за межі його повноважень.

У запереченнях на відповідь на відзив відповідачем зазначено, що даний витяг сформований на підставі технічної документації про нормативну грошову оцінку земель міста Рівного, затвердженої рішенням Рівненської міської ради від 04.07.2013 №1322. В основі розрахунку лежить середня (базова) вартість земель міста Рівного. Враховуючи, що у відомостях Державного земельного кадастру щодо код класифікації видів цільового призначення, при розрахунку нормативної грошової оцінки, згідно з оспорюваним витягом було застосовано коефіцієнт функціонального використання Кф - 3.0, так як того вимагає Порядок.

У письмових поясненнях щодо позову та відзиву третя особа зазначає, що на запит Управління земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради Міськрайонним управлінням у Рівненському районі та м.Рівному Відділ у м.Рівному ГУ Держгеокадастру у Рівненській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 8111кв.м по вул.Данила Галицького, 29, в м.Рівному, з кадастровим номером 5610100000:01:037:0037 , де зазначено, що за земельну ділянку земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, нормативна грошова оцінка складає 11997515,76грн. Витяг виконано відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489.

Ухвалою суду від 14 січня 2019 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Протокольною ухвалою суду від 7 лютого 2019 року у підготовчому судовому засіданні оголошено перерву.

Ухвалою суду від 26 лютого 2019 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 21 березня 2019 року.

Протокольною ухвалою від 21 березня 2019 року відкладено судове засідання до 4 квітня 2019 року.

Протокольною ухвалою від 4 квітня 2019 року оголошено перерву у судовому засіданні до 11 квітня 2019 року.

Протокольною ухвалою від 4 квітня 2019 року відкладено судове засідання до 7 травня 2019 року.

У судове засідання 7 травня 2019 року прибула представник, яка підтримала заявлені позовні вимоги та просила суд задовольнити їх у повному обсязі.

До суду прибула також представник відповідача, яка заперечила проти позову, та просила суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.

У судове засідання прибув також представник третьої особи, яким підтримано позицію, викладену в письмових поясненнях відносно позову та відзиву.

На підставі статей 243, 250 КАС України, вступна та резолютивна частини рішення проголошені у судовому засіданні 7 травня 2019 року.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд

В С Т А Н О В И В:

03 серпня 2004 року між Рівненською міською радою (Орендодавець) та ПП "Унісон" (орендар) укладено договір оренди землі за №4307, який зареєстровано у Державному реєстрі земель 12 серпня 2004 року за №560 (а.с.49-50).

Відповідно до умов даного договору, Орендодавцем передано Орендарю у строкове платне користування (строком на 49 років) земельну ділянку площею 8111 кв. м по вул. Данила Галицького, 29, в м. Рівному, кадастровий номер 5610100000:01:037: 0037. В оренду передається земельна ділянка з числа земель Відкритого акціонерного товариства Рембуд , на якій знаходяться будівлі та споруди. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 475874,92 грн. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі, розмір якої на рік з врахуванням ПДВ становить 5710,50 грн.

У зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки сторонами 21 березня 2014 року укладено додатковий договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 12 серпня 2004 року №560 (а.с.52), згідно з яким:

- нормативна грошова оцінка землі становить 1448988,70 грн., в тому числі: земельні ділянки житлової та громадської забудови площею 760 кв. м - 493781,46 грн., земельні ділянки житлової та громадської забудови площею 7351 кв. м - 955207,24 грн., яка складена відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/76, виданий управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області, станом на 19 лютого 2014 року (а.с. 55);

- розмір орендної плати в рік - 53345,29 грн., в тому числі: за земельні ділянки житлової та громадської забудови площею 760 кв. м - 24689,07 грн., за земельні ділянки житлової та громадської забудови площею 7351 кв. м - 28656,22 грн., який складено відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/76-1, виданий управлінням Держземагентства у м.Рівному Рівненської області, відповідно до протоколу №5 від 27 лютого 2014 року засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати на земельні ділянки, станом на 19 лютого 2014 року (а.с. 53). Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/76 не передбачено цільового призначення орендованої земельної ділянки, а коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) становить - 2,5; 0,5.

12 вересня 2018 року Рівненська міська рада звернулася до позивача з пропозицією за №08-1452 (а.с. 57), згідно з якою Орендодавцем запропоновано внести зміни до указаного вище договору оренди землі на підставі Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, яким коефіцієнт функціональне використання земельних ділянок у попередньому розмірі 0,5 до орендованої земельної ділянки не може бути використаний.

Водночас, до пропозиції Рівненською міською радою додано проект додаткового договору від 12 вересня 2018 року про внесення змін до договору оренди землі від 12 серпня 2004 року №560 (а.с.58), згідно з яким:

- нормативна грошова оцінка землі становить 11997515,76 грн., яка складена відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20 серпня 2018 року №2579, виданому Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області (а.с. 117);

- розмір орендної плати в рік - 599875,79 грн., який складено відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку №03-04/255, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради відповідно до протоколу №10 від 3 вересня 2018 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки (а.с. 59).

Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20 серпня 2018 року №2579 визначено, що коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) становить - 3,0.

Не погоджуючись із встановленням такого коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки, ПП "Унісон" звернулося до суду з даним позовом.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскаржуваних дій та рішень, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає наступне.

Згідно з частиною першою статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини першої статті 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до Закону.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" від 6 жовтня 1998 року №161-XIV (далі - Закон №161-XIV) визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі, розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (ст.21 Закону №161-XIV).

Податковим кодексом України визначено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Відповідно до п.271.1 ст.271 Податкового кодексу України, базою оподаткування земельного податку є, зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (пп.271.1.1).

Таким чином, нормативна грошова оцінка земельних ділянок безпосередньо впливає на орендну плату за земельні ділянки.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначені у Законі України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року №1378-IV (далі - Закон №1378-IV).

Статтею 5 Закону №1378-IV визначено, що оцінка земель, залежно від мети та методів проведення, поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (ч.5 ст.5 Закону №1378-IV).

В силу вимог статтей 13, 18 Закону №1378-IV обов`язковим є проведення нормативно грошової оцінки земель у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, і нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється на підставі Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213, та Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за №1647/29777 (далі - Порядок №489).

Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Порядку №489, в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку №489, нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою 1.

Визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів:

В х Нп

Цн = ----------- х Кф х Км,

Нк

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.

Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Отже, згідно з приписами чинного законодавства, нормативна грошова оцінка кожної окремої ділянки визначається в залежності від низки коефіцієнтів, що характеризують певну земельну ділянку.

Відповідно до пункту 5 розділу ІІ Порядку №489, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 1 листопада 2010 року за № 1011/18306 (далі - КВЦПЗ).

Код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі (п.1.2 КВЦПЗ).

Відповідно до статті 19 ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно зі статтею 648 Цивільного кодексу України, зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

Відповідно до пункту 16 договору оренди землі від 12 серпня 2004 року №560, цільове призначення земельної ділянки: "для реконструкції будівлі контори під магазин з продажу товарів продовольчої групи і кафе-бар та обслуговування виборчих приміщень".

Оскільки зміна цільового призначення земельної ділянки, наданої позивачу у строкове платне користування, після укладання договору оренди не відбувалась, то згідно з пунктом 16 такого договору оренди, класифікація даної земельної ділянки здійснюється за основним цільовим призначенням земель.

Однак, таке цільове призначення земельної ділянки як "для реконструкції будівлі контори під магазин з продажу товарів продовольчої групи і кафе-бар та обслуговування виборчих приміщень" не відповідає жодній категорії, визначеної статтею 19 ЗК України, що унеможливлює встановлення коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) за видом цільового призначення земель.

Водночас, за змістом пункту 1 розділу І Порядку №489 інформаційною базою для визначення Коефіцієнту функціонального використання є відомості Державного земельного кадастру.

У пункті 2 примітки до додатку 1 до Порядку №489 визначено, що у разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.

Таким чином, застосування коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) із значенням 3,0 відбувається за тих умов, коли у відомостях Державного земельного кадастру відсутні дані про код цільового призначення земельної ділянки, визначеного у відповідності до КВЦПЗ.

Як вбачається з публічної кадастрової карти (а.с.91), у відомостях Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки номером 5610100000:01:037:0037 відсутній Код Класифікації видів цільового призначення земель, визначений на підставі КВЦПЗ, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548. При цьому, зазначено код цільового призначення - 1.13.4.

Однак, вищевказаний код (1.13.4) не передбачений чинною КВЦПЗ. Натомість код із таким змістом присвоювався відповідно до Українського класифікатор цільового використання землі (УКЦВЗ), затвердженого листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 року за №14-1-7/1205, який втратив чинність та не застосовується після прийняття КВЦПЗ.

Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку №489, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).

Викладене кореспондується з положеннями статтей 20, 23 Закону №1378-IV, відповідно до яких за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, та видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

У витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку міститься інформація про застосування того чи іншого коефіцієнту до відповідної земельної ділянки, які формують нормативно грошову оцінку такої земельної ділянки.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскільки у Державному земельному кадастрі відсутній код класифікації видів цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000: 01:037:0037, то ГУ Держгеокадастру у Рівненській області правомірно, у передбачений законодавством спосіб видано витяг від 20 серпня 2018 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки, що перебуває у тимчасовому користуванні ПП "Унісон", у якому при розрахунку нормативної грошової оцінки застосовано коефіцієнт функціонального використання Кф - 3,0, як того вимагає Порядок №489 (а.с.117).

Відповідно до пункту 4 Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про державний земельний кадастр" від 7 липня 2011 року №3613-VI (далі - Закон №3613-VI), у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом, у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення. Судом встановлено, що в автоматизованому порядку було перенесено до Державного земельного кадастру всі наявні відомості про спірні земельні ділянки. Водночас, оскільки до набрання чинності Закону №3613-VI у відомостях Державного реєстру земель про дану земельну ділянку був відсутній код класифікації видів цільового призначення, то відповідно він і не міг бути перенесений до Державного земельного кадастру.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відтак, застосовуючи у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:037:0037 коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 3,0, ГУ Держгеокадастру у Рівненській області діяло в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у Витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку №489, а тому перевірка правильності визначення відповідачем такого коефіцієнту не є втручанням в його дискреційні повноваження.

Разом з тим, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пунктів 117, 118, 138 вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051, відомості до (зміни до них) про зареєстровані земельні ділянки вносяться до державного земельного кадастру в разі: внесення змін до відомостей про земельну ділянку; внесення нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку, а також виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру.

При надходженні до Державного кадастрового реєстратора від власника чи користувача земельної ділянки заяви про внесення змін до відомостей про неї за формою згідно з додатком 12 до Порядку, електронного документа з визначеним цільовим призначенням земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ та листа ГУ Держгеокадастру в Рівненській області за підписом керівника структурного підрозділу, який надається на запит власника, користувача земельної ділянки або розробника електронного документа з врахуванням матеріалів по формуванню земельної ділянки щодо можливості визначення цільового призначення земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ, Державний кадастровий реєстратор вносить відповідні зміни до відомостей про зареєстровану земельну ділянку.

Згідно зі статтею 23 Закону №3613-VI, документація із землеустрою та оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, подається органу, що здійснює внесення таких відомостей, також у формі електронного документа. Вимоги до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа визначаються Порядком ведення Державного земельного кадастру. Електронний документ подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, разом із документацією, яка є підставою для такого внесення, у паперовому вигляді. Перевірка відповідності наданого електронного документа наявним даним Державного земельного кадастру та встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик щодо розроблення такого документа здійснюється Державним кадастровим реєстратором, уповноваженим здійснювати внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, протягом строку, встановленого статтею 21 цього Закону для їх внесення.

Таким чином, для внесення змін до відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру позивачу слід звернутися до Державного кадастрового реєстратора, через ЦНАП, із заявою про внесення змін до відомостей про земельну ділянку за формою згідно з додатком 12 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051, до якої необхідно також додати електронний документ із визначеним цільовим призначенням земельної ділянки.

Тобто, відповідач як суб`єкт владних повноважень позбавлений права самостійно визначати цільове призначення земельних ділянок випадку наявності у Державному земельному кадастрі застарілої інформації з Українського класифікатора цільового використання землі або відсутності коду класифікації видів цільового призначення відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, а відповідних дій щодо подання заяв до Державного кадастрового реєстратора про внесення змін до відомостей про цільове призначення земельних ділянок позивач не здійснив.

Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем відповідно до вимог статей 77-78 КАС України доведено правомірність своїх дій, а тому позов задоволенню не підлягає.

Підстав для застосування положень статті 139 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Приватного підприємства Унісон (33027, місто Рівне, вулиця Данила Галицького, 29; код ЄДРПОУ 13988177) до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (33013, місто Рівне, вулиця Симона Петлюри, 37; код ЄДРПОУ 39768252), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Рівненської міської ради (33028, місто Рівне, вулиця Соборна, 12-А; код ЄДРПОУ 34847334) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинення певних дій - залишити без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 17 травня 2019 року.

Суддя Недашківська К.М.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.05.2019
Оприлюднено20.05.2019
Номер документу81815994
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/53/19

Постанова від 07.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 09.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 19.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 07.05.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Рішення від 07.05.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Постанова від 09.01.2019

Кримінальне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні