Рішення
від 31.07.2019 по справі 905/692/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

31.07.2019 Справа № 905/692/19

Господарський суд Донецької області у складі судді Сковородіної О.М.,

секретар судового засідання Корецька А.П.

у справі за позовом : Приватного підприємства Еверест (85612, Донецька область, м.Курахове, вул. Промислова зона, будинок 96, код ЄДРПОУ 25580010)

до відповідача : Курахівської міської ради (85612, Донецька область, м.Курахове, проспект Миру, будинок 4, код ЄДРПОУ 04053298)

про визнання протиправним та скасування рішення Курахівської міської ради №VII/48-40 від 14.02.2018

представники сторін: не з`явились

Приватне підприємство Еверест , м.Курахове, Донецької області звернулось з позовною заявою до Курахівської міської ради, м.Курахове, Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення Курахівської міської ради №VII/48-40 від 14.02.2018.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на прийняття відповідачем спірного рішення щодо перегляду відсотку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яким збільшено відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 4% до 6%, що на думку позивача є протиправним та таким, що порушує майнові права позивача.

Ухвалою суду від 14.05.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/692/19; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 20.06.2019 призначено справу №905/692/19 до розгляду за правилами загального позовного провадження; позивачу та відповідачу встановлений строк для надання пояснення по справі.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 11.07.2019 закрито підготовче провадження та розпочато розгляд справи по суті.

Відповідач у відзиві на позов зазначає, що Курахівською міською радою прийнято правомірне рішення від 14.02.2018 щодо перегляду відсотку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 . Оскільки орендна плата за використання земельних ділянок державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв`язку зі зміною рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Курахове, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, виникли обставини, для обов`язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати.

У судовому засіданні представник позивача наполягав на задоволенні позову. Представник відповідача просив у задоволенні позову відмовити.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши обставини спору, суд встановив наступне.

05.07.2002 між позивачем, Приватним підприємством Еверест (орендар) та відповідачем, Курахівською міською радою (орендодавець) було укладено договір оренди земельної ділянки (державна реєстрація 11.07.2002 за №15, далі - договір).

Відповідно до розділу 1 договору орендодавець, згідно рішення № Ш-ХХХVI-13 Курахівської міської ради від 22.03.2002 надає, а орендар приймає оренду земельну ділянку, яка знаходиться: АДРЕСА_2 , площею 0,7767 га.

Грошова оцінка земельної ділянки становить 565223 грн.47 коп.

Мета використання земельної ділянки визначена пунктом 2.1 договору, як земля несільськогосподарського використання для розміщення комплексу зданій, будівель та споруд.

Згідно п. 2.2 договору договір укладено на 25 років починаючи з дня його реєстрації.

Вимоги щодо орендної плати визначені пунктом 2.3 договору. Так, грошова плата вноситься в розмірі 260 грн щомісячно. У розмір орендної плати входить податок за землю.

Розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально;

- у разі невиконання орендодавцем обов`язку повідомити орендаря про права третіх осіб на орендовану земельну ділянку;

- збільшення розміру ставки земельного податку;

- в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Розділом 4 сторони передбачили, що будь-які зміни або доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв`язується у судовому порядку.

Відповідно до розділу 9 договору, цей договір набирає чинності після підписання сторонами, нотаріального посвідчення та його державної реєстрації.

17.02.2014 до договору було укладено додаткову угоду, відповідно до якої перший абзац п.2.3 розділу Орендна плата договору викладено в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить: 20542 грн. на рік .

Орендна плата вноситься орендарем щомісяця у розмірі 1711 грн.83 коп. не пізніше 30 числа наступного за звітним місяця.

Як зазначає відповідач, для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства та укладення додаткової угоди до договору оренди, відповідач, в порядку статті 188 Господарського кодексу України, листом від 22.11.2017 за N 3960/0/01-24 звернувся до позивача із пропозицією внести зміни до договору оренди землі з посиланням на рішення Курахівської міської ради №VI/83-1 від 03.12.2014р.

Позивач отримав листа 28.11.2017, про що є відмітка на листі, проте позивач додаткову угоду не підписав.

14.02.2018 Курахівською міською радою прийнято рішення № VIІ/48-40 Про розгляд клопотання ПП Еверест щодо перегляду відсотку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , яким встановлено відсоток нормативної грошової оцінки для розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку загальною площею 0,7767 га за адресою м АДРЕСА_3 Курахове АДРЕСА_1 , що знаходиться в оренді ПП Еверест в розмірі 6% з 01.01.2018 та ПП Еверест запропоновано укласти з Курахівською міською радою додаткову угоду до договору оренди землі від 05.07.2002.

Листом від 19.04.2018 Курахівська міська рада також звернулась до директора ПП Еверест з пропозицією укласти додаткову угоду до договору оренди землі від 19.03.2018 з розрахунком орендної плати.

Позивач у добровільному порядку додаткову угоду до договору оренди зі збільшеною ставкою орендної плати не підписав та вважаючи незаконним вищезазначене рішення, звернувся до суду з даним позовом та просив визнати протиправним та скасувати рішення Курахівської міської ради №VII/48-40 від 14.02.2018 Про розгляд клопотання ПП Еверест щодо перегляду відсотку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , оскільки вважає, що зміна нормативної грошової оцінки землі суттєво погіршує його фінансове становище та спричиняє додаткові фінансові затрати.

Оцінюючи позовні вимоги, суд виходить з наступного.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Конституцією України та Законом України Про місцеве самоврядування в Україні .

Статтею 143 Конституції України визначено, зокрема, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Відповідно до ст.1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , територіальна громада - це жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Представницький орган місцевого самоврядування - виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення.

Курахівська міська рада є органом місцевого самоврядування, що представляє територіальну громаду м.Курахове та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування.

Частиною 1 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч.3 ст.24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Пунктом 4 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що справляння плати за землю належить до віддання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, оскільки така орендна плата повністю зараховується до бюджетів відповідних рад, на території яких знаходиться земельна ділянка передана міською радою в оренду.

Враховуючи викладене, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади, щодо регулювання земельних відносин є прийняття рішення сесії.

Як вбачається з матеріалів справи, додатковою угодою від 17.02.2014 до договору оренди земельної ділянки від 11.07.2002 № 15 встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить: 20542 грн. на рік.

03.12.2014 Курахівською міською радою прийнято рішення № V1/83-1 Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки Курахівської міської ради , відповідно до додатку 1 якого, встановлено ставку орендної плати за земельні ділянки на території Курахівської міської ради, зокрема за землі промисловості у розмірі 6%.

Як вказано вище, орган місцевого самоврядування наділений законом правом приймати рішення щодо встановлення розміру орендної плати, переданої в оренду земельної ділянки, однак, такий розмір повинен відповідати вимогам чинного законодавства.

Приписами Податкового кодексу України встановлено граничний розмір орендної плати.

Так, п.п.288.4, 288.5.1, 288.5.2 п.288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Отже, Курахівська міська рада мала право та повноваження приймати рішення про перегляд відсоткової ставки орендної плати відповідача у розмірі від 3% до 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та, як слід, рішення Курахівської міської ради №VII/48-40 від 14.02.2018 не суперечить вимогам Закону.

Разом з тим, суд вважає, що вказане рішення не є безумовним, зобов`язальним актом по відношенню до позивача, та не є односторонньою зміною умов договору, виходячи з наступного.

За змістом статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до Закону України Про оренду землі , між сторонами справи встановлено договірні відносини, якими, зокрема, врегульовані питання сплати орендної плати.

Так, статтею 13 цього ж закону визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ч. 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі ).

Відповідно до вимог законодавства та розділу 4 договору, внесення змін здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв`язується у судовому порядку.

Отже, оспорюване рішення ради є лише способом волевиявлення щодо розміру плати за землю, яка має бути запропонована позивачу шляхом (через) укладання додаткової угоди.

При цьому, підстави для внесення змін до розміру орендної плати за договором, передбачені розділом 3 (третім) договору, а також законом.

У разі недосягнення згоди між сторонами у встановлений ст. 188 Господарського кодексу України спосіб, будуть наявні наслідки у вигляді спору, який вирішиться судом (в тому числі з дослідженням відповідності економічного підгрунття розміру нової орендної плати).

Тобто, ініціація спору щодо укладання додаткової угоди, відповідно до приписів ст. 188 Господарського кодексу України в даному випадку належить відповідачу, оскільки, саме останній пропонує внести зміни до раніше існуючих господарських відносин.

Отже, оскаржуване рішення Курахівської міської ради не створює жодних правових наслідків для ПП Еверест , а тому, не порушує його прав чи охоронюваних законом інтересів.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визнається право людини на доступ до правосуддя, а відповідно до статті 13 - на ефективний спосіб захисту прав, і це означає, що особа має право пред`явити в суді таку вимогу на захист цивільного права, яка відповідає змісту порушеного права та характеру правовідношення.

Аналогічні положення також містяться у ч. 2 ст. 19 ЦК України.

З огляду на вищезазначене, суд вважає, що обраний позивачем спосіб захисту прав шляхом подання позову про визнання протиправним та скасування рішення міської ради про перегляд відсотку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , сам по собі не стосується характеру правовідношення сторін спору, а також не є належною превентивною мірою, що направлена на запобігання порушення прав позивача.

Враховуючи викладене, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до п.2 ч.4 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, 236-241 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ :

Відмовити повністю в задоволенні позовних вимог Приватного підприємства Еверест до Курахівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Курахівської міської ради №VII/48-40 від 14.02.2018.

В судовому засіданні 31.07.2019 складено та підписано вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 09.08.2019р.

Згідно із ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Позивач: Приватне підприємство Еверест (85612, Донецька область, м.Курахове, вул. Промислова зона, будинок 96, код ЄДРПОУ 25580010).

Відповідач: Курахівська міська рада (85612, Донецька область, м.Курахове, проспект Миру, будинок 4, код ЄДРПОУ 04053298).

Суддя О.М. Сковородіна

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення31.07.2019
Оприлюднено09.08.2019
Номер документу83536766
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/692/19

Постанова від 17.12.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Волковицька Н.О.

Ухвала від 27.11.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Волковицька Н.О.

Постанова від 16.10.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шутенко Інна Анатоліївна

Ухвала від 05.09.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шутенко Інна Анатоліївна

Рішення від 31.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Рішення від 31.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Ухвала від 11.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Ухвала від 20.06.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Ухвала від 05.06.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Ухвала від 22.05.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні