ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 липня 2019 року
м. Київ
Справа № 921/393/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Сухового В.Г. - головуючого, Берднік І.С., Міщенка І.С.,
за участю секретаря судового засідання - Журавльова А.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Млинівці" на постанову Західного апеляційного господарського суду від 09.04.2019 (Скрипчук О.С., Дубник О.П., Зварич О.В.) та рішення Господарського суду Тернопільської області від 08.01.2019 (Шумський І.П.) у справі № 921/393/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Млинівці" до Млиновецької сільської ради Зборівського району Тернопільської області про внесення змін до договорів оренди землі
Історія справи
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Млинівці" (далі - Позивач) звернулося в Господарський суд Тернопільської області з позовом до Млиновецької сільської ради Зборівського району Тернопільської області (далі - Відповідач) про внесення змін до договору оренди в частині визначення орендної плати.
2. В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що 21.05.2009 між сторонами укладено два договори оренди земельних ділянок на аналогічних умовах та з наступними змінами. Внаслідок набрання чинності з 01.01.2017 нового Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 ), проведено нову нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які виступають об'єктами вказаних договорів оренди. Посилаючись на норми Закону України "Про оцінку земель", Податкового кодексу України Позивач зазначає, що орендна плата за комунальні земельні ділянки, як і земельний податок є різновидом плати за землю, базою сплати яких виступає нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Оскільки в договорах сторонами обумовлено, що умовою перегляду розміру орендної плати є зміна розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, що стосується земельних відносин, а також в інших випадках, передбачених законом і нова нормативна грошова оцінка земельних ділянок є меншою за ту, на підставі якої Позивачем здійснюється сплата орендних платежів, тому наявні підстави для внесення змін до договорів оренди щодо визначення розміру орендної плати.
Короткий зміст рішення, ухваленого судом першої інстанції
3. Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 08.01.2019 в задоволенні позову відмовлено.
4. Рішення суду мотивовано тим, що згідно витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №231 від 10.07.2018, нормативно-грошова оцінка земельних ділянок площами 39640 м 2 та 3157 м 2 , що знаходяться у користуванні Позивача за договорами оренди від 21.05.2009, становить відповідно 2669968,70 грн та 212641,05 грн. Відповідачем прийнято рішення №340 від 22.08.2018, яким затверджено витяги з нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок та встановлено розмір орендної плати 6% від нормативної грошової оцінки. Оскільки зазначене рішення Відповідача в частині визначення відсотка від нормативної грошової оцінки, як складового і обов'язкового елемента для встановлення орендної плати, є чинним і обов'язковим до виконання, тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Короткий зміст оскаржуваної постанови, прийнятої судом апеляційної інстанції
5. Постановою Західного апеляційного господарського суду від 09.04.2019 рішення Господарського суду Тернопільської області від 08.01.2019 залишено без змін з тих же підстав.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Позивач подав касаційну скаргу на рішення та постанову судів попередніх інстанцій, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Аргументи учасників справи
Доводи Позивача, який подав касаційну скаргу (узагальнено)
7. Судами попередніх інстанцій не враховано, що оскільки пунктом 13 договору визначено, що розмір орендної плати переглядається раз у два роки у разі зміни розмірів земельного податку, а оскільки розмір земельного податку змінився в результаті зміни нормативної грошової оцінки землі і сторони не досягли згоди щодо такої зміни, тому розмір орендної плати підлягає зміні на умовах, запропонованих саме Позивачем, в порядку статті 188 Господарського кодексу України (далі - ГК України).
8. Суди не врахували, що рішення міської ради може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди, якщо сторони договору визначили у договорі таку підставу для внесення змін до нього, а тому посилання судів на рішення Відповідача №340 від 22.08.2018 є безпідставним.
9. Судами залишено поза увагою правову позицію, викладену Верховним Судом у справах №911/3627/17, №910/7905/17, №916/2303/17.
Позиція Відповідача у відзиві на касаційну скаргу
10. Оскаржувані Позивачем судові рішення попередніх інстанцій є обґрунтованими та такими, що підлягають залишенню без змін.
Інші документи
11. Від представника Відповідача на адресу суду 11.06.2019 надійшло клопотання про залишення касаційної скарги Позивача без руху. Розглянувши клопотання колегія суддів його відхилила з огляду на те, що зазначені в ньому обставини (скарга подана з пропущенням строку, встановленого ГПК України для її подання без клопотання про поновлення цього строку; відсутні докази зарахування судового збору на відповідний казначейський рахунок) не підтверджені матеріалами справи. Крім того, при постановленні ухвали про відкриття касаційного провадження від 31.05.2019 за касаційною скаргою Позивача Судом встановлено відсутність підстав для залишення її без руху, повернення чи відмову у відкритті касаційного провадження.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів попередніх інстанції
12. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 21.05.2009 між Відповідачем (Орендодавець) та Позивачем (Орендар) укладено два договори оренди землі строком на 49 років (кадастрові номери 6122686000:02:001:0002 та 6122686000:02:001:0003), загальною площею 3,96 га та 0,32 га.
Відповідно до пунктів 5 договорів нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3,96 га становить 1 345 460,37 грн, а земельної ділянки 0,32 га становить 94 955,52 грн.
Пунктами 9 договорів визначено, що орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі 3 % - 40 363,81 грн (земельна ділянка 3,96 га) та 3 % - 2 848,66 грн (земельна ділянка 0,32 га) за земельні ділянки приватної власності, а за земельні ділянки державної або комунальної власності також із зазначенням відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки або розміру земельного податку.
Згідно з пунктами 13 договорів розмір орендної плати переглядається раз у два роки у разі, зокрема: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів, індексації, визначених законодавством, що стосується земельних відносин; в інших випадках, передбачених законом.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (пункти 36 договорів).
13. Додатковими угодами № 1, № 2 від 03.02.2015 пункт 9 договорів викладався в іншій редакції, а саме: "грошова плата вноситься на поточний рахунок власника землі. Призначення платежу: Оплата за земельну ділянку обчислюється у наступному порядку: в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки 3 622 339,60 грн, що становить 109 870,19 грн в рік. Адреса земельної ділянки: Тернопільська область, Зборівський район, с Млинівці, вул. Кабаровецька, 10" та "грошова плата вноситься на поточний рахунок власника землі. Призначення платежу: оплата за земельну ділянку обчислюється у наступному порядку: в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки 291 675,23 грн, що становить 8 750,26 грн в рік. Адреса земельної ділянки: Тернопільська область, Зборівський район, с Млинівці, вул. Кабаровецька, 10".
14. Відповідно до витягів Відділу у Зборівському районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №231 від 10.07.2018, нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 3157 м 2 з кадастровим номером 6122686000:02:001:0003 складає 212 641,05 грн, а земельної ділянки площею 39640 м 2 з кадастровим номером 6122686000:02:001:0002 становить 2 669 968,70 грн.
15. У зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки, Позивач листом №41 від 16.07.2018 направив Відповідачу проекти додаткових угод №3 від 16.07.2018 (щодо земельної ділянки площею 3,9640 га) та №4 від 16.07.2018 (щодо земельної ділянки площею 0,3157 га) з проханням розглянути їх та внести зміни до договорів оренди від 21.05.2009, виклавши їх в редакції цих додаткових угод з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Зокрема, запропоновано внести зміни до умов договору, що орендна плата вноситься Орендарем відповідно до Податкового кодексу України у грошовій формі в розмірі 3 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 80 099,06 грн за один рік для земельної ділянки 3,9640 га та 6 379,23 грн для земельної ділянки 0,3157 га. Дане звернення отримано Відповідачем 18.07.2018.
16. Як встановлено судами попередніх інстанцій, Відповідач 22.08.2018 прийняв рішення №340 "Про затвердження витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок ТОВ "Млинівці" і внесення змін до договорів оренди земельних ділянок від 21.05.2009", яким вирішено: затвердити витяги із нормативно-грошової оцінки земельних ділянок загальною площею 4,2797 га у сумі 2 882 609,75 грн, в тому числі: земельна ділянка площею 0,3157 га за кадастровим номером 6122686000:02:001:0003 в сумі 212 641,05 грн та земельна ділянка 3,9640 га за кадастровим номером 6122686000:02:001:0002 в сумі 2 669 968,70 грн (пункт 1 рішення); встановити розмір орендної плати 6% від нормативних грошових оцінок земельних ділянок (пункт 2 рішення).
17. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій послались на те, що рішення Відповідача №340 від 22.08.2018 в частині визначення відсотка від нормативної грошової оцінки земельних ділянок є чинним та обов'язковим для виконання Позивачем, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
18. Водночас, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що відповідно до статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктами 34, 35 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Частиною 1 статті 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").
Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
19. Таким чином, з урахуванням положень статті 632 ЦК України, статті 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України № 3-34гс13 (справа №5009/3430/12) від 03.12.2013, № 3-481гс15 (справа №922/3871/14) від 07.10.2015, № 3-476гс15 (справа №922/583/14) від 02.03.2016, № 6-325цс16 від 18.05.2016, постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, №908/4582/15 від 20.11.2018.
20. За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
21. Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.
22. Разом з тим, відповідно до частини 2 статті 632 ЦК України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
23. Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
24. Виходячи зі змісту статей 632, 651 ЦК України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" слід дійти висновку про те, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.
Колегія суддів зазначає, що рішення Відповідача може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди за наявності правових підстав для цього.
25. Даної правової позиції дотримується Верховний Суд (постанови від 16.04.2018 у справі №910/7905/17, від 21.11.2018 у справі №911/3627/17).
26. Проте, у даній справі таке рішення Відповідача (Орендодавця) не може бути підставою для відмови у позові, який заявлено іншою стороною договору (Орендарем) з іншої підстави.
27. Водночас, як зазначалося вище, положеннями пунктів 13 договорів оренди визначено, що розмір орендної плати переглядається раз у два роки у разі, зокрема: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів, індексації, визначених законодавством, що стосується земельних відносин; в інших випадках, передбачених законом.
28. З огляду на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов'язковим (в даному випадку витяги Відділу у Зборівському районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №231 від 10.07.2018), а також, зважаючи на зміст пунктів 13, 36 договорів від 21.05.2009, колегія суддів вважає, що, звертаючись до Відповідача з відповідною пропозицією про внесення змін до вказаних вище договорів з підстав зміни нормативної грошової оцінки, Позивач вчинив дії, які відповідали умовам договорів та положенням законодавства.
29. Звертаючись до суду з даним позовом, Позивач правомірно зазначає, що зміна нормативної грошової оцінки є підставою для перегляду розміру орендної плати за користування земельними ділянками.
30. Предметом позову є матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої він просить ухвалити судове рішення. Предмет позову повинен мати правовий характер і випливати з певних матеріально-правових відносин.
Підставою позову є обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги і докази, що стверджують позов, зокрема, факти матеріально-правового характеру, що визначаються нормами матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, їх виникнення, зміну, припинення.
Предмет і підстава позову сприяють з'ясуванню наявності і характеру спірних правовідносин між сторонами, застосуванню необхідного способу захисту права, визначенню кола доказів, необхідних для підтвердження наявності конкретного цивільного права і обов'язку.
31. Отже, здійснюючи розгляд справи, суди попередніх інстанцій не врахували наведеного вище, обмежившись лише посиланням, як на підставу відмови в позові, на обов'язковість прийнятого Відповідачем рішення №340 від 22.08.2018, яким Орендодавець змінив (збільшив) процентну ставку орендної плати, що в цій частині не входить до кола обставин, які підлягають доказуванню у даній справі. Суди не дослідили всіх зібраних у справі доказів, чим порушили норми процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи.
32. З огляду на наведене, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли передчасного висновку про необґрунтованість позовних вимог.
33. Посилання Позивача, наведене в пункті 7 постанови, колегією суддів відхиляється, оскільки порядок внесення змін до договорів оренди землі регулюється спеціальним законодавством в сфері земельних правовідносин.
34. Доводи касаційної скарги, наведені в пунктах 8, 9 постанови, колегією суддів визнаються обґрунтованими з підстав, наведених у даній постанові.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
35. В силу приписів пункту 1 частини 3 статті 310 ГПК України підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є також порушення норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.
36. З огляду на межі повноважень касаційної інстанції, визначені статтями 300, 310 ГПК України постанова апеляційної інстанції та рішення господарського суду підлягають скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до суду першої інстанції, в зв'язку з чим касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.
37. Під час нового розгляду справи господарському суду слід взяти до уваги наведене в цій постанові, всебічно, повно і об'єктивно дослідити наявні у справі докази і, в залежності від встановленого та у відповідності з чинним законодавством, прийняти відповідне рішення.
Щодо судових витрат
38. Оскільки справа передається на новий розгляд до суду першої інстанції, розподіл судових витрат у порядку статті 129 ГПК України не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 300, 301, 308, 310, 314, 315, 317 ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Млинівці" задовольнити частково.
2. Постанову Західного апеляційного господарського суду від 09.04.2019 та рішення Господарського суду Тернопільської області від 08.01.2019 у справі №921/393/18 скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Суховий В.Г.
Судді Берднік І.С.
Міщенко І.С.
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2019 |
Оприлюднено | 13.08.2019 |
Номер документу | 83567416 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні