Рішення
від 20.05.2019 по справі 905/378/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

20.05.2019 Справа № 905/378/19 Господарський суд Донецької області у складі судді Огороднік Д.М., при секретарі судового засідання Папакіній Б.О., розглянувши справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Азовкооперація

до Комунального підприємства Полігон ТПВ

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Комунального підприємства Комунальник

про укладення договору

За участю представників сторін:

Від позивача: адвокат Говорун М.Д. свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю № 4357 від 13.06.2012;

Від відповідача: не з`явився;

Від третьої особи: адвокат Савченко А.С. свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю № 1833 від 01.12.2009.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Предмет та підстави позову.

На розгляд господарського суду Донецької області передані позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Азовкооперація про зобов`язання Комунального підприємства Полігон ТПВ укласти договір на приймання та захоронення відходів №168 від 22.01.2019, запропонованого Товариством з обмеженою відповідальністю Азовкооперація .

Позов обґрунтований тим, що відповідач ухиляється від укладання обов`язкового до підписання договору про приймання та захоронення відходів б/н від 22.01.2019. Позивач виходить з того, що його господарська діяльність є виробничою діяльністю, під час якої виникають відходи, що не є побутовими відходами. За таких обставин, позивач має право укласти з відповідачем спірний договір на загальних умовах, оскільки відповідно до п. 1 Закону України Про відходи відходи пов`язані з виробничою діяльністю не є побутовими відходами.

Заявою поданою до суду 04.04.2019 позивач просить прийняти рішення по справі, яким укласти договір про приймання та захоронення відходів від 22.01.2019 в редакції викладеній в цій заяві .

Керуючись ч. 3 ст. 46 Господарського процесуального кодексу України Ухвалою суду від 15.04.2019 постановлено подальший розгляд справи №905/378/19 здійснювати в межах позовних вимог викладених позивачем в заяві б/н б/д, яка подана до суду 04.04.2019.

Заперечення учасників процесу.

Відповідач у поданому до суду відзиву заперечує проти задоволення позову. Відзив обґрунтований тим, що відповідач не відмовляв позивачу в укладенні договору. Неодноразово відповідач повідомляв позивача про те, що він має право укладати договори на усі види відходів, окрім твердих побутових. Додаток Ж, відповідно ДБН В . 2.4-2-2005 є обов`язковим, на який є посилання в договорі №05/17 від 01.01.2018, укладеного між позивачем та відповідачем на 2018 рік і має чіткий перелік відходів (промислових), які приймаються на полігоні ТПВ без обмеження і використовуються як ізольований матеріал. На думку відповідача, відходи поділяються на дві основні групи: відходи виробництва (промислові відходи) та відходи споживання (відходи вжитку). До відходів виробництва належать матеріали, речовини, вироби, які утворилися в процесі виробництва продукції. Разом з тим, діяльність яку веде позивач не є виробничою, тому відходи від його господарської діяльності відносяться до групи відходів споживання та є відповідно твердими побутовими відходами. Рішенням виконкому Маріупольської міської ради від 20.10.2017 Комунальне підприємство Комунальник визначено виконавцем послуг із збирання та вивезення побутових відходів (крім рідких та небезпечних в складі побутових) на території міста Маріуполь. За таких обставин, позовні вимоги про укладення з відповідачем спірного договору є неправомірними, оскільки уповноваженою особою на укладення договору з вивезення твердих побутових відходів є Комунальне підприємство Комунальник , а не відповідач.

Третя особа - Комунальне підприємство Комунальник у своїх поясненнях проти задоволення позову заперечує. Пояснення обґрунтовані тим, що позивачем здійснюється організація торговельної діяльності, шляхом створення нових торговельних місць та умов для здійснення торговельної діяльності, яка направлена на забезпечення продовольчими та непродовольчими товарами споживачів. Відповідно до статутних документів позивача його основним видом діяльності є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (КВЄД 68.20.). Така діяльність позивача не може бути віднесена до виробничої діяльності, адже як передбачає КВЄД наведений вид діяльності не є виробництвом. Відходи позивача, відповідно до ст. 1 Закону України Про відходи є побутовими відходами, виконавцем з вивезення таких відходів, згідно з рішенням Маріупольської міської ради від 20.12.2017 №233 є Комунальне підприємство Комунальник (третя особа по справі). За таких обставин, позовні вимоги про укладення з відповідачем спірного договору є неправомірними.

Позивач подав відповідь на відзив від 15.04.2019 за вх. № 7606/19 в якій зазначив, що рішення Маріупольської міської ради від 20.12.2017 №233 до нього не застосовується, так як позивач не має відношення до побутових відходів у розумінні Закону України Про відходи . Усі відходи, що виникають внаслідок діяльності позивача пов`язані з його виробничою діяльністю, як торговельного підприємства, що надає відповідні послуги населенню в розумінні ч. 1 ст. 261, ч. 3 ст. 262 та ч. 1 ст. 263 Господарського кодексу України.

Хід розгляду справи та процесуальні дії.

Ухвалою суду від 21.02.2019 позовну заяву прийнято судом до розгляду та відкрито провадження у справі №905/378/19; залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Комунальне підприємство Комунальник ; підготовче судове засідання призначене на 14.03.2019.

У підготовче засідання призначене на 14.03.2019 позивач, відповідач та третя особа не з`явились. Від відповідача до суду надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання та залучення до справи у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Маріупольську міську раду.

Ухвалою суду від 14.03.2019 постановлено відкласти вирішення клопотання Комунального підприємства Полігон ТПВ про залучення до справи у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Маріупольську міську раду; задоволено клопотання Комунального підприємства Полігон ТПВ про відкладення підготовчого засідання; відкладено підготовче засідання на 25.03.2019.

Ухвалою суду від 25.03.2019 постановлено відмовити у задоволені клопотання Комунального підприємства Полігон ТПВ про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Маріупольську міську раду; задоволено клопотання позивача про відкладення підготовчого засідання; відкладено підготовче засідання на 08.04.2019.

Листом помічника судді господарського суду Донецької області від 05.04.2019 повідомлено про те, що у зв`язку із перебуванням судді Огороднік Д.М. 08.04.2019 у відпустці, підготовче засідання призначене на 08.04.2019 не відбудеться, про дату, час та місце наступного засідання буде повідомлено після виходу судді Огороднік Д.М. із відпустки.

Ухвалою суду від 09.04.2019 повідомлено учасників справи №905/378/19 про дату, час та місце проведення підготовчого засідання, яке відбудеться 15.04.2019.

У підготовче засідання призначене на 15.04.2019 з`явились представники позивача та третьої особи.

До початку розгляду справи по суті позивачем через канцелярію суду подано заяву б/н б/д в якій останній просить укласти договір між Товариством з обмеженою відповідальністю Азовкооперація та Комунальним підприємством Полігон ТПВ на приймання та захоронення відходів на умовах договору б/н від 22.01.2019, в наведеній ним редакції.

Суд дослідивши заяву позивача б/н б/д дійшов висновку, що остання узгоджується з правами позивача передбаченими процесуальним законом; подана у порядок та у строки передбачені Господарським процесуальним кодексом; докази направлення учасникам справи копії заяви та доданих до неї документів позивачем надані, а отже вона підлягає прийняттю судом.

Ухвалою суду від 15.04.2019, керуючись ч. 3 ст. 46 Господарського процесуального кодексу України постановлено подальший розгляд справи №905/378/19 здійснювати в межах позовних вимог викладених позивачем в заяві б/н б/д.

Ухвалою суду від 15.04.2019 підготовче провадження у справі № 905/378/19 закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 19.04.2019.

Ухвалою суду від 19.04.2019 відкрито судове засідання по справі №905/378/19, у звязку із неприбуттям учасників справи у судове засідання, оголошено перерву в судовому засіданні до 13.05.2019.

Судове засідання призначене на 13.05.2019 не відбулось у зв`язку з неможливістю здійснення технічної фіксації судового процесу в результаті знеструмленням електромережі суду, що призвело до відключення автоматизованої системи документообігу суду з 14-50 год. 11.05.2019 до 09-05 год. 14.05.2019. Про вказаний факт Господарським судом Донецької області складено Акт щодо знеструмленням електромережі суду, вихід з ладу сервера автоматизованої системи та інші умови, що впливають на безперебійність та функціонування автоматизованої системи б/н від 14.05.2019, копія якого долучена до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 14.05.2019 повідомлено учасників справи №905/378/19 про дату, час та місце проведення судового засідання, яке відбудеться 20.05.2019.

У судове засідання призначене на 20.05.2019 з`явились представники позивача та третьої особи.

На електронну пошту суду відповідач надіслав клопотання від 25.05.2019 за вх. №04-27/1032 (без накладення ЄЦП) про розгляд справи за відсутності представника відповідача. Клопотання судом задоволено.

Відповідач на електронну адресу суду надіслав клопотання про залучення документів до матеріалів справи від 25.05.2019 за вх. №04-27/1032 разом з копіями наступних документів: розпорядження міського голови Маріупольської міської ради від 27.12.2002 №1456р; плану меж земельної ділянки; державного акту на право постійного користування земельною ділянкою; наказу управління житлово-комунального господарства від 22.05.2003 №30; рішення Маріупольської міської ради від 20.09.2002 №194.

Судом відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про їх залучення до матеріалів справи, у зв`язку з пропущенням строку визначеного нормами чинного законодавства для подачі доказів та відсутністю клопотання про поновлення строку для подання доказів, а також у зв`язку з поданням копій документів не засвідчених належним чином.

Також відповідачем 20.05.2019 через канцелярію суду за вх. № 9719/19 подані письмові пояснення, які тотожні за змістом відзиву на позов від 03.04.2019 за вх. 6815/19. Пояснення долучені судом до матеріалів справи.

Представник третьої особи, через канцелярію суду подав письмові пояснення по суті спору від 20.05.2019 за вх. № 9724/19, які долучені до матеріалів справи.

Розглянувши матеріали справи, керуючись принципом верховенства права, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, суд

ВСТАНОВИВ:

Фактичні обставини справи, зміст спірних правовідносин та перевірка їх доказами.

Відповідно до відомостей з Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю Азовкооперація (далі позивач) є юридичною особою, з основним видом діяльності КВЕД 68.20. Надання в оренду та в експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна , зареєстровано за адресою: 87500, пр. Металургів, 64, м. Маріуполь, Донецької області (а.с. 18-23)

На підставі рішення Маріупольської міської ради від 27.06.2006 №5/3-20 Товариству з обмеженою відповідальністю Азовкооперація надана в оренду земельна ділянка площею 2,1427 га для здійснення роздрібної торгівлі на ринку (експлуатація ринку) по пр. Металургів, 64 в Жовтневому районі міста Маріуполя.

Відповідно до статуту Товариства з обмеженою відповідальністю Азовкооперація , затвердженого протоколом №3 від 10.01.2005 загальних зборів учасників, предметом діяльності товариства є: надання ринкових послуг, створення продовольчих, промтоварних та автотранспортних ринків, оптових ринків, організація їх роботи; роздрібна і оптова торгівля продуктами харчування; організація роботи та утримання об`єктів громадського харчування; побутове обслуговування населення; передача в оренду торговельних, складських приміщень, обладнання і транспортних засобів; організація ярмарок по продажу продовольчих і непродовольчих товарів; виробництво продуктів харчування; виробництво безалкогольних напоїв та пива; вирощування сільськогосподарської продукції; оптова та роздрібна торгівля продукцією виробничого призначення, сировиною, металами, матеріалами, комплектуючими та запасними частинами; збір та переробка металобрухту; оптова та роздрібна торгівля паливно-мастильними матеріалами, вугіллям, нафтою і газом, будівництво і експлуатація паливно заправочних станцій; облаштування і обслуговування платних автостоянок; виробництво і торгівля будівельними матеріалами; роздрібна та оптова торгівля технікою, електротоварами, приладами, їх сервісне обслуговування; торгівля та сервісне обслуговування транспортних засобів запасними частинами до них, та номерними агрегатами, що підлягають реєстрації та обліку, виробництво запасних частин до автомобілів; внутрішні і міжнародні перевезення вантажів, пасажирів транспортними засобами, в тому числі спеціального призначення; надання транспортно - експедиційних та агентських послуг; надання послуг по професійної орієнтації і працевлаштуванню, у тому числі за кордоном; створення комп`ютерних мереж і надання послуг по підключенню юридичних та фізичних осіб до інших комп`ютерних мереж; організація культурно досудової діяльності; надання туристичних послуг; надання медичних послуг; зовнішньоекономічна діяльність; будівництво та капітальний ремонт споруд виробничого та невиробничого призначення та сільськ

Позивачем, як орендодавцем, на підтвердження надання суб`єктам підприємницької діяльності, як орендарям, в оренду приміщень критого ринку за адресою 87500, м. Маріуполь, пр. Металургів, 64 наданий примірник договору оренди від 01.04.2019 №226.

Враховуючи вищевикладене, матеріалами справи та учасниками справи підтверджено, що позивач продовж тривалого часу здійснює господарську діяльність шляхом експлуатації ринку по пр. Металургів, 64 в Жовтневому районі міста Маріуполя.

В процесі здійснення експлуатації ринку по пр. Металургів, 64 в Жовтневому районі міста Маріуполя стало питання щодо приймання та захоронення відходів утворених від господарської діяльності позивача.

Згідно пояснень учасників справи єдиним підприємством яке здійснює приймання та захоронення відходів, окрім небезпечних у місті Маріуполі є Комунальне підприємство Полігон .

Рішенням Маріупольської міської ради від 22.02.2002 №154 створено з 01.10.2002 Комунальне підприємство Полігон ТПВ та затверджено статут Комунального підприємства Полігон ТПВ .

Зі змісту статуту Комунального підприємства Полігон ТПВ , що затверджений рішенням міської ради від 29.06.2017 №7/19-1555 (нова редакція) встановлено, що метою діяльності підприємства є розміщення та захоронення усіх видів твердих побутових відходів, крім небезпечних (1 та 2 класу небезпеки) згідно з п. 3.7. ДБН В.2.4.-2-2005 Полігон твердих побутових відходів від фізичних та юридичних осіб (власників відходів) з метою отримання прибутку та забезпечення санітарного епідеміологічного благополуччя населення.

Пунктом 2.2. статуту визначено, що для досягнення мети підприємство здійснює наступні види діяльності: оброблення та видалення безпечних відходів; перевезення лісоматеріалів, великогабаритних вантажів, великовагових - вантажів, не пакованих вантажів, (навалом або наливом), автомобілів, відходів і брухту без діяльності щодо їх збирання або утилізації; рефрижераторні перевезення; допоміжне обслуговування наземного транспорту (ремонт та обслуговування закупівля та використання паливно-мастильних матеріалів, запасних частин, автокосметики для легкового і вантажного автотранспорту); демонтаж автомобілів, суден, комп`ютерів, телевізорів та іншого устаткування, що зазнавало аварії або поламки, задля утилізації їх відходів; закупівлю у населення скляної тари, різноманітних пакувальних відходів брухту чорних та кольорових металів тощо (без їх вторинного перероблення) для подальшого продажу переробним підприємствам; збирання відпрацьованої електроніки, у т.ч побутової, для подальшого продажу переробним підприємствам; організація і проведення товарообмінних операцій; інша комерційна діяльність; благодійна діяльність; надання послуг зі зберігання предметів, матеріалів, тощо на відкритих майданчиках полігонів комунального підприємства Полігон ТПВ ; надання автомобільних послуг та послуг автотехніки (машин та механізмів).(а.с. 84-91).

Враховуючи вищевикладене, матеріалами справи та учасниками справи підтверджено, що відповідач є єдиним підприємством у місті Маріуполі, яке здійснює приймання та захоронення відходів, окрім небезпечних у місті Маріуполі.

Згідно пояснень учасників справи, відносини щодо приймання та захоронення відходів від господарської діяльності позивача були врегульовані шляхом щорічного укладення між позивачем та відповідачем договорів на приймання та захоронення відходів.

Позивач має власний транспортний засіб для вивезення відходів з ринку на полігон, що підтверджується копіює свідоцтва про реєстрацію вантажного сміттєвоза державний номер НОМЕР_2 .

Отже, судом на підставі пояснень учасників справи встановлено, що відносини щодо вивезення, приймання та захоронення відходів з ринку по пр. Металургів, 64 в Жовтневому районі міста Маріуполя до 2019 року регулювались на підставі щорічних договорів між позивачем та відповідачем; позивач здійснював вивезення відходів на полігон власним транспортним засобом, а відповідач приймав та розміщував їх на власному полігоні. Позивач мав певні очікування щодо продовження договірних відносин з відповідачем і на 2019 рік.

Так, позивач звернувся до відповідача з листом від 14.11.2018 №117, в якому звернувся до відповідача з проханням переукласти договір на вивезення відходів, що виникають у ході виробничої діяльності підприємств 3 і 4 класів безпеки згідно ДБНВ.2.4.-2005 (додаток Ж), дозволених до захоронення діючим законодавством.

Разом з тим, 20.11.2018 Комунальне підприємство Полігон ТПВ (відповідач) листом №315 повідомило Товариство з обмеженою відповідальністю Азовкооперація (позивач) про наступне. …На підставі листа від 29.12.2017 №159 між відповідачем та позивачем укладено договір на надання послуг з прийому та захоронення відходів від 01.01.2018 №05/18 на 2018 рік, відповідно до п.1.1. якого на полігон твердих побутових відходів (ТПВ) приймаються відходи, що виникли в результаті виробничої діяльності підприємства 3 та 4 класу небезпеки, згідно з ДБН В.2.4.-2-2005 (додаток Ж), а також будівельні відходи, дозволені до захоронення чинним законодавством у сфері поводження відходами. При проведенні обстеження відходів, які завезено на Полігон ТВП Лівобережного району позивачем, встановлено невідповідність видів відходів фактично завезених на полігон видам вказаним у договорі від 01.01.2018 №05/18 (фактично завезено ТПВ). Згідно рішення виконкому Маріупольської міської ради від 20.10.2017 №233 Про визначення виконавців комунальних послуг зі збирання та вивезення відходів (крім рідких небезпечних в складі побутових) на території міста Маріуполя виконавцем послуг із збирання та вивезення побутових відходів визначено Комунальне підприємство Комунальник , строком на 5 років. Враховуючи викладене, власники користувачі, у тому числі орендарі джерел утворення побутових відходів на території м. Маріуполя повинні укласти договори на послуги зі збирання та вивезення побутових відходів із Комунальним підприємством Комунальник . У разі ввезення на полігон видів відходів не вказаних в договорі, приймання не буде здійснено, а договірні відносини припинено… (а.с. 102).

Позивач листом від 11.12.2018 №123 звернувся до відповідача з проханням розглянути та підписати договір про надання послуг з приймання та вивезення відходів на 2019 рік, та зазначив про те, що пропозиція відповідачу укласти з позивачем договір на вивезення відходів від виробничої діяльності позивача не перешкоджає господарській діяльності КП Комунальник . У разі відмови від укладання договору позивач просив направити на його адресу не пізніше 17.12.2018 письмову мотивовану відмову. (а.с.104)

У відповідь на пропозицію позивача щодо підписання договору на 2019 рік, відповідач листом від 19.12.2018 №354 надав відповідь, в якій повідомив, що послуги з вивезення побутових відходів в межах території м. Маріуполя здійснюється уповноваженим на це Комунальним підприємством Комунальник . Суб`єкт господарювання, який у встановленому порядку визначено виконавцем послуги з вивезення побутових відходів саме Комунальне підприємство Комунальник укладає договори з юридичними особами, на вивезення побутових відходів та встановлює плату за користування послугами з вивезення побутових відходів. А отже власники користувачі, у тому числі орендарі джерел утворення побутових відходів на території м. Маріуполя, договори на послуги зі збирання та вивезення побутових відходів укладають виключно з Комунальним підприємством Комунальник . Також відповідач повідомив позивача, що договори на інші види відходів не заборонені законодавством та нормативними актами для прийому на полігоні відповідача. (а.с. 105-106)

Окрім того, листом від 28.12.2018 №368 відповідач надіслав на адресу позивача примірники договорів на приймання та захоронення будівельних та промислових відходів та в листі навів перелік документів, що необхідні для укладення відповідного договору, а саме: технічний паспорт відходу, погоджений природоохоронним органом (складений відповідно до ст.26 розділу V закону України Про відходи та згідно ДСТУ 4462.3.01:2006 Поводження з відходами ); лист на укладання договору (форма додається); перелік відходів на приймання і захоронення на полігоні з вказанням назви відходів та коду відходів згідно ДК-005-96, класу небезпеки та кількості; виписку/витяг з єдиного Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців; витяг з реєстру платників податку на додану вартість; інформацію щодо наявності на підприємстві спеціально облаштованого транспорту, який забезпечує безпечну доставку відходів на полігон, або договір на надання такого виду послуг з копіями свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів.

Листом від 22.01.2019 №07 позивач звернувся до відповідача з пропозицією укласти договір на приймання та захоронення відходів на 2009 рік. Разом з листом надіслав відповідачу проект договору у 2 екземплярах. Лист та проект договору отриманий відповідачем 23.01.2019.

Проект договору що був запропонований відповідачем у додатку до листа від 22.01.2019 міститься в матеріалах справи та його зміст відповідає позовним вимогам.

У відповідь на пропозицію укласти договір, відповідач листом від 01.02.2019 №51 зазначив, що Товариство з обмеженою відповідальністю Азовкооперація є підприємством сферою господарчої діяльності якого є торгівля, яка впроваджується на ринках ( торговельні місця) та у нежитлових приміщеннях (магазини, склади, тощо). У процесі вищевказаної діяльності утворюються в основному тверді побутові відходи, на вивіз та збирання яких згідно з проведеним конкурсом у м. Маріуполь визначено виконавця цих послуг Комунальним підприємством Комунальник , що зазначалося в попередніх листах. Враховуючи це, відповідач ще раз запропонував задля підписання договору на тверді побутові відходи звернутися до офіційного надавача таких послуг. (а.с. 99).

Отже, між позивачем та відповідачем не досягнуто згоди щодо підписання договору на приймання та захоронення відходів на 2019 рік.

16.02.2019 позивач звернувся до суду з позовом про зобов`язання відповідача укласти з позивачем договір на приймання та захоронення відходів на умовах договору від №168 22.01.2019, запропонованого позивачем.

Як встановлено судом вище, під час підготовчого засідання, позивач змінив вимоги та просив суд укласти договір від 22.01.2019 текст якого співпадає з проектом договору, який надсилався відповідачу разом з листом від 22.01.2019.

Як пояснив представник позивача задля запобігання негативних наслідків у зв`язку з відмовою відповідача укласти з позивачем договір на приймання та захоронення відходів, позивач (споживач) 05.02.2019 підписав з Комунальним підприємством Комунальник (виконавець, третя особа) договір про надання послуг з поводження з побутовими відходами (вивезення побутових відходів) №6291, за умовами якого виконавець зобов`язується надати послуги з поводження з побутовими відходами: вивезення твердих побутових відходів (надалі вивезення ТПВ), а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених цим договором, код національного класифікатора ДК 021:2015 90510000-5- Утилізація сміття та поводження зі сміттям.(п.1.1. договору)

Відповідно до п.1.2. договору виконавець надає також споживачеві послуги з вивезення великогабаритних, будівельних і рідких відходів.

Пунктом 1.3. договору визначено, що вивезення твердих побутових відходів здійснюється за контейнерною схемою.

Для вивезення великогабаритних і ремонтних відходів використовується спеціальний майданчик з твердим покриттям, який відводиться споживачем, відповідно до вимог санітарно-епідеміологічного законодавства. (п.1.6. договору)

На момент виконання умов цього договору, а також для вирішення всіх питань, які не обумовлені даним договором, сторони зобов`язуються керуватися чинним законодавством України, Законом України Про відходи , Законом України Про житлово-комунальні послуги і Правилами благоустрою території м. Маріуполя. (п. 1.11. договору)

У розділі 3 договору сторони визначили суму договору і порядок оплати послуг, а саме розрахунок та вивіз і розміщення твердих побутових відходів проводиться по затверджених тарифах, відповідно до рішення виконкому Маріупольської міської ради від 18.07.2018 №323 Про тарифи на послуги з вивозу твердих побутових відходів (п. 3.1. договору)

Договір вважається укладеним і діє з моменту його підписання сторонами та скріплений печатками і діє з моменту підписання до 31.12.2019. (п. 9.1. договору).

Протоколом розбіжностей від 07.02.2019 до договору №6291 від 05.02.2019 погоджену п. 9.5. договору у редакції споживача: сторони мають право розірвання в односторонньому порядку цього договору при невиконанні або відмові у виконанні цього договору іншою стороною, повідомивши виконавця та інспекцію з благоустрою за 20 днів.

Договір підписаних сторонами та скріплений печатками підприємств. (а.с. 14-16)

Також судом встановлено, що між Комунальним підприємством Комунальник (замовник, третя особа) та Комунальним підприємством Полігон ( виконавець, відповідач) 28.12.2018 підписаний договір №3448 на приймання та захоронення відходів, за умовами якого виконавець зобов`язується надати замовникові послуги з прийому, зберігання, розміщення та захоронення ТПВ - твердих побутових відходів, а замовник зобов`язується здійснювати оплату послуг виконавця на умовах даного договору (п.2.1. договору).

Пунктом 2.2. договору визначено вид послуг: код за ДК 021:2015-90510000-5 - Утилізація сміття та поводження зі сміттям (послуги з прийому, зберігання, розміщення та захоронення твердих побутових відходів та іншого сміття).

Приймання і захоронення відходів виконавець здійснює на полігоні твердих побутових відходів розташованому за адресою: м. Маріуполь, Лівобережний район, пр. Єдності 1. (п. 2.2. договору)

У пункті 4.1. договору, визначено, що послуги надаються за тарифами визначеними рішенням виконкому Маріупольської міської ради від 21.10.2009 №378 Про тарифи на послуги з розміщення відходів .

Договір вступає в силу з 01.01.2019 і діє до 31.12.2019, а в частині розрахунків за послуги-до повного їх здійснення (п. 9.1. договору)

Додатком до договору №3448 від 28.12.2018 визначено перелік відходів підлягаючих прийманню та захороненню на полігоні ТПВ, а саме: відходи комунальні міські змішані, в т.ч сміття урн; назва відходів згідно ДК-005-96 (група) 77 відходи діяльності установ громадського харчування, технічного обслуговування та ремонту устаткування, приладів та виробів інших, відходи комунальні; код відходів ДК005-96 - 7720.3.1.01; клас небезпеки -4; кількість - 160000 т.

Договір підписаних сторонами та скріплений печатками підприємств.(а.с. 69-73).

Окрім того, третьою особою до матеріалів справи подано копію наказу директора департаменту розвитку житлово-комунальної інфраструктури від 22.10.2018 №253 Про затвердження складу комісії щодо організації контролю щодо вмісту відходів , відповідно до якого з метою перевірки дотримання вимог Закону України Про відходи , Постанови Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 №1070 Про затвердження правил надання послуг з вивезення побутових відходів щодо вмісту відходів, що поступають для розміщення на полігон ТПВ за готівковий рахунок або відповідно до договорів, що укладені з комунальним підприємством Полігон ТПВ затверджених склад комісії з вибіркової перевірки вмісту відходів, що поступають для розміщення на полігоні за готівковий розрахунок або відповідно до договорів, що укладені з КП Полігон .

За наслідками обстеження технічного стану об`єкту благоустрою складено акт від 14.11.2018, зі змісту якого вбачається наступне: 13.11.2018 об 17:14 автомобіль АН 7137 НК, який належить ТОВ Азовкооперація , водій ОСОБА_3 завіз на Полігон ТПВ, за адресою: пр. Єдності, 1, 1 (одну) тонну ТПВ, яка в журналі ТПВ КП Полігон ТПВ відзначена, як 1т відходів з виробництва. Автомобіль залишив полігон 13.11.2018 об 14:37.Комісією 14.11.2018 встановлено, що ТОВ Азовкооперація завезено тверді побутові відходи, а саме поліетиленові пакети, картонні коробки, опале листя, ганчір`я, пластикові пляшки, пакування від цигарок, продукти харчування, тощо. . (а.с. 95)

Протоколом наради щодо вирішення питання прийому відходів на полігоні ТПВ в Лівобережному районі від Товариства з обмеженою відповідальністю Азовкооперація від 13.12.2018, вирішено рекомендувати Товариству з обмеженою відповідальністю Азовкооперація : направити до КП Комунальник необхідні відповідні дані, а саме кількість торговельних місць, торгівельну площу тощо, для подальшого розрахунку економічно обґрунтованої вартості послуг зі збирання та вивезення відходів з території Товариства з обмеженою відповідальністю Азовкооперація ; у разі незгоди з розрахунками, звернутися до департаменту розвитку житлово-комунальної інфраструктури за роз`ясненням та наданням необхідної консультативної допомоги. Також протоколом доручено КП Полігон ТПВ щоденно фіксувати відходи, які транспортуються з території Товариства з обмеженою відповідальністю Азовкооперація із складанням відповідних актів та фотофіксацією. (а.с. 94,96)

Також, відповідачем та позивачем додано копію рішенням виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 20.10.2017 №223 Про визначення виконавців комунальних послуг зі збирання та вивезення побутових відходів (окрім рідких та небезпечних у складі побутових) на території міста Маріуполя , яким: затверджено рішення конкурсної комісії з організації та проведення конкурсу для визначення виконавців комунальних послуг зі збирання та вивезення побутових відходів території міста Маріуполя від 12.10.2017; визначено виконавцем послуг зі збирання та вивезення побутових відходів (окрім рідких та небезпечних у складі побутових) на території міста Маріуполя Комунальне підприємство Комунальник строком на п`ять років. (а.с. 68)

Рішенням виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 18.07.2018 №323 встановлено тарифи на послуги з вивозу твердих побутових відходів, за групами споживачів, які надає Комунальне підприємство Комунальник та затверджено структуру тарифу згідно з додатком; вказане рішення набирає чинності з 01.09.2018.(а.с. 74)

Додатком до рішенням виконкому міської ради від 18.07.2018 №323 затверджено структуру тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів, які надає Комунальне підприємство Комунальник . (а.с. 75-76)

Предметом даного спору є укладення в судовому порядку договору на збирання та вивезення відходів, на укладення якого відповідач не згодний.

Оцінка аргументів учасників справи та мотиви рішення суду.

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Отже, наведена норма визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи.

Порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.

Згідно з частиною 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.

Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається із двох елементів: предмета і підстави позову.

Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою позову - факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.

У Рішенні Конституційного Суду України від 01.12.2004 № 18-рп/2004 (справа про охоронюваний законом інтерес) надано офіційне тлумачення поняття "охоронюваний законом інтерес" як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовленого загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкованого у суб`єктивному праві простого легітимного дозволу, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.

Отже, захисту підлягає наявне законне порушене право особи, яка звернулася за таким захистом до суду.

За змістом статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно зі статтями 626, 628 цього Кодексу договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування (частина 3 статті 179 Господарського кодексу України).

Відповідно до частин 1-5 статті 180 цього Кодексу зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості. Вимоги щодо якості предмета договору визначаються відповідно до обов`язкових для сторін нормативних документів, зазначених у статті 15 цього Кодексу, а у разі їх відсутності - в договірному порядку, з додержанням умов, що забезпечують захист інтересів кінцевих споживачів товарів і послуг. Ціна у господарському договорі визначається в порядку, встановленому цим Кодексом, іншими законами, актами Кабінету Міністрів України. За згодою сторін у господарському договорі може бути передбачено доплати до встановленої ціни за продукцію (роботи, послуги) вищої якості або виконання робіт у скорочені строки порівняно з нормативними.

Спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

Відповідно до Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди (ст. 50) і зобов`язаний не заподіювати шкоди природі та відшкодовувати завдані ним збитки (ст. 66).

Законом України Про відходи визначено правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України.

За статтею 1 вказаного Закону відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення. Побутові відходи - відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов`язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення. Поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення. Захоронення відходів - остаточне розміщення відходів при їх видаленні у спеціально відведених місцях чи на об`єктах таким чином, щоб довгостроковий шкідливий вплив відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини не перевищував установлених нормативів.

Статтею 17 Закону України Про відходи передбачено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані забезпечувати повне збирання, належне їх зберігання, не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах.

Згідно з ст. 35 - 1 Закону Про відходи поводження з побутовими відходами здійснюється відповідно до державних норм, стандартів і правил. Власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів укладають договори з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, здійснюють оплату послуг з поводження з побутовими відходами та забезпечують роздільне збирання побутових відходів. Виконавець послуг з вивезення побутових відходів укладає договори про надання послуг з поводження з побутовими відходами із споживачами. Виконавець послуг з вивезення побутових відходів зобов`язаний укласти договори про надання послуг з перероблення та захоронення побутових відходів із суб`єктами господарювання, що надають такі послуги відповідно до правил благоустрою території населеного пункту, розроблених з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту. Договори про надання послуг з поводження з побутовими відходами мають містити інформацію про укладені договори між виконавцем послуг з вивезення побутових відходів та суб`єктами господарювання, що надають послуги з перероблення та/або захоронення побутових відходів.

Орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах визначає виконавця послуг з перевезення побутових відходів з певної території населеного пункту.

Захоронення побутових відходів дозволяється тільки на спеціально обладнаних для цього полігонах/звалищах.

Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки встановлено Законом України "Про житлово-комунальні послуги" (у чинній редакції), предметом регулювання якого згідно зі статтею 3 є правовідносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами у процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг.

У статті 1 цього Закону наведено значення термінів, вжитих у Законі, зокрема, визначено, що житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг. Виконавець комунальної послуги - суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору. Індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.

Статтею 5 Законом України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Як зазначено у статті 6 Законом України "Про житлово-комунальні послуги" учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг. Виконавцями комунальних послуг є, зокрема послуг з поводження з побутовими відходами - суб`єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у встановленому законодавством порядку.

Дослідивши матеріали справи та встановивши зміст спірних правовідносин, зміст спірного договору, вбачається, що предметом проекту договору є приймання, зберігання, розміщення та захоронення відходів від виробничої діяльності та пов`язаних з виробничою діяльністю Замовника Код відходів за ДК 005-96 - 5200.3.1.19 - Відходи торгівлі та ринків змішані. В п. 2.1 проекту договору окремо зазначено, що сторони виходять з того, що побутові відходи не утворюються внаслідок діяльності Замовника.

З аналізу положень Законів України Про відходи , Про житлово-комунальні послуги вбачається, що предметом договору який укладається з виконавцем комунальних послуг, визначеного на конкурсній основі органом місцевого самоврядування є поводження з побутовими відходами.

Учасники спору не заперечують, що рішенням виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 20.10.2017 №223 "Про визначення виконавців комунальних послуг зі збирання та вивезення побутових відходів (окрім рідких та небезпечних у складі побутових) на території міста Маріуполя" затверджено: рішення конкурсної комісії з організації та проведення конкурсу для визначення виконавців комунальних послуг зі збирання та вивезення побутових відходів території міста Маріуполя від 12.10.2017; визначено виконавцем послуг зі збирання та вивезення побутових відходів (окрім рідких та небезпечних у складі побутових) на території міста Маріуполя Комунальне підприємство "Комунальник" строком на п`ять років.

Разом з тим, позивач вважає, що відходи що утворюються в результаті його господарської діяльності є виробничими, і саме на такий вид відходів позивач просить укласти договір з відповідачем, оскільки останній є єдиним комунальним підприємством діяльність якого спрямована на зберігання, розміщення та захоронення відходів від виробничої діяльності.

Відповідач та третя особа заперечують проти того, що в результаті діяльності відповідача утворюються виробничі відходи.

Заслухавши представників учасників справи, дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.

Рішенням Маріупольської міської ради від 21.06.2011 №6/8-642 затверджено Правила торгівлі на ринках м. Маріуполя (далі - Правила).

Пунктом 2 Правил визначено, що ринок - це суб`єкт господарювання, створений на відведеній за рішенням місцевого органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування земельній ділянці і зареєстрований в установленому порядку, функціональними обов`язками якого є надання послуг та створення для продавців і покупців належних умов у процесі купівлі-продажу товарів за цінами, що складаються залежно від попиту і пропозицій.

Робота ринків не повинна погіршувати санітарний та екологічний стан місцевості й негативно впливати на умови проживання населення.(абз. 2 п. 6 Правил)

Улаштування та утримання території ринків повинно відповідати вимогам Санітарних правил утримання територій населених місць (СанПін № 4690-88) та Ветеринарно-санітарних правил для ринків, затверджених наказом Головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 04.06.96 N 23 ( z0314-96 ) та зареєстрованих у Мін`юсті України 19.06.96 за № 314/1339.(абз. 2 п. 7 правил)

Відповідно до п. 30 Правил адміністрація ринку повинна забезпечити постійне вивезення відходів і сміття, а також після закінчення роботи ринку належне очищення (з вологим прибиранням) та дезінфекцію всіх приміщень, торгових об`єктів і торговельних місць ринку.

Згідно з ч.1,2 ст. 261 Господарського кодексу України до сфери матеріального виробництва належать галузі, які визначаються видами діяльності, що створюють, відновлюють або знаходять матеріальні блага (продукцію, енергію, природні ресурси), а також продовжують виробництво у сфері обігу (реалізації) шляхом переміщення, зберігання, сортування, пакування продукції чи інших видів діяльності. Усі інші види діяльності у своїй сукупності становлять сферу нематеріального виробництва (невиробничу сферу).

Статтею 1 Закону України Про відходи визначено, що державний класифікатор відходів - це систематизований переліку кодів та назв відходів. У державному класифікаторі відходів України ДК 005-96 за номером 5200.3.1.19 як самостійний вид відходів визначені відходи торгівлі та ринків змішані.

Враховуючи викладене, суд приймає доводи позивача про те, що здійснюючи господарську діяльність останній здійснює виробничу діяльність, а доводи відповідача та третьої особи з цього питання відхиляє.

Судом не приймається посилання відповідача та третьої особи на КВЕД 009:2010 та висновок останніх щодо того, що відходи від торговельної діяльності є твердими побутовими відходами, оскільки містять суб`єктивне тлумачення норм права та абстрактний висновок щодо видів відходів, та КВЕД не є нормативно-правовим актом, що регулює відносини щодо поводження з відходами.

Судом врахований акт перевірки об`єкту благоустрою складеного 14.11.2018 щодо відходів які були завезені 13.11.2018 на полігон автомобілем який належить позивачу. Разом з тим, суд оцінює докази у їх сукупності та відзначає, що цей акт складений у 2018 році, а позивач просить укласти договір на 2019 рік, акт складений тільки за один день та не може слугувати об`єктивним доказом щоденних відходів, які утворюються в результаті господарської діяльності відповідача.

У матеріалах справи немає належних та допустимих доказів того, що відходи позивача не є відходами від виробничої діяльності. Усі доводи відповідача та третьої особи зводяться до власного аналізу виду діяльності відповідача та припущень щодо того, які відходи можуть утворитися від цієї діяльності.

За таких обставин суд дійшов висновку, що в результаті виробничої діяльності позивача можуть утворюватися відходи від виробничої діяльності, які не підпадають під поняття побутових відходів в розумінні Закону України Про відходи .

Отже виходячи з вищевикладеного, з предмету спірного договору та керуючись Законами України Про відходи та Про житлово-комунальні послуги суд вважає, що до спірних відносин не підлягають застосуванню положення чинного законодавства щодо поводження з побутовими відходами. Як наслідок судом не приймаються доводи відповідача та третьої особи щодо того, що спірний договір повинен бути укладений з третьою особою, як законним виконавцем комунальних послуг визначеним рішенням Маріупольської міської ради, оскільки третя особа визначена виконавцем тільки щодо комунальних послуг зі збирання та вивезення побутових відходів.

Натомість як вбачається з матеріалів справи та підтверджується учасниками справи єдиним підприємством яке здійснює приймання, захоронення відходів, окрім небезпечних на території міста Маріуполя є Комунальне підприємство Комунальник на єдиному у місті полігоні для захоронення відходів.

Враховуючи те, що Законом України Про відходи передбачений обов`язок суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами забезпечувати повне збирання, належне їх зберігання, не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах (ст. 17), а також те, що захоронення побутових відходів дозволяється тільки на спеціально обладнаних для цього полігонах/звалищах (ст.35-1), то вимоги позивача про укладення договору на приймання та захоронення відходів від виробничої діяльності позивача є такими, що базуються на нормах права. Особою яка зобов`язана укласти з позивачем такий договір є відповідач, оскільки він володіє єдиним спеціально обладнаних для цього полігоном.

Частиною 6 ст. 179 Господарського кодексу України передбачено, що укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо, суб`єкти господарювання, які забезпечують споживачів, зазначених у частині першій цієї статті, електроенергією, зв`язком, послугами залізничного та інших видів транспорту, а у випадках, передбачених законом, також інші суб`єкти зобов`язані укладати договори з усіма споживачами їхньої продукції (послуг). Законодавством можуть бути передбачені обов`язкові умови таких договорів.

Суд відхиляє посилання позивача на ч.4 ст. 183 Господарського кодексу України як на підставу для обов`язковості для відповідача укладення даного спірного договору, оскільки вказана норма регулює відносини що складаються у зв`язку з укладенням договорів за державним замовленням, а спірний договір не підпадає під дану катерогію договорів.

Як вже зазначалося судом вище, основною функцією комунального підприємства Полігон ТПВ є розміщення та захоронення всіх видів твердих побутових відходів, крім небезпечних (1 і 2-го класу небезпеки), згідно з ДБН В. 2.4-2-2005 вказані відомості є загально відомими та опубліковані на веб-сайті https://mariupolrada.gov.ua.

Суд вважає, що відповідач є суб`єктом господарювання, який за певних умов та відповідно до норм чинного законодавства, зобов`язаний укладати договори з усіма споживачами його послуг.

Разом з тим, відповідач відмовив позивачу в укладенні спірного договору, хоча сам зазначав, що має права укладати будь-які договори на поводження з відходами, окрім небезпечних та побутових відходів. Оскільки судом встановлено, що предметом договору є відходи від виробничої діяльності позивача, то відмова відповідача в укладенні спірного договору з позивачем визнається судом неправомірною.

За таких обставин, спір щодо укладення договору на приймання та захоронення відходів від виробничої діяльності підлягає вирішенню господарським судом.

Відповідно до ст.3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є справедливість, добросовісність та розумність.

Судом до уваги приймається мета правочину, зміст попередніх договорів, усталена практика відносин між сторонами, звичаї ділового обороту, та інші обставини, що мають істотне значення для вирішення спору.

При вирішенні питання щодо умов договору, який позивач запропонував укласти, судом встановлено, що для вказаних правовідносин не затверджений Типовий договір, умови викладені у проекту договору не суперечать нормам чинного законодавства, відповідають загальним принципам зобов`язального права та сталений практиці яка склалась між позивачем та відповідачем. Ціна послуги визначена з посиланням на наявне рішення Маріупольської ради та з урахуванням ціни, яка була погоджена позивачем та відповідачем на добровільній основі на 2018 рік. Учасниками справи не повідомлено суд про наявність інших рішень щодо визначення тарифу за приймання та захоронення відходів від виробничої діяльності. Відповідачем не надано заперечень щодо умов спірного договору. Вид послуги зазначений у проекті договору відповідає виду послуги за національним класифікатором 021: 2015 - утилізація /видалення та поводження зі сміття 90510000-5, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2015 № 1749.

За таких обставин, позовні вимоги про укладення договору на приймання та захоронення відходів в запропонованій позивачем редакції є такими, що відповідають нормам чинного законодавства, особа яка зобов`язана укласти такий договір з позивачем є відповідач, запропонована редакція договору відповідає законодавству, не порушує права інших осіб. Отже, позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Враховуючи положення ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВРКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

У рішенні Суду у справі Трофимчук проти України no. 4241/03 від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін.

Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами:

1) письмовими, речовими і електронними доказами;

2) висновками експертів;

3) показаннями свідків.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ст. 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 129, 130, 191, 231, 234, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити у повному обсязі.

2. Визнати укладеним договір на приймання та захоронення відходів, запропонований Товариством з обмеженою відповідальністю Азовкооперація , в наступній редакції:

ДОГОВІР

на приймання і захоронення відходів

м. Маріуполь 22 січня 2019 року

Товариство з обмеженою відповідальністю Азовкооперація (далі - Замовник), що є платником податку на прибуток на загальних умовах, в особі директора Гатамова Зураба Мусаєвича, який діє на підставі статуту товариства, з одній стропи, і Комунальне підприємство Полігон ТПВ (далі - Виконавець), що є платником податку на прибуток на загальних умовах, в особі директора Азізова Віктора Ашрафовича, який діє на підставі Статуту підприємства з іншої сторони, далі разом іменуються Сторони (кожна окремо - Сторона), розуміючи значення своїх дій і володіючи для цього всіма необхідними повноваженнями уклали цей договір (далі Договір) про наступне:

1.Визначення термінів

1.1. відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення:

1.2. побутові відходи - відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов`язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення;

1.3. тверді відходи - залишки речовин, матеріалів, предметів, виробів, товарів, продукції, що не можуть у подальшому використовуватися за призначенням;

1.4. зберігання відходів - тимчасове розміщення відходів у спеціально підведених місцях чи об`єктах (до їх утилізації чи видалення);

1.5. оброблення (перероблення) відходів - здійснення будь-яких технологічних операцій, пов`язаних із зміною фізичних, хімічних чи біологічних властивостей відходів, з мстою підготовки їх до екологічно безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення:

1.6. утилізація відходів - використання відходів як вторинних матеріальних чи енергетичних ресурсів:

1.7. видалення відходів - здійснення операцій з відходами, що не призводять до їх утилізації:

1.8. знешкодження відходів - зменшення чи усунення небезпечності відходів шляхом механічного, фізико-хімічною чи біологічного оброблення:

1.9. захоронення відходів - остаточне розміщення відходів при їх видаленні у спеціально відведених місцях чи на об`єктах таким чином, щоб довгостроковий шкідливий вплив відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини не перевищував установлених нормативів;

1.10. розміщення відходів - постійне (остаточне) перебування або захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях;

1.11. НКРЕКМ - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг;

1.11. державний класифікатор відходів - систематизований перелік кодів та назв відходів, призначений для використання в державній статистиці з метою надання різнобічної та обґрунтованої інформації про утворення, накопичення, оброблення, знешкодження та видалення відходів.

2. Предмет Договору

2.1. Виконавець зобов`язується надати Замовникові послуги (далі - Послуги) з прийому, зберігання, розміщення та захоронення відходів від виробничої діяльності та пов`язаних з виробничою діяльністю Замовника Код відходів за ДК 005-96 - 5200.3.1.19 - Відходи торгівлі та ринків змішані (Сторони виходять з того, що побутові відходи не утворюються внаслідок діяльності Замовника, далі - відходи), а Замовник зобов`язується здійснювати оплату послуг Виконавця на умовах даного Договору.

2.2. Вид послуг: Код за ДК 021:2015 - 90510000-5 - Утилізація сміття та поводження зі сміттям (Послуги з прийому, зберігання, розміщення та захоронення твердих побутових відходів та іншого сміття).

2.3. Приймання і захоронення відходів Виконавець здійснює на Полігоні твердих

Побутових відходів розташованому за адресою м. Маріуполь, Лівобережний район, пр. Єдності 1.

3. Запланований обсяг відходів для приймання і захоронення

3.1. Обсяг прийнятих Виконавцем відходів вимірюється у тонах (т).

3.2. Обсяг відходів для приймання і захоронення Виконавцем є планованим та складає: П`ятсот т.

3.3. Прийом відходів на полігони здійснюється за талонами, на підставі яких визначаються фактичні обсяги відходів та вартість наданих Замовнику Послуг. Строк дії талонів - один календарний рік. Талони поверненню та обміну не підлягають.

4.Вартість Послуг. Порядок і строк оплати Послуг

4.1. Послуги надаються за Тарифами на приймання 1т відходів, які становлять:

відходи торгівлі та ринків змішані 17,00 грн.,в тому числі ПДВ - 2,83 грн. Підстава. Рішення виконкому Маріупольської міської ради від 21.10.2009 р. № 378 Про тарифи на послуги з розміщення відходів .

4.1.1. Тариф змінюється за постановою НКРЕКП. Виконавець письмово доводить до відома Замовника нову величину тарифу, та вносить зміни в договір шляхом підписання додаткової угоди. Лист Виконавця, в якому вказується нова величина тарифу, стає невід`ємною частиною даного Договору. В разі незгоди Замовника з новою величиною тарифу. Виконавець має право призупинити надання Послуг Замовнику або розірвати Договір в односторонньому порядку, в будь-який строк.

4.2. Планова вартість Послуг за даним Договором орієнтовно складає 8 500 гри. (Вісім тисяч п`ятсот гри. 00 коп.). в тому числі ПДВ 1416, 67 грн.

Вартість даного Договору визначається методом множення обсягів відходів на тарифи, зазначені в п. 4.1. Договору та загальної суми цих величин.

4.3. Розрахунок за надані послуги здійснюється з розрахункового рахунку Замовника шляхом здійснення 100 % передплати.

4.4. Здавання послуг Виконавцем та приймання їх результатів Замовником є належним чином оформлені Акти здачі - приймання наданих Послуг.

4.5. На письмову вимогу одної із Сторін здійснюється звірка взаємних розрахунків за фактично надані Послуги. Сторона, яка одержала Акт звірки взаємних розрахунків, зобов`язана розглянути його, підписати, скріпити печаткою (або скласти власний Акт звірки) і надіслати іншій Стороні протягом 3 (трьох) робочих днів.

4.6. На дату виникнення податкових зобов`язань або підстав для їх коригування. Виконавець зобов`язується реєструвати податкові накладні в ЄДРПН в порядку, передбаченому чинним законодавством та надавали примірник кожної податкової накладної в електронному вигляді Замовнику та/або розрахунок коригування до податкової накладної (у разі змінення кількісних або вартісних показників), складені в електронній формі із використанням ключа електронного цифрового підпису, отриманого у сертифікованому АЦСК. Відсутність погодження податкової накладної Замовником до моменту її реєстрації в ЄДРПН не є підставою для подальшої не реєстрації такої податкової накладної Виконавцем в строки, передбачені чинним законодавством.

5. Права та обов`язки Сторін

5.1. Замовник зобов`язується:

5.1.1. До укладання даного Договору надати Виконавцю оригінали та/або копії наступних документів, завірених печаткою Замовника:

- Перелік відходів на приймання і захоронення на полігоні з вказанням назви відходів та коду відходів згідно ДК-005-96, класу небезпеки та кількості:

- Витяг з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців;

- Витяг з реєстру платників податку на додану вартість;

- інформацію щодо наявності на підприємстві спеціально облаштованого транспорту який забезпечує безпечну доставку відходів на полігон, або договір на надання такого виду послуг з копіями свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів.

5.1.2. Виконувати Правила прийому відходів, встановлені Виконавцем на полігоні.

5.1.3. Виконувати розвантаження відходів у зазначених Виконавцем місцях на території полігону.

5.1.4. Транспортувати відходи у спеціалізованому, технічно справному транспорті, що забезпечує безпечну та без втрат доставку відходів, вага якого разом з вмістом не перевищує 40т, не допускаючи забруднення навколишнього середовища, в тому числі витоки нафтопродуктів.

5.1.5. Не допускати завезення на полігони небезпечних видів відходів - легкозаймистих, вибухонебезпечних, їдких, отруйних, радіоактивних речовин тощо, або невказаних в переліку відходів.

5.1.6. При в`їзді на полігон ТПВ, кожен водій зобов`язаний пройти інструктаж З охорони праці для водіїв транспортних засобів при розвантаженні на звалищному полігоні (Інструкція №4/17 від 25.04.2017) із записом в журналі на контрольно-пропускному пункті та неухильно дотримуватися положень даної інструкції.

5.1.7. Виконувати інші обов`язки, передбачені Договором і чинним законодавством України.

5.2. Виконавець зобов`язується:

5.2.1. Приймати на полігон відходи Замовника.

5.2.2. Забезпечити здійснення кваліфікованого, якісного та своєчасного надання послуг з приймання відходів на полігоні з 08-00 до 20 -00 без перерви вихідних та святкових днів.

5.2.3. Вести роботу із своєчасного розгляду та усуненню обґрунтованих зауважень Замовника.

5.2.4. Виконувати інші обов`язки, передбачені Договором і чинним законодавством України.

5.3. Виконавець має право:

5.3.1. Припинити надання Послуг, не допускаючи автомобілі Замовника, завантажені відходами, на полігон у разі:

- виявлення спеціалістами Виконавця відходів не вказаних в п.2.1. на контрольно- пропускному пункті, або безпосередньо на місці розвантаження на підставі складеного акту огляду в присутності співробітника (водія експедитора) Замовника та прикладених фото (відео) матеріалів.

- недотримання вимог Інструкції №4/17 від 25.04.2017 на підставі акту фіксації порушень вимог інструкції складеної Виконавцем у присутності співробітника (водія експедитора) Замовника на місці порушення, та прикладених фото (відео) матеріалів.

- невиконання Замовником будь-яких інших зобов`язань, передбачених умовами

Договору.

5.3.2. Поновити надання послуг, якщо Замовником було вжито необхідних заходів, щодо усунення порушень п. 5.3.1.

5.3.3. Розірвати Договір в односторонньому порядку у разі:

- систематичного порушення пункту 5.3.1.

- відмови Замовника внести зміни до Договору, у зв`язку із зміною вартості Послуг.

5.3.4. Виконавець залишає за собою право обґрунтовано змінювати тариф на захоронення відходів.

5.3.5. Змінити час приймання відходів в разі виникнення на полігоні аварійної ситуації або технологічної необхідності.

6. Відповідальність Сторін за невиконання умов Договору

6.1. Спори за цим Договором вирішуються шляхом переговорів або передаються на вирішення в господарський суд. Сторони домовились, що будь-яка позовна давність по даному Договору встановлюється тривалістю 3 (три) роки.

6.2. Виконавець частково або повністю звільняється від виконання своїх зобов`язань у разі отримання приписів установ санітарно-епідеміологічного та природоохоронного нагляду з обставин, незалежних від Виконавця. Про вступ в дію та припинення дії обмежень Замовник повідомляється телефонограмою протягом доби.

7. Перелік форс-мажорних обставин

7.1. Сторони звільняються від відповідальності за цим Договором у разі настання форс - мажорних обставин.

7.2. Під форс-мажорними обставинами Сторони розуміють обставини, які виникли після підписання Договору внаслідок непередбачених Сторонами подій надзвичайного характеру, в тому числі видання розпоряджень органами влади про закриття полігонів, пожежі, землетруси, повені, оповзні, снігопади, інші стихійні явища, вибухи, військові дії. страйки, мітинги, блокування під`їзних шляхів, видання інших розпоряджень органами влади, тощо.

8. Строк дії Договору та інші умови

8.1. Договір вступає в силу з дня його підписання і діє до 31.12.2019, а в частині розрахунків за Послуги - до повного їх здійснення.

8.2. Всі зміни і доповнення до Договору дійсні в тому разі, якщо вони оформлені у письмовій формі, підписані та скріплені печатками обох Сторін.

8.3. Сторони несуть повну відповідальність за правильність вказаних ними у цьому Договорі реквізитів та зобов`язуються своєчасно у письмовій формі повідомляти іншу Сторону про їх зміну, а у разі неповідомлення - несуть ризик настання пов`язаних із цим несприятливих наслідків. В разі порушення Стороною обов`язку, передбаченого цим пунктом, друга Сторона має право зупинити виконання своїх обов`язків.

8.4. Договір вважається пролонгованим на той же термін і на тих же умовах, якщо будь-яка сторона не заявить проти цього за 30 днів до закінчення договору

8.5. З укладенням цього Договору попереднє листування, що стосується цього Договору, зберігає чинність, якщо воно не суперечить умовам цього Договору.

8.6. Цей Договір складений при повному розумінні Сторонами його умов та термінології українською мовою у двох автентичних примірниках, які мають однакову юридичну силу.

8.7. Замовник є платником податку на прибуток на загальних підставах.

9. Реквізити та підписи Сторін

ВИКОНАВЕЦЬ: ЗАМОВНИК:

Комунальне підприємство Товариство з обмеженою

Полігон ТПВ відповідальністю

Азовкооперація

Юридична адреса: вул. Флотська. Юридична адреса: пр. Металургів, 64 буд. 167, м. Маріуполь, Донецька обл., 87500

м. Маріуполь, Донецька обл., 87500 Фактична адреса: пр. Металургів, буд.64.

Фактична адреса: вул. Флотська. м. Маріуполь. Донецька обл., 87500

буд. 167. П/р 26004188006011 в ПАТ КБ

м. Маріуполь. Донецька обл., 87500 Приватбанк , г. Маріуполь

П/р 26001054004130 в ПАТ КБ Код банку 335429

Приватбанк , г. Маріуполь ЄДРПОУ 24810710

Код банку 335420 ІПН 248197105813

ЄДРПОУ 32320725 Витяг № 1605814500607

ІПН 323207205846 Тел.:40-0131

№св-ва: 08743291 e-mail: zurab-gatamov@mail.ru

Тел.: 0055756376

e-mail: poligontbo@ ukr.net

Директор КП Полігон ТПВ Директор ТОВ Азовкооперація


В.А. Азізов
З.М. Гатамов

м.п м.п.

3. Стягнути з Комунального підприємства Полігон ТПВ (вул. Флотська,167, м. Маріуполь, Донецька область, 87500, ЄДРПОУ 32320725) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Азовкооперація (пр. Металургів, 64, м. Маріуполь, Донецька область, 87500,код ЄДРПОУ 24819710) судовий збір у розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.

4. Видати наказ після набрання рішенням суду законної сили.

Апеляційна скарга відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

У судовому засіданні 20.05.2019 проголошено та підписано вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст рішення складено та підписано 30.05.2019.

Суддя Д.М. Огороднік

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення20.05.2019
Оприлюднено02.06.2019
Номер документу82116363
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/378/19

Ухвала від 06.09.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Огороднік Діна Миколаївна

Постанова від 19.08.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гетьман Руслан Анатолійович

Постанова від 19.08.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гетьман Руслан Анатолійович

Ухвала від 11.07.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гетьман Руслан Анатолійович

Ухвала від 03.07.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гетьман Руслан Анатолійович

Рішення від 20.05.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Д.М. Огороднік

Рішення від 20.05.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Д.М. Огороднік

Ухвала від 14.05.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Д.М. Огороднік

Ухвала від 19.04.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Д.М. Огороднік

Ухвала від 15.04.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Д.М. Огороднік

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні