Рішення
від 30.07.2019 по справі 620/2229/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 липня 2019 року Чернігів Справа № 620/2229/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лобана Д.В.,

суддів Клопота С.Л.,

Падій В.В.,

за участю секретаря Вершняк Л.Л.,

представників позивача ОСОБА_1 ,

ОСОБА_13

представника відповідача ОСОБА_2 ,

довіреної особи кандидата у народні

депутати України в одномандатному

виборчому окрузі № 210 на

позачергових виборах народних

депутатів України 21.07.2019

ОСОБА_3 - ОСОБА_4 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в порядку спрощеного провадження справу за адміністративним позовом суб`єкта виборчого процесу - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_5 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову, на стороні відповідача - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_3 , про визнання протиправними і скасування рішень, визнання протиправними дій та бездіяльності,

В С Т А Н О В И В:

Суб`єкт виборчого процесу - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_5 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 (далі - відповідач або ОВК), в якому, з урахуванням уточнень, просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову № 28 Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 від 23.07.2019 про визнання недійсним результатів голосування на виборчій дільниці № 740080 одномандатного виборчого округу № 210;

- визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не оприлюднення рішення про визнання недійсним результатів голосування на виборчій дільниці №740080 одномандатного виборчого округу № 210;

- визнати протиправними дії Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 по складанню протоколу підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210;

- зобов`язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 740073, № 740247, № 740273, № 740283, № 740299, № 740308, № 740311, № 740323, № 740595, № 740598, № 740608, № 740612, № 740613, № 740618, № 740639, № 740950, № 740951, № 740954, № 740957, № 740972, № 740976 одномандатного виборчого округу № 210;

- визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не розгляду заяв довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_5 - ОСОБА_6 та офіційного спостерігача Всеукраїнської громадської організації Комітет виборців України - ОСОБА_7 щодо порушення вимог Закону України Про вибори народних депутатів України , під час транспортування до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів виборчими дільницями № 740309, № 740311, № 740590, № 740595, № 740640, № 740607, № 740617, № 740299, № 740624, № 740583, № 740601, № 740243, № 740635, № 740972, № 740618, № 740600, № 740625 одномандатного виборчого округу № 210;

- зобов`язати Окружну виборчу комісію одномандатного виборчого округу № 210 здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 740309, № 740590, № 740640, № 740607, № 740617, № 740624, № 740583, № 740601, № 740243, № 740635, № 740600, № 740625 одномандатного виборчого округу № 210 з підстав порушення вимог Закону України Про вибори народних депутатів України , під час транспортування до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів;

- визнати протиправною та скасувати постанову Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 від 24.07.2019 № 29 про повернення скарги без розгляду;

- визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 стосовно не розгляду на власному безперервному засіданні по встановленню підсумків голосування акту члена дільничної виборчої комісії № 740613 щодо порушення виборчого законодавства у вигляді зарахування голосів виборців від одного кандидата іншому.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що відповідач під час підрахунку голосів виборців, допустив порушення вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" і незважаючи на подані численні заяви з актами та скарги, ОВК жодним чином на це не відреагувала.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 28.07.2019 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін колегією суддів під головуванням судді Лобана Д.В., суддів Клопота С.Л., Падій В.В., у відкритому судовому засіданні 29 липня 2019 року об 11:00 год. Також, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову, на стороні відповідача - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_3 .

Представником відповідача було подано до суду відзив на позов, в якому відповідач позов не визнав, в його задоволенні просив відмовити, з тих підстав, що комісія діяла в межах повноважень, встановлених Законом України Про вибори народних депутатів України .

Від довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_3 до суду надійшли письмові пояснення, у яких він просить відмовити у задоволенні позовних вимог, вказуючи на те, що відповідач при прийнятті оскаржуваних рішень діяв на підставі та у межах повноважень, наданих йому чинним законодавством.

У судовому засіданні представники позивача підтримали позов та просили його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені у позові.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, в його задоволенні просив відмовити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені у відзиві.

Довірена особа кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_3 у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на обставини, викладені у наданих до суду письмових поясненнях.

Заслухавши пояснення учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив на позов та пояснення третьої особи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Указом Президента України Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів від 21.05.2019 було припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та пунктом 2 призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21.07.2019.

Постановою Центральної виборчої комісії від 31.05.2019 № 919 Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 утворено окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019, зокрема, Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 (далі - ОВК).

Судом також встановлено, що кандидат у народні депутати ОСОБА_5 зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі № 210 постановою Центральної виборчої комісії № 1116 від 21.06.2019, безпартійний, самовисуванець; кандидат у народні депутати ОСОБА_3 зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі № 210 постановою Центральної виборчої комісії № 1096 від 20.06.2019, безпартійний, самовисуванець.

Постановою ОВК від 05.07.2019 № 10 було утворено дільничні виборчі комісії з виборів народних депутатів України звичайних та спеціальних виборчих дільниць одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019.

Цим рішенням, зокрема, було створено такі звичайні дільничні виборчі комісії (далі - ДВК) №: 740080, 740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, 740309, 740311, 740590, 740595, 740640, 740607, 740617, 740299, 740624, 740583, 740601, 740243, 740635, 740972, 740618, 740600, 740625.

21.07.2019 відбулося голосування з позачергових виборів народних депутатів України. За наслідком голосування та відповідного підрахунку голосів виборців вказаних вище ДВК, 22.07.2019 було складено протоколи про підрахунок голосів виборців на звичайних виборчих дільницях (том 1, а.с. 149-236).

23.07.2019 ОВК було складено акт про встановлені порушення ДВК № 740080 вимог ст. 87 Закону України Про вибори народних депутатів України (далі - Закон № 4061) (копію акту надано у судовому засіданні представником відповідача).

На підставі цього акту, 23.07.2019 ОВК було прийнято постанову № 27 про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 740080 (копію якої надано у судовому засіданні представником відповідача).

У подальшому, 23.07.2019 ОВК було прийнято постанову № 28 про визнання недійсним результатів голосування на виборчій дільниці № 740080 одномандатного виборчого округу № 210 (копію якої надано у судовому засіданні представником відповідача).

23.07.2019 актом офіційного спостерігача ОСОБА_9 про порушення виборчого законодавства зафіксовані порушення під час підрахунку голосів на ДВК № 740613, відповідно до яких було зараховано кандидатові ОСОБА_3 голоси виборців за інших кандидатів ( т. 1, а.с. 248).

Відповідачем не надано суду доказів прийняття за результатами розгляду цієї скарги жодного рішення у формі постанови.

24.07.2019 кандидат у народні депутати України в ОВО № 210 ОСОБА_5 звернувся із письмовою заявою до відповідача щодо системних, грубих порушень Закону України Про вибори народних депутатів України при проведенні повторного підрахунку голосів на ДВК № 740080 та 740311, які полягали у відсутності кворуму, повторному підрахунку голосів одночасно з прийняттям документів ДВК, не оголошенням результатів повторного підрахунку голосів, вибірковим рахуванням бюлетенів, не повідомленням всіх членів ДВК про проведення повторного підрахунку голосів, що є порушенням ч. 13. ст. 94 Закону № 4061 (т. 1, а.с. 245-247).

Відповідачем також не надано суду доказів прийняття за результатами розгляду цієї скарги жодного рішення у формі постанови.

Постановою ОВК № 29 від 24.07.2019 скарга довіреної особи кандидата у народні депутати України в ОВО № 210 ОСОБА_5 - ОСОБА_6 на дії ДВК № 740613 повернута без розгляду на підставі ст. 110, 111 Закону № 4061 (том 1, а.с. 251-253).

25.07.2019 офіційним спостерігачем Всеукраїнської громадської організації Комітет виборців України - ОСОБА_7 були зафіксовані факти протиправного зберігання виборчої документації в приміщенні ОВК ОВЛ № 210 без дотримання процедури прийому виборчої документації ОВК від дільничних виборчих комісій, визначеної статтею 94 Закону України Про вибори народних депутатів України . У зв`язку з вказаними порушеннями офіційний спостерігач звернувся до ОВК ОВО № 210 із відповідною заявою, до якої було долучено акти з копіями витягів з паспортів виборців, якими ці акти були підписані (том 1, а.с. 29-113).

Крім того, 25.07.2019 довіреною особою позивача ОСОБА_6 було направлено до ОВК заяву щодо порушення виборчого законодавства (том 1, а.с. 114), до якої долучено відповідні акти про встановлення зазначених у заяві порушень вимог ч. 1, 5 ст. 94 Закону № 4061 (том 1, а.с. 116, 118, 120).

Відповідачем не надано суду доказів прийняття за результатами розгляду цієї заяви жодного рішення у формі постанови.

Не дивлячись на вищезазначене, 25.07.2019 ОВК було прийнято рішення про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 у формі протоколу (том 1, а.с. 123-147).

Суд звертає увагу на те, що до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі від 25.07.2019 долучено окрему думку члена ОВК ОСОБА_10 щодо допущених порушень під час підрахунку голосів (том 1, а.с. 238-244), з викладенням обставин, з якими остання була не згодна при підписанні протоколу з огляду на всі вищезазначені порушення.

Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Згідно з пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Організація і порядок виборів народних депутатів України визначені Законом України Про вибори народних депутатів України .

Частиною 2 ст. 6 Закону № 4061 передбачено, що застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.

Пунктом 2 ч. 2 ст. 11 Закону № 4061 передбачено, що виборчий процес здійснюється на засадах, зокрема, законності та заборони незаконного втручання будь-кого у цей процес.

Пунктом 4 ч. 1 ст. 12 Закону № 4061 визначено, що суб`єктом виборчого процесу є кандидат у народні депутати, зареєстрований у порядку, встановленому Законом.

Положеннями ч. 1 статті 19 Закону № 4061 передбачено, що підготовка організації і проведення голосування та підрахунок голосів виборців здійснюється на виборчих дільницях, що утворюються Центральною виборчою комісією або окружною виборчою комісією відповідно до цього Закону та існують на постійній чи тимчасовій основі.

Порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією встановлює стаття 94 Закону України Про вибори народних депутатів України .

Так, ч. 10 ст. 94 Закону № 4061 встановлює, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Як встановлено в судовому засіданні, відповідачем, на підставі ч. 10 ст. 94 Закону № 4061 прийнято рішення про повторний перерахунок голосів виборців на ДВК № 740080.

Як вбачається з вищезазначеної окремої думки члена ОВК та не заперечується відповідачем, вказаний перерахунок проведено на підставі заяви голови ОВК про те, що ДВК № 740080, на виконання ст. 86 Закону № 4061, надала можливість виборцям, які за станом здоров`я не здатні пересуватися самостійно, на підставі відповідних довідок медичної установи, проголосувати за місцем перебування і такі медичні довідки особисто у голови ОВК викликали суб`єктивні сумніви, тому, керуючись ч. 1 ст. 92 Закону України Про вибори народних депутатів України , таке голосування підлягало на думку голови ОВК визнанню недійсним.

У свою чергу ч. 1, 2 ст. 86 Закону № 4061 передбачає, що виборцю, який внесений до списку виборців на виборчій дільниці, але за віком, у зв`язку з інвалідністю чи за станом здоров`я не здатний пересуватися самостійно, дільнична виборча комісія надає можливість голосувати за місцем перебування цього виборця.

Для організації голосування виборців, не здатних пересуватися самостійно, за їх місцем перебування дільнична виборча комісія в останній день перед днем голосування на своєму засіданні виготовляє витяг із списку виборців за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Такий витяг невідкладно після його складання надається для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.

Згідно із п. 3 ч. 3 ст. 86 Закону № 4061 до витягу із списку виборців включаються за рішенням дільничної виборчої комісії виборець, який тимчасово не здатний самостійно пересуватися, на підставі його заяви та довідки медичної установи про стан його здоров`я.

Відповідно до ч. 16 ст. 94 Закону № 4061 окружна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 92 цього Закону.

Водночас, ч. 1 ст. 92 Закону № 4061 встановлює, що дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

1) виявлення фактів незаконного голосування (опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частиною дев`ятою статті 85 цього Закону; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на цій виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування виборцями, яким на підставі частини третьої статті 7 Закону України "Про Державний реєстр виборців" тимчасово змінено місце голосування (без зміни виборчої адреси) на іншу виборчу дільницю поза межами одномандатного округу, до якого вони відносяться на підставі відомостей Державного реєстру виборців про їх виборчу адресу, що внесені до списку виборців на відповідній виборчій дільниці та безпідставно отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі; голосування виборцем більше ніж один раз) у кількості, що перевищує п`ять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;

2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує двадцять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;

3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному або одномандатному окрузі у кількості, що перевищує більш як на п`ять відсотків кількість виборців, які отримали відповідні виборчі бюлетені на виборчій дільниці.

Аналіз зазначеної статті закону дає підстави для висновку, що остання встановлює вичерпний перелік обставин для можливого визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, який, в свою чергу, не містить такої підстави, як сумніви голови ОВК щодо виданих медичними установами довідок.

Такі обставини не можуть слугувати й підставою для прийняття рішення про повторний перерахунок голосів виборців, з посиланням при цьому на ч. 10 ст. 94 Закону України Про вибори народних депутатів України , з огляду на зміст останньої.

Крім того, за приписами ч. 3 ст. 94 Закону № 4061 засідання окружної виборчої комісії, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Однак, у судовому засіданні було встановлено, що до протоколу не була приєднана вищезазначена окрема думка.

Крім того, в ході апеляційного розгляду справи № 620/2151/19 було досліджено відеозаписи, наявні і в цій справі (т. 1, а.с. 254), на яких зафіксовано засідання окружної виборчої комісії, з яких встановлено, що під час підрахунку голосів виборців, відповідачем перерахунок бюлетенів здійснено вибірково, а не всіх виборчих бюлетенів.

Зазначені обставини встановлені постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2019 по справі № 620/2151/19, яка набрала законної сили та належним чином завірена копія якої наявна у матеріалах справи.

Також вказаним судовим рішенням встановлено наявність 112-ти зайвих бюлетенів, про місце знаходження яких відповідач не зміг повідомити й під час розгляду цієї справи також.

Згідно з ч. 13 ст. 94 Закону № 4061 повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється окружною виборчою комісією з обов`язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передають виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку окружною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право бути присутніми усі члени цієї дільничної виборчої комісії; при цьому можуть бути присутніми кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

Відповідно до ч. 14 ст. 94 Закону № 4061 окружна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Аналіз зазначених норм свідчить про те, що за наслідками повторного підрахунку голосів складається протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій.

В свою чергу, згідно окремої думки члена ОВК та з пояснень представника відповідача та третьої особи вбачається, що повторний перерахунок голосів було проведено одразу, що є порушенням вимог ч. 13, 14 ст. 94 Закону України № 4061.

Вказане свідчить про протиправність рішення щодо повторного перерахунку голосів виборців на ДВК № 740080, про порушення під час цього підрахунку, і як наслідок, прийняття протиправного рішення про визнання голосування на зазначеній виборчій дільниці недійсним.

Щодо позовної вимоги стосовно визнання протиправною бездіяльності Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не оприлюднення рішення про визнання недійсним результатів голосування на виборчій дільниці №740080 одномандатного виборчого округу № 210, суд зазначає, що представником відповідача не надано суду жодного належного та допустимого доказу щодо оприлюднення зазначеної постанови Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210. Також не містять таких доказів і матеріали справи, а тому суд дійшов висновку про задоволення вказаної позовної вимоги.

Частина 1 ст. 96 Закону № 4061 передбачає, що окружна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі, у тому числі з поміткою "Уточнений", на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі та повідомлень про зміст таких протоколів дільничних виборчих комісій, переданих за допомогою технічних засобів зв`язку з спеціальних виборчих дільниць, утворених на суднах, що перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України, а у разі повторного підрахунку голосів виборців - також протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному окрузі.

Ознайомившись зі змістом протоколу ОВК, було виявлено невідповідність даних, які містяться в цьому протоколі з даними результатів голосування на окремих виборчих дільницях, які було занесено до цих протоколів і які оголошувалися відповідачем при їх прийнятті на безперервному засіданні ОВК № 210 під час прийняття протоколів ДВК, бюлетенів та іншої виборчої документації.

Зокрема відомості щодо різниці містяться в таких виборчих дільницях № 740073, 740243, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976.

Таким чином, судом встановлено, що інформація зазначена в оскаржуваному протоколі про результат голосування у вказаних дільницях не відповідає тій, що була зазначена в протоколах підрахунків голосів виборців ДВК.

Зазначені порушення неможливо усунути без повторного підрахунку голосів виборців.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 94 Закону № 4061 з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі. На цей час члени окружної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

За правилами визначеними ч. 1, ч. 5 ст. 93 Закону № 4061 передбачено порядок транспортування, супроводження та передача протоколів, бюлетенів та іншої виборчої документації ДВК безпосередньо на ОВК під час проведення безперервного засідання ОВК з встановлення підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу.

Аналіз вказаних норм передбачає, що процес транспортування та передачі виборчої документації на безперервному засіданні ОВК є невід`ємним та взаємопов`язаним, а початком транспортування протоколів виборчих дільниць, бюлетенів та іншої виборчої документації є складення протоколів підсумків голосування на виборчій дільниці та перевезення їх безпосередньо на безперервне засідання ОВК з встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі. Порушення цього порядку є порушенням порядку самого транспортування.

З огляду на матеріали справи, в процесі безперервного засідання ОВК під час встановлення підсумків голосування було встановлено, що ОВК декілька разів оголошувало перерву на ніч, під час якої окремі представники виборчих дільниць залишали бюлетені та іншу виборчу документацію в приміщенні ОВК без власного нагляду і поверталися за документацією лише вранці, що зафіксовано актами порушення виборчого законодавства довіреними особами кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 - ОСОБА_11 та ОСОБА_6 , копії яких наявні в матеріалах справи та не заперечувалися представниками відповідача та третьої особи у судовому засіданні.

Вказані акти та заяви було подано до ОВК, про що свідчать вхідні номери та не заперечується представниками відповідача та третьої особи, однак відповідачем не надано суду доказів того, що по цим скаргам приймалися постанови.

Зазначені вище порушення також зафіксовано офіційним спостерігачем Всеукраїнської громадської організації Комітет виборців України ОСОБА_7 , що підтверджено копією заяви останнього (том 1, а.с. 28) та копіями відповідних актів, наявних в матеріалах справи.

Суд зауважує, що акти офіційного спостерігача було складено ним в межах повноважень та у спосіб, що передбачено п. 6 ч. 9 ст. 78 Закону № 4061, якими встановлено, що порушення транспортування виборчої документації мали місце стосовно виборчих дільниць № 740309, 740311, 740590, 740595, 740640, 740607, 740243, 740617, 740299, 740624, 740583, 740601, 740635, 740972, 740618,740600, 740625.

Щодо вказаних порушень транспортування виборчої документації зазначено й в окремій думці члена ОВК № 210 ОСОБА_12 (том 1, а.с. 238-244), а також у заяві від кандидата у народні депутати України в ОВО № 210 ОСОБА_5 (том 1, а.с. 245-247).

Однак, жодного рішення по отриманим актам порушень та заявам, ОВК не прийняла, чим допущено протиправну бездіяльність.

Окремо слід зазначити, що в силу приписів п. 2, 3, 8, 13, 15 ч. 2 ст. 31 Закону № 4061 окружна виборча комісія, на яку покладено обов`язок, зокрема щодо здійснення контролю за додержанням законодавства під час організації і проведення виборчого процесу, була зобов`язана відреагувати на факт, зафіксований актом офіційного спостерігача на дільничній виборчій комісії № 740613 ОСОБА_9 .

Вказане свідчить, що відповідачем допущено бездіяльність і не здійснено повноважень, передбачених ч. 10 ст. 94 Закону № 4061 шодо обов`язку розглянути на власному засіданні дане питання і застосовати відповідні наслідки у вигляді повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 740613.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправною та скасування постанови ОВК № 29 від 24.07.2019 про повернення скарги без розгляду суд зазначає наступне.

У відповідності до ст. 110 Закону № 4061 скарга до виборчої комісії подається у письмовій формі. Скарга повинна містити: 1) назву виборчої комісії, до якої вона подається; 2) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта звернення зі скаргою, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є; 3) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта оскарження, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є; 4) суть порушеного питання; 5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб`єкт звернення обґрунтовує свої вимоги; 6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії; 7) перелік документів і матеріалів, що додаються; 8) зазначення заінтересованих осіб, яких суб`єкт звернення зі скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги; 9) підпис суб`єкта звернення зі скаргою чи особи, яка його представляє відповідно до статті 108 цього Закону, із зазначенням дати підписання. Скарга від імені виборчої комісії подається за рішенням виборчої комісії, яке додається до скарги, підписується головуючим на засіданні виборчої комісії, на якому приймалося рішення про звернення із скаргою, та засвідчується печаткою виборчої комісії. До скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до неї, у кількості, яка дорівнює кількості суб`єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі.

Згідно з ч. 2 ст. 111 Закону № 4061 скарга, оформлена без дотримання вимог статті 110 цього Закону, повертається відповідно Головою Центральної виборчої комісії або іншим членом Центральної виборчої комісії за дорученням Голови Центральної виборчої комісії чи головою або заступником голови окружної або дільничної виборчої комісії суб`єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніш як на наступний день після дня надходження скарги, а скарга, подана напередодні дня голосування, в день голосування чи наступного дня, - невідкладно. При поверненні скарги без розгляду зазначається вичерпний перелік недоліків, які перешкоджають розгляду скарги, і вказується на можливість повторного звернення із скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 110 цього Закону, у передбачені цим Законом строки.

Як вбачається із вимог п. 8 ч. 1 ст. 110 Закону № 4061, зазначення суб`єктом оскарження, заінтересованих осіб, яких суб`єкт звернення зі скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги, є його правом, а не обовязком.

У свою чергу, щодо того, що скаржником до скарги не додано доказів, зазначених у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до неї, у кількості, яка дорівнює кількості суб`єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі, то на думку суду у разі відсутності у скаржника підстав для залучення суб`єктів оскарження та заінтересованих осіб, позбавляє його обов`язку подавати копії скарги та доданих до неї документів для вказаних осіб.

Враховуючи викладене, вважаючи, що повернення вказаної вище скарги без розгляду є надмірним формалізмом при тлумаченні правових норм Закону № 4061 щодо оформлення скарги без дотримання вимог статті 110 цього Закону, дотримання принципу верховенства права, забезпечення реального гарантування передбаченого права на доступ до виборчого процесу, суд дійшов висновку про необхідність скасування постанови № 29 Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 від 24.07.2019 про повернення скарги без розгляду.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно ч. 3 статті 3 Закону № 4061 усі кандидати у народні депутати України мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі.

Враховуючи встановлення постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.07.2019 у справі № 620/2151/19 факту систематичного порушення Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 норм Закону № 4061 та не встановлення місця знаходження виявлених зайвих 112 бюлетенів виборців суд дійшов висновку, що Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, у відповідності до вимог Закону № 4061, не вжила усіх необхідних та можливих заходів для дослідження та перевірки заявлених суб`єктами виборчого процесу порушень, які мали місце під час підрахунку голосів та проведення голосування, для встановлення законних результатів голосування на виборчих дільницях, з метою того, щоб у жодного суб`єкта виборчого процесу не виникало сумнівів у їх достовірності.

Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Статтею 3 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що Високі Договірні Сторони зобов`язуються проводити вільні вибори з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу. Права, гарантовані статтею 3 Першого протоколу, мають вирішальне значення для зміцнення і збереження засад ефективної та дієвої демократії, побудованої на принципі верховенства права.

Але ЄСПЛ зазначає, що ці права не є абсолютними. Можуть існувати опосередковано встановлені обмеження цього права, і Договірні держави повинні користуватися певною свободою розсуду в цій сфері. Договірним державам надається широка свобода розсуду у вирішенні цих питань, але за умови забезпечення ними рівності всіх громадян у здійсненні цього права. Отже, у жодній виборчій системі не можна виключити можливість утрачених голосів (рішення у справі "Матьє-Моен і Клерфет проти Бельгії", п. 54).

Проте на Суд, як на останню інстанцію, покладено завдання визначити, чи було дотримано вимоги статті 3 Першого протоколу, при цьому Суд має переконатися, що існуючі умови не обмежують зазначених прав до тієї міри, яка підриває саму їхню суть і позбавляє їх дієвості; що такі умови встановлено на досягнення легітимної мети; і що застосовані заходи не є непропорційними (справа Лабіта проти Італії ).

Згідно вимог статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

При вказаних обставинах, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності своїх дій, допущеної бездіяльності, а як наслідок і прийнятих рішень, що в сукупності дає підстави для висновку необхідність задоволення позовних вимог повністю.

Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Даний позов містить позовні вимоги немайнового характеру.

Відповідно до статті 4 Закону України від 08.07.2011 №3674-VI Про судовий збір за подання фізичною особою до адміністративного суду позову немайнового характеру сплачується судовий збір за ставкою, що становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно зі ст. 7 Закону України від 23.11.2018 № 2629-VIII Про Державний бюджет України на 2019 рік з 1 січня 2019 року установлено прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 1921,00 грн.

За приписами статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Враховуючи, що при поданні позову судовий збір за вісім (дві пов`язані між собою) вимог немайнового характеру позивачем сплачено не було, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду судового збору в розмірі 5378,80 грн. (768,40 грн * 7).

Керуючись статтями 139, 143, 227, 241-243, 246, 268, 269, 271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов - задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову № 28 Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 від 23.07.2019 про визнання недійсним результатів голосування на виборчій дільниці № 740080 одномандатного виборчого округу № 210.

Визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не оприлюднення рішення про визнання недійсним результатів голосування на виборчій дільниці №740080 одномандатного виборчого округу № 210.

Визнати протиправними дії Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 по складанню протоколу підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210.

Зобов`язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 740073, № 740247, № 740273, № 740283, № 740299, № 740308, № 740311, № 740323, № 740595, № 740598, № 740608, № 740612, № 740613, № 740618, № 740639, № 740950, № 740951, № 740954, № 740957, № 740972, № 740976 одномандатного виборчого округу № 210.

Визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не розгляду заяв довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_5 - ОСОБА_6 та офіційного спостерігача Всеукраїнської громадської організації Комітет виборців України - ОСОБА_7 щодо порушення вимог Закону України Про вибори народних депутатів України , під час транспортування до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів виборчими дільницями № 740309, № 740311, № 740590, № 740595, № 740640, № 740607, № 740617, № 740299, № 740624, № 740583, № 740601, № 740243, № 740635, № 740972, № 740618, № 740600, № 740625 одномандатного виборчого округу № 210.

Зобов`язати Окружну виборчу комісію одномандатного виборчого округу № 210 здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 740309, № 740590, № 740640, № 740607, № 740617, № 740624, № 740583, № 740601, № 740243, № 740635, № 740600, № 740625 одномандатного виборчого округу № 210 з підстав порушення вимог Закону України Про вибори народних депутатів України , під час транспортування до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів.

Визнати протиправною та скасувати постанову Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 від 24.07.2019 № 29 про повернення скарги без розгляду.

Визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 стосовно не розгляду на власному безперервному засіданні по встановленню підсумків голосування акту члена дільничної виборчої комісії № 740613 щодо порушення виборчого законодавства у вигляді зарахування голосів виборців від одного кандидата іншому.

Стягнути з Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду (рахунок 34319206084033, отримувач - УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030101, код ЄДРПОУ - 38054398, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО - 899998) судовий збір в сумі 5378 (п`ять тисяч триста сімдесят вісім) грн 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені частиною 1 статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 278, 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, через Чернігівський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 2 днів з дня його проголошення.

Повне рішення суду складено 30 липня 2019 року.

Позивач: кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_5 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ).

Відповідач: Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 (вул. Київська, буд. 281-А, м. Прилуки, Прилуцький район, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ - 43040654).

Третя особа: кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2).

Головуючий суддя Д.В. Лобан

Суддя С.Л. Клопот

Суддя В.В. Падій

Дата ухвалення рішення30.07.2019
Оприлюднено31.07.2019
Номер документу83322312
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/2229/19

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Постанова від 03.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 03.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 03.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні