Справа № 534/945/18
Провадження № 2/534/7/19
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 травня 2019 року Комсомольський міський суд Полтавської області в складі: головуючого судді за участю секретаря представника Горішньоплавнівської міської ради представника відповідача Куц Т.О. Ребриної О. О . Чернявського І.В . ОСОБА_8
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Горішні Плавні цивільну справу за позовною заявою Горішньоплавнівської міської ради Полтавської області до ОСОБА_4 про стягнення доходу , отриманого від безпідставно набутого майна,
в с т а н о в и в:
Горішньоплавнівська міська рада Полтавської області звернулась до суду із позовом, в якому просить стягнути з ОСОБА_4 на користь Горішньоплавнівської міської ради Полтавської області доходи отримані від безпідставно набутого майна за період з травня 2014 року по березень 2017 року в розмірі 234 568,83 грн, посилаючись на те, що 23.12.2004 рішенням Комсомольської (нині Горішньоплавнівська) міської ради Полтавської області було прийнято рішення Про передачу в оренду земельної ділянки приватному підприємцю ОСОБА_4 та передано в короткострокову оренду строком на 1 рік земельну ділянку площею 0,1787 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , ка розташована по АДРЕСА_1 . 26.01.2006 оренду продовджено на 5 років до 23.12.2010 та зареєстровано Договір оренди землі , але відповідачем додаткова угода про поновлення договору оренди не підписана, її державна реєстрація не проведена . таким чином, відповідач не виконав покладені на нього обов`язки щодо оформлення договору оренди . ОСОБА_4 фактично користується вказаною земельною ділянкою для обслуговування нерухомого майна, при цьому зареєстровані речові права на вказану земельну ділянку у неї відсутні. Позивач посилаючись на те, що відповідач не є власником спірної земельної ділянки та не може бути постійним землекористувачем і єдиною формою здійснення оплати за користування спірною земельною ділянкою для відповідача є орендна плата.
Ухвалою суду від 23.06.2017 провадження у справі відкрито з призначенням до судового розгляду (а.с.36).
Ухвалою суду від 25.01.2018 постановлено розглядати справу в порядку загального позовного провадження з призначенням підготовчого судового засідання (а.с.180-181).
06.02.2018 до суду надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого ОСОБА_4 позов не визнала повністю, посилаючись на те, що розрахунок наданий позивачем у справі не є належним, достатнім та допустимим доказом у справі , крім того позивач ставить перед судом позовні вимоги про стягнення збитків за період з травня 2014 року по березень 2017 , за той період коли Горішньоплавнівська міська рада Полтавської області не була власником земельної ділянки (а.с.184-193).
У судовому засіданні представник позивача заявлений позов підтримав у повному обсязі та просив про його задоволення.
Відповідач ОСОБА_4 в судове засідання не з`явилась, повідомлена належним чином.
Представник відповідача Фєдосєєв Д .О. у судовому засіданні позовні вимоги не визнав повністю, посилаючись на підстави зазначені у відзиві та промові.
Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, вивчивши докази по справі, суд приходить до наступного.
Відповідно до ст.81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексу.
У силу вимог ст.ст.77, 78 ЦПК України інших належних і допустимих доказів сторони суду не надали.
29 жовтня 2007 року між Комсомольською міською радою Полтавської області та ОСОБА_4 укладено договір № 138/07 оренди землі, розташованої по АДРЕСА_1, площею 0,1787 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , для розміщення сауни та складських приміщень, строк дії договору 5 років , нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 329 479 ,04 грн , орендна плата вноситься з 23.12.2005 в розмірі 1,5 відсотка від нормативної грошової оцінки землі (а.с.9- 11).
Відповідно до архівного витягу від 28.04.2017 Про продовження дії договорів оренди землі від 22.12.2010 продовжено дію договору оренди землі ОСОБА_4 на вказану земельну ділянку (а.с.17).
Відповідно до додаткової угоди № 1 /11 про поновлення строку дії та внесення змін до договору оренди землі № 040754700122 від 15.11.2007 , відповідно до рішення 3- ї сесії Комсомольської міської ради 6 - го скликання від 22.12.2010 поновлено строк дії договору оренди землі зареєстрованого Комсомольським міським відділом Полтавської регіональної філії ДП Центр ДКЗ при Держкомземі України за № 040754700122 від 15.11.2007 з 23.12.2010 до 23.12.2013 та викласти п. 9 договору в такій редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі, що складає 30 702, 00 грн на рік. Всі інші умови договору залишаються без змін (а.с.18-20).
Відповідно до додаткової угоди № 2/14 від 03.02.2014 до договору оренди землі № 138/07 від 29.10.2007 поновлено строк дії договору оренди землі №138/07 від 29.10.2007 з 23.12.2013 до 23.12.2014 та викладено пункт 4 договору у такій редакції Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки землі, що складає 40935 грн 88 коп на рік ( а.с. 21).
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно будівлі швейно - трикотажного цеху , будівля складу, будівля охорони по АДРЕСА_1 належать ОСОБА_4 , що також підтверджується договором купівлі - продажу від 18.07.2003 ( а.с. 22-24).
Як вбачається з акту візуального обстеження земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1 від 12.07.2017 у ході обстеження було встановлено, що земельна ділянка розташована в АДРЕСА_1 площею 0,1787 га використовується ОСОБА_4 для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі що їй належить на праві власності (а.с.25).
Відповідно до розрахунку щодо справляння ОСОБА_4 плати за оренду земельної ділянки, витрат міського бюджету , які виникли в результаті неукладання додаткових угод орендарем ОСОБА_4 з травня 2014 складає 234568,83 грн (а.с.30-32).
Згідно договору купівлі - продажу від 31.05.2017 ОСОБА_4 передала у власність ОСОБА_7 нежитлові приміщення будівлі загальною площею 125,1 кв.м, що розташовані в АДРЕСА_1 кадастровий номер НОМЕР_1 площею 0,1787 га (а.с.51-52).
Відповідно до висновку № 171106/1 про ринкову вартість нерухомого майна нежитлових приміщень будівлі розташованої за адресою АДРЕСА_1 загальною площею 443,1 м? складає 2525500 грн (а.с.163).
Відповідно до ст.1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
У відповідності до ч.2 ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Нормами ст.ст.626, 629 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Частиною 1 ст.792 передбачено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Відповідно до умов зазначеного договору оренди Комсомольська міська рада Полтавської області передала, а ОСОБА_4 прийняла у строкове платне користування раніше згадану земельну ділянку, що підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки (а.с.15).
Пунктом 5 Договору було визначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що становила 329479 грн. 04 коп.
Відповідно до статті 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 14 ПК України визначено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідач не є власником та постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата.
ПК України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст. 14.1.36, 14.1.125, 288.5 ПК України).
Згідно п.9 Договору ОСОБА_4 зобов`язалася вносити орендну плату у грошовій формі в розмірі 1,5 % від нормативної грошової оцінки землі , відповідно до додаткової угоди від 19.01.2011 - 3 % від нормативної грошової оцінки та відповідно до додаткової угоди від 03.02.2014 - 4 % від нормативної грошової оцінки.
Пунктом 10 Договору визначено, що обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
При зміні коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки землі, зміні нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розмір орендної плати за землю буде змінюватися без внесення змін до цього договору.
Рішенням дванадцятої сесії Комсомольської міської ради Полтавської області сьомого скликання від 21.06.2016 Про найменування представницьких органів місцевого самоврядування та його виконавчого органу в місті Горішні Плавні було змінено назву представницького органу місцевого самоврядування, а саме міської ради з Комсомольської міської ради Полтавської області на Горішньоплавнівську міську раду Полтавської області .
Відповідно до ст.13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно рішення Комсомольської міської ради Полтавської області від 21.05.2013 про затвердження Порядку встановлення розмірів за справляння плати за користування земельними ділянками у м. Комсомольську встановлено такі розміри: для розміщення ринків, банків - у розмірі 6 % нормативної грошової оцінки; для розміщення магазинів, кафе, барів - у розмірі 4 % нормативної грошової оцінки; для інших категорій земель - у розмірі 3 % нормативної грошової оцінки, що свідчить про безпідставність застосування розрахунку суми позову, оскільки орендна плата розраховувалась з коефіцієнтом 4 % від нормативної грошової оцінки, а не у розмірі 3 % як зазначено у вказаному рішенні (т.1 а.с.207-212).
Відповідно до ст.21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України
За приписом ст.24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Поряд з цим за положеннями частини п`ятої статті 5, частини першої статті 13 Закону України "Про оренду земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.
Відповідно до статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Частина перша статті 15 Закону України Про оренду землі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, визначала, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу (далі - ПК) України (частина друга статті 21 Закону України Про оренду землі у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до частин першої - другої статті 15, частини другої статті 18 Закону України "Про оренду земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (далі - Методика).
Згідно з пунктом 21 Методики нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за спеціальною формулою з урахуванням, зокрема, коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).
Отже, нормативна грошова оцінка є основою визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Згідно вимог ст. ст. 76, 77, 79, 80 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків встановлених цим Кодексом.
Статтею 89 ЦПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відповідно до матеріалів справи позивачем надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по АДРЕСА_1 ) станом на 18 жовтня 2007 року, в той час як вимоги позивачем заявлені за період з травня 2014 року по березень 2017 року.
Так позивачем суду не надано витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2014 - 2017 роки , за період який заявлений у позові до стягнення .
Оцінюючи докази надані сторонами, а саме рішення позивача від 21 травня 2013 року та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та відповідність цих даних інформації, зазначеній у розрахунках позивача, вважає, що позивчем неправильно застосовано коефіцієнт, використання земельньої ділянки при розрахунку її нормативної грошової оцінки, що має значення для визначення розміру орендної плати, яку позивач просить стягнути з відповідача.
Враховуючи, що позивачем не представлено достатньо об`єктивних та переконливих доказів в підтвердження своїх позовних вимог, а відповідачем позовні вимоги спростовані, суд прийшов до висновку, що позов є не обґрунтованим та до задоволення не підлягає.
Судові витрати вирішено у відповідності до ст. 141 ЦПК Ураїни.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 10,11,141,213,265 ЦПК України,
у х в а л и в :
В задоволенні позову Горішньоплавнівської міської ради Полтавської області до ОСОБА_4 про стягнення доходу , отриманого від безпідставно набутого майна - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Полтавського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення через суд першої інстанції.
Повне ім`я позивача: ОСОБА_4 , адреса проживання: АДРЕСА_2 .
Повне найменування відповідача : Горішньоплавнівська міська рада : адреса місцезнаходження : м. Горішні Плавні Полтавської області, вул. Миру, 24.
Суддя підпис Т.О.Куц
Згідно з оригіналом: Суддя Т.О.Куц
Суд | Комсомольський міський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2019 |
Оприлюднено | 18.06.2019 |
Номер документу | 82416269 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Комсомольський міський суд Полтавської області
Куц Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні