Рішення
від 28.05.2019 по справі 910/3111/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ м. Київ 28.05.2019 р.Справа №  910/3111/19 За позовом          Товариства з обмеженою відповідальністю "Аргумент ВВ" до          Київської міської ради про          визнання протиправним та скасування рішення   Суддя Зеленіна Н.І. Секретар судового засідання Ліпіна В.В. Представники сторін: відповідно до протоколу судового засідання. ОБСТАВИНИ СПРАВИ: Товариство з обмеженою відповідальністю "Аргумент ВВ" (далі – позивач) звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради (далі – відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення відповідача від 20.09.2018р. №1518/5582 являється незаконним та підлягає скасуванню. Ухвалою суду від 19.03.2019 р. позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Аргумент ВВ" залишено без руху, зобов'язано позивача усунути недоліки позовної заяви. 05.04.2019 р. від позивача надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви. Ухвалою від 05.04.2019 р. відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 24.04.2019 р. 12.04.2019 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, яким відповідач проти позову заперечує та зазначає, що спірне рішення являється законним та прийнято відповідачем в межах повноважень і відповідно до вимог чинного законодавства України. 23.04.2019 р. від позивача надійшла відповідь на відзив. Протокольною ухвалою від 24.04.2019 р. підготовче засідання відкладено на 14.05.2019 р. Протокольною ухвалою від 14.05.2019 р. закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду по суті на 28.05.2019 р. У судовому засіданні 28.05.2019 р. представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі. Представник відповідача проти позову заперечив. У судовому засіданні 28.05.2019 р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Дослідивши наявні в справі матеріали, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне. 06.04.2004 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "Аргумент ВВ" (орендар) та Київською міською радою (орендодавець), на підставі рішення Київської міської ради №558/718 від 26.06.2003 року, укладено договір оренди земельної ділянки за адресою: м. Київ, просп. Повітрофлотський, 11-13, площею 0,1942 га для будівництва, експлуатації та обслуговування торговельного комплексу, кадастровий номер 8000000000:72:101:0024 (надалі – Договір, а.с.22-26). 25.01.2005 р. сторони підписали акт приймання – передачі земельної ділянки, за яким 1. Орендодавець передав, а Орендар прийняв у своє володіння і користування земельну ділянку, кадастровий номер 8000000000:72:101:0024 (а.с.28). 10.07.2006 р. позивач отримав технічні умови № 2093 на каналізування об'єкта від ВАТ "Акціонерна Компанія "КИІВВОДОКАНАЛ" (а.с.29-30). 07.06.2006 р. та 08.06.2006 p. позивач отримав технічні умови №40389 та №71246 на приєднання об'єкта до теплових мереж від АЕК "КИЇВЕНЕРГО" (а.с.31-36). 02.11.2006 p. на засіданні секції містобудування та архітектури архітектурно-містобудівної ради при Головному управлінні містобудування, архітектури та дизайну міського середовища ухвалено Схвалити та рекомендувати до подальшого розроблення і погодження в установленому порядку архітектурне рішення проекту будівництва торговельного комплексу за адресою: просп. Повітрофлотський, 11-13, з урахуванням зауважень та рекомендацій (а.с.37-38). 25.04.2007 р. на засіданні трьохсторонньої комісії з питань забудови Солом'янського раціону м. Києва вирішили погодити замовнику будівництва ТОВ "Аргумент ВВ" проведення 15.05.2007р. громадського обговорення будівництва торгівельного  комплексу по Повітрофлотському проспекту, 11-13 (а.с.39). Відповідно до протоколу Громадського обговорення з мешканцями Солом'янського району м. Києва будівництва торговельного комплексу по Повітрофлотському проспекту, 11 – 13  від 325.04.2007 р. (а.с.40-43), надано згоду на проведення всіх подальших робіт щодо проектування та будівництва торговельного комплексу по Повітрофлотському просп. 11 – 13 у Солом'янському районі м. Києва за умови виконання забудовником всіх зобов'язань згідно укладених договорів та планів заходів щодо комплексного благоустрою встановлені терміни з ініціативними групами будинків. Листом від 26.07.2007 р. №15-10263 (а.с.44) Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища погодило архітектурне рішення проекту будівництва торговельного комплексу по просп.. Повпрофлотському, 11-13 у Солом'янському районі м. Києва для подальшої розробки та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку. Проект торгівельного комплексу по Повітрофлотському проспекту, 11-13 у Солом'янському районі м. Києва був розроблений у 2007 р. ПП "АРХІТЕКТУРНА МАЙСТЕРНЯ" (а.с.45-46). У 2008 р. позивач отримав паспорт зовнішнього опорядження фасадів (а.с.47). 20.11.2008 р. позивач отримав дозвіл на виконання будівельних робіт (а.с.110). У 2009, 2010, 2011, 2018 р. позивач отримував листи від громадян (а.с.73-76) з вимогами не проводити будівельні роботи, оскільки мешканці прилеглих будинків категорично проти забудови цієї земельної ділянки. Так, у листі від 16.03.2010 р. зазначалось, зокрема, що "в умовах тотальної корупції посадових осіб органу місцевого самоврядування та бездіяльності органів внутрішніх справ залишаємо за собою право боротися Повітрофлотський 11-13 усіма можливими методами аж до фізичного знесення будь-яких обмежувальних для проходу або проїзду конструкцій за вказаною адресою". У листі від 03.10.2018 р. зазначено, що "з моменту отримання ТОВ "Аргумент ВВ" дозволу на ведення будівельних робіт від 20.11.2008 року мешканці нашого району зрозуміли всю серйозність наслідків забудови за адресою: проспект Повітрофлотський 11-13. Адже при забудові даної території буде втрачено чудову зону відпочинку в нашому районі. У березні місяці 2009 року довідавшись про наміри ТОВ "Аргумент ВВ" найближчим часом розпочати будівництво торговельного центру нами власноруч було висаджено на даній земельній ділянці понад 50 дерев серед них були і плодові(абрикос, вишня, шовковиця) з метою покращення та озеленення цієї території. У травні місяці цього ж року ми звертались до забудовника з проханням припинити підготовчі роботи по будівництву; Коли здавалось вже, що нас почули, у березні 2010 року знов розпочалась активна підготовка до ведення будівельних робіт, на що громада не могла не відреагувати і написала нове звернення до представників ТОВ "Аргумент ВВ". Адже більшість мешканців даного району люди похилого віку, яким торгово-розважальний центр не принесе ніякої користі, а лише зруйнує чудове місце для проведення дозвілля; В 2011 році нами було написано чергове звернення до ТОВ "Аргумент ВВ", оскільки на початку квітня на території нашого скверу постійно перебували робочі, здійснювали розбивку та заміри, а через декілька днів було підігнано техніку (екскаватор та 3 самоскиди) з метою знищити насадження та зачистити територію. Завдяки нашим активним діям сквер довелось захистити і цього разу, інакше б в результаті викорчування дерев існувала загроза збільшення рівня підземних вод, що призвела б до затоплення підвалів будинків, які оточують дану земельну ділянку; Впродовж 2012-1017 років забудовники не здійснювали діяльності щодо забудови даної земельної ділянки, вочевидь це було пов'язано із закінченням дозволу на будівництво та зміною законодавства в сфері містобудування. Завдяки цьому за цей час нам вдалось власними зусиллями облагородити чудовий сквер, який мали намір знищити у 2017 році (акт огляду зелених насаджень). Слід також зауважити, що будівництво не можливе і з тих причин, що у прилеглих до цієї ділянки будівель просідає фундамент та з кожним роком внаслідок такого просідання збільшується кількість щілин в наших будинках, постійні проблеми з каналізацією, що просочується в підвали будинків. Важко і уявити до яких катастрофічних наслідків могла б призвести забудівля даної земельної ділянки". У подальшому, позивач отримав контрольні картки №№17090110-Сл, 18090008-Сл на тимчасове порушення благоустрою (а.с.88-90). Як вказує позивач, у 2011 році внесені зміни до законодавства, що регулює містобудівну діяльність. Зокрема, Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності", відповідно до статті 24 якого у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється. Київська міська рада прийняла рішення від 13 листопада 2013 року №518/10006, яким затверджено Міську програму створення (оновлення) містобудівної документації у м. Києві, а в 2015 році рішенням Київської міської ради від 24.09.2015 року №46/1949, було прийнято "Детальний план території в межах Повітрофлотського проспекту, вулиць Солом'янської, Механізаторів, Кудряшова та залізничних колій у Солом'янському районі м. Києва", відповідно до якого на земельній ділянці по проспекту Повітрофлотський, 11-13 заплановано будівництво саме багатоповерхового житлового будинку. Таким чином, позивач зазначає, що цей адміністративно-правовий акт істотно змінив умови використання земельної ділянки, які закріплювалися в рішенні №558/718 від 26.06.2003 року. Позивач ініціював внесення змін до укладеного Договору оренди земельної ділянки та приведення його у відповідність до Детального плану території, затвердженого рішенням Київської міської ради від 24.09.2015 року № 46/1949. А також звернувся до Київської міської ради з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по просп. Повітрофлотському 11-13 м. Київ, для будівництва, експлуатації та обслуговування торговельного комплексу зі зміненим цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Так, 19.07.2017 р. на підставі звернення позивача Комісією, призначеною згідно наказу Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №8 від 14.01.2013 р., проведено обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, про що складено акт №227 (а.с.91-92). Як вбачається із матеріалів справи, з урахуванням детального плану території в межах Повітрофлотського проспекту, вулиць Солом'янської, Механізаторів. Кудряшова та залізничних колій у Солом'янському районі м. Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради № 46/1949 від 24.09.2015 р., ТОВ "Аргумент ВВ" зазначило, що має намір використовувати дану земельну ділянку для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими торговельно-офісними приміщеннями та паркінгом, у зв'язку з чим TOB "Аргумент ВВ" ініціювало питання щодо внесення відповідних змін до укладеного договору оренди земельної ділянки та приведення його у відповідність до детального плану території, затвердженого рішенням Київської міської ради № 46/1949 від 24.09.2015 року. 18.07.2017 p. позивач звернувся до Київської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (зміна цільового призначення) площею 0,1942 га в оренду для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими торговельно-офісними приміщеннями та паркінгом, проте у відповідач у встановлений строк не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні. У зв'язку з викладеним, позивач направив відповідачу повідомлення №1/22082017 від 22.08.2017 р., у якому вказав, що ТОВ "Аргумент ВВ" замовлено розроблення документації із землеустрою без надання дозволу Київської міської ради (а.с.67-68). 29.03.2018 р. розробником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Деметра плюс" було направлено до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) заяву про розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на земельну ділянку загальною площею 0,1942 га (кадастровий номер 8000000000:72:101:0024) для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано прибудованими торговельно-офісними приміщеннями та паркінгом на проспекті Повітрофлотському 11-13 у Солом'янському районі м. Києва (вхідний номер 3869/0/9-18). Оскільки у встановлені ч. 5 ст. 186-1 Земельного кодексу України строки, Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не надав та не надіслав розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні, позивач звернувся до Департаменту містобудування та архітектури зі скаргою вих. №17/04/18-01 від 17.04.2018 р. (а.с.77-79), у якій просив повідомити про причини порушення строків надання погодження, та терміново надати висновки про погодження проекту землеустрою або про відмову в такому погодженні. 11.06.2018 р. позивач отримав висновок №5328/0/82-18 про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у якому вказано, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Аргумент ВВ" для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими торговельно-офісними приміщеннями та паркінгом на проспекті Повітрофлотському 11-13 у Солом'янському районі м. Києва, відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам (а.с.52). Відповідно до актів обстеження земельної ділянки від 12.07.2017 № 17-1110-09 та від 14.05.2018, складених Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) встановлено, що на земельній ділянці ростуть зелені насадження (дерева), земельна ділянка вільна від забудов, згідно договору оренди не використовується. При цьому, 08.09.2017 р. між ТОВ "Аргумент ВВ" та ТОВ "Нові Зодчі" було укладено договір підряду від 08.09.2017 року №08/09/17 на виконання робіт по встановленню тимчасової огорожі (для утримання земельної ділянки в належному санітарному стані та її охорони) по проспекту Повітрофлотському, 11-13. 13 вересня 2017 р. підрядник, виконуючи умови договору, був готовий виконати роботи у повному обсязі. У зв'язку з протидією третьої сторони. Роботи не були виконані у повному обсязі, і конструкції огорожі були повернуті у місце зберігання на майданчик ТОВ "Нові Зодчі". Вказане підтверджується наявними у матеріалах справи доказами, а саме, копіями листів від 04.12.2017 р., 14.12.2017 р., 28.11.2017 р. (а.с.64-66). 20 вересня 2018 року Київська міська рада прийняла рішення №1518/5582 про розірвання договору оренди земельної ділянки від 06.04.2004 року за адресою: м. Київ, просп. Повітрофлотський, 11-13, площею 0,1942 га для будівництва, експлуатації та обслуговування торговельного комплексу (кадастровий номер 8000000000:72:101:0024), укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю "Аргумент ВВ" в односторонньому порядку. Вказане рішення прийнято у зв'язку з невиконанням позивачем вимог п. 3.1. Договору оренди та на підставі, зокрема, п. 7.3. Договору. Відповідно до п. 3.1. Договору, даний Договір встановлює наступні обмеження: - завершити забудову земельної ділянки в строки встановлені проектною документацією на будівництво, затвердженою в установленому порядку, але не пізніше, ніж через три роки з дня державної реєстрації цього договору; - на Земельній ділянці не дозволяється діяльність, не пов'язана з цільовим призначенням земельної ділянки. Зміна цільового призначення Земельної ділянки можлива лише в разі прийняття Київською міською радою рішення про затвердження проекту відведення земельної ділянки у зв'язку зі зміною цільового призначення Земельної ділянки та внесення відповідних змін до Договору. За умовами п. 7.3. Договору, Договір може бути розірваний: в земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам, не за цільовим призначенням, систематичної несплати орендної плати (протягом двох місяців поспіль) та невиконання Орендарем інших умов цього Договору. Зобов'язанням, згідно ст. 509 Цивільного кодексу України, є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Згідно зі ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно - правовими актами. Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України Київській міській раді надано широкі повноваження у галузі земельних відносин. Згідно з пунктом 34 частини 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад, а відповідно до пункту 2 ст. 22 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" Київська міська рада має право визначати особливості землекористування. Київська міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"). Згідно з частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Згідно ст. 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Обґрунтовуючи заявлені вимоги, позивач вказує, що він неодноразово намагався розпочати будівельні роботи, проте невідомі особи, застосовуючи фізичну силу, блокували господарську діяльність на орендованій земельній ділянці. Позивачем вжито численних заходів, направлених на врегулювання конфліктної ситуації з громадськістю, а саме, проведення відповідних консультацій, підписання угоди про співробітництво та врахування побажань щодо благоустрою території земельної ділянки, а також ще до початку будівельних робіт відремонтувало територію найближчого дитячого закладу №712, що не ремонтувався впродовж 10 років. Такі дії, за доводами позивача, свідчать про вчинення ним заходів щодо належного виконання зобов'язання за договором оренди земельної ділянки. Згідно із частиною першою статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов'язків. Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 ЦК України). За змістом частини другої статті 792 ЦК України майнові відносини, що виникають з договору найму (оренди) земельної ділянки, є цивільно-правовими, ґрунтуються на засадах рівності, вільного волевиявлення та майнової самостійності сторін договору та, крім загальних норм цивільного законодавства, щодо договору, договору найму регулюються актами земельного законодавства – ЗК України, Законом України "Про оренду землі". Відповідно до ст. 610 ЦК України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання). Статтею 611 ЦК встановлено, що у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: 1) припинення зобов'язання внаслідок односторонньої відмови від зобов'язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; 2) зміна умов зобов'язання; 3) сплата неустойки; 4) відшкодування збитків та моральної шкоди. У разі порушення боржником негативного зобов'язання кредитор незалежно від сплати неустойки та (або) відшкодування збитків і моральної шкоди має право вимагати припинення дії, від вчинення якої боржник зобов'язався утриматися, якщо це не суперечить змісту зобов'язання. Така вимога може бути пред'явлена кредитором і в разі виникнення реальної загрози порушення такого зобов'язання. Відповідно до ст. 614 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов'язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов'язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов'язання. Відповідно до ст. 23 Закону України "Про планування і забудову територій" будівництво об'єктів містобудування здійснюється згідно з вимогами законодавства та відповідно до затвердженої проектної документації. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки при проектуванні і здійсненні будівництва об'єкта містобудування. За змістом ст. 29 вказаного Закону, дозвіл на виконання будівельних робіт - документ, що засвідчує право замовника та підрядника на виконання підготовчих (якщо підготовчі роботи не були виконані раніше відповідно до дозволу на виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд. Таким чином, суд погоджується з доводами позивача про те, що відповідно до вказаних вище вимог Закону України "Про планування і забудову територій", він не міг розпочати будівельні роботи за відсутності містобудівної документації. Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у рішеннях за № 910/4198/16 від 27 червня 2018 року, № 3910/8011/17 від 04 квітня 2018 року. Статтею 19 Конституції України унормовано, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин. Залежно від компетенції органу, який прийняв такий документ, і характеру та обсягу відносин, що врегульовано ним, акти поділяються на нормативні і такі, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуальні. Статтею 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Отже, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Відповідач вказує, що оскільки позивач відповідно до договору оренди землі мав завершити забудову земельної ділянки в строки, встановлені проектною документацією на будівництво, але не пізніше, ніж через три роки з моменту державної реєстрації договору, однак будівельні роботи на даний час не тільки не завершено, а навіть не розпочато, вказані обставини свідчать про те, що рішення про розірвання договору повністю відповідає вимогам чинного законодавства України. Проте, суд дійшов висновку про те, що спірне рішення відповідача про розірвання Договору оренди земельної ділянки не відповідає вимогам законодавства та порушує права і законні інтереси позивача, з урахуванням встановлених судом при розгляді даної справи обставин щодо фактичного виконання Договору, а саме, протидія представників громадськості, затвердження Міської програми створення (оновлення) містобудівної документації у м. Києві рішенням від13.11.2013 року №518/10006, затвердження рішенням Київської міської ради від 24.09.2015 року №46/1949 "Детального плану території в межах Повітрофлотського проспекту, вулиць Солом'янської, Механізаторів, Кудряшова та залізничних колій у Солом'янському районі м. Києва", відповідно до якого на земельній ділянці по проспекту Повітрофлотський, 11-13 заплановано будівництво саме багатоповерхового житлового будинку; ненадання Київською міською радою у встановлені строки дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (зміна цільового призначення) площею 0,1942 га в оренду для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими торговельно-офісними приміщеннями та паркінгом або мотивованої відмови у його наданні. Так, матеріалами справи підтверджується вчинення позивачем всіх належних дій, спрямованих на виконання Договору оренди земельної ділянки, і суд погоджується з доводами позивача про те, що порушення строків виконання будівельних робіт не залежало від волі та дій ТОВ "Агрумент ВВ", та зумовлено обставинами, які не залежали від позивача, а тому таке порушення не може бути підставою для дострокового розірвання Договору в односторонньому порядку Київською міською радою. Також, обґрунтовуючи позовні вимоги, ТОВ "Агрумент ВВ" зазначає, що Київською міською радою при прийнятті оспорюваного рішення було порушено Регламент. Відповідно до ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. Відповідно до ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання регулювання земельних відносин вирішуються відповідно до закону виключно на пленарних засіданнях міської ради. Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймається відкритим (у тому числі поіменним) або таємним голосуванням. Таємне голосування обов'язково проводиться у випадках, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1. 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону. Статтею 21 Регламенту Київської міської ради, у відповідній редакції, (надалі – Регламент) визначено, що суб'єктами подання проектів рішень виступають Київський міський голова, заступник міського голови - секретар Київради, депутати Київради, постійні та тимчасові контрольні комісії Київради, депутатські фракції, групи, виконавчий орган Київради (Київська міська державна адміністрація), загальні збори громадян в порядку, визначеному законодавством, Статутом територіальної громади міста Києва та цим Регламентом. Проекти рішень Київради подаються до управління організаційного та документального забезпечення діяльності Київської міської ради у паперовому та в електронному вигляді. Проект рішення Київради нормативно-правового характеру повинен містити положення про оприлюднення та набрання ним чинності. Суб'єкт подання проекту рішення на зворотному боці останньої сторінки проекту рішення зазначає профільну постійну комісію та постійні комісії, до функціональної спрямованості яких належить попередній розгляд зазначеного проекту рішення. Разом з проектом рішення до секретаріату Київради подається: 1) пояснювальна записка (із зазначенням прізвища та ініціалів особи, яка є суб'єктом подання проекту рішення, повної назви її посади, контактних даних особи, відповідальної за супроводження проекту рішення, а також зазначається доповідач проекту рішення на пленарному засіданні Київради); пояснювальна записка повинна містити: опис проблем, для вирішення яких підготовлено проект рішення та обгрунтування адекватності і достатності передбачених у проекті рішення механізмів і способів вирішення існуючих проблем, а також їх актуальності для територіальної громади міста Києва; правове обґрунтування необхідності прийняття рішення (з посиланням на конкретні положення і норми нормативно-правових актів, на підставі й на виконання яких підготовлено проект рішення); детальний опис цілей і завдань, очікуваних позитивних соціально-економічних та інших наслідків для територіальної громади від реалізації запропонованого проекту рішення; 2) додатки (якщо вони є). Відповідно до п.п. 4, 5 ст. 23 Регламенту протягом трьох днів з дня реєстрації проекту рішення Київський міський голова або заступник міського голови - секретар Київради надає доручення щодо розгляду проекту рішення профільній постійній комісії, яка, враховуючи функціональну спрямованість постійних комісій, визначається профільною з попереднього розгляду відповідного проекту рішення, а також іншим постійним комісіям відповідно до їх функціональної спрямованості. Після реєстрації проекту рішення управління адміністративного та господарського забезпечення Київської міської ради робить сканкопію проекту рішення Київради та додатків до нього, в той же день розміщує відповідні матеріали на офіційному веб-сайті Київради (www.kmr.gov.ua), а управління організаційного та документального забезпечення діяльності Київської міської ради направляє оригінал проекту рішення і його письмові копії для розгляду постійним комісіям Київради. Частинами 7-12 ст.21 Регламенту визначено, що постійні комісії Київради (окрім профільної) протягом чотирнадцяти днів з моменту реєстрації проекту рішення у комісії опрацьовують його та за результатами розгляду проекту рішення: 1) підтримують проект рішення Київради: 1.1) візують проект рішення без зауважень; 1.2) візують проект рішення із зауваженнями чи пропозиціями; 2) відхиляють проект рішення. Зауваження чи пропозиції викладаються у висновку постійної комісії та направляються до профільної постійної комісії. Висловлені зауваження та пропозиції постійних комісій є обов'язковими для розгляду профільною постійною комісією Київради. У разі ненадходження до профільної постійної комісії письмової інформації про результати розгляду постійною комісією проекту рішення протягом встановленого цією частиною строку, проект рішення вважається погодженим такою постійною комісією. Профільна постійна комісія протягом тридцяти днів з моменту реєстрації проекту рішення у комісії опрацьовує його та за результатами розгляду проекту рішення: 1) підтримує проект рішення Київради: 1.1) візує проект рішення без зауважень; 1.2) візує проект рішення із зауваженнями чи пропозиціями; 2) за згодою суб'єкта подання направляє проект рішення на доопрацювання, в тому числі шляхом створення робочої групи постійної комісії для доопрацювання проекту рішення; 3) відхиляє проект рішення. У разі якщо профільна постійна комісія протягом встановленого строку не розглянула проект рішення, останній вважається погодженим профільною постійною комісією. У разі підтримання проекту рішення, а також висловлення зауважень та пропозицій до проекту рішення профільна постійна комісія направляє проект рішення для опрацювання до управління правового забезпечення діяльності Київської міської ради, яке протягом чотирнадцяти днів: 1) погоджує проект рішення без зауважень (візує проект рішення); 2) надає правовий висновок щодо невідповідності проекту рішення чи його окремих положень вимогам законодавства, надає зауваження і рекомендації, зокрема рекомендації стосовно порядку розгляду проекту рішення. У разі якщо управління правового забезпечення діяльності Київської міської ради протягом визначеного в цій частині строку не розглянуло проект рішення, останній вважається погодженим управлінням. Управління правового забезпечення діяльності Київської міської ради після опрацювання проекту рішення повертає його до профільної постійної комісії Київради, або суб'єкту подання (у разі якщо суб'єкт подання самостійно направив проект рішення до управління правового забезпечення діяльності Київської міської ради). Погоджений управлінням правового забезпечення діяльності Київради проект рішення Київської міської ради передається профільною комісією до управління організаційного та документального забезпечення діяльності Київської міської ради для попереднього формування проекту порядку денного пленарного засідання Київради. Правовий висновок управління правового забезпечення діяльності Київської міської ради щодо невідповідності проекту рішення чи його окремих положень вимогам законодавства є обов'язковим для розгляду профільною постійною комісією на її найближчому засіданні. За результатами такого розгляду профільна постійна комісія приймає рішення або щодо внесення на розгляд Київради проекту рішення, або щодо відхилення проекту рішення. Головуючий на пленарному засіданні не ставить на голосування пропозиції про включення до проекту порядку денного пленарного засідання проектів рішень Київради, які не розглянуті відповідно до вимог статті 23 цього Регламенту. Правовим висновком № 08/230-2180 від 04.10.2017р. Управління правового забезпечення діяльності Київської міської ради, який було адресовано Голові постійної комісії Київради з питань містобудування, архітектури та землекористування, проект рішення було направлено на доопрацювання, оскільки до проекту не було додано документів, які б підтверджували порушення умов договору та земельного законодавства. Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Згідно зі ст. 34 Регламенту Київської міської ради, після пленарного засідання Київради управління організаційного та документального забезпечення діяльності Київської міської ради протягом семи робочих днів готує протокол та стенограму пленарного засідання Київради, які підписує головуючий на пленарному засіданні Київради. Протокол і стенограма пленарного засідання Київради є офіційними документами, що підтверджують процес обговорення і прийняття рішення Київрадою. До проекту оскаржуваного рішення про розірвання договору оренди додано пояснювальну записку, за змістом якої, суб'єкт подання, в якості обґрунтування підстав для його прийняття, посилався на те, що такий проект підготовлений на підставі звернення деяких членів місцевої громади, діяльність якого, на їх думку, перешкоджає належній реалізації їх прав та інтересів на безпечне для життя і здоров'я, навколишнє середовище, суперечить їх інтересам, а також підвищує соціальну напругу у мікрорайоні. Питання розірвання договору оренди земельної ділянки, укладеного з позивачем, з підстав порушення останнім умов договору щодо строків забудови земельної ділянки взагалі на даному засіданні відповідача не піднімалось та не обговорювалось. Позивач вказує, що жодний депутат чи комісія Київської міської ради не доповідали про порушення орендарем умов договору та необхідність розірвання договору на підставі п. 3.1 договору оренди. В стенограмі пленарного засідання від 20.09.2018 року відображено, що договір земельної ділянки від 25.01.2005 (хоча насправді 06.04.2004) було розірвано з підстав невдоволення деяких громадян через забудову земельної ділянки та необхідність надання цій земельній ділянці статусу скверу. За результатом розгляду даної справи, суд погоджується з доводами позивача про те, що фактичною підставою для подання проекту рішення, а також предметом обговорення на пленарному засіданні відповідача, були звернення деяких представників місцевої громади, а не порушення чи неналежне виконання орендарем своїх обов'язків за договором, як було визначено в самому рішенні. При цьому, суд відхиляє як недостатні та необґрунтовані заперечення відповідача щодо відсутності порушення Регламенту, оскільки 24.11.2017 на засіданні постійної комісії з питань містобудування, архітектури та землекористування було повторно розглянуто проект рішення "Про розірвання договору оренди земельної ділянки від 25.01.2005 № 72-6-00245, укладеного між Київською міською радою та ТОВ "АРГУМЕНТ ВВ" для будівництва, експлуатації та обслуговування торговельного комплексу на просп. Повітрофлотському, 11-13 у Солом'янському районі м. Києва» та за результатами його розгляду прийнято висновок, яким відхилено зауваження, викладені у правовому висновку управління правового забезпечення діяльності Київської міської ради від 04.10.2017 № 08/230-2180. Інші доводи і твердження відповідача суд не приймає до уваги як необґрунтовані та такі, що не відповідають фактичним обставинам справи і вимогам чинного законодавства України. Як встановлено ст. ст. 73, 74 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Статтею 79 Кодексу передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання. В порядку, передбаченому ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів). Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги законними, доведеними, обґрунтованими, такими, що відповідають фактичним обставинам справи та вимогам чинного законодавства України і не спростованими належним чином в установленому порядку відповідачем, а відтак такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі. Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір за розгляд позовної заяви покладається на відповідача. Керуючись ст. ст. 2, 74, 76-80, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд міста Києва, – В И Р І Ш И В: 1. Позов задовольнити повністю. 2. Визнати протиправним та скасувати рішення №1518/5582 від 20 вересня 2018 року Київської міської ради VI сесії VIII скликання про розірвання договору оренди земельної ділянки від 25.01.2005 року (06.04.2004 року) за адресою: м. Київ, просп. Повітрофлотський, 11-13, площею 0,1942 га для будівництва, експлуатації та обслуговування торговельного комплексу (кадастровий номер 8000000000:72:101:0024), укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю «Аргумент В» (код ЄДРПОУ 31302003). 3. Стягнути з Київської міської ради (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 36; код ЄДРПОУ 22883141) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Аргумент ВВ" (03035, м. Київ, вул. Сурікова, 3, корп. 8-Б; код ЄДРПОУ 31302003) 1 921 (одну тисячу дев'ятсот двадцять одну) грн. 00 коп. судового збору. На рішення може бути подано апеляційну скаргу протягом 20 днів з дня проголошення. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду за наслідками апеляційного перегляду. Повний текст рішення складено 21.06.2019 р. Суддя                                                                                                     Н.І. Зеленіна

Дата ухвалення рішення28.05.2019
Оприлюднено25.06.2019
Номер документу82567183
СудочинствоГосподарське
Суть          визнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —910/3111/19

Ухвала від 30.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 19.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 17.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 16.03.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 10.03.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 03.03.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 03.03.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 18.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 03.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 16.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні