ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/2351/19 Суддя (судді) першої інстанції: В.О. Гаврилюк
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 липня 2019 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Губської Л.В., Епель О.В.,
за участю секретаря судового засідання Суркової Д.О.,
представників позивача ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ,,
представника відповідача Короля О.А.,
третьої особи -1 ОСОБА_3 та його представника ОСОБА_4 ,
третьої особи -2 ОСОБА_5 та його представників ОСОБА_6 та ОСОБА_7,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019, висунутий політичною партією "Слуга народу", ОСОБА_8 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25 липня 2019 року у справі № 580/2351/19 (головуючий 1 інстанції Гаврилюк В.О.) за адміністративним позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019, висунутий політичною партією "Слуга народу", ОСОБА_8 до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 ОСОБА_3 та третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 ОСОБА_5 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В :
Історія справи.
23 липня 2019 кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунута політичною партією "Слуга народу" ОСОБА_8 звернулась до суду з позовом до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198, в якому просила:
- визнати протиправними дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 в частині прийняття виборчої документації та протоколів дільничних виборчих комісій (надалі - ДВК) №710239, №710243, №710249, №710511, №710520, №710523, №710529, №710532, №710534, №710537, №710539, №710737, №710902, №710915, №710916 про підрахунок голосів виборців;
- зобов`язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 (далі - ОВК) прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на ДВК №710239, №710243, №710249, №710511, №710520, №710523, №710529, №710532, №710534, №710537, №710539, №710737, №710902, №710915, №710916.
Позов обґрунтовано тим, що відповідач під час засідання в ході прийняття від вказаних дільничних виборчих комісій виборчої документації та протоколів про підрахунок голосів виборців, виявивши помилки, не приймав жодного рішення, як то передбачено частиною 5 статті 94 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (надалі - Закон № 4061-VI).
Позивач в позові зазначає, що помилки не можуть бути виправлені складанням протоколу з відміткою "Уточнений", оскільки всі дані вже були внесені станом на 22.07.2019 та вважає, що такі недоліки неможливо усунути без повторного перерахунку голосів, оскільки наявність значних порушень у складанні протоколу ДВК ставить під сумнів відповідність вмісту виборчої документації щодо цифр в протоколі. На думку позивача, вказані обставини безперечно впливають на волевиявлення виборців та порушують права позивача як кандидата у народні депутати.
Ухвалами Черкаського окружного адміністративного суду від 24 липня 2019 року та від 25 липня 2019 року до участі у справі залучено третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 ОСОБА_5 та третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 ОСОБА_3 .
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 25 липня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.
Приймаючі рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідачем доведено правомірність своїх дій, оскільки записи, які були зроблені секретарем окружної виборчої комісії під час засідання комісії, внаслідок виявлення інформаційно-аналітичною системою "Вибори народних депутатів України" (надалі ІАС "Вибори народних депутатів України") помилок чи зауважень, підтверджують те, що відповідач приймав рішення про зобов`язання дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з відміткою Уточнений , як то передбачено пунктом 2 частини 5 статті 94 Закону № 4061-VI.
Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального права, просив скасувати судове рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги аналогічні доводам позовної заяви.
Також апелянт зазначив, що записи секретаря окружної виборчої комісії не є належним та допустимим доказом того, що комісія досліджувала, голосувала, тобто приймала рішення під час прийняття від вищевказаних дільничних виборчих комісій протоколів про підрахунок голосів виборців.
Крім того апелянт навів, що інформація з ІАС "Вибори народних депутатів України" про виявлення помилок по спірним протоколам, не підписувалась і не передавалась голові окружної виборчої комісії, оскільки ці ID- протоколи, що находяться в матеріалах справи і прийнятті судом першої інстанції як належний доказ, не підписані ні системним адміністратором, ні головою окружної виборчої комісії, як то передбачено п.4.4 Порядку використання окружними виборчими комісіями з виборів народних депутатів України інформаційно-аналітичної системи Вибори народних депутатів України , прийнятий постановою Центральної виборчої комісії від 6 червня 2019 року № 954 (надалі Порядок № 954).
Також апелянтом підкреслено, що суд першої інстанції не встановив наявність або відсутність підстав для проведення повторного підрахунку голосів на вказаних виборчих дільницях, що можна зробити лише при дослідженні первинно поданих протоколів ДВК примірника 1 та примірника 2, на підставі яких у подальшому були складені протоколи про підрахунок голосів з поміткою Уточнений .
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2019 року відкрито апеляційне провадження, встановлено строк подачі відзиву та витребувані у відповідача документи: копії (належним чином завірені) перших та других примірників протоколів про підрахунок голосів виборців в одномандатному окрузі, а також перших та других примірників протоколів про підрахунок голосів виборців в одномандатному окрузі з позначкою Уточнений , складених ДВК №710239, №710243, №710249, №710511, №710520, №710523, №710529, №710532, №710534, №710537, №710539, №710737, №710902, №710915, №710916, та копію (належним чином завірену) протоколу засідання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198, що був складений під час прийняття спірних протоколів ДВК.
Відповідач заперечення проти апеляційної скарги не надав. Ухвалу суду апеляційної інстанції в частині надання витребуваних доказів, а саме копії протоколу (витягу) засідання окружної виборчої комісії не виконав.
Третя особа ОСОБА_5 надав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що відсутні законодавчо визначені підстави для проведення повторного підрахунку голосів виборців.
Крім того, наголосив, що безпідставним є посилання апелянта на нібито відсутність протоколу безперервного засідання окружної виборчої комісії № 198, оскільки такий протокол має триваючий характер і його складання завершується моментом встановлення підсумків голосування, а на день розгляду судом цієї справи такі результати ще не встановлені. Отже, третя особа вважає, що прийняття судом першої інстанції записів секретаря комісії як належного та допустимого доказу того, що відповідач приймав рішення, є правильним.
В судовому засіданні представники позивача підтримали доводи апеляційної скарги.
Третя особа ОСОБА_3 та його представник підтримали доводи апеляційної скарги.
Представник відповідача заперечував проти задоволення апеляційної скарги.
Третя особа ОСОБА_5 та його представники також заперечували проти задоволення апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, третіх осіб та їх представників, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, зазначає наступне.
Обставини, встановлені апеляційним судом.
Указом Президента України №303/2019 від 21 травня 2019 року Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 25 червня 2019 року № 1288 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих політичною партією "Слуга Народу" (додаток 22) ОСОБА_8 зареєстровано кандидатом в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Треті особи ОСОБА_3 та ОСОБА_5 також зареєстровані кандидатами у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Станом на 20.00 год. 21 липня 2019 року до складу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України № 198 входили: голова - ОСОБА_24, заступник - ОСОБА_25, секретар - ОСОБА_26, члени комісії - ОСОБА_27, ОСОБА_28 , ОСОБА_12, ОСОБА_13 , ОСОБА_29 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23
21 липня 2019 року о 20.00. окружна виборча комісія № 198 після закінчення голосування розпочала засідання з питань прийняття протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 198.
22 липня 2019 року ДВК № 710239 №710243, №710249, №710511, №710520, №710523, №710529, №710532, №710534, №710537, №710539, №710737, №710902, №710915, №710916 склали протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 198 та доставили їх до ОВК для вирішення питання про прийняття.
З наданих суду примірників протоколів № 1 та № 2 зазначених вище ДВК вбачається, що уточнені протоколи складалися по дев`ятьох протоколах ДВК, а саме: №№ 710249, 710511, 710529, 710532, 710534 710915, 710539, 710737, 710916.
При прийнятті протоколів ДВК № 710243, 710239, 710520, 710523, 710537, 710902 уточнені протоколи не складались.
Зазначені обставини не є спірними.
Нормативно-правове обґрунтування.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України), Законом України Про вибори народних депутатів України (Закон № 4061-VI), Порядком використання окружними виборчими комісіями з виборів народних депутатів України інформаційно-аналітичної системи "Вибори народних депутатів України" Єдиної інформаційно-аналітичної системи "Вибори", затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 6 червня 2019 року № 954 (далі - Порядок № 954) та Порядком ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затверджений постановою Центральної виборчої комісією від15 вересня 2010 року № 350 (далі - Порядок № 350).
Спеціальним законом в Україні, який регламентує порядок проведення виборів народних депутатів України є Закон № 4061-VI, яким встановлений порядок підготовки та проведення виборів народних депутатів України, та визначені основні засади виборів народних депутатів України.
Частиною 1 статті 11 Закону № 4061-VI, визначено поняття виборчого процесу - це здійснення суб`єктами, визначеними статтею 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
Відповідно до частини 1 статті 12 Закону № 4061-VI, суб`єктами виборчого процесу є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія, а також інша виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону; 3) партія, що висунула кандидата у депутати; 4) кандидат у депутати, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом; 5) офіційний спостерігач від партії, яка висунула кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, від кандидата у депутати в одномандатному окрузі, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом (далі - офіційний спостерігач від партії, кандидата у депутати, громадської організації).
Частиною 5 статті 11 Закону № 4061-VI виборчий процес включає такі етапи: 1) висування кандидатів у депутати; 2) утворення виборчих комісій (крім Центральної виборчої комісії); 3) реєстрація кандидатів у депутати; 4) проведення передвиборної агітації; 5) утворення спеціальних виборчих дільниць, що існують на тимчасовій основі; 6) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 7) голосування; 8) підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування; 9) встановлення результатів виборів депутатів та їх офіційне оприлюднення; 10) припинення повноважень окружних та дільничних виборчих комісій.
Згідно із частиною 3 статті 91 Закону № 4061-VI до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі, поданих за кандидатів у депутати в одномандатному окрузі, прописом та цифрами заносяться:
1) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією або виготовлених нею з дозволу Центральної виборчої комісії;
2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, погашених дільничною виборчою комісією;
3) кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування);
4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування в одномандатному окрузі за місцем перебування;
5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі у приміщенні для голосування;
6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі за місцем перебування;
7) сумарна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі на виборчій дільниці;
8) кількість виборчих бюлетенів, що виявилися у кожній виборчій скриньці (із зазначенням номера скриньки);
9) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, що не підлягають врахуванню;
10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі у приміщенні для голосування;
11) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі за місцем перебування;
12) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі на виборчій дільниці;
13) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, визнаних недійсними;
14) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата одномандатного округу.
Порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією визначений статтею 94 Закону № 4061-VI.
Відповідно до ч.1 ст. 94 Закону № 4061-VI з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі.
Згідно із частиною 3 статті 94 Закону № 4061-VI засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Частиною 4 даної статті передбачено, що на засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині першій цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті 91 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.
Відповідно до частини 5 даної статті, при прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:
1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;
2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.
Частиною 6 статті 94 Закону № 4061-VI визначено, що рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування усіх членів окружної виборчої комісії більшістю від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.
Відповідно до частини 7 цієї же статті протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі почергово, в порядку відкриття пакетів з відповідними протоколами, розглядаються окружною виборчою комісією після оголошення відомостей, зазначених у відповідному протоколі.
У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі з поміткою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до окружної виборчої комісії примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині дванадцятій статті 91 цього Закону, зберігаються в окружній виборчій комісії.
У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.
Восьмою частиною визначено, що дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений окружною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол (протоколи) з поміткою "Уточнений" транспортується до окружної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 93 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколу (протоколів) дільничної виборчої комісії з поміткою "Уточнений" і занесені до цього протоколу (цих протоколів) відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.
За наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі. (ч. 10 ст. 94 Закону № 4061-VI)
У разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі. (ч. 11 ст. 94 Закону № 4061-VI)
Частинами 13 та 14 ст. 94 Закону № 4061-VI встановлено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється окружною виборчою комісією з обов`язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передають виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку окружною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право бути присутніми усі члени цієї дільничної виборчої комісії; при цьому можуть бути присутніми кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі. Окружна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Порядком № 350 визначені правила документування діяльності виборчих комісій та комісій з референдумів, крім Центральної виборчої комісії, і встановлює єдиний порядок роботи з документами, пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами з моменту їх створення або надходження до відправлення чи передачі на зберігання до відповідної державної архівної установи.
Згідно п. 3.1. даного порядку обговорення питання і рішення, що розглядається та приймається на засіданні комісії, фіксуються у протоколі засідання комісії, який оформляється на підставі записів, зроблених під час засідання секретарем комісії чи секретарем засідання комісії за дорученням комісії.
Пунктом 3.2. Порядку № 350 передбачено, що протокол має містити такі реквізити: назву документа; порядковий номер; назву виду діяльності комісії - засідання; назву комісії; дату і місце проведення засідання; загальну кількість членів комісії, кількість присутніх на засіданні членів комісії, кількість осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення комісії та без дозволу або запрошення (у разі потреби до протоколу додається реєстраційний листок); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку. Текст протоколу складається з трьох частин, що починаються словами: "Слухали", "Виступили", "Вирішили" ("Постановили"). У протоколі повинні бути відображені зміст та номер постанови, протокольного рішення, протоколу чи акта, які були відповідно прийняті або складені на засіданні комісії.
Протокол засідання комісії оформляє секретар комісії або у передбачених законом випадках - обраний на засіданні зі складу комісії секретар засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів цього засідання. (пункт 3.3.Порядку № 350)
Пунктами 4.1 та 4.2 цього порядку встановлено, що рішення, прийняті на засіданні комісії, підлягають відповідному оформленню. Крім рішень зазначених у пункті 2.2., 2.3 цього Порядку, комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.
Відповідно до пункту 4.3. Порядку № 350, акти і протоколи комісії складаються на її засіданні у кількості примірників та у випадках, передбачених законом, і підписуються всіма присутніми на засіданні членами комісії, підписи яких скріплюються печаткою комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, особи, визначені відповідним законом про вибори та референдуми.
Приписами пункту 4.4. Порядку № 350 визначено, що постанова, протокольне рішення, прийняті на засіданні комісії, підлягають подальшому оформленню для підписання, надсилання і оприлюднення (у разі якщо документ підлягає оприлюдненню відповідно до закону або за рішенням комісії) протягом одного дня після засідання, якщо інше не встановлено законом.
Пунктом 4.7. Порядку № 350 передбачено, що постанову, протокольне рішення, прийняті на засіданні комісії, підписує головуючий на засіданні комісії .
Рішення комісії також підписує секретар комісії (секретар відповідного засідання комісії), якщо це передбачено відповідним законом України про вибори, референдум.
Порядок № 954 розроблено з метою забезпечення публічності та відкритості виборчого процесу з виборів народних депутатів України, спостереження за ходом і результатами голосування, своєчасного отримання та оприлюднення Центральною виборчою комісією передбаченої Законом України "Про вибори народних депутатів України" інформації, надання інформаційно-аналітичної підтримки суб`єктам виборчого процесу.
Відповідно до пункту 1.1 частини 1 Порядку № 954 окружна виборча комісія використовує ІАС "Вибори народних депутатів України" під час здійснення нею, зокрема, таких повноважень як встановлення підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу.
Згідно із пунктами 4.1 - 4.5 Порядку № 954 з моменту закінчення голосування та початку прийняття окружною виборчою комісією протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі окружна виборча комісія засобами ІАС "Вибори народних депутатів України" надає Центральній виборчій комісії оперативну інформацію про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу.
Для перевірки правильності заповнення протоколу, повноти та коректності внесених до нього відомостей окружна виборча комісія своїм рішенням визначає члена (членів) комісії, відповідального (відповідальних) за таку перевірку. Під час цієї перевірки, крім візуального контролю, здійснюється контроль відомостей протоколу засобами ІАС "Вибори народних депутатів України".
Невідкладно після оголошення головою окружної виборчої комісії (головуючим на засіданні комісії) змісту протоколу голова (головуючий на засіданні) або визначений комісією член комісії оголошує системному адміністратору (оператору) відомості протоколу та, за наявності, відповідних актів з метою введення ним цих відомостей до бази даних системи та перевірки засобами ІАС "Вибори народних депутатів України" правильності заповнення протоколу.
У приміщенні, де відбувається введення та перевірка відомостей протоколу, мають право перебувати системний адміністратор, оператори ІАС "Вибори народних депутатів України", голова, заступник голови та секретар окружної виборчої комісії, члени цієї комісії, кандидати в народні депутати України, їх довірені особи, уповноважені особи політичних партій, офіційні спостерігачі. Присутність інших осіб у цьому приміщенні забороняється.
У разі правильності заповнення протоколу системний адміністратор (оператор) повинен: роздрукувати інформацію про підрахунок голосів на відповідній виборчій дільниці, підписати та подати її для підпису голові окружної виборчої комісії (головуючому на засіданні) та члену цієї комісії, відповідальному за перевірку правильності заповнення протоколу. Ця інформація про підрахунок голосів виборців зберігається в окружній виборчій комісії до припинення її повноважень; засобами ІАС "Вибори народних депутатів України" передати інформацію про підрахунок голосів виборців до Центральної виборчої комісії.
Указані відомості невідкладно оприлюднюються на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Якщо за результатами проведеної перевірки у протоколі виявлено неточності чи технічні описки, окружна виборча комісія приймає одне з рішень, передбачених пунктами 2, 3 частини п`ятої статті 94 Закону.
Висновки суду.
Системний аналіз викладених вище правових норм надає підстави вважати, що ОВК під час прийняття від ДВК протоколів про підрахунки голосів та у разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Будь-яке рішення з цього питання приймається лише шляхом голосування усіх членів окружної виборчої комісії більшістю від загального складу комісії, про що обов`язково фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.
Отже, члени комісії перед голосуванням повинні бути обізнані про зміст виправлень, помилок та неточностей, щоб вирішити питання чи можуть такі недоліки бути усунути без повторного підрахунку голосів, та не потребують чи вони внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці.
Про наявність помилок та неточностей, про їх сутність доводиться до відома членів комісії на підставі інформації системного адміністратора (оператор), який повинен роздрукувати інформацію про підрахунок голосів на відповідній виборчій дільниці, особисто її підписати, подати інформацію голові окружної виборчої комісії (головуючому на засіданні) та члену цієї комісії, відповідальному за перевірку правильності заповнення протоколу для підпису.
Після голосування в протоколі засідання комісії, який оформляє секретар комісії, зазначається про результати голосування та прийняте рішення, і таке рішення підлягає відповідному оформленню.
Отже, відповідно до пункту третього та четвертого Порядку № 350 протокольні рішення, прийняті на засіданні комісії, також підлягають подальшому відповідному оформленню та підписуються головуючим та секретарем засідання комісії.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволені позовних вимог, дійшов висновку, що відповідачем доведено правомірність своїх дій, оскільки надані суду записи, які оформлялися секретарем комісії, є належним та допустимим доказом прийняття відповідачем рішень по всім вищенаведеним протоколам ДВК.
Проте колегія суддів вважає такий висновок помилковим з огляду на таке.
Відповідно до частини першої статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ст.77 КАС України).
З огляду на статтю 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Частиною 2 стаття 74 КАС України визначено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Таким чином, належним та допустимим доказом того, що відповідач виконав положення вищенаведених норм, а саме те, що відповідач приймав рішення про зобов`язання ДВК виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з відміткою Уточнений , після оголошення змісту недоліків та голосування, може бути лише протокол (витяг) засідання комісії з чіткою послідовністю обов`язкових дій та результатами голосування.
Такий доказ суду не був наданий.
Посилання відповідача на записи секретаря комісії, які були зроблені під час засідання не заслуговують уваги, оскільки вищенаведеними нормами чітко визначено, що про прийняття рішення повинно бути зазначено саме у протоколі засідання комісії, а не в записах (чернетках) секретаря комісії.
Крім того, прийняті до уваги судом першої інстанції записи секретаря не містять всіх необхідних відомостей про вчинені членами ОВК дії, зокрема доведення інформації з ІАС, результати голосування по ДВК 710916 (т.1 а.182), 710249 (т.1 а.с.202), 710529 (т.1 а.с.230), 710534 (т.1 а.с.244), 710539 (т.1 а.с.258), 710737 (т.2 а.с.1), 710915 (т.2 а.с.15), та про зміст прийнятих рішень.
Отже, вищенаведене свідчить про те, що рішень щодо прийняття спірних ДВК відповідачем не приймалося, оскільки такі не містяться у наданому суду першої інстанції протоколі засідання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198, тому вбачається бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішень.
При цьому, колегія суддів наголошує, що записи є неналежними доказами прийняття рішень, оскільки прийняттю рішення відповідно до п. 4.4. Порядку №954 повинні передувати такі дії як роздруківка інформації про підрахунок голосів на відповідній виборчій дільниці; підпис системного адміністратора, подання роздруківки для підпису голові окружної виборчої комісії (головуючому на засіданні); подання роздруківки для підпису члену цієї комісії, відповідальному за перевірку правильності заповнення протоколу.
Зазначених дій відповідачем здійснено не було, оскільки не надано належних та допустимих доказів, якими може бути лише протокол засідання чи його витяг.
Крім того, інформація ІАС Вибори народних депутатів України , яка була прийнята судом першої інстанції як допустимий доказ, не є таковим, оскільки не містить підпису ні системного адміністратора, ні голови ОВК, ні члена ОВК відповідального за перевірку правильності заповнення протоколу.
Відповідно до частини 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 2 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Враховуючи вищенаведені норми закону та встановлені обставини справи, колегія суддів вважає за необхідне застосувати частини 2 статтей 9 та 308 КАС України та для ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивача визнати протиправною бездіяльність ОВК щодо не прийняття рішень по всім спірним протоколам ДВК з дотриманням положень статті 94 Закону № 4061-VI та пунктів 4.1- 4.5 Порядку № 954 та зобов`язання відповідача прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на ДВК №710239, №710243, №710249, №710511, №710520, №710523, №710529, №710532, №710534, №710537, №710539, №710737, №710902, №710915, №710916.
З приводу заявлених позовних вимог колегія суддів зазначає, що вони є обгрунтованими та підлягають задоволенню, оскільки відповідач, як було зазначено вище, проявив протиправну бездіяльність при прийнятті протоколів від вказаних ДВК, отже й дії відповідача по прийняттю цих протоколів без дотримання норм виборчого законодавства також є протиправними.
Враховуючи положення частини 13 та 14 ст. 94 Закону № 4061-VI належним способом відновлення порушеного права є зобов`язання відповідача прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на дільничних виборчих комісіях №710239, №710243, №710249, №710511, №710520, №710523, №710529, №710532, №710534, №710537, №710539, №710737, №710902, №710915, №710916.
Приходячи до такого висновку, суд також враховує правовий висновок ЄСПЛ, викладений в рішенні Petkov та інші проти Болгарії , де зазначено, що у питаннях проведення виборів тільки ті засоби правового захисту, які здатні забезпечити належне функціонування демократичного процесу, можна вважати ефективним.
Також, судова колегія не приймає до уваги доводи третьої особи - 2, щодо неможливості виходу за межі позовних вимог, оскільки Основним Законом України гарантовано принцип верховенства права і адміністративний суд, виконуючи завдання адміністративного судочинства та встановивши порушення прав суб`єктів виборчого процесу у цій справі, має керуватися виключно принципом верховенства права та забезпечити виконання суб`єктами владних повноважень виборчого законодавства, обравши належний та ефективний спосіб захисту, не зважаючи на існування будь-яких перешкод.
Надаючи оцінку всім доводам сторін та учасників справи, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що …хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід… .
Враховуючи вищевикладені обставини та докази у їх сукупності, колегія суддів приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення цього позову.
Відповідно до ст.4 Закону України "Про судовий збір" за подання апеляційної скарги на рішення суду передбачено сплату судового збору у розмірі 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
Як вбачається з рішення суду першої інстанції з позивача за подання адміністративного позову стягнуто судовий збір в розмірі 768,40 грн.
При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За приписами ст.143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Враховуючи, що при поданні апеляційної скарги судовий збір апелянтом не було сплачено, колегія суддів відповідно до приписів статті 139 КАС України дійшла висновку про необхідність стягнення з відповідача судовий збір за подання апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 271, 272, 275, 310, 315, 317, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019, висунутий політичною партією "Слуга народу", ОСОБА_8 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25 липня 2019 року- задовольнити.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25 липня 2019 року у справі № 580/2351/19 (головуючий 1 інстанції Гаврилюк В.О.) за адміністративним позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019, висунутий політичною партією "Слуга народу", ОСОБА_8 до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 ОСОБА_3 та третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 ОСОБА_5 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії - скасувати.
Позовні вимоги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019, висунутий політичною партією "Слуга народу", ОСОБА_8 до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 щодо не прийняття рішень у відповідності до положень статті 94 Закону Законом України Про вибори народних депутатів України та пунктів 4.4, 4.5. Порядку використання окружними виборчими комісіями з виборів народних депутатів України інформаційно-аналітичної системи "Вибори народних депутатів України" Єдиної інформаційно-аналітичної системи "Вибори" № 954 при прийнятті протоколів ДВК №710239, №710243, №710249, №710511, №710520, №710523, №710529, №710532, №710534, №710537, №710539, №710737, №710902, №710915, №710916.
Визнати протиправними дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 в частині прийняття виборчої документації та протоколів дільничних виборчих комісій №710239, №710243, №710249, №710511, №710520, №710523, №710529, №710532, №710534, №710537, №710539, №710737, №710902, №710915, №710916 про підрахунок голосів виборців.
Зобов`язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на дільничних виборчих комісіях №710239, №710243, №710249, №710511, №710520, №710523, №710529, №710532, №710534, №710537, №710539, №710737, №710902, №710915, №710916.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду (р/р №34312206081055, отримувач - УК у Печерському районі, код отримувача - 38004897, МФО - 899998) судовий збір за подання адміністративного позову у розмірі 1152,60 грн.
Постанова суду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Колегія суддів: О.В. Карпушова
Л.В. Губська
О.В. Епель
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2019 |
Оприлюднено | 30.07.2019 |
Номер документу | 83299930 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні