ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №439/703/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 травня 2019 року
м.Львів
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючої судді Крутько О.В.,
за участю секретаря судового засідання Лізогуб В.В.,
позивача: ОСОБА_1 ,
представника позивача ОСОБА_2 ,
представника відповідача: Пилявки Р.І.,
розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області
про скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернулась до суду з позовом у якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила: визнати протиправним рішення управління ПФУ в Бродівському районі Львівської області (правонаступником якого ГУ ПФУ у Львівській області) від 30 березня 2017 року № 22/03-31 про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту б статті 13 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-ХІІ Про пенсійне забезпечення (далі - Закон № 1788-ХІІ); зобов`язати ГУ ПФУ у Львівській області призначити та провести нарахування пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту б статті 13 Закону № 1788-ХІІ за період роботи з 01 червня 1988 року по 24 грудня 1996 року в Облтубсанаторії с.Підгірці Бродівського району на посаді палатної санітарки (з урахуванням положень статті 60 Закону № 1788-ХІІ), починаючи з 01 березня 2017 року.
Позов обґрунтовує тим, що оскільки робота в інфекційних закладах охорони здоров`я зараховується до стажу роботи в подвійному розмірі відповідно до норм статті 60 Закону № 1788-ХІІ, то пільгового стажу, що дає їй право на вихід на пенсію за віком па пільгових умовах у неї понад 17 років. ОСОБА_1 вважає відмову пенсійного фонду у призначенні їй пільгової пенсії протиправною, оскільки атестація робочих місць в Облтубсанаторії с. Підгірці могла бути проведена в термін до 21 серпня 1997 року включно, а не проведена вона була в зв`язку з ліквідацією установи 24 грудня 1996 року. При цьому, характер роботи за весь період її перебування там не змінювався жодного разу. Крім того, вказує, що відповідальність за не проведення даної атестації покладається на керівника, а вона особисто жодним чином не могла вплинути на дану ситуацію.
Бродівський районний суд Львівської області постановою від 29 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2017 року, задовольнив позовні вимоги.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й апеляційний суд, керувався тим, що атестація робочих місць в Облтубсанаторії с. Підгірці могла бути проведена в термін до 21 серпня 1997 року Разом з цим, хоча атестація робочого місця, на якому працювала позивач у період з 21 серпня 1992 року по 24 грудня 1996 року (до моменту ліквідації установи) не була проведена, ОСОБА_1 слід зарахувати вказаний період роботи до пільгового стажу, оскільки, на переконання суду, така атестація не була проведена з вини установи, при цьому, недотримання цих вимог адміністрацією не може бути підставою для порушення прав та інтересів працівників.
Згідно постанови Верховного суду від 13.12.2018 у справі № 439/703/17 (адміністративне провадження № К/9901/44780/18) постанову Бродівського районного суду Львівської області від 29 вересня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2017 року скасовано.
Справу № 439/703/17 направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Верховний суд звернув увагу, зокрема, що факт ліквідації Облтубсанаторію с. Підгірці Бродівського району Львівської області не підтверджено належними та допустимими доказами, а посилання на цю обставину в записах трудової книжки позивачки, не є підтвердженням ліквідації установи, та не виключає правонаступництва, яке передбачає перехід всіх прав та обов`язків (в тому числі й щодо проведення атестації робочих місць) до правонаступника.
Згідно ухвали Бродівського районного суду Львівської області від 24.01.2019 справу № 439/703/17 передано на розгляд Львівського окружного адміністративного суду.
Відповідно до ухвали від 01.03.2019 року призначено справу для розгляду у підготовчому засіданні на 21.03.2019.
21.03.2019 у підготовчому засіданні замінено відповідача на Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області, закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду на 04.04.2019.
04.04.2019 розгляд справи відкладено на 25.04.2019, а 25.04.2019 - відкладено розгляд справи на 23.05.2019.
Представниками сторін долучено додаткові докази з приводу ліквідації Облтубсанаторію с. Підгірці.
В судовому засіданні 23.05.2019 позивач, представник позивача позовні вимоги підтримали.
Представник відповідача проти позову заперечив, оголошено перерву у судовому засіданні до 28.05.2019.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, представника позивача. представника відповідача, оцінивши докази, які мають значення для справи суд виходив з наступного.
Позивач з 01.06.1988 р. по 24.12.1996 р. працювала па посаді палатної санітарки в Облтубсанаторії АДРЕСА_1 Підгірці Бродівського району Львівської області, що підтверджується даними її трудової книжки.
Після досягнення 51 року, а саме, 01.03.2017 року ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту б ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення від 5 листопада 1991 року №1788-ХІІ. До заяви про призначення пенсії позивачем було долучено уточнюючу довідку, видану Бродівською центральною районною лікарнею від 05.02.2016 № 43/01-10, довідку про заробіток для обчислення пенсій від 01.03.2017 р. №143/01-10, видану Бродівською ЦРЛ, копію трудової книжки, довідку про стаж роботи на посаді палатної санітарки, копію диплому тощо.
Рішенням від 30.03.2017 року за № 22/03-31 ОСОБА_1 було відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п б ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення у зв`язку із відсутністю необхідного пільгового стажу 10 років.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За правилами пункту б частини першої статті 13 Закону № 1788-ХІІ право на призначення пільгової пенсії за віком мають працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
До досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, право на пенсію за віком на пільгових умовах мають жінки після досягнення ними 51 року, народжені з 01 жовтня 1965 року по 31 березня 1966 року.
Статтею 62 Закону № 1788-ХІІ встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Згідно пункту 20 вищенаведеного Порядку у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
Пунктом 3 Порядку застосування Списків № 1 та № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2005 року за № 1451/11731 (далі - Порядок № 383), встановлено, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
Відповідно до пункту 4.2 Порядку № 383 результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умови і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умов і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація.
Згідно пункту 4.3 Порядку № 383 у разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21 серпня 1997 року (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць), до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.
Якщо ж атестація з 21 серпня 1992 року не проводилася чи за результатами атестації, вперше проведеної після 21 серпня 1997, право не підтвердилось, до пільгового стажу зараховується лише період роботи із шкідливими умовами праці на даному підприємстві, в установі чи організації до 21 серпня 1992 року включно, тобто до набуття чинності Порядком проведення атестації робочих місць. У такому ж порядку зараховується пільговий стаж, якщо за результатами атестації, вперше проведеної до 21 серпня 1997 року, право на пільгове пенсійне забезпечення не підтвердилось (пункт 4.5 Порядку № 383).
Аналіз наведених норм права свідчить про те, що атестацію робочих місць в Облтубсанаторії с. Підгірці необхідно було провести в термін до 21 серпня 1997 року.
24 грудня 1996 року позивач була звільнена з вказаної установи у зв`язку з її ліквідацією.
Докази проведення атестації робочих місць в Облтубсанаторії с. Підгірці як до 24 грудня 1996 року, так і після вказаної дати відсутні.
Позивач покликається на те, що атестація робочих місць не була проведена в Облтубсанаторії с. Підгірці у зв`язку з його ліквідацією.
До матеріалів справи долучено копію наказу Головного управління охорони здоров`я Львівської обласної державної адміністрації № 340-В від 16.10.1996 Про ліквідацію протитуберкульозного санаторію с. Підгірці, Бродівського району і відкриття протитуберкульозного санаторію смт. Немирів Яворівського району , згідно якого Обласний протитуберкульозний санаторій с. Підгірці Бродівського району підлягав ліквідації з 24.12.1996. Правонаступника установи, яка підлягала ліквідації не визначено, що підтвердив Департамент охорони здоров`я Львівської обласної державної адміністрації у листі від 14.04.2017 № 01-12-11/1209/05/12/офпу.
Проте, згідно інформації з ЄДРПОУ від 27.05.2018 та листа Головного управління статистики у Львівській області від 30.03.2017 Обласний протитуберкульозний медичний санаторій для дорослих Відділу охорони здоров`я, код 20760925 (80600, Львівська область, Бродівський район, с. Підгірці) значиться у ЄДРПОУ, інформація про ліквідацію відсутня.
В матеріалах справи міститься довідка від 05 лютого 2016 року № 43/01-10, видана Бродівською центральною районною лікарнею м. Броди Львівської області, про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії відповідно до якої позивач з 01 червня 1988 року по 24 грудня 1996 року працювала повний робочий день за професією молодшого медичного персоналу і безпосередньо обслуговувала хворих на туберкульоз, з посиланням на Список № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників з шкідливими та важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за віком, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 (підрозділ 2260000а розділу ХХІV).
Однак, Бродівська центральна районна лікарня м. Броди Львівської області не є правонаступником Облтубсанаторію с. Підгірці, а також не є архівною установою, яка уповноважена видавати довідку для підтвердження трудового стажу працівника Облтубсанаторію с. Підгірці.
Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 року №442 (далі - Порядок №442) та Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 01 вересня 1992 року №41 (далі - Методичні рекомендації №41), відповідно до яких основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у сфері реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 року №442 встановлено, що відповідно до статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення пенсії за віком на пільгових умовах за списками № 1 і 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення, затверджуваними Кабінетом Міністрів України, а також пенсії, що можуть встановлюватися підприємствами й організаціями за рахунок власних коштів працівникам інших виробництв, професій та посад залежно від умов праці, призначаються за результатами атестації робочих місць.
Відповідно до п. 1 Порядку № 442 атестація проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.
Згідно п. 4 Порядку №442 та п.п. 1.5 п. 1 Методичних рекомендацій № 41 періодичність проведення атестації робочих місць визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років; відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства чи організації.
Пунктами 8, 9 Порядку № 442 передбачено, що відомості про результати атестації робочих місць заносяться до карти умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з Міністерством охорони здоров`я України. Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.
Встановлені обставини, положення норм Закону України Про пенсійне забезпечення та Порядку дають підстави для висновку, що необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до п. б ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у списках № 2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці. Документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.
Отже, відсутність підтвердження вказаних обставин не породжує виникнення права на зарахування пільгового стажу.
Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною, зокрема у постановах від 10 березня 2015 року у справі № 21-51а15, від 17 березня 2015 року у справі № 21-585а14 року, від 17 листопада 2015 року у справі № 21-3287а15 та від 12 квітня 2016 року № 21-6501а15, а також практикою Верховного Суду у постановах від 23 січня 2017 року у справі № 732/2003/14 та від 30 січня 2018 року у справі № 506/384/17, від 21.02.2018 у справі № 465/1351/17.
Відповідно до ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Згідно ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, суд прийшов до переконання про відповідність вимогам закону відмови відповідача у зарахуванні до пільгового стажу позивача періоду її роботи в Облтубсанаторії с. Підгірці з 21 серпня 1992 року по 24 грудня 1996 року внаслідок непроведення атестації посади. Відповідач, відмовляючи позивачу у призначенні пенсії з підстав, про які зазначено вище, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.
Керуючись ст.ст. 2, 13, 14, 77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій.
Судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 29.05.2019.
Суддя Крутько О.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2019 |
Оприлюднено | 30.05.2019 |
Номер документу | 82043416 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні