Постанова
від 30.05.2019 по справі 280/4963/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

30 травня 2019 року м. Дніпросправа № 280/4963/18

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),

суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпро

апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 05 березня 2019 року

у справі №280/4963/18

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області

третя особа Запорізької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру"

про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

"22" листопада 2018 р. ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області в якому просила

- визнати протиправною відмову, оформленою листом, від 03.09.2018 № Х-3831-2918//18-18 у затвердженні клопотання ОСОБА_1 про затвердження документації із землеустрою від 20.08.2018,

- зобов`язати відповідача повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 20.08.2018 про затвердження документації із землеустрою та передання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 0,9998 га, яка розташована на території Вершинської сільської ради Більмацького району Запорізької області (за межами населених пунктів) з врахуванням попередніх причин для відмови у затвердженні документації та затвердити зазначену документацію.

Позовні вимоги обґрунтовані безпідставністю відмови у затвердженні розробленої документації з землеустрою.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 05 березня 2019 р. у справі № 280/4963/18 адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Запорізька регіональна філія Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково.

Визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області оформленою листом від 03.09.2018 року № X- 3831-2918/0/18-18 у затверджені клопотання ОСОБА_1 про затвердження документації із землеустрою від 20.08.2018 року.

Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 20.08.2018 року про затвердження документації із землеустрою та передачі у власність ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 0,9998 га, яка розташована на території Вершинської сільської ради, Більмацького району, Запорізької області (за межами населених пунктів), кадастровий номер НОМЕР_1 .

Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 0,9998 га, яка розташована на території Вершинської сільської ради, Більмацького району, Запорізької області (за межами населених пунктів) у власність ОСОБА_1 , кадастровий номер НОМЕР_1 .

В решті позовних вимог відмовлено.

Судом встановлено, що розпорядженням голови Куйбишевської районної державної адміністрації Запорізької області позивачу надано дозвіл на розробку проекту відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель резервного фонду Вершинської сільської ради. Відповідно до даного розпорядження розроблено документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність після чого позивач неодноразово зверталася до відповідача з клопотаннями про затвердження документації із землеустрою. Відповідачем відмовлено з підстав невідповідності складу проекту вимогам чинного законодавства. Дослідивши обставини по справі, суд першої інстанції дійшов висновку, що надана відмова не ґрунтується на нормах чинного законодавства, оскільки відповідачем не конкретизовано підстав відмови, не зазначено про те, яких саме вимог закону не дотримався позивач при складанні проекту тощо. Наведене обумовило часткове задоволення позовних вимог. Відмова в задоволенні вимоги про зобов`язання відповідача розглянути попередні клопотання позивача, мотивована тим, що предметом справи є безпосередньо відмова від 03.09.2018 року і судом розглянуто та надано оцінку саме цього предмету позову, а не діям, що передували даному порушенню.

Не погодившись з рішенням суду, Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області подано апеляційну скаргу, згідно якої особа, яка подає апеляційну скаргу просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 05 березня 2019 р. у справі № 280/4963/18, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права. Вважає, що суд не врахував, що розпорядженням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою позивачу надано місячний строк на розроблення документації, в свою чергу даний дозвіл реалізовано позивачем лише через 8 років, тобто з порушенням вимог чинного законодавства. Крім того, склад проекту не відповідає вимогам ст. 50 Закону України Про землеустрій (щодо послідовності розташування документів у проекті та їх назв) .

До судового засідання не з`явились представники сторін. Жодних клопотань, повідомлень про причини неявки до суду не надходило, підстави відсутності представників сторін суду не повідомлені, у зв`язку з чим, суд вважає за можливе розглянути дану справу за наявними в справі доказами в порядку письмового провадження.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, розпорядженням Куйбишевської районної державної адміністрації від 13.12.2005 року №616 ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель резервного фонду Вершинської сільської ради (к. № 114 , 126) площею 1,20 га.

Розпорядженням голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 07.09.2016 № 347 Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 13.12.2005 № 616 Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок , на підставі заяви ОСОБА_1 , внесено зміни в п. 1 розпорядження голови райдержадміністрації від 13.12.2005 № 616 Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок , та викладено в наступній редакції: 1. Надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства із земель резервного фонду Вершинської сільської ради (к. 114, 126) громадянам згідно з додатком .

Позивачем замовлено розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність у Запорізькій регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру .

Вказана земельна ділянка сформована, відомості про неї внесені до Державного земельного кадастру України, присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1 .

20.08.2018 позивач звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з клопотанням про затвердження документації із землеустрою земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 0,9998 га, яка розташована на території Вершинської сільської ради Більмацького району Запорізької області (за межами населених пунктів).

Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надіслало на адресу позивача лист від 03.09.2018 № Х- 3831-2918/0/18-18 про відмову у затвердженні документації із землеустрою, що послугувало підставою для звернення позивача до суду.

Дослідивши обставини по справі, колегія суддів вважає за можливе погодитись з висновками суду першої інтонації щодо наявності підстав для задоволення вимог апеляційної скарги з огляду на наступне.

Приписами ст.186 Земельного кодексу України встановлений порядок затвердження землевпорядної документації.

Відповідно до ч. 6 та ч.7 ст. 186-1 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.

Органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій"; надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.

Кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.

Приписами ч. 2 ст. 50 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.3 ст.50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна для об`єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.

Відповідно до ч.9 ст. 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Відповідно до ч.10 ст. 118 Земельного кодексу України, відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Отже, з вищенаведеного вбачається, що законодавством України встановлений чіткий порядок затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

На виконання отриманого дозволу позивачем розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відмовляючи в погодженні документації, відповідачем зазначено, що склад проекту не відповідає вимогам ст. 50 Закону України Про землеустрій (щодо послідовності розташування документів у проекті та їх назв), разом з тим, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що вказане порушення є неконкретизованим та необґрунтованим, оскільки ст. 50 Закону України Про землеустрій містить перелік документів, які включають в себе проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, однак не містять імперативної вимоги щодо послідовності їх розташування.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком про протиправність відмови Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Щодо доводів апеляційної скарги про втручання в дискреційні повноваження відповідача суд зазначає наступне.

Конституційний Суд України в своєму рішенні від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003 зазначив, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй конституцією або законом (стаття 8). Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права (стаття 2) і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (стаття 13).

Відповідно до пункту 1 Положення № 333 Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Підпунктом 13 пункту 4 Положення № 333 передбачено, що Головне управління, відповідно до покладених на нього завдань, розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.

З наведеного вбачається, що Головне управління Держгеокадастру в Запорізькій області має виключні повноваження на вирішення питання щодо надання або відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Наведеними положеннями чинного законодавства чітко визначені, як підстави, порядок, строки, процедура надання відповідачем дозволу зацікавленим громадянам на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, так і підстави для відмови у наданні такого дозволу.

З огляду на положення ч.4 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії суд може зобов`язати відповідача прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

В даному випадку суд дійшов обґрунтованого висновку щодо відповідності поданого позивачем на затвердження проекту відведення земельної ділянки вимогам законодавства, а тому відповідач, помилково вважаючи свої повноваження дискреційними, не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд, зокрема, зобов`язаний затвердити проект землеустрою.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування постанови суду першої інстанції.

Згідно ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 05 березня 2019 р. у справі № 280/4963/18 - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 05 березня 2019 р. у справі № 280/4963/18 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в порядку та строки передбачені ст.329 КАС України.

Головуючий - суддя Н.А. Бишевська

суддя І.Ю. Добродняк

суддя Я.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2019
Оприлюднено02.06.2019
Номер документу82110894
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4963/18

Ухвала від 24.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 27.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 30.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 26.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 26.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 05.03.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Рішення від 05.03.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 12.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні