Рішення
від 22.07.2019 по справі 460/1539/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

23 липня 2019 року м. Рівне№460/1539/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., за участю: секретаря судового засідання Самкової Т.А.; представника позивача Оскоми О.М.; представника відповідача Савчука В.О.; представника третьої особи Гордійчук О.М.; розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Рівненського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмет спору, на стороні відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

У провадженні Рівненського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 (далі іменується позивач) до Рівненського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі іменується відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у складанні та поданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області на позивача довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, в якій на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» вказати розмір надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу умовах режимних обмежень, премії, надбавки за особливо важливі завдання та інших додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються при призначенні та перерахунку пенсії, за відповідною або аналогічною посадою, яку ОСОБА_1 займав на дату звільнення зі служби; зобов`язати відповідача скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області на позивача довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, в якій на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» вказати розмір надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу умовах режимних обмежень, премії, надбавки за особливо важливі завдання та інших додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються при призначенні та перерахунку пенсії, за відповідною або аналогічною посадою, яку ОСОБА_1 займав на дату звільнення зі служби.

Заяви по суті справи.

Позовна заява обґрунтована тим, що позивач проходив військову службу у Збройних Силах України та був звільнений в запас в січні 2018 року. З 27.01.2018 позивачу призначена пенсія за вислугу років. При обчисленні пенсії Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області врахувало позивачу наступне грошове забезпечення; посадовий оклад; оклад за військовим званням; процентна надбавка за вислугу років 40%; середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення: надбавка за особливо важливі завдання; надбавка за умови режимних обмежень, допуск Ф.3 10%; премія - 450%. 01.03.2018 набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового начальницького складу та деяких інших осіб», якою затверджено тарифну сітку розрядів коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу. Згідно з частиною 4 статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Кабінетом Міністрів України 21.02.2018 прийнято постанову № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», яка набрала законної сили 24.02.2018. Відповідно до даної постанови перерахунок пенсії здійснюється з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років. Тобто, відбулося обмеження розміру пенсії, на яку розраховує позивач, що суперечить вимогам Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Крім того, позивач вказує, що відповідно до рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18 визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, що обмежували складові грошового забезпечення, в частині яких проводиться перерахунок пенсії та яким була затверджена форма довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, без відображення в ній додаткових видів грошового забезпечення. А тому, у даних правовідносинах відповідач при складанні та поданні у 2018 році до Управління пенсійного фонду довідки про визначенні Постановою №704 розміри грошового забезпечення за посадою, яку позивач займав на день звільнення з військової служби, повинен був керуватись виключно положеннями Постанови № 704, Закону №2262-ХІ1 та Закону від 20.12.1991 №2011-ХИ без обмежень, встановлених Постановою № 103 і включити у вказану довідку відповідні додаткові види грошового забезпечення. Поряд з цим, Постановою № 704 введено новий постійний вид виплати для військовослужбовців. Зокрема підпунктом 1 пункту 5 Постанови № 704 та Розділом VI Порядку №260 від 07.06.2018 введена надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років. Відповідно до пункту 1 Розділу VI Порядку №260 від 07.06.2018 військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) щомісячно виплачується надбавка за особливості проходження служби в розмірах до 100 відсотків посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років залежно від складності та важливості виконуваних обов`язків. Отже, зазначені додаткові види грошового забезпечення, які отримував позивач та які були враховані у обрахунок пенсії останнього до 2018 року, на момент виникнення нього права на перерахунок пенсії не скасовані, продовжують виплачуватися військовослужбовцям, їх розмір збільшився, а тому ці надбавки слід залишити в розрахунку пенсії при проведенні її перерахунку у зв`язку з прийняттям Постанови №704. Тому, позивач просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач вказав, що саме на виконання Постанови Кабінету Міністрів від 21.02.2018 №103 була виготовлена і направлена до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області довідка про розмір грошового забезпечення для перерахування пенсії. В дану довідку були включені: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років. Тому, відповідач вважає свої дії правомірними, і просив суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмет спору, на стороні відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області подало пояснення на позовну заяву, де вказало, що постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 на момент складення довідки була чинною. Крім того, третя особа наголошує, що судове рішення, відповідно до якого визнано протиправними та скасовані певні пункти Постанови №103, оскаржується в касаційному порядку у Верховному Суді. Тому, Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області просило суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 27.06.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі. Представник відповідача заперечив проти позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Представник третьої особи надав пояснення суду, де наголосив на правомірності дій відповідача і просив суд відмовити в задоволенні позову.

Відповідно до статей 243, 250 Кодексу адміністративного судочинства України у судовому засіданні 23.07.2019 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 є військовим пенсіонером та отримує пенсію за вислугу років у відповідності до вимог Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з 27.01.2018.

Пенсія позивачу призначена у розмірі 70% грошового забезпечення (вислуга років 29), що підтверджено копією протоколу про призначення пенсії за вислугу років (а.с.100). При цьому до складу грошового забезпечення для обчислення пенсії враховані: посадовий оклад, оклад за військове звання, надбавка за вислугу років (40%), середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення: надбавка за особливо важливі завдання; надбавка за умови режимних обмежень, допуск Ф.3 10%; премія - 450%.

28 березня 2018 року Рівненським ОВК складено довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, відповідно до постанови Кабінету Міністрів від 21.02.2018 №103, у якій зазначені такі складові грошового забезпечення: посадовий оклад - 4510 грн., оклад за військовим званням (майор) - 1340 грн., надбавка за вислугу років (50%) 2925 грн., всього 8775 грн. (а.с.101).

На підставі даної довідки орган Пенсійного фонду здійснив перерахунок пенсії (а.с.102-103).

20 травня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Рівненського обласного військового комісаріату із заявою, у якій просив скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, в якій на підставі постанови Кабінету Міністрів від 30.08.2017 №704 вказати розмір надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу умовах режимних обмежень, премії, надбавки за особливо важливі завдання та інших додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються при призначенні та перерахунку пенсії, за відповідною або аналогічною посадою, яку ОСОБА_1 займав на дату звільнення зі служби (а.с.39-41).

Листом від 29.05.2019 №12/1/458 відповідач повідомив ОСОБА_1 про відсутність підстав для складення нової довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії (а.с.42-43). Дану відповідь мотивував посиланням на те, що зазначені у довідці складові грошового забезпечення станом на 01.03.2018 відповідають вимогам чинного законодавства, зокрема, постанові Кабінету Міністрів України від 21.02.18 №103.

Не погодившись з такою відповіддю суб`єкта владних повноважень, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Перевіривши правову та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскаржуваних дій, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає наступне.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини в сфері пенсійного забезпечення осіб, які перебували на військовій службі, є Закон України від 9.04.92 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (надалі - Закон №2262-ХІІ).

Частинами першою та третьою статті 11 Закону №2262-ХІІ визначено, що законодавство про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, базується на Конституції України і складається з цього Закону, Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та інших нормативно-правових актів України, прийнятих відповідно до цих законів.

Зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Згідно з частиною третьою статті 43 Закону №2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

За приписами частин другої та третьої статті 51 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ у редакції Закону України від 6.12.16 №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (набрала чинності з 01.01.2017) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

При цьому, за правилами частини вісімнадцятої статті 43 Закону №2262-ХІІ у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Так, рішенням Уряду передбачено набрання чинності з 01 березня 2018 року постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.17 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (надалі - Постанова №704), якою визначено розміри та порядок обчислення і виплати грошового забезпечення окремим категоріям військовослужбовців.

Пунктом 2 Постанови №704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Водночас Кабінетом Міністрів України 21.02.2018 прийнято постанову №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (надалі - Постанова №103), відповідно до пункту 1 якої постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» до 1 березня 2018 р. (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

Цією постановою внесені зміни до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.08 №45 (надалі - Порядок №45), пунктом 1 якого передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Абзацом першим пункту 5 Порядку №45 (у редакції Постанови №103) визначено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Разом з цим, пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.92 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» (надалі - Постанова №393) пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії.

Спір у даній справі стосується визначення складових грошового забезпечення, що мають враховуватись для проведення перерахунку пенсії позивача станом на 01 березня 2018 року.

Матеріалами справи підтверджено, що призначення пенсії позивачу проводилося із врахуванням додаткових видів грошового забезпечення, зокрема, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за умови режимних обмежень та премії.

Водночас відповідний перерахунок з 1 січня 2018 року проведено на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, складеної Рівненським ОВК, у якій зазначені такі складові грошового забезпечення позивача станом на 01.03.2018: посадовий оклад, оклад за військовим званням та надбавка за вислугу років.

При складенні згаданої довідки відповідач виходив з приписів пункту 1 Постанови №103 та абзацу першого пункту 5 Порядку №45, якими передбачено, що при проведенні перерахунку пенсії мають враховуватись виключно посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років.

Разом з цим, суд враховує, що рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45.

Згідно з частиною другою статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Отже, пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, внесені Постановою №103, втратили чинність з 05 березня 2019 року.

Зокрема, Окружний адміністративний суд м. Києва у рішенні від 12.12.18 у справі №826/3858/18 зазначив, що пункти 1 та 2 Постанови №103, встановлюють відсоткове зменшення виплати пенсії військовослужбовцям, а пункт 5 і додаток 2 Порядку №45, звужують складові грошового забезпечення, що враховуються при обчисленні пенсії, відтак звужують зміст вже існуючих прав.

У Рішенні Конституційного Суду України від 11.10.2005 №8-рп/2005 звуження змісту прав і свобод визначено як зменшення ознак, змістовних характеристик можливостей людини, які відображаються відповідними правами та свободами, тобто якісних характеристик права. Звуження обсягу права і свобод - це зменшення, зокрема, розміру або кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання прав і свобод, тобто їх кількісної характеристики.

Конституційний Суд України, надаючи офіційне тлумачення основних визначальних норм в сфері пенсійного забезпечення військовослужбовців, та деяких інших осіб, у Рішенні від 13.05.15 №4-рп/2015 констатував: «Аналіз наведених положень Закону (2262-ХІІ) вказує на єдиний підхід законодавця до визначення видів грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються як при призначенні пенсій (стаття 43), так і при перерахунку раніше призначених пенсій (стаття 63)».

Також в даному Рішенні Конституційний Суд України наголосив, що виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом, а Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення права осіб на пенсійне забезпечення, керуючись Конституцією та законами України.

Аналізуючи наведені норми пенсійного законодавства, можна зробити висновок про те, що пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, в частині визначення складових грошового забезпечення для перерахунку пенсій, звужують зміст та обсяг існуючих прав і свобод, з огляду на те, що скасовують надбавки, доплати, підвищення і премії, які отримував позивач під час служби, та які враховувались при призначенні пенсії.

Суд враховує, що грошове забезпечення військовослужбовців, відповідно до пункту 2 Постанови №704, окрім іншого, складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, а також щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) додаткових видів забезпечення.

А відповідно до частини третьої статті 43 Закону №2262-ХІІ, щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії враховуються при обчисленні пенсії військовослужбовців за цим законом.

У свою чергу, абзац перший пункту 5 Порядку №45 фактично змінює норми та умови пенсійного забезпечення, передбачені Законом №2262-ХІІ, оскільки при первинному розрахунку розміру пенсії додаткові види грошового забезпечення для осіб враховуються, а при проведенні перерахунку, на підставі Положення №45 - вже не враховуються. Такі дії призводять до того, що додаткові види грошового забезпечення виключаються з переліку, що враховуються для обрахунку пенсії. Це свідчить про те, що абзац перший пункту 5 Порядку №45 не відповідає приписам статті 11 Закону №2262-ХІІ.

Конституційний Суд України у своїх рішеннях неодноразово наголошував на тому, що принцип юридичної визначеності вимагає ясності й однозначності правової норми та забезпечення того, що ситуації й правовідносини залишалися передбачуваними. Громадяни мають бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано, тобто набуте право не може бути скасоване, звужене (правові позиції Конституційного Суду України в таких рішеннях: від 22.09.05 №5-рп/2005, від 29.06.10 №17- рп/2010, від 22.12.10 №23-рп/2010, від 11.11.11 №10-рп/2011).

Окрім того, положеннями абзацу другого пункту 5 Порядку №45 передбачено, що особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи, серед іншого, і щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Відповідно до форми довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), затвердженої Додатком №3 до Порядку №45 особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) зафіксовано і графу для визначення додаткових надбавок та премій.

Таким чином, підзаконним нормативно-правовим актом (Порядком №45) встановлені різні методики перерахунку розмірів пенсій, а саме: для осіб, які перебували на військовій службі, Службі судової охорони, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, - без врахування щомісячних додаткових видів грошового забезпечення; - для осіб, які перебували на службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції - із врахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення.

Преамбулою Закону №2262-ХІІ передбачено, що цей Закон спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

Натомість, виходячи з вищенаведених обставин можливо стверджувати, що підзаконний нормативно-правовий акт (Порядок №45) встановлює переваги для окремої соціальної групи, в порівняні із іншими, під час проведення перерахунку розміру пенсії.

Відтак, запровадження різних правил проведення перерахунку розміру пенсії, що не засновані на Законі №2262-ХІІ, не узгоджується з його спрямуванням на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

За таких обставин, зважаючи на те, що Законом №2262-ХІІ передбачено урахування у складі грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, які отримував пенсіонер на момент звільнення з військової служби, а передбачене Постановою №103 обмеження складових грошового забезпечення для перерахунку пенсії не відповідає вимогам частини третьої статті 11, частини третьої статті 43, частини четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ, суд дійшов висновку про правомірність вимог ОСОБА_1 щодо необхідності включення до довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, за нормами, чинними станом на 01.03.2018, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за умови режимних обмежень, допуск Ф.3, премії у розмірах, які позивач отримував на час звільнення, та які враховувались при первинному обчисленні пенсії у січні 2018 року.

Щодо включення до складу грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, надбавки за особливості проходження служби та інших додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються при призначенні та перерахунку пенсії, як просить позивач, суд зазначає про безпідставність таких позовних вимог, оскільки при первинному обчисленні пенсії такі надбавки не були включені до розміру грошового забезпечення, з якого обчислювалася пенсія. Крім того, такі надбавки не виплачувалися позивачу під час проходження ним військової служби.

Стосовно посилань представника третьої особи на рішення Верховного Суду у зразковій адміністративній справі №802/2196/17-а суд зазначає, що предметом спору у згаданій справі було визначення складових грошового забезпечення для здійснення перерахунку пенсії з 1 січня 2016 року особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), а відтак, висновки суду у зразковій справі №802/2196/17-а не є релевантними для розгляду цієї справи, адже спірні відносини не є тотожними.

Відповідно до частин першої та третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Оскільки позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмір 768 грн. 40 коп., а інші судові витрати у справі відсутні, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача понесені останнім судові витрати у розмірі 384 грн. 20 коп.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Рівненського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (вулиця Грабник, 4, місто Рівне, 33023; код ЄДРПОУ 08060817), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмет спору, на стороні відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вулиця Короленка, 7, місто Рівне, 33028; ЄДРПОУ 21084076) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Рівненського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки щодо відмови ОСОБА_1 у складанні та поданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, із зазначенням складових: посадовий оклад; оклад за військовим званням; процентна надбавка за вислугу років; надбавка за особливо важливі завдання; надбавка за умови режимних обмежень; премія.

Зобов`язати Рівненський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки скласти на подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , з 01.03.2018 із зазначенням складових, які враховувалися при первинному обчисленні пенсії: посадовий оклад; оклад за військовим званням; процентна надбавка за вислугу років; надбавка за особливо важливі завдання; надбавка за умови режимних обмежень, допуск Ф3; премія.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 суму судового збору у розмірі 384 (триста вісімдесят чотири) грн. 20 (двадцять) коп. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Рівненського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 26 липня 2019 року.

Суддя Недашківська К.М.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2019
Оприлюднено15.09.2022
Номер документу83265672
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —460/1539/19

Ухвала від 13.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 18.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 05.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 18.10.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Ухвала від 02.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 10.09.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Ухвала від 22.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 09.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 22.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Рішення від 22.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні