ПОСТАНОВА
Іменем України
04 червня 2019 року
Київ
справа №813/7947/14
провадження №К/9901/14285/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., провівши в касаційному порядку попередній розгляд справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Діексбі Інтернешнл" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, визнання незаконними та скасування приписів, визнання незаконними та скасування постанов, за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Діексбі Інтернешнл" на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду у складі колегії суддів: Кравців О.Р., Приймак С.І., Мусаковського А.В. від 27 січня 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Улицького В.З., Гулида Р.М., Кузьмича С.М. від 07 червня 2016 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У листопаді 2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Діексбі Інтернешнл" звернулось до суду з позовом до Інспекції Державної архітектурно-будівельного контролю у Львівській області, у якому з урахуванням уточненням позовних вимог просило:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неанулювання декларації про початок виконання будівельних робіт від 11.07.2014: № ЛВ 083141950178, № ЛВ 083141950176; ЛВ 083141950177; № ЛВ 083141950175; № ЛВ 083141950171; № ЛВ 083141950170 ; № ЛВ 083141950169 ; № ЛВ 0831411950168 ; № ЛВ 083141950167 ; № ЛВ 083141950165 за заявою позивача та зобов`язати відповідача анулювати вказані декларації відповідно до частини сьомої статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності ;
- визнати незаконними та скасувати приписи відповідача про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають законодавству, будівельним нормам, державним стандартам і правилам, архітектурним вимогам, затвердженим проектним рішенням, технічним умовам та іншим нормативно-правовим актам, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або без отримання дозволу на виконання будівельних робіт: № 14ф/10 від 08.10.2014; № 15ф/ від 08.10.2014; № 16ф/10 від 08.10.2014; № 17ф/10 від 08.10.2014; № 18ф/10 від 08.10.2014; № 19ф/10 від 08.10.2014; № 20ф/10 від 08.10.2014; № 21ф/10 від 08.10.2014; № 22ф/10 від 08.10.2014; № 23ф/10 від 08.10.2014;
- визнати незаконними та скасувати постанови відповідача по накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21.10.2014 № 1ф/24пз/7/13-6-6351; № 1ф/25пз/7/13-6-6352; № 1ф/26пз/7/13-6-6353; № 1ф/27пз/7/13-6-6354; № 1ф/58пз/7/13-6-6355; № 1ф/29пз/7/13-6-6356; № 1ф/30пз/7/13-6-6357; № 1ф/31пз/7/13-6-6358; № 1ф/32пз/7/13-6-6359; № 1ф/33пз/7/13-6-6360; від 08.07.2014 № 1ф/12пз/7/13-6-3715.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 27 січня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 07 червня 2016 року, справу передано на розгляд до Окружного адміністративного суду міста Києва на підставі пункту 3 частини першої статті 22 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року.
3. Рішення суду мотивовано тим, що позивач і відповідач зареєстровані у місті Києві, предметом спору у справі є акт індивідуальної дії, а тому справа підлягає передачі Окружному адміністративному суду міста Києва.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю "Діексбі Інтернешнл" подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм процесуального права, просить їх скасувати, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. З матеріалів справи вбачається, Товариство з обмеженою відповідальністю "Діексбі Інтернешнл" з цим адміністративним позовом до Інспекції Державної архітектурно-будівельного контролю у Львівській області звернулось до Львівського окружного адміністративного суду.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
6. Касаційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Діексбі Інтернешнл" обґрунтована тим, що спірні правовідносини між сторонами виникли у зв`язку із діяльністю на території Львівського адміністративно-територіального округу, а тому справа підсудна Львівському окружному адміністративному суду.
7. У запереченні на касаційну скаргу Державна архітектурно-будівельна інспекція України, посилаючись на законність рішень судів попередніх інстанцій, просить залишити їх без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
8. Відповідно до частини першої та другої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року, адміністративні справи вирішуються адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Адміністративні справи з приводу оскарження правових актів індивідуальної дії, а також дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи (їх об`єднань), вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) цієї особи-позивача, або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Якщо така особа не має місця проживання (перебування, знаходження) в Україні, тоді справу вирішує адміністративний суд за місцезнаходженням відповідача.
9. За змістом пункту 3 частини першої статті 22 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року, суд передає адміністративну справу на розгляд іншого адміністративного суду, якщо після відкриття провадження у справі з`ясувалося, що справа територіально підсудна іншому суду.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій
10. Відповідно до Указу Президента України "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" від 09 грудня 2010 року №1085/2010 утворено Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, на яку покладено функції з реалізації державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю.
11. Указом Президента України від 08 квітня 2011 року №439/2011 затверджено Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, згідно пункту 1,6 якого що Державна архітектурно-будівельна інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом міністрів України через Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства.
Державна архітектурно-будівельна інспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі або міжрегіональні територіальні органи.
12. Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №549 утворено територіальні органи ДАБІ України як юридичні особи публічного права, в тому числі і Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області (Додаток до постанови Кабінету Міністрів України №549).
13. В подальшому, постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2014 року №150 "Питання функціонування територіальних органів Державної архітектурно-будівельної інспекції" ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної архітектурно-будівельної інспекції в тому числі і Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області, та погоджено пропозицію ДАБІ щодо утворення її територіальних органів як структурних підрозділів.
14. Постановою Кабінету Міністрів України від 09 липня 2014 року № 294 затверджено Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію, згідно підпунктом 7 якого Держархбудінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо через апарат та свої територіальні органи.
15. 15 січня 2015 року припинено юридичну особу - Інспекцію Державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області, про що внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
16. 19 серпня 2015 року Постановою Кабінету Міністрів України № 671 "Деякі питання діяльності органів державного архітектурно-будівельного контролю" затверджене Примірне положення про органи державного архітектурно-будівельного контролю та установлено що:
- органи державного архітектурно-будівельного контролю є правонаступниками прав та обов`язків Державної архітектурно-будівельної інспекції щодо здійснення переданих повноважень відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";
- до завершення здійснення заходів з утворення органів державного архітектурно-будівельного контролю в Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях та сільських, селищних, міських радах або визначення структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, на які покладаються повноваження, визначені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", а також затвердження актів спільної комісії такі повноваження здійснює Державна архітектурно-будівельна інспекція.
17. Отже, структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад у межах делегованих цим Законом державних повноважень є підконтрольними центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, представляють інтереси Держархбудінспекції України при розгляді спорів у судах, однак не можуть самостійно виступати як сторони в адміністративному процесі.
18. Отже, належним відповідачем у справах цієї категорії є Державна архітектурно-будівельна інспекція України.
19. Згідно із витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських об`єднань Товариство з обмеженою відповідальністю "Діексбі Інтернешнл" зареєстровано за адресою: вулиця Червоноармійська,13, місто Київ, 01601, а Державна архітектурно-будівельна інспекція України зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 .
20. Таким чином, беручи до уваги той факт, що і позивач і відповідач зареєстровані у місті Києві, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов правильного правового висновку про необхідність передачі справи за територіальною підсудністю до Окружного адміністративного суду міста Києва.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
21. Колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів попередніх інстанцій є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами процесуального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, висновок судів є правильним, а доводи касаційної скарги його не спростовують.
Керуючись статтями 341,343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Діексбі Інтернешнл" - залишити без задоволення, а ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 27 січня 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 07 червня 2016 року - без змін.
Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н. В. Коваленко
Суддя Я. О. Берназюк
Суддя І.В. Желєзний
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2019 |
Оприлюднено | 06.06.2019 |
Номер документу | 82196005 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні