ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
11 червня 2019 року м. ПолтаваСправа №440/1524/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Кукоби О.О., розглянувши за правилами загального позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Соіл Мінералс Компані" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Соіл Мінералс Компані" (надалі - позивач, ТОВ "Соіл Мінералс Компані") звернулось до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (надалі - відповідач, Держгеонадра), у якому позивач просив:
визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення за результатами розгляду заяви Товариства від 22.12.18 вих. №88/15 у формі наказу, як те передбачено пунктом 25 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.11 №615;
визнати протиправними дії відповідача щодо повернення листом від 5.03.19 №4287/03/12-19 заяви Товариства з додатками на отримання спеціального дозволу на користування надрами;
зобов`язати відповідача розглянути заяву Товариства від 22.12.18 вих. №88/15 з урахуванням "принципу мовчазної згоди", встановленої Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" в частині погодження Полтавської обласної ради надання надр у користування.
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на недотримання суб`єктом владних повноважень порядку розгляду заяви надрокористувача про отримання спеціального дозволу на користування надрами.
2. Позиція відповідача.
Відповідач позов не визнав, у наданому до суду відзиві представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю /а.с. 40-43/. Звертав увагу на те, що у ході розгляду звернення ТОВ "Соіл Мінералс Компані" від 22.12.18 вих. №88/15 відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
3. Процесуальні дії у справі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 2.05.19 відкрито провадження у справі за даним позовом, розгляд справи вирішено здійснити за правилами загального позовного провадження.
Підготовче засідання 29.05.19 не відбулось у зв`язку з перебуванням головуючого судді у відпустці.
27.05.19 судом одержано клопотання представника позивача про розгляд справи по суті у порядку письмового провадження.
7.06.19 судом одержано клопотання Держгеонадра, у якому представник відповідача просив за результатами проведення підготовчого засідання, призначеного на 10.06.19, закрити підготовче провадження та розглянути справу по суті у той же день.
У підготовче засідання 10.06.19 учасники справи не з`явились, про його проведення повідомлені належним чином.
Підстави для відкладення підготовчого засідання чи оголошення перерви, визначені частинами другою, шостою статті 181 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.
Відповідно до частини сьомої статті 181 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо під час підготовчого судового засідання вирішені питання, зазначені у частині другій статті 180 цього Кодексу, за письмовою згодою всіх учасників справи розгляд справи по суті може бути розпочатий у той самий день після закінчення підготовчого судового засідання.
Згідно з частиною дев`ятою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Частиною четвертою статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
З урахуванням наведеного, зважаючи на виконання завдань підготовчого провадження та звернення учасників справи до суду із заявами про перехід до розгляду справи по суті відразу після закінчення підготовчого провадження, суд у підготовчому засіданні 10.06.19 закрив підготовче провадження та перейшов до розгляду справи по суті у порядку письмового провадження.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
28.12.18 ТОВ "Соіл Мінералс Компані", відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615, звернулось до Держгеонадра із заявою вих. №88/15 та пакетом документів щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти газу (промислова розробка родовищ) газу природного, конденсату Південно-Макарцівської площі без проведення аукціону /а.с. 45-47/.
Листом від 29.12.18 вих.№26480/03/12-18 Держгеонадра, відповідно до пункту 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами №615, направила до Полтавської обласної ради звернення та копії документів, поданих ТОВ "Соіл Мінералс Компані", для погодження обласною радою отримання позивачем спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням (промисловою розробкою) газу природного, конденсату Південно-Макарцівської площі на території Полтавського району Полтавської області /а.с. 48/.
Полтавська обласна рада на пленарному засіданні двадцять четвертої сесії сьомого скликання прийняла рішення від 14.02.19 №1063, яким відмовлено у погодженні надання без проведення аукціону ТОВ "Соіл Мінералс Компані" вищезазначеного дозволу /а.с. 49-50/.
5.03.19 відповідач листом вих.№4287/03/12-19 повернув ТОВ "Соіл Мінералс Компані" подану заяву разом з доданими до неї документами, посилаючись на невідповідність заяви вимогам Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами /а.с. 51/.
Не погодившись з діями суб`єкта владних повноважень щодо розгляду заяви про отримання спеціального дозволу на користування надрами, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною першою статті 13 Кодексу України про надра визначено, що користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
За змістом статті 14 Кодексу України про надра, надра надаються у користування, зокрема, для геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.15 №1174 (надалі - Положення №1174).
Відповідно до пункту 4 Положення №1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедури продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін, регулюється Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінетом Міністрів України від 30.05.11 №615 (надалі - Порядок №615).
Пунктом 2 Порядку №615 передбачено, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, органом з питань надання дозволу, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.
Підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615 визначено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.
Згідно з абзацом 20 пункту 8 Порядку №615 для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва і місцезнаходження ділянки надр, вид корисних копалин, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.
За приписами абзацу двадцять п`ятого Порядку №615, документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові. Інформація про повернення документів протягом трьох робочих днів з моменту прийняття рішення про повернення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу.
Відповідно до абзацу двадцять сьомого пункту 8 Порядку №615 рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.
За змістом абзацу другого пункту 9 Порядку №615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з відповідними обласними радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.
Абзацами восьмим - десятим пункту 9 Порядку №615 для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.
За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.
У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.
Пунктом 25 Порядку №615 передбачено, що про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього орган з питань надання дозволу видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.
З метою попереднього розгляду матеріалів щодо надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, анулювання дозволів та внесення до них змін Держгеонадра або Рада міністрів Автономної Республіки Крим відповідно до повноважень утворює комісію з питань надрокористування та затверджує положення про неї.
До складу комісії з питань надрокористування, що утворюється органом з питань надання дозволу, включаються спеціалісти Секретаріату Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади. Положення про зазначену комісію та її персональний склад затверджуються органом з питань надання дозволу за погодженням з Мінприроди.
Наказ органу з питань надання дозволу про надання дозволу розміщується протягом п`яти днів на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу.
Розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання дозволу розміщується протягом п`яти днів на офіційному веб-сайті Ради міністрів Автономної Республіки Крим.
Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу розміщуються протягом п`яти робочих днів на офіційному веб-сайті відповідного органу.
За змістом статті 1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" принцип мовчазної згоди - принцип, згідно з яким суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.
ОЦІНКА СУДОМ ОБСТАВИН СПРАВИ
Системно проаналізувавши наведені вище положення чинного законодавства, суд звертає увагу на те, що Порядком №615 чітко регламентовано підстави та умови надання спеціального дозволу на користування надрами, а також визначено процедуру розгляду відповідного питання компетентними органами, зокрема, в частині визначення строків розгляду заяви надрокористувача про надання відповідного дозволу.
У контексті даного спору суд зауважує, що заява позивача щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.18 вих. №88/15 отримана Держгеонадра 29.12.18 та того ж дня за вих.№26480/03/12-18 відповідачем надіслані матеріали Полтавській обласній раді щодо отримання погодження /а.с. 48/.
Разом з цим, питання про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Соіл Мінералс Компані" Полтавською обласною радою розглянуто на сесії 14.02.19 /а.с. 49/.
Наведені обставини підтверджені матеріалами справи та не спростовані відповідачем.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про те, що обласною радою недотримано строк розгляду питання про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Соіл Мінералс Компані".
Як наслідок, в силу наведених вище положень абзацу десятого пункту 9 Порядку №615 вважається, що відповідне питання погоджене за принципом мовчазної згоди.
Крім того, суд зауважує, що в силу положень Порядку №615 повернення документів заявнику є можливим у разі невідповідності поданих ним документів вимогам Порядку.
Разом з цим, лист Держгеонадра від 5.03.19 вих. №4287/03/12-19 не містить посилань на невідповідність поданих позивачем документів вимогам Порядку та, як наслідок, наявність підстав для повернення таких документів. Не містить відповідь і посилань на конкретну норму Порядку №615, на підставі якої відповідач дійшов висновку про повернення документів заявнику.
До того ж, у згаданому листі відповідач зазначив про повернення документів Акціонерному товариству "Укргазвидобування", тоді як адресував лист ТОВ "Соіл Мінералс Компані".
Окрім того, в силу наведених вище положень пункту 25 Порядку №615 про надання дозволу або відмову у його наданні Держгеонадра видає наказ, а відповідне питання має розглядати комісія з питань надрокористування.
Однак, матеріали справи не містять доказів розгляду відповідного питання спеціально створеною комісією Держгеонадра.
Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не доведено правомірність своїх дій щодо розгляду заяви ТОВ "Соіл Мінералс Компані" про надання спеціального дозволу на користування надрами.
Суд зазначає, що суб`єкт владних повноважень має діяти виключно в межах та у спосіб, що встановлені законом, оскільки він виконує державні функції, і лише держава шляхом законодавчого регулювання визначає його завдання, межі його повноважень та спосіб, у який він здійснює ці повноваження. Розширене тлумачення суб`єктом владних повноважень способів здійснення своїх повноважень не допускається.
Разом з цим, у цій справі відповідач не довів, що у спірних відносинах він діяв на підставі, у межах повноважень та спосіб, визначені Конституцією і законами України.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ТОВ "Соіл Мінералс Компані" повністю.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Оскільки позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмір 1921,00 грн /а.с. 3-4/, а інші судові витрати у справі відсутні, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача понесені останнім судові витрати у повному розмірі.
Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 132, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Соіл Мінералс Компані" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення за результатами розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Соіл Мінералс Компані" від 22 грудня 2018 року вих.№88/15 у формі наказу.
Визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо повернення листом від 5 березня 2019 року вих.№4287/03/12-19 заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Соіл Мінералс Компані" щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з додатками.
Зобов`язати Державну службу геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031; вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03680) розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Соіл Мінералс Компані" (код ЄДРПОУ 42144293; вул. Пушкіна, 6а, кв. 9, м. Полтава, Полтавська область, 36000) від 22 грудня 2018 року вих.№88/15 з урахуванням принципу мовчазної згоди, визначеного Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", в частині щодо погодження Полтавської обласної ради надання надр у користування.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031; вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03680) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Соіл Мінералс Компані" (код ЄДРПОУ 42144293; вул. Пушкіна, 6а, кв. 9, м. Полтава, Полтавська область, 36000) судові витрати у розмірі 1921,00 грн (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Другого апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя О.О. Кукоба
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2019 |
Оприлюднено | 14.06.2019 |
Номер документу | 82344884 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні