Рішення
від 10.06.2019 по справі 340/1134/19
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 червня 2019 року м. Кропивницький Справа № 340/1134/19

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кармазиної Т.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного (письмового) провадження справу за позовною заявою Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Комунального підприємства "Благоустрій" Олександрійської міської ради про стягнення заборгованості,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з КП "Благоустрій" Олександрійської міської ради на користь Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції у розмірі 113367,68 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1224,36 грн.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10 травня 2019 року відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

У відповідності до ч.6 ст.12 КАС України дана справа є справою незначної складності, та згідно ст.ст.257, 263 розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Клопотань позивача та представника відповідача про проведення розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що відповідачем не виконується норматив по працевлаштуванню осіб з інвалідністю та самостійно не сплачено адміністративно-господарські санкції, у зв`язку з чим за ним рахується заборгованість з адміністративно-господарських санкцій в сумі 113367,68 грн. та пені в розмірі 1224,36 грн.

Відповідачем надано до суду відзив на позовну заяву (а.с.19-20), в якому останній просив в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Зазначивши, що підприємством вчасно подано звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2018 рік до Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (форма № 10-ПІ). На підприємстві у 2018 році працювало дві особи з інвалідністю ОСОБА_1 та ОСОБА_2 КП "Благоустрій" у 2018 році виділено робочі місця для інвалідів та здійснювалися заходи щодо пошуку працівників-інвалідів на створені робочі місця, про що був поданий звіт (форма №3-ПН) від 03.01.2018 року. Підприємство систематично інформувало центр зайнятості про вакантні робочі місця для осіб з інвалідністю, постійно підтверджувало їх актуальність при особистих та телефонних розмовах з працівниками центу зайнятості, активно приймало участь у ярмарках вакансій для осіб з інвалідністю з метою підбору працівників на подані вакансії, про що також свідчить лист №05-23/684/05 від 16.05.2019 р. Олександрійського міськрайонного центру зайнятості. У 2018 році центром зайнятості було направлено одну особу на роботу озеленювачем, безробітний відмовився від запропонованої роботи. Іншу особу, а саме ОСОБА_3 , було направлено робітником з благоустрою, якому КП "Благоустрій" відмовило в прийнятті на роботу через професійні ризики, а саме неможливістю виконання ним обов`язків за станом здоров`я, так як дана робота пов`язана з постійним перебуванням працюючого на автотранспортних шляхах міста. А відповідно до індивідуальної програми реабілітації інваліда №597 від 25.05.2017 р. у ОСОБА_3 встановлені обмеження життєдіяльності. Таким чином, на думку позивача, КП "Благоустрій" виконало всі вимоги, передбачені чинним законодавством України, щодо організації та створення робочих місць для осіб з інвалідністю, здійснювало відповідні заходи, спрямовані на працевлаштування інвалідів на підприємстві, що підтверджується відповідними доказами. КП "Благоустрій" не працевлаштувало у 2018 році інвалідів з незалежних від нього причин, а тому на нього не може бути покладена відповідальність за не направлення центром зайнятості необхідної кількості інвалідів для працевлаштування. Тобто обов`язок підприємства для створення робочих місць для інвалідів не повинен супроводжуватися пошуком інвалідів для працевлаштування.

Дослідивши докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, з таких підстав.

Комунальне підприємство "Благоустрій" Олександрійської міської ради зареєстроване як юридична особа та знаходиться на обліку в Кіровоградському обласному відділенні Фонду соціального захисту інвалідів.

06.02.2019 КП "Благоустрій" подано до Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2018 рік (Форма №10-ПІ) відповідно до змісту якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу у 2018 році складала 99 осіб, з них осіб з інвалідністю - 2, при цьому норматив створення робочих місць для осіб з інвалідністю становить 4 робочих місця (а.с.6).

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" від 21.03.1991 р. №875-ХІІ (далі за текстом також - Закон №875) для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Згідно з ч.ч.1, 3 ст.18 Закону №875 забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

На підставі ч.3 ст.18 1 Закону №875 державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.

Відповідно до п.2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 р. №70, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом. Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Згідно з п.4 ч.3 ст.50 Закону України "Про зайнятість населення" від 05.07.2012 р. №5067-VI роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

З огляду на зміст п.5 Порядку подання форми звітності №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 р. №316 форма №3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Відповідно до п.6 зазначеного Порядку роботодавець визначає вид звітності - первинна або уточнювальна. Первинна звітність подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії). Уточнювальна звітність подається в разі необхідності на заміну первинної та містить уточнення характеристик вакансії: умов праці, розміру заробітної плати, вимог до претендента тощо. При цьому не можуть бути змінені дані щодо кількості вакансій та назви професії (посади).

Отже, на роботодавця покладається обов`язок щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю та подання форми звітності №3-ПН. При цьому законодавчо не передбачено обов`язку щомісячного подання звітності за формою №3-ПН, оскільки подана інформація є чинною до моменту внесення змін щодо актуальності вакансій.

Таким чином, доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць (вакансій) для осіб з інвалідністю, є звіт за формою №3-ПН.

Як встановлено судом, КП "Благоустрій" створено три робочих місця для осіб з інвалідністю - двірник, озеленювач та робітник з благоустрою, у зв`язку з чим до Олександрійського міськрайонного центру зайнятості 03.01.2018 р. подано звіт за формою №3-ПН (а.с.25-26).

З огляду на лист Олександрійського міськрайонного центру зайнятості від 16.05.2019 №05-23/684/05 встановлено, що з осіб, які перебували протягом 2018 року на обліку в Олександрійському міськрайонному центрі зайнятості, як безробітні з інвалідністю та могли б виконувати таку роботу відповідно до рекомендацій індивідуальних планів реабілітації, центром зайнятості направлено одну особу на посаду робітника з благоустрою, безробітному відмовлено в прийнятті на роботу в зв`язку з професійними ризиками пов`язаними з захворюванням особи. Також, одну особу на посаду озеленювача, безробітній відмовився від запропонованої роботи. На посаду двірника направлення не видавалось через відсутність на обліку в центрі зайнятості інвалідів, які б могли виконувати роботу за висновками індивідуальних планів реабілітації. В даному листі зазначено, що протягом 2018 року та першого кварталу 2019 року підприємство активно приймало участь в ярмарках вакансій для осіб з інвалідністю, з метою підбору працівників на подані вакансії (а.с.27-29).

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем виконано всі вимоги, передбачені чинним законодавством України щодо організації та створення робочих місць для осіб з інвалідністю.

Частиною 10 статті 19 Закону №875 передбачено, що керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Відповідно до ч.1 ст.20 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю.

Згідно з ч.1, 2 ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

З аналізу наведених норм суд дійшов висновку про те, що створивши робоче місце для особи з інвалідністю та своєчасно і в повному обсязі надавши інформацію про попит на вакансії підприємство вживає усіх залежних від нього заходів для відповідності середньооблікової чисельності осіб з інвалідністю установленим нормативам.

Викладене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 26.06.2018 р. у справі №806/1368/17 (провадження №К/9901/5558/17).

Зважаючи на викладене та враховуючи що відповідачем вчинено всі передбачені чинним законодавством заходи спрямовані на працевлаштування осіб з інвалідністю на своєму підприємстві, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів ( 25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7а ) до Комунального підприємства "Благоустрій" Олександрійської міської ради (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Шевченка, 86, ЄДРПОУ:37583448) про стягнення заборгованості - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Т.М. Кармазина

Дата ухвалення рішення10.06.2019
Оприлюднено12.06.2019
Номер документу82312295
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/1134/19

Постанова від 08.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 08.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 08.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 22.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 10.06.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. Кармазина

Ухвала від 10.05.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. Кармазина

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні