ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 липня 2019 року Справа № 160/4022/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіСидоренко Д.В. за участі секретаря судового засіданняКручини Ю.Д. за участі: представника позивача представника відповідачів Бейгул А.Г. Простяк О.А. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДНІПРОПОСТАЧАННЯ" до відповідача-1 - Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області, відповідача-2 - Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
Обставини справи: до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпропостачання" до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, Державної фіскальної служби України, в якому позивач просить:
- визнати протиправними та скасувати Рішення Головного управління ДФС у Дніпропетровській області в особі Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а саме: Рішення від 17.04.2019 року №1143089/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №69 від 29.03.2019 року; Рішення від 17.04.2019 року №1143090/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №70 від 01.04.2019 року; Рішення від 17.04.2019 року №1143093/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №71 від 01.04.2019 року; Рішення від 17.04.2019 року №1143098/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №72 від 02.04.2019 року; Рішення від 17.04.2019 року №1143092/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №73 від 03.04.2019 року; Рішення від 17.04.2019 року №1143091/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №74 від 03.04.2019 року; Рішення від 17.04.2019 року №1143096/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №75 від 04.04.2019 року; Рішення від 17.04.2019 року №1143097/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №76 від 04.04.2019 року; Рішення від 17.04.2019 року №1143088/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №77 від 05.04.2019 року;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: №69 від 29.03.2018 року; №70 від 01.04.2019 року; №71 від 01.04.2019 року; №72 від 02.04.2019 року; №73 від 03.04.2019 року; №74 від 03.04.2019 року; №75 від 04.04.2019 року; №76 від 04.04.2019 року; №77 від 05.04.2019 року, що складені ТОВ "ДНІПРОПОСТАЧАННЯ", датою їх фактичного отримання;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення ТОВ "ДНІПРОПОСТАЧАННЯ" до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості;
- зобов`язати Головне управління ДФС у Дніпропетровській області виключити ТОВ "ДНІПРОПОСТАЧАННЯ" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
В обґрунтування позову зокрема зазначено, що контролюючим органом не визначено конкретного критерію чи критеріїв оцінки ступеню ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних, та не зазначено, які саме документи згідно вичерпного переліку слід надати до перевірки, що були достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних. Щодо віднесення до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, позивач посилається на не відповідність жодному з Критеріїв ризиковості платника податків.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адмініративного суду від 20.05.2019 року відкрито провадження у справі, та призначено підготовче засідання на 18.06.2019р.
07.06.2019р. надійшов відзив на позов від Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, в якому зазначено, що за результатами розгляду Комісією ГУ ДФС у Дніпропетровській області документів, наданих платником до зазначених податкових накладних прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних з причин ненадання документів щодо наявного складського та офісного приміщень.
07.06.2019р. від ДФС України надійшов відзив на позов, в якому зазначено, що ДФС не вчиняло жодних дій/бездіяльності, які породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки позивача. Разом з тим, відповідно до норм чинного законодавства, повноваження ДФС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. Позовні вимоги ТОВ "ДНІПРОПОСТАЧАННЯ" про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові накладні вважає похідними від вимог до Головного управління, оскільки скасування рішення відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації податкових накладних.
12.06.2018 року від позивача надійшла відповідь на відзиви.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адмініративного суду від 25.06.2019р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 03.07.2019р.
У судовому засіданні представники сторін підтримали свої правові позиції в повному обсязі.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю "ДНІПРОПОСТАЧАННЯ" (код ЄДРПОУ 39115849; 49000, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, проспект Олександра Поля, буд.28 А, офіс 333) зареєстроване 27.02.2014 року, про що внесено запис №12241020000068365.
30.11.2018р. між ТОВ НСК-33 (орендар) та ТОВ "Дніпропостачання" (суборендар) укладено договір суборенди нежитлового приміщення №ЦУ333/18, за умовами якого орендар передає у строкове платне користування частину нежитлового приміщення площею 12,4 кв.м., а саме - частину нежитлової будівлі, за адресою: м.Дніпро, пр.О.Поля, 28А, оф.333.
Актом приймання - передачі від 30.11.2018р. орендар передав, а суборендар прийняв тимчасове платне користування частину нежитлового приміщення.
29.03.2109р. між ТОВ Правда (покупець) та ТОВ Дніпропостачання (продавець) укладеного договір купівлі-продажу №29/03-1, за умовами якого продавець зобов`язується передати у власність покупця насіннєвий матеріал, згідно видатковими накладними на кожну партію товару, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити цей товар в порядку і на умовах цього договору.
Розділом 2 вказаного договору визначено, що суму договору складає сума всіх Специфікацій до даного договору. Покупець здійснює 100% передоплату за кожну партію товару. Поставка здійснюється на протязі 30 календарних днів після 100% передоплати на умовах самовивозу покупця складу третьої сторони за довіреністю.
Відповідно до Специфікації до договору купівлі - продажу №29/03-1 від 29.03.2019р. сторони погодили найменування товару, одиницю виміру, кількість та ціну, а саме:
- найменування - насіння кукурудзи СІ Фортаго, од.вим. - мішок, кількість - 650, ціна без ПДВ 4576,00 грн., сума без ПДВ 2974400,00 грн.;
- найменування - насіння кукурудзи СІ Аріосо, од.вим. - мішок, кількість - 650, ціна без ПДВ 4576,00 грн., сума без ПДВ 2974400,00 грн.;
- найменування - насіння кукурудзи ВН 63, од.вим. - мішок, кількість - 650, ціна без ПДВ 1573,00 грн., сума без ПДВ 1022450,00 грн.;
- найменування - насіння кукурудзи Амарок ф4, од.вим. - мішок, кількість - 650, ціна без ПДВ 990,00 грн., сума без ПДВ 643500,00 грн.;
- найменування - насіння кукурудзи Адевей, од.вим. - мішок, кількість - 650, ціна без ПДВ 2860,00 грн., сума без ПДВ 1859000,00 грн.;
Сума ПДВ 1894750,00 грн. Сума Специфікації з ПДВ 11368500,00 грн.
ТОВ Дніпропостачання виставленні рахунки №СФ290319001 від 29.03.2019р. на суму з ПДВ 1221844,80 грн. та №СФ-010419001 від 01.04.2019р. на суму з ПДВ 10146655,20 грн.
Платіжними дорученнями №2301 від 05.04.2019р. на суму 646000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал по рахунку СФ-010419001 від 01.04.2019р., у т.ч. ПДВ 20% - 107666,67 грн.; №2292 від 04.04.2019р. на суму 1000000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал по рахунку СФ-010419001 від 01.04.2019р., у т.ч. ПДВ 20% - 166666,67 грн.; №2296 від 04.04.2019р. на суму 1000000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал по рахунку СФ-010419001 від 01.04.2019р., у т.ч. ПДВ 20% - 166666,67 грн.; №2280 від 03.04.2019р. на суму 1700000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал по рахунку СФ-010419001 від 01.04.2019р., у т.ч. ПДВ 20% - 283333,33 грн.; №2281 від 03.04.2019р. на суму 1034000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал по рахунку СФ-010419001 від 01.04.2019р., у т.ч. ПДВ 20% - 172333,33 грн.; №2271 від 01.04.2019р. на суму 1000000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал по рахунку СФ-010419001 від 01.04.2019р., у т.ч. ПДВ 20% - 166666,67 грн.; №2275 від 02.04.2019р. на суму 2000000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал по рахунку СФ-010419001 від 01.04.2019р., у т.ч. ПДВ 20% - 333333,33 грн.; №2257 від 29.03.2019р. на суму 720000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал по рахунку СФ-290319001 від 29.03.2019р., у т.ч. ПДВ 20% - 120000,00 грн.; №2266 від 01.04.2019р. на суму 500000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал по рахунку СФ-290319001 від 29.03.2019р., у т.ч. ПДВ 20% - 83333,33 грн., ТОВ Правда перераховані грошові кошти в загальному розмірі 9600000,00 грн.
Відповідно до довідки відділення №1 АТ Перший український міжнародний банк в м.Камянське №DZI-07.8/59 від 11.04.2019р. за період з 29.03.2019р. по 05.04.2019р. на користь ТОВ Дніпропостачання від ТОВ Правда надійшли грошові кошти в загальному розмірі 9600000,00 грн. (додаток №1 до довідки).
На підставі вказаного договору ТОВ "Дніпропостачання" були складені та направлені на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкові накладні:
- №69 від 29.03.2018 року на загальну суму з ПДВ 720000,00 грн.;
- №70 від 01.04.2019 року на загальну суму з ПДВ 500000,00 грн.;
- №71 від 01.04.2019 року на загальну суму з ПДВ 1000000,00 грн.;
- №72 від 02.04.2019 року на загальну суму з ПДВ 2000000,00 грн.;
- №73 від 03.04.2019 року на загальну суму з ПДВ 1700000,00 грн.;
- №74 від 03.04.2019 року на загальну суму з ПДВ 1034000,00 грн.;
- №75 від 04.04.2019 року на загальну суму з ПДВ 1000000,00 грн.;
- №76 від 04.04.2019 року на загальну суму з ПДВ 1000000,00 грн.;
- №77 від 05.04.2019 року на загальну суму з ПДВ 646000,00 грн.;
Вказані податкові накладні згідно Квитанцій №1 доставлено до центрального рівня ДПС України, документи прийнято, реєстрація зупинена.
Згідно Квитанцій по ПН №69-77 підставою зупинення зазначено: "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1005 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.16 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або .
У зв`язку з отриманням квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, ТОВ "Дніпропостачання" було направлено Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію який зупинено від 15.04.2019 року №5 (до ПН 69), 6 (до ПН 70), 7 (до ПН 71), 8 (до ПН 72), 9 (до ПН 73), 10 (до ПН 74), 11 (до ПН 75), 12 (до ПН 76), 15 (до ПН 77).
В листі-поясненні вих.№15/04-1 від 15.04.2019р. товариство повідомило контролюючий орган про те, що для виробничих та складських цілей товариство додатково орендує територію що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Царичанський район, смт.Царичанка, вул.Кірова154. Товариство не є виробником зазначеної продукції та знайшло підприємство, а саме ТОВ Триадапром Груп з наявністю потрібного асортименту та кількість потрібного товару, та уклало договір №29/03-15 від 29.03.2019р., відповідно до якого ТОВ Дніпропостачання виступає покупцем насіннєвого матеріалу, а ТОВ Триадапром Груп постачальником товару. Для виконання своїх договірних зобов`язань товариство зробило передплату (із наведенням переліку платіжних доручень).
Також з матеріалів справи вбачається, що з метою виконання позивачем зобов`язання за договором купівлі-продажу від 29.03.219р. №29/03-1, 29.03.2019р. між ТОВ Триадапром Груп (постачальник) та ТОВ Дніпропостачання (покупець) укладено договір №29/03/15, за мовами якого постачальник зобов`язується передати, а покупець прийняти та сплатити посівний матеріал на умовах передбачених даним договором.
Розділом 2 вказаного договору визначено, що кількість, номенклатура продукції зазначається у специфікаціях до даного договору.
Відповідно до Специфікації до договору купівлі - продажу №29/03-15 від 29.03.2019р. сторони погодили найменування товару, одиницю виміру, кількість та ціну, а саме:
- найменування - насіння кукурудзи СІ Фортаго, од.вим. - мішок, кількість - 650, ціна без ПДВ 4160,00 грн., сума без ПДВ 2704000,00 грн.;
- найменування - насіння кукурудзи СІ Аріосо, од.вим. - мішок, кількість - 650, ціна без ПДВ 4160,00 грн., сума без ПДВ 2704000,00 грн.;
- найменування - насіння кукурудзи ВН 63, од.вим. - мішок, кількість - 650, ціна без ПДВ 1430,00 грн., сума без ПДВ 929500,00 грн.;
- найменування - насіння кукурудзи Амарок ф4, од.вим. - мішок, кількість - 650, ціна без ПДВ 900,00 грн., сума без ПДВ 585000,00 грн.;
- найменування - насіння кукурудзи Адевей, од.вим. - мішок, кількість - 650, ціна без ПДВ 2600,00 грн., сума без ПДВ 1690000,00 грн.;
Сума ПДВ 1722500,00 грн. Сума Специфікації з ПДВ 10335000,00 грн.
Платіжними дорученнями №170 від 03.04.2019р. на суму 2000000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал згідно договору №29/03-15 від 29.03.2019р., в т.ч. ПДВ 20% - 333333,33 грн.; №180 від 05.04.2019р. на суму 646000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал згідно договору №29/03-15 від 29.03.2019р., в т.ч. ПДВ 20% - 107666,67 грн.; №176 від 05.04.2019р. на суму 1000000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал згідно договору №29/03-15 від 29.03.2019р., в т.ч. ПДВ 20% - 166666,67 грн.; №175 від 04.04.2019р. на суму 1000000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал згідно договору №29/03-15 від 29.03.2019р., в т.ч. ПДВ 20% - 166666,67 грн.; №173 від 04.04.2019р. на суму 1000000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал згідно договору №29/03-15 від 29.03.2019р., в т.ч. ПДВ 20% - 16666,67 грн.; №172 від 03.04.2019р. на суму 1700000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал згідно договору №29/03-15 від 29.03.2019р., в т.ч. ПДВ 20% - 283333,33 грн.; №165 від 02.04.2019р. на суму 1000000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал згідно договору №29/03-15 від 29.03.2019р., в т.ч. ПДВ 20% - 166666,67 грн.; №163 від 01.04.2019р. на суму 500000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал згідно договору №29/03-15 від 29.03.2019р., в т.ч. ПДВ 20% - 83333,33 грн.; №162 від 01.04.2019р. на суму 720000,00 грн., призначення платежу: оплата за посівний матеріал згідно договору №29/03-15 від 29.03.2019р., в т.ч. ПДВ 20% - 120000,00 грн., ТОВ Дніпропостачання перераховані грошові кошти в загальному розмірі 9566000,00 грн.
Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрацій прийняті наступні рішення від 17.04.2019р.:
- №1143089/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №69 від 29.03.2019 року;
- №1143090/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №70 від 01.04.2019 року;
- №1143093/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №71 від 01.04.2019 року;
- №1143098/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №72 від 02.04.2019 року;
- №1143092/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №73 від 03.04.2019 року;
- №1143091/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №74 від 03.04.2019 року;
- №1143096/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №75 від 04.04.2019 року;
- №1143097/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №76 від 04.04.2019 року;
- №1143088/39115849, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №77 від 05.04.2019 року;
Вказані рішення прийнято з підстави ненадання платником податку копій документів, позначена графа Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні .
Листом вих.№57416/10/04-36-14-05-18 Головне управління повідомило товариство про те, що ТОВ Дніпропостачання за рішенням комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, включено до переліку ризикових, як такого платника, що відповідає вимогам пункту 1.6 Критеріїв.
З наданого представником відповідача протоколу №58 від 08.02.2019р. вбачається, що 08.02.2019р., за результатами розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єктів господарювання та схем роботи підприємств, Комісією враховано інформацію відповідного структурного підрозділу, отриману в межах Алгоритму дій, щодо віднесення (внесення) ТОВ Дніпропостачання до відповідного переліку (бази даних ІС Податковий блок ), як таких, що відповідають критеріям ризиковості. Рішення комісії - погоджено одноголосно.
Позивач, не погодившись з правомірністю віднесення його до ризикових платників податків, а також рішеннями про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (Порядок №1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201Кодексу;
- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу;
- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
- дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пунктів 13-15 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Відповідно до пункту 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Відповідно до положень пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (у редакції Закону № 2245-VIII від 07.12.2017).
12 лютого 2018 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» , якою затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (набрання чинності 22.03.2018 року).
Згідно з п.12, п.13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених постановою КМУ №117 від 21.02.2018 р., у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/ послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
У відповідності до п.п.15-21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених постановою КМУ №117 від 21.02.2018 р. письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
ДФС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв`язку ДФС, якими можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про:
- реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
- відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Як вбачається з оскаржуваних рішень підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку копій документі, а саме: первинні документи щодо настання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описки), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 (додаток 2 до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
Проте, в порушення наведених вимог законодавства оскаржувані рішення Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області містять лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення (додаток 2 до вказаного Порядку), і підкреслення документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надано, не містять.
Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень суд перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У даному випадку судом встановлено, що ці рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, що свідчить про їх необґрунтованість і протиправність.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Під час розгляду справи ГУ ДФС у Дніпропетровській області, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду належних і достатніх доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття оскаржуваних рішень щодо відмови в реєстрації податкових накладних. У той же час сукупність первинних документів, наданих до матеріалів справи, свідчать про реальність проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Щодо рішення комісії про внесення ТОВ Дніпропостачання до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, суд також приходить до висновку про відсутність підстав та мотивів для його прийняття, з огляду на наступне.
За приписами пункту 10 Порядку № 117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
На виконання пункту 10 Порядку № 117 Державна фіскальна служба України у листі від 05 листопада 2018 року затвердила Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій (з урахуванням внесених змін, погоджених Міністерством фінансів згідно листа від 31.10.2018 №26010-06-05/28170), перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку (погоджений Міністерством фінансів згідно листа від 22.03.2018 № 26010-06-10/7849).
Підпунктом 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку встановлено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме у разі, якщо :
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України ;
- платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;
- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і
пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);
- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Відповідачем ГУ ДФС у Дніпропетровській області жодних пояснень щодо наявності вищезазначених підстав суду не надано. Також суду не надано відомостей та даних (результати фінансово - господарської діяльності суб`єктів господарювання, схем роботи підприємств, інформацію структурного підрозділу, отриману в межах Алгоритму дій), які розглядалися на засіданні комісії 08.02.2019р., внаслідок чого позовні вимоги в частині оскарження рішення про віднесення до переліку ризикових платників податку підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові у накладні ТОВ Дніпропостачання в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її фактичного отримання, суд виходить із наступного.
Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно пунктів 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку із чим суд зобов`язує відповідача-2 зареєструвати спірні податкові накладні ТОВ Дніпропостачання , датою її фактичного отримання.
Аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 02 квітня 2019 року у справі №822/1878/18, яка в силу вимог ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України, має бути врахована судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що даний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини 1 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в загальному розмірі 19210,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням №198 від 16.05.2019 року та №192 від 03.05.2019 року. Інших документально підтверджених судових витрат, матеріали справи не містять.
Приймаючи до уваги задоволення позову ТОВ "Дніпропостачання" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, характер спірних правовідносин та обставини встановлені під час судового розгляду справи, суд приходить до висновку про наявність підстав для присудження здійснених позивачем судових витрат порівну за рахунок бюджетних асигнувань ДФС України та Головного управління ДФС у Дніпропетровській області щодо дев`яти позовних вимог стосовно оскаржень рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, та з присудження витрат за рахунок ГУ ДФС у Дніпропетровській області щодо позовної вимоги про оскарження рішення про віднесення позивача до переліку ризикових платників податку.
Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю "ДНІПРОПОСТАЧАННЯ" до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом від 08.02.2019 року №58.
Зобов`язати Головне управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39394856; 49600, м.Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-а) викючити Товариство з обмеженою відповідальністю "ДНІПРОПОСТАЧАННЯ" з переліку ризикових платників податків.
Визнати протиправними та скасувати Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.04.2019 року за №1143089/39115849, №1143090/39115849, №1143093/39115849, №1143098/39115849, №1143092/39115849, №1143091/ НОМЕР_1 , №1143096/ НОМЕР_1 , №1143097/ НОМЕР_1 , №1143088/ НОМЕР_1 .
Зобов`язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197; 04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "ДНІПРОПОСТАЧАННЯ" №69 від 29.03.2019р., №70 від 01.04.2019р., №71 від 01.04.2019р., №72 від 02.04.2019р., №73 від 03.04.2019р., №74 від 03.04.2019р., №75 від 04.04.2019р., №76 від 04.04.2019р., №77 від 05.04.2019р., датою їх фактичного отримання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ДНІПРОПОСТАЧАННЯ" (код ЄДРПОУ 39115849; 49101, м.Дніпро, пр-т О.Поля, буд.28-А, офіс 333) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 8644,50 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197; 04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ДНІПРОПОСТАЧАННЯ" (код ЄДРПОУ 39115849; 49101, м.Дніпро, пр-т О.Поля, буд.28-А, офіс 333) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 10565,50 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39394856; 49000, м.Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-А).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 04.07.2019 року.
Суддя Д.В. Сидоренко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2019 |
Оприлюднено | 05.07.2019 |
Номер документу | 82813642 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні