Рішення
від 09.08.2019 по справі 826/15056/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

09 серпня 2019 року № 826/15056/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:

головуючого судді Шейко Т.І.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Лайф Факторинг , Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Солюшинс фактор , Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фінрезерв , Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Центр Факторинг до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг провизнання протиправними та скасування рішень встановив:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулися Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Лайф Факторинг (далі також - ТОВ Фінансова компанія Лайф Факторинг ), Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Солюшинс фактор (далі також - ТОВ Фінансова компанія Солюшинс фактор ), Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фінрезерв (далі також - ТОВ Фінансова компанія Фінрезерв ) та Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фінрезерв (далі також - ТОВ Фінансова компанія Фінрезерв ) з позовом до Національної комісії, що здійснює регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі також - відповідач), в якому просили суд:

- визнати протиправним і скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 09.08.2018 №1414 про анулювання ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) ТОВ Фінансова компанія Лайф Факторинг ;

- визнати протиправним і скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 09.08.2018 №1415 про анулювання ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) ТОВ Фінансова компанія Солюшинс фактор ;

- визнати протиправним і скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 09.08.2018 №1416 про анулювання ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) ТОВ Фінансова компанія Фінрезерв ;

- визнати протиправним і скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 09 серпня 2018 року №1417 про анулювання ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) ТОВ Фінансова компанія Центр Факторинг .

Ухвалою суду від 10.10.2018 відкрито провадження у справі, розгляд якої вирішено здійснювати в порядку загального позовного провадження.

Позовні вимоги вмотивовано тим, що кожен із позивачів отримав від відповідача по чотири види ліцензій, помилково сплативши лише за одну з чотирьох. Однак, відповідач, не з`ясувавши за яку саме з чотирьох ліцензій сплатив кожен з позивачів, безпідставно анулював оптом усі чотири видані позивачам ліцензії, що свідчить про непропорційність та нерозсудливість таких його дій.

У судове засідання 22.01.2019 представники позивачів до суду не прибули, хоча належним чином повідомлені про його проведення.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив про її необґрунтованість, просив відмовити в її задоволенні з огляду на невиконання позивачами вимог частини другої статті 14 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності щодо сплати в установлений строк та у відповідному розмірі коштів за видані їм ліцензії, що є підставою для анулювання ліцензій. Зауважив, що Нацкомфінпослуг вживались заходи щодо з`ясування сплати належним чином позивачам коштів за видані ліцензії. Однак, незважаючи на викладене, кожен з позивачів не вніс плату за ще три ліцензії, що ними не заперечується.

У судовому засіданні представник відповідача наполягав на відмові у задоволенні позову з підстав, викладених у письмовому відзиві.

В установленому порядку суд перейшов до розгляду справи в письмовому провадженні.

Як вбачається з матеріалів справи, згідно з розпорядженнями від 10.07.2018 №1204, 10.07.2018 №1205, від 05.07.2018 №1156 та від 10.07.2018 №1206 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, видала ТОВ Фінансова компанія Лайф Факторинг , Фінансова компанія Солюшинс фактор , ТОВ Фінансова компанія Фінрезерв та ТОВ Фінансова компанія Центр Факторинг ліцензії на провадження господарської діяльності надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), а саме на: надання коштів у позику, в тому числі і на умовах фінансового кредиту; надання послуг з факторингу; надання гарантій та поручительства; надання кредиту; надання послуг з фінансового лізингу.

У кожному з указаних розпоряджень зазначено про необхідність позивачам здійснити плату за видачу ліцензій у розмірі 1841,00 грн. за кожну ліцензію не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення цього розпорядження на офіційному веб-сайті Нацкомфінпослуг у мережі Інтернет за відповідними реквізитами. Водночас зазначено про можливість поінформувати Нацкомфінпослуг про здійснення оплати за видачу ліцензій листом (у довільній формі) на адресу Нацкомфінпослуг або через офіційний інтернет-сайт Нацкомфінпослуг рубрики Елетронна взаємодія - Повідомити про сплату за ліцензію .

Кожен з позивачів сплатив за видані йому ліцензії кошти в розмірі 1841,00 грн., що підтверджується відповідними квитанціями, копії яких містяться в матеріалах справах. Як зазначено в квитанціях, призначення платежі - Плата за ліцензії та сертифікати, що сплачуються ліцензіатами за місцем здійснен.

У зв`язку з несплатою вказаними товариствами за видачу ліцензій відповідно до частини другої статті 14 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності

розпорядженнями від 09.08.2018 №№1414, 1415, 1415 та 1416 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, анулювала видані позивачам ліцензії на провадження господарської діяльності надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), а саме на: надання коштів у позику, в тому числі і на умовах фінансового кредиту; надання послуг з факторингу; надання гарантій та поручительства; надання кредиту; надання послуг з фінансового лізингу.

Не погоджуючись із такими розпорядженнями, позивачі звернулися до суду з даним адміністративним позовом, при вирішенні якого суд виходить із такого.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг встановлює загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг.

Метою цього Закону є створення правових основ для захисту інтересів споживачів фінансових послуг, правове забезпечення діяльності і розвитку конкурентоспроможного ринку фінансових послуг в Україні, правове забезпечення єдиної державної політики у фінансовому секторі України.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 1 даного Закону ринки фінансових послуг - це сфера діяльності учасників ринків фінансових послуг з метою надання та споживання певних фінансових послуг. До ринків фінансових послуг належать професійні послуги на ринках банківських послуг, страхових послуг, інвестиційних послуг, операцій з цінними паперами та інших видах ринків, що забезпечують обіг фінансових активів.

Державне регулювання ринків фінансових послуг щодо страхових послуг здійснюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (частина перша статті 21 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг ).

Пунктом 2 частини першої статті 7 Закону України Про ліцензування господарської діяльності надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) віднесено до переліку видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню.

Відповідно до приписів статті 1 названого вище Закону:

- видача ліцензії - внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про право провадження суб`єктом господарювання визначеного ним виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню;

- орган ліцензування - орган виконавчої влади, визначений Кабінетом Міністрів України, або уповноважений законом державний колегіальний орган.

Постановою Кабінету Міністрів України від 5.08.2015 №609 Про затвердження переліку органів ліцензування та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України Нацкомфінослуг включено до Переліку органів ліцензування стосовно здійснення такого виду господарської діяльності як надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів).

За змістом частин першої-третьої статті 14 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності за видачу ліцензії справляється разова плата в розмірі одного прожиткового мінімуму, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що діє на день прийняття органом ліцензування рішення про видачу ліцензії, якщо інший розмір плати не встановлений законом.

Плата за видачу ліцензії вноситься ліцензіатом у строк не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення на порталі електронних сервісів рішення про видачу ліцензії.

Документом, що підтверджує внесення плати за видачу ліцензії, є копія квитанції, виданої банком, копія платіжного доручення з відміткою банку, квитанція з платіжного термінала, квитанція (чек) з поштового відділення зв`язку.

Згідно з частиною п`ятою статті 21 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності до набрання чинності положенням про внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців інформації про ліцензування та видання Кабінетом Міністрів України акта щодо припинення ведення Єдиного ліцензійного реєстру органи ліцензування, поміж іншого, оприлюднюють прийняті ними рішення про видачу ліцензій на своїх офіційних веб-сайтах на наступний робочий день.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності анулюванням ліцензії є позбавлення ліцензіата права на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, шляхом прийняття органом ліцензування рішення про анулювання його ліцензії.

Згідно з пунктом 10 частини другої статті 16 названого Закону підставою для прийняття рішення про анулювання ліцензії є несплата за видачу ліцензії відповідно до частини другої статті 14 цього Закону.

Пунктом 6 статті 16 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності встановлено вимоги до рішення про анулювання ліцензії, яке повинно містити:

1) реквізити рішення про видачу ліцензії;

2) вид господарської діяльності, на провадження якого анулюється ліцензія;

3) найменування та ідентифікаційний код юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця (серія та номер паспорта для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомила про це відповідний орган державної податкової служби та має відмітку у паспорті);

4) підстави анулювання ліцензії.

Аналіз викладених вище законодавчих норм свідчить про наявність у Нацкомфінпослуг обов`язку наступного дня після прийняття рішення про видачу суб`єкту господарювання ліцензій оприлюднити на своєму офіційному веб-сайті таке рішення, а у суб`єкта господарювання, у свою чергу, не пізніше 10 робочих днів з дня оприлюднення такого рішення, - внести плату за видачу ліцензій. У разі невнесення суб`єктом господарювання плати за видачу ліцензії Нацкомфінпослуг приймає рішення про анулювання виданих ліцензій.

Як встановлено судом, кожен із позивачів, замість плати за чотири виданих ліцензії, сплатив за видачу лише однієї ліцензії, тобто не виконав законодавчо встановлений обов`язок щодо сплати упродовж 10 робочих днів ще за три ліцензії.

За відсутності інформації про сплату позивачами в установлений строк у повному обсязі коштів за видані ліцензії відповідач звернувся до ТОВ Фінансова компанія Центр Факторинг з листом від 25.07.2018 №5016-8, до ТОВ Фінансова компанія Фінрезерв з листом від 25.07.2018 №5018/16-8, до ТОВ Фінансова компанія Лайф Факторинг з листом від 25.07.2018 №5019/16-8 та до ТОВ Фінансова компанія Солюшинс Фактор з листом від 25.07.2018 №5020/16-8, в яких містилися вимоги про надання до Нацкомфінпослуг у строк до 06.08.2018 інформації та документів, які підтверджують сплату коштів за отримання ліцензій.

В матеріалах справи містяться докази щодо направлення указаних листів на електронні адреси позивачів.

Незважаючи на викладене, кожен з позивачів за решту три ліцензії відповідні кошти не сплатив.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, внесення плати тільки за одну ліцензію, замість чотирьох, позивачі обґрунтовують технічною помилкою.

Однак, суд вважає, що такі дії позивачів свідчать про його недобросовісність, оскільки у вищевказаних розпорядженнях про видачу ліцензій конкретно зазначено про видачу їм чотирьох видів ліцензій та про необхідність сплатити за кожну з них по 1841,00 грн. Крім того, про необхідність сплатити кошти ще за три видані ліцензії кожен з позивачів був повідомлений відповідними листами Нацкомфінпослуг. При цьому, сплачуючи 1841,00 грн., тобто як за видачу однієї ліцензії, позивачі не зазначили конкретно за якого виду ліцензію вони сплатили.

Водночас, не зважаючи на вищевказаний висновок, суд погоджується з позивачами, що приймаючи рішення про анулювання усіх чотирьох видів ліцензій, виданих кожному з позивачів, відповідач діяв нерозсудливо та необґрунтовано з огляду на те, що не з`ясував яка саме одна з виданих позивачам ліцензій ними оплачена та не врахував цієї обставини.

Так, відповідач, направляючи позивачам листи з вимогами про сплату коштів ще за три видані ліцензії не був позбавлений можливості з`ясувати у позивачів інформацію про те, за яку конкретно видану ліцензію ними внесено плату.

За таких обставин суд вважає, що оскаржувані розпорядження про анулювання позивачам ліцензій є протиправними та підлягають скасуванню, що зумовлює необхідність задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

При зверненні до суду з даним адміністративним позовом позивачами сплачено судовий збір у розмірі по 1762,00 грн., що підтверджується квитанціями від 13.09.2018, який у зв`язку із задоволенням позовних вимог підлягає їм поверненню відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 2, 19, 77, 139, 242-246, 251 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Лайф Факторинг (01001, м. Київ, вул. Грушевського, 10, кімн. 212, код ЄДРПОУ 41041174), Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Солюшинс фактор (01001, м. Київ, вул. Грушевського, 10, кімн.212, код ЄДРПОУ 41041038), Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фінрезерв (01001, м. Київ, вул. Грушевського, 10, кімн.212, код ЄДРПОУ 41044861) та Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Центр Факторинг (01001, м. Київ, вул. Грушевського, 10, кімн.212, код ЄДРПОУ 41069650) до Національної комісії, що здійснює регулювання у сфері ринків фінансових послуг, (01001, м. Київ, вул. Б. Грінченка, 3, код ЄДРПОУ 38062828) задовольнити.

Визнати протиправним і скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 09.08.2018 №1414 про анулювання ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) Товариству з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Лайф Факторинг .

Визнати протиправним і скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 09.08.2018 №1415 про анулювання ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) Товариству з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Солюшинс фактор .

Визнати протиправним і скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 09.08.2018 №1416 про анулювання ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) Товариству з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фінрезерв .

Визнати протиправним і скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 09 серпня 2018 року №1417 про анулювання ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) Товариству з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Центр Факторинг .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Лайф Факторинг 1762,00 грн. (одну тисячу сімсот шістдесят дві гривні 00 коп.) судових витрат.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Солюшинс фактор 1762,00 грн. (одну тисячу сімсот шістдесят дві гривні 00 коп.) судових витрат.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фінрезерв 1762,00 грн. (одну тисячу сімсот шістдесят дві гривні 00 коп.) судових витрат.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Центр Факторинг 1762,00 грн. (одну тисячу сімсот шістдесят дві гривні 00 коп.) судових витрат.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, встановлені статтями 295- 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.І. Шейко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення09.08.2019
Оприлюднено13.08.2019
Номер документу83572879
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/15056/18

Постанова від 07.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Постанова від 07.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 08.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 18.09.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Рішення від 09.08.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

Ухвала від 10.10.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

Ухвала від 18.09.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні