Постанова
від 30.05.2019 по справі 376/769/17-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

30 травня 2019 року

м. Київ

справа №376/769/17-а

адміністративне провадження №К/9901/34419/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 376/769/17-а

за позовом ОСОБА_1 до Сквирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області (далі - Сквирівське ОУ ПФУ) про визнання дій суб`єкта владних повноважень, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Сквирівського ОУ ПФУ

на постанову Сквирівського районного суду Київської області від 20 квітня 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Віговського С.І. та

ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06 червня 2017 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Файдюка В.В., суддів Літвінової Н.М., Чаку Є.В., -

ВСТАНОВИВ:

21 березня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати неправомірними дії посадових осіб пенсійного органу щодо відмови у проведенні йому перерахунку раніше призначеної пенсії за списком № 1;

- зобов`язати відповідача вчинити дії щодо проведення перерахунку його пенсії за наявності всіх необхідних записів в його трудовій книжці про підтвердження стажу та характеру роботи та підтверджуючих доказів (індивідуальних відомостей про застраховану особу), передбаченого списком № 1.

Свої вимоги ОСОБА_1 обґрунтував тим, що йому 01 січня 2017 року призначено пенсію на пільгових умовах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць, яка обчислена із заробітної плати за період роботи після 01 липня 2000 року по 28 лютого 2014 року, з врахуванням страхового стажу 32 роки 1 місяць 5 днів, у томі числі 10 років 7 місяців 18 днів за Списком № 1 - шахтарі. Позивач у лютому 2017 року звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії за віком на пільгових умовах, проте останній фактично відмовив йому у вчиненні такої дії листом за № 13/П-01 від 20 лютого 2017 року. Позивач вважає таку відмову протиправною, оскільки згідно записів трудової книжки серія НОМЕР_1 від 19 травня 1982 року та уточнюючи довідки ДП Шахта Ніканор-Нова від 29 липня 2014 року за № 916 він працював на шахті Комісарівська виробничого об`єднання Ворошиловградвугілля (ДВАТ Шахта Комісарівська ДП ДХК Луганськвугілля ) з повним робочим днем на роботах із шкідливими і важкими умовами праці в спірний період з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року.

Сквирівський районний суд Київської області постановою від 20 квітня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 06 червня 2017 року, задовольнив позовні вимоги.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, керувався тим, що наявні всі підстави для підтвердження позивачу пільгового стажу за період його роботи з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року на шахті Комісарівська та перерахунку пенсії за віком на пільгових умовах по Списку № 1, а відтак і для задоволення адміністративного позову, оскільки позивач мав на момент звернення за перерахунком пенсії загальний стаж роботи 32 роки 1 місяць 5 днів, у тому числі пільговий стаж роботи 21 рік 4 місяці 13 днів (10 років 7 місяців 18 днів за Списком №1 за періоди роботи на шахті ВВП Шахта Ніканор-Нова та 10 років 8 місяців 25 днів за Списком № 1 за періоди роботи на шахті Комісарівська ), що відповідає умовам пункту а частини першої статті 13 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-ХІІ Про пенсійне забезпечення (далі - Закон № 1788- ХІІ).

23 червня 2017 року Сквирське ОУ ПФУ звернулось до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Сквирського районного суду Київської області від 20 квітня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06 червня 2017 року, ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Касаційна скарга мотивована, зокрема тим, що записи у трудовій книжці позивача не відповідають вимогам пункту 2.14 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України 29 липня 1993 року N 58, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 17 серпня 1993 року за N 110. При цьому скаржник вказує на те, що ВВП Шахта Ніканор-Нова не є правонаступником, а лише є архівозберігачем шахти Комісарівська , тому довідки видані ВВП Шахта Ніканор-Нова та накази не є підставою для перерахунку його пенсії.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 04 вересня 2017 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів , яким КАС України викладено в новій редакції.

Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частини третя статті 3 КАС України).

Верховний Суд заслухав у попередньому судовому засіданні доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а оскаржуваної постанови та ухвали судів першої та апеляційної інстанцій, відповідно, - без змін, з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Суди встановили, що позивачу з 01 січня 2017 року призначено пенсію на пільгових умовах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць, яка обчислена із заробітної плати за період роботи після 01 липня 2000 року по 28 лютого 2014 року, з врахуванням страхового стажу 32 роки 1 місяць 5 днів, у томі числі 10 років 7 місяців 18 днів за Списком № 1 - шахтарі, що підтверджується повідомленням пенсійного органу на заяву позивача від 11 січня 2017 року.

Листом від 20 лютого 2017 року за № 13/П-01 відповідачем позивачу відмовлено у перерахунку пенсії на пільгових умовах у зв`язку з тим, державна реєстрація ВАТ шахта Комісарівська , на якій працював позивач, в стані припинення за рішенням засновників, що не пов`язано з ліквідацією. Довідки про пільговий характер роботи, накази про атестацію робочих місць та інші документи були видані ВВП Шахта Ніканор-Нова , яка являється зберігачем архіву шахти Комісарівська , і не є правонаступником останньої. У трудовій книжці ОСОБА_1 наявні записи, що визначають право на пенсію на пільгових умовах на шахті ВВП Шахта Ніканор-Нова за період роботи з 01 грудня 2003 року по 15 червня 2015 року (10 років 7 місяців 18 днів); уточнюючої довідки ВАТ шахта Комісарівська або її правонаступника щодо підтвердження пільгового стажу ОСОБА_1 на роботі на даному підприємстві за період з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року, останній до Управління Пенсійного фонду України у Сквирському районі Київської області не надав, тому, період роботи позивача з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року на шахті "Комісарівська" зарахований відповідачем до загального стажу. Враховуючи зазначене, Управління Пенсійного фонду України у Сквирському районі Київської області вважає, що підстав для перерахунку ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах немає.

Водночас, згідно повідомлення та листа за № 13/П-01 від 20 лютого 2017 року Управління Пенсійного фонду України у Сквирському районі Київської області, останнім підтверджено 32 роки 1 місяць 5 днів, у томі числі 10 років 7 місяців 18 днів за Списком № 1 пільгового стажу шахтарем за періоди роботи на шахті ВВП Шахта Ніканор-Нова та загального стажу на шахті Комісарівська за період роботи з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року (10 років 8 місяців 25 днів).

У відповідності до записів у трудовій книжці та інших довідок, що містяться у матеріалах справи, станом на час призначення пенсії позивачу, безспірний загальний страховий стаж позивача на роботах із шкідливими і важкими умовами праці складав 32 роки 1 місяць 5 днів, а безспірний спеціальний стаж роботи, який давав позивачу право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту а частини першої статті 13 Закону № 1788-ХІІ складав 10 років 7 місяців 18 днів.

Так, позивач працював на шахті Комісарівська виробничого об`єднання Ворошиловградвугілля (ДВАТ Шахта Комісарівська ДП ДХК Луганськвугілля ) з повним робочим днем на роботах із шкідливими і важкими умовами праці в спірний період з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року, а саме: з 14 вересня 1992 року по 04 вересня 1992 року на посаді учня гірника підземного з повним робочим днем під землею (запис у трудовій книжці по наказу за № 577к від 15 вересня 1992 року; довідка ДП Шахта Ніканор-Нова від 29 липня 2014 року за № 916), з 04 листопада 1992 року по 06 жовтня 1993 року переведений на посаду гірником підземним третього розряду з повним робочим днем під землею (запис у трудовій книжці по наказу за № 701п від 03 листопада 1992 року; довідка ДП Шахта Ніканор-Нова від 29 липня 2014 року за № 916), з 06 жовтня 1993 року по 09 червня 2003 року переведений гірником з ремонту гірничих виробок (запис у трудовій книжці по наказу № 579п від 06 жовтня 1993 року, довідка ДП Шахта Ніканор-Нова від 29 липня 2014 року за № 916, довідка ДП Шахта"Ніканор-Нова від 29 липня 2014 року за № 918); 09 червня 2003 року звільнений за частиною першою статті 40 КЗпП України у зв`язку з ліквідацією підприємства (запис у трудовій книжці по наказу № 263п від 03 червня 2003 року).

Суди встановили, що станом на час призначення пенсії позивачу 01 січня 2017 року не враховано 10 років 8 місяців 25 днів пільгового страхового стажу за період роботи на шахті Комісарівська виробничого об`єднання Ворошиловградвугілля (ДВАТ Шахта Комісарівська ДП ДХК Луганськвугілля ) з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року.

Станом на час роботи позивача в шахті Комісарівська виробничого об`єднання Ворошиловградвугілля (ДВАТ Шахта Комісарівська ДП ДХК Луганськвугілля ), при визначенні спірного пільгового стажу з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 рік, роботи гірник підземний та гірник з ремонту гірничих виробок були передбачені трьома списками: 1) Списком № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення ; 2) Списком № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах ; 3) Списком № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах .

Також суди встановили, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців від 30 березня 2017 року ДВАТ Шахта Комісарівська ДП ДХК Луганськвугілля як юридична особа станом на 30 березня 2017 року перебуває в стані припинення з 25 березня 2008 року за рішенням засновників.

Як вбачається із наказу ДХК Луганськвугілля від 23 травня 2003 року за № 58 Про передачу архіва ДВАТ Шахта Комісарівська вирішено голові ліквідаційної комісії ДВАТ Шахта Комісарівська передати, а директору ДП Ніканор-Нова прийняти архівні документи у встановленому порядку. Наказом ДП Шахта Ніканор-Нова від 29 березня 2004 року за № 140 та довідкою ДП Шахта Ніканор-Нова від 26 листопада 2014 року за № 1348, що посилається на акт прийому-передачі від 20 квітня 2004 року, оформлено прийом-передачу архівних документів від ДВАТ Шахта Комісарівська до ДП Шахта Ніканор-Нова .

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частинами першою та другою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Відповідно до абзацу першого пункту 2 Розділу XV Прикінцевих положень Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058-IV), який набрав чинності з 01 січня 2004 року, пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими та важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом № 1788-ХІІ.

З огляду на положення статті 12 Закону № 1788-ХІІ право на пенсію за віком мають: чоловіки - після досягнення 60 років і при стажі роботи не менше 25 років; жінки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 20 років.

За правилами пункту а частини першої статті 13 Закону № 1788-ХІІ на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Пунктом 2 Порядку застосування Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого Наказом Міністерства праці і соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 (із змінами і доповненнями, далі - Порядок застосування Списків), під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків.

Відповідно до пункту 3 Порядку застосування Списків, при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

Станом на час роботи позивача в шахті Комісарівська виробничого об`єднання Ворошиловградвугілля (ДВАТ Шахта "Комісарівська ДП ДХК Луганськвугілля ), при визначенні спірного пільгового стажу з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 рік, роботи гірник підземний та гірник з ремонту гірничих виробок були передбачені трьома списками: 1) Списком № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення ; 2) Списком № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах ; 3) Списком № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах .

Відповідно до Розділу І (Гірничі роботи) Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком (по старості) на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10, роботи гірник підземний (у тому числі учень гірника підземного з повним робочим днем ) та гірник з ремонту гірничих виробок (код 10101000, підкод 1010100а (Усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах); код 10103000 (Підземні роботи на будівництві, реконструкції, технічному переозброєнні і капітальному ремонті: гірських виробок, метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд), підкод 1010300а (Робітники), підкод 1010300а-11717)) віднесені до професій із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці.

Відповідно до Розділу І (Гірничі роботи) Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 (втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року №36), робота гірник з ремонту гірничих виробок (код 10101000, підкод 1010100а (Усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах); код 10103000 (Підземні роботи на будівництві, реконструкції, технічному переозброєнні і капітальному ремонті: гірських виробок, метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд), підкод 1010300а (Робітники), підкод 1010300а-11717 (Гірник підземний)) віднесена до професії із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці.

Відповідно до Розділу І (Гірничі роботи) Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 (втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461), робота гірник з ремонту гірничих виробок (код 1.1а (Усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах); код 2 (Підземні роботи на будівництві, реконструкції, технічному переозброєнні і капітальному ремонті: гірських виробок, метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд) підкод 1.2а (Робітники) підкод 1.2а (Гірники підземні)) віднесена до професії із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці.

Так, статтею 62 Закону № 1788-ХІІ закріплено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Зважаючи на абзац перший пункту 1 Загальних положень Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (із змінами і доповненнями) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка (далі - Порядок № 637).

Згідно абзацами 1, 2, 7, 8 пункту 20 Порядку № 637, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.

У матеріалах справи наявний наказ Міністерства палива та енергетики України за №169 від 02 квітня 2003 року Про ліквідацію ДВАТ Шахта Комісарівська .

Але відповідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців ДВАТ Шахта Комісарівська ДП ДХК Луганськвугілля як юридична особа станом і на сьогодні перебуває в стані припинення з 25 березня 2008 року за рішенням засновників.

Згідно з вимогами пунктів 3, 4 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 10 листопада 2006 року № 18-1 таке підтвердження здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років. Комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов`язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної інспекції України з питань праці (далі - Порядок № 18-1).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 18-1 цей Порядок визначає механізм підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника.

Водночас, згідно пунктом 2 Порядку № 18-1, дія цього Порядку поширюється на осіб, які працювали на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років.

Пунктом 11 Порядку № 18-1 передбачено, що для підтвердження стажу роботи заявник подає до управління Пенсійного фонду України у районах, містах, районах у містах, а також у містах та районах, за місцем проживання (реєстрації) такі документи: 1) заяву про підтвердження стажу роботи; 2) витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; 3) трудову книжку; 4) документи, видані архівними установами, зокрема, довідку про заробітну плату. У разі необхідності заявник може подавати інші документи, які можуть підтверджувати виконання робіт, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.

За правилами пункту 4.7 розділу ІV Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за №1566/11846, право особи на одержання пенсії встановлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Суди встановили, що позивач надав відповідачу всі необхідні документи для підтвердження відповідного пільгового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах, в тому числі й за період його роботи на шахті Комісарівська з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року.

Таким чином, колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про те, що наявність документів у відповідача про пільговий характер роботи позивача, у тому числі наказів про атестацію робочих місць та інші документів виданих ВВП Шахта Ніканор-Нова , яка являється зберігачем архіву шахти Комісарівська та відсутність відомостей у позивача з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців про ліквідацію ДВАТ Шахта"Комісарівська ДП ДХК Луганськвугілля (код ЄДРПОУ 00176354) не є підставою для відмови позивачу у перерахунку пенсії за віком на пільгових умовах.

До того ж колегія суддів зазначає, що за правилами частини першої статті 101 Закону № 1788-ХІІ, органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. При цьому, підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.

Пунктами 7, 12 Порядку № 18-1 також зазначається, що для виконання покладених на Комісію завдань їй надається право, зокрема, отримувати від заінтересованих органів інформацію, необхідну для підтвердження стажу роботи, у встановленому порядку; Управління Пенсійного фонду України у районах надають заявникам допомогу у зборі необхідних документів для підтвердження стажу роботи.

Це означає, що перевірка достовірності виданих документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі, самі по собі, не можуть бути підставою для відмови у перерахунку пенсії, за обставин, коли встановлено факт роботи на посаді, яка дає право на перерахунок пенсії на пільгових умовах.

Таким чином, колегія суддів вважає, що наявні всі підстави для підтвердження позивачу пільгового стажу за період його роботи з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року на шахті Комісарівська та перерахунку пенсії за віком на пільгових умовах по Списку № 1, а відтак і для задоволення адміністративного позову, оскільки позивач мав на момент звернення за перерахунком пенсії загальний стаж роботи 32 роки 1 місяць 5 днів, у тому числі пільговий стаж роботи 21 рік 4 місяці 13 днів (10 років 7 місяців 18 днів за Списком №1 за періоди роботи на шахті ВВП Шахта Ніканор-Нова та 10 років 8 місяців 25 днів за Списком № 1 за періоди роботи на шахті Комісарівська ), що відповідає умовам пункту а частини першої статті 13 Закону № 1788-ХІІ.

Враховуючи наведене, Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судами першої та апеляційної інстанцій оскаржуваних рішень і погоджується з їх висновками у справі про відмову у задоволенні позовних вимог.

Оцінюючи наведені сторонами аргументи, Верховний Суд виходить з такого, що всі аргументи скаржника, наведені в касаційній скарзі, були ретельно перевірені та проаналізовані судами, та їм була надана належна правова оцінка. Жодних нових аргументів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права, у касаційній скарзі не зазначено.

Як зазначено у частині четвертій статті 328 КАС України, підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Сквирівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області залишити без задоволення.

Постанову Сквирського районного суду Київської області від 20 квітня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06 червня 2017 року у справі № 376/769/17-а - залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

Л.Л. Мороз

А.Ю. Бучик

А.І. Рибачук ,

Судді Верховного Суду

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення30.05.2019
Оприлюднено02.06.2019
Номер документу82120091
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —376/769/17-а

Постанова від 30.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 24.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 04.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мойсюк М.І.

Ухвала від 17.07.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 17.07.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 29.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мойсюк М.І.

Ухвала від 06.06.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 18.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 18.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні