ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
19 липня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3172/19
21 год. 05 хв.
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Тихонова І.В.,
суддів: Свергун І.О., Секірської А.Г.,
при секретарі судового засідання: Кравцовій Т.О.,
за участю:
представника позивача: Волкова М.М., ордер ЛГ № 021223;
відповідача: Фоменка Д.А., ордер ЛГ № 021222;
третьої особи -1 : Курочки С.І.,
третьої особи -2: не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 - ОСОБА_2 в інтересах кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
18 липня 2019 року о 14 год. 49 хв. до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 - ОСОБА_2 в інтересах кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 (далі - позивач) до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 (далі - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 17 липня 2019 року № 32 Про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України .
Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, позивач посилається на те, що постановою окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №106 від 03.06.2019 №2 Про затвердження переліку посад та чисельності залучених працівників для роботи в окружній виборчій комісії з позачергових виборів народних депутатів України територіального виборчого округу № 106 під час організації підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року було доручено голові окружної виборчої комісії ОСОБА_5 укладати цивільно-правові договори зі спеціалістами, які залучаються для забезпечення здійснення повноважень окружної виборчої комісії з позачергових виборів народних депутатів України територіального виборчого округу № 106 на час підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року (п. 3 Постанови).
На виконання вказаної постанови між окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України,в особі голови ОСОБА_6 Наталії ОСОБА_7 , з однієї сторони (далі - Замовник), та громадянином ОСОБА_3 (далі - Виконавець), укладено Договір про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України (далі - Договір).
Відповідно до п. 1.1., 1.2 Договору Замовник доручає, а Виконавець бере на себе зобов`язання виконувати послуги: операції технологічного процесу опрацювання інформації, а саме: приймає і контролює вхідні дані з ЦВК, готує, виводить та передає вихідні для ЦВК.
Згідно п. 5.1. Договору, він набирає чинності з моменту підписання обома сторонами і діє до 31.12.2019 включно.
Відповідно до п. 5.4. Договору, його може бути розірвано у разі неналежного, неякісного або несвоєчасного надання послуг, визначених в п. 1.2 Договору.
17 липня 2019 року відповідачем прийнято рішення, оформлене постановою №32 від 17 липня 2019 року Про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України , за якою розірвано договір від 01.06.2019 на підставі пункту 5.4 Договору у зв`язку з неналежним, неякісним та несвоєчасним наданням послуг; вирішено укласти з 18.07.2019 договір про надання окружній виборчій комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України, а саме послуг системного адміністратора (виконання операцій технологічного процесу та опрацювання інформації) з гр. ОСОБА_4 , ІПН НОМЕР_1 ; доручено укласти та підписати договір зазначений у пункті 2 цього рішення від імені окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №106 заступнику голови комісії ОСОБА_8 .
Позивач зазначає, що вказана постанова від 17 липня 2019 року №32 винесена за відсутності жодного доказу наявності факту неякісного або несвоєчасного надання послуг системним адміністратором ОСОБА_3 Жодного акту, який би засвідчував факт неналежного надання ним послуг, членами комісії не складалось, під час прийняття оскаржуваного рішення комісія на такі факти не посилалась і не керувалась ними.
В мотивувальній частині оскаржуваної постанови взагалі відсутні посилання на такі факти (дату, час та обставини за яких було вчинено відповідний проступок тощо), взагалі не досліджено обставини відповідності чи невідповідності гр. ОСОБА_4 вимогам до системного адміністратора ПТКІАС Вибори народних депутатів України , не звернуто увагу на відсутність відповідного досвіду і підготовки.
При цьому, позивач вказує, що пунктом 3 оскаржуваної Постанови № 32 від 17.07.2019 доручено укласти та підписати договір від імені окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №106 заступнику голови комісії ОСОБА_8 , що суперечить вимогам п. 4 Постанови ЦВК №915 від 31.05.2019, а також постанові окружної виборчої комісії від 03.06.2019 №2.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 18.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; залучено до участі у даній справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_3 та ОСОБА_4 ; вирішено розгляд справи здійснювати колегією у складі трьох суддів; призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 19 липня 2019 року о 16 год. 00 хв. у приміщенні Луганського окружного адміністративного суду за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Космонавтів, 18 (арк.спр. 1-3).
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 19.07.2019 внесено виправлення до ухвали від 18.07.2019 (арк.спр. 32).
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти позову, пояснив, що комісія є колегіальним органом, і, не зважаючи на певні зауваження, проголосувала більшістю голосів за оскаржувану постанову, чого було достатньо для прийняття рішення.
Третя особа ОСОБА_3 у судовому засіданні підтримав позовні вимоги.
Третя особа ОСОБА_4 у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. ст. 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.
Постановою Центральної виборчої комісії від 31.05.2019 № 919 вирішено утворити окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, зокрема, окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 з наступним складом:
- голова комісії - ОСОБА_5 , 1977 року народження - від ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "РАДИКАЛЬНА ПАРТІЯ ОЛЕГА ЛЯШКА", депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання;
- заступник голови комісії - ОСОБА_8 , 1952 року народження - від Політичної партії "НОВА ПОЛІТИКА";
- секретар комісії - ОСОБА_9 , 1978 року народження - від Політичної партії "Інтернет партія України";
- члени комісії: ОСОБА_10 , 1987 року народження - від ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ПАРТІЯ ЗЕЛЕНИХ УКРАЇНИ"; ОСОБА_11 , 1968 року народження - від ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СИЛА І ЧЕСТЬ"; ОСОБА_12 , 1982 року народження - від політичної партії Конгрес Українських Націоналістів; ОСОБА_13 , 1968 року народження - від ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА "СОЛІДАРНІСТЬ", депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання; ОСОБА_14 , 1957 року народження - від Політичної партії "Громадянська позиція"; ОСОБА_15 , 1968 року народження - від політичної партії Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання; ОСОБА_16 , 1978 року народження - від політичної партії Всеукраїнське об`єднання "Свобода"; ОСОБА_17 , 1979 року народження - від Політичної партії "Єдина Країна"; ОСОБА_18 , 1978 року народження - від Української партії "Зелена планета"; ОСОБА_19 , 1961 року народження - від Політичної партії "Сила Людей"; ОСОБА_20 , 1984 року народження - від Політичної партії "Об`єднання "САМОПОМІЧ", депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання; ОСОБА_21 , 1955 року народження - від Політичної партії "НАРОДНИЙ ФРОНТ", депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання; ОСОБА_22 , 1968 року народження - від ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА "СОЛІДАРНІСТЬ"; ОСОБА_23 , 1970 року народження - від Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНИЙ БЛОК", депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання; ОСОБА_24 , 1987 року народження - від політичної партії Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" (арк.спр. 69-70).
17.07.2019 відповідачем прийнято постанову №32 Про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України , відповідно до якої вирішено:
1. Розірвати з 17.07.2019 договір від 01.06.2019 між окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 та громадянином України ОСОБА_3 (ІПН НОМЕР_2 ) про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведення виборів народних депутатів України на підставі пункту 5.4 Договору у зв`язку з неналежним, неякісним та несвоєчасним наданням послуг.
2. Укласти з 18.07.2019 договір про надання окружній виборчій комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 послуг, пов`язаних з підготовкою та проведення виборів народних депутатів України, а саме послуг системного адміністратора (виконання операцій технологічного процесу опрацювання інформації) з громадянином України ОСОБА_4 (ІПН НОМЕР_1 ).
3. Доручити укласти та підписати договір зазначений у пункті 2 цього рішення від імені окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 заступнику голови комісії ОСОБА_8 (арк.спр. 37).
Головою ОВК № 106 Фурсо Н.В ОСОБА_25 складено окрему думку до постанови Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 17 липня 2019 року № 32 (арк.спр. 71-72), зареєстровану в Журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму Позачергові вибори народних депутатів України ОВК № 106 за вхідним № 316 від 18.07.2019 о 12 год. 35 хв. (арк.спр. 65).
Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.
Спірні правовідносини врегульовано Законом України від 17 листопада 2011 року № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061), Порядком ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 15.09.2010 № 350 (далі - Порядок № 350), Порядком залучення спеціалістів, експертів та технічних працівників для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень виборчих комісій на час підготовки та проведення виборів народних депутатів України, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 19.07.2012 № 122 (далі - Порядок № 122).
Організація роботи окружних та дільничних виборчих комісій регламентована приписами статті 33 Закону № 4061.
Так, частиною першою статті 33 Закону № 4061 визначено, що виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.
Частинами п`ятою, десятою, тринадцятою статті 33 Закону України Про вибори народних депутатів України визначено, що засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності більше половини членів комісії від складу цієї комісії. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Законом. Член виборчої комісії, який бере участь у її засіданні і не згоден з рішенням, прийнятим комісією, має право протягом двох днів після засідання, на якому було прийнято рішення, у письмовій формі висловити окрему думку, яка додається до протоколу відповідного засідання виборчої комісії і є його невід`ємною частиною.
Відповідно до частини сімнадцятої статті 33 Закону України Про вибори народних депутатів України для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень, передбачених цим Законом, виборча комісія може залучати, на підставі цивільно-правових угод, відповідних спеціалістів, експертів та технічних працівників.
Згідно із пунктом 2 Порядку № 122 передбачено, що для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень Центральної виборчої комісії, окружних та дільничних виборчих комісій, передбачених Законами України Про Центральну виборчу комісію та Про вибори народних депутатів України , на час підготовки та проведення виборів народних депутатів України можуть залучатися відповідні спеціалісти, експерти та технічні працівники (далі - залучені працівники).
Постановою від 03.06.2019 № 2 Про затвердження переліку посад та чисельності залучених працівників для роботи в окружній виборчій комісії з позачергових виборів народних депутатів України територіального виборчого округу № 106 під час організації підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року встановлено чисельність спеціалістів, експертів та технічних працівників, які залучаються для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 106 на час підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року у кількості 10 (десяти) осіб; затверджено перелік посад таких спеціалістів, експертів та технічних працівників, які залучаються для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень окружної виборчої комісії з позачергових виборів народних депутатів України територіального виборчого округу № 106 на час підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року: юрист (1 особа), головний бухгалтер (1 особа), бухгалтер (2 особи), діловод (1 особа), системний адміністратор (1 особа), оператор ПК (2 особи), водій (1 особа), технічний працівник (1 особа); доручено голові окружної виборчої комісії з позачергових виборів народних депутатів України територіального виборчого округу № 106 на час підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_5 укласти цивільно-правові договори з вищезгаданими особами, які залучаються для забезпечення здійснення повноважень окружної виборчої комісії з позачергових виборів народних депутатів України територіального виборчого округу № 106 на час підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року (арк.спр. 36).
На виконання зазначеної постанови 01.06.2019 між окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України в особі її голови Фурсо ОСОБА_26 та ОСОБА_3 укладено договір, відповідно до пунктів 1.1 та 1.2 якого замовник доручає, а виконавець бере на себе зобов`язання під час підготовки та проведення виборів народних депутатів України надавати послуги щодо операцій технологічного процесу опрацювання інформації, а саме приймати і контролювати вхідні дані з ЦВК, готувати, виводити та передавати вихідні дані для ЦВК, а замовник зобов`язується оплатити надані послуги в порядку, розмірі та строки, визначені цим договором (арк.спр. 38-40).
Відповідно до умов договору від 01.06.2019 він набирає чинності з моменту підписання обома сторонами і діє до 31.12.2019 включно (пункт 5.1), договір може бути розірвано у разі неналежного, неякісного або несвоєчасного надання послуг, визначених в п. 1.2 договору (пункт 5.4).
Частиною першою статті 35 Закону № 4061 визначено, що документування діяльності окружних та дільничних виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цією статтею та порядком ведення діловодства виборчих комісій, який затверджується Центральною виборчою комісією.
Згідно із частиною другою статті 35 Закону № 4061 на засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їх вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії. У цей же строк протокол засідання виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення та надсилається до Центральної виборчої комісії. Центральна виборча комісія оприлюднює протокол засідання виборчої комісії на своєму офіційному веб-сайті невідкладно після його надходження.
Відповідно до пункту 2.20 Порядку № 350 засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії. Відповідно до частини дванадцятої статті 33 Закону України "Про вибори народних депутатів України" на засіданні окружної або дільничної виборчої комісії у день голосування, зокрема, при підрахунку голосів, встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу, у разі присутності менше ніж двох третин членів комісії від складу комісії рішення комісії приймається не менше ніж двома третинами голосів від числа членів комісії, присутніх на засіданні комісії. Згідно з частиною четвертою статті 27 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" у день голосування, при підрахунку голосів, установленні підсумків голосування та результатів місцевих виборів рішення виборчої комісії приймається більшістю голосів від присутніх на засіданні членів комісії, незалежно від кількості присутніх на засіданні виборчої комісії членів комісії, але не менше трьох членів комісії.
Розділом 3 Порядку № 350 передбачено вимоги до оформлення протоколу засідання комісії.
Так, відповідно до пункту 3.1 Порядку № 350 обговорення питання і рішення, що розглядається та приймається на засіданні комісії, фіксуються у протоколі засідання комісії (далі - протокол), який оформлюється на підставі записів, зроблених під час засідання секретарем комісії чи секретарем засідання комісії за дорученням комісії.
Пунктом 3.2 Порядку № 350 встановлено, що протокол має містити такі реквізити: назву документа; порядковий номер; назву виду діяльності комісії - засідання; назву комісії; дату і місце проведення засідання; загальну кількість членів комісії, кількість присутніх на засіданні членів комісії, кількість осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення комісії та без дозволу або запрошення (у разі потреби до протоколу додається реєстраційний листок); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку. Текст протоколу складається з трьох частин, що починаються словами: "Слухали", "Виступили", "Вирішили" ("Постановили"). У протоколі повинні бути відображені зміст та номер постанови, протокольного рішення, протоколу чи акта, які були відповідно прийняті або складені на засіданні комісії.
До протоколу долучаються у вигляді додатків оригінали документів, прийнятих на засіданні, а також викладені в письмовій формі окремі думки членів комісії, які брали участь у її засіданні, але не згодні з прийнятим на засіданні комісії рішенням. Окремі думки членів комісії є невід`ємною частиною протоколу засідання комісії (пункт 3.4 Порядку № 350).
Судом встановлено, що засідання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106, яке відбулося 17.07.2019, оформлено протоколом від 17.07.2019 № 21.
При цьому в ході судового розгляду справи відповідачем долучалося дві копії протоколу від 17.07.2019 № 21, які містять суттєві розбіжності в розділі щодо розгляду проекту постанови про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг.
Судом надається оцінка копії зазначеного протоколу, оригінал якого було оглянуто та досліджено у судовому засіданні (арк.спр.61-63).
Так, у відповідності з відомостями, що містяться у наведеному протоколі, присутні на засіданні 13 з 18 членів комісії, визначено порядок денний:
1. Про заміни членів ДВК, згідно подань.
2. Про розірвання трудового договору з системним адміністратором, та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, повязаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України. Проект постанови.
3. Доповнення до проекту постанови.
4. Різне.
В пункті 2 протоколу зазначено таке:
2. Голова окружної виборчої комісії зачитала проект постанови про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України.
Виступив: ОСОБА_27 - депутат Сєвєродонецької міської ради з пропозицією прийняти проект постанови за основу.
За це рішення проголосували:
За - 10 (десять),
Проти - 1 (один),
Утримались - 1 (один).
Розглянувши постанову № 32 Про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України , окружна виборча комісія слухали члена комісії ОСОБА_28 з пропозицією розпочати службове розслідування щодо неналежного виконання своїх обов`язків системним адміністратором ОСОБА_29 . Запропонував внести доповнення до проекту розглянутої постанови та скласти комісію у складі трьох членів ОВК № 106.
За це рішення проголосували:
За - 2 (два),
Проти - 11 (одинадцять),
Утримались - 0 (нуль).
Розглянувши постанову № 32 Про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України , окружна виборча комісія постановила:
1. Розірвати з 17.07.2019 договір від 01.06.2019 між ОВК № 106 та громадянином України ОСОБА_3 про надання послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України на підставі 5.4 договору, у зв`язку з неналежним, неякісним та несвоєчасним наданням послуг.
2. Укласти з 18.07.2019 договір про надання окружній виборчій комісії з виборів народних депутатів України ОВК № 106 послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України, а саме послуг системного адміністратора з громадянином України ОСОБА_4 .
3. Доручити укласти та підписати договір зазначений у п.2 цього рішення від імені окружної виборчої комісії № 106, заступнику голови комісії ОСОБА_8 .
4. Копію цієї постанови невідкладно направити до Центральної виборчої комісії.
5. Прийняти постанову не пізніше наступного дня та оприлюднити на офіційному стенді в порядку, визначеному Законом України Про вибори народних депутатів України .
В цілому за цю постанову проголосували:
За - 11 (одинадцять);
Проти - 2 (два),
Утримались - (нуль) .
Пунктом 4 частини третьої статті 35 Закону № 4061 передбачено, що рішення виборчої комісії з розглянутого питання оформляється у формі постанови, яка повинна містити мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії, посиланнями на відповідні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи рішення суду, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.
Абзацом 10 пункту 2.9 Порядку № 350 визначено, що мотивувальна частина рішення повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії, посилання на положення нормативно - правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи відповідної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення.
Розділом 4 Порядку № 350 визначено вимоги до оформлення прийнятих на засіданні комісії рішень та складених комісією актів і протоколів.
Мотивувальна частина оскаржуваної постанови містить посилання на частини одинадцяту, чотирнадцяту, сімнадцяту статті 33, частину першу статті 25, пункт 3 частини дев`ятої статті 36 Закону України Про вибори народних депутатів України , форму договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України, затвердженої постановою ЦВК від 19.07.2012 № 122, постанови відповідача від 15.07.2019 № 28 та від 16.07.2019 № 30, договір від 01.06.2019 про надання послуг системного адміністратора, та зазначення про неналежне, неякісне та несвоєчасне надання послуг.
Зокрема, постановою відповідача від 15.07.2019 № 28 вирішено розірвати договір з системним адміністратором після того, як знайдуть йому заміну (арк.спр. 46). Мотиви та обґрунтування такого рішення в постанові відсутні.
Постановою відповідача від 16.07.2019 № 30 вирішено розірвати трудовий договір з діловодом ОСОБА_23 у зв`язку з неприпустимим втручанням в роботу окружної комісії та перешкоджанню роботи комісії, а також заключити новий трудовий договір з системним адміністратором (арк.спр. 47).
Жодних обґрунтувань щодо того, в чому саме полягало неналежне, неякісне та несвоєчасне надання послуг системним адміністратором, мотивувальна частина оскаржуваної постанови не містить.
Відповідачем долучено до матеріалів справи Акт на підтвердження неналежного, неякісного та несвоєчасного надання послуг ОСОБА_3 відповідно до договору від 01.06.2019 про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України від 11.07.2019 (арк.спр. 45), в якому зазначено, що 11.07.2019 на засіданні окружної виборчої комісії системний адміністратор ОСОБА_3 , з яким укладено договір про надання послуг виборчій комісії, вимагав від членів комісії прийняття рішення (постанови) про поновлення на посадах членів дільничних виборчих комісії одномандатного виборчого округу №106 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, яких перед цим самостійно виключив із складу дільничних виборчих комісій, керуючись власним волевиявленням. Такими діями ОСОБА_3 грубо втручався у роботу окружної виборчої комісії №106 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Зазначений акт не приймається судом як доказ з огляду на таке.
Відповідно до пункту 4.2 Порядку № 350 крім рішень зазначених у пункті 2.2 2.3 цього Порядку, комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.
Акти і протоколи комісії складаються на її засіданні у кількості примірників та у випадках, передбачених законом, і підписуються всіма присутніми на засіданні членами комісії, підписи яких скріплюються печаткою комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, особи, визначені відповідним законом про вибори та референдуми (пункту 4.4 Порядку № 350).
Згідно з протоколом засідання ОВК № 106 від 11.07.2017 № 16 на засіданні були присутні 11 членів комісії, в той час як Акт від 11.07.2019 підписано лише п`ятьма членами ОВК № 106, і підписи не скріплено печаткою, що є порушенням вимог пункту 4.2 Порядку № 350.
Крім того, згідно із Журналом реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму Позачергові вибори народних депутатів України ОВК № 106, вказаний Акт зареєстровано 18.07.2019 о 12 год. 12 хв. за вхідним № 315 (арк.спр. 65).
Таким чином, Акт від 11.07.2019, який зареєстровано в Журналі 18.07.2019, не міг стати підставою для прийняття оскаржуваної постанови 17.07.2019.
Інших належних та допустимих доказів на підтвердження неналежного, неякісного та несвоєчасного надання послуг системним адміністратором ОСОБА_3 відповідачем суду не надано, посилання в постанові від 17.07.2019 № 32 на наявність таких доказів та надання ним оцінки членами комісії відсутні, що свідчить про безпідставність та необґрунтованість постанови.
Суд вважає за необхідне наголосити, що у пункті 58 рішення ЄСПЛ від 10.02.2010 у справі Серявін та інші проти України (заява № 4909/04), зокрема, зазначено, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).
Вимога щодо обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень міститься в пункті 3 частини другої статті 2 КАС України, згідно з яким у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Враховуючи вказане, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
При зверненні до суду із позовом позивачем сплачено судовий збір у сумі 768,40 грн. (арк.спр.4).
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що належать до задоволення, судові витрати зі сплати судового збору підлягають стягненню на користь представника позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 273, 276 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 - ОСОБА_2 в інтересах кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 17 липня 2019 року № 32 Про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України .
Стягнути за рахунок бюджет асигнувань окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 (код ЄДРПОУ 43041286, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, бул. Дружби Народів, буд. 32 А ) на користь кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі № 106 судовий збір в сумі 768,40 (сімсот шістдесят вісім гривень 40 коп.) грн.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом двох днів з дня його проголошення, але не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Головуючий суддя І.В. Тихонов Суддя Суддя А.Г. Секірська І.О. Свергун
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2019 |
Оприлюднено | 21.07.2019 |
Номер документу | 83143315 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.В. Тихонов
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні