ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 травня 2019 року Справа № 923/277/19
Господарський суд Херсонської області у складі судді Остапенко Т.А. розглянувши справу:
за позовом Публічного акціонерного товариства Укртелеком (місцезнаходження: 01601, м. Київ, бул. Т. Шевченка, 18) в особі Херсонської філії ПАТ Укртелеком (місцезнаходження: 73000, м. Херсон, пр. Ушакова, 41, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу: 01188661)
до Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації, місцезнаходження: 74800, Херсонська обл., м. Каховка, вул. Велика Куликовська, 103, ідентифікаційний код юридичної особи: 25984701
про стягнення 5316,26 грн.
Без повідомлення (виклику) сторін
10.04.2019 Публічне акціонерне товариство Укртелеком в особі Херсонської філії ПАТ Укртелеком (далі-позивач) звернулося до суду із позовом про стягнення з Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації (далі-відповідач) заборгованості у розмірі 5316,26 грн. за надані, протягом листопада 2016 - грудня 2017 року, абонентам пільгової категорії - мешканцям Каховського району, Херсонської області, телекомунікаційні послуги.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на положення ч. 3, ч. 4 ст. 11, ч.1, ч. 2 ст. 509, 526, 530 ЦК України, абз. 2 ч. 1 ст. 175, ст. 193 ГК України, ч. 3 ст. 63 Закону України Про телекомунікації та зазначає про невиконання відповідачем зобов`язань з компенсації ПАТ Укртелеком в особі Херсонської філії, як надавачу телекомунікаційних послуг, вартості понесених витрат, пов`язаних із наданням послуг пільговій категорії населення Каховського району, Херсонської області, у зв`язку із чим у нього утворилася заборгованість у вищезазначеній сумі.
Справу, згідно з витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.04.2019 розподілено судді Остапенко Т.А.
Ухвалою від 11.04.2019 судом відкрито провадження у справі. Розгляд справи постановлено здійснювати у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Сторонам встановлено строк для подання заяв по суті справи та клопотань про розгляд справи із повідомленням (викликом) сторін.
Ухвала про відкриття провадження у справі отримана позивачем - 15.04.2019, відповідачем - 15.04.2019.
25.04.2019 (вх. № 3833/19) від відповідача надійшло клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Також, 25.04.2019 (вх. № 3835/19) від відповідача надійшло клопотання про залучення до участі у справі Фінансового управління Каховської районної державної адміністрації.
Ухвалою від 25.04.2019 суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та у задоволенні клопотання про залучення до участі у справі Фінансового управління Каховської районної державної адміністрації.
25.04.2019 (вх. № 3831/19) відповідачем надано відзив на позовну заяву, за змістом якого останній просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Заперечуючи проти позовних вимог відповідач зазначив, що Законами України Про Державний бюджет України на 2016 рік та Про Державний бюджет України на 2017 рік не передбачені видатки, пов`язані з відшкодуванням витрат на пільги з послуг зв`язку за рахунок коштів державного бюджету. Відповідно до ст. 91 БК України, з метою забезпечення права на пільги з оплати послуг зв`язку окремих категорій громадян Рішенням сесії Каховської районної ради Херсонської області № 602 від 20.03.2015 затверджено районну програму поліпшення життєзабезпечення, реабілітації, соціального захисту людей похилого віку та інвалідів на 2015-2019 роки. Реалізуючи зазначену програму, 06.04.2017 з позивачем укладено договір № 28 про відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг з оплати послуг зв`язку, яким визначено їх обов`язок з відшкодування витрат позивача, пов`язаних з наданням пільг з оплати послуг зв`язку пільговим категоріям громадян, які проживають на території Каховського району Херсонської області, за виключенням громадян, які проживають на території об`єднаних територіальних громад. Відповідач стверджує, що обов`язок з компенсації витрат, пов`язаних із наданням послуг зв`язку пільговій категорії населення Каховського району, за період з листопада 2016 по грудень 2017 року, виконано ними у повному обсязі, на підставі поданих позивачем щомісячних звітів за формою 2-пільга щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги та акту звіряння розрахунків за надані пільговикам послуги згідно з формою 3-пільга , за виключенням нарахувань щодо осіб які вибули, та осіб, які є мешканцями об`єднаних територіальних громад, виплати яким мають здійснюватися сільськими (селищними) головами об`єднаних територіальних громад через створені, на виконання наказів Міністерства соціальної політики України від 19.01.2019 № 26 Методичні рекомендації щодо виконання власних (самоврядних) повноважень об`єднаної територіальної громади у сфері соціального захисту населення та Про деякі питання діяльності об`єднаної територіальної громади щодо соціальної підтримки населення та захисту прав дітей від 14.08.2018 № 890. Крім цього, відповідач зазначив про відсутність підстав для проведення розрахунків за серпень 2017 року, оскільки лист зі звітом за цей місяць вручено 25.09.2017 особі, яка не є працівником Управління, на підтвердження чого до відзиву надав копію табелю обліку робочого часу за вересень 2017 року.
Відповідач стверджує про відсутність належного документального підтвердження пред`явленої до стягнення суми у розмірі 5316,26 грн. Так, останній зазначає, що надані позивачем розрахунки заборгованості містять розбіжності із актами звіряння за формою 3-пільга та звітами за формою 2-пільга , про що надав відповідний розрахунок (додаток 2).
У відзиві відповідач також вказує на безпідставність посилання позивача на норми ч. 2 ст. 617 ЦК України та практику Верховного суду, оскільки Управління не стверджує про відсутність у них коштів на компенсацію витрат, пов`язаних із наданням послуг пільговій категорії населення та недоречність посилання на норми ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України, оскільки дана норма регулює відносини, пов`язані із виконанням Державного бюджету України та не стосується відносин місцевих бюджетів.
Також, у відзиві відповідач зазначає про те, що норми Постанови № 256, на яку позивач посилається у позові не розповсюджуються на механізм фінансування місцевих програм соціального захисту населення за рахунок коштів місцевих бюджетів та на видатки, пов`язані з відшкодуванням витрат на пільги з послуг зв`язку.
Окрім вищезазначених документів, відповідачем до відзиву надано інформацію звіряння розрахунків за надані населенню послуги зв`язку за період з листопада 2016 року по грудень 2017 року з урахуванням сум, які не були прийняті Управлінням із зазначенням підстав неприйняття; копію рішення сесії Каховської районної ради Херсонської області № 602 від 20.03.2015, копію довідки щодо правильності надання пільг під час користування послугами зв`язку ПАТ Укртелеком пільговим категоріям населення Каховського району за грудень 2015, січень-жовтень 2016 року від 18.11.2016 року та довідку за листопад 2016 року від 20.12.2016 року.
Інших заяв по суті справи, протягом встановленого строку, від сторін не надійшло.
Відповідно до ч. ч. 5, 8 ст. 252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. При розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Таким чином, справу розглянуто за наявними в ній доказами.
Враховуючи приписи ч. 4 ст. 240 ГПК України, у зв`язку з розглядом справи без повідомлення (виклику) учасників справи, рішення прийнято та підписано без його проголошення 20 травня 2019 року.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши в сукупності надані докази, суд
в с т а н о в и в:
Публічне акціонерне товариство Укртелеком в особі Херсонської філії є оператором телекомунікації, який надає телекомунікаційні послуги споживачам, відповідно до вимог Цивільного та Господарського кодексів України, Закону України Про телекомунікації , Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг , затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 р. № 295, інших законодавчих актів України.
Пунктами 1, 6 статті 92 Конституції України встановлено, що виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту тощо.
Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії .
Статтею 19 вказаного Закону унормовано, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Соціальні пільги на отримання телекомунікаційних послуг для низки категорій громадян встановлено, серед іншого, такими Законами України: Про жертви нацистських переслідувань , Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист , Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей , Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист , Про охорону дитинства .
Відповідно до п. 19 ч. 1 ст. 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту учасникам бойових дій (зміст поняття учасника бойових дій міститься в ст. 5, 6) надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонентна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.
Згідно з п. 10 ч. 1 ст. 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту інвалідам війни та прирівняним до них особам (ст. 7) надаються такі пільги: позачергове безплатне встановлення квартирних телефонів і позачергове користування всіма послугами зв`язку. Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів, а для інвалідів Великої Вітчизняної війни та війни з Японією зі 100-процентною знижкою від затверджених тарифів.
Також, ч. 6 ст. 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту встановлено, що учасникам бойових дій у період Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років та війни 1945 року з імперіалістичною Японією, яким виповнилося 85 років і більше, надаються пільги, передбачені статтею 13 цього Закону для інвалідів війни I групи.
Згідно з п. 18 ч. 1 ст. 14 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту учасникам війни (ст. 8, 9) надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонентна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.
Пунктом 20 ч. 1 ст. 15 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту встановлено, що особам, на яких поширюється чинність цього Закону (ст. 10), надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонентна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.
Відповідно до п. 11, 28 ч. 1 ст. 20 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи особам, віднесеним до категорії 1 (пункт 1 статті 14), надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги: 50-процентна знижка плати за користування телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв`язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості); позачергове встановлення телефону з оплатою 50 процентів вартості його встановлення. Зазначені у п.11 пільги надаються також членам сімей громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах норм, передбачених законом. До членів сімей громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, належать: дружина (чоловік), неповнолітні діти, непрацездатні батьки, особа, яка проживає разом з постраждалою внаслідок Чорнобильської катастрофи особою - інвалідом I групи та доглядає за нею, за умови, що ця особа не перебуває у шлюбі; особа, яка знаходиться під опікою або піклуванням громадянина, що має право на пільги, та проживає разом з ним.
Згідно з ч. 3 ст. 20 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи пільги, передбачені пунктами 5, 7, 8, 11, 12, 20, 23 і 27 частини першої цієї статті, надаються дружинам (чоловікам), якщо та (той) не одружилися вдруге, померлих громадян, смерть яких пов`язана з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 21 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи особам, віднесеним до категорії 2 (пункт 2 статті 14), надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги: пільги, передбачені пунктами 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31 статті 20.
За змістом ч. 2 ст. 21 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи пільги, передбачені пунктами 5, 7, 8, 11, 12, 20, 23 і 27 статті 20, надаються дружині (чоловіку) померлого громадянина, смерть якого пов`язана з Чорнобильською катастрофою, або опікуну (на час опікунства) дітей померлого.
Пунктом 6 ч. 1 ст. 6 Закону України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист встановлено пільги у розмірі 50-відсоткової знижки з оплати за користування квартирним телефоном ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членам їх сімей, які проживають разом з ними.
Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист вдови (вдівці) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранів служби цивільного захисту, ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України та члени їх сімей, які перебувають на їх утриманні, користуються пільгами, передбаченими пунктами 6 - 9 статті 6 цього Закону.
Згідно із п. 4 ч. 3 ст. 13 Закону України Про охорону дитинства багатодітним сім`ям надаються такі пільги: позачергове встановлення квартирних телефонів. Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 відсотків від затверджених тарифів.
Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України Про телекомунікації та п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг , затверджених Постановою КМУ № 295 від 11.04.2012 року, позивач будучи оператором телекомунікації надає телекомунікаційні послуги, в тому числі, споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати.
Телекомунікаційні послуги вказаній групі населення надаються відповідно до законодавства України, за місцем проживання споживача з дня пред`явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.
Так, 06.04.2017 між Управлінням соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації (розпорядник, відповідач) та Публічним акціонерним товариством Укртелеком в особі Херсонської філії (підприємство, позивач) укладено договір № 28 про відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг з оплати послуг зв`язку (далі - Договір) (а.с. 11-13).
Предметом Договору, згідно з п. 2.1. є взаємовідносини сторін щодо проведення відшкодування витрат підприємства, пов`язаних з наданням пільг з оплати послуг зв`язку пільговим категоріям громадян, які проживають на території Каховського району, за виключенням тих громадян, які проживають на території об`єднаних територіальних громад.
Відповідно до п.п. 2.2, 2.3. Договору підприємство зобов`язалося надавати телекомунікаційні послуги особам, які мають право на пільги, відповідно до вимог діючого законодавства, а розпорядник зобов`язався здійснювати розрахунки з підприємством на підставі поданих ним щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.
Пільги з оплати послуг зв`язку надаються підприємством за рахунок власних коштів з наступним відшкодуванням їх з районного бюджету Каховського району. Відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг з оплати послуг зв`язку здійснюється за рахунок коштів районного бюджету, в межах планових асигнувань на 2017 рік по мірі надходження коштів з районного бюджету.
На підприємство умовами Договору покладено, зокрема, наступні зобов`язання: надавати розпоряднику щомісяця, до 15 числа, що настає після звітного періоду, на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою 2-пільга , надавати акт звіряння за формою 3-пільга після проведення звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги (п. 3.1.2 Договору); враховувати при складанні форми 2-пільга за наступний звітний місяць розбіжності, виявлені під час звірки інформації, що міститься в ЄДАРПі з інформацією (на паперових та електронних носіях, яка надійшла від підприємства (п. 3.1.5 Договору).
Згідно з п.п. 3.3.1 п. 3.3. Договору, розпорядник зобов`язався щомісяця: звіряти інформацію, що міститься в ЄДАРПі з інформацією, яка надходить від підприємства за формою 2-пільга на паперових та електронних носіях; за результатами звірки ( у тому числі автоматизованого звіряння), формувати довідки щодо правильності надання пільг під час користування послугами зв`язку та у термін до 30 числа місяця, наступного за звітним, надавати їх підприємству для відпрацювання розбіжностей та їх подальшого врахування при формуванні форми 2-пільга за наступний звітний місяць; здійснювати розрахунки з підприємством за послуги зв`язку, надані пільговим категоріям громадян у звітному місяці, в порядку та строки, визначені розділом 4 Договору; після проведення розрахунків з підприємством в порядку, передбаченому постановою № 117, складати акти звіряння розрахунків за формою 3-пільга .
У п. 4.1. Договору сторони узгодили, що розрахунки проводяться в безготівковій формі, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок підприємства. Згідно з п. 4.2. Договору розпорядник здійснює перерахування коштів підприємству в межах планових асигнувань на 2017 рік по мірі надходження коштів з районного бюджету.
Відповідно до п. п. 8.1., 8.2., Договір набуває чинності з моменту підписання його сторонами та діє по 31.12.2017. Умови цього Договору в частині надання пільг з оплати послуг зв`язку та обов`язку відшкодувати витрати поширюються на відносини між сторонами, які виникли з 01.01.2017.
На виконання вимог ч. 3 ст. 63 Закону України Про телекомунікації та п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг , затверджених Постановою КМУ № 295 від 11.04.2012 та умов Договору, позивачем, в період з 01.11.2016 по 31.12.2017, мешканцям Каховського району Херсонської області, які мають соціальні пільги на отримання телекомунікаційних послуг, надано телекомунікаційні послуги на суму 35261,00 грн. що підтверджується розрахунками видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг, складених за формою № 2-пільга, за відповідний період (а.с. 22-23,30-31,39-40,47-48,56-57,64-65,75-78,88-91,100-103,111-114,122-125,134-137,145-149,158-162,), які надсилалися на адресу відповідача, що підтверджується супровідними листами (а.с. 14-20,24-28,32-37,41-45,49-54,58-62,66-73,79-86,92-98,104-109,115-120,126-132,138-143,150-156).
Позивачем також складено акти звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги, станом на 01.12.2016, 01.01.2017, 01.02.2017, 01.03.2017, 01.04.2017, 01.05.2017, 01.06.2017, 01.07.2017, 01.08.2017, 01.09.2017, 01.11.2017, 01.12.2017, 01.01.2018 (а.с. 21,29,38,46,55,63,74,87,99,110,121,133,144,157).
Проте, відповідачем відшкодування витрат за надані пільговій категорії громадян - мешканців Каховського району Херсонської області телекомунікаційні послуги за період з листопада 2016 по грудень 2017 року здійснено не у повному обсязі. Згідно із наданим розрахунком (а.с. 10) заборгованість відповідача перед позивачем складає 5316,26 грн. При цьому, частина актів звіряння розрахунків, а саме: за грудень 2016, січень 2017, лютий 2017, березень 2017, серпень 2017, жовтень 2017, листопад 2017 та грудень 2017 відповідачем не підписані.
У листах за вих. № 04/40 від 12.01.2018, № 04/220 від 07.02.2017, № 04/1848 від 31.10.2017, № 04/1467 від 09.08.2017, № 04/1479 від 14.08.2017, № 04/958 від 24.04.2018 (а.с. 165,166,167,168,169,170,171-172) Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації, посилаючись на положення п. 29 ч. 1 ст. 116 Бюджетного кодексу України, повідомляло про відсутність підстав для відшкодування з бюджету витрат, пов`язаних з наданням пільг з оплати телекомунікаційних послуг окремим категоріям громадян, які мешкають в утворених об`єднаних територіальних громадах.
З метою досудового врегулювання спору, позивач, 07.12.2018 за вих. № 35-65С000/28 (а.с. 173-174) звернувся до відповідача із вимогою про погашення, протягом семи днів, існуючої заборгованості.
У відповідь на претензію за вих. № 04/2412 від 17.12.2018 (а.с. 175-176) відповідач, з-поміж іншого, зазначив про відсутність підстав для здійснення відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг населенню об`єднаних територіальних громад за рахунок коштів районного бюджету та вказав, що вимога про відшкодування витрат мешканцям об`єднаних територіальних громад має пред`являтися до сільських голів об`єднаних територіальних громад.
Предметом спору є вимога позивача про стягнення з відповідача заборгованості з відшкодування вартості телекомунікаційних послуг, наданих пільговим категоріям споживачів Каховського району Херсонської області, за період з 01.11.2016 по 31.12.2017 в сумі 5316,26 грн.
Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.
Так, за змістом ст. 17 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.
У ст. 63 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи вказано, що фінансування витрат, пов`язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного і місцевого бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.
У ст. 9 Закону України Про соціальний статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист вказано, що витрати, пов`язані з реалізацією цього Закону, здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, коштів, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, та інших джерел, не заборонених законодавством.
Правовідносини, що виникають при виконанні бюджету врегульовані Бюджетним кодексом України.
Пунктом 9 ч. 1 ст. 87 Бюджетного кодексу України (в редакції, що діяла у період спірних правовідносин) визначено, що видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення належать до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 97 Бюджетного кодексу України у Державному бюджеті України передбачений міжбюджетний трансферт місцевому бюджету на здійснення програм соціального захисту.
Положеннями п.п. б ч. 4 ст. 89 та ст. 102 Бюджетного кодексу України визначено, що видатки на відшкодування вартості послуг наданих пільговим категоріям громадян здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з державного бюджету України (субвенцій з Державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг з послуг зв`язку за рахунок субвенцій з державного бюджету визначено Постановою Кабінету Міністрів України № 256 від 04.03.2002 року Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (далі - Порядок № 256).
У п. 1 Порядку № 256 (у редакції, станом на 01.11.2016) вказано, що ним відповідно до статті 102 Бюджетного кодексу України визначено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання окремим категоріям громадян, зокрема, пільг з послуг зв`язку, зокрема безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів, за рахунок субвенцій з державного бюджету .
Відповідно до п. 3 Порядку № 256, головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.
Основними завданням Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації, відповідно до Положення про управління соціального захисту Каховської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Каховської районної державної адміністрації за № 302 від 26.09.2018 є, зокрема, забезпечення реалізації державної політики з питань соціального захисту населення, дітей, внутрішньо переміщених осіб (пп. 2 п. 4). В межах повноважень Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації здійснює наступні функції: проводить електронні звірки інформації від організацій - надавачів послуг, щодо витрат пов`язаних з наданням пільг окремим категоріям громадян, з відомостями, що містяться Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги; проводить розрахунки з організаціями - надавачами послуг за надані пільги окремим категоріям громадян (п. 27).
Отже, розпорядником коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, в даному випадку, є відповідач, а саме: Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації Херсонської області.
Відповідно до п. 2 Порядку № 256 головний розпорядник коштів місцевих бюджетів, виконуючи покладені на нього завдання, здійснює розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих останніми щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги. Після цього, згідно з пунктом 5 Порядку № 256, до 22 числа місяця, що настає за звітним, розпорядник коштів готує інформацію про фактично нараховані суми та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами надавачами відповідних послуг, в тому числі щодо пільг з послуг зв`язку, зокрема бездротового доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів та надсилає їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконкомів міських рад, які, в свою чергу, до 25 числа місяця, що настає за звітним на підставі поданих актів звіряння, готують та подають до Міністерства фінансів АР Крим, фінансових органів обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, управління Державної казначейської служби в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі реєстри нарахованих сум.
Відповідно до п. 8 Порядку № 256, отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійснення відповідних видатків.
Разом з тим, Постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2017 № 426, яка набрала чинності 24.06.2017, внесені зміни до Порядку № 256, відповідно до яких, зокрема, виключено норму про те, що цим Порядком визначається механізм фінансування видатків на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання окремим категоріям громадян, пільг з послуг зв`язку, зокрема безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів, за рахунок субвенцій з державного бюджету.
Таким чином, Порядок № 256 розповсюджує свою дію на механізм та органи, які визначені як розпорядники бюджетних коштів щодо компенсації пільг з послуг зв`язку з місцевих бюджетів за рахунок субвенцій з державного бюджету, до набрання чинності змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2017 № 426, а саме до 24.06.2017.
Отже, Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації, згідно з Порядком № 256, являлось головним розпорядником бюджетних коштів та виконавчим органом, до компетенції якого у період з 01.11.2016 по 23.06.2017 відносився обов`язок щодо прийняття від позивача, як підприємства, яке надає послуги зв`язку окремим категоріям громадян, розрахунків на компенсації та на відшкодування витрат за надані пільги, звірки з їх інформацією, що міститься в реєстрі, та обов`язок щодо здійснення їх відшкодування.
Також, суд встановив, що рішенням сесії Каховської районної ради Херсонської області № 602 від 20.03.2015 (а.с. 216-222) затверджено районну програму поліпшення життєзабезпечення, реабілітації та соціального захисту людей похилого віку та інвалідів на 2015-2019 роки. Програма розроблена з метою забезпечення реалізації в Каховському районі Законів України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи , Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , Про соціальних захист дітей війни , Про реабілітацію інвалідів в Україні , Про соціальні послуги , Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб .
У Розділі 4 Програми закріплено, що її фінансове забезпечення здійснюється за рахунок коштів районного бюджету, обсяги фінансування якої визначаються при затвердженні районного бюджету, а також при прийнятті рішення щодо внесення змін до нього. Головним розпорядником коштів визначено Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації.
У межах Програми, зокрема, прийнято рішення про забезпечення надання пільг з оплати послуг зв`язку ветеранам війни відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , особам на яких поширюється чинність Закону, особам звільнених з військової служби, які стали інвалідами під час проходження військової служби відповідно до Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей , ветеранам військової служби та ветеранам органів внутрішніх справ відповідно до Закону України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист , учасникам ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС відповідно до Закону України Про статус і соціальних захист осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , багатодітним сім`ям відповідно до Закону України Про охорону дитинства , на 2016 та 2017.
Таким чином, протягом 2016-2017, Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації являлось головним розпорядником коштів районного бюджету до компетенції якого відносився обов`язок щодо здійснення відшкодування відповідних витрат позивача за надані пільги, оскільки рішенням сесії № 602 від 20.03.2015 Каховська районна рада фактично делегувала Управлінню відповідні функції із виконання фінансових зобов`язань та здійсненню видатків з бюджету на програми соціального захисту населення Каховського району. При цьому, положення вищевказаної програми не містять застереження про те, що заходи із забезпечення надання пільг з оплати послуг зв`язку поширюються лише на мешканців Каховського району за виключенням мешканців утворених об`єднаних територіальних громад.
Також, згідно з п. 3, 10, 11 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 № 117, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та м. Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважені органи):
- організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для контролю відомостей, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги, і проведення виплати соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей;
- ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки згідно з формою "1 - пільга", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків;
- вносять до Реєстру відповідні уточнення в разі визнання такими, що втратили чинність, чи зупинення дії окремих норм законодавчих актів, на підставі яких пільговики отримують пільги;
- надають консультації пільговикам, постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей, підприємствам та організаціям, що надають послуги.
Підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою 2-пільга .
Уповноважений орган щомісяця: 1) звіряє інформацію, що міститься в Реєстрі, з інформацією, яка надходить від підприємств та організацій, що надають послуги, і у разі виявлення розбіжностей щодо загальної кількості пільговиків або розміру пільг, що надаються конкретному пільговику, не провадить розрахунків, що стосуються виявлених розбіжностей, до уточнення цієї інформації; 2) після проведення розрахунків з підприємствами та організаціями, що надають послуги, складає: реєстр погашення заборгованості перед підприємствами та організаціями, що надають послуги, згідно з формою 5-пільга та реєстр розрахунків згідно з формою 7-пільга ; акти звіряння розрахунків за надані пільговикам послуги згідно з формою "3-пільга"; 3) до 15 числа подає: фінансовим органам районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських рад акти звіряння розрахунків згідно з формою "3-пільга"; Міністерству соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій звіти згідно з формами "4-пільга" та "6-пільга".
Отже, з огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що до компетенції відповідача належить забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення на території Каховського району, і саме відповідач зобов`язаний здійснювати розрахунки з організаціями, що надають послуги особам, які згідно із чинним законодавством мають право на соціальні пільги, у тому числі осіб, які є мешканцями об`єднаних територіальних громад.
Суд зазначає, що зміна джерел фінансування, наданих позивачем послуг зв`язку, не скасувала обов`язок відповідача, як контролювати надану позивачем інформацію про надані пільги та їх розмір, так і здійснювати відшкодування за надані пільговим категоріям громадян, телекомунікаційні послуги.
Відповідно до ч. 1 ст. 193 ГК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язань - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
За положеннями ст. ст. 525, 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Дослідженими доказами підтверджено, що позивач свої зобов`язання, що виникли на підставі договору, Закону України Про телекомунікації , Порядку №256, Постанови КМУ № 117, виконав у повному обсязі. Водночас, відповідач, покладений на нього обов`язок з компенсації позивачу витрат, за фактично надані останнім телекомунікаційні послуги протягом листопада 2016 - грудня 2017 року пільговій категорії населення Каховського району, не виконав, внаслідок чого у нього перед позивачем наявна заборгованість у розмірі 5316,26 грн. При цьому, судом не беруться до уваги заперечення відповідача щодо заявленої позивачем до стягнення суми компенсації за надані телекомунікаційні послуги. Зокрема, відповідач посилається на те, що частина розрахунків за формою пільга -2 не прийнята ним до відшкодування, у зв`язку із вибуттям осіб. На підтвердження наведеного до відзиву надав копії довідок щодо правильності надання пільг за грудень 2015, січень-жовтень 2016 від 18.11.2016 та за листопад 2016 від 20.12.2016 (а.с. 224,225). Водночас, довідка від 18.11.2016 не стосується періоду за який позивачем пред`являється вимога. Із довідки від 20.12.2016 не вбачається, чи знайшла наведена в ній інформація своє відображення у акті звіряння взаєморозрахунків за формою пільга-3. Статтею 19 Конституції України чітко передбачено, що органи державної влади, а відповідач має статус місцевого органу державної влади, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. В даному випадку, спосіб та порядок дій, у тому числі, відповідача, визначений Бюджетним кодексом України, Порядком № 256 та Постановою КМУ № 117, та включає в себе, обов`язок, зокрема, відповідача по складанню та підписанню з позивачем актів звіряння розрахунків.
У відзиві відповідач також зазначає про відсутність підстав для відшкодування, наданих позивачем пільговій категорії громадян телекомунікаційних послуг за серпень 2017 року, посилаючись на те, що лист із звітом за вказаний місяць їм доставлено не було, а поштове повідомлення, надане на підтвердження факту вручення містить підпис особи, яка в управлінні не працює, на підтвердження чого надав копію табелю обліку робочого часу за вересень. Водночас, відповідно до Порядку пересилання поштових відправлень, затверджених наказом Українського державного підприємства поштового зв`язку Укрпошта від 12.05.2006 № 211, рекомендований з повідомленням лист доставляється за місцезнаходженням адресата та вручається адресатові (одержувачу) під розпис. Також, Порядком передбачена можливість вкладення листа до абонентських поштових скриньок, за письмовою заявою адресата. В такому разі, тобто у випадку доставки юридичній особі рекомендованих поштових відправлень, рекомендованих повідомлень про вручення реєстрованих поштових відправлень (поштових переказів), повторних повідомлень про надходження поштових відправлень із використанням абонентської поштової скриньки (за згодою юридичної особи), зазначені поштові відправлення та повідомлення приписуються встановленим порядком до реєстру ф. 11 і вкладаються до скриньки разом із реєстром. Представник юридичної особи уповноважений на одержання пошти зазначає на реєстрі ф. 11 кількість відправлень, дату їх одержання, прізвище і ставить свій підпис. Оформлені одержувачем реєстри ф. 11 повертаються до об`єкта поштового зв`язку не пізніше наступного робочого дня. Датою вручення поштових відправлень вважається дата вкладення його до абонскриньки.
Згідно зі статтею 17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського суду з прав людини та частини четвертої статті 11 ГПК України чинної редакції суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Оцінюючи інші доводи і аргументи учасників справи, викладені у заявах по суті справи, суд не бере їх до уваги, як безпідставні та такі, що не відносяться до предмету спору. Щодо відображення оцінки зазначених аргументів у судовому рішенні, суд враховує висновки Європейського суду з прав людини, викладені у рішеннях від 18.07.2006 у справі Проніна проти України , від 10 лютого 2010 року у справі Серявін та інші проти України , де зауважено, що згідно з усталеною практикою ЄСПЛ, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. У справі Трофимчук проти України ЄСПЛ також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не можна розуміти як вимогу детально відповідати на кожен довід. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Отже, враховуючи наведені норми матеріального права та встановлені фактичні обставини справи, суд зазначає про обґрунтованість позовних вимог ПАТ Укртелеком в особі Херсонської філії та наявність правових підстав для їх задоволення в повному обсязі.
У зв`язку із задоволенням позову, відповідно до ст. 129 ГПК України, позивачу за рахунок відповідача відшкодовується судовий збір у розмірі 1921,00 грн.
Керуючись 232, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
у х в а л и в:
1. Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства Укртелеком , в особі Херсонської філії ПАТ Укртелеком - задовольнити повністю.
2. Стягнути з Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації (місцезнаходження: 74800, Херсонська обл., м. Каховка, вул. Велика Куликовська, 103, ідентифікаційний код юридичної особи: 25984701) на користь Публічного акціонерного товариства Укртелеком в особі Херсонської філії ПАТ Укртелеком (місцезнаходження: 73000, м. Херсон, пр. Ушакова, 41, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу: 01188661 ) заборгованість за надані телекомунікаційні послуги у сумі 5316,26 грн. та судовий збір у сумі 1921,00 грн.
3.Видати наказ після набрання рішенням по справі законної сили.
4. Копію рішення, відповідно до ч. 5 ст. 242 ГПК України, рекомендованим листом з повідомленням про вручення направити на адреси сторін.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 17 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).
Повне судове рішення складено та підписано 20 травня 2019 року.
Суддя Т.А. Остапенко
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2019 |
Оприлюднено | 22.05.2019 |
Номер документу | 81844180 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Остапенко Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні