Постанова
від 17.07.2019 по справі 280/5550/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

17 липня 2019 року м. Дніпросправа № 280/5550/18 Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Суховарова А.В.,

за участю секретаря судового засідання Комар Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Вільнянської районної ради Запорізької області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17.04.2019 р. (суддя Сіпака А.В.) по справі за позовом Вільнянської районної ради Запорізької області до Вільнянської районної державної адміністрації Запорізької області, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю Біляївський збагачувальний комбінат , Приватне підприємство Опал , Павлівська сільська рада Вільнянського району Запорізької області, ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування розпорядження

в с т а н о в и В:

22.12.2018 р. Вільнянська районна рада Запорізької області звернулася до Запорізького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, що в подальшому уточнювали, до Вільнянської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування розпорядження, де, посилаючись на те, що в.о. голови Вільнянської РДА підписано розпорядження від 10.08.29018 р. № 377 Про затвердження детального плану території розміщення ТОВ Біляївський збагачувальний комбінат кар`єру зі збагачення та переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів , яким затверджено детальний план території ТОВ Біляївський збагачувальний комбінат кар`єру зі збагачення та переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів, але вважають дане розпорядження незаконним, оскільки не проведено громадських слухань у селах Павлівської об`єднаної територіальної громади та відсутнє погодження містобудівної документації з окремою територіальною громадою, в зв`язку з чим просять суд визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Вільнянської РДА від 10.08.2018 р. № 377 Про затвердження детального плану території розміщення ТОВ Біляївський збагачувальний комбінат кар`єру зі збагачення та переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів .

Ухвалами Запорізького окружного адміністративного суду від 28.01.2019 р. залучено до участі в справі в якості третіх осіб Товариство з обмеженою відповідальністю Біляївський збагачувальний комбінат , Приватне підприємство Опал , Павлівську сільська рада Вільнянського району Запорізької області.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 18.02.2019 р. залучено до участі в справі в якості третьої особи ОСОБА_1 .

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 17.04.2019 р. в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

Рішення суду обгрунтовано тим, що при прийнятті спірного розпорядження, відповідач діяв на підставі в межах повноважень та й спосіб, передбачений законодавством.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач подав апеляційну скаргу, де просили скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17.04.2019 р., прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Апеляційна скарга обгрунтована тим, що першої інстанції не повно з`ясував всі обставини та неналежно оцінив докази, висновки суду не відповідають обставинам справи, а також суд визнав встановленими обставини, які не були доведені.

На апеляційну скаргу третя особа ТОВ БЗК та Вільнянська РДА подали відзиви, де посилалися на те, що апеляційна скарга є необгрунтованою та безпідставною.

В судовому засіданні апеляційної інстанції представник позивача просила задовольнити апеляційну скаргу, представники відповідача та третьої особи ТОВ БЗК проти задоволення апеляційної скарги заперечували, інші особи, які приймають участь у справі, до суду не з`явилися, про дату слухання справи повідомлені належним чином.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення в зв`язку з наступним.

Судом встановлено, що безпосередньо Павлівська сільська рада Вільнянського району Запорізької області, як третя особа по справі та на території якої планується розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення та переробки каоліну з комплексом будівель та споруд за межами населених пунктів, повідомила суд про те, що 01.03.2017 р. у вільнянській районній газеті Дніпровські вогні (№16) та на сайті райдержадміністрації розміщувалися матеріали детального плану території, проводилася процедура розгляду та врахування пропозицій громадськості у проекті детального плану території для розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення і переробки каоліну, мешканці сіл Павлівської сільської ради надіслали 227 звернень, в основному що містили заперечення. Крім того, зазначили, що презентація детального плану не відбулася, оскільки скликано мітинг. При повторному проведенні процедури громадських слухань жителями Павлівської сільської ради направлено 335 звернень, де 195 звернень містили пропозиції, а 140 звернень містили, лише, заперечення з приводу розміщення каолінового кар`єру, та 25 звернень просили затвердити проект детального плану території. Також вказали, що до складу створеної погоджувальної комісії з розгляду пропозицій громадськості увійшли 5 мешканців Павлівської сільської громади, що підтверджує факт участі громади у розгляді пропозицій громадськості. В подальшому проект детального плану розміщення території направлений до Павлівської сільської ради для погодження. Оскільки Павлівська сільська рада проінформована своєчасно про розпорядження, яке готувалося до прийняття, та свої повноваження не делегувала Вільнянській районній раді діяти від імені та в інтересах Павлівської громади, тому посилання позивача про порушення прав мешканців Павлівської громади вважає некоректними та такими, що згідно вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , виходять за межі повноважень відповідача.

Крім того, третя особа зазначила, що доводи, викладені в позові щодо можливого негативного впливу на навколишнє середовище, створення загроз для магістральних газопроводів, тощо, стосуються не детального плану території розміщення ТОВ БЗК кар`єру зі збагачення та переробки каоліну, а безпосередньо питань землевідведення та організації процесу виробництва. На стадії виготовлення містобудівної документації, якою є детальний план території вказані зауваження не можуть бути ані враховані, ані усунені, бо не стосуються містобудівної документації, а тому вважають, що позов є таким, що не підлягає задоволенню.

З матеріалів справи вбачається, що розпорядженням голови райдержадміністрації № 483 від 08.08.2016 р. Про надання дозволу на розроблення детального плану території для розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільскої ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів надано дозвіл на розроблення детального плану території для розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільскої ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів, орієнтованою площею 171,400 га, яка розташована на відстані 2,5 км на північ від міста Вільнянська.

Судом встановлено, що Розпорядження голови РДА № 483 від 08.08.2016 р. оприлюднено на офіційному веб - сайті Вільнянської районної державної адміністрації у рубриці Нормативно - правова база в розділі Розпорядження голови РДА і опубліковано на сторінках Вільнянської районної газети Дніпровські вогні в № 63 від 17.08.2016 р.

Також встановлено, що, з метою реалізації Розпорядження голови РДА № 483 від 08.08.2016 р. Про надання дозволу на розроблення детального плану території для розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів , керуючись ст. 21 Закону України Про Регулювання містобудівної діяльності , Порядком проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 555 від 25.05.2011 р. проведено процедуру громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проекту детального плану території для розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів.

Крім того, встановлено, що з метою дотримання норм чинного законодавства України, райдержадміністрація зверталася до облдержадміністрації з листом від 22.08.2016 р. № 01-09/0782 Про визначення державних та регіональних інтересів при розроблені детального плану території та отримали від облдержадміністрації інформацію, що врахована під час розроблення проекту детального плану території.

28.11.2016 р. між райдержадміністрацією, ТОВ БЗК та ПП Опал укладено тристоронній договір послуг щодо планування території за межами населеного пункту, де райдержадміністрація є замовником послуг з виготовлення детального плану території.

В 2017 р. ПП Опал на замовлення Вільнянської районної державної адміністрації Запорізької області підготувало Детальний план території розміщення ТОВ Біляївський збагачувальний комбінат кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населеного пункту.

Мета розроблення проекту Детального плану - Визначення функціонального призначення та параметрів забудови окремих земельних ділянок за межами населених пунктів з метою розміщення об`єктів будівництва, згідно п. 4.1 ДБН Б.1-14:2012 Склад та зміст детального плану території .

Згідно пояснювальної записки ПП Опал до Загального плану території для розміщення ТОВ Біляївський збагачувальний комбінат кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів, даний проект розроблено на підставі розпорядження голови Вільнянської РДА № 483 від 08.08.2016 р. Про надання дозволу на розроблення Детального плану території для розміщення ТОВ Біляївський збагачувальний комбінат кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів , згідно договору № 05/11-16 від 28.11.2016 р. на основі: оновлених топографічних матеріалів М=1:2000 та М=1:5000, витягів з матеріалів Схеми планування території Запорізької області, Державного земельного кадастру України, проекту Гірничого відводу Східної ділянки Біляївського родовища первинних каолінів, Передпроектних проробок щодо розташування основних будівель та споруд Біляївського збагачувального комбінату.

Судом встановлено, що ПП Опал листом № 06/01 від 19.01.2018 р. звернулося до голови Вільнянської РДА з проханням затвердити Детальний план території для розміщення ТОВ Біляївський збагачувальний комбінат кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів та повідомити про це.

Судом встановлено, що 22.02.2017 р. детальний план території розглянуто на засіданні архітектурно - містобудівної ради при Управлінні містобудування та архітектури облдержадміністрації, де, відповідно протоколу № 3/17 рекомендовано його до затвердження та погодження в установленому законом порядку.

01.03.2017 р. повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проекті детального плану території для розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів і матеріали детального плану розміщено на офіційному веб - сайті Вільнянської РДА та опубліковано на сторінках Вільнянської районної газети Дніпровські вогні в №16.

Крім того, судом встановлено, що під час проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів, надійшло 227 звернень від мешканців сіл Павлівської сільської ради та одне звернення депутатів Вільнянської міської ради про незгоду і заперечення з приводу розміщення ТОВ БЗК кар`єру з каоліну та збагачувального комбінату на території Павлівської сільської ради за межами населеного пункту.

Також встановлено, що відповідачем, з метою доведення інформації щодо планів, гарантій інвестора, надання фахових і обгрунтованих роз`яснень про негативні наслідки діяльності кар`єру, заплановано проведення презентації проекту детального плану території, 25.03.2017 р. опубліковано оголошення про проведення презентації у Вільнянській районній газеті Дніпровські вогні в № 23, але відбулася акція - протест проти будівництва кар`єру із збагачення і переробки каоліну.

05.04.2017 р. проведено робочу нараду щодо розгляду письмових пропозицій громадськості з приводу розміщення кар`єру із збагачення і переробки каоліну, що надійшли під час проведення громадських слухань.

Крім того, 20.07.2017 р. розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації № 369 створено робочу групу, за результатами роботи якої встановлено факт не проведення презентаційних заходів щодо розміщення та функціонування кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд, а також не проведення в повному обсязі процедури громадських слухань, передбаченої Порядком проведення громадських слухань, в зв`язку з чим 02.08.2017 р. Запорізька обласна державна адміністрація звернулася до Вільнянської РДА з вимогою повторно провести процедуру громадських слухань.

30.11.2017 р. головою Вільнянської РДА видано розпорядження № 604 Про повторне проведення процедури громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проекті детального плану території для розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області за межами населених пунктів , та розпочато повторне проведення процедури громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у вищезазначеному проекті містобудівної документації. Дане розпорядження оприлюднено на офіційному веб - сайті Вільнянської РДА у рубриці Нормативно - правова база в розділі Розпорядження голови райдержадміністрації і 06.12.2017 р. опубліковано на сторінках районної газети ТОВ Редакція газети Дніпровські вогні в №93.

Крім того, 06.12.2017 р. повідомлення про повторне проведення процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проекті детального плану території для розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів і матеріали детального плану розміщено на офіційному веб - сайті Вільнянської РДА та опубліковано на сторінках Вільнянської районної газети ТОВ Дніпровські вогні в №93.

Судом встановлено, що під час проведення повторних громадських слухань щодо врахування громадських інтересів, надійшло 1112 звернень, де 1029 звернень щодо незгоди, заперечень та зауважень з приводу розміщення ТОВ БЗК кар`єру з каоліну та збагачувального комбінату на території Павлівської сільської ради за межами населеного пункту.

Після надходження звернень, 12.01.2018, 17.01.2018 р. та 18.01.2018 р. РДА разом з представниками ПП Опал проведено робочі наради щодо розгляду та врахування письмових пропозицій громадськості, в зв`язку з чим 15.01.2018 р. головою РДА видано розпорядження № 28 Про створення погоджувальної комісії з розгляду пропозицій громадськості, які надійшли у рамках повторного проведення процедури громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проекті детального плану території для розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд за межами Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області за межами населених пунктів, та затвердження її складу , після чого 19.01.2018 р. відбулося організаційне засідання погоджувальної комісії, та на засіданні комісії 23.01.2018 р. сформовано 28 питань, що потребували узгодження.

03.02.2018 р. у районній газеті оприлюднено результати розгляду пропозицій громадськості до проекту детального плану, та враховуючи той факт, що пропозиції громадськості не містили належних обгрунтувань щодо врахування вимог законодавства, будівельних норм та держаних стандартів і правил, передбачених Порядком проведення громадських слухань і Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , після надання 08.08.2018 р. ПП Опал графічних та текстових матеріалів детального плану території для розміщення ТОВ БЗК , 10.08.2018 р. головою РДА видано розпорядження № 377 Про затвердження детального плану території розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення та переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області за межами населених пунктів , що оприлюднено на офіційному веб - сайті РДА у рубриці Містобудівна документація в розділі Детальні плани територій .

Крім того, судом встановлено, що оскаржуване розпорядженням голови Вільнянської РДА № 377 від 10.08.2018 р. , про затвердження Детального плану території для розміщення ТОВ Біляївський збагачувальний комбінат кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів , видане з врахуванням рекомендації архітектурно - містобудівної ради при Управлінні містобудування та архітектури Запорізької обласної держадміністрації щодо затвердження та погодження проекту містобудівної документації в установленому законом порядку (протокол 3/17 від 22.02.2017 р.), рішення погоджувальної комісії, оформлене протоколом №2 від 23.01.2018 р., з метою визначення функціонального використання, планувальної організації і параметрів забудови щодо розміщення об`єкту будівництва та розвитку частини території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів.

Згідно пояснювальної записки до проекту розпорядження голови РДА про затвердження Детального плану території для розміщення ТОВ Біляївський збагачувальний комбінат кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів :

Обгрунтуванням необхідності надання головою РДА розпорядження:

- розпорядження голови Вільнянської РДА № 483 від 08.08.2016 р. Про надання дозволу на розроблення Детального плану території для розміщення ТОВ Біляївський збагачувальний комбінат кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів , врахування рекомендації архітектурно - містобудівної ради при Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної держадміністрації щодо затвердження та погодження проекту містобудівної документації в установленому законом порядку (протокол 3/17 від 22.02.2017 р.) та рішення погоджувальної комісії, оформлене протоколом №2 від 23.01.2018 р.;

Мета і шляхи досягнення:

- з метою визначення функціонального використання, планувальної організації і параметрів забудови щодо розміщення об`єкту будівництва та розвитку частини території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів;відповідно статті 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , двічі проведено процедуру громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проекту Детального плану території для розміщення ТОВ Біляївський збагачувальний комбінат кар`єру із збагачення і переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, за межами населених пунктів. Відповідні повідомлення були опубліковані на сторінках районної газети ТОВ Редакція газети Дніпровські вогні . Крім того, матеріали детального платну та його графічну частину розміщено на офіційному веб - сайті Вільнянської РДА. У рамках повторного проведення процедури громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у зазначеному проекті детального плану надійшло 1112 звернень громадян, із них 1029 звернень громадськості щодо незгоди, заперечень та зауважень з приводу розміщення ТОВ БЗК каолінового кар`єру та збагачувального комбінату на території Павлівської сільської ради за межами населених пунктів. 23.01.2018 р. проведено засідання погоджувальної комісії з розгляду пропозицій громадськості, за результатами якої, шляхом голосування її членів, питання було урегульовано, 3 знято з розгляду, як такі, що не стосуються детального плану, а стосовно 24 пропозицій згоди досягнуто не було. За прогнозом в результаті видання розпорядження голови РДА забезпечиться можливість визначення функціонального використання, планувальної організації і параметрів забудови щодо розміщення об`єкту будівництва та розвитку частини території Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області за межами населених пунктів.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач, оскаржуючи спірне розпорядження, посилається на той факт, що не проведено громадські слухання в селах Павлівської об`єднаної територіальної громади, відсутні погодження містобудівної документації з окремою територіальною громадою; а також порушено Порядок залучення громадськості до обговорення питань щодо прийняття рішення, що можуть впливати на стан довкілля, не враховано інтереси громадськості, відсутній генеральний план розвитку території та зонування території, порушено законодавство про правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів.

Статтею 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що 1. Громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. 2. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється .

Відповідно Порядку розроблення містобудівної документації , затвердженого наказом Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 290 від 16.11.2011 р. встановлено, що 4.9. Крім функцій, визначених у пункті 1.4 розділу I цього Порядку, замовник розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні: …забезпечує проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проекті містобудівної документації на місцевому рівні в порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 N 555 "Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні".

Крім того, Порядком проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 555 від 25.05.2011 р. передбачено, що 3. Сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи відповідно до частини третьої статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забезпечують: оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; оприлюднення розроблених проектів містобудівної документації і доступ громадськості до зазначеної інформації; реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації; узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками проектів містобудівної документації через погоджувальну комісію (у разі її утворення); оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації .

Таким чином, судом встановлено, що громадські слухання фактично проведені, процедура їх проведення відповідачем дотримана, зауваження щодо погодження проекту детального плану у Павлівської сільської ради відсутні.

Крім того, суд зазначає, що після громадських слухань, за результатами засідання погоджувальної комісії встановлено, що 4 зауваження громадськості врегульовано, 3 з яких знято, як такі, що не стосуються детального плану території і не повинні розглядатися у містобудівній документації, та по іншим 24 пропозиціям і зауваженням громадськості голосуванням прийнято рішення про те, що вказані питання залишилися неузгодженими та потребують доопрацювання.

Також суд зазначає, що посилання відповідача на Оргуську конвенцію Європейської Економічної Комісії ООН про доступ до інформації, участь громадськості у процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля від 23-25 червня 1998 року, яка набрала чинності 30 жовтня 2001 року, та що Україна підписала 25 червня 1998 року, а Верховна Рада України ратифікувала 6 липня 1999 року, є безпідставними, оскільки Оргуська Конвенція прийнята з метою сприяння захисту права кожної людини нинішнього і прийдешніх поколінь жити в навколишньому середовищі, сприятливому для її здоров`я та добробуту, кожна із Сторін гарантує права на доступ до інформації, на участь громадськості в процесі прийняття рішень і на доступ до правосуддя з питань, що стосуються навколишнього середовища, відповідно до положень зазначеної Конвенції і не стосується містобудівної документації та процедури затвердження.

Статтею 150 ЗК України передбачено, що 1. До особливо цінних земель відносяться: а) у складі земель сільськогосподарського призначення: чорноземи нееродовані несолонцюваті на лесових породах; лучно-чорноземні незасолені несолонцюваті суглинкові ґрунти; темно-сірі опідзолені ґрунти та чорноземи опідзолені на лесах і глеюваті; бурі гірсько-лісові та дерново-буроземні глибокі і середньо глибокі ґрунти; дерново-підзолисті суглинкові ґрунти; коричневі ґрунти Південного узбережжя Криму, дернові глибокі ґрунти Закарпаття;… .

Крім того, згідно статті 179 ЗК України встановлено, що 1. Природно-сільськогосподарське районування земель - це поділ території з урахуванням природних умов та агробіологічних вимог сільськогосподарських культур. 2. Природно-сільськогосподарське районування земель є основою для оцінки земель і розроблення землевпорядної документації щодо використання та охорони земель. 3. Використання та охорона сільськогосподарських угідь здійснюються відповідно до природно-сільськогосподарського районування. 4. Порядок здійснення природно-сільськогосподарського районування визначається Кабінетом Міністрів України .

Статтею 37 Закону України Про охорону земель передбачено, що З метою здійснення контролю за динамікою родючості ґрунтів систематично проводиться їх агрохімічне обстеження, видаються агрохімічні паспорти, в яких фіксуються початкові та поточні рівні забезпечення поживними речовинами ґрунтів і рівні їх забруднення. Дані агрохімічної паспортизації земель використовуються в процесі регулювання земельних відносин при: передачі у власність або наданні в користування, в тому числі в оренду, земельної ділянки; зміні власника земельної ділянки або землекористувача;проведенні грошової оцінки земель; визначенні розмірів плати за землю; здійсненні контролю за станом родючості ґрунтів. Форму агрохімічного паспорта та порядок його ведення встановлює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин .

Відповідно статті 54 вищезазначеного Закону встановлено, що Моніторинг земель і ґрунтів проводиться з метою своєчасного виявлення зміни стану земель та властивостей ґрунтів, оцінки здійснення заходів щодо охорони земель, збереження та відтворення родючості ґрунтів, попередження впливу негативних процесів і ліквідації наслідків цього впливу. Залежно від цілей спостережень та охоплення територій моніторинг земель може бути національним, регіональним і локальним. Для ведення моніторингу земель на національному рівні рішенням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах земельних відносин, охорони навколишнього природного середовища, на всій території України створюється мережа дослідних земельних ділянок та ділянок з еталонними ґрунтами з метою проведення на них необхідних спостережень, вимірювань та обстежень екологічного стану земель, зміни показників корисних властивостей ґрунтів під впливом господарської та інших видів діяльності. Ведення моніторингу земель здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за участю центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища. Одержана інформація надсилається органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування для розроблення науково обґрунтованих рекомендацій і своєчасного прийняття рішень щодо поліпшення охорони земель, запобігання негативним змінам їх стану та додержання вимог екологічної безпеки. З метою своєчасного виявлення змін стану земель, їх оцінки, відвернення та ліквідації наслідків негативних процесів ведеться моніторинг ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення. Моніторинг ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення включає: агрохімічне обстеження ґрунтів; контроль змін якісного стану ґрунтів; агрохімічну паспортизацію земельних ділянок. Агрохімічна паспортизація орних земель здійснюється через кожні 5 років, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень - через кожні 5-10 років. Суцільне ґрунтове обстеження проводиться через кожні 20 років. Моніторинг ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин .

Судом встановлено, що наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 536 від 11.10.2011 р. затверджено Порядок ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки, де зазначено, що 1.2. Агрохімічний паспорт поля, земельної ділянки - документ, що містить дані щодо агрохімічної характеристики ґрунтів і стану їх забруднення токсичними речовинами та радіонуклідами, форма якого наведена у додатку до цього Порядку. …2.1. Завданням агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення є визначення показників якісного стану ґрунту, їх зміни внаслідок господарської діяльності, а також умов для раціонального використання мінеральних, органічних добрив у господарствах всіх форм власності, збереження від забруднення, відтворення їх родючості….3.5. Наявність агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки є обов`язковою при передачі земельних ділянок у власність, користування, наданні дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, консервації та рекультивації земель і в інших випадках, передбачених законодавством .

З матеріалів справи вбачається, що після проведення відділом екологічних та грунтових обстежень ДП Науково - дослідний інститут Землеустрою паспортизації земельних ділянок, що ввійшли до детального плану території розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення та переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради за межами населених пунктів, встановлено, що агрохімічними паспортами визначено до якої групи відносяться дані земельні ділянки за наявністю грунтів. Так, земельні ділянки з кадастровими номерами відносяться відповідно до груп з кодами: НОМЕР_1 - 65е,66е,68е; НОМЕР_2 - 65е,66е; НОМЕР_3 - 65 е ,66е; № НОМЕР_4 - 65е ,66е; № НОМЕР_5 - 65е,66е; № НОМЕР_6 - 65е,68е,66е; НОМЕР_7 - 65е,68е,66е.

Відповідно переліку особливо цінних груп грунтів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах № 245 від 06.10.2003 р., грунти з агрогруп 65е,66е,68е, що розміщені на земельних ділянках, що ввійшли до території розміщення ТОВ БЗК кар`єру із збагачення та переробки каоліну з комплексом будівель та споруд на території Павлівської сільської ради за межами населених пунктів, не відносяться до особливо цінних груп грунтів.

За висновками екологічних та грунтових обстежень ДП Науково - дослідний інститут Землеустрою, територія обстеження, площею 117,5147 га, де знаходиться Біляївське родовище Східна ділянка , розташована в межах Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області. Проведеними грунтовими обстеженнями встановлено, що в межах землекористування залягають такі грунтові відміни: чорноземи звичайні слабозмиті важкосуглинкові (шифр агрогрупи 65е); чорноземи звичайні середньозмиті важкосуглинкові (шифр агрогрупи 66е); чорноземи звичайні слабодефльовані важкосуглинкові (шифр агрогрупи 68е); чорноземно-лучні важкосуглинкові (шифр агрогрупи 134е); лучно - болотні (шифр агрогрупи 143); намиті лучно - чорноземні важкосуглинкові (шифр агрогрупи 209е).

Таким чином, судом встановлено, що до детального плану території входять земельні ділянки з наявністю груп грунтів, що не відносяться до Переліку особливо цінних груп грунтів.

Крім того, суд зазначає, що посилання відповідача на наявність особливо цінних груп грунтів на території детального плану не підтверджено належними доказами.

Щодо порушення вимог Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (відсутності генерального плану розвитку території та зонування території) суд зазначає, що відповідно вищезазначеного Закону розроблення детального плану території за межами населених пунктів здійснюється на підставі розпоряджень відповідно районної державної адміністрації, та судом встановлено, що під час підготовки проекту розпорядження детальний план розглянуто на засіданні архітектурно - містобудівної ради, враховані державні та регіональні інтереси, після чого рекомендовано до затвердження, а також проведені громадські слухання.

Крім того, суд зазначає, що згідно Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план - це містобудівна документація щодо вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту, а не земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту, в зв`язку з чим судом встановлено факт відсутності порушень відповідачем вимог Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Також судом встановлено, що під час виготовлення детального плану території за межами населених пунктів враховані листи УМГ Харківтрансгаз від 22.12.2016 р. № 7729/05 та від 24.02.2017 р. № 1241/05-20-44 та вимоги Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів .

Як вбачається з матеріалів детального плану території, будівництво основних, допоміжних і підсобних будівель та споруд для розміщення та експлуатації фабрики зі збагачення каоліну планується на відстані більше ніж 800 м. від газопроводу. Питання щодо погодження зменшення розмірів охоронних зон при їх наявності можливо вирішити на стадії розробки проектної документації, а питання проведення гірничих робіт, на що посилається позивач, не стосуються детального плану території та повноважень відповідача.

За таких обставин суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог та вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду - залишити без змін.

Керуючись ст. ст. 315,316,321,322 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Вільнянської районної ради Запорізької області - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17.04.2019 р. - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення, та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня проголошення.

Головуючий - суддя Л.А. Божко

суддя Н.П. Баранник

суддя А.В. Суховаров

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.07.2019
Оприлюднено09.08.2019
Номер документу83512540
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/5550/18

Постанова від 01.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 28.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 20.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 17.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Постанова від 17.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 06.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 06.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 17.04.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Рішення від 17.04.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні