П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 липня 2019 р.м.ОдесаСправа № 1440/2099/18
Головуючий в 1 інстанції: Біоносенко В.В. Дата і місце ухвалення: 02.11.2018р., м. Миколаїв Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого - Ступакової І.Г.
суддів - Бітова А.І.
- Лук`янчук О.В.
при секретарі - Рябоконь Н.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2018 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Югнефть до Головного управління ДФС у Миколаївській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А :
Товариство з обмеженою відповідальністю Югнефть звернулося до Миколаївського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Миколаївській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення №661713/40054753 від 23.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 14.11.2017р., зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №18 від 14.11.2017р.
Позов обґрунтовувало тим, що 30.11.2017р. товариством надіслано до ДФС України податкову накладну №18 від 14.11.2017р. для реєстрації її в ЄРПН. Однак, від податкового органу ТОВ Югнефть отримало квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної у зв`язку з відповідністю її критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017р. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії підтверджуючих документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію. 19.04.2018р. позивачем надіслано ДФС України пояснення та копії документів, які відповідачем не враховано та прийнято рішення №661713/40054753 від 23.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 14.11.2017р. При цьому, надані товариством первинні документи, в підтвердження поставки бензину автомобільного А-92-Євро5-Е5 товариству з обмеженою відповідальністю Алекс Петролеум , оформлено у відповідності до чинного законодавства, не мають дефекту форми, змісту або походження.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2018 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДФС у Миколаївській області від 23.04.2018р. №661713/40054753 про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю Югнефть з податку на додану вартість від 14.11.2017р. №18. Зобов`язано Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ Югнефть з податку на додану вартість від 14.11.2017Р. №18 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головне управління ДФС у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення від 02.11.2018р. з прийняттям нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову ТОВ Югнефть .
В своїй скарзі апелянт зазначає, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №18 від 14.11.2017р. в Єдиному реєстрі податкових накладних стало ненадання ТОВ Югнефть розрахункових документів, банківських виписок з особового рахунку. При цьому, розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків входять до переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, визначеного пунктом 14 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010р. №1246.
Апелянт просить суд апеляційної інстанції врахувати, що оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється ДФС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування Критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017р.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та учасників справи, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що товариство з обмеженою відповідальністю Югнефть зареєстровано юридичною особою, про що 07.10.2015р. в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зроблено запис. Основним видом діяльності товариства є Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (КВЕД 46.71). (а.с.45-46)
29.08.2017р. між ТОВ Югнефть , як Постачальником, та ТОВ Алекс Петролеум , як Покупцем, укладено договір поставки №29/8, за умовами якого Постачальник зобов`язується продавати та поставляти, а Покупець приймати та оплачувати паливо-мастильні матеріали. (а.с.32-36)
В порядку та на умовах вказаного договору в листопаді 2017 року ТОВ Югнефть поставило на адресу ТОВ Алекс Петролеум 13794 л бензину автомобильного А-92-Євро5 на суму 339746,22 грн. (в т.ч. ПДВ 56624,37 грн.)
14.11.2017р. ТОВ Югнефть виписано та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №18. (а.с.20)
ДФС України було прийнято зазначену податкову накладну, але її реєстрацію було зупинено з посиланням на п.201.16 ст.201 ПК України. У Квитанції про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено, що податкова накладна відповідає Критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД : 42.11.2. Товариству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
19.04.2018р. ТОВ Югнефть направило податковому органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, реєстрацію якої зупинено, в яких зазначило, що згідно договору поставки №11-47Н та видаткової накладної №445 від 13.11.2017р. ТОВ Югнефть отримало від ТОВ Нафто-Сервіс-Плюс 27588 л. бензину. Розрахунок з постачальником здійснено. Продаж даного виду палива здійснено ТОВ Алекс Петролеум згідно договору №29/8 та видаткової накладної №62 від 14.11.2017р. Остаточний розрахунок покупцем здійснено 14.11.2017р. Товар отримано покупцем у повному обсязі. (а.с.19)
До вказаного повідомлення позивачем надано копії підтверджуючих документів. (а.с.73)
Комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення від 23.04.2018р. №661713/40054753 про відмову у реєстрації податкової накладної від 14.11.2017р. №18, відповідно до якого, у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено з підстав ненадання платником податку необхідних документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особового рахунку. (а.с.82-83)
Не погоджуючись з правомірністю вказаного рішення ТОВ Югнефть оскаржило його в судовому порядку.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов товариства, виходив з того, що надані ТОВ Югнефть документи на адресу відповідача цілком відповідають вимогам, викладеним Вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. У самому Рішенні №661713/40054753 від 23.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 14.11.2017р. відсутня будь-яка конкретизація, яких саме документів не вистачило для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної, окрім наданих розрахункових документів.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог товариства та наявність підстав для їх задоволення виходячи з наступного.
Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010р. №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, яким визначено механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).
Згідно п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п. 201.16 ст. 201 Кодексу.
Відповідно до п.74.2 ст.74 ПК України (яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин) критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017р. №567 затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпний документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Критерії).
Згідно пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Вичерпний перелік документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Пунктом 1 Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом № 567, встановлено:
1) для критерію, зазначеного у пп. 1 п. 6 Критеріїв:
- договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
2) для критерію, зазначеного в пп. 2 п. 6 Критеріїв:
- договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
З системного аналізу наведених вище положень вбачається, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Судом першої інстанції встановлено та учасниками справи не заперечується, що реєстрація податкової накладної була зупинена з посиланням на п.201.16 ст.201 ПК України. У Квитанції про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено, що ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.6 Критеріїв ризиковості платника податку.
На вимогу відповідача 19.04.2018р. товариством було надіслано повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №18 від 14.11.2017р.
Також, надано пояснення наступного змісту: Згідно договору поставки №11-47Н та видаткової накладної №445 від 13.11.2017р. ТОВ Югнефть отримало від ТОВ Нафто-Сервіс-Плюс 27588 л. бензину. Розрахунок з постачальником здійснено. Продаж даного виду палива здійснено ТОВ Алекс Петролеум згідно договору №29/8 та видаткової накладної №62 від 14.11.2017р. Остаточний розрахунок покупцем здійснено 14.11.2017р. Товар отримано покупцем у повному обсязі.
Відповідно до п.п.201.16.3 п.201.16 ст.201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п.п. 19, 20 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 21.02.2018 року №117 (далі - Порядок №117), комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно п.21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Дослідивши зміст спірного рішення відповідача №661713/40054753 від 23.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 14.11.2017р., колегією суддів встановлено, що підставою для його прийняття став висновок податкового органу про ненадання ТОВ Югнефть копій документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження та розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), в тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання -передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано, підкреслити) .
З вказаного слідує, що у спірному рішенні податковий орган мав чітко зазначити, шляхом відповідного підкреслювання, яких документів не надано платником податків, який подав на реєстрацію податкову накладну, та відсутність яких позбавляє можливості здійснити відповідну реєстрацію.
Колегія суддів зазначає, що рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Що ж до зазначення в рішенні №661713/40054753 від 23.04.2018р. про ненадання позивачем розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків, про що зазначає і апелянт в поданій ним апеляційній скарзі, то колегія суддів вважає їх безпідставними, оскільки матеріалами справи підтверджено надання ТОВ Югнефть податковому органу 19.04.2018р. разом із повідомленням щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, банківської виписки від 14.11.2017р. (а.с.73, 76)
Банківська виписка від 14.11.2017р. та платіжні документи надавалися ТОВ Югнефть 03.05.2018р. також разом із скаргою на рішення комісії ДФС №661713/40054753 від 23.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 14.11.2017р., однак їх не було враховано податковим органом. (а.с.13-16, 78)
Оцінюючи вищевикладені обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення комісії ДФС України №661713/40054753 від 23.04.2018р. є таким, що винесене без належних для цього правових підстав, а тому воно підлягає скасуванню.
Доводи апеляційної скарги правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для задоволення скарги ГУ ДФС у Миколаївській області та скасування рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2018 року колегія суддів не вбачає.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 04 лютого 2019 року, рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України , в касаційному порядку оскарженню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Миколаївській області залишити без задоволення, рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2018 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Повний текст судового рішення виготовлений 25 липня 2019 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук`янчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2019 |
Оприлюднено | 26.07.2019 |
Номер документу | 83242708 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні