Рішення
від 20.06.2019 по справі 924/50/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"21" червня 2019 р. Справа № 924/50/15

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладія С.В. при секретарі судового засідання Тлустій У.О., розглянувши матеріали справи

за позовом прокурора Хмельницького району в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:

- Олешинська сільська рада об`єднаної територіальної громади с. Олешин Хмельницького району Хмельницької області

- Західний офіс Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області м. Хмельницький

- Хмельницька районна державна адміністрація м. Хмельницький

до товариства з обмеженою відповідальністю "Деніокс" м. Хмельницький

про стягнення до бюджету втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 538060,00 грн.

Представники сторін:

від позивача: Андрійчук І.В. за довіреністю №0-22-0.6-170/62-18 від 27.11.2018р.

від відповідача: не з`явився

від третьої особи (Олешинська сільська рада об`єднаної територіальної громади): не з`явився

від третьої особи (Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області): Єгорова О.С. за довіреністю №13-35/97-2019 від 03.01.2019р., Кондратюк В.В. за довіреністю 13-35/2238-2019 від 08.04.2019р.

від третьої особи (Хмельницької районної державної адміністрації): не з`явився

від прокуратури: Коломий О.Є. прокурор відділу облпрокуратури (посвідчення №035772)

В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі згідно із ч. 1 ст. 240 ГПК України.

ВСТАНОВИВ:

Прокурор в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області м. Хмельницький звернувся з позовом до суду в якому просить стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Деніокс" м. Хмельницький 560458,00 грн. для зарахування на рахунок Олешинської сільської ради втрат сільськогосподарського виробництва. В обґрунтування позовних вимог вказує, що прокуратурою встановлено, що відповідно до державних актів на право власності на земельні ділянки, у приватній власності відповідача знаходяться земельні ділянки, загальною площею 6,5443 га за межами населеного пункту на території Олешинської сільської ради Хмельницького району. Згідно розпорядження першого заступника голови Хмельницької РДА від 18.12.2013 року затверджено проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок в порядку зміни цільового призначення із категорії земель сільськогосподарського призначення (рілля) до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони і іншого призначення. Прокуратура звертає увагу суду на ст. 156 та ст. 207 Земельного кодексу України у відповідності до яких власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіянні внаслідок вилучення сільськогосподарських угідь для потреб не пов`язаних із сільськогосподарським та лісогосподарським виробництвом. При зміні цільового призначення вказаних земель проведено розрахунок втрат сільськогосподарського виробництва згідно Порядку визначення втрат, які відповідно до розрахункової відомості становлять 569058,00 грн. та підлягають зарахуванню до відповідного бюджету. Однак, в порушення вказаних норм, станом на 08.12.2014 р. відповідачем із загальної суми втрат сплачено лише 8600,00грн., у зв`язку із чим заборгованість становить 560458,00грн. Прокурор зазначає, що відповідно до ст. 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» з 26.10.2014р. повноваження щодо пред`явлення позовів про стягнення втрат сільськогосподарського виробництва належить Державній інспекції сільського господарства в області, проте на даний час вказаний орган контролю до суду не пред`являв позови вказаної категорії, у зв`язку із відсутністю належного фінансування, що підтверджується листом Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області. Враховуючи вищевикладені обставин, а також керуючись статтями 1, 19, 36-1 Закону України «Про прокуратуру», прокурор в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області звернувся до суду із даним позовом.

Ухвалою господарського суду від 16.01.2015р. прийнято позовну заяву до розгляду та порушено провадження у справі №924/50/15.

Державна інспекція сільського господарства в письмових поясненнях по суті позову підтримує заявлені прокурором позовні вимоги з підстав, визначених у позовній заяві. Крім того, звертає увагу суду, що в інспекції відсутні кошти в розмірі необхідному для сплати судового збору, у зв`язку із чим остання звернулась до органів прокуратури для вжиття заходів реагування.

Державна фінансова інспекція в Хмельницькій області в письмових поясненнях вказує, що за результатами проведеної ревізії сільського бюджету, фінансово-господарської діяльності Олешинської сільської ради за 2011-2013 роки та завершений місяць 2014 року встановлено ряд порушень фінансово бюджетної дисципліни. Зазначено, що відповідно до розрахункової відомості визначення сум відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва при зміні цільового призначення земельної ділянки відповідача для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд заводу з переробки твердих побутових відходів з метою обслуговування жителів територіальної громади району на території Олешинської сільської ради загальна сума втрат сільськогосподарського виробництва складає 569058,00грн. Станом на час завершення ревізії відповідачем не проведено відшкодування втрат місцевим бюджетам області у сумі 560458,00грн., у зв`язку із чим позовні вимоги є обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Ухвалою господарського суду від 10.03.2015р. зупинено провадження у справі №924/50/15 до вирішення Хмельницьким окружним адміністративним судом адміністративної справи №822/619/15 за позовом ТОВ "Деніокс" до Хмельницької райдержадміністрації про визнання незаконним та скасування розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації №642/2013 - р від 18.12.2013р. в частині.

У зв`язку із звільненням судді ОСОБА_1 з посади судді господарського суду Хмельницької області, та на підставі повторного автоматичного розподілу даної справи, згідно ухвали суду від 27.06.2017р. справу №924/50/15 прийнято до свого провадження суддею Гладієм С.В.

Ухвалою від 18.03.2019р. провадження у справі поновлено, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 24.04.2019р. заяви Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Хмельницької місцевої прокуратури, Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області про заміну сторони по справі його правонаступником задоволено. Замінено Державну інспекцію сільського господарства в Хмельницькій області м. Хмельницький на Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Олешинську сільську раду Хмельницького району, Хмельницької області на Олешинську сільську раду об`єднаної територіальної громади та Державну фінансову інспекцію в Хмельницькій області на Західний офіс Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області. Виключено з числа третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача у зв`язку з ліквідацією управління Держземагенства в Хмельницькому районі.

Згідно ухвали суду від 11.06.2019р. заяву Хмельницької місцевої прокуратури про уточнення позовних вимог по справі прийнято, у зв`язку із чим предметом спору у справі №924/50/15 є стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю «Деніокс» до бюджету втрати сільськогосподарського виробництва в сумі 538060,00 грн. на рахунок №33211848022723.

Представник позивача головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та прокурор в судовому засіданні позовні вимоги, з урахуванням їх уточнення, підтримали у повному обсязі, при цьому вказуючи на їх правомірність та обґрунтованість.

Представники третьої особи (Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області) в судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі, з підстав викладених прокурором у позовній заяві.

Треті особи - Олешинська сільська рада об`єднаної територіальної громади та Хмельницька районна державна адміністрація в судове засідання 21.06.2019 року не з`явились, причин неявки суду не повідомили.

Відповідач в судові засідання не з`явився, представника для участі у справі не направив, відзиву на позов не подав, у клопотанні від 11.06.2019 року просив відкласти розгляд справи, у зв`язку із необхідністю залучення адвоката для надання відповідачу професійної правничої допомоги.

Частиною 2 ст. 202 ГПК України визначено, що суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з таких підстав: неявка в судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про направлення йому ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання; перша неявка в судове засідання учасника справи, якого повідомлено про дату, час і місце судового засідання, якщо він повідомив про причини неявки, які судом визнано поважними; виникнення технічних проблем, що унеможливлюють участь особи у судовому засіданні в режимі відеоконференції, крім випадків, коли відповідно до цього Кодексу судове засідання може відбутися без участі такої особи; необхідність витребування нових доказів, у випадку коли учасник справи обґрунтував неможливість заявлення відповідного клопотання в межах підготовчого провадження.

Тобто, положеннями вказаної статі передбачено можливість відкладення розгляду справи у випадку неможливості явки у судове засідання за наявності обґрунтованих причин такої неявки та за умови дотримання встановленого цим Кодексом строку, у межах якого може бути здійснено відкладення.

Представником у суді може бути адвокат або законний представник (ч. 1 ст. 58 ГПК України).

За змістом ч. 3 ст. 56 ГПК України, юридична особа бере участь у справі через свого керівника або члена виконавчого органу, уповноваженого діяти від її імені відповідно до закону, статуту, положення (самопредставництво юридичної особи), або через представника.

З вищевикладеного, відповідач не був позбавлений можливості здійснити представництво товариства з обмеженою відповідальністю "Деніокс" в порядку самопредставництва.

Враховуючи викладене, а також те, що відповідачем не обґрунтовано наявності об`єктивних обставин, які унеможливлюють здійснення ним самопредставництва, а також з метою дотримання процесуальних строків, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні клопотання товариства з обмеженою відповідальністю "Деніокс" про відкладення розгляду справи.

Згідно ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін; кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Стаття 43 Господарського процесуального кодексу України зобов`язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням п. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08 листопада 2005 р. у справі Смірнова проти України). Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

З урахуванням практики Європейського суду з прав людини критеріями розумних строків є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника (справи Федіна проти України від 02 вересня 2010 р., Смірнова проти України від 08 листопада 2005 р., Матіка проти Румунії від 02 листопада 2006 р., Літоселітіс проти Греції від 05 лютого 2004 р. та інші).

З огляду на обставини справи, а також те, що відповідач знав про наявність спору, надання можливості забезпечити в повному обсязі право на захист, обов`язок дотримання принципу розумних строків вирішення спору, суд, керуючись з ч. 9 ст. 165 ГПК України, ч. 2 ст. 178 ГПК України, вирішує спір за наявними матеріалами справи.

Розглядом матеріалів справи встановлено.

01.08.2013 року директор ТОВ «Деніокс» звернувся із заявою до Хмельницької районної державної адміністрації, згідно якої просив надати дозвіл на виготовлення детального плану щодо зміни цільового призначення земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, для будівництва заводу закритого типу по переробці сміття на території Олешинської сільської ради.

Розпорядженням Хмельницької районної державної адміністрації №546/2013-р від 11.11.2013 року затверджено детальний план території ТОВ «Деніокс» за межами населеного пункту с. Олешин на території Олешинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області та вказано, вважати вищезазначений детальний план підставою зміни цільового призначення земель із земель сільськогосподарського призначення та сплати визначених втрат сільськогосподарського виробництва протягом 6 місяців з дати прийняття розпорядження.

18.12.2013 року Хмельницька районна державна адміністрація Хмельницької області прийняла розпорядженням № 642/2013-р яким: 1. Затвердила ТОВ "Деніокс" проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок загальною площею 6,5443 га, в тому числі земельних ділянок: площею 0,50 га, кадастровий номер 6825085100:01:0046:0179; площею 0,28 га, кадастровий номер 6825085100:004:0178; площею 0,84 га, кадастровий номер 6825085100:01:0177; площею 0,51 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0178; площею 0,84 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0174; площею 0,78 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0173; площею 0,29 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0172; площею 0,59 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0170; площею 0,30 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0186; площею 0,10 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0185; площею 0,10 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0184; площею 0,20 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0183; площею 0,10 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0171; площею 0,20 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0182; площею 0,37 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0181; площею 0,81 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0180; площею 0,18 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0176; площею 0,40 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0175 в порядку зміни цільового призначення із категорії земель сільськогосподарського призначення (рілля) до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд заводу з переробки твердих побутових відходів з метою обслуговування жителів територіальної громади району), що знаходяться за межами населеного пункту на території Олешинської сільської ради. 2. Змінила цільове призначення земельних ділянок загальною площею 6,5443 га, що належать ТОВ "Деніокс" на праві власності згідно Державних актів на право власності на земельні ділянки серії ЯЕ № 309796, ЯЕ № 309794, ЯЕ № 309795, ЯЕ № 309791, ЯЕ №309790, ЯЕ № 309789, ЯЕ № 309787, ЯЕ № 309807, ЯЕ № 309803, ЯЕ № 309802, ЯЕ №309801, ЯЕ № 309788, ЯЕ № 309800, ЯЕ № 309799, ЯЕ № 309798, ЯЕ № 309793, ЯЕ №309792 та зарахувала їх до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. 3. Зобов`язала ТОВ "Деніокс" у двомісячний термін з дня прийняття розпорядження провести відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 569 058,00 грн.

Згідно розрахункової відомості визначення суми відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва при зміні цільового призначення земельної ділянки ТОВ «Деніокс» для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд заводу з переробки твердих побутових відходів з метою обслуговування жителів територіальної громади району на території Олешинської сільської ради, загальна сума втрат сільськогосподарського виробництва на земельній ділянці складає 569058,00грн.

Квитанцією від 07.03.2014 року та платіжним дорученням № 35 від 18.02.2014 року ТОВ «Деніокс» сплатило на користь Олешинської сільської ради 8600,00грн. відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва.

08.09.2014 року державною фінансовою інспекцією в Хмельницькій області проведено зустрічну звірку за результатами якої складено довідку №22-08-08/413-з та встановлено, що за період з 18.12.2013 року та станом на 08.09.2014 р. ТОВ «Деніокс» проведено перерахування коштів відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 8600 грн. Звіркою встановлено, що станом на 08.09.2014 року товариство не проведено відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню у сумі 560458,00 грн. Встановлено, що станом на 30.06.2014 року за даними бухгалтерського обліку та фінансового звіту суб`єкта малого підприємництва ТОВ «Деніокс» кредиторську заборгованість з відшкодування втрат місцевим бюджетам області у сумі 560458,00 грн. не відображено.

Листом №02-21/0058 від 12.01.2015 року Головне управління державної казначейської служби у Хмельницькій області повідомило прокурора Хмельницького району, що для відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва Олешинській сільській раді відкрито рахунок.

12.01.2015 року Державна інспекція сільського господарства в Хмельницькій області повідомила прокуратуру Хмельницького району про відсутність коштів для подання позову щодо стягнення з ТОВ «Деніокс» коштів втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 560458,00грн. та необхідність вжиття прокуратурою заходів реагування.

24.02.2015 року ТОВ «Деніокс» звернулось до суду із позовом про визнання незаконним та скасування в частині розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації №642/2013-р від 18.12.2013р.

Згідно ухвали Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.02.2015р. відкрито провадження за вищевказаним позовом №822/619/15.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018р у справі №822/619/15 залишено без змін рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 26.09.2017 року яким адміністративний позов задоволено частково, зокрема визнано протиправним та скасовано розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області № 642/13-р від 18.12.2013 року: пункт 1 в частині затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок площею 0,30 га кадастровий номер 6825085100:01:004:0186 та площею 0,10 га кадастровий номер 6825085100:01:004:0185; пункту 2 в частині зміни цільового призначення земельних ділянок, що належать товариству з обмеженою відповідальністю "Деніокс" на праві власності згідно з державними актами на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 309807 і серії ЯЕ № 309803; пункту 3 в частині зобов`язання ТОВ "Деніокс" здійснити відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 22398,00 грн. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Крім того, матеріали справи містять державні акти на право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 6825085100:01:004:0185 та 6825085100:01:004:0186, що видані товариству з обмеженою відповідальністю «Деніокс» 15.02.2008 року, а також витяги з Державного земельного кадастру про вказані земельні ділянки, кадастрові плани земельних ділянок.

Враховуючи, що відповідач не сплатив 538060,00 грн. втрат сільськогосподарського виробництва, спричинених зміною цільового призначення земельної ділянки, прокурор в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області звернувся до суду з позовом про їх примусове стягнення з відповідача.

Аналізуючи надані докази та пояснення, оцінюючи їх у сукупності, судом приймається до уваги наступне.

За змістом статтей 18, 19 Земельного кодексу України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим. Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, як, зокрема, землі сільськогосподарського призначення.

Згідно зі статтею 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; б) сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; в) сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам - для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства; г) несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об`єднанням громадян - для ведення підсобного сільського господарства; ґ) оптовим ринкам сільськогосподарської продукції - для розміщення власної інфраструктури.

За змістом статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 -1 Земельного кодексу України.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186- 1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.

Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31 (землі фермерського господарства), 33 - 37 (земельні ділянки особистих фермерських господарств; землі для сінокосіння і випасання худоби; земельні ділянки для садівництва; земельні ділянки для городництва; право несільськогосподарських підприємств, установ та організацій на землю) цього Кодексу.

За змістом статті 207 Земельного кодексу України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель. Відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом, а також внаслідок використання для будівництва, розміщення і експлуатації об`єктів нафтогазовидобування та облаштування родовища. Відшкодуванню підлягають також втрати, завдані обмеженням прав власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, або погіршенням якості угідь внаслідок негативного впливу, спричиненого діяльністю громадян, юридичних осіб, органів місцевого самоврядування або держави, а також у зв`язку з виключенням сільськогосподарських угідь, лісових земель і чагарників із господарського обігу внаслідок встановлення охоронних, санітарних та інших захисних зон. Втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва компенсуються незалежно від відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам. Втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва визначаються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Статтею 208 Земельного кодексу України передбачено, що від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва звільняються громадяни та юридичні особи у разі використання земельних ділянок для будівництва шкіл, дошкільних закладів, державних об`єктів охорони здоров`я, культури, фізкультури та спорту, соціального забезпечення, державних об`єктів дорожнього будівництва, культових споруд релігійних організацій, кладовищ, меліоративних систем, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд, під будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель, для розміщення внутрігосподарських об`єктів сільськогосподарських, рибогосподарських і лісогосподарських підприємств, організацій та установ, для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, видобування торфу за умови повернення земельних ділянок у стані, придатному для попереднього використання, під об`єкти і території природно-заповідного фонду, під будівництво і обслуговування об`єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, для залісення деградованих та малопродуктивних земель на підставі документації із землеустрою, а також всеукраїнські громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації, що фінансуються з Державного бюджету України, у разі використання земельних ділянок для будівництва реабілітаційних установ для осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю, об`єктів фізкультури, спорту та соціального забезпечення для осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю. Здійснення внутрігосподарського будівництва сільськогосподарськими або лісогосподарськими підприємствами, організаціями, установами, а також громадянами провадиться без відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються до відповідних бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України. Кошти, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, використовуються на освоєння земель для сільськогосподарських і лісогосподарських потреб, поліпшення відповідних угідь, охорону земель відповідно до розроблених програм та проектів землеустрою, а також на проведення інвентаризації земель, проведення нормативної грошової оцінки землі. Використання цих коштів на інші цілі не допускається (стаття 209 Земельного кодексу України).

Згідно із пунктами 1, 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 №1279 (далі - Порядок), втрати сільськогосподарського виробництва, спричинені вилученням сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сіножатей, пасовищ) для використання їх у цілях, не пов`язаних із веденням сільського господарства, визначаються на основі нормативів цих втрат по Автономній Республіці Крим, областях, містах Києву та Севастополю за формулою, визначеною у Порядку і підлягають відшкодуванню юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених земельних ділянок для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.

Як вбачається з матеріалів справи 18.12.2013 року Хмельницька районна державна адміністрація Хмельницької області прийняла розпорядженням № 642/2013-р яким затвердила ТОВ "Деніокс" проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок загальною площею 6,5443 га, в порядку зміни цільового призначення із категорії земель сільськогосподарського призначення (рілля) до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд заводу з переробки твердих побутових відходів з метою обслуговування жителів територіальної громади району), що знаходяться за межами населеного пункту на території Олешинської сільської ради; змінила цільове призначення земельних ділянок та зарахувала їх до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Крім того, зобов`язала ТОВ "Деніокс" у двомісячний термін з дня прийняття розпорядження провести відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 569 058,00 грн.

За змістом статті 50 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, акти інших посадових осіб, які призначаються ними, можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до закону.

Судом встановлено, що ТОВ "Деніокс" звертався до суду із позовною заявою про скасування розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації № 642/2013 від 18.12.2013 року в частині.

Згідно постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018р у справі №822/619/15 залишено без змін рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 26.09.2017 року яким адміністративний позов задоволено частково, зокрема визнано протиправним та скасовано розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області № 642/13-р від 18.12.2013 року: пункт 1 в частині затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок площею 0,30 га кадастровий номер 6825085100:01:004:0186 та площею 0,10 га кадастровий номер 6825085100:01:004:0185; пункту 2 в частині зміни цільового призначення земельних ділянок, що належать товариству з обмеженою відповідальністю "Деніокс" на праві власності згідно з державними актами на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 309807 і серії ЯЕ № 309803; пункту 3 в частині зобов`язання ТОВ "Деніокс" здійснити відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 22398,00 грн. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Судом враховується положення частин 4 ст. 75 ГПК України відповідно до яких обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Водночас, згідно з частиною 2 статті 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Враховуючи положення чинного законодавства, встановлені судом обставини, зокрема щодо встановлення згідно з розпорядженням уповноваженого органу двомісячного строку для відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва внаслідок зміни цільового призначення земельної ділянки з сільськогосподарського на землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (для розміщення основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд заводу з переробки твердих побутових відходів з метою обслуговування жителів територіальної громади району), часткового виконання відповідачем такого зобов`язання з відшкодування сільськогосподарських втрат (товариство сплатило 8600,00 грн.), а також з огляду на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018р у справі №822/619/15, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову про стягнення 538060,00 грн. шляхом їх зарахування до бюджету, згідно з положеннями статті 209 Земельного кодексу України і положеннями Бюджетного кодексу України.

Також, при прийнятті рішення судом враховується, що згідно п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в України діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

У відповідності до статті 2 Господарського процесуального кодексу України, в редакції чинній станом на дату звернення прокурора до суду із даним позовом (15.01.2015 року) прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.

Конституційний Суд України в рішенні від 08.04.1999 року № 3- рп/99 визначив, що прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Відповідно до цього рішення Конституційного Суду України під поняттям „орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, на який покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах на захист інтересів держави.

У відповідності до ст. 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» в редакції станом на дату звернення прокурора із даним позовом до суду, повноваження щодо пред`явлення позовів про стягнення втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва належить Державній інспекції сільського господарства в області. Проте, вказаний орган не пред`являв позову даної категорії, у зв`язку із відсутністю належного фінансування, що підтверджується наявним в матеріалах справи листом №9-37 від 12.01.2015 року.

Враховуючи, що в порушення імперативних законодавчих норм, відповідачем втрати сільськогосподарського виробництва до теперішнього часу не відшкодовані, що фактично призводить до неотримання коштів бюджетом Олешинської сільської ради об`єднаної територіальної громади, а також з огляду на положення пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України, статті 53 Господарського процесуального кодексу України та статті 23 Закону України "Про прокуратуру", суд приходить до висновку про доведеність прокурором у цьому випадку наявності підстав для представництва. (Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 18.04.2019 року у справі № 925/295/18).

Таким чином, позовні вимоги слід задовольнити та стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Деніокс» до бюджету втрати сільськогосподарського виробництва в сумі 538060,00грн.

Відповідно до ч. 2 ст. 129 ГПК України, судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в дохід бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

Керуючись ст. ст. 2, 13, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 210, 220, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов прокурора Хмельницького району в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Олешинської сільської ради об`єднаної територіальної громади с. Олешин Хмельницького району Хмельницької області, Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області м. Хмельницький, Хмельницької районної державної адміністрації м. Хмельницький до товариства з обмеженою відповідальністю "Деніокс" м. Хмельницький про стягнення до бюджету втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 538060,00 грн., задовольнити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Деніокс" (29000, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 5, код 32451797) до бюджету втрати сільськогосподарського виробництва у сумі 538060,00 грн. (п`ятсот тридцять вісім тисяч шістдесят гривень 00 коп.) на рахунок №33211848022723.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Порядок подання апеляційної скарги визначений підпунктом 17.5 пункту 17 Розділу ХІ Перехідні положення ГПК України.

Повний текст рішення складено 24.06.2019р.

Суддя С.В. Гладій

Віддрук. 8 прим. :

1 - до справи,

2 - позивачу (Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області - 29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1),

3,4 - відповідачу ( 29000, м. Хмельницький, вул. Прибузька, 6, к. 20 та м. Хмельницький, вул. Гагаріна, буд. 5),

5- третій особі (Олешинській сільській раді об`єднаної територіальної громади - 31312, с. Олешин, вул. Шестакова, 8),

6 - прокуратурі (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3),

7 третій особі (Західному офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області - м. Хмельницький, пров. Маяковського, 19, корпус 1),

8- третій особі (Хмельницькій райдержадміністрації - м. Хмельницький, вул. Кам`янецька, 122/2)

Надіслати усім рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення20.06.2019
Оприлюднено15.09.2022
Номер документу82600627
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/50/15

Постанова від 30.10.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 23.10.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 23.10.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 02.10.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 18.09.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 03.09.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 15.08.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 24.07.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Рішення від 20.06.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Рішення від 23.06.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні