ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 червня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/1275/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Сич С.С.,
секретаря судового засідання - Гнітько О.О.,
позивача - ОСОБА_1 ,
представника позивача - ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Карлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
08 квітня 2019 року ОСОБА_1 /надалі - позивач; ОСОБА_1 / звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Карлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області /надалі - відповідач; Карлівське ОУПФУ Полтавської області/ про: визнання протиправним та скасування рішення Карлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області від 14.03.2019 №2 про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах; зобов`язання Карлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області зарахувати ОСОБА_1 роботу в період з 14.01.1991 по 08.12.2003 на посадах доярки та свинарки колгоспу ім. Шевченка Машівського району Полтавської області, в агрофірмі "Кошманівка", в підсобному сільськогосподарському підприємстві радгосп "Кошманівка", в ДСП "Кошманівка" та в колективному сільськогосподарському підприємстві "Агрофірма "Кошманівка" до стажу роботи, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. "д" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та призначити ОСОБА_1 пенсію на пільгових умовах з дати досягнення віку 52 років, а саме з 01.02.2019.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням Карлівського ОУПФУ Полтавської області (Машівський район) №2 від 14.03.2019 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії відповідно до підпункту 5 пункту 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у зв`язку з відсутністю необхідної тривалості стажу роботи в якості доярки (оператора машинного доїння), свинарки-оператора, підтвердженого в установленому законом порядку. Позивач вважає вказане рішення відповідача протиправним та таким, що підлягає скасуванню, посилаючись на те, що всі відомості, необхідні для підтвердження періодів роботи наявні у трудовій книжці та підтверджені архівними довідками комунального закладу Машівського районного трудового архіву.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/1275/19, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази (суддя Єресько Л.О.).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20 травня 2019 року дану адміністративну справу прийнято до провадження судді Сич С.С., розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 15:00 13 червня 2019 року.
10 червня 2019 року до суду надійшов відзив відповідача на позов /а.с. 77-80/, у якому представник Карлівського ОУПФУ просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на те, що трудова книжка ОСОБА_1 не містить даних про виконання встановлених норм обслуговування протягом періодів роботи з 14.01.1991 по 08.12.2003 в колгоспі ім. Шевченка. Довідку з відомостями про виконання позивачем норм обслуговування та із зазначенням періодів роботи, які зараховуються до стажу роботи, який дає право на пільгове забезпечення згідно з п. "в" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" позивачем не надано. Колективне сільськогосподарське підприємство Агрофірма "Кошманівка", на якому працювала ОСОБА_1 , припинено. Зазначає, відповідно до приписів Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 10.11.2006 №18-1, у разі ліквідації підприємства, установи чи організації без визначення правонаступника, підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років здійснюється комісією з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, яка створена при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області.
Позивач та представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про причини неявки в судове засідання не повідомив.
Відповідно до частини 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Пунктом 1 частини 3 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи по суті за відсутності представника відповідача.
Суд, заслухавши пояснення позивача та представника позивача, показання свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
05.02.2019 ОСОБА_1 звернулася до Карлівського ОУПФУ Полтавської області із заявою про призначення пенсії за віком /а.с. 90-91/, до якої було додано наступні документи: довідка про присвоєння ідентифікаційного номера, заява про призначення/перерахунок пенсії, паспорт, трудова книжка /а.с. 97-102/, довідки, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників (№381 від 17.10.2018, №380 від 17.10.2018, №383 від 17.10.2018, №389 від 17.10.2018, №382 від 17.10.2018), свідоцтво про народження дитини /а.с. 96/, свідоцтво про шлюб /а.с. 95/, що підтверджується розпискою-повідомленням про прийняття /а.с. 90-91/.
За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення пенсії від 05.02.2019 Карлівським ОУПФУ Полтавської області прийнято рішення №2 від 14.03.2019 /а.с. 15-19, 85-89/, яким ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії відповідно до підпункту 5 пункту 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у зв`язку з відсутністю необхідної тривалості стажу роботи в якості доярки (оператора машинного доїння), свинарки-оператора, підтвердженого в установленому законом порядку.
Не погодившись з рішенням Карлівського ОУПФУ Полтавської області №2 від 14.03.2019, позивач звернувся до суду даним позовом, у якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Карлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області від 14.03.2019 №2 про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах, а також зобов`язати Карлівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області зарахувати ОСОБА_1 роботу в період з 14.01.1991 по 08.12.2003 на посадах доярки та свинарки колгоспу ім. Шевченка Машівського району Полтавської області, в агрофірмі "Кошманівка", в підсобному сільськогосподарському підприємстві радгосп "Кошманівка", в ДСП "Кошманівка" та в колективному сільськогосподарському підприємстві "Агрофірма "Кошманівка" до стажу роботи, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. "д" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", та призначити ОСОБА_1 пенсію на пільгових умовах з дати досягнення віку 52 років, а саме з 01.02.2019.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню Карлівського ОУПФУ Полтавської області №2 від 14.03.2019, суд дійшов наступних висновків.
Частиною 1 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV /надалі - Закон № 1058-IV/ передбачено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Згідно пунктом 5 частини 2 статті 114 Закону № 1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається жінкам, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 55 років і за наявності стажу на зазначених роботах не менше 20 років, за умови виконання встановлених норм обслуговування.
Норми обслуговування для цих цілей встановлюються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
До досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, право на пенсію за віком на пільгових умовах мають жінки 1970 року народження і старші після досягнення ними віку, встановленого абзацами третім - тринадцятим пункту 2 частини другої цієї статті.
Згідно з приписами пункту 2 частини 2 статті 114 Закону № 1058-IV до досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, право на пенсію за віком на пільгових умовах мають жінки 1970 року народження і старші після досягнення ними такого віку, зокрема, 52 роки - з 1 жовтня 1966 року по 31 березня 1967 року.
Статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній /надалі - Порядок/.
Пунктом 1 Порядку встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до приписів пункту 20 Порядку у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5).
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Додатково в довідці наводяться такі відомості, зокрема, стосовно жінок, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами на підприємствах сільського господарства (в тому числі в колгоспах) - про виконання встановлених норм обслуговування .
Виходячи з положень зазначених норм, визначальними обставинами для визначення пільгового стажу є встановлення фактів роботи позивача на посаді доярки (оператора машинного доїння), свинарки-оператора та виконання встановлених норм обслуговування .
За відомостями трудової книжки колгоспника /а.с. 97-102/: 14.01.1991 ОСОБА_1 прийнята в члени колгоспу ім. Шевченка Машівського району та направлена дояркою з 14.01.1991; 01.02.1992 колгосп ім. Шевченка реорганізовано в Агрофірму "Кошманівка"; 17.10.1995 Агрофірма "Кошманівка" прийнята до складу Дочірнього підприємства "Полтавагазпром" АТ "Укргазпром" шляхом створення на його базі підсобного сільськогосподарського радгоспу "Кошманівка"; на підставі службової записки №270 від 09.11.98 ОСОБА_1 переведена на роботу свинаркою СТФ №2; 30.09.1999 радгосп "Кошманівка" реорганізовано в ДСП "Кошманівка"; 27.02.2003 ДСП "Кошманівка" реорганізовано в Колективне сільськогосподарське підприємство Агрофірма "Кошманівка"; 08.12.2003 ОСОБА_1 звільнена з роботи за згодою сторін, п. 1 ст. 36 КЗпПУ.
Трудова книжка не містить відомостей про виконання встановлених норм обслуговування , що є необхідною умовою для призначення пенсії згідно пунктом 5 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Позивачем не надано уточнюючої довідки підприємства або його правонаступників (додаток N 5) з відомостями про виконання ОСОБА_1 встановлених норм обслуговування.
Відповідно до архівної довідки, виданої архівним сектором Машівської районної державної адміністрації №01-40/35 від 09.10.2018, рішенням загальних зборів членів колгоспу ім. Шевченка с. Кошманівка Кошманівської сільської ради Машівського району протокол №2 від 20 лютого 1992 року реорганізовано колгосп ім. Шевченка в колективне сільськогосподарське підприємство Агрофірма "Кошманівка", яке зареєстроване розпорядженням голови Машівської районної державної адміністрації №263 від 22.12.1992. Рішенням загальних зборів членів колективного сільськогосподарського підприємства Агрофірма "Кошманівка" с. Кошманівка Кошманівської сільської ради Машівського району, протокол №5 від 17 жовтня 1995 року, колективне сільськогосподарське підприємство Агрофірма "Кошманівка" реорганізовано в підсобне сільське господарство "Агрофірма "Кошманівка" дочірнього підприємства АТ "Укргазпром" - "Полтавагазпром" с. Кошманівка Кошманівської сільської ради Машівського району, яке зареєстроване розпорядженням голови Машівської районної державної адміністрації №27 від 11 грудня 1995 року. Розпорядженням голови Машівської районної державної адміністрації №277 від 01 вересня 1999 року зареєстровано державне сільськогосподарське підприємство "Кошманівка" /а.с. 28, 109/.
Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань підтверджено, що юридична особа Колективне підприємство "Колективне сільськогосподарське підприємство Агрофірма "Кошманівка" (ідентифікаційний код 03773777) припинено за судовим рішенням 01.04.2015 у зв`язку з визнанням її банкрутом /а.с. 117-122/.
Механізм підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника визначено Порядком підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 10 листопада 2006 р. N 18-1 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2006 р. за N 1231/13105 /надалі - Порядок №18-1/.
Відповідно до пункту 3 Порядку №18-1 підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - підтвердження стажу роботи), здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - Комісії).
Пунктом 4 Порядку №18-1 передбачено, що Комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов`язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної служби України з питань праці. До складу Комісії за згодою включаються представники членських організацій Федерації професійних спілок України та регіональних організацій роботодавців та їх об`єднань.
Пунктом 6 Порядку № 18-1 встановлено, що основними завданнями Комісії, зокрема, розгляд заяв про підтвердження стажу роботи (додаток 1) та прийняття рішень щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні в установленому порядку.
Пунктом 11 Порядку № 18-1 визначено, що для підтвердження стажу роботи заявник подає до управління Пенсійного фонду України в районі, місті, районі у місті, об`єднаних управлінь, за місцем проживання (реєстрації) такі документи: 1) заяву про підтвердження стажу роботи; 2) документи, які підтверджують факт припинення підприємства, установи, організації в результаті їх ліквідації (у тому числі архівні) - щодо підприємств, установ, організацій, ліквідованих до 01.07.2004 та/або щодо яких відсутні дані про проведення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр); 3) трудову книжку; 4) документи, видані архівними установами, зокрема: а) довідку про заробітну плату; б) копії документів про проведення атестації робочих місць; в) копії документів про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати (у разі відсутності - довідку про їх відсутність). У разі необхідності заявник може подавати інші документи, які можуть підтверджувати виконання робіт, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.
Згідно з пунктом 15 Порядку № 18-1 Комісії розглядають заяви про підтвердження стажу роботи, на бажання заявника, у його присутності або в присутності його законного представника, або представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально. Комісії приймають рішення щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні та не пізніше п`яти робочих днів з дня його прийняття направляють до управління Пенсійного фонду України в районі, місті, районі у місті, об`єднаних управлінь, а також повідомляють заявника про прийняте рішення.
Таким чином, у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника підтвердження, періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - підтвердження стажу роботи), здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, які створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Проте, позивач не зверталася з відповідною заявою про підтвердження стажу роботи до комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років при Головному управління пенсійного фонду України в Полтавській області.
Допитані в судовому засіданні свідки ОСОБА_2 , ОСОБА_3 повідомили суд, що працювали разом з позивачем свинарками приблизно по п`ять років кожна, дати, з яких почали спільну роботу разом із позивачем свідки суду не повідомили, посилаючись на те, що не пам`ятають цих дат. Свідки підтверджували виконання позивачем встановлених норм обслуговування, проте не змогли повідомити суду норми обслуговування для свинарок, зокрема, і у цифровому вимірі.
Суд зазначає, що нормою обслуговування вважається певна кількість голів корів або свиней, закріплених за робітницею, яку вона зобов`язана обслужити упродовж установленого робочого дня (зміни) у визначених організаційно-технічних умовах.
Відтак, суд критично оцінює та не бере до уваги показання свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3
Таким чином, враховуючи, що призначення пенсії на пільгових умовах ліквідованого підприємства можливе лише за рішенням Комісії з питань підтвердження періодів роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, або за вислугу років, та наявності документів, які свідчать про пільгову роботу, а період роботи позивача дояркою та свинаркою із виконанням нею встановлених норм обслуговування з 14 січня 1991 року по 08 грудня 2003 року не підтверджено записами первинних документів та відповідних уточнюючих довідок, суд дійшов висновку, що рішення №2 від 14.03.2019 прийнято відповідачем на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що передбачені законодавством України.
Аналогічна правова позиція висловлена Вищим адміністративним судом України в ухвалі від 02.11.2017 провадження №К/800/10202/15.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про необхідність відмови у задоволенні даного позову.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 205, 241-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , с. Богданівка, Машівський район, Полтавська область, 39420 ) до Карлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області (ідентифікаційний код 40377053, вул. Полтавський шлях, 81, м. Карлівка, Полтавська область, 39500) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Повне рішення складено 18 червня 2019 року.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2019 |
Оприлюднено | 19.06.2019 |
Номер документу | 82443074 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні