Рішення
від 17.05.2019 по справі 278/2802/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2019 року м.Житомир

справа № 278/2802/17

категорія 108010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Горовенко А.В.,

за участю секретаря судового засідання Демчук О.М.,

за участю:

позивача - ОСОБА_1 ;

представника позивача - Божок Л.В. (на підставі ордеру серії ЖТ №065758 від 18.04.2019);

представника відповідача - Гансецького В.В. (на підставі ордеру серії ЖТ №055477 від 14.02.2019),

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду за адресою: 10014, місто Житомир, вул. Мала Бердичівська, 23, адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про визнання бездіяльності щодо не затвердження статуту територіальної громади протиправною та зобов`язання вчинити дії щодо затвердження статуту територіальної громади, -

встановив:

ОСОБА_1 у листопаді 2017 року звернувся до суду з позовом до Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області щодо не проведення затвердження регламенту Іванівської сільської ради та статуту Іванівської сільської ради, звітування за фінансово-господарську діяльність за 2015-2016 років;

- зобов`язати Іванівську сільську раду Житомирського району Житомирської області винести на розгляд засідання сесії питання про затвердження регламенту Іванівської сільської ради та статуту територіальної громади Іванівської сільської ради;

- зобов`язати Іванівську сільську раду Житомирського району Житомирської області заслухати звіт сільського голови про здійснення державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності виконавчими органами ради за 2015-2017 роки.

Одночасно, у прохальній частині позовної заяви, просив суд встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов"язання відповідача подати звіт про виконання рішення суду, після набрання ним законної сили.

Відповідно до рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 16.02.2018 у справі №278/2802/17, залишеного без змін згідно із постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 04.06.2018, у задоволенні позову ОСОБА_1 до Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області, - відмовлено (т.1 а.с.163, 164-167, 199, 200-201).

Верховним Судом 24.01.2019 за результатами розгляду касаційної скарги ОСОБА_1 рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 16 лютого 2018 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року скасовано в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов"язання Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області винести на розгляд засідання сесії питання про затвердження статуту територіальної громади Іванівської сільської ради, справу у цій частині направлено на новий розгляд до суду першої інстанції. В іншій частині судові рішення суду першої та апеляційної інстанції залишено без змін (т.1 а.с. 231-241).

Згідно з ухвалою Житомирського районного суду Житомирської області від 18.02.2019 справу №278/2802/17 передано для розгляду до Житомирського окружного адміністративного суду на підставі п.2 ч.1 ст.29 Кодексу адміністративного судочинства України.

До Житомирського окружного адміністративного суду справа №278/2802/17 надійшла 14 березня 2019 року.

За результатами автоматизованого розподілу судової справи головуючим суддею у справі визначено суддю Горовенко А.В.

Відповідно до ухвали Житомирського окружного адміністративного суду від 19.03.2019 адміністративну справу №278/2802/17 прийнято до провадження та призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 18.04.2019 за правилами загального позовного провадження.

Згідно з протокольної ухвалою суду від 18.04.2019 закрито підготовче провадження у справі засідання та призначено розгляд справи по суті позовних вимог на 17.05.2019.

Позивач та представник позивача в судовому засіданні, 17.05.2019, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області щодо не затвердження статуту територіальної громади Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області та зобов"язання Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області винести на розгляд сесії питання про затвердження статуту територіальної громади Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області підтримали та просили його задовольнити з підстав викладених у позовній заяві. Зазначали, що бездіяльність відповідача щодо не затвердження статуту територіальної громади Іванівської сільської ради унеможливлює реалізацію громадянами права на проведення та участь у громадських слуханнях при вирішенні актуальних питань місцевого значення.

Також вказували, що відсутність статуту територіальної громади Іванівської сільської ради, в якому було б визначено порядок проведення громадських слухань призводить до того, що низка важливих рішень Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області, зокрема, стосовно передачі земельних ділянок із комунальної власності у приватну власність юридичним особам, приймається без проведення громадських слухань.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у письмових запереченнях на позовну заяву.

В обґрунтування зазначив, що прийняття статуту територіальної громади Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області, не є обов`язком відповідача. Окрім того зазначає, що позивач не звертався до відповідача з ініціативою про проведення громадських слухань чи загальних зборів територіальної громади Іванівської сільської ради. Також вказав, що позивач не позбавлений права, звернутися до відповідача з власної ініціативи та сприяти проведенню громадських слухань.

З огляду на викладене, на думку представника відповідача, є незрозумілим, які саме права позивача порушені, відсутність статуту територіальної громади не є підставою для задоволення позовних вимог.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Направляючи справу на новий розгляд в частині позовних вимог про зобов"язання Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області винести на розгляд засідання сесії питання про затвердження статуту територіальної громади Іванівської сільської ради, справу у цій частині направлено на новий розгляд до суду першої інстанції, Верховний Суд в постанові від 24.01.2019 вказав, що при вирішенні питання щодо реалізації права на проведення громадських слухань, суди не дослідили яким чином та на підставі якого розпорядчого акту, за відсутності статуту сільської ради, врегульований порядок проведення громадських слухань територіальної громади жителів села Іванівка Житомирського району Житомирської області.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернувся до голови Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області Кузовкової Л.О. з письмовими запитами, в яких згідно з вимогами Закону України "Про доступ до публічної інформації" та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні просив:

- надати копію статуту територіальної громади Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (т.1 а.с.7);

- надати копію документа, яким визначено порядок проведення громадських слухань територіальною громадою Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області, у разі відсутності такого документа, надати інформацію про порядок проведення громадських слухань (т.1 а.с.9).

Листом від 18 жовтня 2017 року за вих.№8 Іванівська сільська рада Житомирського району Житомирської області (далі - Іванівська сільська рада) повідомила позивачу, що статут Іванівської сільської ради не затверджувався, Іванівська сільська рада діє згідно з Законом України Про місцеве самоврядування України (т.1 а.с.8).

У листі від 18 жовтня 2017 року за вих.№7 Іванівська сільська рада повідомила ОСОБА_1, що порядок проведення громадських слухань сільською радою не затверджувався. Громадські слухання на території Іванівської сільської ради проводяться згідно зі ст.13 Закону України "Про місцеве самоврядування" (т.1 а.с.10).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Згідно з частиною 3 статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Частиною 1 статті 143 Конституції України визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Відповідно до ст.2 Закону України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон України Про місцеве самоврядування ) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Статтею 13 Закону України Про місцеве самоврядування визначено, що територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік.

Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування. Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.

Відповідно до частини 1 статті 19 Закону України Про місцеве самоврядування з метою врахування історичних, національно-культурних, соціально-економічних та інших особливостей здійснення місцевого самоврядування представницький орган місцевого самоврядування на основі Конституції України та в межах цього Закону може прийняти статут територіальної громади села, селища, міста.

Як пояснив позивач у судовому засіданні, підставою для його звернення до суду стало те, що він, як мешканець та член територіальної громади жителів села Іванівка Житомирського району Житомирської області, фактично позбавлений можливості приймати участь у вирішенні актуальних питань місцевого значення шляхом проведення громадських слухань, оскільки порядок їх проведення не врегульований жодним із нормативних актів сільської ради.

Суд зазначає, що згідно з ч. 2 статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка ратифікована Законом України "Про ратифікацію Європейської хартії місцевого самоврядування" від 15 липня 1997 року №452/97-ВР, органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

Статтею 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

При цьому, Законом України Про місцеве самоврядування передбачено право територіальної громади не рідше одного разу на рік проводити громадські слухання.

Законодавчо закріплене право територіальної громади на проведення громадських слухань є однією із форм безпосередньої участі громади та кожного окремого її члена у вирішенні питань місцевого значення. Відповідно, питання можливості практичної реалізації даного права має визначальне значення для становлення демократичної держави та громадянського суспільства.

Верховний Суд під час розгляду даної справи зазначив, що саме по собі визначення на законодавчому рівні права на громадські слухання є недостатнім без закріплення ефективного механізму його реалізації.

Так, стаття 13 Закону України Про місцеве самоврядування встановлює, що порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.

Представник відповідача, у судовому засіданні пояснив, що статут територіальної громади Іванівської сільської ради статуту не затверджений, жодного іншого розпорядчого документу, яким врегульовано порядок проведення громадських слухань територіальної громади жителів села Іванівка, немає.

На запитання позивача, чи проводились в селі Іванівка Житомирського району Житомирської області після 13.06.2017 загальні збори територіальної громади Іванівської сільської ради, представник відповідача пояснив, що на запитання, зауваження, заяви жителів села Іванівка відповідач реагує відповідно до ст.5 Регламенту Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області VІІ скликання, шляхом надання відповіді на запит.

Підсумовуючи викладене, Іванівська сільська рада, як орган місцевого самоврядування, який створений для самостійного вирішення питань місцевого значення в межах Конституції і законів України, зобов"язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, зокрема, для сприяння практичної реалізації права територіальної громади на проведення громадських слухань.

Таким чином, суд дійшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області щодо не затвердження статуту територіальної громади Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області.

Саме тому, з метою забезпечення можливості практичної реалізації права жителів територіальної громади приймати участь під час вирішення питань місцевого значення, шляхом безпосередньої участі при проведенні громадських слухань, відповідачу необхідно затвердити документ в якому безпосередньо, буде передбачений порядок організації громадських слухань.

Суд зазначає, що "ефективний засіб правого захисту" у розумінні ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом України № 475/97-ВР від 17.07.1997 повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.

Застосовуючи механізм захисту права та його ефективного відновлення, порушеного суб`єктом владних повноважень, суд вважає за можливе зобов"язати Іванівську сільську раду винести на розгляд сесії питання про затвердження статуту територіальної громади Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області.

Покладення такого обов`язку на відповідача не є перебиранням функції іншого суб`єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта та зобов`язанням його приймати рішення, які входять до його компетенції чи до компетенції іншого органу, з огляду на обов`язковість ефективного механізму захисту порушеного права.

Частиною 1 та 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

З огляду на викладене, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню.

Щодо встановлення судового контролю за виконанням рішення та подання відповідачем звіту про виконання рішення на підставі ст.382 КАС України суд зазначає наступне.

Частиною першою статті 382 КАС України передбачено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Аналіз наведених норм свідчить на користь висновку, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду, яке має застосовуватися у виключних випадках.

Поряд з цим суд враховує, що позивачем не наведено причин та не надано доказів, які б свідчили про те, що відповідач може ухилятися від виконання рішення суду.

З огляду на викладене, суд дійшов до висновку, що відсутні підстави для зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання даного судового рішення, а тому відмовляє у встановленні судового контролю за виконанням рішення у даній справі.

Відповідно до ч. 5 ст. 139 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 241-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський окружний адміністративний суд,-

вирішив:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , ідент.код НОМЕР_1 ) до Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (вул.Островського, 58-б, с.Іванівка, Житомирський район, Житомирська область,12415, код ЄДРПОУ 04348486) про визнання бездіяльності щодо не затвердження статуту територіальної громади протиправною та зобов`язання вчинити дії щодо затвердження статуту територіальної громади, - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області щодо не затвердження статуту територіальної громади Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області.

Зобов"язати Іванівську сільську раду Житомирського району Житомирської області винести на розгляд сесії питання про затвердження статуту територіальної громади Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області.

Вступну та резолютивну частини рішення складено у нарадчій кімнаті і проголошено 17 травня 2019 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складення повного судового рішення.

Суддя А.В. Горовенко

Рішення складено у повному обсязі 27 травня 2019 року.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2019
Оприлюднено29.05.2019
Номер документу82011040
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —278/2802/17

Ухвала від 24.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Постанова від 24.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 10.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 25.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 11.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Рішення від 17.05.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 19.03.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 18.02.2019

Адміністративне

Житомирський районний суд Житомирської області

Грубіян Є. О.

Постанова від 24.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 23.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні