ПОСТАНОВА
Іменем України
17 липня 2019 року
м. Київ
справа №815/1259/15
адміністративне провадження №К/9901/5787/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Желєзний І.В., Кравчук В.М.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державного підприємства Морський торговельний порт Южний на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.09.2015р. (судді - Золотніков О.С., Осіпов Ю.В., Скрипченко В.О.) у справі за позовом Державного підприємства Морський торговельний порт Южний до Державного кадастрового реєстратора Управління Держземагенства у Комінтернівському районі Одеської області, Управління Держземагенства у Комінтернівському районі Одеської області, третя особа - Одеська регіональна філія Державного підприємства Центр державного земельного кадастру про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в :
У лютому 2015 року Державне підприємство Морський торговельний порт Южний звернулось до суду із позовом про:
визнання протиправними дій Управління Державного агентства земельних ресурсів у Комінтернівському районі Одеської області щодо відмови у виправленні технічної помилки у відомостях Державного земельного кадастру по земельній ділянці (кадастровий номер 5122755400:01:002:0047) стосовно даних про її категорію із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення на землі водного фонду , що знаходиться в розпорядженні Державного підприємства Морський торговельний порт Южний , за повідомленням про виявлення технічної помилки (форма 29) від 16.09.2014р. №4951/01/14;
визнання протиправною бездіяльності Державного кадастрового реєстратора Державного агентства земельних ресурсів у Комінтернівському районі Одеської області щодо не виправлення технічної помилки у Державному кадастрі про земельну ділянку (кадастровий номер 5122755400:01:002:0047) стосовно відомостей про категорію земель, не віднесення її до земель водного фонду , за повідомленням про виявлення технічної помилки (форма 29) від 16.09.2014р. №4951/01/14;
зобов'язання Державного кадастрового реєстратора Державного агентства земельних ресурсів у Комінтернівському районі Одеської області виправити допущену технічну помилку у відомостях Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки (кадастровий номер 5122755400:01:002:0047), що знаходиться в розпорядженні Державного підприємства Морський торговельний порт Южний , про категорію земель стосовно її належності до земель водного фонду - штучно створеної земельної ділянки в межах акваторії морського порту.
В обгрунтування позовних вимог посилався на те, що Одеською обласною державною адміністрацією надано у постійне користування ДП МТП Южний земельну ділянку під будівництво виробничих об'єктів - із категорії земель водного фонду (Аджалицький лиман) площею 5,4505 га під водою на території Новобілярської селищної ради Комінтернівського району Одеської області. У відповідності до землевпорядної документації, в тому числі розпорядження облдержадміністрації, проекту землеустрою та іншої технічної документації, зміна категорії земельної ділянки, наданої у постійне користування, не передбачалася. Поряд з тим, у відомостях, що містяться у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку, щодо цієї земельної ділянки в графі категорія земель невірно вказано землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення замість правильного землі водного фонду . Вважає, що відповідачем допущено технічну помилку при внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, яку необхідно виправити шляхом внесення відповідних виправлень.
Позивач посилається на те, що відповідачами не виконано визначеної законодавчо встановленої процедури виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, тим самим порушено Порядок ведення Державного земельного кадастру №1051, а повідомлення підприємства, подане за встановленою формою, безпідставно належним чином не зареєстроване та не розглянуте. Вважає необгрунтованими посилання відповідача на відсутність функціональної можливості реєстрації повідомлення про виявлення технічних помилок та їх подальший розгляд.
Крім того, посилається на те, що на наданій у постійне користування земельній ділянці підприємством штучно створено - намито територію для спорудження причалу в межах акваторій морського порту, а тому відповідно до пункту г частини 1 статті 58 Земельного кодексу України зазначена земельна ділянка повинна належити виключно до земель водного фонду .
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 27.03.2015р. позов задоволено.
Визнано протиправними дії Управління Державного агентства земельних ресурсів у Комінтернівському районі Одеської області щодо відмови у виправленні технічної помилки у відомостях Державного земельного кадастру по земельній ділянці (кадастровий номер 5122755400:01:002:0047) стосовно даних про її категорію із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення на землі водного фонду , що знаходиться в розпорядженні Державного підприємства Морський торговельний порт Южний , за повідомленням про виявлення технічної помилки (форма 29) від 16.09.2014р. №4951/01/14.
Визнано протиправною бездіяльність Державного кадастрового реєстратора Державного агентства земельних ресурсів у Комінтернівському районі Одеської області щодо не виправлення технічної помилки у Державному кадастрі про земельну ділянку (кадастровий номер 5122755400:01:002:0047) стосовно відомостей про категорію земель, не віднесення її до земель водного фонду , за повідомленням про виявлення технічної помилки (форма 29) від 16.09.2014р. №4951/01/14.
Зобов'язано Державного кадастрового реєстратора Державного агентства земельних ресурсів у Комінтернівському районі Одеської області виправити допущену технічну помилку у відомостях Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки (кадастровий номер 5122755400:01:002:0047), що знаходиться в розпорядженні Державного підприємства Морський торговельний порт Южний , про категорію земель стосовно її належності до земель водного фонду - штучно створеної земельної ділянки в межах акваторії морського порту.
Суд першої інстанції дійшов висновку про дотримання позивачем шестимісячного строку звернення до суду із позовом, передбаченого статтею 99 КАС України, оскільки оскаржувана бездіяльність відповідачів є триваючою у часі, а інші порушені права обраховуються з дати отримання підприємством відповіді на їх звернення 10.10.2014р.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.09.2015р. скасовано постанову суду першої інстанції, в задоволенні позову відмовлено.
З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанції не погодився позивач, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Обгрунтування касаційної скарги позивача є аналогічними обгрунтуваннями, викладеними скаржником у позовній заяві.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Так, відповідно до частини 1 статті 18 Земельного кодексу України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин у 2004 році, до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об'єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії.
Згідно частини 1 статті 19 цього Кодексу (у зазначеній редакції) землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:
а) землі сільськогосподарського призначення;
б) землі житлової та громадської забудови;
в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;
г) землі оздоровчого призначення;
ґ) землі рекреаційного призначення;
д) землі історико-культурного призначення;
е) землі лісогосподарського призначення;
є) землі водного фонду;
ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно частин 1, 2 статті 20 цього Кодексу (у зазначеній редакції) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.
Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України Про Державний земельний кадастр (у зазначеній редакції) внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно частини 1 статті 37 цього Закону у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.
В ході розгляду справи судами встановлено, що відповідно до висновку Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області від 17.03.2003р. №459-1.12 по проекту відведення земельних ділянок ДП Морський торговельний порт Южний під будівництво виробничих об'єктів на території Комінтернівського району погоджено надання земельних ділянок в постійне користування загальною площею 16,3944 га, в тому числі на території Новобілярської селищної ради - 5,4505 га за рахунок земель водного фонду (Аджалицький лиман) зайнятих під водою, для будівництва причалу №8. (проект - а.с. 11, висновок - а.с. 19)
Зазначений проект також погоджено висновком Новобілярської селищної ради від 18.02.2003р. за №29, висновком відділу архітектури та будівництва Комінтернівської районної державної адміністрації від 24.02.2003р. за № 81, висновком Комінтернівського районного відділу земельних ресурсів від 17.03.2003р. за №13-04-400, висновком Комінтернівської районної ради Одеської області від 09.04.2003р. №РР-21-78, Державною інспекцією охорони Чорного моря від 17.04.2003р. №900, висновком Державної санітарно-епідеміологічної служби України (Державної санепідслужби Чорноморського басейну) від 28.05.2003р. за №2/3-3 та висновком Держуправлінням екології та природних ресурсів в Одеській області від 05.04.2004р. № 1323/03-06-12.
Рішенням Одеської обласної ради від 04.06.2004р. №455-ХХІV погоджено вилучення та надання ДП МТП Южний під будівництво виробничих об'єктів у постійне користування земельних ділянок загальною площею 16,3944 га, в тому числі із земель водного фонду (Аджалицький лиман) на території Новобілярської селищної ради - 5,4505 га під водою.
Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 28.07.2004р. №589/А-2004 ДП МТП Южний затверджено проект відведення земельних ділянок позивачу, за яким, серед іншого, вилучено із земель водного фонду (Аджалицький лиман) земельну ділянку площею 5,4505 га під водою на території Новобілярської селищної ради Комінтернівського району Одеської області та надано її позивачу в постійне користування під будівництво виробничих об'єктів.
Судами встановлено, що в межах зазначеної земельної ділянки позивачем штучно створено - намито територію для спорудження причалу №8, який використовується у безпосередній діяльності підприємства в межах акваторій морського порту.
Згідно реєстраційної картки Центру державного земельного кадастру серії АБЕ №469531 від 28.09.2009р., на підставі якої відбулась реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 5,4505 га код цільового використання землі (кадастровий номер 5122755400010020047) зазначено 3.2.4 Морського транспорту розділу Землі промисловості, транспорту, зв'язку, оборони та іншого призначення .
Відповідно до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, виданого на підставі розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 28.07.2004р. №589/А-2004, позивач є постійним користувачем земельної ділянки площею 5,4505 га, розташованої на території Новобілярської селищної ради Комінтернівського району Одеської області, цільове призначення (використання) земельної ділянки - будівництво виробничих об'єктів.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру від 23.08.2013р. №НВ-5100467752013 вказану земельну ділянку в рядку категорія земель віднесено до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення .
16.09.2014р. ДП МТП Южний направлено до Держземагенства у Комінтернівському районі Одеської області лист №4951/01/145/14 про виправлення технічної помилки, допущеної у відомостях Державного земельного кадастру в частині зміни даних про категорію земельної ділянки площею 5,4505 (Аджалицький лиман) із землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення на землі водного фонду , до якого додано повідомлення про виявлення технічної помилки (форма 29).
Листом від 10.10.2014р. №19-1503-0.11-3625/2-14 Управлінням Держземагенства відмовлено позивачу у виправленні помилки у відомостях Державного земельного кадастру, оскільки відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей, та не потребують виправлення у зв'язку з не виявленням відповідних технічних помилок у таких документах.
При цьому позивача також повідомлено про те, що у програмному забезпеченні ведення Державного земельного кадастру відсутній функціонал щодо реєстрації та розгляду повідомлення про виявлення технічних помилок відповідно до вимог, встановлених Порядком ведення Державного земельного кадастру, а відповідно до інформації, викладеної Управлінням Держземагенства у Комінтернівському районі Одеської області у листі від 10.10.2014р. №19-1503-0.11-3617/2-14 відсутня функціональна можливість реєстрації повідомлення про виявлення технічних помилок та їх розгляду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до статті 25 Закону України Про транспорт до складу земель морського транспорту належать території, насипані або намиті в акваторії за кошти портів. При цьому відповідно до статті 24 Закону України Про морські порти штучно створені земельні ділянки належать до земель водного фонду, а згідно пункту г частини 1 статті 58 Земельного кодексу України до земель водного фонду належать землі, зайняті штучно створеними земельними ділянками в межах акваторій морських портів, а тому надана позивачу у постійне користування із земель водного фонду (Аджалицький лиман) земельна ділянка площею 5,4505 га належить до земель водного фонду, у зв'язку з чим відповідачі зобов'язані виправити технічну помилку, що міститься в даних Державного земельного кадастру щодо категорії даної земельної ділянки.
Крім того, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру від 17.10.2012р. №1051, а також Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України Про державний земельний кадастр визначено механізм виправлення відповідних помилок, який не був застосований відповідачем без поважних на це причин.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що за змістом частини 1 статті 37 Закону України Про Державний земельний кадастр під технічною помилкою слід розуміти помилку, допущену органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, при внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, яка характеризується невідповідністю внесених даних документам, на підставі яких внесено до Державного земельного кадастру ці дані. Поряд з тим, розпорядженням облдержадміністрації затверджено позивачу проект відведення вказаної земельної ділянки, вилучено її із земель водного фонду та надано ДП МТП Южний у постійне користування під будівництво виробничих об'єктів.
При цьому суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідно до Державного акту на право постійного користування цільове призначення вказаної земельної ділянки є будівництво виробничих об'єктів , а згідно документації із землеустрою цю земельну ділянку надано позивачу для будівництва причалу №8 із зазначенням коду цільового використання землі 3.2.4 , який відповідно до Українського класифікатору форм власності на землю відноситься до земель морського транспорту та входить до підрозділу 3.2 Транспорт, зв'язок Розділу 3 Землі промисловості, транспорту, зв'язку, оборони та іншого призначення . Таким чином, апеляційний суд дійшов висновку про те, що при затвердженні проекту відведення позивачу земельної ділянки облдержадміністрацією правомірно віднесено вказану земельну ділянку саме до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення .
Апеляційний суд дійшов висновку про те, що дані щодо земельної ділянки площею 5,4505 га (Аджалицький лиман) під водою на території Новобілярської селищної ради Комінтернівського району Одеської області внесені до Державного земельного кадастру у відповідності до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, розпорядження облдержадміністрації про надання ділянки у постійне користування. а також іншої затвердженої документації із землеустрою, а тому доводи позивача про наявність технічної помилки, допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, не є обґрунтованими.
Суд апеляційної інстанції відхилив посилання позивача та висновки суду першої інстанції на положення статті 58 Земельного кодексу України, статті 25 Закону України Про транспорт та статті 24 Закону України Про морські порти України щодо належності штучно створених в морських портах земельних ділянок до земель водного фонду через відсутність технічної помилки, допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, при внесенні відомостей до Державного земельного кадастру.
Крім того, суд апеляційної інстанції виходив з того, що зміни у чинному законодавстві відбулися після прийняття облдержадміністрацією рішення про віднесення земельної ділянки до тієї чи іншої категорії, не скасовують положення статті 20 Земельного кодексу України щодо можливості зміни цільового призначення земельних ділянок виключно за проектами землеустрою щодо їх відведення.
З такими висновками суду апеляційної інстанції колегія суддів погоджується і вважає, що вони відповідають нормам матеріального та процесуального права і фактичним обставинам справи.
Мотиви та доводи наведені у касаційній скарзі, висновки суду апеляційної інстанції не спростовують і є безпідставними з огляду на наступне.
Так, в ході розгляду справи судами встановлено, що розпорядженням обласної державної адміністрації від 28.07.2004р. спірну земельну ділянку було вилучено із земель водного фонду і надано позивачу у постійне користування саме під будівництво виробничих об'єктів.
При цьому, відомості щодо категорії земельної ділянки внесено до земельного кадастру відповідно до відомостей Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, відповідачем технічну помилку у даних про категорію земельної ділянки допущено не було, а тому апеляційний суд обґрунтовано прийняв рішення про відмову у задоволенні позову.
Посилання позивача в обгрунтування касаційної скарги на те, що при наданні спірної земельної ділянки у постійне користування не було змінено її категорії також є безпідставним і висновки апеляційного суду не спростовує, оскільки відомості щодо категорії земельної ділянки внесено відповідачем до земельного кадастру відповідно до відомостей Державного акту, яким в свою чергу визначено цільове призначення земельної ділянки будівництво виробничих об'єктів , а не землі водного фонду .
Водночас, предметом даної справи була законність відмови відповідача у виправленні помилки при внесенні відомостей до земельного кадастру, а не встановлення належності спірної земельної ділянки до тієї чи іншої категорії за її цільовим призначенням.
Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Таким чином, оскільки при ухваленні судового рішення суд апеляційної інстанції правильно застосував норми матеріального права, порушень норм процесуального права не допустив, тому суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
Керуючись статтями 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
п о с т а н о в и в :
Касаційну скаргу Державного підприємства Морський торговельний порт Южний залишити без задоволення, а постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.09.2015р. - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді:
О.П. Стародуб
І.В. Желєзний
В.М. Кравчук
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2019 |
Оприлюднено | 21.07.2019 |
Номер документу | 83142227 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стародуб О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні