Постанова
від 30.07.2019 по справі 540/2479/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 липня 2019 р.м.ОдесаСправа № 540/2479/18 Головуючий в 1 інстанції: Кисильова О.Й.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

доповідача, судді - Димерлія О.О.

суддів - Коваль М.П., Єщенко О.В.,

розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державного підприємства "Збур`ївське лісомисливське господарство" на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 2 квітня 2019 року у справі за адміністративним позовом Державного підприємства "Збур`ївське лісомисливське господарство" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2018 року Державне підприємство "Збур`ївське лісомисливське господарство" (далі - ДП "Збур`ївське ЛМГ") звернувся до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 31 листопада 2018 року № 0001771307, № 0001791307.

В обґрунтування позову зазначалось, що з 22 травня 2018 року по 5 червня 2018 року посадовою особою відповідача проведено планову документальну виїзну перевірку позивача з питань дотримання законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2018 року, правильності нарахування обчислення сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з період з 1 січня 2011 року по 31 березня 2018 року. За результатами перевірки складено акт від 12 червня 2018 року за № 38/21-22-13-07/00993260, на підставі якого винесені податкові повідомлення-рішення від 31 липня 2018 року № 0001771307 та № 0001791307 про застосування до позивача штрафних санкцій та пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) податку на доходи фізичних осіб, а також військового збору. На думку позивача, висновки акта перевірки не відповідають вимогам Податкового кодексу України, а тому прийняті відповідачем на його підставі податкові повідомлення-рішення підлягають скасуванню.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 2 квітня 2019 року у задоволенні адміністративного позову ДП "Збур`ївське ЛМГ" відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що оскільки виплата доходу працівникам ДП "Збур`ївське ЛМГ" передувало сплаті податку на доходи фізичних осіб, відповідачем правомірно застосовано штрафні санкції, згідно вимог положень п. 127.1 ст. 127 Податкового кодексу України.

Не погоджуючись з постановленим по справі судовим рішенням ДП "Збур`ївське ЛМГ" подано апеляційну скаргу в якій зазначено, що рішення окружного суду прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, а висновки викладені в рішенні суду не відповідають обставинам справи, а тому останній просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що ДП "Збур`ївське ЛМГ" не заперечено факт несвоєчасного перерахування до бюджету самостійно нарахованого податку на доходи фізичних осіб та військового збору, проте позивач ставить питання щодо кваліфікації штрафних санкцій у даному випадку. На думку позивача, виявлене контролюючим органом порушення норм податкового законодавства не становить склад правопорушення, передбаченого ст. 127 ПК України, оскільки у межах спірних правовідносин має місце несвоєчасна сплата узгоджених податкових зобов`язань, за що передбачена відповідальність відповідно до вимог ст. 126 ПК України.

У відзиві на апеляційну скаргу ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі спростовує доводи апеляційної скарги, вказуючи на законність ухваленого рішення та просить його залишити без змін.

Суд апеляційної інстанції заслухав суддю-доповідача, розглянув та обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив матеріали справи та вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Перевіряючи повноту з`ясування судом першої інстанції обставин справи та правильність застосування правових норм, апеляційний суд звертає увагу на таке.

Судом встановлено, що у період з 22 травня 2018 року по 5 червня 2018 року ГУ ДФС у Херсонській області проведено планову документальну виїзну перевірку позивача з питань дотримання законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2018 року, правильності нарахування обчислення сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з період з 1 січня 2011 року по 31 березня 2018 року.

За результатами перевірки складений акт від 12 червня 2018 року № 38/21-22-13-07/00993260 в якому зафіксовані наступні порушення:

1) пп.168.1.2, пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, п. 176.2 ст. 176 ПК України, ДП "Збур`ївське ЛМГ" згідно первинних документів за період з 01.04.2015 року по 31.03.2018 року несвоєчасно перераховано до бюджету самостійно нарахований податок на доходи фізичних осіб всього в сумі 580922,57 грн.;

2) ст. 51, пп. 70.16.1 п. 70.16 ст. 70, пп. 176.2 ст. 176 ПК України, п. 3 Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 року № 4, платником подано з недостовірними відомостями та з помилками податкові звіти про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку на доходи з фізичних осіб та невірно відображено відомості щодо нарахованого доходу у поданих податкових розрахунках за формою 1-ДФ за 2 квартал 2015 року - 1 квартал 2018 року, в результаті чого занижено суму нарахованих доходів на 1349164,46 грн., занижено суму виплачених доходів на 2453641,88 грн.;

3) п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 року № 2464-VI, підприємством подано звітність по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з порушенням термінів;

4) ч. 8 ст. 9 розділу ІІІ Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 року № 2464-VI, несвоєчасно сплачений внесок згідно з поданими платником звітами, нарахований за календарні місяці з листопада 2017 року до березня 2018 року всього у сумі 171319,60 грн.;

5) пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, пп. 164.2.1, 164.2.2 п. 164.2 ст. 164, п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, п. 171.2 ст. 171, п. 176.2 ст. 176, пп. 1.2, 1.5, 1.6 п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних Положень ПК України, ДП "Збур`ївське ЛМГ" за перевіряємий період з 01.04.2015 року по 31.03.2018 року занижений військовий збір у сумі 24,18 грн., в т.ч. за серпень 2015 року заниження на 24,18 грн.;

6) пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, пп. 1.4, 1.5 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідних Положень, пп.168.1.2, 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, п. 176.2 ст.176 ПК України при нарахуванні (виплаті) оподатковуваного доходу на користь платників податку за період з 01.04.2015 року по 31.03.2017 року несвоєчасно сплачений військовий збір на суму 37833,62 грн.

На підставі акту перевірки відповідачем прийняті податкові повідомлення - рішення:

- № 0001771307, яким позивачу збільшена сума грошового зобов`язання за платежем податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами з доходів платника податку на загальну суму 442338,35 грн. (431411,58 грн. - штрафні санкції, 10926,77 грн. - пеня);

- № 0001791307, яким ДП "Збур`ївське ЛМГ" збільшена сума грошового зобов`язання з зобов`язання за платежем військовий збір, на загальну суму 27855,27 грн. (24,18 грн. - податкове зобов`язання, 27631,57 грн. - штрафні санкції, 199,52 грн. - пеня).

Відповідно до пп.14.1.180 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (далі ПК України) податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов`язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.

За правилами п.162.1.3 п.162.1 ст.162 ПК України платником ПДФО є податковий агент.

Пунктом 168.1 статті 168 ПК України врегульовано порядок оподаткування доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику податку податковим агентом.

Згідно із пп.168.1.1, 168.1.2 п. 168.1 ст. 168 ПК України податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу. Податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до бюджету.

Підпунктом 168.1.5 пункту 168.1 статті 168 ПК України визначено, що якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду.

Відповідно до п. 57.1 ст. 57 ПК України податковий агент зобов`язаний сплатити суму податкового зобов`язання (суму нарахованого (утриманого) податку), самостійно визначеного ним з доходу, що виплачується на користь платника податку - фізичної особи та за рахунок такої виплати, у строки, передбачені цим Кодексом.

Тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір. Платники збору зобов`язані забезпечувати виконання податкових зобов`язань у формі та спосіб, визначені статтею 176 цього Кодексу. Відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) збору до бюджету є особи, визначені у статті 171 цього Кодексу (пп. 1.2, 1.5, 1.6 п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних Положень ПК України).

Приписами пп. "а" п. 176.2 ст. 176 ПК України встановлено, що особи, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів, зобов`язані своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок.

Таким чином, на податкового агента покладаються обов`язки з нарахування, утримання та сплати ПДФО до бюджету, а також військового збору від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, а також з ведення податкового обліку, подачі податкової звітності контролюючим органам, за невиконання яких податкові агенти притягуються до відповідальності.

Як установлено матеріалами справи, у період з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2018 року ДП "Збур`ївське ЛМГ" виплачувало працівникам доходи, нараховані у зв`язку із трудовими відносинами. Під час виплати оподатковуваного доходу Підприємство несвоєчасно перераховувало до бюджету самостійно нарахований податок на доходи фізичних осіб та військовий збір.

З пояснень позивача, які викладені в акті перевірки вбачається, що несвоєчасна сплата ПДФО та військового збору виникла у зв`язку із відсутністю грошових коштів на дату виплати заробітної плати працівникам. Даного факту позивач не заперечує, проте на думку останнього, ним допущене порушення у вигляді несвоєчасної сплати податку, що має наслідком застосування штрафних санкцій на підставі ст. 126 ПК України, а не ст. 127 ПК України, як зазначено контролюючим органом.

Відповідно до підпункту 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 ПК України податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.

Згідно з підпунктом 168.1.4 пункту 168.1 статті 168 ПК України якщо оподатковуваний дохід надається у негрошовій формі чи виплачується готівкою з каси податкового агента, податок сплачується (перераховується) до бюджету протягом банківського дня, що настає за днем такого нарахування (виплати, надання).

За правилами пункту 127.1 статті 127 ПК України ненарахування, неутримання та/або несплата (неперерахування) податків платником податків, у тому числі податковим агентом, до або під час виплати доходу на користь іншого платника податків, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету. Ті самі дії, вчинені повторно протягом 1095 днів, - тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 50 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету. Дії, передбачені абзацом першим цього пункту, вчинені протягом 1095 днів втретє та більше, - тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 75 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету.

Отже, положення цієї статті встановлюється як міра відповідальності, яка покладається на платника податків, у тому числі і на податкового агента, саме за несплату (неперерахування) податків, до або під час виплати доходу на користь іншого платника податків, при чому відповідність розміру штрафних санкцій за вчинення такого порушення визначається (обчислюється) з кількості разів допущених таких порушень протягом певного періоду часу. Тобто, склад порушення передбачає, що нарахування, сплата чи утримання податку не відбулись до чи на момент виплати доходу.

В свою чергу, відповідно до пункту 126.1 статті 126 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Положення статті 126 Податкового кодексу України щодо застосування штрафної санкції використовується у випадку, коли має місце несвоєчасність сплати платником податків узгодженої суми грошового зобов`язання. При цьому розмір такої санкції прямо залежить від часу затримки такої сплати.

Тобто, у разі якщо платник податків не сплачує суми самостійно визначеного грошового зобов`язання протягом строків, передбачених Податковим кодексом України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), такий платник податків притягується до відповідальності відповідно до статті 126 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Наведене правозастосування відповідає висновку Верховного Суду України, викладеному в постановах від 10 листопада 2015 року у справі № 813/6793/13-а, а також від 22 березня 2016 року по у справі № 813/6774/13-а, який має враховуватись при застосуванні норм права у подібних правовідносинах відповідно до підпункту 8 пункту 1 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.

В розглядуваному випадку судами з`ясовано, що підприємством при виплаті доходу на користь фізичних осіб перераховано до бюджету податок на доходи фізичних осіб із порушенням граничних строків сплати, однак фактів ненарахування, неутримання та/або несплати (неперерахування) податку за наслідками перевірки відповідачем не встановлено.

Так, на сторінці 14 акту перевірки, відповідач вказує, що перевіркою встановлено, що протягом перевіряємого періоду з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2018 року ДП "Збур`ївське ЛМГ" під час виплати оподаткованого доходу згідно первинних документів перераховано несвоєчасно до бюджету самостійно нарахований податок на доходи фізичних осіб. При цьому реєстр платіжних доручень щодо сплати ДП "Збур`ївське ЛМГ" податку на доходи фізичних осіб за спірний період зазначено у додатку № 4 до акту перевірки, що відповідає даним обліку по Д-ту рахунку № 641 "Розрахунки за податками (ПДФО)".

Відтак, має місце лише несвоєчасне перерахування сум податку, відповідальність за яке передбачена статтею 126 Податкового кодексу України, а не статтею 127 цього Кодексу, як помилково вважає контролюючий.

Отже, всупереч висновку суду першої інстанції позовні вимоги ДП "Збур`ївське ЛМГ" підлягають задоволенню.

Зважаючи на викладенні обставини, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції порушив норми матеріального права, що виразилось в неправильному застосуванні закону, у зв`язку з чим, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню з винесенням постанови про задоволення позовних вимог ДП "Збур`ївське ЛМГ".

Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державного підприємства "Збур`ївське лісомисливське господарство"- задовольнити.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 2 квітня 2019 року скасувати та прийняти нове судове рішення.

Адміністративний позов Державного підприємства "Збур`ївське лісомисливське господарство" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 31 листопада 2018 року № 0001771307 та № 0001791307.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259) на користь Державного підприємства "Збур`ївське лісомисливське господарство" (код ЄДРПОУ 00993260) судові витрати в розмірі 17632 (сімнадцять тисяч шістсот тридцять дві) грн. 25 коп..

Постанова суду набирає законної сили з дати її підписання суддями та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду на протязі тридцяти днів.

Головуючий суддя Димерлій О.О. Судді Коваль М.П. Єщенко О.В.

Дата ухвалення рішення30.07.2019
Оприлюднено01.08.2019
Номер документу83323144
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2479/18

Окрема думка від 15.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 28.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 03.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 09.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 30.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 31.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні