ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
м. Хмельницький
"11" липня 2019 р. Справа № 924/375/19
Господарський суд Хмельницької області у складі
судді Крамара С.І., при секретарі судового засідання Мельницькій Н.О., розглянувши матеріали
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут", м. Хмельницький
до Управління соціального захисту населення Красилівської районної державної адміністрації, м. Красилів Хмельницької області
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Публічне акціонерне товариство газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз", м. Хмельницький
про стягнення 1 665 330,12 грн., з яких: 595 775,17 грн. - 3% річних, 1 069 554,95 грн. - інфляційних втрат
Представники сторін:
від позивача: Канюка Т.В. - згідно довіреності №0007.2Др-42-0119 від 03.01.2019р.;
від відповідача: Михальська Н. М. - згідно довіреності №02-10 від 20.05.2019р.;
від третьої особи: не з`явився.
В судовому засіданні, відповідно до ст. 240 ГПК України, було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору. 22.04.2019 року до Господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Хмельницькгаз збут , м. Хмельницький до Управління соціального захисту населення Красилівської районної державної адміністрації, м. Красилів Хмельницької області про стягнення 1 665 330,12 грн., з яких: 595 775,17 грн. - 3% річних, 1 069 554,95 грн. - інфляційних втрат.
Ухвалою суду від 25.04.2019р. було прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №924/375/19 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 12.06.2019 р. залучено до участі у справі №924/375/19 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - ПАТ Хмельницькгаз (29000, м. Хмельницький, пропект Миру, 41; код ЄДРПОУ 05395598), продовжено строк підготовчого провадження, відкладено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 25.06.2019р., занесеною до протоколу судового засідання, підготовче провадження закрите та призначено справу до судового розгляду по суті.
Присутній в судовому засіданні представник позивача просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Посилається на невиконання відповідачем зобов`язань за укладеним договором про порядок здійснення розрахунків за надані послуги поставки природного газу пільговій категорії громадян та одержувачам житлових субсидій та нормативних актів, що регулюють правовідносини, що виникли між сторонами.
Повноважний представник відповідача в судовому засіданні заперечує щодо позовних вимог, вказує на їх безпідставність. Просить у позові відмовити. У відзиві зазначив, що дії відповідача, які стосуються проведення розрахунків за надані послуги з поставки природного газу пільговим категоріям населення та отримувачам субсидій відповідають вимогам Постанови Кабінету Міністрів України від 04.03,2002року №256 Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету та Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету. Вказав, що порушень термінів перерахування коштів у 2018 році управлінням не допущено. Звернув увагу, що правові норми, які регулюють правовідносини між сторонами не дають правових підстав для притягнення відповідача до відповідальності згідно Цивільного кодексу України.
Повноважний представник третьої особи в судове засідання не з`явився, пояснень щодо позову не надав, про дату, час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що справа може бути розглянута за наявними у ній документами.
Розглядом матеріалів справи встановлено наступне.
01.01.2018 року між Управлінням соціального захисту населення Красилівської районної державної адміністрації (розпорядник коштів), м. Красилів Хмельницької області, Товариством з обмеженою відповідальністю Хмельницькгаз збут , м. Хмельницький та Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації Хмельницькгаз укладено договір №1/ПС/55АНmz127-18 про порядок здійснення розрахунків за надані послуги поставки природного газу пільговій категорії громадян та одержувачам житлових субсидій.
Договором регламентовано взаємовідносини сторін щодо відшкодування коштів за надання комунальних послуг постачання природного газу пільговим категоріям громадян, які мають право на пільги та отримувачам житлових субсидій на оплату за спожитий природний газ за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, що здійснюється відповідно до статті 102 Бюджетного кодексу України, Постанови Кабінету Міністрів України від 04.03,2002року №256 Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (із змінами), Постанови Кабінету Міністрів України від 29.01.2003року №117 Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (із змінами), Постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.1995року №848 Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного побутового (рідкого) палива (із змінами), Постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2017року №187 Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (із змінами), Постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2016р. №534 Деякі питання надання субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення та послуг з газо-, електропостачання для індивідуального опалення (із змінами).
За умовами договору (розділ 2.1.) Розпорядник Коштів зобов`язався:
Забезпечити персоніфікований облік отримувачів пільг в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр) для подальшого електронного обміну з ПАТ.
Забезпечити персоніфікований облік отримувачів житлових субсидій для подальшого електронного обміну з Товариством.
Звіряти інформацію, що міститься в Реєстрі, з інформацією, яка надходить від ПАТ і у разі виявлення розбіжностей не проводити розрахунків з Товариством до уточнення цієї інформації.
Щомісячно до 1-го числа наступного за звітним місяцем направляти до Товариства списки отримувачів призначених субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг газопостачання.
Щомісяця до 1-го числа наступного за звітним місяцем направляти до ПАТ списки осіб-пільговиків на поновлення отримання пільг та списки осіб-пільговиків на припинення пільг.
Повідомляти ПАТ про виявлення фактів смерті, зміни місця проживання осіб, які користуються пільгами та інших змін.
Надавати ПАТ інформацію щодо осіб, яким призначено субсидію (у разі коли кількість фактично проживаючих зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб є меншою, ніж кількість зареєстрованих у такому приміщенні (будинку) осіб, субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у такому житловому приміщенні (будинку) осіб, які фактично у ньому проживають).
Здійснювати розрахунки з Товариством за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам у відповідному бюджетному році відповідно до Постанови КМУ від 04.03.2002 року №256 Про затвердження порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету .
Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут", м. Хмельницький зобов`язалось (розділ 2.2 договору):
Надавати громадянам, які мають право на відповідні пільги та житлові субсидії, послуги з газопостачання.
Надавати Розпоряднику коштів перелік осіб (отримувачів субсидії), яких відключено від системи газопостачання.
Щомісяця до 10-го числа місяця наступного за звітним періодом подавати Розпоряднику коштів акти звірки окремо по пільгах та окремо по субсидіях по формі 3-пільга , Акт звіряння розрахунків за надані пільги/субсидії на оплату житлово-комунальних послуг окремим категоріям громадян відповідно до чинного законодавства .
Щомісяця до 14-го числа місяця наступного за звітним періодом подавати Додаток 1 Реєстр обсягів спожитих енергоносіїв та наданих послуг за надані населенню пільги/субсидії з газопостачання , затверджений наказом Міністерства фінансів України від 04.01.2018р. №1 Про затвердження Порядку проведення органами Казначейства розрахунків, передбачених пунктом 8-1 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 р. № 256, та взаємодії учасників таких розрахунків (пункт 3 розділу І).
Надавати в п`ятиденний строк, з дня отримання запиту від Розпорядника коштів, на електронних носіях відомості про забезпеченість громадян послугами з постачання природного газу, в яких визначається вартість послуг в межах соціальних нормативів користування послугами в опалювальний та неопалювальний періоди.
Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації Хмельницькгаз зобов`язалось (розділ 2.2 договору):
Визначати обсяги природного газу з наданням передбаченої чинним законодавством знижки у межах соціальних норм споживання.
Для забезпечення повного відшкодування витрат пов`язаних з наданням пільг надавати Розпоряднику коштів інформацію щодо пільговиків, а також здійснювати коригування такої інформації у разі виявлення розбіжностей.
Після проведеної звірки відповідно до п.п.2.1.3, п.2.1. розділу 2, щомісячно до 10-го числа місяця наступного за звітним періодом подавати на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці згідно формою 2-пільга .
Сторони дійшли згоди, що термін дії даного договору встановлюється з 01 січня 2018 року до 31 грудня 2018 року, але в будь-якому випадку до повного виконання своїх зобов`язань (п.6.1 договору).
Як вбачається із Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.02.2018 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 28 340 026,08 грн. Його заборгованість станом на 01.02.2018 складає 28 340 026,08 грн.
Відповідно до Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.03.2018 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 25 223 861,36 грн. Його заборгованість станом на 01.03.2018 складає 53 563 887,44 грн.
Відповідно до Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.04.2018 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 25 383 487,85 грн. Його заборгованість станом на 01.04.2018 складає 76 779 512,93 грн.
Відповідно до Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.05.2018 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 11 194 148,38 грн. Його заборгованість станом на 01.05.2018 складає 56 249 014,81 грн.
Відповідно до Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.06.2018 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 329 891,40 грн. Його заборгованість станом на 01.06.2018 складає 28 218 382,47 грн.
Відповідно до Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.07.2018 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 125 773,85 грн. Його заборгованість станом на 01.07.2018 складає 25 920 370,62 грн.
Відповідно до Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.08.2018 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 108 947,00 грн. Його заборгованість станом на 01.08.2018 складає 22 024 454,65 грн.
Відповідно до Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.09.2018 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 93 453,99 грн. Його заборгованість станом на 01.09.2018 складає 18 964 424,37 грн.
Відповідно до Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.10.2018 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 80 463,79 грн. Його заборгованість станом на 01.10.2018 складає 15 804 507,27 грн.
Відповідно до Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.11.2018 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 95 621,60 грн. Його заборгованість станом на 01.11.2018 складає 14 104 312,54 грн.
Відповідно до Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.12.2018 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 14 443 483,42 грн. Його заборгованість станом на 01.12.2018 складає 21 005 466,20 грн.
Відповідно до Зведеного реєстру актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу станом на 01.01.2019 р. позивачем надано послуги з газопостачання окремим категоріям населення на суму 16 833 513,72 грн. Його заборгованість станом на 01.01.2019 складає 16 833 513,72 грн.
У період з січня по грудень 2018 року позивачем здійснено постачання природного газу пільговій категорії споживачів та отримувачам житлових субсидій загальною вартістю 104 534 397,08 грн.
Аналізуючи докази, оцінюючи їх в сукупності, судом приймається до уваги наступне.
У відповідності до ратифікованої Законом України від 17.07.2007 року Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (п.1 ст.6) кожен має право на справедливий та публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.
Згідно ч. 1 ст. 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Відповідно до частин 1, 2 статті 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Відповідно до ч.1, 3 ст.202 Господарського кодексу України господарське зобов`язання припиняється, між іншим, виконанням, проведеним належним чином. До відносин щодо припинення господарських зобов`язань застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".
Відповідно до ст.19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" встановлено, що державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки визначені Законом України "Про житлово-комунальні послуги".
Відповідно до п.6 ч.1 ст.21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", виконавець послуг має право отримувати компенсацію за надані відповідно до Закону окремим категоріям громадян пільги та нараховані субсидії з оплати житлово-комунальних послуг.
Відповідно до ч.6 ст.48 Бюджетного кодексу України, зобов`язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг по оплаті за надані послуги та компенсації громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються органами Державного казначейства України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень. Зазначена норма є спеціальною по відношенню до загальних положень частин 1-4 статті 48 Бюджетного кодексу України.
Згідно з пп."б" п.4 ч.1 ст.89 та ст.102 Бюджетного кодексу України видатки на покриття витрат з оплати житлово-комунальних послуг (житлові субсидії населенню) здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з державного бюджету України (субвенцій з державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002р. №256 затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету яким встановлено механізм фінансування видатків з місцевих бюджетів щодо надання житлових субсидій населенню на оплату природного газу за рахунок субвенцій з державного бюджету.
Відповідно до пункту 3 зазначеного Порядку головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, є керівники головних управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.
Згідно частини 1 пункту 8 Порядку отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державного казначейства, для здійснення відповідних видатків. При цьому головні розпорядники коштів у п`ятиденний термін здійснюють розрахунки із постачальниками відповідних послуг (частина 2 пункт 8 Порядку). Зобов`язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв`язку, компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
З огляду на викладене, саме згідно положень Порядку на відповідача покладено обов`язок щодо здійснення розрахунків, в тому числі і з постачальниками природного газу, за послуги, надані особам, які мають право на відповідні пільги.
Як вбачається із матеріалів справи, між сторонами укладено договір №1/ПС/55АНmz127-18 про порядок здійснення розрахунків за надані послуги поставки природного газу пільговій категорії громадян та одержувачам житлових субсидій. Договором регламентовано взаємовідносини сторін щодо відшкодування коштів за надання комунальних послуг з постачання природного газу пільговим категоріям громадян та отримувачам житлових субсидій на оплату за спожитий природний газ за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам. Зокрема, п. 2.1.8 розділу 2.1. договору, передбачено обов`язок відповідача здійснювати розрахунки відповідно до Постанови КМУ від 04.03.2002р. №256.
Поданими позивачем доказами та матеріалами справи, а саме: оформленими сторонами актами звіряння розрахунків за надані населенню послуги по пільгах, субсидіях та компенсаціях, які підписані та скріплені печатками сторін, підтверджується факт виконання своїх зобов`язань Товариством з обмеженою відповідальністю Хмельницькгаз збут , м. Хмельницький щодо постачання природного газу населенню.
Вирішуючи питання щодо граничного строку виконання відповідачем зобов`язань по здійсненню розрахунків за надані позивачем послуги судом враховується наступне.
Відповідно до ч.2 ст.530 ЦК України, якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Відповідно до п.1.2 Порядку бухгалтерського обліку окремих активів та зобов`язань бюджетних установ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.04.2014р. N372, терміни, наведені в цьому Порядку, мають такі значення: прострочена кредиторська заборгованість - сума кредиторської заборгованості, що виникає на 30-й день після закінчення терміну обов`язкового платежу згідно з укладеними договорами або якщо дата платежу не визначена після отримання підтвердних документів за отримані товари, виконані роботи, надані послуги.
Як слідує з матеріалів справи, сторонами щомісячно підписувалися акти звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу, в яких було засвідчено факт надання послуг із зазначенням суми, яка підлягає відшкодуванню. Таким чином, відповідач з моменту підписання зазначених актів був обізнаний про обов`язок оплатити вартість наданих послуг у встановлений законодавством строк.
Частиною другою статті 625 Цивільного кодексу України визначено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Наслідки прострочення боржником грошового зобов`язання у вигляді інфляційного нарахування на суму боргу та 3% річних не є санкціями, а виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінених грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові, а тому ці кошти нараховуються незалежно від вини боржника та незалежно від сплати ним неустойки (пені) за порушення виконання зобов`язання.
Відповідач не заперечував правильність проведеного розрахунку заборгованості, будь яких зауважень щодо розбіжностей у розрахунках або невірно визначеного розміру субсидій не подав, доказів, які б спростовували наведене матеріали справи не містять.
Перевіривши за допомогою системи „Законодавство» розрахунок позивача, за періоди нарахування суми 3% річних та інфляційних втрат, суд дійшов висновку, що відповідний розрахунок є арифметично правильним та відповідає нормам чинного законодавства, а тому позовні вимоги в частині стягнення з відповідача 3% річних в розмірі 595 775,17 грн. та інфляційних втрат у розмірі 1 069 554, 95грн. є такими, що підлягають задоволенню.
Суд вважає, що у відносинах щодо розрахунків з постачальниками послуг особам, які згідно з чинним законодавством мають право на соціальні пільги, головні розпорядники бюджетних коштів на фінансування соціальних програм виступають не як суб`єкти владних повноважень, а як боржники у зобов`язальних правовідносинах, а сама по собі відсутність бюджетних коштів не є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання (правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 17.04.2018р. у справі №906/621/17).
Матеріалами справи підтверджено, що між сторонами виникли правовідносини з постачання природного газу окремим категоріям населення на пільговій основі, у яких відповідач, як розпорядник відповідних коштів, зобов`язаний здійснювати розрахунки з організаціями, що надають послуги особам, які згідно з чинним законодавством мають право на соціальні пільги.
Неналежне фінансування заходів соціального захисту окремих категорій громадян не є підставою для звільнення відповідача від відшкодування витрат, понесених позивачем внаслідок надання субсидій населенню, яке отримує пільги, та не може бути підставою для звільнення від відповідальності за порушення такого зобов`язання.
Законодавством не передбачена залежність відшкодування від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, чи випадки повного або часткового звільнення від обов`язку здійснення розрахунків з постачальниками послуг на пільгових умовах, оскільки надання пільг певним категоріям населення відбувається не внаслідок власної недбалості, чи власного бажання, а у відповідності до вимог Законів України.
Отже, суд приходить до висновку, що, Управління соціального захисту населення Красилівської районної державної адміністрації (розпорядник коштів), м. Красилів Хмельницької області, яке відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є самостійною юридичною особою, відповідно до положень ч.1 ст. 96 ЦК України має відповідати за своїми зобов`язаннями та така відповідальність не може ставитись в залежність від дій чи бездіяльності будь-яких третіх осіб.
Крім того, частиною 2 статті 218 Господарського кодексу України та ст.617 Цивільного кодексу України не передбачено такої підстави для звільнення від відповідальності, як відсутність у боржника необхідних коштів.
Доводи відповідача судом не приймаються до уваги. Суд вважає, що застосування судом у спірних правовідносинах лише спеціальних правових норм порушуватиме права та охоронювані законодавством інтереси позивача у справі, захист яких має здійснюватися у відповідності до загальних засад цивільного законодавства України та не може їм суперечити (глава 3 Цивільного кодексу України). Відсутність належного правового регулювання чи належного дотримання державними органами та господарюючими суб`єктами порядку здійснення розрахунків за надані послуги поставки природного газу пільговій категорії громадян та одержувачам житлових субсидій не може бути підставою для порушення визначених законодавством цивільних прав позивача.
Відповідно до статті 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст.86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
В силу приписів ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Витрати по сплаті судового збору підлягають покладенню на відповідача відповідно до ст. 129 ГПК України.
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут", м. Хмельницький до Управління соціального захисту населення Красилівської районної державної адміністрації, м. Красилів Хмельницької області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Публічне акціонерне товариство газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз", м. Хмельницький про стягнення 1 665 330,12 грн., з яких: 595 775,17 грн. - 3% річних, 1 069 554,95 грн. - інфляційних втрат задовольнити.
Стягнути з Управління соціального захисту населення Красилівської районної державної адміністрації (31000, Хмельницька область, Красилівський район, м. Красилів, вул. Центральна, 38а, код ЄДРПОУ 03198445) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" (29019, м. Хмельницький, пр. Миру, 41, код ЄДРПОУ 39585960) 595 775,17 грн. (п`ятсот дев`яносто п`ять тисяч сімсот сімдесят п`ять гривень 17 коп.) - 3% річних, 1 069 554,95 грн. (один мільйон шістдесят дев`ять тисяч п`ятсот п`ятдесят чотири гривні 95 коп.) - інфляційних втрат, 24 979,95грн. (двадцять чотири тисячі дев`ятсот сімдесят дев`ять гривень 95коп.) витрат по сплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Порядок подання апеляційної скарги визначений ст.257 та пп.17.5 п.17 Розділу ХІ „Перехідні положення» ГПК України.
Повний текст рішення складено 12.07.2019р.
Суддя С.І. Крамар
Віддрук. 4 прим. (надіслати всім рекомендованим з повідомленням):
1 - до справи,
2 - позивачу (29019, м. Хмельницький, пр. Миру, 41);
3 - відповідачу (31000, Хмельницька область, Красилівський район, м. Красилів , вул. Центральна, 38а);
4 - третій особі (29019, м. Хмельницький, пр. Миру, 41).
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2019 |
Оприлюднено | 15.07.2019 |
Номер документу | 82996524 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Крамар С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні