ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 липня 2019 рокум. ПолтаваСправа № 440/1660/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чеснокової А.О.,
за участі:
секретаря судового засідання - Безеги А.А.
представника позивача - ОСОБА_1 .Д.,
представника відповідача - Предибайло А.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтавська логістична компанія" до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
10 травня 2019 року ТОВ "Полтавська логістична компанія" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 26 квітня 2019 року № 0005141401.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що контролюючий орган протиправно ставить йому у вину безпідставність формування витрат за господарськими операціями з ТОВ "Сіріус МК" та ТОВ "МК Трейд ТІМ", ТОВ "МК Трейд Профешінал", оскільки вищевказані операції носили реальний характер, викликаючи зміни в структурі активів позивача, підтверджені документами первинного бухгалтерського обліку, а тому включення позивачем сум за вказаними господарськими операціями до складу витрат ТОВ "Полтавська логістична компанія" ґрунтується на вимогах Податкового кодексу України.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13 травня 2019 року позовну прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, визначено дату проведення підготовчого судового засідання.
27 травня 2019 року судом одержано відзив контролюючого органа на позов, у яких представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що в ході проведення перевірки первинних документів, Головне управління ДФС у Полтавській області дійшло висновку про безпідставність віднесення позивачем до складу витрат, пов`язаних зі здійсненням власної господарської діяльності, господарських операцій з придбання маркетингових послуг /т. ІІ а.с. 113-117/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, підготовче судове засідання закрито, справу призначено до розгляду по суті /т. ІІ а.с. 203/.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, наполягав на відмові у задоволенні позовних вимог з мотивів, викладених у відзиві на позов.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.
ТОВ "Полтавська логістична компанія" зареєстроване як юридична особа 28 березня 2011 року за № 15881020000009789 /т. ІІ а.с. 93-96/.
Свою господарську діяльність позивач здійснює у сфері оптової торгівлі продуктами харчування, у тому числі: молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами, рибою, ракоподібними та молюсками, напоями та тютюновими виробами, фарфором, скляним посудом і засобами для чищення, неспеціалізованої оптової торгівлі, а також у сфері діяльності посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.
У період з 27 лютого 2019 року по 27 березня 2019 року Головним управлінням ДФС у Полтавській області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "Полтавська логістична компанія" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01 січня 2016 року по 30 вересня 2018 року, валютного - за період з 01 січня 2016 року по 30 вересня 2018 року, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01 січня 2011 року по 30 вересня 2018 року, за наслідками якої складено акт перевірки № 435/16-31-14-01-10/37592578 від 03 квітня 2019 року /т. І а.с. 24-56/.
Перевіркою, зокрема, встановлено порушення позивачем підпункту 14.1.36 пункту 14.1 статті 14, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Податкового кодексу України, Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 "Витрати" від 31 грудня 1999 року № 318, в результаті чого занижено суму податку на прибуток на 371152,00 грн., в тому числі: за І квартал 2018 року - на 150957,00 грн., за півріччя 2018 року - на 251146,00 грн., за 9 місяців 2018 року - на 371152,00 грн.
Незгода позивача з висновками, зазначеними в акті, стала підставою для направлення до ДФС України заперечень на акт перевірки № 435/16-31-14-01-10/37592578 від 03 квітня 2019 року /т. І а.с. 91-106/, за наслідками розгляду якого вищий контролюючий орган відхилив заперечення платника на акт перевірки, а висновки акта перевірки залишив без змін /т. І а.с.107-110/.
На підставі акта перевірки № 435/16-31-14-01-10/37592578 від 03 квітня 2019 року Головним управлінням ДФС у Полтавській області 26 квітня 2019 року прийнято податкове повідомлення-рішення № 0005141401 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств на 371152,00 грн. та застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 92788,00 грн. /т. І а.с. 22-23/.
Позивач, не погодившись із зазначеним податковим повідомленням-рішенням, оскаржив їх до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з того, що предметом доказування в цій категорії спорів є обґрунтованість віднесення платником до складу витрат, пов`язаних зі здійсненням власної господарської діяльності, господарських операцій з придбання маркетингових послуг, вартості маркетингових послуг та правомірність їх відображення в бухгалтерському обліку. При цьому, наслідки в податковому обліку платника податків створюють лише реально вчинені господарські операції, тобто такі, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають змісту, укладених платником податку договорів.
Згідно з пунктом 44.1 статті 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
За змістом статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначено, що первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію.
Відтак, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції.
Згідно вимог статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.
Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.
У розумінні пункту 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 1934 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є: прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу. Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом збільшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається: зменшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку); збільшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку). Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається: збільшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку); зменшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку). Для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує двадцяти мільйонів гривень, об`єкт оподаткування може визначатися без коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу. Платник податку, у якого річний дохід (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує двадцяти мільйонів гривень, має право прийняти рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу, не більше одного разу протягом безперервної сукупності років в кожному з яких виконується цей критерій щодо розміру доходу. Про прийняте рішення платник податку зазначає у податковій звітності з цього податку, що подається за перший рік в такій безперервній сукупності років. В подальші роки такої сукупності коригування фінансового результату також не застосовуються (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років). Якщо у платника, який прийняв рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу, в будь-якому наступному році річний дохід (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період перевищує двадцять мільйонів гривень, такий платник визначає об`єкт оподаткування починаючи з такого року шляхом коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці, визначені відповідно до положень цього розділу. Для цілей цього підпункту до річного доходу від будь-якої діяльності, визначеного за правилами бухгалтерського обліку, включається дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи та інші доходи.
Аналіз викладеного дає підстави стверджувати, що для набуття права на формування витрат за проведеними господарськими операціями та відображення їх у своєму бухгалтерському обліку, платник повинен мати первинні бухгалтерські документи, видані на реально отриманий товар (роботи, послуги), призначені для використання у власній господарській діяльності.
Крім того, слід зазначити, що за змістом частини другої статті 3 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" податкова звітність ґрунтується на даних бухгалтерського обліку.
Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Таким чином, відображення господарської операції в податковому обліку повинно здійснюватись відповідно до її реального економічного змісту на підставі первинних документів бухгалтерського обліку.
Обов`язковою умовою для визнання правомірним відображення в бухгалтерському обліку платника тієї чи іншої господарської операції та включення її результатів до складу витрат є наявність зв`язку між фактом придбання товару (послуги) і подальшим його (її) використанням у господарській діяльності з метою отримання прибутку.
Зі змісту акта перевірки випливає, що контролюючий орган вважає безпідставним віднесення позивачем до складу витрат, пов`язаних зі здійсненням власної господарської діяльності, господарських операцій з придбання маркетингових послуг у ТОВ "Сіріус МК", ТОВ "МК Трейд ТІМ", ТОВ "МК Трейд Профешінал", оскільки такі господарські операції призвели до отримання доходу третіми особами (мережі продуктових магазинів "Оптовичок" та "Маркетопт"), а не позивачем.
Як пояснив представник позивача в судовому засіданні, з метою збільшення обсягів збуту попередньо придбаних у ПАТ "Бель Шостка Україна", ДП "Лактіаліс-Україна", ТОВ "Комо Україна" та ТОВ "Фуд Девелопмент" за договорами дистриб`юції /т. ІІ а.с. 45-81/ продуктів харчування, ТОВ "Полтавська логістична компанія" залучила до співпраці спеціалізовані підприємства ТОВ "Сіріус МК", ТОВ "МК Трейд ТІМ" та ТОВ "МК Трейд Профешінал", основними видами економічної діяльності яких є саме дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки, а також посередництво в розміщенні реклами в ЗМІ /т. ІІ а.с. 82-92/.
Так, 01 грудня 2017 року між ТОВ "Полтавська логістична компанія" (Замовник) та ТОВ "Сіріус МК" (Виконавець) укладено договір про надання послуг № 2, за умовами якого Виконавець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених договором, надати Замовнику погоджені маркетингові послуги щодо збільшення обсягів реалізації продукції Замовника, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити Виконавцю належним чином надані послуги. За змістом пункту 1.2 Договору № 2 від 01 грудня 2017 року під продукцією Замовника розуміється товар, що виробляється/поставляється Замовником та/або дистриб`ютором в торгові мережі "Оптовичок" та "Маркетопт". У відповідності до пунктів 4.1-4.2 та 4.4-4.5 Договору № 2 від 01 грудня 2017 року приймання-передача послуг здійснюється шляхом складання та підписання уповноваженими представниками сторін акту приймання-передачі наданих послуг (Додаток № 2) та Звіту про надані маркетингові послуги (Додаток № 3). Виконавець надає Замовнику для підписання акт приймання-передачі наданих послуг. Замовник зобов`язаний протягом 5 (п`яти) календарних днів з моменту отримання підписати акт приймання-передачі наданих послуг або надати письмову вмотивовану відмову від його підписання. Звіт про надані маркетингові послуги (надалі Звіт) - інформація про продаж товару Замовника, яка надається Виконавцем Замовнику в письмовій формі. Сторони домовились, що звітний період в цьому договорі в кожному окремому випадку буде залежати від фактичної тривалості надання послуг, буде узгоджуватися Сторонами додатково та буде визначатися у відповідному Акті приймання-передачі наданих послуг та Звіті про надані маркетингові послуги /т. І а.с. 115-119/.
Аналогічні за змістом договори позивачем укладено з ТОВ "МК Трейд ТІМ" (Договір про надання послуг № 2 від 02 травня 2018 року) /т. І а.с. 154-158/ та з ТОВ "МК Трейд Профешінал" (Договір про надання послуг № 24 від 30 жовтня 2017 року) /т. І а.с. 231-235/.
На підтвердження належного виконання умов Договору про надання послуг від 01 грудня 2017 року № 2, укладеного позивачем з ТОВ "Сіріус МК", складено та підписано такі документи:
додаток № 1 від 01 грудня 2017 року до Договору про надання послуг від 01 грудня 2017 року № 2, яким визначено перелік торгівельних точок для надання послуг, детальні умови надання послуг /т. І а.с. 120-124/;
акт надання послуг № 8 від 31 січня 2018 року на суму 180000,00 грн., Звіт про надані послуги за січень 2018 року на суму 180000,00 грн., додаток № 1 до Звіту про надання послуг за січень 2018 року від 31 січня 2018 року/т. І а.с. 125-129/;
акт надання послуг № 11 від 31 січня 2018 року на суму 66347,72 грн., Звіт про надані послуги за січень 2018 року на суму 66347,72 грн., додаток № 1 до Звіту про надання послуг за січень 2018 року від 31 січня 2018 року/т. І а.с. 130-135/;
акт надання послуг № 13 від 28 лютого 2018 року на суму 63400,00 грн., Звіт про надані послуги на суму 63400,00 грн., додаток № 1 до Звіту про надання послуг за лютий 2018 року від 28 лютого 2018 року, планограму розміщення продукції за лютий 2018 року /т. І а.с. 142-147/; до актів надання послуг за січень 2018 року № 8 та № 11 сторонами підписано планограму розміщення продукції у січні 2018 року /т. І а.с. 135/;
з метою виконання вимог пункту 1.6.6 Договору Сторонами підписано Додаток до договору від 02 січня 2018 року, яким визначено вид послуги, її кількість та вартість, строк надання /т. І а.с. 134-136/; Таблиця № 1 до додатку від 01 січня 2018 року конкретизує місця розміщення стійок, їх вартість та кількість, найменування продукції /т. І а.с. 137/; у Таблиці № 2 до додатку від 02 січня 2018 року міститься інформація про місця розміщення кошиків та їх вартість /т. І а.с. 138/; Таблиця № 3 до додатку від 02 січня 2018 року передбачає відомості про кількість розміщених банерів та адреси їх розміщення, інформацію про найменування домових оголошень, райони їх розміщення, а також відомості про кількість радіо сповіщень; крім того, Додатком до таблиці № 3 (за січень 2018 року) погоджено макети банера, листівок та домових оголошень /т. І а.с. 139-140/; у Таблиці № 4 до додатку від 02 січня 2018 року передбачено відомості розміщення фіксованих місць на полицях згідно наявної планограми /т. І а.с. 141/;
з метою вимог пункту 1.6.6 Договору Сторонами підписано Додаток до договору від 01 лютого 2018 року, яким визначено вид послуги, її кількість та вартість, строк надання /т. І а.с. 148/; Таблицею № 1 до Додатку від 01 лютого 2018 року конкретизовано місця розміщення фіксованих місць на полицях; Таблицею № 2 визначено кількість розміщених банерів та зазначено адреси їх розміщення, найменування домових оголошень та райони їх розміщення, кількість радіосповіщень. Додатком до Таблиці № 2 погоджено макети банера, листівок та домових оголошень /т. І а.с. 149-151/.
Оплата наданих ТОВ "Сіріус МК" послуг здійснена позивачем на підставі платіжних доручень від 13 березня 2018 року № 495, від 04 квітня 2018 року № 566, № 567 /т. І а.с. 152-153/.
На підтвердження належного виконання умов Договору про надання послуг від 02 травня 2018 року № 2, укладеного позивачем з ТОВ "МК Трейд ТІМ", складено та підписано такі документи:
додаток № 1 від 02 травня 2018 року до Договору про надання послуг від 02 травня 2018 року № 2, яким визначено перелік торгівельних точок для надання послуг, детальні умови надання послуг /т. І а.с. 159-163/;
акт надання послуг № 4 від 30 червня 2018 року на суму 88381,006 грн., Звіт про надані за травень-червень 2018 року послуги на суму 88381,00 грн., додаток № 1 до Звіту про надання послуг від 30 червня 2018 року/т. І а.с. 164-168/;
акт надання послуг № 5 від 30 червня 2018 року на суму 200000,00 грн., Звіт про надані послуги за травень-червень 2018 року на суму 200000,00 грн., додаток № 1 до Звіту про надання послуг від 30 червня 2018 року/т. І а.с. 169-173/;
до актів надання послуг за травень-червень 2018 року № 4 та № 5 сторонами підписано планограму розміщення продукції у травні 2018 року /т. І а.с. 174/;
з метою виконання вимог пункту 1.6.6 Договору Сторонами підписано Додаток до договору від 02 травня 2018 року, яким визначено вид послуги, її кількість та вартість, строк надання /т. І а.с. 175/; Таблиця № 1 до додатку від 02 травня 2018 року конкретизує місця розміщення стійок, їх вартість та кількість, найменування продукції /т. І а.с. 176/; у Таблиці № 2 до додатку від 02 травня 2018 року міститься інформація про місця розміщення кошиків та їх вартість /т. І а.с. 177/; Таблиця № 3 до додатку від 02 травня 2018 року передбачає відомості про кількість розміщених банерів та адреси їх розміщення, інформацію про найменування домових оголошень, райони їх розміщення, а також відомості про кількість радіо сповіщень /т. І а.с. 178/; у Таблиці № 4 до додатку від 02 травня 2018 року передбачено відомості розміщення фіксованих місць на полицях згідно наявної планограми; крім того, Додатком до таблиці № 4 погоджено макети банера, листівок та домових оголошень /т. І а.с. 179-180/.
На підтвердження належного виконання умов Договору про надання послуг від 02 травня 2018 року № 2 Сторонами складено та підписано такі документи:
акт надання послуг № 11 від 02 липня 2018 року на суму 93868,80 грн., Звіт про надані за червень-липень 2018 року послуги на суму 93868,80 грн., додаток № 1 до Звіту про надання послуг від 02 липня 2018 року /т. І а.с. 183-185/; до акта надання послуг за червень-липень 2018 року № 11 сторонами підписано планограму розміщення продукції у червні 2018 року /т. І а.с. 186-187/;
з метою виконання вимог пункту 1.6.6 Договору Сторонами підписано Додаток до договору від 01 червня 2018 року, яким визначено вид послуги, її кількість та вартість, строк надання /т. І а.с. 189/; Таблиця № 1 до додатку від 01 червня 2018 року передбачено відомості розміщення фіксованих місць на полицях згідно наявної планограми; крім того, Додатком до таблиці № 1 погоджено макети банера, листівок та домових оголошень /т. І а.с. 191/.
На підтвердження належного виконання умов Договору про надання послуг від 02 травня 2018 року № 2 Сторонами складено та підписано такі документи:
акт надання послуг № 14 від 31 липня 2018 року на суму 91869,20 грн., Звіт про надані за липень 2018 року послуги на суму 918669,20 грн., додаток № 1 до Звіту про надання послуг від 31 липня 2018 року /т. І а.с. 194-196/; до акта надання послуг за липень 2018 року № 14 сторонами підписано планограму розміщення продукції у липні 2018 року /т. І а.с. 197/;
з метою виконання вимог пункту 1.6.6 Договору Сторонами підписано Додаток до договору від 01 липня 2018 року, яким визначено вид послуги, її кількість та вартість, строк надання /т. І а.с. 198/; Таблиця № 1 до додатку від 01 червня 2018 року передбачено відомості розміщення фіксованих місць на полицях згідно наявної планограми; крім того, Додатком до таблиці № 1 погоджено макети банера, листівок та домових оголошень /т. І а.с. 199-200/.
На підтвердження належного виконання умов Договору про надання послуг від 02 травня 2018 року № 2 Сторонами складено та підписано такі документи:
акти надання послуг № 15 та № 17 від 31 серпня 2018 року на суми 108174,30 грн. та 281848,70 грн., Звіт про надані за серпень 2018 року послуги на суму 390023,00 грн., додатки № 1 та № 2 до Звіту про надання послуг від 31 серпня 2018 року /т. І а.с. 201-209/; до актів надання послуг за серпень 2018 року № 15 та № 17 сторонами підписано планограму розміщення продукції у серпні 2018 року /т. І а.с. 210-211/;
з метою виконання вимог пункту 1.6.6 Договору Сторонами підписано Додаток до договору від 01 серпня 2018 року, яким визначено вид послуги, її кількість та вартість, строк надання /т. І а.с. 212-214/; Таблиця № 1 до додатку конкретизує місця розміщення стійок, їх вартість та кількість, найменування продукції /т. І а.с. 215/; у Таблиці № 2 до додатку від 01 серпня 2018 року міститься інформація про місця розміщення кошиків та їх вартість /т. І а.с. 216/; Таблиця № 3 до додатку від 01 серпня 2018 року передбачає відомості про кількість розміщених гексагонів /т. І а.с. 217/; у Таблиці № 4 до додатку від 01 серпня 2018 року передбачено відомості розміщення банерів та адреси їх розміщення, інформацію про найменування домових оголошень, райони їх розміщення, а також відомості про кількість радіо сповіщень; крім того, Додатком до таблиці № 4 погоджено макети банера, листівок та домових оголошень /т. І а.с. 219/.
На підтвердження належного виконання умов Договору про надання послуг від 02 травня 2018 року № 2 Сторонами складено та підписано такі документи:
акт надання послуг № 18 від 30 вересня 2018 року на суму 90940,86 грн., Звіт про надані за вересень 2018 року послуги на суму 90940,86 грн., додаток № 1 до Звіту про надання послуг від 30 вересня 2018 року /т. І а.с. 220-224/; до актів надання послуг за вересень 2018 року сторонами підписано планограму розміщення продукції у вересні 2018 року /т. І а.с. 227/;
з метою виконання вимог пункту 1.6.6 Договору Сторонами підписано Додаток до договору від 01 вересня 2018 року, яким визначено вид послуги, її кількість та вартість, строк надання /т. І а.с. 225-226/.
Оплата наданих ТОВ "МК Трейд ТІМ" послуг здійснена позивачем на підставі платіжних доручень від 11 липня 2018 року № 876, від 30 липня 2018 року № 929, від 29 серпня 2018 року № 1029, від 12 вересня 2018 року № 1091, від 19 вересня 2018 року № 1114 /т. І а.с. 228-230/.
На підтвердження належного виконання умов Договору про надання послуг від 30 жовтня 2017 року № 24, укладеного позивачем з ТОВ "МК Трейд Профешінал", складено та підписано такі документи:
додаток № 1 від 01 грудня 2017 року до Договору про надання послуг від 30 жовтня 2017 року № 24, яким визначено перелік торгівельних точок для надання послуг, детальні умови надання послуг /т. І а.с. 236-240/;
- акт надання послуг № 35 на суму 100000,00 грн., Звіт про надані у січні 2018 року послуги на суму 100000,00 грн., додаток № 1 до Звіту про надання послуг від 31 січня 2018 року /т. І а.с. 241-245/; до акта надання послуг сторонами підписано планограму розміщення продукції /т. І а.с. 246/;
з метою виконання вимог пункту 1.6.6 Договору Сторонами підписано Додаток до договору від 02 січня 2018 року, яким визначено вид послуги, її кількість та вартість, строк надання /т. І а.с. 247-248/.
- акт надання послуг № 12 від 28 лютого 2018 року на суму 157000,00 грн., Звіт про надані у лютому 2018 року послуги на суму 157000,00 грн., додаток № 1 до Звіту про надання послуг від 28 лютого 2018 року /т. І а.с. 249-250, т. ІІ а.с. 1-3/; до акта надання послуг сторонами підписано планограму розміщення продукції /т. ІІ а.с. 4/;
з метою виконання вимог пункту 1.6.6 Договору Сторонами підписано Додаток до договору від 01 лютого 2018 року, яким визначено вид послуги, її кількість та вартість, строк надання /т. І а.с. 5/; Таблиця № 1 до додатку від 01 лютого 2018 року конкретизує місця розміщення стійок, їх вартість та кількість, найменування продукції /т. ІІ а.с. 6/; у Таблиці № 2 до додатку від 01 лютого 2018 року міститься інформація про місця розміщення кошиків та їх вартість /т. ІІ а.с. 7/; Таблиця № 3 до додатку від 01 лютого 2018 року місить відомості про кількість розміщених гексагонів, адреси їх розміщення /т. ІІ а.с. 8/.
На підтвердження належного виконання умов Договору про надання послуг від 30 жовтня 2017 року № 24 позивачем та ТОВ "МК Трейд Профешінал" складено та підписано такі документи:
акт надання послуг № 18 від 31 березня 2018 року на суму 200000,00 грн, Звіт про надані у березні 2018 року послуги на суму 200000,00 грн, додаток № 1 до Звіту про надання послуг від 31 березня 2018 року /т. ІІ а.с. 11-13/;
акт надання послуг № 19 від 31 березня 2018 року на суму 71907,49 грн, Звіт про надані у березні 2018 року послуги на суму 71907,49 грн, додаток № 1 до Звіту про надання послуг від 31 березня 2018 року /т. ІІ а.с. 14-18/;
до вищевказаних актів надання послуг сторонами підписано планограму розміщення продукції у березні 2018 року /т. ІІ а.с. 19/;
з метою виконання вимог пункту 1.6.6 Договору Сторонами підписано Додаток до договору від 01 березня 2018 року, яким визначено вид послуги, її кількість та вартість, строк надання /т. ІІ а.с. 20/; Таблиця № 1 до додатку від 01 березня 2018 року конкретизує місця розміщення стійок, їх вартість та кількість, найменування продукції /т. ІІ а.с. 21/; у Таблиці № 2 до додатку від 01 березня 2018 року міститься інформація про місця розміщення кошиків та їх вартість /т. ІІ а.с. 22/; Таблиця № 3 до додатку від 01 серпня 2018 року передбачає відомості про кількість розміщених гексагонів, адреси їх розміщення /т. ІІ а.с. 23/; у Таблиці № 4 до додатку від 01 березня 2018 року передбачено відомості розміщення банерів та адреси їх розміщення, інформацію про найменування домових оголошень, райони їх розміщення, а також відомості про кількість радіо сповіщень. Крім того, Додатком до таблиці № 4 погоджено макети банера, листівок та домових оголошень /т. ІІ а.с. 24-25/.
На підтвердження належного виконання умов Договору про надання послуг від 30 жовтня 2017 року № 24 позивачем та ТОВ "МК Трейд Профешінал" складено та підписано такі документи:
акт надання послуг № 25 від 30 квітня 2018 року на суму 68219,62 грн., Звіт про надані у квітні 2018 року послуги на суму 68219,62 грн, додаток № 1 до Звіту про надання послуг від 30 квітня 2018 року /т. ІІ а.с. 26-30/;
акт надання послуг № 26 від 30 квітня 2018 року на суму 200000,00 грн, Звіт про надані у квітні 2018 року послуги на суму 200000,00 грн, додаток № 1 до Звіту про надання послуг від 30 квітня 2018 року /т. ІІ а.с. 31-36/;
до вищевказаних актів надання послуг сторонами підписано планограму розміщення продукції у квітні 2018 року /т. ІІ а.с. 36/;
з метою виконання вимог пункту 1.6.6 Договору Сторонами підписано Додаток до договору від 01 квітня 2018 року, яким визначено вид послуги, її кількість та вартість, строк надання /т. ІІ а.с. 37/; Таблиця № 1 до додатку від 01 квітня 2018 року конкретизує місця розміщення стійок, їх вартість та кількість, найменування продукції /т. ІІ а.с. 38/; у Таблиці № 2 до додатку від 01 березня 2018 року міститься інформація про місця розміщення кошиків та їх вартість /т. ІІ а.с. 39/; Таблиця № 3 до додатку від 01 серпня 2018 року передбачає відомості про кількість розміщених гексагонів, адреси їх розміщення /т. ІІ а.с. 40/; у Таблиці № 4 до додатку від 01 квітня 2018 року передбачено відомості розміщення банерів та адреси їх розміщення, інформацію про найменування домових оголошень, райони їх розміщення, а також відомості про кількість радіо сповіщень; крім того, Додатком до таблиці № 4 погоджено макети банера, листівок та домових оголошень /т. ІІ а.с. 41-42/.
Оплата наданих ТОВ "МК Трейд Профешінал" послуг здійснена позивачем на підставі платіжних доручень від 13 березня 2018 року № 493, від 31 травня 2018 року № 751, № 747, 746 та № 745, від 06 червня 2018 року № 768, /т. ІІ а.с. 43-43в/.
Відтак, оплата вартості наданих контрагентами ТОВ "Полтавська логістична компанія" послуг здійснена позивачем належним чином та в повному обсязі.
Дослідивши вказані первинні документи, складені для документального оформлення господарських операцій з придбання позивачем маркетингових послуг у ТОВ "Сіріус МК" та ТОВ "МК Трейд ТІМ", ТОВ "МК Трейд Профешінал", суд не має підстав для визнання їх такими, що не відповідають вимогам оформлення первинних документів бухгалтерської та податкової звітності.
Слід зауважити, що відповідач не ставить під сумнів реальність вищевказаних операцій, однак не погоджується з правомірністю включення ТОВ "Полтавська логістична компанія" витрат, пов`язаних з оплатою маркетингових послуг, до свого бухгалтерського обліку та їх врахування під час визначення об`єкта оподаткування податком на прибуток, оскільки вважає, що понесені позивачем витрати не пов`язані з отриманням доходу ТОВ "Полтавська логістична компанія", а є витратами мережі продуктових магазинів "Маркетопт" та "Оптовичок".
Суд не погоджується з такою позицією контролюючого органа з огляду на те, що аналіз досліджених судом в ході розгляду справи договорів та первинних документів дає підстави стверджувати, що господарські операції позивача з ТОВ "Сіріус МК" та ТОВ "МК Трейд ТІМ", ТОВ "МК Трейд Профешінал" в охопленому перевіркою періоді мали реальний характер, викликаючи зміни в структурі активів позивача, належним чином підтверджені документами первинного бухгалтерського обліку, а також мали позитивний економічний ефект, а тому формування позивачем витрат з урахуванням вищевказаних господарських операцій ґрунтується на вимогах Податкового кодексу України.
Суд також позитивно оцінює обґрунтування позивача про необхідність залучення до співпраці ТОВ "Сіріус МК" та ТОВ "МК Трейд ТІМ", ТОВ "МК Трейд Профешінал", які спеціалізуються на рекламних та маркетингових послугах, оскільки таке залучення зумовлене неспроможністю позивача власними силами забезпечити необхідний рівень просування продукції в розрізі наявних трудових ресурсів, конкуренції та обсягів продукції.
Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 07 лютого 2013 року № 73, передбачено, що доходами є збільшення економічних вигод у вигляді збільшення активів або зменшення зобов`язань, яке призводить до зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків власників), а витратами - зменшення економічних вигод у вигляді зменшення активів або збільшення зобов`язань, що призводить до зменшення власного капіталу (за винятком зменшення капіталу за рахунок його вилучення або розподілення власниками).
При цьому, пунктом 5 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 "Дохід", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 листопада 1999 року № 290, визначено, що дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов`язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена. Критерії визнання доходу, наведені в цьому Положенні (стандарті), застосовуються окремо до кожної операції. Проте ці критерії потрібно застосовувати до окремих елементів однієї операції або до двох чи більше операцій разом, якщо це випливає із суті такої господарської операції (операцій).
За правилами пунктів 6-7, 19 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 1999 року № 318, витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов`язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені. Витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов`язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені. Витрати на збут включають такі витрати, пов`язані з реалізацією (збутом) продукції (товарів, робіт, послуг): витрати пакувальних матеріалів для затарювання готової продукції на складах готової продукції; витрати на ремонт тари; оплата праці та комісійні винагороди продавцям, торговим агентам та працівникам підрозділів, що забезпечують збут; витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг); витрати на передпродажну підготовку товарів; витрати на відрядження працівників, зайнятих збутом; витрати на утримання основних засобів, інших матеріальних необоротних активів, пов`язаних зі збутом продукції, товарів, робіт, послуг (операційна оренда, страхування, амортизація, ремонт, опалення, освітлення, охорона); витрати на транспортування, перевалку і страхування готової продукції (товарів), транспортно-експедиційні та інші послуги, пов`язані з транспортуванням продукції (товарів) відповідно до умов договору (базису) поставки; витрати на гарантійний ремонт і гарантійне обслуговування; витрати на страхування призначеної для подальшої реалізації готової продукції (товарів), що зберігається на складі підприємства; витрати на транспортування готової продукції (товарів) між складами підрозділів (філій, представництв) підприємства; інші витрати, пов`язані зі збутом продукції, товарів, робіт, послуг. До складу витрат на збут у торговельних організаціях включаються витрати обігу, за винятком витрат, наведених у пунктах 18, 20 і 27 цього Положення (стандарту).
Підпунктом 14.1.108 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України передбачено, що маркетингові послуги (маркетинг) - послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків. До маркетингових послуг належать, у тому числі: послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).
Відтак, маркетингові послуги належать до безтоварних операцій та за своєю правовою природою є витратами на збут, а тому, за умови реального їх отримання та належного документального оформлення, є витратами платника податків, пов`язаними зі здійсненням своєї господарської діяльності.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що висновок фіскального органу про безпідставність віднесення позивачем до складу витрат, пов`язаних зі здійсненням власної господарської діяльності, господарських операцій з придбання маркетингових послуг здійснено за помилкового розуміння норм діючого на час виникнення спірних відносин законодавства України та фактичних обставин справи.
Відповідно частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний висновок наведено у постанові Верховного Суду від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18.
Відповідачем у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для прийняття спірного податкового повідомлення-рішення від 26 квітня 2019 року № 0005141401, з урахуванням чого суд дійшов висновку про його необґрунтованість та протиправність, а також про наявність підстав для скасування.
За викладених обставин позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, понесені позивачем витрати зі сплати судового збору в розмірі 6966,75 грн. підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-78, 90, 139, 241-246, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтавська логістична компанія" (вул. Половка, 70, м. Полтава, Полтавська область, 36034, код ЄДРПОУ 37592578) до Головного управління ДФС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 39461639) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Полтавській області від 26 квітня 2019 року № 0005141401.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 39461639) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтавська логістична компанія" (вул. Половка, 70, м. Полтава, Полтавська область, 36034, код ЄДРПОУ 37592578) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 6966 (шість тисяч дев`ятсот шістдесят шість) гривень 75 (сімдесят п`ять) копійок.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 02 серпня 2019 року.
СуддяА.О. Чеснокова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2019 |
Оприлюднено | 04.08.2019 |
Номер документу | 83406442 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.О. Чеснокова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні