Ухвала
від 13.08.2019 по справі 460/1863/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі

13 серпня 2019 року м. Рівне №460/1863/19

Суддя Рівненського окружного адміністративного суду Щербаков В.В., перевіривши матеріали позовної заяви Члена релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Будераж Здолбунівського району Дмитрука Володимира Михайловича до Рівненської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Кир`янчука Олега Богдановича про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування розпорядження, рішення, записів, та перевіривши на предмет відповідності позовної заяви вимогам статей Кодексу адміністративного судочинства України,

В С Т А Н О В И В :

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Члена релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Будераж Здолбунівського району Дмитрука Володимира Михайловича (далі іменується - позивач) до Рівненської обласної державної адміністрації (далі іменується - відповідач 1), Державного реєстратора Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Кир`янчука Олега Богдановича (далі іменується - відповідач 2), в якому позивач просить суд:

визнати протиправними дії Рівненської обласної державної адміністрації щодо проведення реєстрації змін до Статуту Релігійної громади Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Правосланової Церкви с. Будераж Здолбунівського району (ідентифікаційний код: 22563560, адреса: 35752, Рівненська обл., Здолбунівський район, село Будераж, вул. Радянська, будинок 55) шляхом реєстрації Статуту Релігійної громади Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Правосланової Церкви с. Будераж Здолбунівського району (ідентифікаційний код: 22585998, адреса: 22563560, адреса: 35752, Рівненська обл., Здолбунівський район, село Будераж, вул. Радянська, будинок 55) в новій редакції;

визнати протиправним та скасувати Розпорядження Голови Рівненської обласної державної адміністрації Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції № 255 від 26.03.2019 року стосовно реєстрації статуту Релігійної громади Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Правосланової Церкви с. Будераж Здолбунівського району (ідентифікаційний код: 22563560, адреса: 35752, Рівненська обл., Здолбунівський район, село Будераж, вул. Радянська, будинок 55) в новій редакції з новою юридичною назвою;

визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Кир`янчук Олега Богдановича про державну реєстрацію внесення змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Правосланової Церкви с. Будераж Здолбунівського району (ідентифікаційний код: 22563560, адреса: 35752, Рівненська обл., Здолбунівський район, село Будераж, вул. Радянська, будинок 55), на підставі якого внесено записи в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №15961050005000839 та №15961070006000839 від 27.03.2019;

визнати протиправним та скасувати записи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №15961050005000839 та №15961070006000839 від 27.03.2019, що внесений державним реєстратором Кир`янчук Олегом Богдановичем щодо державної реєстрації внесення змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Правосланової Церкви с. Будераж Здолбунівського району (ідентифікаційний код: 22563560, адреса: 35752, Рівненська обл., Здолбунівський район, село Будераж, вул. Радянська, будинок 55).

Відповідно до пункту 4 статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.

З матеріалів позовної заяви встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Рівненської обласної ради народних депутатів від 25.09.1991 №173 "Про реєстрацію статутів релігійних громад та передачу культових будівель" зареєстровано статут Релігійної громади Української Православної Церкви у населеному пункті с. Будераж Здолбунівського району. Вказане підтверджується свідоцтвом про реєстрацію статуту релігійної громади №174.

13.02.1996 настоятелем (керівником) даного храму, згідно з указом Архієпископа Рівненського і Острозького, призначений - ОСОБА_1 .

Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 23.12.2010 №600 "Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції" зареєстровано статут релігійної громади Української Православної Церкви в с. Будераж Здолбунівського району, зареєстрований рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 №173, у новій редакції, за адресою: АДРЕСА_1 , з юридичною назвою - Релігійна громада Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Будераж Здолбунівського району.

26.03.2019 Рівненською ОДА було ухвалено Розпорядження №255 "Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції", яким, прийнято рішення зареєструвати статут релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Будераж Здолбунівського району, зареєстрований рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 №173, із змінами та доповненнями, зареєстрованими розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 23.12.2010 №600, у новій редакції, за адресою: АДРЕСА_1 , з юридичною назвою - "Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) села Будераж, Здолбунівського району Рівненської області".

На підставі вказаного розпорядження від 26.03.2019 державним реєстратором Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Кир`янчук Олегом Богдановичем було прийнято рішення про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади, на підставі чого внесено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №15961050005000839 від 27.03.2019. Крім того, також було здійснено внесення запису про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах Релігійної громади - запис №15961070006000839 від 27.03.2019.

Необхідно звернути увагу, що оскаржені рішення Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації від 27.03.2019 фактично є реєстраційними діями, вчиненими суб`єктом державної реєстрації - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері релігії, здійсненими на виконання розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації №255 від 26.03.2019 "Про реєстрацію статуту релігійної громади у новій редакції".

Отже, предметом спору за даним адміністративним позовом є правомірність рішення органу виконавчої влади - Рівненської обласної державної адміністрації щодо реєстрації статуту релігійної громади у новій редакції, зміни керівника і найменування цієї релігійної громади.

Позивач вважає, що статут в новій редакції, передбачає зміну підлеглості Релігійної громади у канонічних і організаційних питаннях, однак, з огляду на прийняття рішення членами Релігійної громади про залишення в лоні Української Православної Церкви, тобто висловлення останніми відмови від зміни підлеглості Релігійної громади у канонічних і організаційних питаннях, рішення про зміну підлеглості, що відображено в статуті в новій редакції, було прийнято неналежним суб`єктом, тобто особами, які не мали і не мають права впливати та змінювати підлеглість Релігійної громади у канонічних і організаційних питаннях. Керівник Релігійної громади не підписував та не подавав будь-яких заяв про проведення державної реєстрації будь-яких змін щодо Релігійної громади до Рівненської ОДА. Будь-яким повноважним органом Релігійної громади не було уповноважено будь-яких третіх осіб на вчинення зазначених вище дій. У зв`язку з цим, заява про проведення державної реєстрації змін до статуту Релігійної громади шляхом його прийняття в новій редакції була підписана та подана неуповноваженою особою, що суперечить положенням Закону України "Про державну реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".

Відтак, оскаржуються такі рішення саме з підстав порушення особами, які подали заяву про реєстрацію статуту, положень закону в частині дотримання порядку, способу та компетенції реєстрації таких змін. Ці обставини належать до внутрішньої діяльності юридичної особи. Як встановлено із зазначених обставин, позивач пов`язує проведену реєстрацію статуту, власне із незаконними діями осіб, які подали відповідну заяву та документи відповідачеві.

Фактичною підставою звернення до суду стали не стільки протиправні дії відповідача щодо реєстрації статуту, як дії осіб, які прийняли рішення про зміну підлеглості релігійної громади, подали відповідну заяву та документи відповідачеві.

Необхідно зауважити, що судова юрисдикція - це інститут права, який покликаний розмежувати компетенцію як різних ланок судової системи, так і різні види судочинства, якими є цивільне, кримінальне, господарське та адміністративне між собою.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

Відповідно до частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

За змістом пункту 2 частини першої статті 4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

При цьому, КАС України регламентує порядок розгляду не усіх публічно-правових спорів, а лише тих, які виникають у результаті здійснення суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій і розгляд яких безпосередньо не віднесено до підсудності інших судів. При визначенні юрисдикції справи необхідно виходити з характеру спірних правовідносин, прав та інтересів, за захистом яких звернувся позивач, суб`єктного складу сторін, предмету спірних правовідносин.

Водночас, неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

До юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб`єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єкта (суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень.

Окрім того, згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Європейський суд з прав людини у пункті 24 рішення від 20 липня 2006 року у справі "Сокуренко і Стригун проти України" зазначив, що фраза "встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Термін "судом, встановленим законом" у пункті 1 статті 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів".

У контексті наведеного необхідно зауважити, що даний спір не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки відповідач 1, приймаючи оскаржуване розпорядження, хоч і мав владні-управлінські повноваження в частині зареєструвати або відмовити у реєстрації статуту релігійної громади, проте факт здійсненої реєстрації обумовлений наданими для такої реєстрації документами. В свою чергу, позивач власне і доводить відсутність повноважень у особи, яка подала заяву та відсутність у неї необхідного пакету документів для реєстрації нової редакції статуту, оспорює повноваження приймати рішення про зміну статуту.

Отже, наданню правової оцінки розпорядженню Рівненської обласної державної адміністрації №255 від 26.03.2019 "Про реєстрацію статуту релігійної громади у новій редакції" та вчиненим реєстраційним діям на виконання цього розпорядження передує встановлення та доказування у даному спорі обставин, які є внутрішньою діяльністю релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Будераж Здолбунівського району.

Разом з тим, оскаржуване розпорядження зачіпає не лише права та інтереси позивача, а й усіх членів Релігійної громади.

Керуючись наведеним, суддя дійшов висновку, що у даному випадку спір виник саме між членом релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Будераж Здолбунівського району та релігійною громадою, яка вирішила змінити канонічне підпорядкування, подавши заяву про реєстрацію змін.

Необхідно звернути увагу і на те, що приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.

Отже, як установлено, спірні правовідносини стосуються прав та інтересів учасників релігійної громади на канонічне підпорядкування, а позовні вимоги у зазначеній справі спрямовані на захист цивільного права позивача. З огляду на суб`єктний склад сторін спору він має вирішуватися за правилами господарського судочинства.

Вказана правова позиція викладену у постанові Верховного суду від 19 грудня 2018 року у справі №806/3462/14.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

А тому, з наведених вище мотивів у відкритті провадження в даній адміністративній справі необхідно відмовити на підставі пункту 1 частини першої статті 170 КАС України.

Згідно із частиною п`ятою статті 170 КАС України повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.

Відповідно до частини шостої статті 170 КАС України слід роз`яснити позивачу, що розгляд даного спору віднесений до юрисдикції Господарського суду Рівненської області.

Також роз`яснюємо, що відповідно до пункту 3 частини першої статті 7 Закону України "Про судовий збір", у разі відмови у відкритті провадження у справі в суді першої інстанції, сплачена сума судового бору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду.

Керуючись пунктом 1 частини першої, частиною п`ятою, шостою статті 170, статтями 248, 256, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя

У Х В А Л И В :

У відкритті провадження в адміністративній справі за позовом Члена релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Будераж Здолбунівського району Дмитрука Володимира Михайловича до Рівненської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Кир`янчука Олега Богдановича про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування розпорядження, рішення, записів - відмовити.

Роз`яснити Члену релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Будераж Здолбунівського району ОСОБА_2 , що відповідно до частини п`ятої статті 170 Кодексу адміністративного судочинства України, повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.

Роз`яснити Члену релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Будераж Здолбунівського району Дмитруку Володимиру Михайловичу, що розгляд даного спору віднесений до юрисдикції Господарського суду Рівненської області.

Копію даної ухвали надіслати Члену релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Будераж Здолбунівського району Дмитруку Володимиру Михайловичу.

Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).

Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повну ухвалу складено 13.08.2019.

Суддя Щербаков В.В.

Дата ухвалення рішення13.08.2019
Оприлюднено14.08.2019
Номер документу83599002
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування розпорядження, рішення, записів, та

Судовий реєстр по справі —460/1863/19

Постанова від 10.09.2021

Кримінальне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Постанова від 19.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 18.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Вирок від 30.06.2020

Кримінальне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Постанова від 30.06.2020

Кримінальне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Постанова від 30.06.2020

Кримінальне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Постанова від 21.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 12.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 23.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні