Рішення
від 08.08.2019 по справі 640/18947/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

08 серпня 2019 року № 640/18947/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:

головуючого судді Шейко Т.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Гео Альянс Південно-Орільське до Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області провизнання протиправним та скасування припису встановив:

До Окружного адміністративного суду міста Києва (далі також - суд) звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю Гео Альянс Південно-Орільське (далі також - позивач, ТОВ Гео Альянс Південно-Орільське ) з позовом до Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області (далі також - відповідач, Держекоінспекція у Дніпропетровській області), в якому просило визнати протиправним і скасувати припис від 25.07.2018 №4-6602-2-3.

Ухвалою суду від 16.11.2018 відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд якої вирішено здійснювати у порядку спрощеного провадження.

Позовні вимоги вмотивовано відсутністю у відповідача в період з 01.01.2017 до 31.12.2018 повноважень щодо проведення планової перевірки дотримання позивачем вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів у зв`язку із встановленням Законом України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , який набрав чинності з 01.01.2017, до 31.12.2018 мораторію на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. До Переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 №1104, Держекоінспекцію та її територіальні органи віднесено лише в частині здійснення в межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки, тоді як дотримання позивачем законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки не перевірялося.

Також позивач вказує на порушення відповідачем процедури проведення перевірки у зв`язку з тим, що:

- відповідно до вимог закону відповідачем належним чином не направлено на адресу позивача повідомлення про проведення перевірки;

- порушено запланований термін проведення перевірки;

- посадові особи відповідача для проведення перевірки не прибули до позивача за його місцем знаходження за адресою: м. Київ, Кловський узвіз, 7А та не пред`явили необхідні для її проведення документи;

- посадова особа позивача, яка в ході перевірки представляла інтереси позивача згідно із довіреністю від 06.07.2018, не мала повноважень на прийняття рішення про допуск посадових осіб відповідача до перевірки;

- за місцем здійснення господарської діяльності позивача на території родовища Південно-Орільське (площа ділянки 156,0 кв.км) у Юр`ївському районі Дніпропетровської області посадові особи відповідача під час проведення перевірки лише пред`явили свої посвідчення для огляду та не надали уповноваженій особі позивача їх копії;

- позивачу не надано для ознайомлення акт перевірки, а відомості, зазначені в ньому про відмову уповноваженої особи позивача від підпису та отримання примірника акта не відповідають дійсності;

- оскаржуваний припис про усунення порушень всупереч вимогам законодавства складений та підписаний особою, яка не проводила планову перевірку позивача.

Крім того, не відповідають дійсності висновки відповідача про порушення позивачем вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у зв`язку з чим останнім необґрунтовано складено припис про усунення цих порушень.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив про відсутність підстав для її задоволення, стверджуючи про правомірність проведення планової перевірки дотримання ТОВ Гео Альянс Південно-Орільське , оскільки фактично перевірялось дотримання позивачем законодавства про екологічну безпеку, так як одним із видів діяльності позивача є видобування корисних копалин, що відповідно Переліку видів діяльності та об`єктів, що становить підвищену екологічну небезпеку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.08.2013 №808, відноситься до видів діяльності, що становлять підвищену екологічну небезпеку, а відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.2008 №212 Про затвердження критеріїв розподілу суб`єктів господарювання за ступенем ризику їх господарської діяльності для навколишнього природного середовища та періодичності здійснення заходів державного нагляду (контролю) позивач належить до суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику.

Акт, складений за результатами перевірки, є уніфікованим, форму якого затверджено наказом Міністерства фінансів України від 09.08.2017 №303 Про затвердження Уніфікованої форми акта, що складається за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів . Іншої форми акта не затверджено, тому не зважаючи, що назва акта містить слова про перевірку додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, насправді відповідачем перевірялось дотримання позивачем законодавства щодо екологічної безпеки.

Спростовуючи доводи позивача про порушення процедури проведення планової перевірки, відповідач зазначив, що належним чином повідомляв його про її проведення та надсилав копії документів, що стосуються її проведення.

Також стверджував, що посадовими особами відповідача вірно встановлено порушення позивачем вимог законодавства, які зафіксовані в акті перевірки, на підставі якого правомірно винесено припис про їх усунення, тому підстави для визнання протиправним та скасування цього припису відсутні.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ Гео Альянс Південно-Орільське є юридичною особою (код ЄДРПОУ 35196730), предметом діяльності якого відповідно до статуту товариства, поміж іншого, є:

- видобуток газу, газового конденсату та нафти, інших корисних копалин;

- пошук та розвідка корисних копалин, в тому числі газу, газового конденсату і нафти;

- видобуток та переробка корисних копалин, в тому числі вуглеводної сировини, а також виробництво і реалізація нафтопродуктів, в тому числі сумішевих, і інша діяльність, пов`язані з виробництвом і реалізацією нафтопродуктів;

- виконання проектних, проектно-пошукових, проектно-кошторисних, проектно-конструкторських, експериментально-конструкторських, впроваджувальних, випробувальних робіт, розробка технологічних процесів, оснастки, програмного забезпечення, впровадження інформаційних технологій, комп`ютерного забезпечення виробництва в сферах видобутку корисних копалин, в тому числі нафтовидобутку, транспортування та переробки;

- геологічна розвідка, дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин (природного газу, нафти, мінеральних ресурсів);

- промислова розробка родовищ корисних копалин (видобуток) природного газу і конденсату, нафти, мінеральних ресурсів;

- переробка нафти, газу (виробництво нафтопродуктів).

Позивач є користувачем надр на підставі спеціального дозволу на користування надрами від 12.12.2007 №3209 на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку з подальшим видобуванням нафти, газу (промисловою розробкою родовищ) родовища Південно-Орільське (площа ділянки 156,0 кв.км) на території Юр`ївського району Дніпропетровської області, термін дії спеціального дозволу до 01.11.2024.

Місцезнаходження позивача зареєстроване за адресою: узвіз Кловський, буд.7 А, м. Київ, 01021 . Місцем провадження його діяльності, зокрема є територія родовища Південно-Орільська (площа ділянки 156,0 кв.км) у Юр`ївському районі Дніпропетровської області.

Відповідно до наказу Державної регуляторної служби України від 16.11.2017 №139, яким затверджено план здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на 2018 рік, та наказу Державної екологічної інспекції України від 30.11.2017 №710, яким затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2018 рік, а також даних Пілотного модуля для планування заходів державного нагляду (контролю ) в Інтернет-мережі за посиланням https://ias.brdo.com.ua.ua, з 09.07.2018 заплановано провести перевірку дотримання ТОВ Гео Альянс Південно-Орільське вимог природоохоронного законодавства тривалістю 10 днів.

Ураховуючи викладене, Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області прийнято наказ від 21.06.2018 №539-П про проведення перевірки позивача та видано посвідчення (направлення) на її проведення державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області Міхєєвій Ю.Ю. , Коркодолі А. П.

Копію указаних наказу та направлення на перевірку сторони до суду не надали, однак жодна зі сторін не заперечувала щодо прийняття цього наказу та видачі направлення на перевірку.

У період з 12.07.2018 по 18.07.2018 згаданими вище посадовими особами відповідача проведено перевірку позивача за місцем провадження його господарської діяльності, за результатами якої складено акт перевірки від 18.07.2018 №340/2/18 щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (далі - акт перевірки), в якому зафіксовано такі порушення:

- не надано документи на право користування земельною ділянкою під розміщення пошукової свердловини (порушення статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , статей 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та недотримання умов спеціального дозволу на користування надрами від 12.12.2017 №3209, статей 124-126 Земельного кодексу України);

- проект пошуково-розвідувальних робіт Південно-Орільської площі та проектна документація щодо внесених уточнень та доповнень до проекту з розділом ОВНС на розгляд не надано (порушення статей 20-2, 51 Закону України Про охорону навколишнього середовища , статей 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності );

- згідно з пунктом 6 додатку до угоди про умови користування надрами від 04.08.2016 №3209 в період ІІІ квартал 2018 року передбачено проведення дослідно-промислової розробки (пробна експлуатація). Підтверджуючі документи щодо дотримання обов`язкового виконання обсягів та термінів, викладених у Програмі робіт на розгляд не надано (порушення статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього середовища , статей 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та недотримання умов спеціального дозволу на користування надрами від 12.12.2017 №3209);

- проект водоохоронної зони та прибережно-захисних смуг не розроблено. Підтверджуючі документи щодо дотримання режиму охорони та використання земель природоохоронного призначення на розгляд не надано (порушення статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього середовища , статей 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , статей 88, 89 Водного кодексу України, статті 40 Закону України Про природно-заповідний фонд України та недотримання умов спеціального дозволу на користування надрами від 12.12.2017 №3209);

- статистична звітність за формою №6-гр (нафта, природний газ, конденсат, етан, пропан, бутан, гелій) Звітний баланс запасів корисних копалин за три попередні роки, відповідно до якого видобуток вуглеводнів підприємством не проводився, на розгляд не надано (порушення статей 20-2, 24 Закону України Про охорону навколишнього середовища , статей 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та недотримання умов спеціального дозволу на користування надрами від 12.12.2017 №3209).

Згідно з інформацією, що міститься в акті позивач відмовився від підписання та отримання примірника акта.

Листом від 18.07.2018 №4-6319-2-3 відповідач надіслав на адресу позивача примірник вищевказаного акта для ознайомлення та підпису, не погоджуючись із яким позивач направив на адресу відповідача заперечення від 24.07.2018 №10/07-18.

На підставі акта перевірки відповідачем винесено припис від 25.07.2018 №4-6602-2-3, яким позивачу приписано:

- розробити документи на право користування земельною ділянкою під розміщення пошукової свердловини, термін до 01.11.2018, статті 124-126 Земельного кодексу України;

- розробити матеріали оцінки впливу на довкілля від провадження планової діяльності щодо розробки Південно-Орільського родовища та погодити в установленому порядку, термін до 01.11.2018, стаття 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , стаття 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля ;

- дотримуватись умов спеціального дозволу на надра, термін до 25.08.2018, стаття 24 Кодексу України про надра;

- забезпечити дотримання режиму використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду, термін до 25.07.2018, статті 60-61 Земельного кодексу України, статті 86-89 Водного кодексу України, стаття 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , стаття 40 Закону України Про природно-заповідний фонд України ;

- надати на розгляд до Держекоінспекції інформацію та копії документів, які розглядаються в ході інспекційної перевірки, а саме: проект пошуково-розвідувальних робіт Південно-Орільської площі та проектну документацію щодо внесених уточнень та доповнень до проекту з розділом ОВНС; підтверджуючі документи щодо дотримання обов`язкового виконання обсягів та термінів, викладених у Програмі робіт, статистичну звітність за формою №6-гр Звітний баланс запасів корисних копалин за три попередні роки, відповідно до якого здійснюється видобуток вуглеводнів, термін до 15.08.2018, стаття 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища .

Не погоджуючись із указаним приписом, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом, при вирішенні якого суд виходить із такого.

Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон №877-V) визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до статті 1 Закону №877-V:

- державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

- заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначає Закон України Про охорону навколишнього природного середовища від 25.06.1991 № 1264-ХІІ (далі - Закон №1264-ХІІ).

Згідно зі статтею 34 цього Закону завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

Відповідно до статті 35 Закону №1264-ХІІ державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.

Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.

Пунктами а , д , е та л частини першої статті 20-2 Закону №1264-ХІІ встановлено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить:

- організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема, про екологічну та радіаційну безпеку;

- одержання безоплатно в установленому порядку необхідних для виконання покладених на нього завдань інформації, документів і матеріалів від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, фізичних осіб;

- надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням;

- здійснення інших повноважень, визначених законами України та покладених на нього Президентом України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України (далі - Положення №275), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Одними із основних завдань Держекоінспекції, визначених пунктом 3 Положення №275, є: реалізація державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо охорони земель, надр; здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо: охорони земель, надр; екологічної та радіаційної безпеки; охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду; охорони, захисту, використання і відтворення лісів; збереження, відтворення і невиснажливого використання біологічного та ландшафтного різноманіття; раціонального використання, відтворення і охорони об`єктів тваринного та рослинного світу; ведення мисливського господарства та здійснення полювання; охорони, раціонального використання та відтворення вод і відтворення водних ресурсів; охорони атмосферного повітря; формування, збереження і використання екологічної мережі; стану навколишнього природного середовища; поводження з відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами; здійснення заходів біологічної і генетичної безпеки стосовно біологічних об`єктів природного середовища під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованих організмів у відкритій системі.

За змістом підпункту 2 пункту 4 Положення №275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про екологічну та радіаційну безпеку, зокрема щодо виконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля, висновків державної екологічної експертизи; під час провадження видів діяльності, що становлять підвищену екологічну небезпеку; під час провадження діяльності на об`єктах, що становлять підвищену екологічну небезпеку; проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування).

Згідно з пунктом 7 Положення №275 Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 №652, відповідач є територіальним органом Держекоінспекції у Дніпропетровській області, через який Держекоінспекція здійснює надані їй законом повноваження.

Відтак, відповідач є уповноваженим органом щодо проведення планового заходу державного нагляду (контролю) стосовно додержання суб`єктами господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, в тому числі й щодо дотримання вимог законодавства про екологічну та радіаційну безпеку, зокрема під час провадження видів діяльності, що становлять підвищену екологічну небезпеку.

Водночас суд зазначає, що статтею 2 Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , який набрав чинності з 01.01.2017, до 31.12.2018 встановлено мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Положеннями статті 6 цього Закону України передбачено, що його дія не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органами, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Так, до Переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 № 1104, поміж іншого віднесено Держекоінспекцію та її територіальні органи (в частині здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки).

Отже, у 2018 році мораторій на проведення перевірок для Держекоінспекції та її територіальних органів не діяв лише в частині проведення заходів контролю саме з питань додержання законодавства з екологічної та радіаційної безпеки.

Відповідно до статті 50 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей.

Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов`язаних політичних, економічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів.

До Переліку видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.08.2013 №808, віднесено, зокрема, видобування корисних копалин, за винятком корисних копалин місцевого значення, які видобуваються землевласниками і землекористувачами в межах наданих їм земельних ділянок для господарських і побутових потреб та перероблення корисних копалин.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.2008 №212 затверджено Критерії розподілу суб`єктів господарювання за ступенем ризику їх господарської діяльності для навколишнього природного середовища та періодичності здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до яких суб`єкти господарювання незалежно від форми власності розподіляються за високим, середнім та незначним ступенем ризику їх господарської діяльності для навколишнього природного середовища.

Критеріями віднесення суб`єктів господарювання до групи суб`єктів з високим ступенем ризику є, зокрема, провадження ними діяльності, що пов`язана з видобуванням корисних копалин та геологічним вивченням надр, у тому числі дослідно-промисловою розробкою родовищ корисних копалин загальнодержавного значення.

Відповідно до пункту 5 зазначених Критеріїв планові заходи державного нагляду (контролю) за діяльністю суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику проводяться не частіше одного разу на рік.

Відтак, діяльність ТОВ Гео Альянс Південно-Орільське з видобування корисних копалин та геологічного вивчення надр, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, становить підвищену небезпеку, у зв`язку з чим Держекоінспекція та її територіальні органи у період з 01.01.2017 до 31.12.2018 були наділені повноваженнями щодо здійснення планових заходів нагляду (контролю) дотримання цим підприємством вимог законодавства з питань екологічної безпеки.

Незважаючи на те, що назва акта планової перевірки позивача від 18.07.2018 №340/2/18 у своїй назві містить слова проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів суд погоджується з доводами відповідача про те, що фактично здійснювалася перевірка з питань додержання позивачем екологічної безпеки.

Доцільно зауважити, що назва вищевказаного акта перевірки та його форма відповідають назві та формі, які затверджені наказом Міністерства фінансів України від 09.08.2017 №303 Про затвердження Уніфікованої форми акта, що складається за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів .

За відсутності затвердженої в установленому порядку форми акта про здійснення перевірки з питань додержання суб`єктом господарювання екологічної безпеки, відповідач був позбавлений можливості скласти акти перевірки з іншою назвою та за іншою формою.

Крім того, визначальним для встановлення предмету перевірки є з`ясування судом питань, які охоплювалися перевіркою.

Так, зі змісту акта перевірки та додатків №3 та №10 до нього вбачається, що відповідачем перевірялись питання додержання позивачем вимог законодавства про використання та охорону земель, використання надр в контексті дотримання законодавства з питань екологічної безпеки, а саме:

• згідно з додатком №3 такі питання:

- наявна державна реєстрація прав на земельну ділянку (не надано);

- власником і землекористувачем, в тому числі орендарем, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності забезпечується захист земель від забруднення, засмічення; забезпечується додержання режиму використання земель природоохоронного призначення; уживаються заходи щодо запобігання негативному і еколого-небезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків такого впливу (негативна відповідь на питання);

- режим використання територій, що підлягають особливій охороні, дотримується (негативна відповідь на питання);

- вимоги щодо заборони провадження у межах зон санітарної охорони діяльності, яка може привести до завдання шкоди підземним та відкритим джерелам водопостачання, водозабірним і водоочисним спорудам, водоводам, об`єктам оздоровчого призначення, навколо яких вони створені, дотримуються (негативна відповідь на питання);

- власник або користувач земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заповідними урочищами, забезпечує режим їх охорони та збереження (негативна відповідь на це питання);

- використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також додержання режиму використання їх територій дотримуються (негативна відповідь на це питання).

• згідно з додатком №10 такі питання:

- забезпечення безпеки навколишнього середовища (негативна відповідь на питання, проект відсутній);

- земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, приводяться в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві (негативна відповідь на питання, проект відсутній);

- користування ділянкою надр здійснюється за наявності спеціального дозволу (позитивна відповідь на питання);

- заходи, що гарантують безпеку навколишнього природного середовища здійснюються (негативна відповідь на питання);

- наявна державна реєстрація прав на земельну ділянку (негативна відповідь на питання);

- здійснюються заходи щодо запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами (негативна відповідь на питання);

- уживаються заходи щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу (негативна відповідь на питання);

- у межах зон санітарної охорони діяльність, яка може привести до задання шкоди підземним та відкритим джерелам водопостачання, водозабірним і водоочисним спорудам, водоводам, об`єктам оздоровчого призначення, навколо яких вони створені, здійснюються (негативна відповідь на питання).

Отже, є необґрунтованим та не заслуговує на увагу суду твердження позивача про відсутність у відповідача повноважень щодо проведення перевірки у період з 12.07.2018 по 18.07.2018 щодо дотримання позивачем законодавства з питань екологічної безпеки.

Що стосується дотримання відповідачем процедури проведення перевірки ТОВ Гео Альянс Півенно-Орільське , на порушення якої вказує позивач, то суд зазначає наступне.

За змістом частини першої статті 5 Закону №877-V планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Плановим періодом вважається рік, який обчислюється з 1 січня по 31 грудня планового року.

Плани здійснення заходів державного нагляду (контролю) на наступний плановий період повинні містити дати початку кожного планового заходу державного нагляду (контролю) та строки їх здійснення.

Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону №877-V органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю).

Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв`язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі.

Суб`єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

Частиною п`ятою статті 5 Закону визначено, що строк здійснення планового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів мікро-, малого підприємництва - п`яти робочих днів.

Продовження строку здійснення планового заходу не допускається.

Згідно з частинами першою-другою статті 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною п`ятою статті 7 Закону №877-V встановлено обов`язок посадових осіб органу державного нагляду перед початком здійснення заходу пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.

Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.

Згідно з доводами відповідача ним на адресу позивача поштою було надіслано лист з повідомленням про проведення планової перевірки, який повернувся не вручений адресату. У зв`язку з цим відповідач стверджує про направлення 03.07.2018 повідомлення про проведення перевірки від 14.06.2018 №4-5139-2-3 на електронну адресу позивача, тому саме через десять днів від дати отримання останнім згаданого повідомлення 13.07.2018 розпочав перевірку ТОВ Гео Альянс Південно-Орільске . Також відповідач стверджує про надіслання поштою за місцезнаходженням позивача направлення на проведення планової перевірки, яке було вручене позивачу.

Проте, жодних доказів на підтвердження направлення на адресу позивача згаданих вище повідомлень та направлення на проведення перевірки відповідач до суду не надав.

У свою чергу позивач стверджує, що жодних повідомлень не отримував. Водночас зі змісту позовної заяви вбачається, що позивач завчасно з мережі Інтернет був обізнаний про заплановану з 09.07.2018 планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства. Крім того, зазначив, що був повідомлений телефоном про проведення перевірки державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Міхєєвою Ю.Ю. та 13.07.2018 в особі начальника відділу охорони навколишнього природного середовища ТОВ Гео Альянс Південно-Орільське Вацької С.М., яка діяла на підставі довіреності від 06.07.2018, допустив посадових осіб відповідача до її проведення за місцем провадження господарської діяльності здійснення господарської діяльності позивача на території родовища Південно-Орільська (площа ділянки 156,0 кв.км) у Юр`ївському районі Дніпропетровської області.

Відтак, позивач не скористався наданим йому правом не допустити посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

За таких обставин доводи позивача про неналежне повідомлення його про проведення вищевказаної перевірки та невручення посадовими особами відповідача копій посвідчень не заслуговують на увагу суду.

Суд критично сприймає доводи позивача про порушення відповідачем строків проведення перевірки, оскільки зі змісту акту перевірки вбачається її проведення з 12.07.2018 по 18.07.2018, тобто в межах запланованого десятиденного строку з 09.07.2018 по 20.07.2018, а відтермінування дати початку перевірки жодним чином не вплинуло на правомірність її проведення.

Необґрунтованими також суд уважає доводи позивача про недотримання відповідачем вимог законодавства у зв`язку з неприбуттям його посадових осіб для перевірки за місцем знаходження позивача в м. Києві, Кловський узвіз, 7А для пред`явлення документів, що є підставою для проведення перевірки, оскільки, як встановлено судом, перевірка проводилася за місцем провадження позивачем господарської діяльності.

Відповідно до частини шостої статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Як встановлено судом, за результатами проведення перевірки відповідачем складено акт перевірки, в якому зафіксовано виявлені порушення.

За приписами частини п`ятнадцятої статті 4 Закону № 877-V при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані використовувати виключно уніфіковані форми актів.

Указаний акт відповідає уніфікованій формі, затвердженій наказом Міністерства фінансів України від 09.08.2017 №303 Про затвердження Уніфікованої форми акта, що складається за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів .

В акті міститься відмітка про відмову від його підписання керівником суб`єкта господарювання або уповноваженою, або іншою особою позивача. Інформація про конкретну особу, яка відмовилась від підписання акту та його отримання відсутня, та обставини такої відмови в акті не викладені.

Разом з тим відповідно до матеріалів справи листом від 18.07.2018 №4-6319-2-3 відповідач направив на адресу ТОВ Гео Альянс Південно-Орільське примірник акта перевірки для ознайомлення та підписання.

У відзиві на позовну заяву відповідач вказує, що хоча фактично перевірка проводилась за місцем провадження позивачем господарської діяльності на території родовища Південно-Орільська (площа ділянки 156,0 кв.км) у Юр`ївському районі Дніпропетровської області, аналіз наданих позивачем документів в ході перевірки здійснювався в приміщенні Держекоінспекції в Дніпропетровській області.

Наведені вище норми законодавства не встановлюють вимоги щодо місця складення акта за результатами здійснення державного нагляду (контролю), тому суд не бере до уваги доводи позивача про порушення відповідачем процедури складення акта перевірки у зв`язку із його складенням не за місцем проведення перевірки.

Отримання примірника акта перевірки поштою позивач не заперечує, що дає підстави суду для висновку про виконання відповідачем законодавчо визначеного обов`язку щодо складення акта перевірки за результатами її проведення та вручення цього акта ТОВ Гео Альянс Південно-Орільське .

Як встановлено судом, позивач надіслав на адресу відповідача заперечення від 24.07.2018 №10/07-18 до акту, які останній до уваги не взяв та в особі заступника начальника Держекоінспекції у Дніпропетровській області Піддубного С.О. винесено припис від 25.07.2018 №4-6602-2-3 про усунення виявлених порушень.

За змістом частин сьомої та восьмої статті 7 Закону України №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, у разі необхідності вжиття заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Пунктом е частини першої статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища також визначено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.

Таким чином, у зв`язку із виявленими плановою перевіркою порушеннями ТОВ Гео Альянс Південно-Орільське вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а саме з питань екологічної безпеки, посадова особа Держекоінспекції у Дніпропетровській області має право скласти припис про усунення підприємством цих порушень.

Суд критично оцінює доводи позивача про підписання припису всупереч вимогам закону особою, яка не брала участі в проведенні його перевірки, оскільки заступник начальника Держекоінспекції у Дніпропетровській області належить до числа посадових осіб органу державного нагляду (контролю), а тому, за висновком суду, наділений правом підпису оскаржуваного припису.

Оцінюючи обґрунтованість вимог, викладених у цьому приписі, суд зважає на таке.

Оскаржуваним приписом від 25.07.2018 №4-6602-2-3 позивачу приписано:

- розробити документи на право користування земельною ділянкою під розміщення пошукової свердловини, термін до 01.11.2018, статті 124-126 Земельного кодексу України;

- розробити матеріали оцінки впливу на довкілля від провадження планової діяльності щодо розробки Південно-Орільського родовища та погодити в установленому порядку, термін до 01.11.2018, стаття 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , стаття 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля ;

- дотримуватись умов спеціального дозволу на надра, термін до 25.08.2018, стаття 24 Кодексу України про надра;

- забезпечити дотримання режиму використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду, термін до 25.07.2018, статті 60-61 Земельного кодексу України, статті 86-89 Водного кодексу України, стаття 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , стаття 40 Закону України Про природно-заповідний фонд України ;

- надати на розгляд до Держекоінспекції інформацію та копії документів, які розглядаються в ході інспекційної перевірки, а саме: проект пошуково-розвідувальних робіт Південно-Орільської площі та проектну документацію щодо внесених уточнень та доповнень до проекту з розділом ОВНС; підтверджуючі документи щодо дотримання обов`язкового виконання обсягів та термінів, викладених у Програмі робіт, статистичну звітність за формою №6-гр Звітний баланс запасів корисних копалин за три попередні роки, відповідно до якого здійснюється видобуток вуглеводнів, термін до 15.08.2018, стаття 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища .

Відповідно до пункту д частини першої статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить одержання безоплатно в установленому порядку необхідних для виконання покладених на нього завдань інформації, документів і матеріалів від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, фізичних осіб.

За змістом частини першої статті 8 Закону України №877-V орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право, поміж іншого, відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом.

У свою чергу згідно з приписами статті 11 цього ж Закону України №877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний, зокрема, надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону.

Стосовно вимоги припису розробити документи на право користування земельною ділянкою під розміщення пошукової свердловини, термін до 01.11.2018, статті 124-126 Земельного кодексу України.

Згідно з актом перевірки позивачем не надано документи на право користування земельною ділянкою під розміщення пошукової свердловини, що є порушенням статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , статей 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та недотримання умов спеціального дозволу на користування надрами від 12.12.2017 №3209, статей 124-126 Земельного кодексу України.

Статтями 124 та 125 Земельного кодексу України визначено порядок передачі землі в оренду та виникнення права на земельну ділянку.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 цього Кодексу визначено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до спеціального дозволу на користування надрами від 12.12.2007 №3209 невід`ємною його частиною є угода про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) від 04.08.2016 №3209, укладена між позивачем та Державною службою геології та надр України.

Згідно з указаною угодою Держгеонадра надала ТОВ Гео Альянс Південно-Орільське право користування ділянкою надр, місцезнаходження якої: Дніпропетровська область, Юр`ївський район, 10 км на північ від м. Юр`ївка, з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), а назване підприємство зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією угодою та нормами діючого законодавства.

При цьому згідно з пунктом 5 Програми робіт з геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) газ природний, нафта, конденсат Південно-Орільської площі, що міститься в додатку №2 до угоди про умови користування надрами від 04.08.2016 №3209, позивачем передбачено оформлення права на земельну ділянку під буріння пошукової свердловини, буріння, випробування та дослідження свердловини в строк з IV кварталу 2017 року по ІІІ квартал 2018 року.

Оскільки станом на час проведення перевірки позивача у липні 2018 року, строк для оформлення права на вищевказану земельну ділянку, запланований до ІІІ кварталу 2018 року, не сплинув, відповідач необґрунтовано пред`явив до позивача вимогу про розроблення документів на право користування земельною ділянкою під розміщення пошукової свердловини.

Відтак, в частині такої вимоги оскаржуваний припис є протиправним.

Стосовно вимоги розробити матеріали оцінки впливу на довкілля від провадження планової діяльності щодо розробки Південно-Орільського родовища та погодити в установленому порядку, термін до 01.11.2018, стаття 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , стаття 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , слід зазначити наступне.

Розділ акта перевірки Опис виявлених порушень не містить викладу обставин щодо порушення позивачем вимог статті 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища саме у зв`язку з ненаданням висновку з оцінки впливу на довкілля.

Водночас в тексті акта перевірки зазначається, що проектну документацію щодо розробки родовища вуглеводнів Південно-Орільської площі з висновком оцінки впливу на довкілля відповідно до статті 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля на час перевірки не розроблено. Згідно з указаною правовою нормою заборонено розпочинати провадження планової діяльності, визначеної частинами другою та третьою цієї статті.

Позивач, вказуючи про необґрунтованість вищевказаної вимоги припису, стверджує про відсутність у відповідача повноважень щодо перевірки з указаного питання, оскільки питання перевірки виконання проектної документації з робіт по геологічному вивченню, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислової розробки родовищ), газ природний, нафта, конденсат Південно-Орільської площі, не належить до повноважень відповідача.

Проте, суд не погоджується з такими доводами позивача, вважаючи, що перевірка питання наявності матеріалів оцінки впливу на довкілля від провадження планової діяльності щодо розробки Південно-Орільського родовища стосуються повноважень відповідача в розрізі перевірки додержання позивачем вимог законодавства з питань екологічної безпеки, що обґрунтовується наступним.

Відповідно до статті 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища при проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об`єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об`єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров`я людей.

Підприємства, установи й організації, діяльність яких пов`язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров`я людей.

Оцінка здійснюється з урахуванням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, екологічної ємкості даної території, стану навколишнього природного середовища в місці, де планується розміщення об`єктів, екологічних прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу шкідливих факторів та об`єктів на навколишнє природне середовище.

Підприємства, установи та організації, які розміщують, проектують, будують, реконструюють, технічно переозброюють, вводять в дію підприємства, споруди та інші об`єкти, а також проводять дослідну діяльність, що за їх оцінкою може негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища, подають центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, спеціальну заяву про це.

Забороняється введення в дію підприємств, споруд та інших об`єктів, на яких не забезпечено в повному обсязі додержання всіх екологічних вимог і виконання заходів, передбачених у проектах на будівництво та реконструкцію (розширення та технічне переоснащення).

Правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлено Законом України Про оцінку впливу на довкілля .

Відповідно до статті 1 Закону України Про оцінку впливу на довкілля :

- вплив на довкілля (далі - вплив) - будь-які наслідки планованої діяльності для довкілля, в тому числі наслідки для безпечності життєдіяльності людей та їхнього здоров`я, флори, фауни, біорізноманіття, ґрунту, повітря, води, клімату, ландшафту, природних територій та об`єктів, історичних пам`яток та інших матеріальних об`єктів чи для сукупності цих факторів, а також наслідки для об`єктів культурної спадщини чи соціально-економічних умов, які є результатом зміни цих факторів.

- планована діяльність - планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об`єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Частиною першою статті 2 Закону України Про оцінку впливу на довкілля встановлено, що оцінка впливу на довкілля - це процедура, що передбачає:

1) підготовку суб`єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля відповідно до статей 5, 6 та 14 цього Закону;

2) проведення громадського обговорення відповідно до статей 7, 8 та 14 цього Закону;

3) аналіз уповноваженим органом відповідно до статті 9 цього Закону інформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб`єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації;

4) надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого пунктом 3 цієї частини;

5) врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності відповідно до статті 11 цього Закону.

Згідно з частиною третьою статті 2 вищевказаного Закону суб`єктами оцінки впливу на довкілля є суб`єкти господарювання, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які є замовниками планованої діяльності і для цілей цього Закону прирівнюються до суб`єктів господарювання (далі - суб`єкт господарювання), уповноважений центральний орган, уповноважені територіальні органи, інші органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, громадськість, а у випадках, визначених статтею 14 цього Закону, - держава походження та зачеплена держава.

Частинами першою та другою статті 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля передбачено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає, поміж іншого, видобувну промисловість, зокрема, видобування корисних копалин, крім корисних копалин місцевого значення, які видобуваються землевласниками чи землекористувачами в межах наданих їм земельних ділянок з відповідним цільовим використанням.

За змістом статті 9 цього Закону уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган видає висновок з оцінки впливу на довкілля, яким виходячи з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності, зокрема величини та масштабів такого впливу (площа території та чисельність населення, які можуть зазнати впливу), характеру (у тому числі - транскордонного), інтенсивності і складності, ймовірності, очікуваного початку, тривалості, частоти і невідворотності впливу (включаючи прямий і будь-який опосередкований, побічний, кумулятивний, транскордонний, короткостроковий, середньостроковий та довгостроковий, постійний і тимчасовий, позитивний і негативний впливи), передбачених заходів, спрямованих на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення впливу на довкілля, визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності та визначає екологічні умови її провадження.

Висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання. Екологічні умови провадження планованої діяльності, зазначені у частині п`ятій цієї статті, є обов`язковими. Висновок з оцінки впливу на довкілля враховується при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності та може бути підставою для відмови у видачі рішення про провадження планованої діяльності.

Відповідно до частини шостої статті 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля забороняється провадження господарської діяльності, експлуатація об`єктів, інші втручання в природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, якщо не забезпечено в повному обсязі додержання екологічних умов, передбачених у висновку з оцінки впливу на довкілля, рішенні про провадження планованої діяльності та проектах будівництва, розширення, перепрофілювання, ліквідації (демонтажу) об`єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, а також змін у цій діяльності або подовження строків її провадження.

Позивач суду доказів наявності матеріалів з оцінки впливу на довкілля від провадження планової діяльності щодо розробки Південно-Орільського родовища суду не надав, у зв`язку з чим вищевказана вимога припису про необхідність розробити ці матеріали та погодити їх в установленому порядку є обґрунтованою.

Відтак, в частині такої вимоги оскаржуваний припис є правомірним, тому підстави для задоволення вимоги позивача про визнання припису протиправним і скасувати в цій частині задоволенню не підлягають.

Стосовно вимоги дотримуватись умов спеціального дозволу на надра, термін до 25.08.2018.

Як зазначалося судом, відповідно до частини восьмої статті 7 Закону України №877-V припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Аналіз змісту указаної правової норми дає підстави суду стверджувати, що припис повинен містити вимогу про усунення виявленого порушення, сформульовану так, щоб особа розуміла на усунення якого саме порушення законодавства спрямована ця вимога.

Однак, вимога відповідача, викладена в приписі про дотримання позивачем умов спеціального дозволу на надра, термін до 25.08.2018, не дає можливості встановити на усунення якого саме порушення вона спрямована.

Наведене пояснюється тим, що спеціальний дозвіл на користування надрами від 12.12.2007 №3209, наданий позивачу, містить низку особливих умов, які зобов`язане виконувати ТОВ Гео Альянс Південно-Орільське . Крім того, невід`ємною частиною цього дозволу є угода про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) від 04.08.2016 №3209, укладена між позивачем та Державною службою геології та надр України, яка має декілька додатків.

Вищевказаним спеціальним дозволом передбачено значну кількість умов, які повинен виконувати позивач, а пред`явлення до позивача вимоги стосовно дотримання його умов має загальний, не конкретний характер, що свідчить про необґрунтованість цієї вимоги.

Відтак, в частині такої вимоги оскаржуваний припис є протиправним.

Стосовно вимоги забезпечити дотримання режиму використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду, термін до 25.07.2018, статті 60-61 Земельного кодексу України, статті 86-89 Водного кодексу України, стаття 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , стаття 40 Закону України Про природно-заповідний фонд України .

Позивач, стверджуючи про необґрунтованість такої вимоги припису, зазначив, що не є користувачем земельної ділянки в межах водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, у зв`язку з чим окремі проекти водоохоронних зон та прибережно-захисних смуг не розроблялися.

У свою чергу в обґрунтування зазначеної вимоги припису відповідач вказує, що відповідно до Екологічної карти №109 Державного управління екології та природних ресурсів в Дніпропетровській області від 22.10.2004 Південно-Орільська площа, яка розташована на території Юр`ївського району Дніпропетровської області, частково знаходиться на землях природоохоронного значення, а саме існуючі об`єкти: Ботанічний заказник місцевого значення Балка Водяна , орнітологічний заказник загальнодержавного значення Волошанська дача ; об`єкти, які рішенням Дніпропетровської обласної ради від 19.03.2002 №525-22/ХХІІІ) зарезервовані для подальшої організації територій природно-заповідного фонду: Волошанська дача , Голубівське , урочище Приорільське , Орільський національний природний парк; екологічні коридори. Родовище частково знаходиться в водоохоронній зоні або водному об`єкті р. Оріль.

Натомість, як зафіксовано в актів перевірки, проект водоохоронної зони та прибережно-захисних смуг не розроблено. Підтверджуючі документи щодо дотримання режиму охорони та використання земель природоохоронного призначення на розгляд не надано, що є порушенням статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього середовища , статей 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , статей 88, 89 Водного кодексу України, статті 40 Закону України Про природно-заповідний фонд України та недотримання умов спеціального дозволу на користування надрами від 12.12.2017 №3209.

Доцільно зауважити, що згідно зі статтею 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог:

а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;

б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;

в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;

г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров`я населення;

д) збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;

е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;

є) здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов`язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.

Статтею 61 Земельного кодексу України визначено, що прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.

У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється:

а) розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво;

б) зберігання та застосування пестицидів і добрив;

в) влаштування літніх таборів для худоби;

г) будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів;

ґ) влаштування звалищ сміття, гноєсховищ, накопичувачів рідких і твердих відходів виробництва, кладовищ, скотомогильників, полів фільтрації тощо;

д) миття та обслуговування транспортних засобів і техніки.

Об`єкти, що знаходяться у прибережній захисній смузі, можуть експлуатуватися, якщо при цьому не порушується її режим. Не придатні для експлуатації споруди, а також ті, що не відповідають встановленим режимам господарювання, підлягають винесенню з прибережних захисних смуг.

Режим господарської діяльності на земельних ділянках прибережних захисних смуг уздовж річок, навколо водойм та на островах встановлюється законом.

За змістом статті 89 Водного кодексу України прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.

Об`єкти, що знаходяться у прибережній захисній смузі, можуть експлуатуватись, якщо при цьому не порушується її режим. Не придатні для експлуатації споруди, а також ті, що не відповідають встановленим режимам господарювання, підлягають винесенню з прибережних захисних смуг.

Відповідно до статті 40 Закону України Про природно-заповідний фонд України режим охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначається з урахуванням характеру господарської діяльності на прилеглих територіях, на основі оцінки її впливу на довкілля. В охоронних зонах не допускається будівництво промислових та інших об`єктів, мисливство, розвиток господарської діяльності, яка може призвести до негативного впливу на території та об`єкти природно-заповідного фонду. Оцінка такого впливу здійснюється в порядку, встановленому законодавством України. Положення, що визначають режим кожної з охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду, затверджуються державними органами, які приймають рішення про їх виділення.

Охоронні зони територій та об`єктів природно-заповідного фонду враховуються під час розробки проектно-планувальної та проектної документації.

Відповідно до Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.05.1996 №486, цей Порядок встановлює єдиний правовий механізм визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них.

Водоохоронні зони встановлюються для створення сприятливого режиму водних об`єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколоводних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку вздовж річок, морів та навколо озер, водосховищ і інших водойм.

До складу водоохоронних зон обов`язково входять заплава річки, перша надзаплавна тераса, бровки і круті схили берегів, а також прилеглі балки та яри.

У межах водоохоронних зон виділяються землі прибережних захисних смуг та смуги відведення з особливим режимом їх використання відповідно до статей 88-91 Водного кодексу України.

Розміри і межі водоохоронних зон визначаються проектом на основі нормативно-технічної документації.

Проекти цих зон розробляються на замовлення фізичних та юридичних осіб, узгоджуються з власниками землі, землекористувачами, Мінприроди, Держводагентством та територіальними органами Держгеокадастру, а на території Автономної Республіки Крим - з органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів, водного господарства та земельних ресурсів і затверджуються відповідними місцевими органами виконавчої влади або виконавчими комітетами рад.

У водоохоронній зоні дотримується режим регульованої господарської діяльності. На території водоохоронної зони забороняється:

-використання стійких та сильнодіючих пестицидів;

-розміщення кладовищ, скотомогильників, звалищ, полів фільтрації;

-скидання неочищених стічних вод з використанням балок, кар`єрів, струмків тощо.

Прибережні захисні смуги у межах водоохоронної зони можуть використовуватися для провадження господарської діяльності за умови обов`язкового виконання вимог, передбачених статтями 89 та 90 Водного кодексу України.

Аналіз наведених правових норм свідчить про встановлення законодавцем низки вимог щодо дотримання режиму використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Однак, викладена в приписі вимога відповідача про забезпечення дотримання режиму використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду має загальний характер та не дає можливості встановити на усунення якого саме порушення вона спрямована, що свідчить про її необґрунтованість.

Відтак, в частині такої вимоги оскаржуваний припис є протиправним.

Стосовно вимоги надати на розгляд до Держекоінспекції інформацію та копії документів, які розглядаються в ході інспекційної перевірки, а саме: проект пошуково-розвідувальних робіт Південно-Орільської площі та проектну документацію щодо внесених уточнень та доповнень до проекту з розділом ОВНС; підтверджуючі документи щодо дотримання обов`язкового виконання обсягів та термінів, викладених у Програмі робіт, статистичну звітність за формою №6-гр Звітний баланс запасів корисних копалин за три попередні роки, відповідно до якого здійснюється видобуток вуглеводнів, термін до 15.08.2018, стаття 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , суд зазначає таке.

Актом перевірки встановлено, що позивач не надав посадовим особам відповідача під час перевірки проект пошуково-розвідувальних робіт Південно-Орільської площі та проектну документацію щодо внесених уточнень та доповнень до проекту з розділом ОВНС; підтверджуючі документи щодо дотримання обов`язкового виконання обсягів та термінів, викладених у Програмі робіт та статистичну звітність за формою №6-гр Звітний баланс запасів корисних копалин за три попередні роки, відповідно до якого здійснюється видобуток вуглеводнів.

Як встановлено судом, пунктом д частини першої статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить одержання безоплатно в установленому порядку необхідних для виконання покладених на нього завдань інформації, документів і матеріалів від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, фізичних осіб.

Повноваження відповідача як органу державного нагляду (контролю) одержувати пояснення, довідки, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю) також передбачені статтями 8 та 11 Закону України №877-V.

Однак, суд вважає вимогу відповідача, що міститься в оскаржуваному приписі, про надання вищевказаних документів, необґрунтованою з огляду на те, що відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження пред`явлення посадовими особами відповідача під час проведення перевірки позивача цих документів.

Відтак, в частині такої вимоги оскаржуваний припис є протиправним.

Ураховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є частково обґрунтованими, а тому підлягають до часткового задоволення судом.

При зверненні до суду з адміністративним позовом позивач сплатив судовий збір в розмірі 1 762,00 грн.

У зв`язку з частковим задоволенням позовних вимог суд відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України вважає за необхідне присудити позивачу понесені ним витрати у зв`язку зі сплатою судового збору пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, а саме 1409,60 грн.

Керуючись статтями 2, 77, 139, 242-246, 251 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Гео Альянс Південно-Орільське (01021, м. Київ, Кловський узвіз, 7 А, код ЄДРПОУ 35196730) до Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області (49010, м. Дніпропетровськ, вул. Лабораторна, 69, код ЄДРПОУ 39439980) задовольнити частково.

Визнати протиправним і скасувати припис Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області від 25.07.2018 №4-6602-2-3 в частині спрямованих до Товариства з обмеженою відповідальністю Гео Альянс Південно-Орільське вимог про:

- розроблення документів на право користування земельною ділянкою під розміщення пошукової свердловини, термін до 01.11.2018, статті 124-126 Земельного кодексу України;

- дотримання умов спеціального дозволу на надра, термін до 25.08.2018, стаття 24 Кодексу України про надра;

- забезпечення дотримання режиму використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду, термін до 25.07.2018, статті 60-61 Земельного кодексу України, статті 86-89 Водного кодексу України, стаття 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , стаття 40 Закону України Про природно-заповідний фонд України ;

- надання на розгляд до Держекоінспекції інформації та копій документів, які розглядаються в ході інспекційної перевірки, а саме: проекту пошуково-розвідувальних робіт Південно-Орільської площі та проектної документації щодо внесених уточнень та доповнень до проекту з розділом ОВНС; підтверджуючих документів щодо дотримання обов`язкового виконання обсягів та термінів, викладених у Програмі робіт, статистичну звітність за формою №6-гр Звітний баланс запасів корисних копалин за три попередні роки, відповідно до якого здійснюється видобуток вуглеводнів, термін до 15.08.2018, стаття 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища .

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Гео Альянс Південно-Орільське 1409,60 грн. (одну тисячу чотириста дев`ять гривень 60 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, встановлені статтями 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.І. Шейко

Дата ухвалення рішення08.08.2019
Оприлюднено09.08.2019
Номер документу83511634
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/18947/18

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бараненко Ігор Іванович

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бараненко Ігор Іванович

Постанова від 24.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 08.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 03.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні