КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 червня 2019 року м. Кропивницький Справа № 340/1134/19
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кармазиної Т.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного (письмового) провадження справу за позовною заявою Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Комунального підприємства "Благоустрій" Олександрійської міської ради про стягнення заборгованості,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з КП "Благоустрій" Олександрійської міської ради на користь Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції у розмірі 113367,68 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1224,36 грн.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10 травня 2019 року відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
У відповідності до ч.6 ст.12 КАС України дана справа є справою незначної складності, та згідно ст.ст.257, 263 розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Клопотань позивача та представника відповідача про проведення розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що відповідачем не виконується норматив по працевлаштуванню осіб з інвалідністю та самостійно не сплачено адміністративно-господарські санкції, у зв`язку з чим за ним рахується заборгованість з адміністративно-господарських санкцій в сумі 113367,68 грн. та пені в розмірі 1224,36 грн.
Відповідачем надано до суду відзив на позовну заяву (а.с.19-20), в якому останній просив в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Зазначивши, що підприємством вчасно подано звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2018 рік до Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (форма № 10-ПІ). На підприємстві у 2018 році працювало дві особи з інвалідністю ОСОБА_1 та ОСОБА_2 КП "Благоустрій" у 2018 році виділено робочі місця для інвалідів та здійснювалися заходи щодо пошуку працівників-інвалідів на створені робочі місця, про що був поданий звіт (форма №3-ПН) від 03.01.2018 року. Підприємство систематично інформувало центр зайнятості про вакантні робочі місця для осіб з інвалідністю, постійно підтверджувало їх актуальність при особистих та телефонних розмовах з працівниками центу зайнятості, активно приймало участь у ярмарках вакансій для осіб з інвалідністю з метою підбору працівників на подані вакансії, про що також свідчить лист №05-23/684/05 від 16.05.2019 р. Олександрійського міськрайонного центру зайнятості. У 2018 році центром зайнятості було направлено одну особу на роботу озеленювачем, безробітний відмовився від запропонованої роботи. Іншу особу, а саме ОСОБА_3 , було направлено робітником з благоустрою, якому КП "Благоустрій" відмовило в прийнятті на роботу через професійні ризики, а саме неможливістю виконання ним обов`язків за станом здоров`я, так як дана робота пов`язана з постійним перебуванням працюючого на автотранспортних шляхах міста. А відповідно до індивідуальної програми реабілітації інваліда №597 від 25.05.2017 р. у ОСОБА_3 встановлені обмеження життєдіяльності. Таким чином, на думку позивача, КП "Благоустрій" виконало всі вимоги, передбачені чинним законодавством України, щодо організації та створення робочих місць для осіб з інвалідністю, здійснювало відповідні заходи, спрямовані на працевлаштування інвалідів на підприємстві, що підтверджується відповідними доказами. КП "Благоустрій" не працевлаштувало у 2018 році інвалідів з незалежних від нього причин, а тому на нього не може бути покладена відповідальність за не направлення центром зайнятості необхідної кількості інвалідів для працевлаштування. Тобто обов`язок підприємства для створення робочих місць для інвалідів не повинен супроводжуватися пошуком інвалідів для працевлаштування.
Дослідивши докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, з таких підстав.
Комунальне підприємство "Благоустрій" Олександрійської міської ради зареєстроване як юридична особа та знаходиться на обліку в Кіровоградському обласному відділенні Фонду соціального захисту інвалідів.
06.02.2019 КП "Благоустрій" подано до Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2018 рік (Форма №10-ПІ) відповідно до змісту якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу у 2018 році складала 99 осіб, з них осіб з інвалідністю - 2, при цьому норматив створення робочих місць для осіб з інвалідністю становить 4 робочих місця (а.с.6).
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" від 21.03.1991 р. №875-ХІІ (далі за текстом також - Закон №875) для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Згідно з ч.ч.1, 3 ст.18 Закону №875 забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
На підставі ч.3 ст.18 1 Закону №875 державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.
Відповідно до п.2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 р. №70, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом. Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.
Згідно з п.4 ч.3 ст.50 Закону України "Про зайнятість населення" від 05.07.2012 р. №5067-VI роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).
З огляду на зміст п.5 Порядку подання форми звітності №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 р. №316 форма №3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.
Відповідно до п.6 зазначеного Порядку роботодавець визначає вид звітності - первинна або уточнювальна. Первинна звітність подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії). Уточнювальна звітність подається в разі необхідності на заміну первинної та містить уточнення характеристик вакансії: умов праці, розміру заробітної плати, вимог до претендента тощо. При цьому не можуть бути змінені дані щодо кількості вакансій та назви професії (посади).
Отже, на роботодавця покладається обов`язок щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю та подання форми звітності №3-ПН. При цьому законодавчо не передбачено обов`язку щомісячного подання звітності за формою №3-ПН, оскільки подана інформація є чинною до моменту внесення змін щодо актуальності вакансій.
Таким чином, доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць (вакансій) для осіб з інвалідністю, є звіт за формою №3-ПН.
Як встановлено судом, КП "Благоустрій" створено три робочих місця для осіб з інвалідністю - двірник, озеленювач та робітник з благоустрою, у зв`язку з чим до Олександрійського міськрайонного центру зайнятості 03.01.2018 р. подано звіт за формою №3-ПН (а.с.25-26).
З огляду на лист Олександрійського міськрайонного центру зайнятості від 16.05.2019 №05-23/684/05 встановлено, що з осіб, які перебували протягом 2018 року на обліку в Олександрійському міськрайонному центрі зайнятості, як безробітні з інвалідністю та могли б виконувати таку роботу відповідно до рекомендацій індивідуальних планів реабілітації, центром зайнятості направлено одну особу на посаду робітника з благоустрою, безробітному відмовлено в прийнятті на роботу в зв`язку з професійними ризиками пов`язаними з захворюванням особи. Також, одну особу на посаду озеленювача, безробітній відмовився від запропонованої роботи. На посаду двірника направлення не видавалось через відсутність на обліку в центрі зайнятості інвалідів, які б могли виконувати роботу за висновками індивідуальних планів реабілітації. В даному листі зазначено, що протягом 2018 року та першого кварталу 2019 року підприємство активно приймало участь в ярмарках вакансій для осіб з інвалідністю, з метою підбору працівників на подані вакансії (а.с.27-29).
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем виконано всі вимоги, передбачені чинним законодавством України щодо організації та створення робочих місць для осіб з інвалідністю.
Частиною 10 статті 19 Закону №875 передбачено, що керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.
Відповідно до ч.1 ст.20 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю.
Згідно з ч.1, 2 ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
З аналізу наведених норм суд дійшов висновку про те, що створивши робоче місце для особи з інвалідністю та своєчасно і в повному обсязі надавши інформацію про попит на вакансії підприємство вживає усіх залежних від нього заходів для відповідності середньооблікової чисельності осіб з інвалідністю установленим нормативам.
Викладене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 26.06.2018 р. у справі №806/1368/17 (провадження №К/9901/5558/17).
Зважаючи на викладене та враховуючи що відповідачем вчинено всі передбачені чинним законодавством заходи спрямовані на працевлаштування осіб з інвалідністю на своєму підприємстві, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів ( 25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7а ) до Комунального підприємства "Благоустрій" Олександрійської міської ради (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Шевченка, 86, ЄДРПОУ:37583448) про стягнення заборгованості - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Т.М. Кармазина
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2019 |
Оприлюднено | 12.06.2019 |
Номер документу | 82312295 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Т.М. Кармазина
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні