ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
15.07.2019справа №910/5850/19
Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В. розглянув в порядку спрощеного позовного провадження
справу №910/5850/19
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Керріленд Логістик (65009, м. Одеса, вул. Маршала Говорова, буд. 18, оф. 4; ідентифікаційний код 41024288)
до товариства з обмеженою відповідальністю Престиж Україна (03124, м. Київ, пров. Радіщева, буд. 18; ідентифікаційний код 33381637)
про стягнення 92 044,58 грн.,
без виклику учасників справи .
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Стислий виклад позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальністю Керріленд Логістик (далі - ТОВ Керріленд Логістик ) звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю Престиж Україна (далі - ТОВ Престиж Україна ) про стягнення: 70 909,39 грн. основного боргу, що утворився у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем умов укладеного сторонами договору на транспортно-експедиторське обслуговування зовнішньоторгоговельних і транзитних вантажів від 12.02.2018 №К-99/18 (далі - Договір); 1 332,84 грн. 3% річних; 4 521,44 грн. втрат від інфляції та 15 280,91 грн. пені, а всього 92 044,58 грн.
Позовні вимоги мотивовано тим, що:
- 12.02.2018 ТОВ Керріленд Логістик (виконавець) та ТОВ Престиж Україна (замовник) уклали Договір, відповідно до якого замовник доручив, а виконавець взяв на себе зобов`язання з організації від імені та за рахунок замовника комплексу послуг;
- на виконання умов Договору виконавцем було організовано перевезення контейнеру PONU0309295, який містив вантаж відповідача, з ІМРП до Києва за допомогою товариства з обмеженою відповідальністю Фортранс ; також виконавцем було організовано перевезення контейнеру MRKU6779340, який містив вантаж відповідача, з ІМРП до Києва за допомогою товариства з обмеженою відповідальністю БІЛ-Транс ;
- виконавцем виставлено замовнику рахунки від 06.07.2018 №CLL200/18 на загальну суму 61 204,42 грн. та від 17.01.2019 №CLL22/19 на загальну суму 22 294,77 грн.;
- відповідач 06.07.2018 частково виконав рахунок від 06.07.2018 №CLL200/18, сплативши позивачу 46 195,95 грн.;
- разом з тим, виконавцем 17.01.2019 додатково виставлено замовнику рахунок №CLL23/19 на загальну суму 33 606,15 грн.;
- позивач 25.02.2019 надіслав відповідачу претензію №б/н з вимогою виконати зобов`язання та здійснити оплату у сумі 48 614,62 грн., проте відповідач дану претензію залишив без відповіді, зобов`язання зі сплати грошових коштів не виконав;
- станом на 18.04.2019 (дата підписання позовної заяви) заборгованість ТОВ Престиж Україна перед ТОВ Керріленд Логістик складала 70 909,39 грн.;
- крім того, в зв`язку з неналежним виконанням відповідачем умов Договору позивачем нараховано 1 332,84 грн. 3% річних, 4 521,44 грн. втрат від інфляції та 15 280,91 грн. пені.
2. Стислий виклад заперечень відповідача
Відповідач 06.06.2019 подав суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив таке:
- за перевезення вантажу в контейнері PONU030995 виконавцем було виставлено замовнику рахунок від 06.07.2018 №CLL194/18 на суму 61 359,40 грн., який було повністю оплачено відповідачем 23.07.2018;
- за перевезення вантажу у контейнері MRKU6779340 позивачем було виставлено відповідачу рахунок від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 46 195,95 грн., який було оплачено відповідачем 24.07.2018;
- у позовній заяві позивач зазначає про те, що ним було виставлено рахунок від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 61 204,42 грн., проте такий рахунок не виставлявся і не вручався замовнику;
- згідно з рахунком від 17.01.2019 №CLL22/19 замовнику виставлено додатково до сплати за контейнером PONU030995 такі витрати: відшкодування витрат на простій автомобіля - 9 802,98 грн.; відшкодування витрат на навантажно-розвантажувальні роботи - 9 690,94 грн.; штрафна санкція за поверх нормативне використання обладнання - 2 800,85 грн.;
- відповідно до рахунку від 17.01.2019 №CLL23/19 замовнику виставлено додатково до сплати за контейнером MRKU6779340 такі витрати: відшкодування витрат на простій автомобіля - 11 281,07 грн.; понаднормове зберігання контейнерів - 20 924,65 грн.; відшкодування витрат на зберігання - 1 400,43 грн.;
- позивачем не надано документального підтвердження понесення зазначених витрат, не узгоджено понесення витрат з відповідачем, не надано пояснень, чому такі рахунки були виставлені через шість місяців після виставлення первинних рахунків від 06.07.2018 №CLL194/18 на суму 61 359,40 грн. та від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 46 195,95 грн., не обґрунтовано причину виникнення додаткових витрат, чим був зумовлений простій автомобіля та понаднормове зберігання контейнерів.
3. Процесуальні дії у справі
Ухвалою господарського суду міста Києва від 10.05.2019 позовну заяву ТОВ Керріленд Логістик залишено без руху та встановлено позивачу десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви.
22.05.2019 позивачем подано суду документи на виконання ухвали суду від 10.05.2019.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 24.05.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами; зобов`язано:
- позивача протягом п`яти днів:
з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі надати суду оригінали всіх документів, доданих до позовної заяви, що стосуються предмету спору (для огляду).
з дня отримання від відповідача відзиву на позовну заяву подати до суду відповідь на відзив в порядку статті 166 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання вказаних документів відповідачу;
- відповідача протягом:
п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі надати суду: відзив на позов в порядку статті 165 ГПК України з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання відзиву та доданих до нього документів позивачу; на підтвердження статусу юридичної особи і повного найменування належним чином засвідчені копії (для залучення до матеріалів справи) статуту; документи, що підтверджують повноваження представників (накази, довіреності, тощо), - оригінали для огляду, належним чином засвідчені копії для залучення до матеріалів справи;
п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив подати до суду заперечення на відповідь на відзив в порядку статті 167 ГПК України з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання зазначених документів позивачу.
4. ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ
12.02.2018 ТОВ Керріленд Логістик (виконавець) і ТОВ Престиж Україна (замовник) укладено Договір, за умовами якого:
- за Договором замовник доручає, а виконавець бере на себе зобов`язання з організації від імені та за рахунок замовника комплексу послуг, що складається з двох груп:
транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення мультимодального перевезення (перевезення різними видами транспорту) імпортних, експортних, транзитних вантажів замовника (далі - вантажі) і вантажів замовника в 20-ти, 40-ка і понад 40-футових контейнерах стандартів ISO (далі - контейнери з вантажами) від місця, вказаного замовником, до місця призначення, за обумовленим маршрутом, включаючи організацію та забезпечення в залежності від маршруту: розробки оптимального маршруту перевезення контейнерів з вантажами замовника; організацію перевезення контейнерів з вантажами замовника авто- або ж/д транспортом частково або за всім маршрутом проходження вантажу; доставки контейнерів з вантажами замовника в місце перевалки автомобільним та/або залізничним транспортом для подальшої відправки; фрахтування (букінга) морських суден для доставки контейнерів з вантажами замовника морем; доставки вантажів Замовника з/до портів України та інших портів за вказівкою замовника, спеціалізованих контейнерних і складських терміналів, автомобільним та/або залізничним транспортом або доставки вантажів зазначеним видом транспорту з Порта до місця призначення, визначеного замовником; а також послуг, необхідність в яких може виникнути в ході організації та забезпечення комплексу зазначених послуг;
послуг, спрямованих на забезпечення безперервності мультимодального перевезення, які, залежно від типів вантажу та вимог замовника, можуть включати: перевалку контейнерів з вантажами замовника з одного виду транспорту на інший на території портів України та інших країн, спеціалізованих контейнерних і складських терміналів, в тому числі: вантажно-розвантажувальні роботи і зберігання, експедирування в порту; стафірування та консолідація вантажів у контейнери для подальшої відправки зазначеним видом транспорту, або розстафірування контейнерів з вантажем замовника; послуги, пов`язані з сепаруванням, кріпленням/смецкріплення вантажу в транспортному засобі; сприяння в проведенні митного оформлення вантажів замовника/контейнерів з вантажами замовника при перетині державного кордону України та інших країн, включаючи оплату всіх мит, зборів та інших обов`язкових платежів; сприяння в документальному оформленні вантажу відповідно до чинного законодавства України та інших країн, на території яких здійснюється перевезення, нормативних актів, діючих в морських портах і на окремих видах транспорту; інші послуги, пов`язані з обслуговуванням вантажів замовника, в тому числі, але не вичерпуючи, оформлення документів, контроль місця знаходження вантажу, організація зважування, сканування та ін., а також надання інших послуг за взаємним погодженням, за що замовник сплачує виконавцю винагороду (пункт 1.1 Договору);
- асортимент, кількість/обсяг вантажів, маршрут перевезення, способи транспортування і види транспорту, перевалки, зберігання, їх особливі умови, що вимагають більш детальної регламентації, умови фрахтування (букінга), необхідність стафірування/розстафірування, а також спосіб доставки вантажів до місця призначення можуть обумовлюватися сторонами в письмових інструкціях замовника (Заявка, Booking order) або в додаткових угодах, які є невід`ємною частиною Договору; заявки замовника виконуються відповідно до додатку №1 до Договору, які можуть бути узгоджені електронною поштою, з подальшим наданням оригіналів (пункт 1.2 Договору);
- замовник своєчасно і в повному обсязі оплачує виконавцю вартість послуг, виконаних в рамках Договору, і винагороду (пункт 1.3 Договору);
- виконавець за дорученням замовника робить взаєморозрахунки з усіма учасниками транспортного процесу, здійснює оплату фрахту та інших зборів з коштів, перерахованих замовником виконавцю; такі кошти не є власністю виконавця і призначені виключно для здійснення взаєморозрахунків з усіма учасниками транспортного процесу, які залучаються виконавцем для забезпечення комплексу робіт і послуг, обумовлених Договором (пункт 1.4 Договору);
- замовник зобов`язаний:
завчасно, за запитом виконавця, видати виконавцю довіреність, якщо вона є необхідною для виконання його обов`язків, а також забезпечити виконавця необхідною інформацією та засобами для розрахунків з третіми особами, залученими до виконання умов Договору (пункт 2.1 Договору);
завчасно до початку відвантаження вантажу повідомляє виконавцю або забезпечує надходження до нього необхідної інформації про обсяги вантажів/контейнерів з вантажами, що плануються для доставки, із зазначенням роду вантажу та його кількості, місця та/або порту перевалки/відвантаження, а також способів і умов транспортування, перевалки, зберігання і перевезення вантажів замовника (пункт 2.2 Договору);
до початку процесу відвантаження/відправлення партії вантажу погоджує з виконавцем всі питання і видає виконавцю доручення на відвантаження (письмові інструкції), що містить всі умови транспортування, перевалки, зберігання вантажу, порядок визначення ваги вантажу, вимоги до маркування і тари при прийомі/ видачі на/зі склад(у), необхідність і умови стафірування/ розстафірування вантажу, порядок відвантаження вантажу з пункту перевалки (Порта), а також усі реквізити з оформлення відвантажувальних документів; доручення на відвантаження надсилається замовником виконавцю факсимільним зв`язком або у вигляді сканованої копії на електронну пошту в розумний строк (не пізніше 5 (п`яти) робочих днів) до початку відправки/відвантаження, визначеної у дорученні партії вантажів/контейнерів з вантажем замовника; у відношенні послуг, що надаються згідно з підпунктом 1.1.2 пункту 1.1 Договору, доручення на відвантаження вважається заявкою на надання послуг (пункт 2.5 Договору);
забезпечує завчасне надання виконавцю: всіх необхідних документів (договорів, довіреностей тощо), що підтверджують і дають замовнику право на обслуговування та вчинення дій, необхідних для надання послуг за Договором; всіх необхідних транспортних, митних і товаросупровідних документів з вантажу, включаючи коносаменти, необхідні види сертифікатів та інші документи для додавання їх до перевізних документів при передачі вантажів суміжним видам транспорту; інших документів, необхідність в яких виникла в процесі надання виконавцем замовнику послуг за Договором; оплачує вартість послуг, пов`язаних з сепаруванням, кріпленням/спецкріпленням вантажу в транспортному засобі з урахуванням вартості сепараційних і кріпильних матеріалів, що використовуються для цих цілей - за фактичними витратами (пункт 2.6 Договору);
у разі необхідності надання додаткових послуг, не передбачених Договором, додатками до нього і дорученням на відвантаження конкретної партії вантажу, за добу до початку виконання робіт погоджує з виконавцем і видає заявки шляхом електронної пошти, з подальшим обов`язковим наданням оригіналів, з гарантією оплати таких послуг (пункт 2.9 Договору);
замовник компенсує всі додаткові витрати виконавцю, якщо такі мали місце, а також інші погоджені витрати, які належать виконавцю за наданими послугами перевезення вантажів та їх обробці, відповідно до тарифів та рахунків організацій, які безпосередньо виконали ці послуги: портів, агентів ліній та інших організацій, якщо такі витрати були завчасно оговорені з замовником, а також підтверджені документально (пункт 2.17 Договору);
відшкодовати виконавцю всі документально підтверджені витрати, понесені виконавцем від імені, за дорученням та в інтересах замовника, з оплати вантажних операцій, зберігання контейнерів, простоя транспортних засобів, а також демереджа/детеншна (штрафу судноплавних ліній за наднормативне використання контейнерного обладнання) судноплавних ліній та ліній-власників контейнерного обладнання (пункт 2.19 Договору);
оплатити послуги виконавця, а також відшкодувати витрати, штрафи та інші платежі, понесені виконавцем від імені, за дорученням та в інтересах замовника, що мають документальне підтвердження (пункт 2.24 Договору);
- виконавець:
завчасно повідомляє замовнику список документів, необхідних для надання послуг за Договором, які оформляються і надаються за рахунок замовника, в тому числі для прикладання до транспортних або товаросупровідних документів, і підтверджує їх отримання (пункт 3.3 Договору);
має право отримувати від замовника плату за свої послуги, а також відшкодування витрат, витрат, штрафів та інших платежів, понесених від імені, за дорученням та в інтересах замовника (пункт 3.9 Договору);
за письмовим запитом (в тому числі надісланим факсом, електронною поштою) отримує від замовника довіреність, заявку на надання транспортно-експедиторських послуг (далі - заявка), документи та іншу інформацію, необхідну для виконання своїх обов`язків за Договором; у разі ненадання замовником вказаних документів та іншої необхідної інформації виконавець, попередньо письмово (в тому числі факсом, електронною поштою) повідомивши замовника, має право відкласти виконання своїх обов`язків за Договором до надання документів та інформації в повному обсязі; при цьому всі фактично понесені витрати, пов`язані із зберіганням вантажу, простоєм контейнера та/або транспортного засобу і тому подібні відносяться на рахунок замовника (пункт 3.11 Договору);
складає акт за фактом виконання основних/додаткових послуг, що підтверджує обсяг наданих послуг, який надає замовнику на підпис (пункт 3.17 Договору);
- вартість послуг виконавця узгоджується сторонами у заявці; послуги виконавця, а також витрати та інші платежі, здійснені виконавцем в інтересах замовника, узгоджені з ним, і пов`язані з виконанням Договору, оплачуються замовником шляхом безготівкового переказу на розрахунковий рахунок виконавця в національній валюті, або іншій валюті, узгодженої в заявці, на підставі виставленого виконавцем рахунку; винагорода виконавця згідно з цими рахунками, є різниця між сумою, яка перераховується замовником за виконання умов Договору і транзитної сумою, яка підлягає оплаті третім особам, що залучаються виконавцем до виконання умов за Договором; винагорода виконавця окремо відображається в акті приймання-передачі робіт (надання послуг), який складається за фактом їх надання; акт приймання-передачі робіт (надання послуг) є невід`ємною частиною Договору; у разі виникнення у виконавця додаткових витрат, оплати штрафів та проведення інших платежів в інтересах замовника, узгоджених з ним, і пов`язаних з виконанням Договору, виконавець виставляє замовнику додатковий рахунок, який підлягає оплаті замовником в термін, передбачений пунктом 4.3 Договору (пункт 4.1 Договору);
- якщо інше не обумовлено в заявці, розрахунок між замовником та виконавцем здійснюється на умовах 100% передоплати вартості перевезення, не пізніше 2 (двох) банківських днів після підтвердження заявки та отримання рахунку; всі додаткові витрати, штрафні санкції, що виникли в результаті несвоєчасної оплати, проводяться протягом 2 (двох) банківських днів після отримання рахунку факсом або електронною поштою, на підставі відповідним чином оформлених документів, що підтверджують такі витрати; за рішенням виконавця 100% передоплата може бути замінена на гарантійні листи з боку замовника, видані відповідно до додатку 2 до Договору (пункт 4.3 Договору);
- у випадку, якщо в процесі надання послуг виникає необхідність у виконанні додаткових дій чи наданні додаткових послуг понад обумовлені раніше, або з причин, не залежних від виконавця, підвищуються витрати виконавця, пов`язані з наданням послуг, зазначених в підпункті 1.1.1 пункту 1.1 Договору, виконавець виставляє замовнику додаткові рахунки при попередньому узгодженні сторонами витрат, що виникли (підпункт 4.5.1.3 пункту 4.5 Договору);
- надання виконавцем та приймання замовником послуг за Договором, їх кількість і вартість підтверджується сторонами шляхом підписання відповідних актів, а саме: щодо послуг, які надаються згідно з підпунктом 1.1.1 пункту 1.1 Договору, акт приймання-передачі наданих послуг складається виконавцем після закінчення відвантаження партії вантажу та належного оформлення документів; дата виписки акта приймання-передачі послуг є датою надання транспортно-експедиторських послуг виконавцем; щодо послуг, наданих відповідно до підпункту 1.1.2 пункту 1.1 Договору, акт надання послуг складається виконавцем після виконання відповідних послуг (пункт 4.8 Договору);
- акти приймання-передачі наданих послуг можуть бути передані виконавцем замовнику або його представнику особисто під підпис, кур`єрською службою або цінним листом з описом та повідомленням про вручення, чи надіслані з використанням поштового зв`язку; у разі якщо акти були надіслані замовнику поштою, датою вручення вважається дата отримання, зазначена на поштовому повідомленні; замовник підписує акт приймання-передачі виконаних послуг, передає його виконавцю протягом трьох робочих днів з моменту отримання (пункт 4.9 Договору);
- замовник несе відповідальність за можливі наслідки, викликані неправильним або несвоєчасним інформуванням виконавця про умови договору фрахтування морських суден, а також неправильними або неповними відомостями у виданих їм рознарядках, дорученнях, письмових вказівках та/або несвоєчасної передачею інформації виконавцю, а також за неповне, неправильне або несвоєчасне інформування виконавця щодо умов зберігання, перевалки та перевезення вантажів; у цих випадках виконавець не несе відповідальність за можливий простій судна, транспортних засобів з цих причин, при цьому замовник компенсує всі збитки виконавця, пов`язані з таким простоєм, а також розмір штрафу за перевищення терміну повернення контейнерів (демерредж детеншн), нарахованого перевізником або агентом перевізника; підставою для компенсації є рахунок перевізника або його агента; замовник звільняється від обов`язку компенсувати розмір демерреджа, якщо доведе, що прострочення повернення сталося з вини виконавця (пункт 5.7 Договору);
- замовник компенсує збитки виконавця, що виникли у зв`язку з простоєм та/або конфіскацією транспортних засобів з вантажем/контейнерами з вантажами замовника, з вини замовника (в тому числі внаслідок несвоєчасного митного оформлення вантажу або порушення митних правил), і залучених замовником третіх осіб, у тому числі збитки, пов`язані з утриманням інших вантажів, що знаходяться під контролем виконавця (пункт 5.8 Договору);
- за порушення термінів розрахунків понад зазначені в пункті 4.3 Договору або термінів, додатково погоджених сторонами в транспортному замовленні на конкретне перевезення, нараховується пеня в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України за кожен день прострочення платежу (пункт 5.25 Договору);
- Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та діє до 31.12.2018, і якщо жодна із сторін за 30 днів до закінчення терміну дії Договору не повідомить письмово іншу сторону про розірвання, термін його дії буде продовжуватися на кожний наступний календарний рік (пункт 7.1 Договору).
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає таке.
На виконання умов Договору виконавцем було організовано перевезення контейнеру PONU030995, який містив вантаж відповідача, з ІМРП до Києва за допомогою товариства з обмеженою відповідальністю Фортранс .
Крім того, виконавцем було організовано також перевезення контейнеру MRKU6779340, який також містив вантаж відповідача, з ІМРП до Києва за допомогою товариства з обмеженою відповідальністю Біл-Транс .
Позивачем було виставлено відповідачу рахунок від 17.01.2019 №СLL22/19 на загальну суму 22 294,77 грн., яка складається з: відшкодування витрат на простій автомобіля, додаткові послуги - 9 802,98 грн.; відшкодування витрат на навантажно-розвантажувальні роботи - 9 690,94 грн.; штрафна санкція за поверхнормативне використання обладнання - 2 800,85 грн.
Здійснення виконавцем вказаних платежів підтверджується копією платіжного доручення в іноземній валюті МТ103 вихідний через SWIFT від 31.07.2018 на загальну суму 1 965,37 доларів США.
У свою чергу, з графи 70 Details of Payment (деталі платежу) вбачається, що в зазначену суму включено сплату грошових коштів за інвойсами від 03.07.2018 №5693154941 та від 17.07.2018 №5693155255.
25.02.2019 позивач звернувся до відповідача з претензією від 25.02.2019 №б/н про погашення заборгованості у сумі 22 294,77 грн. з доданням документального підтвердження понесених позивачем від імені відповідача витрат.
Проте станом на 19.02.2019 замовником так і не було оплачено рахунок від 17.01.2019 №CLL22/19, чим порушено умови Договору.
У телефонній розмові відповідач повідомив позивача про те, що жодних грошових коштів за рахунком від 17.01.2019 №CLL22/19 відповідач не має наміру сплачувати.
Також виконавцем було виставлено рахунок від 06.07.2018 №CLL200/18 на загальну суму 61 204,42 грн., яка складається з: відшкодування витрат на морський фрахт п. Nules Spain до п. Чорноморськ Україна на користь лінійного агента - 40 156,61 грн.; відшкодування витрат на зважування контейнеру - 568,43 грн.; відшкодування витрат на автоперевезення ІМРП - м. Київ - 19 830 грн.; експедиторська винагорода - 649,38 грн.
Витрати на зважування контейнеру у сумі 568,43 грн., сплачені на користь товариства з обмеженою відповідальністю Іллічівський морський рибний порт , входять в рахунок, виставлений зазначеним товариством виконавцю у червні 2018 року згідно з договором від 24.03.2017 №30/17, що підтверджується платіжним дорученням від 21.06.2018 №880.
Відповідачем було частково оплачено рахунок від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 46 195,95 грн. із призначенням платежу: Відшкодування витрат на морський фрахт .
З огляду на часткову оплату рахунку від 06.07.2018 №CLL200/18 виконавцем було додатково виставлено замовнику рахунок від 17.01.2019 №CLL23/19 на загальну суму 33 606,15 грн., яка складається з: відшкодування витрат на простій автомобіля, додаткові послуги - 11 281,07 грн.; понаднормове зберігання контейнерів - 20 924,65 грн.; відшкодування витрат на зберігання - 1 400,43 грн.
Проте станом на 19.02.2019 замовником так і не було оплачено повністю ні рахунок від 06.07.2018 №СLL200/18, ані рахунок від 17.01.2019 №СLL23/19.
25.02.2019 позивач звернувся до відповідача з претензією від 25.02.2019 про погашення заборгованості у сумі 48 614,62 грн. з документальним підтвердження понесених позивачем від імені відповідача витрат.
У телефонній розмові відповідач повідомив позивача про те, що жодних грошових коштів за рахунками від 06.07.2018 №СLL200/18 та від 17.01.2019 №СLL23/19 не має наміру сплачувати.
Дослідивши подані учасниками справи докази, суд встановив, що позивачем було виставлено відповідачу такі рахунки:
- за перевезення вантажу в контейнері PONU030995 рахунок від 06.07.2018 №CLL194/18 на суму 61 359,40 грн., з яких: відшкодування витрат на морський фрахт п. Nules Spain до п. Чорноморськ Україна на користь лінійного агента - 36 582,52 грн.; відшкодування витрат на страхування обладнання - 160 грн.; відшкодування витрат на зважування контейнеру - 571,06 грн.; відшкодування витрат на автоперевезення - 19 822,34 грн.; експедиторська винагорода, витрати на експедирування в порту, витрати на використання інфраструктури порту - 4 223,48 грн.;
- за перевезення вантажу у контейнері MRKU6779340 рахунок від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 46 195,95 грн., з яких: відшкодування витрат на морський фрахт п. Nules Spain до п. Чорноморськ Україна на користь лінійного агента - 40 156,61 грн.; відшкодування витрат на страхування обладнання - 160 грн.; відшкодування витрат на зважування контейнеру - 571,06 грн.; відшкодування витрат на автоперевезення ІМРП - м. Київ - 4 658,90 грн.; експедиторська винагорода - 649,38 грн.
Слід також зазначити, що поданий позивачем рахунок від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 61 204,42 грн. і поданий відповідачем рахунок від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 46 195,95 грн. відрізняються один від одного.
Так, у рахунку від 06.07.2018 №CLL200/18 (поданому позивачем) сума відшкодування витрат на автоперевезення ІМРП-м.Київ становить 19 830 грн., а в рахунку від 06.07.2018 №CLL200/18 (поданому відповідачем) - 4 658,90 грн.
Сума витрат на зважування контейнеру за рахунком від 06.07.2018 №CLL200/18 (поданим позивачем) становить 568,43 грн., а за рахунком від 06.07.2018 №CLL200/18 (поданим відповідачем) - 571,06 грн.
Сума відшкодування витрат на страхування обладнання за рахунком від 06.07.2018 №CLL200/18 (поданим відповідачем) становить 160 грн., а рахунок від 06.07.2018 №CLL200/18 (поданий позивачем) не містить таких витрат.
Жодних пояснень стосовно відмінності вказаних рахунків один від одного позивачем суду не подано.
Разом з тим, відповідно до виписки з рахунку відповідача 23.07.2018 останнім було сплачено 61 359,40 грн., призначення платежу - Відшкодування витрат за автоперевезення, фрахт та експедитора зг. рах. №CLL194/18 від 06.07.2018р. .
Згідно з випискою з рахунку відповідача 24.07.2018 останнім було сплачено 46 195,95 грн., призначення платежу - Відщкодування витрат на автоперевезення, фрахт та експедитора зг. рах. №CLL200/18 від 06.07.2018р. .
Таким чином, рахунок від 06.07.2018 №CLL194/18 на суму 61 359,40 грн. та рахунок від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 46 195,95 грн. були повністю оплачені відповідачем, що підтверджується поданими відповідачем виписками з рахунку ТОВ Престиж Україна , оскільки і дати з номерами рахунків, і суми, зазначені в таких рахунках, повністю відповідають датам і номерам рахунків та сумам, вказаним у виписках з рахунку відповідача.
Що ж до поданих позивачем рахунків від 17.01.2019 №СLL22/19 на суму 22 294,77 грн., від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 61 204,42 грн. та від 17.01.2019 №CLL23/19 на суму 33 606,15 грн., то слід зазначити таке.
Згідно з умовами Договору замовник компенсує всі додаткові витрати виконавцю, якщо такі мали місце, а також інші погоджені витрати, які належать виконавцю за наданими послугами перевезення вантажів та їх обробці, відповідно до тарифів та рахунків організацій, які безпосередньо виконали ці послуги: портів, агентів ліній та інших організацій, якщо такі витрати були завчасно оговорені з замовником, а також підтверджені документально (пункт 2.17 Договору).
Відповідно до пункту 2.19 Договору замовник відшкодовує виконавцю всі документально підтверджені витрати, понесені виконавцем від імені, за дорученням та в інтересах замовника, з оплати вантажних операцій, зберігання контейнерів, простоя транспортних засобів, а також демереджа/детеншна (штрафу судноплавних ліній за наднормативне використання контейнерного обладнання) судноплавних ліній та ліній-власників контейнерного обладнання.
Пунктом 2.24 Договору передбачено, що замовник зобов`язується оплатити послуги виконавця, а також відшкодувати витрати, штрафи та інші платежі, понесені виконавцем від імені, за дорученням та в інтересах замовника, що мають документальне підтвердження.
Отже, однією з головних умов відшкодування понесених позивачем витрат, штрафів та інших платежів є погодження таких витрат з відповідачем.
Проте матеріали справи не містять жодних доказів, які б підтверджували надання згоди відповідача на понесення витрат, про які зазначає позивач, а також повідомлень з боку позивача стосовно можливості понесення таких витрат.
Крім того, згідно з пунктом 3.17 Договору виконавець складає акт за фактом виконання основних/додаткових послуг, що підтверджує обсяг наданих послуг, який надає замовнику на підпис.
Відповідно до пункту 4.8 Договору надання виконавцем та приймання замовником послуг за Договором, їх кількість і вартість підтверджується сторонами шляхом підписання відповідних актів, а саме: щодо послуг, які надаються згідно з підпунктом 1.1.1 пункту 1.1 Договору, акт приймання-передачі наданих послуг складається виконавцем після закінчення відвантаження партії вантажу та належного оформлення документів. Щодо послуг, наданих відповідно до підпункту 1.1.2 пункту 1.1 Договору, акт надання послуг складається виконавцем після виконання відповідних послуг.
Пунктом 4.9 Договору передбачено, що акти приймання-передачі наданих послуг можуть бути передані виконавцем замовнику або його представнику особисто під підпис, кур`єрською службою або цінним листом з описом та повідомленням про вручення, чи надіслані з використанням поштового зв`язку. У разі якщо акти були надіслані замовнику поштою, датою вручення вважається дата отримання, зазначена на поштовому повідомленні; замовник підписує акт приймання-передачі виконаних послуг, передає його виконавцю протягом трьох робочих днів з моменту отримання.
Так, за фактом здійснення перевезень контейнерів PONU030995 та MRKU6779340 сторонами повинні були бути підписані акти приймання-передачі наданих послуг.
Але жодного акта приймання-передачі позивачем суду не подано.
Разом з тим, матеріали справи також не містять жодних документів щодо погодження сторонами перевезень контейнерів PONU030995 та MRKU6779340, за якими виставлено рахунки від 17.01.2019 №СLL22/19 на суму 22 294,77 грн., від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 61 204,42 грн. та від 17.01.2019 №CLL23/19 на суму 33 606,15 грн.
З наданих же позивачем на підтвердження понесення витрат і штрафів документів не можливо встановити понесення позивачем саме тих сум, які зазначені у рахунках від 17.01.2019 №СLL22/19 на суму 22 294,77 грн., від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 61 204,42 грн. та від 17.01.2019 №CLL23/19 на суму 33 606,15 грн., оскільки інвойси і платіжні доручення містять суми значно вищі, ніж зазначені у вказаних рахунках.
5. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Згідно з частиною першою статті 9 Закону України Про транспортно-експедиторську діяльність за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.
Відповідно до частин першої і третьої статті 929 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.
Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов`язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов`язання, пов`язані з перевезенням.
Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо).
Умови договору транспортного експедирування визначаються за домовленістю сторін, якщо інше на встановлено законом, іншими нормативно-правовими актами.
Частинами шостою, восьмою - тринадцятою статті 9 Закону України Про транспортно-експедиторську діяльність передбачено, що у разі залучення експедитором до виконання його зобов`язань за договором транспортного експедирування іншої особи у відносинах з нею експедитор може виступати від свого імені або від імені клієнта.
Платою експедитору вважаються кошти, сплачені клієнтом експедитору за належне виконання договору транспортного експедирування.
У плату експедитору не включаються витрати експедитора на оплату послуг (робіт) інших осіб, залучених до виконання договору транспортного експедирування, на оплату зборів (обов`язкових платежів), що сплачуються при виконанні договору транспортного експедирування.
Підтвердженням витрат експедитора є документи (рахунки, накладні тощо), видані суб`єктами господарювання, що залучалися до виконання договору транспортного експедирування, або органами влади.
Перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні.
Такими документами можуть бути: авіаційна вантажна накладна (Air Waybill); міжнародна автомобільна накладна (CMR); накладна СМГС (накладна УМВС); коносамент (Bill of Lading); накладна ЦІМ (CIM); вантажна відомість (Cargo Manifest); інші документи, визначені законами України.
Факт надання послуги експедитора при перевезенні підтверджується єдиним транспортним документом або комплектом документів (залізничних, автомобільних, авіаційних накладних, коносаментів тощо), які відображають шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.
Згідно з частиною першою статтею 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до статті 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 629 ЦК України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно із статтею 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
За приписами статті 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та 3 % річних в порядку статті 625 ЦК України є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
У частині першій статті 546 ЦК України зазначено, що виконання зобов`язання може забезпечуватися, зокрема, неустойкою.
Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання; штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання; пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (стаття 549 ЦК України).
Відповідно до частини другої статті 343 Господарського кодексу України і статтею 1 Закону України Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань платник грошових коштів сплачує на користь одержувача цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який сплачується пеня.
6. ВИСНОВКИ
Таким чином, матеріали справи не містять документально підтвердження понесення позивачем сум, зазначених у рахунках від 17.01.2019 №СLL22/19 на суму 22 294,77 грн., від 06.07.2018 №CLL200/18 на суму 61 204,42 грн. та від 17.01.2019 №CLL23/19 на суму 33 606,15 грн., від імені, за дорученням та в інтересах відповідача, а позовні вимоги ТОВ Керріленд Логістик в частині стягнення 70 909,39 грн. основного боргу є безпідставними та необґрунтованими, а тому задоволенню не підлягають.
Що ж до стягнення з відповідача 1 332,84 грн. 3% річних, 4 521,44 грн. втрат від інфляції та 15 280,91 грн. пені, то такі вимоги також не підлягають задоволенню, оскільки є похідними від первісної вимоги.
За приписами статті 129 ГПК України судові витрати зі справи слід покласти на позивача.
Керуючись статтями 13, 73, 74, 76 - 79, 86, 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 247-252 ГПК України, господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
1. Відмовити у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю Керріленд Логістик (65009, м. Одеса, вул. Маршала Говорова, буд. 18, оф. 4; ідентифікаційний код 41024288) до товариства з обмеженою відповідальністю Престиж Україна (03124, м. Київ, пров. Радіщева, буд. 18; ідентифікаційний код 33381637) про стягнення 92 044,58 грн.
2. Судові витрати покласти на товариства з обмеженою відповідальністю Керріленд Логістик (65009, м. Одеса, вул. Маршала Говорова, буд. 18, оф. 4; ідентифікаційний код 41024288).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду через відповідний місцевий господарський суд протягом двадцяти днів з дня його проголошення. У разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 15.07.2019.
Суддя О.В. Марченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2019 |
Оприлюднено | 16.07.2019 |
Номер документу | 83001760 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Марченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні