10.2.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
29 травня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3352/18
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Свергун І.О.,
за участі секретаря - Карча В.М.,
представника позивача - Заброднього Є.О. (довіреність від 02.01.2019 № 18/06-1),
представника відповідача - Лигути І.В. (довіреність від 11.01.2019 № 1/143),
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Марківської районної державної адміністрації Луганської області про стягнення заборгованості в сумі 49746,56 грн,
ВСТАНОВИВ:
23.10.2018 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (далі - позивач, УВД ФСС України у Луганській області) до Марківської районної державної адміністрації Луганської області (далі - відповідач, Марківська РДА Луганської області), в якому позивач просить суд стягнути з відповідача заборгованість у сумі 49746,56 грн на користь позивача.
Позовну заяву обґрунтовано тим, що станом на 17.10.2018 рішення Управління від 10.01.2018 № 3/112/08-3 та від 06.02.2018 № 3/508/08-1 Марківською РДА не виконані, заборгованість в сумі 49746,56 грн не визнана, що підтверджується звітом форми Ф4-ФСС з ТВП за 9 місяців 2018 року від 04.10.2018 № 1/2820, поданим страхувальником до Біловодського відділення Управління. Біловодським відділенням Управління сформований звіт форми Ф4-ФСС з ТВП за 9 місяців 2018 року в Єдиній інформаційній аналітичній системі відносно страхувальника Марківської РДА. За даними звіту зобов`язання Марківської РДА на кінець звітного періоду складає 49746,56 грн (рядок 23 розділу І Звіту). Зазначена заборгованість підлягає перерахуванню за результатами перевірок (рядок 4 розділу І Звіту). Виправлений звіт направлено до Марківської РДА. Тому позивач просив стягнути з відповідача заборгованість в сумі 49746,56 грн.
Ухвалою суду від 26.10.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в справі, визначено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
12.11.2018 від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позов (арк. спр. 43-44), в обґрунтування якого останній послався на таке. Рішення УВД ФСС України у Луганській області від 10.01.2018 № 3/112/08-03 було прийнято на підставі акту перевірки по коштах Фонду соціального страхування України від 22.12.2017 № 11, проведеної в Марківській РДА Луганської області. Згідно цього акту кошти в сумі 29770,53 грн - це неправомірно витрачені кошти, а саме: допомога по тимчасовій непрацездатності призначена, нарахована та виплачена за рахунок коштів Фонду Черніку В.О. після його звільнення за листками непрацездатності.
29.12.2017 Марківською РДА Луганської області на адресу УВД ФСС України у Луганській області була надіслана скарга на акт перевірки по коштах Фонду соціального страхування України від 22.12.2017 № 11.
12.01.2018 на адресу Марківської РДА Луганської області від УВД ФСС України у Луганській області надійшла відповідь на скаргу до акту перевірки по коштах Фонду соціального страхування України від 22.12.2017 № 11, в якій зазначено, що доводи Марківської РДА Луганської області не приймаються, оскільки не відповідають вимогам законодавчих та нормативно-правових актів.
Тому відповідач вважає, що позивачем було пропущено строки звернення до суду.
Окрім того, на час складання позивачем акту перевірки по коштах Фонду соціального страхування України від 22.12.2017 № 11 в грудні 2017 року у провадженні Луганського окружного адміністративного суду знаходилась адміністративна справа № 812/1267/17 за позовом ОСОБА_1 до Марківської районної державної адміністрації щодо стягнення на його користь середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
06.02.2018 Луганським окружним адміністративним судом по адміністративній справі № 812/1267/17 винесено рішення про зобов`язання Марківської РДА Луганської області провести нарахування та виплату допомоги з тимчасової втрати працездатності на підставі листків непрацездатності Черніка О.В., а 16.05.2018 Донецьким апеляційним адміністративним судом рішення Луганського окружного адміністративного суду було доповнено абзацом другим та визнано протиправним і скасовано рішення комісії з соціального страхування Марківської районної державної адміністрації про відмову в призначенні допомоги з тимчасової втрати працездатності на підставі листків непрацездатності за період з 10.07.2017 по 21.07.2017.
На виконання рішень Луганського окружного адміністративного суду та Донецького апеляційного адміністративного суду в липні 2018 року Марківська РДА Луганської області здійснила нарахування та виплату допомоги з тимчасової втрати працездатності на підставі листків непрацездатності Черніка О.В. На підставі викладеного відповідач просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
14.11.2018 позивач надав суду відповідь на відзив (арк. спр. 82-83), в обґрунтування якої останній послався на таке. Щодо пропуску строку звернення до суду з позовною заявою зазначив, що відповідно до ч. 2 ст. 17 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.
В даній справі Управлінням заявлено позовні вимоги щодо стягнення з Марківської РДА заборгованості у сумі 49746,56 грн за рішеннями від 10.01.2018 № 3/112/08-3 та від 06.02.2018 № 3/508/08-1, тобто Управлінням стягується заборгованість перед Фондом соціального страхування України. Тому строк звернення до адміністративного суду з позовною заявою не пропущено.
Щодо посилання Марківської РДА на факт розгляду Луганським окружним адміністративним судом справи № 812/1267/17 на момент винесення Управлінням рішень, позивач зазначив, що рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 3/112/08-3 та рішення № 3/508/08-1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування України отримано Марківською РДА 12.01.2018 та 13.02.2018 відповідно, та в судовому чи в адміністративному порядку не оскаржено, а тому вони підлягають виконанню.
Ухвалою суду від 04.12.2018 зупинено провадження в справі № 360/3352/18 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 360/3721/18 за позовом Марківської районної державної адміністрації Луганської області до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області про скасування акту та рішень.
Ухвалою суду від 29.05.2019 поновлено провадження у справі.
Ухвалою суду від 29.05.2019 відмовлено в задоволенні клопотання Марківської районної державної адміністрації Луганської області про зупинення провадження у справі № 360/3352/18.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, надав пояснення, аналогічні викладеному в позові та у відповіді на відзив.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позов.
Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов такого.
Посадовими особами Станично-Луганського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області з 08.12.2017 по 22.12.2018 проведена планова документальна перевірка по коштах Фонду соціального страхування України страхувальника - Марківської РДА Луганської області за період з 01.07.2013 по 30.09.2017, за результатами якої складено акт від 22.12.2017 № 11 (арк. спр. 13-17).
Згідно з висновками акта від 22.12.2017 № 11 перевіркою встановлено неправомірне використання коштів Фонду з порушенням діючого законодавства на оплату матеріального забезпечення на суму 29770,53 грн.
На підставі акта від 22.12.2017 № 11 УВД ФСС України у Луганській області прийнято рішення від 10.01.2018 № 3/112/08-3 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яким зобов`язано позивача повернути Фонду соціального страхування України неправомірно витрачені страхові кошти після 01.01.2015 на суму 29770,53 грн та застосовано штрафні санкції за період після 01.01.2015 у розмірі 14885,27 грн, загальна сума коштів Фонду за вказаним рішенням складає 44655,80 грн (арк. спр. 28).
Рішення від 10.01.2018 № 3/112/08-3 отримано відповідачем 12.01.2018, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення (арк. спр. 29).
06.02.2018 УВД ФСС України у Луганській області винесено рішення № 3/508/08-1 про застосування до Марківської РДА Луганської області фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування України в сумі 5090,76 грн, з яких: 625,18 грн - пеня, 4465,58 грн - штраф (арк. спр. 31).
Рішення від 06.02.2018 № 3/508/08-1 отримано відповідачем 13.02.2018, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення (арк. спр. 30).
Рішення УВД ФСС України у Луганській області від 10.01.2018 № 3/112/08-3 та від 06.02.2018 № 3/508/08-1 було оскаржено Марківською РДА Луганської області в судовому порядку.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 14.03.2019 позовну заяву Марківської районної державної адміністрації Луганської області до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області про скасування акту та рішень залишено без розгляду.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з такого.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону України від 23.09.1999 № 1105-ХІV Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 № 1105-ХІV (за текстом - Закон України № 1105) Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону № 1105 Фонд має право, зокрема, перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.
Згідно з частиною першою статті 10 цього Закону Фонд, зокрема, зобов`язано:
1) забезпечувати фінансування та виплачувати матеріальне забезпечення, страхові виплати і надавати соціальні послуги, передбачені цим Законом;
2) здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів;
3) вживати заходів щодо раціонального використання коштів і забезпечення фінансової стабільності Фонду;
4) контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування;
5) стягувати надміру виплачені кошти з юридичних і фізичних осіб у встановленому законом порядку.
Згідно з пунктами 1, 4 частини п`ятої статті 15 Закону України № 1105 роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення, шкоду, заподіяну застрахованим особам або Фонду внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.
Частиною шостою статті 15 Закону України № 1105 передбачено, що у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Згідно з частиною сьомою статті 15 Закону України № 1105 своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.
Відповідно до частин першої, другої статті 17 Закону України № 1105 спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку. Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.
Пунктом 4.1. Інструкції Про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження , затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 29, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25 березня 2011 року за № 393/19131 (далі Інструкція № 29) встановлено, що за матеріалами акта перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника (за їх наявності) керівник органу Фонду або його заступник приймає рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника відповідно до статей 21, 22, 28, 30 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням ( 2240-14 ), яке надсилається страхувальнику разом з листом про результати розгляду заперечень (за їх наявності) протягом 20 календарних днів з дня підписання акта перевірки. Рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності складається за формою, наведеною у додатку 3 до цієї Інструкції.
У розділі VII Інструкції № 29 визначено порядок оскарження рішень за результатами перевірок.
Як встановлено з матеріалів справи, предметом позову по цій справі є стягнення суми коштів несплачених відповідачем згідно рішення від 10.01.2018 № 3/112/08-3 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на загальну суму 44655,80 та рішення від 06.02.2018 № 3/508/08-1 про застосування до відповідача фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування України в сумі 5090,76 грн.
Відповідачем не надано суду доказів на підтвердження скасування цих рішень у встановленому чинним законодавством порядку.
Суд не бере до уваги доводи відповідача про те, що Марківська РДА Луганської області здійснила нарахування та виплату допомоги з тимчасової втрати працездатності на підставі листків непрацездатності Черніка О.В. на виконання рішень Луганського окружного адміністративного суду та Донецького апеляційного адміністративного суду по справі № 812/1267/17, оскільки предметом розгляду даної справи є стягнення суми коштів Фонду соціального страхування України, яка визначена рішеннями позивача від 10.01.2018 № 3/112/08-3 та від 06.02.2018 № 3/508/08-1, які, в свою чергу, є чинними на момент прийняття судом рішення по даній справі. Та суд позбавлений можливості надавати оцінку вказаним рішенням позивача у цій справі.
Щодо посилання відповідача на пропуск позивачем строку звернення до суду з даним позовом суд зазначає таке.
Відповідно до частини першої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Згідно з частиною сьомою статті 15 Закону України № 1105 своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.
Частиною першою та другою статті 17 Закону України № 1105 визначено, що спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку. Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.
Оскільки строки звернення до суду у цій категорії справ не застосовуються, тому посилання відповідача на пропуск позивачем строку звернення до суду з даним позовом є хибним.
За таких обставин суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими, доведеними і такими, які слід задовольнити в повному обсязі.
Відповідно до частини четвертої статті 139 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб`єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Марківської районної державної адміністрації Луганської області про стягнення заборгованості в сумі 49746,56 грн задовольнити повністю.
Стягнути з Марківської районної державної адміністрації Луганської області (Луганська область, смт Марківка, вул. Центральна, буд. 18, код ЄДРПОУ 04051556) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (93400, м. Сєвєродонецьк, просп. Гвардійський, 30, код ЄДРПОУ 41313100) заборгованість у сумі 49746,56 грн (сорок дев`ять тисяч сімсот сорок шість грн 56 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено 03 червня 2019 року.
Суддя І.О. Свергун
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2019 |
Оприлюднено | 04.06.2019 |
Номер документу | 82137859 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.О. Свергун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні