Справа № 560/248/19
РІШЕННЯ
іменем України
03 липня 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент охорони здоров`я Хмельницької обласної державної адміністрації , Старокостянтинівська центральна районна лікарня про скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до адміністративного суду з позовом до Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області, в якому просить скасувати рішення дев`ятнадцятої сесії Старокостянтинівської районної ради №14 від 18.10.2018 в частині затвердження статуту Старокостянтинівської центральної районної лікарні в новій редакції.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказала, що 18.10.2018 на початку пленарного засідання дев`ятнадцятої сесії Старокостянтинівської районної ради головою постійної комісії з питань планування, бюджету, фінансів та управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл району було запропоновано включити до порядку денного питання "Про затвердження Статуту Старокостянтинівської центральної районної лікарні в новій редакції", яке і було підтримане більшістю депутатського корпусу.
Даний Статут розширює повноваження головного лікаря Старокостянтинівської центральної районної лікарні таким чином, що фактично управління лікарнею здійснюватиметься ним одноособово, без участі представників територіальної громади - депутатів Старокостянтинівської районної ради.
Позивач переконана, що управлінські рішення стосовно роботи Старокостянтинівсьюої центральної районної лікарні може приймати лише територіальна громада, яку представляють депутати районної ради, а не головний лікар одноособово. Саме тому Законом визначено чіткий порядок розгляду питань та прийняття відповідних рішень депутатами Старокостянтинівської районної ради.
Позивач, як голова постійної комісії з питань охорони здоров`я, соціального захисту населення, у справах сім`ї, материнства і дитинства, молодіжної політики, культури та освіти Старокостянтинівської районної ради вважає, що дане рішення прийняте всупереч вимог Конституції та Законів України, оскільки відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" проекти рішень, запропоновані на розгляд сесії, розглядаються та обговорюються на відповідних комісіях. Проте питання про внесення змін у Статут лікарні було внесено депутатами у порядок денний під час сесії а обговорення такого рішення комісією не здійснювалось.
Відповідно до ухвали від 25.01.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд в особі судді Петричковича А.І. позовну заяву залишив без руху та надав позивачеві строк на усунення виявлених недоліків.
У зв`язку з тим, що позивач не усунула недоліки, Хмельницький окружний адміністративний суд повернув позовну заяву позивачеві згідно ухвали від 12.02.2019.
За результатом апеляційного розгляду, Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 27.03.2019 задовольнив апеляційну скаргу ОСОБА_1 та ухвалу від 12.02.2019 скасував та направив справу №560/248/19 для продовження розгляду до Хмельницького окружного адміністративного суду.
Ухвалою від 10.05.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Разом з тим, ухвалив залучити до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент охорони здоров`я Хмельницької обласної державної адміністрації та Старокостянтинівську центральну районну лікарню.
На адресу суду 17.05.2019 від позивача надійшла заява про відвід судді та за результатом розгляду якої, ухвалою від 20.05.2019 у цій справі заяву позивача про відвід головуючого судді Петричковича А.І. задоволено, справу передано до відділу документообігу суду для здійснення автоматизованого розподілу справи з метою визначення наступного складу суду.
Після автоматизованого розподілу справи №560/248/19 головуючий суддя Козачок І.С. 27.05.2019 подала заяву про самовідвід, за результатом розгляду якої, суд ухвалою від 27.05.2019 заяву про самовідвід судді задовольнив, головуючого суддю Козачок І.С. відвів від розгляду даної справи.
Після повторного автоматизованого розподілу справи №560/248/19 головуючим суддею визначено суддю Матущака В.В.
Відповідно до ухвали від 29.05.2019 суд вирішив прийняти до свого провадження справу №560/248/19 та продовжити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження.
На адресу суду від Старокостянтинівської районної ради надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач вважає, що позивач не обґрунтувала порушення своїх прав та інтересів оскаржуваним рішенням. Зазначає, що права позивача жодним чином не порушуються спірним рішенням дев`ятнадцятої сесії Старокостянтинівської районної ради №14 від 18.10.2018 в частині затвердження статуту Старокостянтинівської центральної районної лікарні в новій редакції. У зв`язку з цим просить позов залишити без задоволення.
Треті особи не скористалися своїм правом на подання пояснень щодо позову або відзиву, свої аргументи і міркування на підтримку або заперечення проти позову не висловили.
Перевіривши матеріали справи та доводи позовної заяви, суд дійшов висновку, що позовну заяву необхідно задовольнити, з огляду на наступне.
На пленарному засіданні дев`ятнадцятої сесії Старокостянтинівської районної ради 18.10.2018 головою постійної комісії з питань планування, бюджету, фінансів та управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл району Л.Бондар було запропоновано включити до порядку денного питання "Про затвердження Статуту Старокостянтинівської центральної районної лікарні в новій редакції".
За результатом розгляду даного питання, на дев`ятнадцятій сесії Старокостянтинівської районної ради прийняте рішення №14 від 18.10.2018 "Про затвердження статуту Старокостянтинівської центральної районної лікарні в новій редакції".
Не погоджуючись із вказаним рішенням Старокостянтинівської районної ради, ОСОБА_1 , як голова постійної комісії з питань охорони здоров`я, соціального захисту населення, у справах сім`ї, материнства і дитинства, молодіжної політики, культури та освіти Старокостянтинівської районної ради звернулася до суду з даним позовом, вважаючи, що дане рішення прийняте в супереч вимог Конституції та Законів України.
Досліджуючи правомірність оскаржуваного рішення, суд виходив з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", "Про запобігання корупції", "Про інформацію", "Про доступ до публічної інформації", "Про захист персональних даних", Регламентом Старокостянтинівської районної ради, затвердженим рішенням другої сесії Старокостянтинівської районної ради від 24.12.2015 №1.
Відповідно до статті 8 Конституції України, в Україні визначається та діє принцип верховенства права.
Відповідно до статті 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", одним із принципів самоврядування в Україні є принцип законності.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 16 Регламенту Ради визначено формування порядку денного сесії Ради.
Так, пунктом 16.1 визначено, що пропозиції до проекту порядку денного сесії Ради вносяться головою Ради, депутатами, постійними комісіями та головою районної державної адміністрації. Пропозиції, як правило, вносяться не пізніше як за 20 днів до відкриття сесії.
У випадку виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, проекти рішень Ради оприлюднюються негайно після їх підготовки (пункт 16.2).
Проекти рішень Ради, які підлягають обговоренню, оприлюднюються на офіційному веб-сайті Ради за адресою: www.strkrada.km.ua. (пункт 16.3).
Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невід кладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Пропозиція щодо кожного питання, яке пропонується включити до проекту порядку денного сесії Ради або до затвердженого порядку денного сесії Ради, подається відповідно до Інструкції з діловодства Ради та чинного законодавства у формі проекту рішення із супровідним листом, пояснювальною запискою та листом-погодженням, необхідними додатками, інформацією про доповідачів і співдоповідачів, списком запрошених, переліком суб`єктів, яким необхідно надіслати рішення. Документи, що подаються до Ради пізніш як за 10 днів до відкриття сесії, на розгляд сесії та постійних комісій Ради не виносяться, крім виняткових випадків, передбачених пунктом 16.13 цієї статті. Суб`єкти подання проектів рішень на розгляд сесії районної ради не пізніше як за 20 робочих днів до дати розгляду оприлюднюють їх на своїх офіційних веб-сайтах, на офіційному веб-сайті Ради або через засоби масової інформації (пункт 16.5).
Проекти рішень Ради голова Ради або його заступник (у випадку, коли сесія Ради скликається депутатами у порядку, визначеному пунктом 15.4 статті 15 Регламенту, - уповноважена особа з числа депутатів, які ініціювали скликання сесії Ради) передають до юридичного відділу виконавчого апарату Ради для розгляду та встановлення відповідності його чинному законодавству. Якщо проект рішення відповідає чинному законодавству, завідувач юридичного відділу візує його, а у випадку невідповідності проекту рішення чинному законодавству - надає висновок. Після цього проект рішення разом з іншими матеріалами передається відповідній профільній, суміжній та іншим постійним комісіям для подальшої роботи.
У разі наявності вмотивованих зауважень від постійних комісій, за дорученням голови Ради юридичний відділ повторно розглядає проект рішення з урахуванням зауважень.
Відповідно до пункту 16.7 Регламенту профільними комісіями є комісії, до повноважень яких Положенням про постійні комісії Старокостянтинівської районної ради віднесено підготовку та розгляд питань у межах компетенції Ради.
Суміжними комісіями є комісії, повноваження яких, згідно з Положенням про постійні комісії районної ради, безпосередньо пов`язані з питаннями, що готуються профільною комісією на розгляд Ради.
Аналізуючи вказані норми, суд вважає, що проекти рішень, запропоновані на розгляд сесії, розглядаються та обговорюються на відповідних комісіях.
Як встановив суд, питання про внесення змін у Статут лікарні було внесено депутатами у порядок денний під час засідання сесії. Обговорення такого рішення комісією не здійснювалось. Вказане підтверджує позивач, як голова постійної комісії з питань охорони здоров`я, соціального захисту населення, у справах сім`ї, материнства і дитинства, молодіжної політики, культури та освіти Старокостянтинівської районної ради; витяг із протоколу засідання дев`ятнадцятої сесії районної ради від 18.10.2018.
Разом з тим, в матеріалах справи знаходяться знімки екрану з відображенням інформації на офіційній сторінці Старокостянтинівської районної ради, згідно яких вбачається, що станом на 16.11.2018 на офіційному веб-сайті Старокостянтинівської районної ради інформації проект рішення "Про затвердження статуту Старокостянтинівської центральної районної лікарні в новій редакції", у внесених пропозиціях до порядку денного дев`ятнадцятої сесії Старокостянтинівської районної ради від 18.10.2011 розміщено не було, чим порушено підпункт 2 пункту 1, пункту 2 статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" та пункт 42.1, пункт 42.2 статті 42 Регламенту Старокостянтинівської районної ради.
Відповідно до статті 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Як зазначає позивач, вона, як голова постійної комісії з питань охорони здоров`я, соціального захисту населення у справах сім`ї, материнства і дитинства, молодіжної політики, культури та освіти Старокостянтинівської районної ради засідання комісії не організовувала, відповідно жодних висновків та рекомендацій, стосовно питання затвердження Статуту Старокостянтинівської центральної районної лікарні в новій редакції, не готувала та не підписувала.
Підставою для скликання комісії мали б бути направлені на ім`я позивача, як голови комісії документи (проекти рішень, тощо), що пропонувалися на розгляд ради у тому числі і проект рішення з додатками.
Крім того, головний лікар Старокостянтинівської центральної районної лікарні під час обговорення питання затвердження Статуту Старокостянтинівської центральної районної лікарні в новій редакції на сесії Старокостянтинівської районної ради зазначив, що примірник Статуту разом з листом надав до районної ради за два дні до пленарного засідання, а саме 16.10.2018, про зазначене у витягу із протоколу засідання дев`ятнадцятої сесії районної ради від 18.10.2018.
Стаття 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає, що районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції та Законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Відповідно до статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Рішенні Конституційного Суду України № рп/2009 від 16.04.2009 зазначено, що гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 7, 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України.
Отже, органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У пункті 5 рішення Конституційного суду України від 26.03.2002 № 6-рп/2002 зазначено, що місцеві ради не є органами державної влади, а є представницькими органами місцевого самоврядування, через які здійснюється право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України.
У рішенні від 16.04.2009 № 7-рп/2009 Конституційний Суд України зазначив, що гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Аналогічні положення містяться також і у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються Конституцією або Законом. Місцеві ради в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.
Враховуючи викладене, суд дійшов до переконання, що управлінські рішення стосовно роботи Старокостянтинівської центральної районної лікарні може приймати лише територіальна громада, яку представляють депутати районної ради. Саме тому законодавством визначено чіткий порядок розгляду питань та прийняття відповідних рішень депутатами Старокостянтинівської районної ради.
Відповідно до статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частиною 2 статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що рішення дев`ятнадцятої сесії Старокостянтинівської районної ради №14, в частині затвердження Статуту Старокостянтинівської центральної районної лікарні в новій редакції, не відповідає Конституції, Законам України, оскільки прийняте в супереч процедури прийняття рішення, а тому є протиправним та підлягає скасуванню, а відтак, позовні вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Суд встановив, що при зверненні до суду з даним позовом, позивач сплатила судовий збір в розмірі 768,40 грн. судового збору, що підтверджується квитанцією №42 від 24.01.2019.
Враховуючи встановлене, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Старокостянтинівської районної ради судовий збір в розмірі 768,40 грн. на користь ОСОБА_1 .
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов ОСОБА_1 до Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області про скасування рішення задовольнити.
Скасувати рішення дев`ятнадцятої сесії Старокостянтинівської районної ради №14 від 18.10.2018 в частині затвердження статуту Старокостянтинівської центральної районної лікарні в новій редакції.
Присудити на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати (судовий збір) в розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Старокостянтинівської районної ради.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 03 липня 2019 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт серія - НОМЕР_1 ) Відповідач:Старокостянтинівська районна рада Хмельницької області (вул. К.Острозького, 70, м.Старокостянтинів, Хмельницька область, 31100 , код ЄДРПОУ - 04060648) Треті особи:Старокостянтинівська центральна районна лікарня (вул. Пушкіна, 47, м. Старокостянтинів, Хмельницька область, 31100, код ЄДРПОУ - 02004479) Департамент охорони здоров`я Хмельницької обласної державної адміністрації (вул. Шевченка, 46, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 02013337)
Головуючий суддя В.В. Матущак
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2019 |
Оприлюднено | 04.07.2019 |
Номер документу | 82789832 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Матущак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні