Постанова
від 06.08.2019 по справі 540/292/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 серпня 2019 р.м.ОдесаСправа № 540/292/19

Головуючий в 1 інстанції: Варняк С.О. Дата і місце ухвалення: 03.04.2019р., м. Херсон Дата виготовлення повного тексту: 05.04.2019р. Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого - Ступакової І.Г.

суддів - Бітова А.І.

- Лук`янчук О.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю ІН АГРО-ТЕХ до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

Товариство з обмеженою відповідальністю ІН АГРО-ТЕХ звернулося до Херсонського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, в якому, з урахуванням зміни позовних вимог, просило суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №1003872/38152146 від 27.11.2018р., №1003849/38152146 від 27.11.2018р., №1003807/38152146 від 27.11.2018р., №1006316/38152146 від 29.11.2018р., №1006315/38152146 від 29.11.2018р. та №1006317/38152146 від 29.11.2018р.;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні №208 від 02.10.2018р., №210 від 04.10.2018р., №211 від 04.10.2018р., №214 від 06.10.2018р., №216 від 11.10.2018р. та №217 від 11.10.2018р.

Позов обґрунтовувало тим, що ДФС України порушено порядок зупинення реєстрації податкових накладних, у зв`язку з чим рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №1003872/38152146 від 27.11.2018р., №1003849/38152146 від 27.11.2018р., №1003807/38152146 від 27.11.2018р., №1006316/38152146 від 29.11.2018р., №1006315/38152146 від 29.11.2018р. та №1006317/38152146 від 29.11.2018р. не можуть бути визнанні законними. Зокрема, в надісланих ТОВ ІН АГРО-ТЕХ квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних №208 від 02.10.2018р., №210 від 04.10.2018р., №211 від 04.10.2018р., №214 від 06.10.2018р., №216 від 11.10.2018р. та №217 від 11.10.2018р. не зазначено конкретного виду Критерію ризиковості платника податків, визначеного листом ДФС України від 21.03.2018р. №959/99-99-07-18, якому би відповідав платник станом на момент формування квитанції про зупинення реєстрації ПН, як це передбачено підпунктом 3 пункту 13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної. Незважаючи на це, ТОВ ІН АГРО-ТЕХ надано контролюючому органу усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по заблокованих податкових накладних.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року позов задоволено у повному обсязі.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, не повне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення від 03.04.2019р. з прийняттям нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову ТОВ ІН АГРО-ТЕХ .

В своїй скарзі апелянт зазначає, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних №208 від 02.10.2018р., №210 від 04.10.2018р., №211 від 04.10.2018р., №214 від 06.10.2018р., №216 від 11.10.2018р. та №217 від 11.10.2018р. в Єдиному реєстрі податкових накладних стало ненадання ТОВ ІН АГРО-ТЕХ необхідних документів щодо реальності господарських операцій, за результатами яких сформовано зазначені накладні. Зупинення реєстрації податкових накладних відбувалося відповідно до вимог пункту 201.16 ст.201 ПК України та Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018р. №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . Підставою для зупинення реєстрації податкових накладних стала наявність податкової інформації, що свідчить про ознаки здійснення ризикових операцій ТОВ ІН АГРО-ТЕХ .

Апелянт просить суд апеляційної інстанції врахувати, що позивачем не надано достатніх документів для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, у кожному рішенні про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №1003872/38152146 від 27.11.2018р., №1003849/38152146 від 27.11.2018р., №1003807/38152146 від 27.11.2018р., №1006316/38152146 від 29.11.2018р., №1006315/38152146 від 29.11.2018р. та №1006317/38152146 від 29.11.2018р. визначено перелік відсутніх документів, у зв`язку з чим відсутні підстави для висновку про незаконність вказаних рішень податкового органу.

ТОВ ІН АГРО-ТЕХ подало письмовий відзив на апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, в якому просить скаргу відповідача залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін. Позивач зазначає, що Критерії ризиковості платників податків існують виключно у вигляді листа ДФС від 21.03.2018р. №959/99-99-07-18, який носить виключно інформаційний характер.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ ІН АГРО-ТЕХ зареєстроване 18.04.2012р. за №14991020000014614 та здійснює господарську діяльність за наступними видами діяльності: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11), оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (КВЕД 46.21), основний вид - оптова торгівля фруктами й овочами (КВЕД 46.31), неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41), інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (КВЕД 52.29).

30.03.2018р. між ТОВ ІН АГРО-ТЕХ (постачальник) та ТОВ Сільпо Фуд (покупець) укладений договір поставки №6164Р, предметом якого є передання Постачальником у власність Покупця товару в асортименті, узгодженому в Логістичній специфікації.

Пунктом 2.9 Договору №6164Р обов`язковою умовою оплати поставленого товару визначено наявність у Покупця оформлених належним чином накладної (видаткової та товарно-транспортної) та зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної.

Оплата за товар здійснюється протягом 21 календарного дня від дати поставки за умови, що Постачальник належним чином виконав умови договору.

По факту відвантаження товару на адресу покупця ТОВ Сільпо Фуд позивачем складено податкові накладні № 208 від 02.10.2018р. на загальну суму 221617, 14 грн. (у т.ч. ПДВ 36936,19 грн.), №210 від 04.10.2018р. на загальну суму 255816,19 грн. (у т.ч. ПДВ 42636,03 грн.), №211 від 04.10.2018р. на загальну суму 99155,57 грн. (у т.ч. ПДВ 16525,93 грн.), №214 від 06.10.2018р. на загальну суму 268874,40 грн. (у т.ч. ПДВ 44812,40 грн.), №216 від 11.10.2018р. на загальну суму 274735,84 грн. (у т.ч. ПДВ 45789,31 грн.) та №217 від 11.10.2018р. на загальну суму 137384,38 грн. (у т.ч. ПДВ 22897,40 грн.).

22.10.2018р. засобами електронного зв`язку ТОВ ІН АГРО-ТЕХ зазначені податкові накладні направлено до ДФС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

22.10.2018р. засобами електронного зв`язку позивач отримав від ДФС України квитанції №1 про прийняття та зупинення реєстрації податкових накладних №208 від 02.10.2018р., №210 від 04.10.2018р., №211 від 04.10.2018р., №214 від 06.10.2018р., №216 від 11.10.2018р. та №217 від 11.10.2018р. відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, в який зазначено, що ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН .

ТОВ ІН АГРО-ТЕХ засобами електронного зв`язку направлено на адресу ДФС України повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено:

- по податковій накладній №208 від 02.10.2018р. повідомленням №1 від 26.11.2018р. надано пояснення, які підтверджено договорами поставок, видатковими накладними, товарно - транспортними накладними, податковими накладними, зареєстрованими в ЄРПН. Кількість додатків - 12. Про прийняття вказаного повідомлення з додатками ДФС України позивач отримав квитанцію № 2 від 26.11.2018р.;

- по податковій накладній №210 від 04.10.2018р. повідомленням №2 від 26.11.2018р. надано пояснення, які підтверджено договором поставки, договором перевезення автомобільним транспортом, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, актом надання послуг, видатковим касовим ордером, податковою накладною, зареєстрованою в ЄРПН. Кількість додатків - 10. Про прийняття вказаного повідомлення з додатками ДФС України позивач отримав квитанцію № 2 від 26.11.2018р.;

- по податковій накладній №211 від 04.10.2018р. повідомленням № 1 від 27.11.2018р. надані пояснення, які підтверджені договором поставки, договором перевезення автомобільним транспортом, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, актом надання послуг, видатковим касовим ордером, податковою накладною, зареєстрованою в ЄРПН. Кількість додатків - 10. Про прийняття вказаного повідомлення з додатками ДФС України позивач отримав квитанцію №2 від 27.11.2018р;

- по податковій накладній №214 від 06.10.2018р. повідомленням №3 від 28.11.2018р. надано пояснення, які підтверджено договором поставки, договором перевезення автомобільним транспортом, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, актом надання послуг, видатковим касовим ордером, податковою накладною, зареєстрованою в ЄРПН. Кількість додатків - 10. Про прийняття вказаного повідомлення з додатками ДФС України свідчить квитанція №2 від 28.11.2018р.;

- по податковій накладній №216 від 11.10.2018р. повідомленням №2 від 28.11.2018р. надано пояснення, які підтверджено договором поставки, договором перевезення автомобільним транспортом, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, актом надання послуг, видатковим касовим ордером, податковими накладними, зареєстрованими в ЄРПН. Кількість додатків - 12. Про прийняття вказаного повідомлення з додатками ДФС України позивач отримав квитанцію №2 від 28.11.2018р.;

- по податковій накладній №217 від 11.10.2018р. повідомленням №1 від 28.11.2018р. надано пояснення, які підтверджено договором поставки, договором перевезення автомобільним транспортом, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, актом надання послуг, видатковим касовим ордером, податковими накладними, зареєстрованими в ЄРПН. Кількість додатків - 12. Про прийняття вказаного повідомлення з додатками ДФС України позивач отримав квитанцію №2 від 28.11.2018р.

Комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №1003872/38152146 від 27.11.2018р., №1003849/38152146 від 27.11.2018р., №1003807/38152146 від 27.11.2018р., №1006316/38152146 від 29.11.2018р., №1006315/38152146 від 29.11.2018р. та №1006317/38152146 від 29.11.2018р. про відмову в реєстрації податкових накладних №208 від 02.10.2018р., №210 від 04.10.2018р., №211 від 04.10.2018р., №214 від 06.10.2018р., №216 від 11.10.2018р. та №217 від 11.10.2018р.

При прийнятті зазначених рішень контролюючий орган вказав на не надання копій документів: договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти з додатками до них , договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції , первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) , розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків , документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано підкреслити) . Додаткова інформація: відсутні документи щодо підтвердження відповідності продукції (сертифікати якості). Відсутні специфікації та додатки до договору поставки, які є невід`ємною його частиною. Відсутні розрахункові документи, банківська виписка тощо. Не встановлено походження товару за ланцюгом постачання.

Не погоджуючись з правомірністю вказаних рішень ТОВ ІН АГРО-ТЕХ оскаржило їх в судовому порядку.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов товариства, виходив з того, що відповідачем застосовано критерії ризиковості платника податку до податкової накладної, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію податкових накладних зупинено з підстав, які не передбачені Порядом прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або відмову у такій реєстрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117. В отриманих позивачем квитанціях про зупинення реєстрації ПН, не наведено жодного з підкритеріїв п.п. 1.6. п. 1 Критеріїв №959, якому би відповідав платник станом на момент формування квитанції про зупинення реєстрації ПН, як це передбачено підпунктом 3 пункту 13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної. Судом першої інстанції враховано, що відповідач лише послався на п.201.16 ст.201 ПК України та запропонував надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, але жодні конкретні пропозиції щодо необхідних документів не навів. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Оскільки прийняття оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації ПН є похідним від неправомірних дій відповідача щодо зупинення реєстрації ПН, тому суд дійшов висновку, що такі рішення не можуть бути визнанні законними та підлягають скасуванню.

Колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог товариства та наявність підстав для їх задоволення виходячи з наступного.

Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживають контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно підпунктів а , б пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

З 01 липня 2017 року запроваджено систему моніторингу критеріїв оцінки ризиків (СМКОР), яка здійснює автоматизований моніторинг відповідності податкових накладних/розрахунків коригування Критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246 від 29.12.2010р. (далі - Порядок №1246), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Пунктом 12 Порядку №1246 визначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до п.13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого Постановою КМУ від 21.02.2018р. №117 (далі - Порядок №117) у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Зі змісту Квитанцій по податкових накладних №208 від 02.10.2018р., №210 від 04.10.2018р., №211 від 04.10.2018р., №214 від 06.10.2018р., №216 від 11.10.2018р. та №217 від 11.10.2018р. вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність ПН вимогам, визначеним пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Виходячи з вищевикладеного, суд зазначає, що контролюючим органом порушено норми п.13 Порядку №117, оскільки ним в Квитанціях не зазначено конкретного чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН. Замість цього вказується лише загальне посилання на відповідність податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, визначених пп.1.6 п.1 Критеріїв затверджених Мінфіном згідно Листа від 21.03.2018р. №959/99-99-07-18 (далі - Критерії №959).

Підпункт 1.6 пункту 1 Критеріїв №959 містить у собі визначення семи різних критеріїв, зокрема, передбачено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Отже, фіскальний орган був зобов`язаний у Квитанціях вказати на конкретний вид критерію, який встановлений пп.1.6 п.1 Критеріїв №959. Визначення контролюючим органом у даних квитанціях конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у п.14 Порядку №117.

Відповідно до пункту 14 Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Таким чином, зазначений порядок містить вичерпний перелік документів достатніх для реєстрації податкових накладних.

Отже, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію ризиковості платника податку.

Конкретного переліку документів для реєстрації податкових накладних контролюючим органом у Квитанціях, перелік яких встановлений Порядком №117, не зазначено.

Фіскальний орган був зобов`язаний чітко вказати у квитанції не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений пп. 1.6 п. 1 Критеріїв № 959, але і на відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.

Відповідачем було надано витяги з протоколів від 22.10.2018р. №128 та від 27.11.2018р. №152 засідання комісії Головного управління ДФС у Херсонській області. Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, згідно яких позивача було вирішено внести до Журналу ризикових платників . Зі змісту вказаних витягів вбачається, що підставою для ухвалення вказаного рішення стала інформація щодо фактичного проведення товарних операцій між позивачем та іншими платниками податків, які в свою чергу в жовтні 2018 року здійснювали придбання товарів у суб`єктів господарювання, що здійснювали реалізацію товарів відмінних від придбаних. Зазначене викликає сумнів щодо фактичного проведення товарних операцій між контрагентами, свідчить про маніпулювання звітністю та ризик формування схемного податкового кредиту .

В оскаржуваних у даній справі рішеннях №1003872/38152146 від 27.11.2018р., №1003849/38152146 від 27.11.2018р., №1003807/38152146 від 27.11.2018р., №1006316/38152146 від 29.11.2018р., №1006315/38152146 від 29.11.2018р. та №1006317/38152146 від 29.11.2018р. про відмову в реєстрації податкових накладних №208 від 02.10.2018р., №210 від 04.10.2018р., №211 від 04.10.2018р., №214 від 06.10.2018р., №216 від 11.10.2018р. та №217 від 11.10.2018р. контролюючий орган, серед іншого, вказав на не надання копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) , документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано підкреслити) .

З вказаного слідує, що у спірному рішенні податковий орган мав чітко зазначити, шляхом відповідного підкреслювання, яких документів не надано платником податків, який подав на реєстрацію податкові накладні, та відсутність яких позбавляє можливості здійснити відповідну реєстрацію.

Колегія суддів зазначає, що рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

В розділі Додаткова інформація спірних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних відповідачем зазначено:

1) не встановлено походження товару за ланцюгом постачання;

2) відсутні специфікації та додатки до договору;

3) відсутні розрахункові документи, банківські виписки тощо;

4) не надано документи щодо підтвердження відповідності (сертифікати якості).

Щодо твердження відповідача про те, що позивачем разом із повідомленнями не подавалися розрахункові документи та банківські виписки на підтвердження здійснення розрахунків з постачальниками та покупцем, суд зазначає наступне.

Відповідно до п.п. 2.9 Договору поставки №6164Р укладеного між ТОВ ІН АГРО-ТЕХ (постачальник) та ТОВ Сільпо-Фуд (покупець) обов`язковою умовою для оплати поставленого товару є наявність у Покупця оформлених у встановленому чинним законодавством України та цим Договором відповідної накладної (видаткової та товаротранспортної), зареєстрованої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та інших документів, передбачених Розділом 4 Договору, а також відповідність цін в накладній діючому Прайс-листу та неналежне виконання Постачальником вимог п.4.7 даного Договору.

Таким чином, розрахункові документи або банківські виписки не могли бути надані позивачем фіскальному органу через їх відсутність, оскільки оплата вартості товару Покупцем не здійснена з врахуванням пп. 2.9 зазначеного Договору, а саме, в результаті відмови податковим органом в реєстрації податкових накладних виписаних під час здійснення господарських операцій із поставки товарів ТОВ Сільпо-Фуд в ЄРПН.

Також, суд не погоджується із висновками податкового органу стосовно того, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних було не надання позивачем специфікації, так як відсутність зазначених документів не впливає на право особи на реєстрацію податкових накладних.

Щодо посилання податкового органу на ненадання позивачем сертифікатів відповідності (якості) щодо сільськогосподарської продукції, яка постачалась, то колегія суддів зазначає, що відповідно до умов Договору поставки №6164Р сертифікат якості надається Продавцем (позивач) Покупцю (ТОВ Сільпо-Фуд ), відтак відсутність у позивача копії цих документів, не може впливати на право ТОВ ІН АГРО-ТЕХ реєстрації податкових накладних.

Більше того, відповідно до Декрету КМУ №46-93 Про стандартизацію та сертифікацію , що втратив чинність 01.01.2018р., припиняє своє існування Державна система сертифікації (УкрСЕПРО).

Таким чином, з 01.01.2018р. скасована обов`язкова сертифікація продукції, яка здійснювалася відповідно до Декрету №46-93, тому не є обов`язковим надання позивачем сертифікатів відповідності (якості) щодо сільськогосподарської продукції, а відсутність у ТОВ ІН АГРО-ТЕХ зазначених документів не може бути підставою для відмови в реєстрації ПН в ЄРПН.

Щодо такої підстави для відмови у реєстрації податкових накладних як неможливість встановлення походження товару за ланцюгом постачання, то суд критично ставиться до такої позиції податкового органу, оскільки ТОВ ІН АГРО-ТЕХ надало усі документи на підтвердження джерела придбання товару, який він у подальшому реалізувано ТОВ Сільпо-Фуд . Більше того, податкові накладні, виписані на підтвердження такого придбання, зареєстровані в ЄРПН, тобто у контролюючого органу були відсутні зауваження до постачальника позивача щодо походження такого товару.

Варто зазначити, що такої підстави, як недостатність документів для відмови в реєстрації податкової накладної, чинне законодавство не передбачає. Крім того, позивач надав суду копії документів, які були надіслані разом з поясненнями для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Сукупність наданих позивачем первинних документів не дають підстав для сумніву щодо реальності фінансово-господарських операцій з ТОВ Сільпо-Фуд , а наданий позивачем пакет документів був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Таким чином, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які підтверджують реальність фінансово-господарських операцій між позивачем та контрагентом, а також враховуючи, що достатність їх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не спростована відповідачем, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що ДФС не мала правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Доводи апеляційної скарги правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для задоволення скарги Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі та скасування рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року колегія суддів не вбачає.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі залишити без задоволення, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлений 06 серпня 2019 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

О.В. Лук`янчук

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.08.2019
Оприлюднено07.08.2019
Номер документу83469341
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/292/19

Ухвала від 18.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

Ухвала від 13.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 06.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 02.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 24.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 17.05.2019

Цивільне

Машівський районний суд Полтавської області

Косик С. М.

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 19.04.2019

Цивільне

Машівський районний суд Полтавської області

Косик С. М.

Рішення від 03.04.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні