Рішення
від 24.05.2019 по справі 742/4312/18
ПРИЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження № 2/742/243/19

Єдиний унікальний № 742/4312/18

РІШЕННЯ

іменем України

24 травня 2019 року м.Прилуки

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області у складі головуючого судді Циганка М.О., за участю секретаря судового засідання Чміль С.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до ОСОБА_3 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Міськрайонне управління у Прилуцькому районі та м.Прилуках Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та Товариство з обмеженою відповідальністю Рудагроінвест про виділ частки із спільної часткової власності,-

встановив:

Позивачі звернулися до суду з позовом до ОСОБА_3 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Міськрайонне управління у Прилуцькому районі та м.Прилуках Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та ТОВ Рудагроінвест про виділ частки із спільної часткової власності.

Свої позовні вимоги мотивують тим, що на підставі Свідоцтв про право на спадщину за заповітом від 23 вересня 2015 року та від 24 вересня 2015 року разом із відповідачем є співвласниками по 1/3 частці земельних ділянок площею 20,44 га та 4,08 га, які розташовані на території Рудівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області з кадастровим номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2 , відповідно, цільове призначення яких, ведення товарного сільськогосподарського виробництва. З метою виділення належних кожному часток із складу земельних ділянок, сторони звернулися до фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 , який виготовив технічну документацію на виділ часток земельних ділянок в спільному майні. Проте, присвоїти в Міськрайонному управлінні у Прилуцькому районі та м.Прилуках Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області вже розділеним земельним ділянкам, кадастрові номери, співвласники не змогли, оскільки відповідач відмовився подати разом з позивачами особисто заяву (згоду) на реєстрацію земельних ділянок. Оскільки, в зв`язку з відмовою відповідача від подання заяви (згоди) на реєстрацію земельних ділянок, позивачі позбавлені можливості присвоїти кадастрові номери своїм часткам із земельних ділянок, з метою подальшої реєстраці окремих земельних ділянок у державного реєстратора, що порушує їх права як власників на володіння та розпорядження належним майном, тому позивачами і подано до суду позов про виділ часток із спільної часткової власності на земельні ділянки (паї) в рівній частині по 1/3 із кожної земельної ділянки на кожного співвласника, припинення права приватної спільної часткової власності, виділення в натурі часток земельних ділянок і визнання права власності на земельні ділянки та стягнення сплаченого судового збору.

Позивач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, проте згідно письмової заяви просив розгляд справи проводити без його участі, заявлені позовні вимоги підтримав.

Позивач ОСОБА_2 в судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримала, просила суд їх задовольнити ав повному обсязі.

Відповідач та його представник адвокат Джура С.П. в судовому засіданні заявлені позовані вимоги не визнали, просили суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені у відзиві та письмових поясненнях.

Представник третьої особи Міськрайонного управління у Прилуцькому районі та м.Прилуках Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області не з`явився, згідно письмової заяви просив розгляд справи проводити без його участі. Щодо задоволення позовних вимог не заперечував.

Представник третьої особи ТОВ Рудагроінвест в судове засідання також не з`явився, проте згідно письмової заяви просив розгляд справи проводити без його участі. Щодо задоволення позовних вимог заперечив в повному обсязі.

Суд, заслухавши учасників справи, дослідивши наявні у справі докази, повно і всебічно з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, приходить до висновку, що в задоволенні позову слід відмовити з наступних підстав:

Відповідно до ч.1 ст.317 ЦК України, власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном. Кожен власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд (ч.1 ст.319 ЦК).

Згідно положень статті 356 ЦК України власність двох чи більше осіб із зазначенням частки кожного з них у праві власності є спільною частковою власністю.

Частиною першою статті 364 ЦК України передбачено право співвласника на виділ у натурі частки з майна, що є у спільній частковій власності.

За змістом цієї норми виділ частки зі спільного майна - це перехід частини цього майна у власність учасника спільної власності пропорційно його частки в праві спільної власності й припинення для цієї особи права на частку у спільному майні.

Вид майна, що перебуває у спільній частковій власності, впливає на порядок виділу з нього частки.

Зокрема, у відповідності до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України , цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно ст.88 Земельного кодексу України, передбачено, що володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою, що перебуває у спільній частковій власності, здійснюються за згодою всіх співвласників згідно з договором, а у разі недосягнення згоди - у судовому порядку. Учасник спільної часткової власності має право вимагати виділення належної йому частки із складу земельної ділянки як окремо, так і разом з іншими учасниками, які вимагають виділення, а у разі неможливості виділення частки - вимагати відповідної компенсації. Учасник спільної часткової власності на земельну ділянку має право на отримання в його володіння, користування частини спільної земельної ділянки, що відповідає розміру належної йому частки.

При цьому, ст.79-1 ЗК України, передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.

Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Крім того, п.135, 136 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року за №1051, передбачено, що внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку в разі її поділу чи об`єднання з іншою земельною ділянкою, а також відновлення її меж здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.

У разі коли відомості вносяться до Державного земельного кадастру про земельну ділянку (в разі її поділу чи об`єднання з іншою земельною ділянкою, а також відновлення її меж), на яку відповідно до цього Порядку Поземельна книга не відкривалася, такі відомості вносяться до відповідної Поземельної книги після її відкриття відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.

У разі внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку (в разі її поділу чи об`єднання з іншою земельною ділянкою), на яку відповідно до цього Порядку Поземельна книга була відкрита та закрита, або відомостей про земельну ділянку, що набули статусу архівних відповідно до пункту 138 цього Порядку, такі відомості вносяться до Поземельної книги відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку на підставі відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку із статусом архівних.

При цьому кадастрові номери земельних ділянок не змінюються.

Відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку в разі її поділу чи об`єднання з іншою земельною ділянкою вносяться на підставі заяви про державну реєстрацію земельної ділянки, яка утворилася в результаті такого поділу чи об`єднання, шляхом здійснення Державним кадастровим реєстратором таких дій: 1) скасування державної реєстрації земельної ділянки шляхом закриття Поземельної книги відповідно до пункту 60 цього Порядку із скасуванням кадастрового номера земельної ділянки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру; 2) здійснення державної реєстрації земельної ділянки, яка утворилася в результаті поділу чи об`єднання, згідно з пунктами 107-111 і 113 цього Порядку; 3) внесення до Поземельної книги на земельну ділянку, сформовану в результаті поділу чи об`єднання земельних ділянок, запису про такий поділ чи об`єднання із зазначенням скасованого кадастрового номера земельної ділянки шляхом: проставлення на титульному аркуші Поземельної книги в паперовій формі позначки про утворення земельної ділянки в результаті поділу чи об`єднання за формою згідно з додатком 28 , в якій зазначаються скасований кадастровий номер земельної ділянки, підстава для поділу чи об`єднання земельної ділянки, дата такого поділу чи об`єднання, відомості про Державного кадастрового реєстратора, який зробив позначку; проставлення на титульному аркуші Поземельної книги в електронній формі відповідної електронної позначки за власним електронним цифровим підписом Державного кадастрового реєстратора; 4) внесення до Поземельної книги на земельну ділянку, сформовану в результаті поділу чи об`єднання земельних ділянок, запису про обмеження у використанні земельної ділянки, яка поділена чи об`єднана з іншою (крім випадків, коли обмеження поширювалося лише на частину земельної ділянки, яка в результаті поділу земельної ділянки не увійшла до сформованої земельної ділянки).

Судом установлено, що на підставі Свідоцтв про право на спадщину від 23 вересня 2015 року та від 24 вересня 2015 року, зареєстрованих в реєстрі за №1947 та №1962, на підставі заповіту та договору про поділ спадкового майна, спадкоємцями майна ОСОБА_5 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 є ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , по 1/3 частці. Спадшина, на яку в указаних частках видані дані свідоцтва, складається з земельної дідянки площею 4,08 га та 20,44 га, що розташовані на території Рудівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області з кадастровими номерами НОМЕР_2 та НОМЕР_1 (а.с.28,33,38,43).

Відповідні відомості внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, про що видані витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 23 вересня 2015 року та від 24 вересня 2015 року (а.с.29-30, 34-35,39-40, 44-45).

Крім того, судом встановлено, що 03 лютого 2017 року між ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та Товариством з обмеженою відповідальністю Рудагроінвест були укладені догови оренди земельних ділянок площею 20,44 га та 4,08 га, які розташовані на території Рудівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області з кадастровим номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2 (а.с.225-236).

Згідно п.3.1 Договорів, дані Договори укладено на строк 10 років.

Земельні ділянки передані в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п.5.1 Договорів).

За змістом ст. 25 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. До видів документації із землеустрою відноситься технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України "Про землеустрій" розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою.

Згідно із ч. ч. 3, 4 ст. 26 Закону України "Про землеустрій" взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором. Подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру від імені замовника документації здійснюється її розробником, якщо інше не встановлено договором.

У ч. 1 ст. 56 Закону України "Про землеустрій" визначено, що технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок включає: а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастрові плани земельних ділянок, які об`єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу; д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути; е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об`єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні); є) згоду власника земельної ділянки.

За змістом п. 2.1 Інструкції встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої та затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідно до абз. 1 п. 3.12 цієї Інструкції закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється виконавцем у присутності власника (користувача) земельної ділянки, власників (користувачів) суміжних земельних ділянок або уповноваженою ним (ними) особою.

Судом встановлено, що для виготовлення технічної документації для поділу земельних ділянок площею 20,44 га та 4,08 га, які розташовані на території Рудівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області з кадастровим номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2 , строни звертались до розробника технічної документації із землеустрою фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 .

На підставі заяв сторін та державних актів на право власності на землі, фізичною особою підприємцем ОСОБА_4 виготовило технічну документацію із землеустрою щодо відновлення меж земельних ділянок в натурі ОСОБА_2 загальною площею 6,8143 га, ОСОБА_1 загальною площею 6,8143 га, ОСОБА_2 загальною площею 1,3600 га, ОСОБА_1 загальною площею 1,3600 га.

Проте, згідно копії повідомлення державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Прилуцькому районі про відмову в реєстрації земельної ділянки від 14 грудня 2016 року, вбачається, що державним кадастровим реєстратором розглянуто заяву про реєстрацію земельної ділянки разом з поданою до неї документацією із землеустрою та відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, на земельну частку (пай) ОСОБА_6 площею 1,36 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Рудівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області з таких підстав: невідповідність поданих документів вимогам, встановленим Законом України Про Державний земельний кадастр і Порядку ведення Державного земельного кадастру, а саме: на земельну частку пай №190-191 потрібно розробляти Технічну документацію із землеустрою, щодо поділу даної земельної ділянки, реєстрація земельної ділянки буде проводитися одночасно на трьох власників. Технічна документація із землеустрою щодо відновлення меж земельної дідянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_6 в якій зазначено тільки одного власника реєструватися не може (а.с.48).

Як вбачається з довідки Міськрайонного управління у Прилуцькому районі та м.Прилуках Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 11 березня 2019 року за №9-25-0.181-353/120-19, згідно Закону України Про Державний земельний кадастр та Порядку ведення Державного кадастру, на земельну частку пай №190-191 потрібно розробляти Технічну документацію із землеустрою, щодо поділу даної земельної ділянки (а.с.24).

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 12, ч. ч. 1, 5 ст. 81 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно із ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

У ст. 102 ЦПК України визначено, що висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Висновок експерта може бути підготовлений на замовлення учасника справи.

Оцінивши досліджені у судовому засіданні докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що оскільки, на час вирішення спору технічна документація на всі частки спірних земельних ділянок співвласниками не виготовлена, частки земельних ділянок не сформовані, як окремі об`єкти нерухомого майна (а не часткова власність), і не присвоєні кадастрові номери, тобто, між співвласниками фактично не відбувся поділ спільних ділянок на окремі об`єкти нерухомого майна, при цьому сторони клопотань про призначення відповідних експертиз не заявляли, що позбавляє суд можливості здійснити виділ часток із спільної часткової власності, оскільки для виділу часток із спільного нерухомого майна повинна бути технічна можливість, частки, які виділяються повинні бути реально окремим об`єктом нерухомого майна. При цьому, частка яка залишається у іншого власника (власників) має також бути окремим об`єктом нерухомого майна в розумінні ст. 181 ЦК України , оскільки при будь-якому видилі частки з нерухомості, завжди відбувається поділ цієї нерухомості на самостійні об`єкти, тому в задоволенні позову слід відмовити в повному обсязі.

На підставі ст. 141 ЦПК України суд вважає, оскільки в задоволенні позову відмовлено в повному обсязі, судові витрати по справі необхідно покласти на позивачів.

Керуючись вищевикладеним, на підставі ст. ст.12, 13, 81, 258-259, 263, 264, 265, 352, 354, 355, п.п.15.5 п.15 розділу ХІІІ Перехідні положення ЦПК України, суд, -

ухвалив:

В задоволенні позову ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до ОСОБА_3 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Міськрайонне управління у Прилуцькому районі та м.Прилуках Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та Товариство з обмеженою відповідальністю Рудагроінвест про виділ частки із спільної часткової власності - відмовити в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Чернігівського апеляційного суду через Прилуцький міськрайонний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя М. О. Циганко

СудПрилуцький міськрайонний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення24.05.2019
Оприлюднено02.06.2019
Номер документу82120003
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —742/4312/18

Постанова від 07.10.2019

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Онищенко О. І.

Постанова від 07.10.2019

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Онищенко О. І.

Ухвала від 25.07.2019

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Онищенко О. І.

Ухвала від 16.07.2019

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Онищенко О. І.

Рішення від 24.05.2019

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

Циганко М. О.

Рішення від 24.05.2019

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

Циганко М. О.

Ухвала від 28.02.2019

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

Циганко М. О.

Ухвала від 18.12.2018

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

Циганко М. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні