Постанова
від 10.06.2019 по справі 804/4124/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

10 червня 2019 року м. Дніпросправа № 804/4124/18

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Чабаненко С.В. ,

суддів: Чумака С.Ю., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Вікторія" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.10.2018 р. в адміністративній справі №804/4124/18 за позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Вікторія" про стягнення адміністративно-господарських санкцій,-

ВСТАНОВИВ:

Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Вікторія , згідно якого просив:

- стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Вікторія на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2017 рік у розмірі 130 257,14 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що відповідачем в порушення вимог, визначених статтями 19, 20 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , не сплачено в строк до 17.04.2018 року адміністративно-господарські санкції у сумі 130 257,14 грн. за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2018 року адміністративний позов задоволено. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Вікторія на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2017 рік у розмірі 130 257,14 грн.

Відповідач, не погодившись з рішенням суду, звернулися з апеляційною скаргою, в якій просять скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позову в повному обсязі.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, Товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма Вікторія перебуває на обліку у Дніпропетровському обласному відділенні Фонду соціального захисту інвалідів.

08 лютого 2018 року Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Вікторія подано до Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт №10-ПІ про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2017 рік, відповідно до якого у 2017 році середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за рік становила 42 осіб; штатних працівників, яким встановлена інвалідність, на підприємстві - 1 особа; кількість інвалідів штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні - 2 особи; фонд оплати праці штатних працівників - 5 470,80 тис. грн.; середньорічна заробітна плата штатного працівника - 130 257 грн.

У рядку 6 вказаного звіту відповідачем самостійно визначено суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих для працевлаштування інвалідів у сумі 130 257 грн.

Згідно з розрахунком суми позову, наданим позивачем до матеріалів справи, ТОВ Агрофірма Вікторія не сплачено адміністративно-господарські санкції у сумі 130 257,14 грн. за не працевлаштування 1 особи з інвалідністю в 2017 році.

Статтею 18 Закону № 875 встановлено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Статтею 19 Закону № 875 визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів.

З наведеного вбачається, що чинним законодавством України передбачено гарантії соціального захисту інвалідів шляхом встановлення особливих вимог щодо організації робочого місця інваліда та покладення на підприємства обов`язку забезпечувати для інвалідів належні та безпечні умови праці з урахуванням медичних показань.

Постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70 затверджено порядок подання підприємствам, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування (далі - Порядок). Відповідно до цього Порядку звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду соціального захисту інвалідів, в яких вони зареєстровані, за формою № 10-ПІ "Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів".

Наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013 р., зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 р. за № 988/23520, затверджено форму статистичної звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", та порядок її подання (чинний з 31.05.2013 року).

З матеріалів справи вбачається, що у 2017 році середньооблікова кількість штатних працівників Агрофірма Вікторія становила 42 особи, отже кількість робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування інвалідів, відповідно до 4% нормативу, становить 2 особи.

Відповідно до наказу ТОВ Агрофірма Вікторія від 12.04.2006 року №17 Про прийом на роботу з 12.04.2006 року на посаду замісника генерального директора по виробництву прийнято ОСОБА_1 , якому встановлено другу групу інвалідності, що підтверджується наданими до матеріалів справи копіями наказу, довідки до акта МСЕК від 01.04.2010 року серії 10 ААА №016547 та виписки з акту огляду МСЕК до довідки серії 10 ААА №016547 від 01.04.2010 року.

З наданих до матеріалів справи копій звітів про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування вбачається, що в січні-березні 2017 року середньооблікова кількість штатних працівників становили 28, 29 та 37 осіб відповідно та працювала 1 особа з інвалідністю.

Водночас, відповідно до наданих до матеріалів справи копій табелів обліку використання робочого часу, звітів про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з квітня 2017 року середньооблікова кількість штатних працівників товариства збільшилась до 42 осіб, у зв`язку з чим товариством мало бути створено ще одне робоче місце для працевлаштування особи з інвалідністю (42*4% = 2 особи).

30 листопада 2017 року ТОВ Агрофірма Вікторія надало до державної служби зайнятості звітність форми №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) на одну вільну вакансію сторож для працевлаштування особи з інвалідністю, що підтверджується копіями вказаної звітності та листа Дніпропетровського обласного центру зайнятості від 08.05.2018 року №12/19-1452, копії яких міститься у матеріалах справи.

Наказом від 30.11.2017 року №50 на підставі направлення Криничанського районного центру зайнятості ТОВ Агрофірма Вікторія прийнято на роботу в службу охорони сторожем згідно строкового трудового договору з 01.12.2017 року ОСОБА_2 , який відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААА №724472 має другу групу інвалідності (копія наказу та довідки містяться у матеріалах справи).

Крім того, в акті від 07.09.2018 року №45/4.3-6 за результатами проведення перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб із інвалідністю Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області дійшло висновку про порушення ТОВ Агрофірма Вікторія вимог частини 1 статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні від 21.03.1991 року №875-ХІІ.

В ході перевірки встановлено, що (відповідно до табелів обліку робочого часу, наказів про призначення працівників, довідок МСЕК) на підприємстві у 2017 році працювали штатні працівники-інваліди: 1) ОСОБА_1 (повний 2017 рік); 2) ОСОБА_2 з 01.12.2017 (відпрацьовано у 2017 році 1 місяць). Таким чином, середньооблікова кількість штатних працівників-інвалідів ТОВ Агрофірма Вікторія фактично становить 1 особа, а кількість штатних працівників-інвалідів у ТОВ Агрофірма Вікторія в 2017 році повинна становити 2 особи (42*2%). Таким чином, норматив робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів ТОВ Агрофірма Вікторія не виконано.

Статтею 18 Закону № 875 встановлено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Згідно ч. 3 ст. 18-1 Закону № 875 державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендації МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань.

Аналізуючи зазначені норми права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що обов`язок підприємства покладається створення робочих місць для інвалідів та своєчасне подання інформації, необхідної для їх працевлаштування, а також щомісячної звітності про попит на робочу силу (вакансії). Обов`язк підбирати і працевлаштовувати інвалідів на створені робочі місця покладається на органи працевлаштування.

Згідно ч. 3 ст. 18-1 Закону № 875 державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендації МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань.

Колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції, що відповідачем ісупереч вимог постанови КМУ від 31.01.2007 року № 70 у передбачений постановою строк не створено робоче місце для працевлаштування осіб з інвалідністю та не здійснювалось інформування про створене робоче місце державної служби зайнятості до 30 листопада 2017 року, тоді як обов`язок створити друге робоче місце для працевлаштування особи з інвалідністю у відповідача виникло ще у квітні 2017 року.

Таким чином наведене свідчить про невиконання відповідачем вимог щодо створення робочих місць відповідно до нормативів встановлених статтею 19 №875-XІI та неналежне інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць на підприємстві та потребує у направленні йому центром зайнятості інвалідів для працевлаштування.

З огляду на вищезазначене, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції, що відповідачем не виконаний обов`язок, передбачений нормами чинного законодавства, зі створення 1 робочого місця для працевлаштування інвалідів, відповідно, в діях відповідача наявний склад правопорушення, що обумовлює підстави для стягнення адміністративно-господарських санкцій.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення не вбачається.

Керуючись ст.ст. 243, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Вікторія" залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.10.2018 р. в адміністративній справі №804/4124/18 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом тридцяти днів до Верховного Суду, відповідно до ст.ст. 328 - 329 КАС України.

Головуючий - суддя С.В. Чабаненко

суддя С.Ю. Чумак

суддя І.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2019
Оприлюднено20.06.2019
Номер документу82468701
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/4124/18

Ухвала від 14.08.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Постанова від 10.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 11.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 11.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 27.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 05.10.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Рішення від 05.10.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 05.10.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні