Рішення
від 11.07.2019 по справі 540/1170/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1170/19

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Ковбій О.В.,

при секретарі: Васильєвій В.В.,

за участі:

представника позивача - ОСОБА_1 І.Н., Єрашова І.Є.,

представника відповідача - Гордієнка К.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповіжальністю "Юг-Пиво" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 01.03.2019 р. № 00651405,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Юг-Пиво" (далі - позивач, ТОВ "Юг-Пиво") звернулося до суду з вказаним позовом, у якому просить визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 01.03.2019 № 00651405.

Обґрунтовуючи позовні вимоги ТОВ "Юг-Пиво" зазначає, що оскарженим податковим повідомленням-рішенням до підприємства застосовано на підставі підпункту 54.3.3 п.54.3 ст. 54 Податкового Кодексу України та абзацу 3 пункту 1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12 червня 1995 року №436/95 (далі - Указ №436/95) штрафні санкції в сумі 136717,65 грн. Відповідне рішення позивач вважає протиправним, оскільки, на його думку, контролюючий орган дійшов необґрунтованих висновків про порушення позивачем законодавства у сфері обігу готівки. На думку позивача, підприємством оприбуткування готівкових коштів здійснювалось у відповідності до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року №637 (далі - Положення №637), вчасно та у повному обсязі шляхом обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

Зазначену правову позицію підприємство додатково підкріплює податковою консультацією від 25.03.2019 року №1245/6/99-99-14-05-01-15/іпк.

На підставі викладеного, позивач просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 12.06.2019 року провадження у справі відкрито, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження. Судове засідання призначено на 02.07.2019 року.

Протокольною ухвалою суду, проголошеною в судовому засіданні 02.07.2019 року задоволено клопотання представника відповідача про відкладення, розгляд справи відкладено на 11.07.2019 року.

24.06.2019 року до суду надійшов відзив ГУ ДФС, у якому відповідач проти задоволення позову заперечує, оскільки згідно чинного законодавства уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повному обсязі оприбутковуватись. Однак, проведеною фактичною перевіркою встановлено, що позивачем несвоєчасно оприбутковано готівкові кошти на загальну суму 27343,53 грн., за що чинним законодавством передбачена відповідальність у вигляді штрафних санкцій у п`ятикратному розмірі суми, що оприбуткована несвоєчасно. Позивач під час здійснення торгівельної діяльності мав використовувати належним чином зареєстрований реєстратор розрахункових операцій та своєчасно оприбутковувати усю готівку, що надходить до каси. Також, відповідач стверджує, що ТОВ "Юг-Пиво" будує свої пояснення на нормах Постанови Національного Банку України "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні" №148 в редакції від 12.02.2019 року, тоді як в період, що перевірявся, чинною була редакція зазначеної постанови від 29.12.2017 року.

Тому ГУ ДФС вважає застосування до позивача штрафних санкцій в сумі 136717,65грн. за спірним податковим повідомленням-рішенням від 01.03.2019 р. № 00651405 правомірним, а позовні вимоги необґрунтованими. Просить відмовити в їх задоволенні у повному обсязі.

В судове засідання призначене на 11.07.2019 року сторони з`явились.

Представники позивача на задоволенні позовних вимог наполягали з підстав, заявлених в позові.

Представник відповідача проти позовних вимог заперечував посилаючись на доводи, викладені в відзиві на позов.

Суд, вивчивши доводи позову та відзиву на нього, заслухавши пояснення учасників процесу, які прибули до суду, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які регулюють спірні правовідносини, виходить з наступних підстав та мотивів.

Так, судом встановлено, що ТОВ "Юг-Пиво" зареєстровано 22.10.2015 року за №1 499 102 0000 018597. Основним видом діяльності є оптова торгівля напоями.

На підставі наказу ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 31.01.2019 року №193 "Про проведення фактичних перевірок" та переліку суб`єктів та/або об`єктів, які перевіряються шляхом проведення фактичних перевірок, затвердженого відповідним наказом та направлень на проведення перевірок від 18.02.2019 року №0121 та №0120 від 18.02.2019 року за місцем фактичного провадження діяльності за адресою: АДРЕСА_1 .

В ході перевірки встановлено несвоєчасне (не у день фактичного надходження) оприбуткування готівкових коштів, які надійшли до каси. Перелік дат, номерів звітів, сум розрахунків зазначена в додатку до акту перевірки (а.с.60).

Згідно додатку до акту несвоєчасне, на думку податкового органу, оприбуткування готівкових коштів мало місце 20.12.2018 року, 21.11.2018 року, 20.03.2018 року.

Загальна сума несвоєчасно оприбуткованих коштів згідно баз даних ГУ ДФС у Херсонській області (Z-звітів) та почекової передачі склала 27343,53 грн.

Результати перевірки оформлено актом (довідкою) фактичної перевірки від 18.02.2019 року, реєстраційний №0048/21/22/РРО/40078402, на підставі висновків якого контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 01.03.2019 року №00651405, яким нараховані позивачу штрафні санкції в сумі 136717,65 грн. за порушення пункту 11 розділу 2 Постанови "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті України" №148 від 29.12.2017 року.

В акті перевірки встановлено, що ТОВ "Юг-Пиво" 20.12.2018 року 21.11.2018 року та 20.03.2018 року порушено вимоги щодо організації готівкових розрахунків, а саме, готівкові кошти, які не оприбутковані у повній сумі їх фактичних надходжень у КОРО на підставі фіскальних звітних чеків РРО (роздруковуються підприємством в кінці робочого дня), чим порушено пункт 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637, п.11 розділу ІІ Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 № 148 (далі - Положення №148).

Згідно п.5 Р. ІІ Положення №148 суб`єкти господарювання здійснюють розрахунки готівкою між собою і з фізичними особами через касу як коштами, одержаними як готівкова виручка, так і коштами, одержаними із банків. Зазначені розрахунки проводяться також шляхом переказу готівки для сплати відповідних платежів.

Суб`єкти господарювання здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книгах обліку.

Відповідачем встановлено порушення норм Порядку №148 під час дії двох його різних редакцій. В період з 29.12.2017 по 01.06.2018 року та в період з 01.06.2018 року по 15.02.2019 року. Тому, в подальшому норми Положення №148 будуть наведені судом в двох редакціях.

Відповідно до п. 11 Р. ІІ Положення №148 (в редакції до 01.06.2018 року) готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки у повній сумі.

Оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств/відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги/застосуванням РРО та КОРО (у разі застосування КОРО без застосування РРО), є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів/фіскальних звітних чеків (або даних розрахункових квитанцій).

Згідно п.п.23, 24 Р.ІІІ Положення №148 (в редакції, що не зазнавала змін в період спірних правовідносин) касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням електронних платіжних засобів, іншими касовими документами, які згідно із законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівки.

Установа/підприємство в разі наявності сертифіката відкритого/посиленого ключа застосовує електронний цифровий підпис юридичної особи під час надання послуг в електронній формі або під час здійснення інформаційного обміну з іншими суб`єктами електронної взаємодії.

Касові документи можуть бути паперовими або електронними. Електронні касові документи повинні бути оформлені відповідно до вимог законодавства України у сфері електронного документообігу.

Розрахункові операції, що проводяться відповідно до Закону про застосування реєстраторів, оформляються згідно з вимогами цього Закону.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг закріплені в Законі України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06 липня 1995 №266/95-ВР (далі - Закон України від 06.07.1995 №266/95-ВР).

Згідно з п.п. 1,2,9 статті 3 Закону України від 06.07.1995 №266/95-ВР, суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані:

- проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;

- видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов`язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції;

- щоденно друкувати на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій.

Абзацом двадцять першим статті 2 Закону України від 06.07.1995 №266/95-ВР встановлено, що фіскальний звітний чек - документ встановленої форми, надрукований реєстратором розрахункових операцій, що містить дані денного звіту, під час друкування якого інформація про обсяг виконаних розрахункових операцій заноситься до фіскальної пам`яті.

На час виникнення спірних правовідносин, реєстрація та застосування РРО регулювалась Порядком реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги) затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 року № 547 (далі - Порядок №547).

Згідно п.3 розділу І Порядку №547, фіскальний звітний чек - документ встановленої форми, надрукований РРО, що містить дані денного звіту, під час друкування якого інформація про обсяг виконаних розрахункових операцій заноситься до фіскальної пам`яті.

Згідно п.п.6, 8 Р. 4 Порядку №547 (в редакції до 01.10.2018 року) використання книги ОРО, зареєстрованої на РРО, передбачає:

наявність книги ОРО на місці проведення розрахунків, де встановлено РРО;

підклеювання фіскальних звітних чеків до відповідних сторінок книги ОРО;

щоденне виконання записів (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки та суми розрахунків, при цьому дані за сумами, отриманими від покупців (клієнтів), та дані за сумами, виданими покупцям (клієнтам), записуються окремо;

у разі виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії - здійснення записів за обліком розрахункових квитанцій;

ведення обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, а також перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО у відповідному розділі книги ОРО.

У разі роздрукування на РРО протягом робочого дня декількох фіскальних звітних чеків усі вони вклеюються у відповідну книгу ОРО, записи в розділі 2 книги ОРО робляться за кожним фіскальним звітним чеком окремо. Якщо фіскальний звітний чек містить дані про операції службового внесення та службової видачі коштів, графи 3, 4 розділу 2 книги ОРО можна не заповнювати.

Пунктами 3 розділу І Порядку №547 визначено, що Z-звіт - денний звіт з обнулінням інформації в оперативній пам`яті та занесенням її до фіскальної пам`яті РРО.

Тобто Z-звіт передбачає визначення обсягів отриманої готівки за робочу зміну використання реєстратора розрахункових операцій, обнуління інформації за цей період, а тому має бути виконаним після завершення робочої зміни використання РРО. Щоденне друкування Z-звіту є обов`язком суб`єкта господарювання, передбаченим п.9 статті 3 Закону України від 06.07.1995 №266/95-ВР.

Також, з урахуванням наведеного визначення поняття Z-звіту він є саме тим фіскальним звітним чеком, який згідно п.6 Р. 4 Порядку №547 підклеюється до відповідних сторінок книги ОРО та є підставою для здійснення записів в відповідній книзі.

Абзацом третім статті 1 Указу №436/95 встановлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб`єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються НБУ, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема, за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне оприбуткування) у касах готівки - у п`ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.

Відтак у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО (даних РК) та відображення на їх підставі готівки у КОРО. Невиконання будь-якої із цих дій є порушенням порядку оприбуткування готівки, за яке встановлена відповідальність (абзац третій статті 1 Указу №436/95).

Як вже вказувалось в цьому рішенні, висновки акту (довідки) фактичної перевірки від 18.02.20119 року про несвоєчасність оприбуткування позивачем грошових коштів, що надійшли 20.03.2018 року, 21.11.2018 року, 20.12.2018 року ґрунтуються на відомостях баз даних ГУ ДФС у Херсонській області (Z-звітів) та даних КОРО.

Разом з тим, позивач стверджує, що за вказані дати оприбуткуванням готівки за 20.03.2018 року, 21.11.2018 року, 20.12.2018 року було здійснено шляхом оформлення її касовими ордерами і внесенням відповідних записів до касової книги, що також, на його думку, є оприбуткуванням готівки відповідно п.11 розділу 2 Положення №148.

Суд критично оцінює зазначені доводи ТОВ "Юг-Пиво" в силу наступного.

Так, по-перше, з наявних в матеріалах справи службового звіту за 20.12.2018 року (а.с.34), контрольної стрічки №0614-1 за 21.11.2018 року, контрольної стрічки №0435-1 за 20.03.2018 року, вбачається, що розрахункові операції 20.03.2018 року, 21.11.2018 року, 20.12.2018 року здійснювались позивачем з застосуванням реєстратора розрахункових операцій.

Отже, згідно наведеного вище правового обґрунтування (щодо операцій, які відбулися до 01.06.2018 року) вбачається, що готівка, яка надійшла за розрахунковими операціями за вказані дні, мала бути в повній мірі оприбуткована в день одержання, в разі ведення підприємством касової книги - в касовій книзі, однак підставою для оприбуткування мав бути надрукований Z-звіт (фіскальний звітний чек). Тому, відсутність своєчасно надрукованого фіскального звітного чеку унеможливлює своєчасне оприбуткування готівки в касі підприємства.

Водночас суд зазначає, що норма п.11 Р. ІІ Положення №148 після 01.06.2018 року, дійсно, має редакцію, згідно якої оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів, однак матеріали перевірки, як і матеріали адміністративної справи не містять доказів того, що підприємство на дату перевірки використовувало в своїй діяльності касову книгу.

З акту (довідки) фактичної перевірки від 18.02.2019 року вбачається, що касова книга, про наявність записів в якій стверджує позивач, до перевірки надана не була (згідно відмітки в п.2.1.9). Акт підписано без зауважень, щодо не відображення в ньому відомостей стосовно касової книги, пояснень стосовно того, що готівка за дати несвоєчасного оприбуткування, встановлені контролюючим органом, була оприбуткована шляхом занесення відомостей до касової книги на дату перевірки позивачем не надавались.

Окрім наведеного, згідно п.12 Р. ІІ Положення №148 установа/підприємство на підставі цього Положення зобов`язане розробити та затвердити внутрішнім документом порядок оприбуткування готівки в касі установи/підприємства, у якому максимально врахувати особливості роботи як установи/підприємства, так і його відокремлених підрозділів [внутрішній трудовий розпорядок, режим роботи, графіки змінності, порядок та особливості здавання готівкової виручки (готівки) до банку]. Для відокремлених підрозділів установи/підприємства порядок оприбуткування готівки в касі встановлюється та доводиться внутрішніми документами установи/підприємства. Розроблений порядок повинен відповідати вимогам цього Положення та не суперечити законодавству України.

Натомість, ТОВ "Юг-Пиво" ані під час надання заперечень на акт перевірки, ані під час судового розгляду, порядок оприбуткування готівки в касі установи/підприємства не надало.

Підсумовуючи викладене суд зазначає, що факт оприбуткування готівки підприємством ТОВ "Юг-Пиво" шляхом внесення відомостей до касової книги (після 01.06.2018 року) позивачем не доведено: касова книга на момент перевірки не надавалась (підтверджено представниками позивача в судовому засіданні та вбачається з акту перевірки), як і не надано порядку оприбуткування готівки в касі установи/підприємства (ані під час перевірки, ані під час надання заперечень на висновки акту, ані в судове засіданні у справі).

З приводу посилань ТОВ "Юг-Пиво", як на доказ обґрунтованості заявленої підприємством правової позиції, на податкову консультацію від 25.03.2019 року №1245/6/99-99-14-05-01-15/іпк суд зазначає, що вказана податкова консультація роз`яснює порядок оприбуткування готівки в касах відокремлених підрозділів на підставі норм Положення №148 в редакції, що діє з 15.02.2019 року, тоді як перевірка позивача проведена за період діяльності - 2018 рік. Окрім того, роз`яснення стосується відокремленого підрозділу, який проводить готівкові розрахунки із застосуванням РРО та з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, ведення якої позивачем, на момент перевірки, суд в тексті зазначеного рішення визнав недоведеним.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч.2 ст.77 КАС України).

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч.2 ст.74 КАС України)

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

З аналізу викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем доведено факт несвоєчасного оприбуткування ТОВ "Юг-Пиво" грошових коштів за 20.03.2018 року, 21.11.2018 року, 20.12.2018 року, що свідчить про правомірність застосування до нього штрафу, передбаченого абзацом третім статті 1 Указу №436/95, натомість підприємством належних доказів протилежного до суду не надано.

На підставі зазначеного суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 9, 14, 52, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив :

У задоволенні позову - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 16 липня 2019 р.

Суддя Ковбій О.В.

кат. 111030100

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2019
Оприлюднено19.07.2019
Номер документу83102035
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1170/19

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 06.02.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 13.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Постанова від 09.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 30.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 11.07.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні