Ухвала
від 28.05.2019 по справі 140/1688/19
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про відмову у відкритті провадження у справі

28 травня 2019 року ЛуцькСправа № 140/1688/19

Суддя Волинського окружного адміністративного суду Сорока Ю.Ю., вивчивши позовну заяву ОСОБА_1 до Волинської обласної державної адміністрації, Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвіри Русланівни, Державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування розпорядження Волинської обласної державної адміністрації №134 від 18.03.2019 року Про реєстрацію статуту релігійної громади у новій редакції Свято-Різдво-Богородична релігійна громада Української православної церкви села Мизове Старовижівського району , визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації ОСОБА_2 № НОМЕР_1 та № НОМЕР_2 щодо проведення державної реєстрації змін до статуту, найменування юридичної особи та керівника релігійної організації,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся в суд з адміністративним позовом до Волинської обласної державної адміністрації, Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвіри Русланівни, Державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування розпорядження Волинської обласної державної адміністрації №134 від 18.03.2019 року Про реєстрацію статуту релігійної громади у новій редакції Свято-Різдво-Богородична релігійна громада Української православної церкви села Мизове Старовижівського району . Визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко ОСОБА_3 Русланівни № НОМЕР_1 та № НОМЕР_2 щодо проведення державної реєстрації змін до статуту, найменування юридичної особи та керівника релігійної організації.

Відповідно до пункту 4 статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.

З`ясовуючи чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства суддею встановлено наступне.

Як вбачається із позовної заяви, 24 грудня 1991 року Волинською обласною державною адміністрацією зареєстровано статут Свято-Різдво-Богородична релігійна громада Української православної церкви села Мизове Старовижівського району Волинської області.

24.12.1991 року Свято-Різдво-Богородична релігійна громада Української православної церкви села Мизове Старовижівського району Волинської області зареєстрована в Єдиному Державному реєстрі підприємств та організацій України, код ЄДРПОУ № 26516333, як релігійна організація, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

Розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації від 18.03.2019 року №134, зокрема п.п.4.1 п.1, зареєстровано зміни до статутів релігійної організації Свято-Різдво-Богородична релігійна громада Української православної церкви села Мизове Старовижівського району Волинської області в новій редакції за новою назвою релігійна організація Релігійна громада Різдва Пресвятої Богородиці Православної церкви України с.Мизове Старовижівського району Волинської області.

Доручено Управлінню культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації у встановленому порядку оформити і видати реєстраційні документи заявнику.

19.03.2019 року Державним реєстратором Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвірою Русланівною були прийняті рішення №11931050003000263 та №11931070004000263 та проведено державну реєстрацію змін до статуту, найменування юридичної особи та керівника релігійної організації.

Таким чином, предметом спору за даним адміністративним позовом є правомірність рішення органу виконавчої влади - Волинської обласної державної адміністрації щодо реєстрації статуту релігійної громади у новій редакції, зміни керівника і найменування цієї релігійної громади, а також рішення Державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвіри Русланівни щодо проведення державної реєстрації реєстрацію змін до статуту, найменування юридичної особи та керівника релігійної організації.

Позивач, ОСОБА_1 вважає оскаржуване рішення відповідачів протиправним, оскільки ряд жителів с.Мизове, Старовижівського району та іногородніх громад без згоди позивача провели загальні (парафіяльні) збори, на яких внесли зміни до статуту релігійної організації і без згоди більшості прихожан релігійної громади прийняли рішення про ліквідацію цієї громади та створення релігійної організації Свято-Різдво-Богородична громада Православної Церкви України с.Мизове Старовижівського району Волинської області .

Натомість позивач, як настоятель спільно з Парафіяльною радою, збори не скликав, збори не проводив, протокол загальних (парафіяльних) зборів про прийняття нового статуту єпархіальний архієрей не затверджував.

Відтак, оскаржуються розпорядження №134 від 18.03.2019 року Про реєстрацію статуту релігійної громади у новій редакції Свято-Різдво-Богородична релігійна громада Української православної церкви села Мизове Старовижівського району та рішення державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвіри Русланівни №11931050003000263 та №11931070004000263 щодо проведення державної реєстрації змін до статуту, найменування юридичної особи та керівника релігійної організації, саме з підстав порушення особами, які подали заяву про реєстрацію статуту, положень закону в частині дотримання порядку, способу та компетенції реєстрації таких змін. Ці обставини належать до внутрішньої діяльності юридичної особи. Як вбачається із встановлених обставин, позивач пов`язує проведену реєстрацію статуту, власне із незаконними діями осіб, які подали відповідну заяву та документи відповідачеві.

Фактичною підставою звернення до суду стали не дії відповідачів-суб`єкта владних повноважень щодо реєстрації статуту, а дії осіб, які прийняли рішення про зміну підлеглості релігійної громади, подали відповідну заяву та документи відповідачу.

Судова юрисдикція - це інститут права, який покликаний розмежувати компетенцію як різних ланок судової системи, так і різні види судочинства, якими є цивільне, кримінальне, господарське та адміністративне між собою.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

Відповідно до частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

За змістом пункту 2 частини першої статті 4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

При цьому, КАС України регламентує порядок розгляду не усіх публічно-правових спорів, а лише тих, які виникають у результаті здійснення суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій і розгляд яких безпосередньо не віднесено до підсудності інших судів. При визначенні юрисдикції справи необхідно виходити з характеру спірних правовідносин, прав та інтересів, за захистом яких звернувся позивач, суб`єктного складу сторін, предмету спірних правовідносин.

Водночас, неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

До юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб`єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єкта (суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень.

Окрім того, згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Європейський суд з прав людини у пункті 24 рішення від 20 липня 2006 року у справі «Сокуренко і Стригун проти України» зазначив, що фраза «встановлений законом поширюється не лише на правову основу самого існування «суду» але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Термін «судом, встановленим законом» у пункті 1 статті 6 Конвенції передбачає «усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів» .

У контексті наведеного необхідно зауважити, що даний спір не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки відповідач, приймаючи оскаржуване розпорядження, хоч і мав владні-управлінські повноваження щодо позивача (в частині зареєструвати або відмовити у реєстрації статуту релігійної громади), проте факт здійсненої реєстрації обумовлений наданими для такої реєстрації документами. В свою чергу, позивач власне і доводить відсутність повноважень у особи, яка подала заяву та відсутність у неї необхідного пакету документів для реєстрації нової редакції статуту, оспорює повноваження приймати рішення про зміну статуту.

Отже, наданню правової оцінки розпорядженню Волинської обласної державної адміністрації №134 від 18.03.2019 року Про реєстрацію статуту релігійної громади у новій редакції Свято-Різдво-Богородична релігійна громада Української православної церкви села Мизове Старовижівського району , визнанню протиправними та скасуванню рішень державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвіри Русланівни №11931050003000263 та №11931070004000263 щодо проведення державної реєстрації змін до статуту, найменування юридичної особи та керівника релігійної організації, передує встановлення та доказування у даному спорі обставин, які є внутрішньою діяльністю Свято-Різдво-Богородична релігійної громади Української православної церкви та релігійної організації Релігійна громада Різдва Пресвятої Богородиці Православної церкви України с.Мизове Старовижівського району Волинської області.

Таким чином, оскаржуване розпорядження та рішення Державного реєстратора стосуються не лише прав та інтересів позивача, а й створює та змінює права всіх членів Релігійних громад та Релігійних організацій.

Суддя дійшов висновку, що у даному випадку спір виник саме між керівником -настоятелем Свято-Різдво-Богородичної громади УПЦ с.Мизове, Старовижівського району Волинської області та релігійними громадами с.Мизове, Старовижівського району Волинської області, які вирішили змінити канонічне підпорядкування, подавши заяву про реєстрацію змін.

Необхідно звернути увагу і на те, що приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.

Отже, як встановлено, спірні правовідносини стосуються прав та інтересів учасників релігійних громад на канонічне підпорядкування, а позовні вимоги у зазначеній справі спрямовані на захист цивільного права позивача. З огляду на суб`єктний склад сторін спору він має вирішуватися за правилами господарського судочинства.

Одночасно, суд зазначає, що згідно ч.6 ст.13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» №1402-VIII від 02.06.2016 року, висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Також, ч.5 ст.242 КАС України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У постанові Верховного суду від 19 грудня 2018 року у справі №806/3462/14 за позовом Свято-Миколаївської Української православної церкви до Житомирської обласної державної адміністрації, треті особи на стороні відповідача: Реєстраційна служба Попільнянського районного управління юстиції Житомирської області, Релігійна громада Свято-Миколаївської парафії с.Попільня Попільнянського району Житомирської області Житомирської єпархії УПЦ Київського патріархату, про скасування розпорядження, викладений правовий висновок про те, що наданню правової оцінки розпорядженню обласної державної адміністрації передує встановлення та доказування у даному спорі обставин, які є внутрішньою діяльністю релігійної організації. Окрім того, зазначене розпорядження зачипає не лише права та інтереси позивача, а й релігійної громади. Отже, Верховний суд прийшов до переконання, що спір виник саме між засновниками, членами православної церкви та релігійною громадою, яка вирішила змінити канонічне підпорядкування, подавши заяву про реєстрацію змін.

Приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.

З урахуванням викладеного, Верховний суд у постанові Верховного суду від 19 грудня 2018 року у справі №806/3462/14 виклав правовий висновок про те, що оскільки спірні правовідносини стосуються прав та інтересів учасників релігійної громади на канонічне підпорядкування, а позовні вимоги спрямовані на захист цивільного права позивача, тому, з огляду на суб`єктний склад сторін спору він має вирішуватись за правилами господарського судочинства.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Враховуючи вищевикладене, у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Волинської обласної державної адміністрації, Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвіри Русланівни, Державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування розпорядження Волинської обласної державної адміністрації № 134 від 18.03.2019 року Про реєстрацію статуту релігійної громади у новій редакції Свято-Різдво-Богородична релігійна громада Української православної церкви села Мизове Старовижівського району . Визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко ОСОБА_4 №11931050003000263 та № НОМЕР_2 щодо проведення державної реєстрації змін до статуту, найменування юридичної особи та керівника релігійної організації, необхідно відмовити на підставі пункту 1 частини першої статті 170 КАС України.

Згідно із частиною п`ятою статті 170 КАС України повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.

Відповідно до частини шостої статті 170 КАС України слід роз`яснити позивачу, що розгляд даного спору віднесений до юрисдикції Господарського суду Волинської області.

Також, суддя вважає за необхідне вказати, що відповідно до пункту 3 частини першої статті 7 Закону України «Про судовий збір» , у разі відмови у відкритті провадження у справі в суді першої інстанції, сплачена сума судового бору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду.

Керуючись пунктом 1 частини першої, частиною п`ятою, шостою статті 170, статтями 248, 256, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя

УХВАЛИВ:

Відмовити у відкритті провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Волинської обласної державної адміністрації, Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвіри Русланівни, Державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування розпорядження Волинської обласної державної адміністрації №134 від 18.03.2019 року Про реєстрацію статуту релігійної громади у новій редакції Свято-Різдво-Богородична релігійна громада Української православної церкви села Мизове Старовижівського району , визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації ОСОБА_2 № НОМЕР_1 та № НОМЕР_2 щодо проведення державної реєстрації змін до статуту, найменування юридичної особи та керівника релігійної організації.

Роз`яснити позивачу, що даний спір має вирішуватися в порядку господарського процесуального судочинства, а також, що повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.

Копію ухвали надіслати особі, яка її подала, разом із позовною заявою та доданими до неї документами.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання згідно із правилами статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та строки, передбачені статями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» цього Кодексу.

Суддя Ю.Ю. Сорока

Дата ухвалення рішення28.05.2019
Оприлюднено31.05.2019
Номер документу82071863
СудочинствоАдміністративне
Сутьреєстрацію статуту релігійної громади у новій редакції Свято-Різдво-Богородична релігійна громада Української православної церкви села Мизове Старовижівського району , визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації ОСОБА_2 № НОМЕР_1 та № НОМЕР_2 щодо проведення державної реєстрації змін до статуту, найменування юридичної особи та керівника релігійної організації

Судовий реєстр по справі —140/1688/19

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Рішення від 12.08.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Царапора О. П.

Ухвала від 09.07.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Царапора О. П.

Ухвала від 24.06.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Царапора О. П.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні