Постанова
від 23.07.2019 по справі 1740/2500/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 липня 2019 рокуЛьвів№ 857/5899/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді Шавеля Р.М.,

суддів Улицького В.З. та Кузьмича С.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м.Львові апеляційну скаргу Рівненської обласної державної адміністрації на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 11.02.2019р. в адміністративній справі за позовом Підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) Святобор-Л до Рівненської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та скасування рішення щодо відмови у наданні дозволу на користування пільгами з оподаткування (суддя суду І інстанції: Махаринець Д.Є., час та місце ухвалення рішення суду І інстанції: 11.02.2019р., м.Рівне; дата складання повного тексту рішення суду І інстанції: не зазначена),-

В С Т А Н О В И В:

02.10.2018р. позивач Підприємство об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) /ПОГ/ Святобор-Л звернувся до суду із адміністративним позовом, у якому, із урахуванням остаточно сформульованих позовних вимог, просив визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації /ОДА/ № 434 від 27.06.2018р. щодо відмови позивачу у наданні дозволу на користування пільгами з оподаткування; визнати протиправною бездіяльність Комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській обл. від 20.06.2018р. (протокол № 28) стосовно негативного висновку щодо можливості надання ПОГ Святобор-Л дозволу на користування податковими пільгами та щодо відмови у повторному розгляді заяви від 02.06.2018р. ПОГ Святобор-Л про надання дозволу на користування податковими пільгами (а.с.4-7, 18-21).

Розгляд справи проведено судом першої інстанції в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 11.02.2019р. заявлений позов задоволено; визнано протиправною бездіяльність Комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській обл. щодо нерозгляду заяви ПОГ Святобор-Л від 22.06.2018р. з додатками по питанню повторного вирішення заяви від 30.05.2018р. про надання дозволу на користування податковими пільгами; визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Рівненської ОДА № 434 від 27.06.2018р. в частині відмови ПОГ Святобор-Л у наданні дозволу на користування пільгами з оподаткування; стягнуто на користь ПОГ Святобор-Л за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Рівненської ОДА судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 1762 грн. (а.с.87-94).

Не погодившись із рішенням суду, його оскаржив відповідач Рівненська ОДА, яка покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні заявленого позову відмовити (а.с.124-132).

Вимоги за апеляційною скаргою обґрунтовує тим, що протоколом засідання Комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській обл. № 28 від 20.06.2018р. встановлено, що згідно Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів ПОГ Святобор-Л не відповідає зазначеним у ньому критеріям. Зокрема, є відсутнім розрахунок суми витрат підприємства, організації, пов`язаних з переробкою (обробкою, іншими видами перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів, для визначення товарів, які безпосередньо виготовляються підприємством. Натомість, позивачем поданий розрахунок для визначення товарів, які закуповуються підприємством за звітний період, що унеможливлює прийняття рішення про надання дозволу на користування пільгами. Також за результатами проведеного аналізу документів виявлено розбіжності між поданими відомостями. В пункті 3 додатку до заяви в розділі основні фінансово-економічні та соціальні показники підприємства є відсутніми дані щодо обсягу виробництва товарів (робіт, послуг) як за 2017 рік, так і за звітний період (квартал) поточного року. У пункті 4 додатку до Заяви середній відсоток суми витрат на переробку (обробку, інші види перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів/послуг, які використовуються при виготовленні таких товарів/послуг, щодо яких застосовується звільнення від оподаткування, відносно ціни постачання таких виготовлених товарів/наданих послуг, становить 93 %, однак в поданому розрахунку для визначення товарів, які закуповуються підприємством за звітний період (графа 6) відсоток витрат понесених на придбання товару - 26,4 %.

Враховуючи вищезазначене, члени Комісії прийняли рішення про те, що ПОГ Святобор-Л не відповідає всім критеріям, визначеним Порядком надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, затв. постановою КМ України № 1010 від 08.08.2007р., та соціальна значимість підприємства не обґрунтована.

На підставі вказаного розпорядженням голови Рівненської ОДА № 434 від 27.06.2018р. відмовлено у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування відповідно до п.11 вказаного Порядку, зокрема: подання підприємством, організацією документів не в повному обсязі; виявлення недостовірних даних у поданих підприємством, організацією документах; невиконання підприємством, організацією вимог п.2 цього Порядку.

Також наголошує на тому, що в поданих документах відсутній розрахунок суми витрат підприємства, організації, пов`язаних з переробкою (обробкою, іншими видами перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів, для визначення товарів, які безпосередньо виготовляються ПОГ Святобор-Л , що усуває можливість надання дозволу на право користування вищезазначеними пільгами з оподаткування.

Апелянт не наділений повноваженнями щодо перегляду первісно поданих та додатково наданих документів, а тому спірне розпорядження № 434 від 27.06.2018р. Про відмову Підприємству об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) Святобор-Л у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування прийнято в межах чинного законодавства.

Інший учасник справи не подав до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу в письмовій формі протягом строку, визначеного в ухвалі про відкриття апеляційного провадження, що не перешкоджає апеляційному розгляду справи.

Розгляд справи в апеляційному порядку здійснено в порядку письмового провадження за правилами ст.311 КАС України без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача по справі, перевіривши матеріали справи та апеляційну скаргу в межах наведених у ній доводів, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення, з наступних підстав.

Як убачається з матеріалів справи, 31.05.2018р. позивач ПОГ Святобор-Л звернувся до Рівненської ОДА із заявою про надання підприємству дозволу на право користування пільгами з оподаткування згідно із п.142.1 ст.142 розділу III Податок на прибуток підприємств , п.8 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення , п.197.6 ст.197 розділу V Податок на додану вартість ПК України (а.с.8, 58-75).

Протоколом засідання Комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській обл. № 28 від 20.06.2018р. встановлено, що згідно Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів позивач ПОГ Святобор-Л не відповідає зазначеним у ньому критеріям.

Зокрема, є відсутнім розрахунок суми витрат підприємства, організації, пов`язаних з переробкою (обробкою, іншими видами перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів, для визначення товарів, які безпосередньо виготовляються підприємством. Натомість, поданий розрахунок для визначення товарів, які закуповуються підприємством за звітний період, що унеможливлює прийняття рішення про надання дозволу на користування пільгами.

Також за результатами проведеного аналізу документів виявлено розбіжності між поданими відомостями.

Так, в пункті 3 додатку до Заяви в розділі основні фінансово-економічні та соціальні показники підприємства є відсутніми дані щодо обсягу виробництва товарів (робіт, послуг) як за 2017 рік, так і за звітний період (квартал) поточного року.

У пункті 4 додатку до Заяви середній відсоток суми витрат на переробку (обробку, інші види перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів/послуг, які використовуються при виготовленні таких товарів/послуг, щодо яких застосовується звільнення від оподаткування, відносно ціни постачання таких виготовлених товарів/наданих послуг, становить 93 %, однак в поданому розрахунку для визначення товарів, які закуповуються підприємством за звітний період (графа 6) відсоток витрат понесених на придбання товару - 26,4 %.

У зв`язку із зазначеним Комісією вирішено, що ПОГ Свягобор Л не відповідає всім критеріям, визначеним Порядком, та соціальна значимість підприємства не обґрунтована (п.11 Порядку) (а.с.49-56).

У подальшому головою Рівненської ОДА прийнято розпорядження № 434 від 27.06.2018р. Про відмову у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування (а.с.48).

Голова Сарненської районної організації Рівненського обласного об`єднання Всеукраїнської організації інвалідів Союз організацій інвалідів України звернувся 22.06.2018р. до голови Рівненської ОДА з клопотанням про призначення повторного розгляду Комісією раніше поданої підприємством заяви, а також надав документи на усунення недоліків, виявлених Комісією з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській обл. згідно протоколу № 28 від 20.06.2018р. (а.с.11-12).

Листом Рівненської ОДА № Т-1025/18 від 17.07.2018р. голові Сарненської районної організації Рівненського обласного об`єднання Всеукраїнської організації інвалідів Союз організації інвалідів України ОСОБА_1 повідомлено про відсутність підстав для скликання позачергового засідання Комісії та рекомендовано звернутися із відповідними документами з наступного кварталу 2018 року в терміни встановлені Порядком (а.с.9).

Приймаючи рішення по справі та задовольняючи заявлений позов, суд першої інстанції виходив з того, що 20.06.2018р. відбулося засідання Комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській обл. Протоколом засідання зафіксовано ряд зауважень до документів ПОГ Святобор-Л . На засіданні вирішено, що позивач не відповідає всім критеріям, визначеним Порядком надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, затв. постановою КМ України № 1010 від 08.08.2007р., та соціальна значимість підприємства не обґрунтована. На цій підставі Комісія рекомендувала голові Рівненської ОДА прийняти розпорядження про відмову підприємству у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування.

Водночас, позивач звернувся до Рівненської ОДА із заявою про надання підприємству дозволу на право користування пільгами з оподаткування 30.05.2018р. Із урахуванням вимог п.7 вказаного Порядку строк для прийняття Рівненською ОДА рішення спливав 11.07.2018р.

22.06.2018р. позивач подав документи на усунення недоліків, виявлених Комісією з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській обл. згідно з протоколом № 28 від 20.06.2018р., та звернувся із листом про повторний розгляд заяви від 31.05.2018р. з урахуванням додатків доданих до вказаного листа. У задоволенні такого прохання позивача було відмовлено відповідачем.

Доводи відповідача про те, що оновлені підприємством документи подані 22.06.2018р., тобто менше, ніж за місяць до закінчення строку дії дозволу, а отже з пропуском терміну звернення для надання дозволу на право користування пільгами, судом відхилені як безпідставні з огляду на відсутність відповідних доказів з цього приводу; також зазначена підстава не вказана у протоколі засідання Комісії від 20.06.2018р.

Разом з тим, 27.06.2018р. головою Рівненської ОДА прийнято розпорядження № 434 про відмову підприємству у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування.

Відтак, суд прийшов до висновку про те, що вказане розпорядження було прийнято передчасно та без урахування поданих позивачем документів на усунення недоліків первісної заяви на отримання дозволу, так як повторний розгляд заяви підприємства не було призначено, а строк для прийняття рішення за результатами розгляду заяви позивача закінчувався 11.07.2018р. Більше того, про намір підприємства усунути недоліки заяви та подати у вже повному пакеті відсутні документи, голова ОДА був проінформований.

Приймаючи відповідне розпорядження без врахування додатково поданих позивачем документів відповідач не дотримався необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване його рішення.

Колегія суддів вважає, що наведені висновки суду першої інстанції є невірними, оскільки вони не ґрунтуються на фактичних обставинах справи та суперечать вимогам чинного законодавства, з огляду на таке.

Розглядувані правовідносини регулюються приписами Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні , Податковим кодексом /ПК/ України та Порядком надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, затв. постановою КМ України № 1010 від 08.08.2007р.

Зокрема, відповідно до ст.14-2 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні рішення про надання дозволу підприємствам та організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю на право користування пільгами з оподаткування, отримання позик, фінансової допомоги, дотацій приймаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань соціальної політики, виходячи з техніко-економічного та соціального обґрунтування заходів, для здійснення яких використовуватимуться ці кошти.

Рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань соціальної політики про надання дозволу підприємствам та організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю на право користування пільгами з оподаткування або відмову в наданні такого дозволу має бути вмотивованим та базуватися на аналізі соціальної значимості відповідного підприємства, організації громадської організації осіб з інвалідністю та можливості працевлаштування осіб з інвалідністю.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни, приймає рішення щодо:

надання дозволу підприємствам та організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю на право користування пільгами з оподаткування;

доцільності надання підприємствам та організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю позик, фінансової допомоги (крім фінансової допомоги на здійснення заходів щодо фізкультурно-спортивної реабілітації, яка надається за поданням Національного комітету спорту інвалідів України), дотацій з урахуванням фінансових можливостей Фонду соціального захисту інвалідів.

Обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань соціальної політики приймають рішення з питань, зазначених у частині третій цієї статті, стосовно підприємств та організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, що отримали за попередній податковий рік валовий дохід в обсязі, меншому за 8400 мінімальних заробітних плат.

Порядок і критерії надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування, підстави для відмови в наданні такого дозволу та його скасування, а також порядок та умови надання позик, фінансової допомоги, дотацій підприємствам та організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю визначаються Кабінетом Міністрів України з урахуванням пропозицій всеукраїнських громадських організацій осіб з інвалідністю.

Згідно з п.197.6 ст.197 ПК України звільняються від оподаткування операції з постачання товарів (крім підакцизних товарів) та послуг (крім послуг, що надаються під час проведення лотерей і розважальних ігор та послуг з постачання товарів, отриманих у межах договорів комісії (консигнації), поруки, доручення, довірчого управління, інших цивільно-правових договорів, що уповноважують такого платника податку здійснювати постачання товарів від імені та за дорученням іншої особи без передачі права власності на такі товари), що безпосередньо виготовляються підприємствами та організаціями, які засновані громадськими організаціями інвалідів, де кількість інвалідів, які мають у таких організаціях основне місце роботи, становить протягом попереднього звітного періоду не менш як 50 відсотків середньооблікової кількості штатних працівників, і за умови, що фонд оплати праці таких інвалідів становить протягом звітного періоду не менш як 25 відсотків суми загальних витрат з оплати праці, що належать до складу витрат згідно з правилами оподаткування податком на прибуток підприємств.

Безпосереднім вважається виготовлення товарів/послуг, у результаті якого сума витрат з переробки (обробка, інші види перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів/послуг, які використовуються при виготовлені таких товарів/послуг, становить не менш як 8 відсотків ціни постачання таких виготовлених товарів/послуг.

Зазначені підприємства та організації громадських організацій інвалідів мають право застосовувати зазначену пільгу за наявності реєстрації у відповідному контролюючому органі, яка здійснюється на підставі відповідної заяви платника податку про бажання отримати таку пільгу і рішення уповноваженого органу відповідно до Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні .

У разі порушення вимог цього підпункту платником податку контролюючий орган скасовує його реєстрацію як особи, що має право на податкову пільгу, а податкові зобов`язання такого платника податку перераховуються з податкового періоду, за результатами якого були виявлені такі порушення, відповідно до загальних правил оподаткування, встановлених цим Кодексом, та з одночасним застосуванням відповідних фінансових санкцій.

Податкова звітність таких підприємств та організацій подається в порядку, встановленому законодавством.

Пунктом 8 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що на період до 1 січня 2020 року за нульовою ставкою оподатковується податком на додану вартість постачання товарів (крім підакцизних товарів) та послуг (крім послуг, що надаються під час проведення лотерей і розважальних ігор та послуг з постачання товарів, отриманих у межах договорів комісії (консигнації), поруки, доручення, довірчого управління, інших цивільно-правових договорів, що уповноважують такого платника податку (далі - комісіонера) здійснювати постачання товарів від імені та за дорученням іншої особи (далі - комітента) без передання права власності на такі товари), що безпосередньо виготовляються підприємствами та організаціями громадських організацій інвалідів, які засновані громадськими організаціями інвалідів і є їх власністю, де кількість інвалідів, які мають там основне місце роботи, становить протягом попереднього звітного періоду не менше 50 відсотків середньооблікової кількості штатних працівників, і за умови, що фонд оплати праці таких інвалідів становить протягом звітного періоду не менше 25 відсотків суми загальних витрат на оплату праці, що відносяться до складу витрат виробництва.

Безпосереднім вважається виготовлення товарів/послуг, внаслідок якого сума витрат, понесених на переробку (обробку, інші види перетворення) сировини, комплектуючих, складових частин, інших покупних товарів, які використовуються у виготовленні таких товарів, становить не менше 8 відсотків продажної ціни таких виготовлених товарів.

Зазначені підприємства та організації громадських організацій інвалідів мають право застосовувати цю пільгу за наявності реєстрації у відповідному контролюючому органі, яка здійснюється на підставі подання відповідної заяви платника податку про бажання отримати таку пільгу та позитивного рішення уповноваженого органу відповідно до Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні .

При порушенні вимог цього пункту платником податку контролюючий орган скасовує його реєстрацію як особи, що має право на податкову пільгу, а податкові зобов`язання такого платника податку перераховуються з податкового періоду, за наслідками якого були виявлені такі порушення, відповідно до загальних правил оподаткування, встановлених цим Кодексом, та з одночасним застосуванням відповідних фінансових санкцій.

Податкова звітність таких підприємств та організацій надається у порядку, встановленому законодавством.

Згідно з п.3 Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, затв. постановою КМ України № 1010 від 08.08.2007р., для отримання дозволу підприємство, організація подає до обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим:

заяву громадської організації інвалідів (далі - засновник) про надання підприємству, організації дозволу за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

копії установчих документів підприємства, організації, а також засновника, крім випадків, коли засновником є всеукраїнська громадська організація інвалідів або громадська організація інвалідів, яка підтвердила свій всеукраїнський статус, що самостійно подає копії своїх установчих документів;

копію положення про філію, відокремлений підрозділ підприємства;

довідку про чисельність працюючих інвалідів на підприємстві, в організації, видану територіальним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів, за попередній рік та за попередній звітний (податковий) період;

копію державного акта на право постійного користування землею або копію довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у разі звернення за отриманням дозволу на право користування пільгами щодо земельного податку;

бізнес-план діяльності підприємства (філії, відокремленого підрозділу);

розрахунок суми витрат підприємства, організації, пов`язаних з переробкою (обробкою, іншими видами перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів, для визначення товарів, які безпосередньо виготовляються підприємством, організацією;

довідку про розмір середньомісячної заробітної плати в еквіваленті повної зайнятості працівників та інвалідів, які мають на підприємстві, в організації основне місце роботи, за попередній звітний (податковий) період;

копії податкових та фінансових звітів (податкову декларацію з податку на прибуток підприємства, звіт про суми податкових пільг, баланс підприємства, організації (форма 1) та звіт про фінансові результати (форма 2) за попередній звітний (податковий) період).

Зазначений перелік документів для отримання дозволу є вичерпним.

Пунктом 2 вказаного Порядку передбачено, що дозвіл підприємствам з філіями, відокремленими підрозділами (у разі наявності) та організаціям, які засновані громадськими організаціями інвалідів (далі - підприємства, організації), надається за умови їх відповідності таким критеріям:

1) кількість інвалідів, які мають на підприємствах, в організаціях основне місце роботи, становить протягом попереднього звітного (податкового) періоду не менш як 50 відсотків середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу;

2) фонд оплати праці інвалідів, які мають на підприємствах, в організаціях основне місце роботи, становить протягом звітного періоду не менш як 25 відсотків суми загальних витрат на оплату праці, що належать до складу витрат згідно з правилами оподаткування податком на прибуток підприємств;

3) сума витрат підприємства, організації з переробки (обробки, інших видів перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів (послуг), які використовуються для виготовлення товарів (надання послуг) безпосередньо підприємствами, організаціями, становить не менш як 8 відсотків ціни постачання таких виготовлених товарів (надання послуг).

Зазначений критерій застосовується для надання дозволу згідно з пунктом 197.6 статті 197 та абзацом першим пункту 8 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України;

4) розмір середньомісячної заробітної плати в еквіваленті повної зайнятості інвалідів, які мають на підприємствах, в організаціях основне місце роботи, повинен бути не менше законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати;

5) виконання підприємствами, організаціями рішень Мінсоцполітики та обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим (крім підприємств, організацій, які звернулися вперше).

Під час розгляду поданих позивачем документів Комісією з`ясовано, що ПОГ Святобор-Л не відповідає критеріям, зазначеним у п.2 Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, затв. постановою КМ України № 1010 від 08.08.2007р.

Зокрема, позивачем не представлений розрахунок суми витрат підприємства, організації, пов`язаних з переробкою (обробкою, іншими видами перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів, для визначення товарів, які безпосередньо виготовляються підприємством, що усуває можливість надання дозволу на право користування вищезазначеними пільгами з оподаткування.

Натомість, поданий розрахунок для визначення товарів, які закуповуються підприємством за звітний період, що унеможливлює прийняття рішення про надання дозволу на користування пільгами.

Також виявлено розбіжності між подаваними відомостями, а саме: в пункті 3 додатку до Заяви в розділі основні фінансово-економічні та соціальні показники підприємства відсутні дані щодо обсягу виробництва товарів (робіт, послуг) як за 2017 рік, так і за звітний період (квартал) поточного року.

У пункті 4 додатку до Заяви середній відсоток суми витрат на переробку (обробку, інші види перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів/послуг, які використовуються при виготовленні таких товарів/послуг, щодо яких застосовується звільнення від оподаткування, відносно ціни постачання таких виготовлених товарів/наданих послуг, становить 93 %, однак в поданому розрахунку для визначення товарів, які закуповуються підприємством за звітний період (графа 6) відсоток витрат понесених на придбання товару - 26,4 %.

На підставі наведеного Комісією обґрунтовано прийнято рішення про відмову в наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів.

В результаті такого рішення відповідачем підставно винесено розпорядження № 434 від 27.06.2018р., яким відмовлено у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування на відповідно до п.11 Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, затв. постановою КМ України № 1010 від 08.08.2007р., а саме з причин подання підприємством, організацією документів не в повному обсязі; виявлення недостовірних даних у поданих підприємством, організацією документах; невиконання підприємством, організацією вимог пункту 2 цього Порядку.

Порядком надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, затв. постановою КМ України № 1010 від 08.08.2007р., передбачено, що строк дії дозволу може становити квартал, півріччя, три квартали, рік. Однак, у своїй Заяві ПОГ Святобор-Л не здійснило запису щодо конкретного терміну, на який підприємство бажає отримати дозвіл.

Відповідно до п.3 вказаного Порядку заяву громадської організації інвалідів про надання підприємству, організації дозволу повинна подаватися за формою, затвердженою Мінсоцполітики.

Згідно з наказом Міністерства соціальної політики України № 545 віл 05.09.2013р. (у редакції наказу № 1167 від 02.12.2015р.), вказана форма заяви передбачає зазначення терміну, на який проситься дозвіл на право користування пільгами з оподаткування. В порушення зазначених норм ПОГ Святобор-Л відповідний термін для надання такого дозволу не визначив, через що його Заява не відповідала затвердженій формі.

22.06.2018р. Голова Сарненської районної організації Рівненського обласного об`єднання Всеукраїнської організації інвалідів Союз організацій інвалідів України звернувся до Рівненської ОДА із листом про повторний розгляд Заяви від 31.05.2018р., із урахуванням додатків, долучених до цього листа.

У відповідь Рівненською ОДА листом № Т-1025/18 від 17.07.2018р. повідомлено, що відповідно до п.4 Порядку підприємство подає заяву з пакетом документів для отримання дозволу не пізніше, ніж за один місяць до початку кварталу. Протягом 30 днів з дня надходження документів приймається розпорядження про надання або відмову в наданні дозволу підприємству. Одночасно ПОГ Святобор-Л рекомендовано звернутись із відповідною заявою з наступного кварталу 2018 року у терміни, встановлені Порядком.

Пунктом 4 Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, затв. постановою КМ України № 1010 від 08.08.2007р., чітко визначений строк подання документів підприємством, організацією для отримання пільг з оподаткування, які мали дозвіл, - не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку дії дозволу; які не мали дозволу, - не пізніше ніж за один місяць до початку кварталу, з якого підприємство, організація планує отримати дозвіл.

Строк дії дозволу ПОГ Святобор-Л згідно розпорядження голови Рівненської ОДА № 192 від 30.03.2017р. Про надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування закінчився 31.03.2018р.

Тобто в цьому випадку (для отримання пільг з оподаткування підприємствам, які мали дозвіл, - не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку дії дозволу) граничний термін подання документів для позивача сплив 01.03.2018р.

Натомість, подану заяву слід розглядати як подану суб`єктом, який не мав дозволу для отримання пільг з оподаткування, при цьому строк подання документів підприємством обчислюється не пізніше, ніж за один місяць до початку кварталу, з якого підприємство, організація планує отримати дозвіл. Отже, граничний термін подання документів на III квартал спливав 31.05.2018р.

Оновлені документи підприємства подані 22.06.2018р., тобто, пізніше, ніж за один місяць до початку кварталу, а отже, з пропуском терміну звернення для надання дозволу на право користування пільгами.

Також вказаним Порядком не передбачено можливості подання документів із усуненими недоліками, не визначено процедуру їх розгляду.

Водночас, під час розгляду справи судом не було проведено аналізу додатково поданих позивачем документів на предмет того, чи такі усували виявлені відповідачем суперечності та неточності.

При цьому, заява від 22.06.2018р. подана не самим позивачем, а головою Сарненської районної організації Рівненського обласного об`єднання Всеукраїнської організації інвалідів Союз організації інвалідів України , який був присутнім на засідання Комісії від 20.06.12018р.

Водночас, відповідно до Положення про комісію з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській області, затв. розпорядженням голови Рівненської ОДА № 455 від 21.08.2013р., Комісія відповідно до покладених на неї завдань, поміж іншого, розглядає подані до облдержадміністрації підприємствами та організаціями документи для отримання дозволів на право користування пільгами з оподаткування та протягом 20 робочих днів з дня надходження документів підприємства, організації вносить пропозиції щодо прийняття рішення головою обласної державної адміністрації про надання або відмову в наданні, скасування дозволу підприємству, організації, що отримали за попередній звітний (податковий) рік дохід в обсязі менш як 8400 розмірів мінімальної заробітної плати. Рішення комісії оформляється протоколом, який підписує голова та секретар комісії. Разом з рішенням готується проект розпорядження голови адміністрації.

Таким чином, Комісія не наділена повноваженнями переглядати свої протокольні рішення, а також розглядати документи, що були наданні після його прийняття; повноваження щодо перегляду первісно поданих та додатково наданих документів в Рівненської ОДА є відсутніми.

За таких умов розпорядження голови Рівненської ОДА № №434 від 27.06.2018р. Про відмову Підприємству об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) Святобор-Л у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування прийнято із дотриманням вимог чинного законодавства.

Висновки суду першої інстанції про те, що спірне розпорядження було прийнято передчасно та без урахування поданих позивачем документів на усунення недоліків первісної заяви на отримання дозволу, так як повторний розгляд заяви підприємства не було призначено, а строк для прийняття рішення за результатами розгляду заяви позивача закінчувався 11.07.2018р., є необґрунтованими з таких причин.

Відповідно до п.7 Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, затв. постановою КМ України № 1010 від 08.08.2007р., обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, Міністерство соціальної політики Автономної Республіки Крим в даному випадку протягом 30 робочих днів з дня надходження документів підприємства, організації приймають розпорядження про надання або відмову в наданні, скасування дозволу підприємству, організації, що отримали за попередній звітний (податковий) рік дохід, який враховується під час визначення об`єкта оподаткування, в обсязі менш як 8400 розмірів мінімальної заробітної плати.

Вказаний строк визначений для прийняття рішення обласною державною адміністрацією про надання дозволу або відмову у наданні дозволу, а не для усунення недоліків підприємством, організацією у раніше поданих документах.

В частині допущення протиправної бездіяльності колегія суддів виходить з того, що Комісія з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській обл. є лише дорадчим органом голови облдержадміністрації з питань надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування і жодного рішення, визначеного Порядком надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, затв. постановою КМ України № 1010 від 08.08.2007р., приймати не уповноважена.

Протокольні рішення такої Комісії не є індивідуальними актами правової дії, якими порушуються права позивача, діяльність Комісії як дорадчого органу голови облдержадміністрації не впливає та не порушує права та інтереси позивача, що свідчить про безпідставність рішення суду у задоволенні вимог про визнання протиправною бездіяльності Комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській обл. щодо нерозгляду заяви позивача від 22.06.2018р. з додатками по питанню повторного вирішення заяви від 30.05.2018р. про надання дозволу на користування податковими пільгами.

Згідно усталеної судової практики протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це зовнішня форма поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Самі по собі строки поза зв`язком із конкретною правовою ситуацією, набором фактів, умов та обставин, за яких розгорталися події, не мають жодного значення. Сплив чи настання строку набувають (можуть набувати) правового сенсу в сукупності з подіями або діями, для здійснення чи утримання від яких встановлюється цей строк.

З контексту зазначених вище фактичних обставин убачається, що події розгляду відповідачем питання щодо надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування та прийняття відповідного розпорядження, які розгортались у межах зазначених вище фактичних строків, не можна вважати такими, що настали внаслідок протиправної бездіяльності суб`єкта владних повноважень. Відповідач прийняв рішення про відмову у надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування з урахуванням нормативно врегульованого порядку, умов та обставин, що супроводжували і впливали на розгляд представлених документів для вирішення вказаного питання.

Також колегією суддів проаналізовано спірне розпорядження в аспекті дотримання вимог ч.2 ст.2 КАС України, на підставі чого приходить до висновку про те, що таке розпорядження прийнято: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Оцінюючи в сукупності наведене, враховуючи підтвердження в судовому засіданні обставин, якими відповідач обґрунтував своє рішення про відмову в наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування, колегія суддів приходить до переконливого висновку про те, що заявлений позов є безпідставним та необґрунтованим, через що останній не підлягає до задоволення.

В порядку ст.139 КАС України належить провести наступний розподіл судових витрат учасників справи, а саме: понесені позивачем судові витрати, пов`язані з розглядом справи, не підлягають відшкодуванню; суму сплаченого судового збору за подання апеляційної скарги слід покласти на апелянта (відповідача) Рівненську ОДА.

З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підстави для висновку про неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права (незастосування закону, який підлягав застосуванню), що призвело до невірного вирішення спору, через що рішення суду підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні заявленого позову, з вищевикладених мотивів.

Керуючись ст.139, ч.4 ст.229, ст.243, ст.311, п.2 ч.1 ст.315, п.п.1, 4 ч.1 ст.317, ч.1 ст.321, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, апеляційний суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Рівненської обласної державної адміністрації задовольнити.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 11.02.2019р. в адміністративній справі № 1740/2500/18 скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову Підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) Святобор-Л до Рівненської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та скасування рішення щодо відмови у наданні дозволу на користування пільгами з оподаткування, - відмовити.

Провести розподіл судових витрат учасників справи наступним чином:

понесені позивачем Підприємством об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) Святобор-Л судові витрати, пов`язані з розглядом справи, не підлягають відшкодуванню;

суму сплаченого судового збору за подання апеляційної скарги покласти на апелянта (відповідача) Рівненську обласну державну адміністрацію.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена у касаційному порядку лише у випадках, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Р. М. Шавель судді В. З. Улицький С. М. Кузьмич Дата складення повного судового рішення: 23.07.2019р.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.07.2019
Оприлюднено24.07.2019
Номер документу83196726
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1740/2500/18

Ухвала від 10.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 23.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 01.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 11.02.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Махаринець Д.Є.

Ухвала від 07.11.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Махаринець Д.Є.

Ухвала від 03.10.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Махаринець Д.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні