Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 травня 2019 р. № 520/2583/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чудних С.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справі України в Харківській області про зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- зобов`язати Ліквідаційну комісію Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Харківській області (код ЄДРПОУ 08592313) скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 14099344) нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 (реєстраційний номер ОКИ НОМЕР_1 ) станом на 01 березня 2018 року у відповідності з постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704, з повною інформацією, за формою передбаченою додатком № 2 Постанови КМУ від 13.02.2008 № 45 для перерахунку та виплати пенсії з 01.01.2018 на підставі ст. 43, 8, 10 та 63 Закону України від 09.04.1992 №22б2-ХІІ з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (50% від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, на підставі п. 5, п.п. 1 постанови КМУ від 30.082017 №704), надбавки за службу в умовах режимних обмежень (10% від посадового окладу), премії (у розмірі 10 % посадового окладу на підставі п. 5, п.п. 2 постанови КМУ від 30.08.2017 №704). подати протягом п`ятнадцяти днів, з дня набрання рішенням законної сили, звіт про виконання судового рішення, що передбачено ч. 1 ст. 382 КАС України;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області (код ЄДРПОУ 14099344) після отримання від Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Харківській області (код ЄДРПОУ 08592313) нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 (код НОМЕР_2 ) станом на 01 березня 2018 року для перерахунку та виплати пенсії з 01 січня 2018 року провести повторний перерахунок пенсії ОСОБА_1 (код НОМЕР_2 ) з 01 січня 2018 року в розмірі 80 % відповідних сум грошового забезпечення, з урахуванням 100% суми підвищеної пенсії, визначеного станом на 01 березня 2018 року з 01 січня 2018 року, що зазначені у висновках рішення Харківського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 року у справі № 2040/6962/18 та з урахуванням, надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, премії та здійснити виплату ОСОБА_1 (код НОМЕР_2 ) з 01.01.2018 суму недоплаченої частини основного розміру пенсії однією сумою з урахуванням виплачених сум, подати протягом трьохтижневого строку, з дня набрання постановою законної сили звіт про виконання судового рішення, що передбачено ч. 1 ст. 382 КАС України.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що дії відповідачів, які полягають у невидачі довідки для перерахунку пенсії та як наслідок перерахунок пенсії без урахування додаткових видів грошового забезпечення, є неправомірними та такими, що порушують його право на пенсійне забезпечення.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачам надати відзив на позов, а позивачеві - відповідь на відзив.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачам, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Представник відповідача, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області надав через канцелярію суду відзив на позов, в якому просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у зв`язку з їх необґрунтованістю, оскільки перерахунок та виплата пенсії проведені у відповідності до вимог постанови КМУ від 21.02.2018 року № 103 Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб.
Представник відповідача, Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області, не погодився з позовними вимогами та надав відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що у відповідача не має підстав для включення у довідку додаткових видів грошового забезпечення, з яких обчислюється пенсія.
Від позивача надійшли відповідь на відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області та відповідь на відзив Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справі України в Харківській області в яких він підтримав свою правову позицію.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно зі статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Харківській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".
Ліквідаційною комісією Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області направлено довідку про розмір грошового забезпечення №100/24044 від 30.03.2018 року для перерахунку пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області. Грошове забезпечення позивача відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 станом на 01.03.2018 включає: посадовий оклад, оклад за військовим званням, надбавка за вислугу років.
13.03.2019 позивач звернувся із заявою до Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області про складення та направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій станом на 01.03.2018 у відповідності з постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704, з повною інформацією, за формою передбаченою додатком № 2 Постанови КМУ від 13.02.2008 № 45 для перерахунку та виплати пенсії з 01.01.2018 на підставі ст. 43, 8, 10 та 63 Закону України від 09.04.1992 №22б2-ХІІ з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (50% від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, на підставі п. 5, п.п. 1 постанови КМУ від 30.082017 №704), надбавки за службу в умовах режимних обмежень (10% від посадового окладу), премії (у розмірі 10 % посадового окладу на підставі п. 5, п.п. 2 постанови КМУ від 30.08.2017 №704).
Також, 13.03.2019 року позивач звернувся із заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про зобов`язання після отримання від Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області нової довідки про розмір грошового забезпечення провести повторний перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2018 року в розмірі 80 % відповідних сум грошового забезпечення, без використання відсоткових обмежень виплат пенсії за 2018 та 2018 рік з урахуванням, надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, премії та здійснити виплату ОСОБА_1 з 01.01.2018 суму недоплаченої частини основного розміру пенсії однією сумою з урахуванням виплачених сум.
Не погодившись із діями відповідачів, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Щодо вирішення справи по суті суд вказує наступне.
Відповідно до частини 1 ст. 63 Закону № 2262-XII перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Частиною 4 статті 63 Закону № 2262-XII визначено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Частинами 2, 3 статті 51 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.
30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову за №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, якою збільшив розмір грошового забезпечення військовослужбовців.
Відповідно до пункту 10 постанови КМУ від 30.08.2017 №704 зазначена постанова набирає чинності з 1 січня 2018 року.
Отже, з набранням чинності Постановою від 30.08.2017 №704, якою змінені (збільшені) розміри грошового забезпечення військовослужбовців, у позивача виникли підстави для перерахунку пенсії.
Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45.
Згідно з пунктом 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45 (надалі за текстом - Порядок) під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
За змістом пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України № 103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб від 21.02.2018 року Уряд України постановив перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі - Закон) до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.
Відповідно до частини 1 статті 49 Закону України Про Кабінет Міністрів України від 27 лютого 2014 р. № 794-VII Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження.
Таким чином, оскільки постановою Кабінету Міністрів України № 103 при перерахунку пенсії не передбачалось врахування надбавки за особливості проходження служби; надбавки за роботу в умовах режимних обмежень; надбавки за кваліфікацію; премії; надбавки за особливості проходження служби; надбавки за роботу в умовах режимних обмежень; надбавки за кваліфікацію, які отримував позивач, на момент виникнення у нього права на призначення пенсії, вони правомірно не були включені до довідки про розмір грошового забезпечення. Вказана Постанова була чинною на момент складення довідки та перерахунку пенсії, звернення позивача з заявою до відповідача, подання позовної заяви та була чинною.
Згідно з пунктом 1 Порядку, пенсії, призначені відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 2, 3 названого Порядку передбачено, що Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи).
Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
З матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами, що Ліквідаційною комісією Головного управління Міністерства внутрішніх справ до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області було надіслано відповідну довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача, відповідно до якої визначено розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, а саме: посадовий оклад 5 780,00 грн.; оклад за спеціальним званням 1 4800,00 грн.; надбавка за вислугу років 3 630 грн., а всього грошове забезпечення 10 890,00 грн.
Таким чином, суд погоджується з доводами відповідача, що в поданій Харківським обласним військовим комісаріатом довідці, зазначені усі види грошового забезпечення, передбачені пунктом 5 Порядку від 13.02.2008 року №45 та пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 103.
Рішенням від 12 грудня 2018 року у справі №826/3858/18, Окружний адміністративний суд міста Києва визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабміну від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб", які затверджені відповідною постановою Уряду.
05 березня 2019 року Шостий апеляційний адміністративний суд апеляційну скаргу Кабінету Міністрів України залишив без задоволення, рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року - без змін.
Відповідно до ч.2 ст. 265 КАС України, нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 325 КАС України, постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.
Суд зазначає, що пункти 1, 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб" втратили чинність з 05 березня 2019 року, як того вимагає ч.2 ст. 265 КАС України. Тобто, на момент виникнення спірних правовідносин та звернення позивача до суду Постанова №103 була чинною та не скасованою.
Та обставина, що свідчить про скасування пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 не дає відповідачу додаткових або нових підстав для складення нової довідки про розмір грошового забезпечення та направлення її до пенсійного органу, оскільки Ліквідаційна комісія Головного управління Міністерства внутрішніх справ керувалась чинними приписами Постанови №103 та Порядку №45 на момент надання довідки.
Між тим, суд звертає увагу на той факт, що 13.03.2019 року позивач звернувся до відповідачів із заявами про складання та направлення до Головного управління пенсійного фонду України нової довідки про розмір грошового забезпечення та про перерахунок пенсії та 18.03.2019 року звернувся до суду з цією позовною заявою, неочикуючи прийнятого рішення відповідачів у відповідності до вимог законодавства, а отже зазначений позов є передчасним, оскільки відсутні ознаки порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод та законних інтересів позивача.
Щодо вимоги позивача скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення, суд зазначає, що уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій на підставі списків, наданих Головним управлінням Пенсійного фонду України та у місячний строк подають їх останньому.
Тобто, відповідач надіслав довідку про грошове забезпечення позивача за запитуваним списком Головного управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області. Порядок від 13.02.2008 року №45 не передбачає надсилання довідок уповноваженим органом до Головних управлінь Пенсійного фонду України за вимогою осіб, які отримують пенсію на підставі Закону України № 2262-XII.
Разом з цим, ані Порядок №45, ані жоден інший нормативно-правовий акт не наділяє уповноважений орган, що видає довідки про розмір грошового забезпечення, повноваженнями самостійно встановлювати розміри грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби, віднімати чи додавати до розміру вказаного у довідці грошового забезпечення окремі види грошового забезпечення.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на те, що позивачем не доведено наявність порушеного права, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справі України в Харківській області про зобов`язання вчинити певні дії залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.О.Чудних
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2019 |
Оприлюднено | 15.09.2022 |
Номер документу | 81979379 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Чудних С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні