Постанова
від 07.10.2019 по справі 460/53/19
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 жовтня 2019 рокуЛьвів№ 857/7320/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Глушка І.В.,

суддів: Большакової О.О., Довгої О.І.,

за участю секретаря судового засідання: Марцинковської О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу Приватного підприємства "Унісон" на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 07 травня 2019 року, ухвалене суддею Недашківською К.М. у м. Рівне о 13:31, повний текст якого складений 17 травня 2019 року, у справі № 460/53/19 за адміністративним позовом Приватного підприємства "Унісон" до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, з участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Рівненської міської ради, про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

09 січня 2019 року позивач - Приватне підприємство "Унісон" звернулось до суду із позовом до відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, у якому з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог (а.с.100-101) просив визнати протиправними дії відповідача щодо застосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, загальною площею 8111 кв.м, яка знаходиться за адресою: м.Рівне, вул.Д. Галицького, 29 (кадастровий номер 5610100000:01:037:0037) до коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельних ділянок, значення 3,0; зобов`язати відповідача сформувати та видати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 8111 кв.м, яка знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Д. Галицького, 29 (кадастровий номер 5610100000:01:037:0037) із застосуванням коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) із значенням згідно з технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного, затвердженої рішенням Рівненської міської ради від 04 липня 2013 року №3122 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" та введеної в дію з 01 січня 2014 року.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 14 січня 2019 року залучено Рівненську міську раду до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 07 травня 2019 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Рішення мотивоване тим, що оскільки у Державному земельному кадастрі відсутній код класифікації видів цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:037:0037, ГУ Держгеокадастру у Рівненській області правомірно, у передбачений законодавством спосіб видано витяг від 20 серпня 2018 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки, що перебуває у тимчасовому користуванні ПП "Унісон", у якому при розрахунку нормативної грошової оцінки застосовано коефіцієнт функціонального використання Кф - 3,0, як того вимагає Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за №1647/29777.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, позивач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення ухвалене з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає про неправомірність застосування відповідаем коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) із значенням 3,0 при видачі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного, оскільки коефіцієнт з таким значенням відсутній у технічній документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного, яка є єдиною діючою у м. Рівне.

Окрім того, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється сума податкового зобов`язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності.

На думку скаржника, відповідач при видачі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного, застосувававши коефіцієнт 3,0, перебрав на себе функції іншого суб`єкта владних повноважень, що має право видавати нормативні акти по встановленню місцевих зборів та податків. Зазначає, що згідно з Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 №308, у відповідача відсутні будь-які повноваження щодо внесення змін до нормативної грошової оцінки земельних ділянок та її технічної документації.

Заслухавши суддю-доповідача, представника позивача, представника відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити з наступних підстав.

Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.

Так, судом першої інстанції достовірно встановлено, матеріалами справи підтверджено, що 03 серпня 2004 року між Рівненською міською радою (Орендодавець) та ПП "Унісон" (орендар) укладено договір оренди землі за №4307, який зареєстровано у Державному реєстрі земель 12 серпня 2004 року за №560 (а.с.49-50).

Умовами даного Договору передбачено, що Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування (строком на 49 років) земельну ділянку площею 8111 кв.м по вул. Данила Галицького, 29, в м. Рівному, кадастровий номер 5610100000:01:037:0037. В оренду передається земельна ділянка з числа земель Відкритого акціонерного товариства "Рембуд", на якій знаходяться будівлі та споруди. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 475874,92 грн. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі, розмір якої на рік з врахуванням ПДВ становить 5710,50 грн.

У зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки сторонами 21 березня 2014 року укладено додатковий договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 12 серпня 2004 року №560 (а.с.52), згідно з яким:

- нормативна грошова оцінка землі становить 1448988,70 грн, в тому числі: земельні ділянки житлової та громадської забудови площею 760 кв.м - 493781,46 грн, земельні ділянки житлової та громадської забудови площею 7351 кв.м - 955207,24 грн, яка складена відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/76, виданий управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області, станом на 19 лютого 2014 року (а.с. 55);

- розмір орендної плати в рік - 53345,29 грн, в тому числі: за земельні ділянки житлової та громадської забудови площею 760 кв.м - 24689,07 грн, за земельні ділянки житлової та громадської забудови площею 7351 кв.м - 28656,22 грн, який складено відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/76-1, виданий управлінням Держземагентства у м.Рівному Рівненської області, відповідно до протоколу №5 від 27 лютого 2014 року засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати на земельні ділянки, станом на 19 лютого 2014 року (а.с.53). Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/76 не передбачено цільового призначення орендованої земельної ділянки, а коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) становить - 2,5; 0,5.

12 вересня 2018 року Рівненська міська рада звернулася до позивача з пропозицією за №08-1452, згідно з якою Орендодавцем запропоновано внести зміни до указаного вище договору оренди землі на підставі Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, за яким коефіцієнт функціональне використання земельних ділянок у попередньому розмірі 0,5 до орендованої земельної ділянки не може бути використаний (а.с.57).

Водночас, до пропозиції Рівненською міською радою додано проект додаткового договору від 12 вересня 2018 року про внесення змін до договору оренди землі від 12 серпня 2004 року №560 (а.с.58), згідно з яким:

- нормативна грошова оцінка землі становить 11997515,76 грн, яка складена відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20 серпня 2018 року №2579, виданому Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області (а.с. 117);

- розмір орендної плати в рік - 599875,79 грн, який складено відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку №03-04/255, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради відповідно до протоколу №10 від 3 вересня 2018 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки (а.с. 59).

Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20 серпня 2018 року №2579 визначено, що коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) становить - 3,0.

Позивач, вважаючи дії відповідача щодо застосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки 3,0 протиправними, звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно застосував норми матеріального та процесуального права, з огляду на таке.

Відповідно до ч. 1 ст. 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Статтею 1 Закону України Про оцінку земель визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно з частиною 5 ст. 5 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно з частиною 1 ст. 13 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, серед іншого, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Наказом № 489 від 25.11.2016 року Міністерства аграрної політики та продовольства України затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", який застосовується з 01.01.2017, пунктами 3, 5 розділу II якого передбачено, що нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою Цн = ВхНп/Нк*Кф*Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6 %); Нк - норма капіталізації (3 %); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки; Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 за №548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/18306 (додаток № 1).

Відповідно до п. 2 приміток до додатку 1 Порядку, яким визначаються значення коефіцієнтів функціонального використання земель, у разі, якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.

Тобто, як судом першої інстанції вірно враховано, що застосування коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) із значенням 3,0 відбувається за умов, коли у відомостях Державного земельного кадастру відсутні дані про встановлення коду цільового призначення земельної ділянки, визначеного у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року за №548.

В той же час, як вбачається з публічної кадастрової карти (а.с.91), у відомостях Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки номером 5610100000:01:037:0037 відсутній Код Класифікації видів цільового призначення земель, визначений на підставі КВЦПЗ, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548. При цьому, зазначено код цільового призначення - 1.13.4.

Однак, вищевказаний код (1.13.4) не передбачений чинною КВЦПЗ. Натомість, код із таким змістом присвоювався відповідно до Українського класифікатор цільового використання землі (УКЦВЗ), затвердженого листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 року за №14-1-7/1205, який втратив чинність та не застосовується після прийняття КВЦПЗ.

При цьому, відсутність вказаного коду є підставою для застосування лише коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 3.0.

Відповідно до п. 1 розділу ІІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Згідно із нормою ст. 20 Закону України Про оцінку землі , дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

З огляду на те, що у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення спірної земельної ділянки, колегія суддів погоджується з твердженням суду першої інстанції про те, що уповноваженою собою відповідача у передбачений законодавством спосіб був виданий витяг з технічної документації від 20 серпня 2018 року про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває у тимчасовому користуванні ПП Унісон , у якому при розрахунку нормативної грошової оцінки правомірно застосовано коефіцієнт функціонального використання Кф - 3,0, як того вимагає Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.

Відповідно до п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про Державний земельний кадастр від 07 липня 2011 року №3613-VI у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом, у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідачем в автоматизованому порядку було перенесено до Державного земельного кадастру всі наявні відомості про земельну ділянку за кадастровим номером 5610100000:01:037:0037.

До набрання чинності Закону України Про державний земельний кадастр у відомостях Державного реєстру земель про дані земельні ділянки був відсутній код класифікації видів цільового призначення, який відповідно не міг бути перенесений до Державного земельного кадастру.

Відповідно до пунктів 117, 118, 138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17 жовтня 2012 року за №1051, відомості (зміни до них) про зареєстровані земельні ділянки вносяться до державного земельного кадастру в разі: внесення змін до відомостей про земельну ділянку; внесення нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку, а також виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру.

Згідно до пункту 2 Розділу ІІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, з метою внесення даних до Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земель населених пунктів, оформлюється електронний документ відповідно до вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17 жовтня 2012 року за №1051.

Відповідно до ч.5 ст. 5 Закону України Про Державний земельний кадастр , внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

За такого правового регулювання, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідач позбавлений права самостійно визначати цільове призначення земельних ділянок у випадку наявності у Державному земельному кадастрі застарілої інформації з Українського класифікатора цільового використання землі або відсутності коду класифікації видів цільового призначення відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року за №548.

Наведене в сукупності вказує на необґрунтованість позовних вимог щодо визнання протиправними дій відповідача в частині застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельних ділянок, значення 3,0 при формуванні та видачі витягу від 20.08.2018 за №2579 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та відсутність правових підстав для їх задоволення.

Як наслідок, відсутні правові підстави для задоволення позову в частині зобов`язання відповідача сформувати та видати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 8111 кв.м, яка знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Д. Галицького, 29 (кадастровий номер 5610100000:01:037:0037) із застосуванням коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) із значенням згідно з технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного, затвердженої рішенням Рівненської міської ради від 04 липня 2013 року №3122 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" та введеної в дію з 01 січня 2014 року.

Відповідно до частини першої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Суд першої інстанції повністю виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин вірно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення законного рішення, яке скасуванню не підлягає.

Керуючись статтями 242, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства україни, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Унісон" залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 07 травня 2019 року у справі №460/53/19 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. В. Глушко судді О. О. Большакова О. І. Довга Постанова складена в повному обсязі 15.10.2019.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2019
Оприлюднено16.10.2019
Номер документу84922617
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/53/19

Постанова від 07.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 09.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 19.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 07.05.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Рішення від 07.05.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Постанова від 09.01.2019

Кримінальне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні